بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X93L

تلویزیون سونی X93L

سونی از برندهای غول آسای تولید تلویزیون در جهان است که تلویزیون‌های آن از امکانات بالا همچنین کیفیت تصویر و صدایی اعجاب انگیز برخوردارند و همیشه سعی بر این داشته که با توجه به نیازهای کاربران بهترین امکانات را در تلویزیون‌های خود به کار گیرد. تلویزیون‌های سونی از لحاظ کیفیت در مدل‌های بالارده واقعا سرتر از سایر برند‌های دیگر هستند و از پردازنده‌های قوی (X1™Ultimate) در پردازش تصویر استفاده می‌کنند. ما در این مقاله از سلام بابا می‌خواهیم به بررسی تخصصی و مشخصات تلویزیون سونی X93L بپردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

X93L یک تلویزیون 4k با نور پس زمینه Mini LED است. این محصول که در سال 2023 منتشر شد، جایگاه عجیبی را در خط تولید سال 2023 سونی به خود اختصاص داد. این تلویزیون تقریباً یک کپی دقیق از سونی X95K است، اما فقط در آمریکای شمالی در اندازه های 65، 75 و 85 اینچ موجود است. رده بندی این تلویزیون زیر سونی X95L قرار دارد که فقط در اندازه 85 اینچ در آمریکای شمالی موجود است اما در سایزهای دیگر در اروپا و سایر مناطق نیز موجود می‌باشد. مانند پرچمدار قبلی سونی X95K، مجموعه‌ای از ویژگی‌های اضافی از جمله کنترل صوتی هندزفری، ورودی بلندگوی S-Center و تنظیم کننده ATSC 3.0 برای پشتیبانی از پخش تا 4k را ارائه می‌کند. پردازنده این تلویزیون با پردازنده شناختی XR سونی طراحی شده است که برای بهبود پردازش کلی و ارتقاء تصویر طراحی شده است. برای گیمرها، از پهنای باند HDMI 2.1 و نرخ نوسازی متغیر (VRR) پشتیبانی می‌کند، بنابراین می‌توانید از جدیدترین کنسول‌ها نهایت استفاده را ببرید. مانند تلویزیون‌های سونی گذشته، این تلویزیون از پلت‌فرم هوشمند Google TV پشتیبانی می‌کند که کاربرپسند است و تعداد زیادی برنامه برای دانلود در دسترس است.

جمع امتیازات تلویزیون سونی X93L ( امتیاز از 10 می‌باشد)
امتیاز کلی: 8.5 امتیاز فیلم: 8.5
نمایش تلویزیون: 8.2 ورزش: 8.3
بازی های ویدیویی: 8.8 فیلم اچ دی آر: 8.5
بازی اچ دی آر: 8.8 مانیتور: 8.6

تفاوت بین اندازه‌ها و انواع سایز

مدل های “65، “75 و “85 اینچ از تلویزیون سونی X93L موجود است که همگی از ویژگی‌های یکسانی برخوردارند و تنها نام مدل‌های آن ها متفاوت است. انتظار می‌رود که اندازه‌های بزرگ‌تر دارای مناطق کم‌نور بیشتر و لوکال دایمینگ کمی بهتر باشند، اما متأسفانه، در حال حاضر هیچ اطلاعاتی در مورد تعداد مناطق در اندازه‌های بزرگتر در دسترس نیست. برای اطلاعات بیشتر در خصوص ابعاد و اندازه ی تلویزیون‌ها شما میتوانید به مطلب ابعاد تلویزیون به سانتی متر رجوع فرمایید.

اندازه مدل
65″ XR-65X93L
75″ XR-75X93L
85″ XR-85X93L

طراحی ظاهری تلویزیون سونی X93L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی x90lتلویزیون سونی X93L دارای طراحی ممتاز با طرح شطرنجی منحصر به فرد در پشت و حاشیه‌های نازک است. این ویژگی برای ظاهری تمیز با پایه‌های قابل تنظیم و پنل‌های قابل جابجایی برای کمک به مدیریت کابل طراحی شده است. تلویزیون سونی X93L دارای پایه‌های فلزی مستقیم است که به خوبی تلویزیون را نگه می‌دارد. همراه با موقعیت باریک نشان داده شده، پایه‌ها را می‌توان در یک موقعیت گسترده برای ثبات بهتر وصل کرد. چندین نقطه برای نصب پایه‌ها وجود دارد که به شما امکان می‌دهد ارتفاع تلویزیون را طوری تنظیم کنید که ساندبار را در جلو بدون مسدود کردن صفحه تنظیم کنید. فاصله میز تا نمایشگر بسته به موقعیت پایه‌ها متفاوت است.

پشت تلویزیون کاملاً پلاستیکی است و از طرح شطرنجی مشابه سایر تلویزیون‌های اخیر سونی مانند تلویزیون X95K ساخته شده است. روکش‌هایی وجود دارد که می‌توان آنها را برای مدیریت اولیه کابل‌ها و مخفی کردن ورودی‌ها به پشت آن وصل کرد. این تلویزیون دارای ضخامتی به اندازه 5.4 سانتی‌متر است. همچنین حاشیه بسیار کمی دارد که 6.0 سانتی‌متر است. تلویزیون سونی X93L کیفیت ساخت عالی دارد. پایه‌های این تلویزیون دارای حداقل لرزش در هر یک از سه موقعیت پایه میباشد و باعث شده که این تلویزیون بسیار پایدار باشد. با حاشیه‌های فلزی در اطراف صفحه نمایش و پایه‌های فلزی ظاهری ممتاز را به این تلویزیون بخشیده است. پنل‌های پشتی از پلاستیک هستند اما علیرغم کمی انعطاف پذیری، در مجموع به خوبی ساخته شده‌اند. تنها مشکل قابل توجه مربوط به پنل‌های پشتی، مدیریت کابل است که به درستی به پشت متصل نمی‌شوند.

تلویزیون سونی X93L مدل جدیدتر و جایگزین یکی از تلویزیون های بازار یعنی تلویزیون سونی X95K است که در سال گذشته معرفی شده بود. برای اطلاع از قیمت و خرید این محصولات می توانید به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید.

کیفیت تصویر تلویزیون سونی X93L

این تلویزیون دارای کیفیت تصویر 4K است. وضوح تصویر با توجه به فناوری‌هایی که در آن به کار گرفته شده است می‌تواند تصاویر را در شکل بسیار مطلوبی نمایش دهد. 

کنتراست

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90Lنسبت کنتراست نسبت بین روشنایی روشن ترین رنگ (سفید) و تیره ترین رنگ (مشکی) است که تلویزیون می‌تواند تولید کند. تلویزیون سونی X93L کنتراست بسیار خوبی دارد و در نتیجه سیاهی عمیق و هایلایت‌های روشن در صحنه‌های تاریک ایجاد می‌شود. کنتراست بومی با غیرفعال کردن لوکال دایمینگ برای این نوع تلویزیون به دلیل لایه X-Wide Viewing Angle کمتر از حد معمول است، که زاویه دید را به قیمت کمی کنتراست، بهبود می‌بخشد. با این حال، تا زمانی که Auto Local Dimming را فعال کنید، مناطق تاریک صفحه نمایش عالی به نظر می‌رسند.

روشنایی SDR و HDR

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90Lتلویزیون سونی X93L دارای حداکثر روشنایی HDR فوق العاده‌ای است. هایلایت‌های روشن به خوبی خودنمایی می‌کنند و صحنه های واقعی روشن و واضح هستند. اگرچه نقاط برجسته روشن در اسلایدهای آزمایشی در سونی X95K روشن‌تر هستند، صحنه‌های واقعی در X93L روشن‌تر هستند و HDR به طور کلی واضح‌تر است. سونی X93L دارای حداکثر روشنایی SDR فوق العاده است. آنقدر روشن است که به راحتی بر تابش خیره کننده در یک اتاق روشن غلبه کند. صحنه‌های روشن بزرگ به طور قابل توجهی کم نور هستند، اما هنوز به اندازه کافی برای یک اتاق با نور خوب روشن می‌باشند، بنابراین شما متوجه این موضوع نخواهید شد.

یکنواختی خاکستری

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90Lیکنواختی خاکستری این تلویزیون بسیار خوب است. کناره‌های صفحه کمی تیره‌تر از مرکز است که اگر بخواهید از آن به عنوان مانیتور رایانه شخصی استفاده کنید، حواس‌تان را پرت می‌کند. جلوه صفحه نمایش کثیف بسیار کمی در مرکز وجود دارد که برای تماشای ورزش عالی است زیرا زمین بازی تمیز و یکنواخت به نظر می‌رسد. در صحنه‌های نزدیک به تاریک، یکنواختی بدون هیچ مشکل قابل توجهی بهبود می‌یابد.

یکنواختی مشکی

بررسی تخصصی تلویزیون سونی x90lیکنواختی مشکی، به خصوص با فعال کردن Auto Local Dimming، عالی است. در اطراف هایلایت‌های روشن در پس زمینه تیره کمی شکوفا می‌شود، اما زیاد باعث حواس پرتی نمی‌شود. با خاموش شدن لوکال دایمینگ، یکنواختی سیاه بدتر است، اما آنچنان بد نیست. هیچ نقطه روشن قابل توجهی وجود ندارد، اما کل صفحه نمایش به دلیل کنتراست نسبتا کم پنل، آبی به نظر می‌رسد.

طیف رنگ و حجم رنگ

 بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90Lتلویزیون سونی X93L دارای طیف رنگی عالی HDR است، بنابراین رنگ‌ها در HDR زنده هستند. این پوشش تقریباً عالی از فضای رنگی رایج DCI-P3 و همچنین پوشش مناسب Rec را دارد. فضای رنگی 2020 نگاشت تن در هر دو فضای رنگی مناسب است، سبز و آبی اشباع شده به طور قابل توجهی در Rec خاموش هستند. حجم رنگ نیز عالی است، رنگ ها روشن و پر جنب و جوش هستند و به لطف نسبت کنتراست بالای آن با تیرگی موضعی، رنگ های اشباع تیره به خوبی نمایش داده می‌شوند.

بازتاب نور و زاویه دید

 بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90Lمتأسفانه، با وجود فناوری X-Wide Angle سونی، تماشای خارج از زاویه این تلویزیون در حد متوسط ​​است. همانطور که خارج از مرکز حرکت می‌کنید، رنگ قرمز واضح تری وجود دارد. تلویزیون سونی X93L دارای کنترل بازتاب عالی است. شدت انعکاس‌های مستقیم به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، اما زمانی که هر منبع نوری روی صفحه قابل مشاهده است، لکه رنگین کمان قابل توجهی وجود دارد.

پیکسل

 بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90Lاین تلویزیون از طرح بندی ساب پیکسل BGR استفاده می‌کند. این ویژگی کیفیت تصویر را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، اما می تواند باعث تار شدن متن در برخی از برنامه ها هنگام استفاده از آن به عنوان مانیتور رایانه شخصی شود.

نمایش تصاویر

زمان پاسخ دهی

تلویزیون سونی X93L زمان پاسخگویی عالی دارد. تاری بسیار کمی در پشت اشیاء با حرکت سریع وجود دارد، بنابراین بازی‌ها و اقدامات سریع در ورزش واضح و آسان است. مقداری لکه سیاه حواس پرت کننده در پشت اجسام تیره با حرکت سریع وجود دارد که به دلیل کندتر بودن زمان پاسخ 0-20٪ تلویزیون ایجاد می‌شود.

سرعت تازه سازی VRR

تلویزیون سونی X93L از فناوری نرخ نوسازی متغیر برای کاهش قطعی تصویر پشتیبانی می‌کند. HDMI Forum VRR و سازگاری G-SYNC در کل محدوده نرخ تازه‌سازی کار می‌کنند. تلویزیون به طور طبیعی از 1440p پشتیبانی نمی‌کند، در عوض آن را به 4k ارتقا می‌دهد، بنابراین محدوده VRR ناشناخته است.

ورودی‌های تلویزیون سونی X93L

 بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90Lاین تلویزیون در حالت تصویر «بازی» دارای تأخیر ورودی کم فوق‌العاده‌ای است که تجربه بازی روان و پاسخگو را تضمین می‌کند. این مقدار، کمی بالاتر از مدل‌های رقیب ال‌جی و سامسونگ است، اما همچنان برای اکثر گیمرها به اندازه کافی پایین است. بیشتر سیگنال‌های رایج توسط این تلویزیون پشتیبانی می‌شوند، تا 4k @ 120Hz با درگاه‌های HDMI 3 و 4. سیگنال‌های Chroma 4:4:4 و RGB به درستی با سیگنال‌های 1080p و 4k نمایش داده می‌شوند که برای متن واضح هنگام استفاده از آن به عنوان مانیتور کامپیوتر ضروری است. پورت های HDMI 1 و 2 محدود به پهنای باند HDMI 2.0 هستند و از ورودی‌های 4k @120Hz پشتیبانی نمی‌کنند.

این تلویزیون می‌تواند تقریباً هر چیزی را که PS5 ارائه می‌دهد پشتیبانی کند. از آنجایی که این تلویزیون از سیگنال‌های 1440p @ 120 هرتز پشتیبانی نمی‌کند، با آن فرمت PS5 کار نمی‌کند. تلویزیون سونی X93L هنگام جفت شدن با PS5 ویژگی‌های منحصربه‌فردی از جمله Auto HDR Tone Mapping و Auto Genre Picture Mode ارائه می‌کند. تلویزیون سونی X93L تقریباً می‌تواند از مزیت کامل کنسول‌های Xbox Series S|X استفاده کند. این تلویزیون در بازی فقط از Dolby Vision با فرکانس 60 هرتز پشتیبانی می‌کند، نه در 120 هرتز و همچنین این تلویزیون از 1440p @ 120Hz پشتیبانی نمی‌کند.
پورت های HDMI 3 و 4 از پهنای باند کامل 48 گیگابیت بر ثانیه HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کنند، در حالی که HDMI 1 و 2 به پهنای باند HDMI 2.0 محدود شده‌اند. با این حال، از آنجایی که HDMI 3 یک پورت HDMI 2.1 و eARC است، در صورت اتصال گیرنده، یک شکاف HDMI 2.1 را از دست می‌دهید، بنابراین نمی‌توانید از پهنای باند HDMI 2.1 به طور همزمان در چندین دستگاه استفاده کنید، مگر اینکه گیرنده آن را نیز پشتیبانی کند. همچنین، این تنظیم کننده از ATSC 3.0 پشتیبانی می‌کند و به شما امکان می‌دهد کانال‌های دیگر را تا رزولوشن 4k پخش کنید.

تلویزیون سونی X93L از eARC پشتیبانی می‌کند که به شما امکان می‌دهد صدای با کیفیت بالا و فشرده نشده را از طریق یک کابل HDMI به یک گیرنده سازگار منتقل کنید. همچنین از تمام فرمت های اصلی صوتی پشتیبانی می‌کند، بنابراین لازم نیست نگران سازگاری با منابع خارجی باشید.

کیفیت صدا تلویزیون سونی X93L

پاسخ فرکانسی این تلویزیون در کل خوب است. پروفایل صدای متعادلی دارد، بنابراین دیالوگ ها واضح به نظر می‌رسند، اما مانند اکثر تلویزیون ها، باس زیادی تولید نمی‌کند. برای یک محیط نسبتاً پر سر و صدا به اندازه کافی بلند است. تلویزیون سونی X93L مدیریت اعوجاج خوبی دارد. در سطوح گوش دادن متوسط، مصنوعات اعوجاج زیادی وجود ندارد. حتی اگر در حداکثر حجم صدا بیشتر باشد، خیلی بد نیست.

ویژگی‌های هوشمند تلویزیون سونی X93L

رابط کاربری

 بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90Lتلویزیون سونی X93L دارای همان پلت فرم هوشمند Google TV مدل های قبلی سونی مانند سونی X95K است. به طور عجیبی، نسخه قدیمی Google TV 10 را به جای نسخه جدیدتر 11 که قبلاً در برخی از مدل‌های قدیمی سونی مانند سونی X85K گنجانده شده بود، اجرا می‌کند. اگرچه تفاوت بین نسخه 10 و 11 جزئی است. متأسفانه، مانند اکثر تلویزیون ها، تبلیغات در سراسر رابط وجود دارد. می‌توانید از تبلیغات شخصی‌شده انصراف دهید، اما این کار، تعداد تبلیغاتی را که می‌بینید تغییر نمی‌دهد. این تبلیغات فقط برای مطابقت با سابقه جستجو و مشاهده شما شخصی نمی‌شوند.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها 

 بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90Lفروشگاه Google Play تعداد زیادی برنامه برای دانلود در دسترس دارد و آنها بسیار روان اجرا می‌شوند. دارای Google Chromecast داخلی است، به این معنی که می توانید محتوا را از تلفن خود ارسال کنید. همچنین می‌توانید وب‌کم Bravia را برای تماس‌های ویدیویی وصل کنید.

ریموت کنترل

 بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90Lکنترل از راه دور همراه این تلویزیون کوچک است. در کنترل از راه دور و داخل تلویزیون میکروفون وجود دارد و به شما امکان می‌دهد از آن بخواهید محتوا را جستجو کند، تنظیمات را تغییر دهد و برنامه ها را باز کند. یک دکمه در سمت چپ پشتی برای روشن/خاموش کردن، تغییر کانال، تنظیم صدا یا تغییر ورودی‌ها وجود دارد. همچنین یک سوئیچ برای خاموش کردن میکروفون در تلویزیون در صورت نگرانی در مورد حریم خصوصی وجود دارد. با این حال، این کنترل‌ها روی تلویزیون تنظیم می‌شوند و دسترسی به آن با نصب دیواری سخت است، به خصوص اگر تلویزیون را روی دیوار نصب کنید و پوشش‌های پلاستیکی دسترسی به دکمه‌ها را مسدود می‌کنند.

لوازم جانبی

 بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90Lلوازم جانبی این تلویزیون شامل موارد زیر می باشد:

  • کنترل از راه دور
  • 2 عدد باتری قلمی
  • دفترچه راهنمای کاربر

در مشخصات این تلویزیون ذکر شده که مقدار برق مصرفی آن در صورتی که تنظیمات تلویزیون در حد وسط قرار داشته باشند، حدود 96 وات انرژی مصرف می‌کند اما چنانچه این تنظیمات از قبیل روشنایی، میزان حجم ولوم صدا و… روی حداکثر قرار داشته باشد، نهایتاً 207 وات برق مصرف می‌کند.

نقاط قوت و ضعف تلویزیون سونی X93L

نقاط قوت نقاط ضعف
نمایش سیاهی‌های عمیق توسط ویژگی لوکال دایمینگ
تجربه تماشای خارج از زاویه متوسط
به اندازه کافی روشن برای مبارزه با تابش خیره کننده
برخی از مشکلات یکنواختی منحرف کننده
نمایش طیف گسترده ای از رنگ‌ها
لکه سیاه مشهود
بدون مشکل ارتقاء مقیاس
 
کنترل حرکت عالی
 
پشتیبانی از پهنای باند HDMI 2.1 و VRR
 
تاخیر ورودی کم
 
لرزش 24p را از هر منبعی حذف می‌کند
 
هایلایت ها را برجسته می‌کند  
کنترل بازتاب عالی
 

جمع بندی بررسی تلویزیون سونی X93L

تلویزیون سونی مدل X93L یکی از بهترین تلویزیون‌های سامسونگ و مدل سطح پایه با امکانات مناسب می‌باشد و برای استفاده خانگی و معمولی و همچنین تماشای فیلم کاملا مناسب است. سونی این تلویزیون را در سایزهای 65، 75و 85 اینچ به بازار عرضه کرده است. همچنین این تلویزیون از کیفیت تصویر 4K برخوردار بوده و دارای کیفیت ساخت بدنه و فریم محکم است. شما برای خرید محصول فوق می‌توانید به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید و همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن مطالب بررسی تخصصی تلویزیون‌های دیگر از صفحه اصلی وبلاگ سلام بابا دیدن کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

حتما ببینید

تلویزیون سونی X90L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X90L سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *