تلویزیون سونی X95L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X95L

تلویزیون سونی X95L

تلویزیون‌های سونی یک انتخاب بسیار مناسب هستند که کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای دارند. رزولوشن بالا، طراحی باریک و کیفیت زیاد این محصولات، آن‌ها را به رده‌بالاترین تلویزیون‌های موجود در بازار تبدیل کرده است. قیمت تلویزیون‌های سونی با توجه به امکانات بالایی که در آن تعبیه شده است به نسبت سایر برندها بیشتر است و با توجه به تنوع بالای محصولات کاربران با هر سلیقه‌ای می‌توانند مدل مورد نظر خود را از این برند انتخاب کنند. همچنین این برند دارای طراحی بی‌نظیر و کیفیت ساخت فوق‌العاده نیز می‌باشد. این برند شناخته شده هر ساله تلویزیون‌های جدید خود را با بهترین کیفیت روانه بازار می‌کند. ما نیز در این مقاله از سلام بابا می‌خواهیم به بررسی تخصصی مشخصات و ویژگی‌های تلویزیون سونی X95L بپردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

تلویزیون سونی X95L پرچمدار تلویزیون 4k سونی در سال 2023 است. این تلویزیون جایگزین سونی X95K از سال 2022 شده و بالاتر از سونی X93L قرار دارد. به طور عجیبی، این تلویزیون فقط در سایز 85 اینچ در آمریکای شمالی موجود است، اما مدل های 65 و 75 اینچ نیز در مناطق دیگر وجود دارد. جهت مطالعه ویژگی‌‌ها و مشخصات X93L به مطلب بررسی تخصصی X93L در سلام بابا مراجعه کنید. این تلویزیون ویژگی های چشمگیری از جمله کنترل صدای هندزفری، ورودی بلندگوی S-Center و تیونر ATSC 3.0 برای پشتیبانی از پخش 4k ارائه می دهد. پردازنده این محصول توسط پردازنده شناختی XR سونی طراحی شده است که برای بهبود پردازش کلی و ارتقاء تصویر طراحی شده است. همچنین دارای پهنای باند HDMI 2.1 و پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر (VRR) برای گیمرها است، بنابراین می‌توانید از آخرین کنسول‌ها نهایت استفاده را ببرید. مانند تلویزیون های سونی گذشته، این تلویزیون از پلتفرم هوشمند Google TV پشتیبانی می‌کند که کاربر پسند است و تعداد زیادی برنامه برای دانلود در دسترس است.
جمع امتیازات تلویزیون سونی X95L ( امتیاز از 10 می‌باشد)
امتیاز کلی: 8.6 امتیاز فیلم: 8.5
نمایش تلویزیون: 8.3 ورزش: 8.4
بازی های ویدیویی: 8.9 فیلم اچ دی آر: 8.8
بازی اچ دی آر: 8.9 مانیتور: 8.7

تفاوت بین اندازه ها و انواع سایز

تلویزیون سونی X95L در اندازه‌های 65، 75 و 85 اینچی در دسترس است که همگی دارای ویژگی‌های تقریباً یکسانی می‌باشند. در جدول زیر لیست سایزهای عرضه شده این تلویزیون با نام مدل آن‌ها را آورده‌ایم. همچنین برای اطلاعات بیشتر در خصوص ابعاد و اندازه تلویزیون‌ها می‌توانید به مطلب ابعاد تلویزیون به سانتی متر مراجعه کنید.

اندازه مدل
65″ XR-65X95L
75″ XR-75X95L
85″ XR-85X95L

طراحی ظاهری تلویزیون سونی X95L

تلویزیون سونی X95L

تلویزیون سونی X95L دارای طراحی بسیار عالی است که در هر محیطی عالی به نظر می رسد. X95L دارای پایه‌های فلزی است که به خوبی تلویزیون را نگه می‌دارد و بسته به نیاز شما چندین موقعیت برای نصب وجود دارد. همراه با موقعیت باریک، پایه‌ها را می‌توان در یک موقعیت گسترده برای پایداری بهتر متصل کرد. اگر قصد استفاده از ساندبار در جلوی تلویزیون را دارید، می توانید پایه ها را در حالت ساندبار نصب کنید، به این صورت ارتفاع تلویزیون افزایش پیدا کرده و ساندبار مانع دید شما نمی‌شود. پشت تلویزیون کاملاً پلاستیکی است و از طرح شطرنجی مشابه سایر تلویزیون های اخیر سونی مانند X95K سونی ساخته شده است. پوشش‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای مخفی کردن ورودی‌ها و برای مدیریت اولیه کابل‌ها، آنها را به پشت تلویزیون وصل کنید.

تلویزیون های سونی معمولاً بسیار خوش ساخت هستند و تلویزیون سونی X95L نیز از این قاعده مستثنی نیست. این تلویزیون کیفیت ساخت عالی دارد. اگرچه بیشتر از پلاستیک ساخته شده است، پایه آن از فلز ساخته شده و یک حاشیه فلزی در اطراف صفحه نمایش وجود دارد. مقداری انعطاف در پنل پشتی وجود دارد، اما این مورد بسیار رایج است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. پایه نیز به‌راحتی تکان می‌خورد، به خصوص در موقعیت باریک، اما برای تلویزیونی با این اندازه دور از انتظار نیست. سونی از زبان طراحی One Slate در این تلویزیون استفاده کرده است که اشاره به مینیمال بودن طراحی تلویزیون و یکدست بودن سطح قاب صفحه نمایش و خود صفحه نمایش تلویزیون دارد. همچنین شما می‌توانید برای خرید تلویزیون‌های سونی به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه کنید. 

کیفیت تصویر تلویزیون سونی X95L

تلویزیون سونی X95Lتلویزیون سونی X95L کنتراست استثنایی دارد. کنتراست اصلی پنل 85 اینچی با وجود فناوری X-Wide Angle که معمولاً آن را کاهش می‌دهد بسیار بالا است. ویژگی Mini LED Local Dimming نیز در بهبود کنتراست و دامنه دینامیکی نمایشگر بسیار موثر است، بنابراین نقاط برجسته روشن حتی بسیار نزدیک به عمیق‌ترین سیاهی‌ها به خوبی برجسته می‌شوند. اوج روشنایی در HDR فوق‌العاده است. هایلایت‌های چشمگیر روشن، حتی اگر بیشتر صفحه را پوشش دهند، بسیار خوب ظاهر می‌شوند. این تلویزیون به خصوص هنگام نمایش نورهای کوچک و روشن، کمی روشن‌تر از سونی X93L است. حداکثر روشنایی در SDR فوق‌العاده است. آنقدر روشن است که حتی در اتاقی با تعداد زیادی پنجره یا نورهای روشن به راحتی بر تابش خیره کننده غلبه می‌کند. روشنایی با صحنه‌های مختلف تغییر می‌کند، اما اگر تلویزیون را با حداکثر روشنایی در SDR اجرا کنید، قابل توجه نیست.
تلویزیون X95L سونی دارای طیف رنگی عالی HDR است و تقریباً کل فضای رنگی DCI-P3 مورد استفاده، اکثر محتوای HDR فعلی را نمایش می‌دهد. حجم رنگ این تلویزیون شگفت انگیز است. رنگ‌ها روشن هستند و رنگ‌های اشباع تیره به لطف نسبت کنتراست بسیار بالا به خوبی نمایش داده می‌شوند. سونی X95L یکنواختی خاکستری عالی دارد. صحنه‌های تاریک حتی بهتر به نظر می‌رسند و تقریباً هیچ مشکل قابل توجهی ندارند. یکنواختی مشکی در این تلویزیون فوق‌العاده است. صفحه نمایش کمی ابری و تکه تکه است و لوکال دایمینگ غیرفعال است، اما هنگامی که آن را فعال کنید، صحنه های تاریک فوق‌العاده به نظر می‌رسند. اصلاً هیچ تاری در صفحه نمایش وجود ندارد یا نور پس‌زمینه پخش می‌شود.
تلویزیون سونی X95L زاویه دید مناسبی دارد. به لطف گنجاندن فناوری X-Wide Angle سونی، بهتر از اکثر پنل‌های VA است. همچنین این تلویزیون دارای قابلیت بازتاب عالی است. پوشش براق به طور قابل توجهی شدت نورهای روشن را با حداقل هاله کاهش می‌دهد. مقداری لکه رنگین کمان وجود دارد، اما همیشه می‌توانید روشنایی صفحه را افزایش دهید تا آنها را پنهان کنید. این تلویزیون از طرح‌بندی ساب پیکسل BGR استفاده می‌کند. این مورد کیفیت تصویر را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، اما می‌تواند باعث تار شدن متن در برخی از برنامه ها هنگام استفاده از آن به عنوان مانیتور رایانه شخصی شود.

نمایش تصاویر

زمان پاسخ دهی

تلویزیون سونی X95L زمان پاسخگویی عالی دارد و تاری حرکتی در پشت اجسام با حرکت سریع بسیار کم است. این تلویزیون از مدولاسیون عرض پالس (PWM) در تمام سطوح نور پس زمینه استفاده می‌کند. همیشه با فرکانس 720 هرتز سوسو می‌زند، که به اندازه‌ای زیاد است که فقط در صورت حساسیت شدید به سوسو زدن شما را آزار می‌دهد. با توجه به زمان پاسخگویی نسبتا سریع این تلویزیون، پرش تصویر قابل توجهی در محتوای فیلم و تلویزیون وجود دارد. این مورد به ویژه در عکس های متحرک آهسته قابل توجه است.

سرعت تازه سازی VRR

سونی X95L از فناوری نرخ نوسازی متغیر برای کاهش قطعی تصویر پشتیبانی می‌کند. فناوری نرخ نوسازی متغیر (VRR) یکی از ویژگی‌هایی است که برخی از نمایشگرها مانند مانیتورها و تلویزیون‌ها باید نرخ تازه‌سازی خود را با نرخ فریم سیگنال در زمانی که مدام در حال تغییر است مطابقت دهند. به ویژه برای گیمرها زمانی که نرخ فریم بازی در حال نوسان است بسیار مفید است و به کاهش قطعی تصویر کمک می کند.

ورودی‌ها

تلویزیون سونی X95Lتلویزیون سونی X95L دارای تاخیر ورودی کم فوق‌العاده‌ای در حالت تصویر «بازی» یا «گرافیک» است که تجربه بازی روان و پاسخگو را تضمین می‌کند. کمی بالاتر از مدل‌های رقیب مانند ال جی G3 اولد است. اکثر سیگنال‌های رایج تا فرکانس 4k @ 120 هرتز با پورت‌های HDMI 3 و 4 توسط این تلویزیون پشتیبانی می‌شوند. سیگنال‌های Chroma 4:4:4 و RGB به درستی با سیگنال‌های 1080p و 4k نمایش داده می‌شوند که برای متن واضح هنگام استفاده از آن به عنوان مانیتور رایانه شخصی ضروری است. پورت های HDMI 1 و 2 محدود به پهنای باند HDMI 2.0 هستند و از ورودی های 4k @120Hz پشتیبانی نمی‌کنند.
این تلویزیون می‌تواند تقریباً هر چیزی را که PS5 ارائه می‌دهد پشتیبانی کند. از آنجایی که این تلویزیون از سیگنال‌های 1440p @ 120 هرتز پشتیبانی نمی‌کند، با این فرمت، با PS5 کار نمی‌کند. به عنوان بخشی از مجموعه “Perfect for PS5” سونی، از چند ویژگی منحصر به فرد از جمله Auto HDR Tone Mapping و Auto Genre Picture Mode در صورت جفت شدن با PS5 پشتیبانی می‌کند. تلویزیون سونی X95L تقریباً می‌تواند از مزایای کنسول‌های Xbox Series S|X استفاده کند. پورت های HDMI 3 و 4 از پهنای باند کامل 48 گیگابیت بر ثانیه HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کنند، در حالی که HDMI 1 و 2 به پهنای باند HDMI 2.0 محدود شده‌اند. با این حال، از آنجایی که HDMI 3 همچنین پورت eARC است، در صورت اتصال گیرنده، یک اسلات HDMI 2.1 را از دست می‌دهید، بنابراین نمی‌توانید از پهنای باند HDMI 2.1 به طور همزمان در چندین دستگاه استفاده کنید.
X95L سونی از eARC پشتیبانی می‌کند و به شما امکان می‌دهد صدای با کیفیت بالا و فشرده نشده را از طریق یک کابل HDMI به یک گیرنده سازگار منتقل کنید. همچنین از تمام فرمت‌های اصلی صوتی پشتیبانی می‌کند، بنابراین لازم نیست نگران سازگاری با منابع خارجی باشید.

کیفیت صدا تلویزیون سونی X90L

پاسخ فرکانسی سونی X95L خوب است. مانند بسیاری از تلویزیون‌ها، باس بسیار کمی وجود دارد، اما پاسخ فرکانس بالاتر از پسوند فرکانس پایین (LFE) خوب است، و گفتگو واضح است. عملکرد اعوجاج این تلویزیون در حد متوسط ​​است. اعوجاج قابل توجهی در سطوح صدای متوسط ​​وجود دارد، اما در حداکثر صدا زیاد افزایش نمی یابد، زیرا نمی‌تواند زیاد بلند شود. اعوجاج هر تغییری در سیگنال اصلی توسط یک سیستم است. در بازتولید صدا، اعوجاج یک نقص در نظر گرفته می‌شود زیرا با تولید فرکانس هایی که در محتوای اصلی گنجانده نشده‌اند، دقت بازتولید را کاهش می‌دهد. همچنین شایان ذکر است که اعوجاج به دلیل مرتبط بودن با سیگنال اصلی با نویز متفاوت است، در حالی که نویز، یک سیگنال خارجی تصادفی است که به سیگنال اصلی اضافه شده است.

ویژگی های هوشمند تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X95Lتلویزیون سونی X95L مجهز به سیستم عامل اندروید 10 می باشد. این تلویزیون دارای ریموت کنترل هوشمند و بلوتوثی سونی مدل RMF-TX810P از نوع Standard Remote است که ظاهری مینیمال و مدرن دارد. همچنین از اینترنت اشیا (IoT) پشتیبانی می‌کند که می‌توانید از طریق دستیار صوتی گوگل (Google Assistant) سایر دستگاه‌های هوشمند خود را کنترل نمایید. تلویزیون سونی X95L مانند مدل قبلی خود X95K سونی دارای پلتفرم هوشمند Google TV است. متأسفانه مانند اکثر تلویزیون‌ها، در این مدل نیز تبلیغات در سراسر رابط کاربری وجود دارد. می‌توانید از تبلیغات شخصی‌شده انصراف دهید، اما این کار تعداد تبلیغاتی را که می‌بینید تغییر نمی‌دهد. فروشگاه Google Play تعداد زیادی برنامه برای دانلود در دسترس دارد و آنها بسیار روان اجرا می‌شوند. دارای Google Chromecast داخلی است، به این معنی که می توانید محتوا را از تلفن خود ارسال کنید. همچنین می توانید وب کم Bravia را برای تماس های ویدیویی متصل کنید.

ریموت کنترل

ریموت کنترل ارائه شده کوچک است و دارای صفحه نمایش نیست. در ریموت کنترل و داخل تلویزیون میکروفون وجود دارد و به شما امکان می‌دهد از آن بخواهید محتوا را جستجو کند، تنظیمات را تغییر دهد و برنامه ها را باز کند. یک دکمه در سمت چپ پشتی برای روشن/خاموش کردن، تغییر کانال، تنظیم صدا یا تغییر ورودی ها وجود دارد. همچنین یک سوئیچ برای خاموش کردن میکروفون در تلویزیون در صورت نگرانی در مورد حریم خصوصی وجود دارد. با این حال، این کنترل‌ها روی تلویزیون تنظیم شده‌اند و دسترسی به آن با نصب دیواری سخت است و روکش‌های پلاستیکی دسترسی به دکمه‌ها را مسدود می‌کنند.

لوازم جانبی

تلویزیون سونی X95Lلوازم جانبی این تلویزیون شامل موارد زیر می باشد:

  • ریموت کنترل 
  • 2 عدد باتری قلمی
  • دفترچه راهنما و راهنمای کاربر

در مشخصات این تلویزیون ذکر شده که مقدار برق مصرفی آن در صورتی که تنظیمات تلویزیون در حد وسط قرار داشته باشند، حدود 91 وات انرژی مصرف می‌کند اما چنانچه این تنظیمات از قبیل روشنایی، میزان حجم صدا و… روی حداکثر قرار داشته باشد، نهایتاً 273 وات برق مصرف می‌کند.

نقاط قوت و ضعف تلویزیون سونی X95L

نقاط قوت نقاط ضعف
کنترل بازتاب عالی
پرش تصویر قابل توجه در محتوای فریم پایین
بدون مشکل ارتقاء مقیاس
فقط دو پورت HDMI 2.1 که یکی از آنها نیز پورت eARC است
حذف لرزش 24p از هر منبعی
 
نمایش طیف گسترده ای از رنگ‌ها
 
پشتیبانی از پهنای باند HDMI 2.1 و VRR
 
روشنایی کافی برای مبارزه با تابش خیره کننده
 
تاخیر ورودی کم برای تجربه بازی و دسکتاپ پاسخگو
 

بررسی نهایی تلویزیون سونی X95L

تلویزیون سونی X95L یک تلویزیون شگفت انگیز برای تقریباً هر نوع کاربری است. به اندازه کافی روشن است که می تواند بر تابش خیره کننده زیادی در یک اتاق روشن غلبه کند و آن را به یک انتخاب شگفت انگیز برای تماشای برنامه ها یا ورزش در طول روز تبدیل می‌کند. همچنین زاویه دید مناسبی دارد، بنابراین برای چیدمان صندلی‌های وسیع گزینه مناسبی است. دارای ویژگی های بازی چشمگیر از جمله تاخیر ورودی کم و پشتیبانی 4k @ 120Hz برای کنسول های نسل فعلی یا گیمرهای رایانه شخصی است. نور پس‌زمینه Mini LED آن یکی از بالاترین نسبت‌های کنتراست موجود را ارائه می‌کند و آن را به انتخابی شگفت‌انگیز برای محتوای HDR در اتاق تاریک تبدیل می‌کند. به لطف تأخیر ورودی کم و زمان پاسخگویی سریع، برای انواع بازی نیز مناسب است و از ویژگی های پیشرفته بازی مانند VRR پشتیبانی می کند. در پایان پیشنهاد می‌کنم برای مطالعه مطالب بیشتر در زمینه بررسی تخصصی تلویزیون و همچنین مطالب دیگر به صفحه اصلی وبلاگ سلام بابا مراجعه کنید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

حتما ببینید

تلویزیون سونی X90L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X90L سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *