تلویزیون سونی X90L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X90L

سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. محصولات متنوع سونی در حوزه سیستم‌های صوتی، پاسخگوی نیاز تمام مصرف‌کنندگان می‌باشد. رزولوشن بالا، طراحی باریک و کیفیت زیاد این محصولات، آن‌ها را به رده‌بالاترین تلویزیون‌های موجود در بازار تبدیل کرده است. قیمت تلویزیون سونی نسبت به دیگر برندهای موجود در بازار بیشتر و دلیل بیشتر بودن قیمت آن، نیز کیفیت آن‌هاست. امروزه تلویزیون‌های ال ای دی و هوشمند سونی سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. این برند شناخته شده هر ساله تلویزیون‌های جدید خود را با بهترین کیفیت روانه بازار می‌کند. ما نیز در این مقاله از سلام بابا می‌خواهیم به بررسی تخصصی مشخصات و ویژگی‌های تلویزیون سونی X90L بپردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

تلویزیون سونی X90L یک تلویزیون 4K میان­‌رده می‌باشد که در سال 2023 عرضه شده است. این تلویزیون برای استفاده حرفه‌ای مانند تماشای فیلم و سریال با کیفیت بالا و همچنین بازی کردن با کنسول‌های نسل نهم گزینه بسیار خوبی است. تلویزیون سونی X90L جایگزین تلویزیون X90K شده و همچنین در سطح بالاتر از تلویزیون سونی X85L قرار دارد. این تلویزیون برخلاف تلویزیون بالارده‌­تر از خود یعنی X93L، دارای نور پس زمینه Mini LED نیست، اما در عوض دارای یک آرایه کامل لوکال دایمینگ می­‌باشد. جهت مطالعه ویژگی‌‌ها و مشخصات X93L به مطلب بررسی تخصصی X93L در سلام بابا مراجعه کنید. تلویزیون سونی X90L مجموعه­‌ای عالی و کامل  از ویژگی­‌هایی که در تلویزیون­‌های سطح بالای سونی یافت می­‌شود را در خود دارد. از جمله این ویژگی‌­ها می‌­توان به کنترل صوتی هندزفری، ورودی بلندگوی S-Center و تیونر ATSC 3.0 برای پشتیبانی از پخش تا 4K اشاره کرد. این تلویزیون توسط پردازنده شناختی XR سونی طراحی شده است که برای بهبود پردازش کلی تصویر و ارتقاء مقیاس طراحی شده است. همچنین تلویزیون X90L دارای پهنای باند HDMI 2.1 و پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر (VRR) برای گیمرها می‌باشد، بنابراین می‌توانید از آخرین کنسول‌ها نهایت استفاده را ببرید.

جمع امتیازات تلویزیون سونی X90L ( امتیاز از 10 می‌باشد)
امتیاز کلی: 8.1 امتیاز فیلم: 7.8
نمایش تلویزیون: 7.7 ورزش: 7.7
بازی های ویدیویی: 8.4 فیلم اچ دی آر: 8.4
بازی اچ دی آر: 8.4 مانیتور: 8.4

تفاوت بین اندازه‌ها و انواع سایز

تلویزیون سونی X90L در طیف وسیعی از اندازه‌ها، از 55 اینچی تا مدل بزرگ 98 اینچی در دسترس است که همگی دارای ویژگی‌های تقریباً یکسانی می‌باشند. در جدول زیر لیست سایزهای عرضه شده این تلویزیون با نام مدل آن‌ها را آورده‌ایم. همچنین برای اطلاعات بیشتر در خصوص ابعاد و اندازه تلویزیون‌ها می‌توانید به مطلب ابعاد تلویزیون به سانتی متر مراجعه کنید.

اندازه مدل
55″ XR-55X90L
65″ XR-65X90L
75″ XR-75X90L
85″ XR-85X90L
98″ XR-98X90L

طراحی ظاهری تلویزیون سونی X90L

طراحی ظاهری تلویزیون سونی X90Lتلویزیون سونی X90L دارای طراحی درجه یک است که در هر اتاق یا سالنی عالی به نظر می‌رسد. دارای حاشیه‌های نازک است و باعث ایجاد حواس پرتی نمی‌شود. همچنین طراحی مینیمالیستی پایه‌ها عالی به نظر می‌رسد و فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. این تلویزیون دارای پایه‌های فلزی الماسی شکل و خطی است که به خوبی تلویزیون را نگه می‌دارد. پایه‌ها را می‌توان در حالت عادی که ارتفاع آن بلند نشده است یا در حالت برجسته نصب کرد تا جایی برای نوار صوتی باقی بماند. با نصب پایه‌ها در حالت عادی، بین میز و ردیف اول پیکسل‌ها حدود 4.5 سانتیمتر فاصله وجود دارد. نصب آن در حالت برجسته این مقدار را به حدود 8.3 سانتیمتر افزایش می‌دهد، بنابراین اکثر ساندبارها بدون مسدود کردن قسمتی از صفحه نمایش قرار می‌گیرند. پشت تلویزیون کاملاً پلاستیکی است و الگوی شطرنجی مشابه دیگر تلویزیون‌های اخیر سونی مانند X93L دارد. یکی از تفاوت‌های سونی X90L و مدل‌های بالاتر این است که این مدل شامل پوشش‌هایی برای مخفی کردن ورودی‌ها نیست و هیچ گزینه‌ای برای مدیریت کابل وجود ندارد.

سونی از زبان طراحی One Slate در این تلویزیون استفاده کرده است که اشاره به مینیمال بودن طراحی تلویزیون و همچنین یکپارچه و یکدست بودن سطح قاب صفحه نمایش و خود صفحه نمایش تلویزیون دارد. تلویزیون‌های سونی معمولاً بسیار خوش ساخت هستند و تلویزیون سونی X90L نیز از این قاعده مستثنی نیست. مقداری انعطاف در پنل پشتی آن وجود دارد، اما این مورد بسیار رایج است و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. همچنین شما می‌توانید برای خرید تلویزیون‌های سونی به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه کنید. 

کیفیت تصویر تلویزیون سونی X90L

کیفیت تصویر تلویزیون سونی X90Lتلویزیون 4K سونی X90L مجهز به پردازشگر قدرتمند و اختصاصی سونی یعنی پردازشگر Cognitive Processor XR است. این پردازشگر خارق العاده وظیفه پردازش تصویر و صدا را به عهده دارد و عملکرد آن مانند مغز انسان است. این پردازشگر به کمک تکنولوژی XR 4K Upscaling رزولوشن تصاویر را افزایش داده و همه چیز را در حد کیفیت تصویر 4K نمایش می‌دهد.

نسبت کنتراست بسیار خوبی دارد، که منجر به سیاهی عمیقی می‌شود و حتی زمانی که هایلایت‌های روشن در نزدیکی صفحه نمایش هستند، سیاهی آن عمیق و مناسب است. برخلاف تلویزیون X93L، این مدل دارای فیلتر زاویه باز نیست، بنابراین کنتراست اصلی آن بسیار بالاتر است، اما ویژگی لوکال دایمینگ در افزایش کنتراست بسیار مؤثر است.

تلویزیون سونی X90L در HDR به طرز چشمگیری روشن می شود که نسبت به مدل سال قبل خود یعنی X90K پیشرفت قابل توجهی داشته است. هایلایت‌های روشن به خوبی خودنمایی می‌کنند و صحنه‌ها واقعاً روشن و واضح هستند. هایلایت‌های کوچک نیز تقریباً به اندازه مدل رده‌بالاتر یعنی X93L روشن هستند. همچنین دارای حداکثر روشنایی فوق‌العاده در SDR نیز می‌باشد. آنقدر روشن است که حتی در یک اتاق بسیار روشن به راحتی بر تابش خیره کننده غلبه می‌کند. 

یکنواختی خاکستری در این تلویزیون تقریباً مناسب است. گوشه‌ها کمی تیره تر از مرکز هستند، اما در بیشتر محتوای واقعی این مورد زیاد قابل توجه نیست و در مجموع خوب به نظر می‌رسد. همچنین یکنواختی مشکی این تلویزیون مناسب است. با غیرفعال کردن لوکال دایمینگ، کل صفحه مایل به آبی است اما با فعال کردن آن نواحی سیاه صفحه بسیار عمیق‌تر هستند.

تلویزیون سونی X90L دارای طیف رنگی چشمگیری در HDR است، بنابراین محتوای HDR زنده و واقعی به نظر می‌رسد. همچنین پوشش فوق‌العاده‌ای از فضای رنگی رایج DCI-P3 و پوشش مناسب Rec دارد. فضای رنگی 2020 نگاشت تن در هر دو فضای رنگی خوب است، اما رنگ‌های سبز، آبی و قرمز اشباع شده در Rec اندکی خاموش هستند. 

متأسفانه زاویه دید این تلویزیون در سطح پایینی قرار دارد و برای چیدمان صندلی‌های گسترده مناسب نیست، زیرا هرکسی که مستقیماً جلوی تلویزیون نباشد، تصویری محو با رنگ‌های شسته شده را می‌بیند. همچنین در بخش بازتاب نور کمی ضعیف عمل کرده است و امکان ایجاد حواس پرتی وجود دارد.  این تلویزیون از طرح بندی ساب پیکسل BGR استفاده می‌کند. این ویژگی کیفیت تصویر را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، اما می‌تواند باعث تار شدن متن در برخی از برنامه‌ها هنگام استفاده از آن به عنوان مانیتور رایانه شخصی شود.

نمایش تصاویر

تلویزیون سونی X90L زمان پاسخگویی بسیار خوبی دارد. بازی‌های ویدیویی و ورزش‌ها حداقل تاری را در پشت اجسام با حرکت سریع نشان می‌دهند. مقداری لکه سیاه حواس پرت کننده در پشت اجسام تیره با حرکت سریع وجود دارد که به دلیل کندتر بودن زمان پاسخ 0-20٪ تلویزیون ایجاد می‌شود. همچنین این تلویزیون از مدولاسیون عرض پالس (PWM) در تمام سطوح نور پس زمینه استفاده می‌کند. 
تلویزیون سونی مدل X90L از فناوری نرخ نوسازی متغیر برای کاهش پارگی صفحه در بازی‌ها پشتیبانی می‌کند. روی پورت‌های این تلویزیون از تکنولوژی VRR برای ارائه رفرش ریت متغیر و همینطور ALLM برای ارائه تأخیر ورودی پایین نیز پشتیبانی می‌شود. 

ورودی‌ها

ورودی‌های تلویزیون سونی X90Lاین تلویزیون مانند تلویزیون سونی X93L از اکثر فرمت‌های رایج به جز 1440p پشتیبانی می‌کند. همه فرمت‌های پشتیبانی شده همچنین سیگنال‌های کروما 4:4:4 یا RGB را به درستی نمایش می‌دهند و اطمینان حاصل می‌کنند که هنگام استفاده از آن به‌عنوان مانیتور، متن واضح و قابل خواندن است. پورت‌های HDMI 1 و 2 به پهنای باند HDMI 2.0 محدود شده‌اند، بنابراین از 4k @ 120Hz پشتیبانی نمی‌کنند.
این تلویزیون تقریباً می‌تواند هر چیزی را که PS5 ارائه می‌دهد پشتیبانی کند. مانند تمام تلویزیون‌های متوسط و رده‌بالا سونی، این تلویزیون نیز چند ویژگی انحصاری سونی را برای PS5 ارائه می‌کند، از جمله حالت تصویر ژانر خودکار و نگاشت خودکار HDR Tone. تلویزیون سونی X90L همچنین می‌تواند از مزایای کنسول‌های Xbox Series S|X استفاده کند. مانند بسیاری از تلویزیون‌ها، این تلویزیون فقط از بازی Dolby Vision با فرکانس 60 هرتز پشتیبانی می‌کند.
پورت‌های HDMI 3 و 4 از پهنای باند کامل 48 گیگابیت بر ثانیه HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کنند و کیفیت تصویر 4K@120Hz را در اختیار شما قرار می‌دهد در حالی که HDMI 1 و 2 به پهنای باند HDMI 2.0 محدود شده‌اند. با این حال، از آنجایی که HDMI 3 یک پورت HDMI 2.1 و eARC است، در صورت اتصال گیرنده، یک اسلات HDMI 2.1 را از دست می‌دهید، بنابراین تنها در صورتی می‌توانید از پهنای باند HDMI 2.1 در چندین دستگاه به طور همزمان استفاده کنید که گیرنده نیز از آن پشتیبانی کند.

تلویزیون X90L از eARC نیز پشتیبانی می‌کند که به شما امکان می‌دهد صدای با کیفیت بالا و فشرده نشده را از طریق یک کابل HDMI به گیرنده سازگار منتقل کنید. همچنین از تمام فرمت‌های اصلی صوتی پشتیبانی می‌کند، بنابراین لازم نیست نگران سازگاری با منابع خارجی باشید.

کیفیت صدا تلویزیون سونی X90L

پاسخ فرکانسی تلویزیون سونی X90L مناسب است. مانند بسیاری از تلویزیون‌ها، باس عمیقی تولید نمی‌کند، اما پروفایل صدا در سطوح گوش دادن متوسط، متعادل است و دیالوگ‌ها خوب به نظر می‌رسند. همچنین حتی برای یک محیط با نویز متوسط به اندازه کافی بلند می‌شود. همچنین این تلویزیون مدیریت اعوجاج خوبی دارد. اعوجاج بسیار کمی در سطوح گوش دادن متوسط وجود دارد و حتی در حداکثر صدا نیز مناسب عمل می‌کند. تلویزیون سونی X90L مجهز به سیستم صوتی Acoustic Multi-Audio به همراه Sound Positioning Tweeter و بلندگوهای X-Balanced می‌باشد و صداها را به صورت آکوستیک از صفحه نمایش پخش می‌کند و حس واقع گرایانه‌تری را به بیننده منتقل می‌کند. این سیستم صوتی 2 کاناله است و شامل 2 بلندگوی Full Range (Bass Reflex) با توان 10 وات و همینطور 2 بلندگوی Tweeter با توان 5 وات می‌باشد که در مجموع توانایی تولید صدای 30 وات را دارند. بلندگوهای Full Range (Bass Reflex) این تلویزیون در قسمت پایین آن تعبیه شده‌اند و طراحی X-Balanced دارند تا صدای عالی را در اختیار شما قرار دهند.

ویژگی‌های هوشمند تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X90L یک تلویزیون هوشمند است که مجهز به سیستم عامل اندروید 10 می‌باشد. این محصول به جدیدترین نسخه از رابط کاربری Google TV مجهز شده که امکانات هوشمند بسیار خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد و کار کردن با آن نیز راحت و لذت بخش است. این محصول از اینترنت اشیاء (IoT) پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید از طریق دستیار صوتی گوگل (Google Assistant) سایر دستگاه‌های هوشمند و همچنین خانه هوشمند خود را کنترل نمایید.

رابط کاربری

رابط کاربری تلویزیون سونی X90Lتلویزیون سونی X93L دارای همان پلتفرم هوشمند Google TV مدل‌های قبلی سونی مانند سونی X95K است. در این مدل همانند X93L نسخه قدیمی Google TV 10 را به جای نسخه جدیدتر 11 که قبلاً در برخی از مدل‌های قدیمی سونی مانند X85K گنجانده شده بود، اجرا کرده‌اند. اما در کل تفاوت خاصی بین دو نسخه 10 و 11 وجود ندارد. متأسفانه مانند اکثر تلویزیون‌ها، در این مدل نیز تبلیغات در سراسر رابط کاربری وجود دارد. می‌توانید از تبلیغات شخصی‌شده انصراف دهید، اما این کار تعداد تبلیغاتی را که می‌بینید تغییر نمی‌دهد.

برنامه‌ها و ویژگی‌ها 

فروشگاه Google Play تعداد زیادی برنامه برای دانلود در دسترس دارد که اجرای آن‌ها بسیار ساده و روان است. همچنین این تلویزیون دارای Google Chromecast داخلی است، به این معنی که می‌توانید محتوای دلخواه خود را از تلفن همراه ارسال کنید. همچنین می‌توانید وب‌کم Bravia را برای تماس‌های ویدیویی وصل کنید.

ریموت کنترل

کنترل از راه دور تلویزیون سونی X90L، یک ریموت کنترل کوچک و خوش دست است. میکروفون‌هایی در این ریموت کنترل و داخل تلویزیون وجود دارد و به شما اجازه می‌دهد از آن بخواهید محتوای مورد نیاز شما را جستجو کند، تنظیمات را تغییر دهد و برنامه‌ها را باز کند. کنترل از راه دور همراه Sony X90L دارای نور پس زمینه نیست. همچنین یک دکمه در پایین تلویزیون نزدیک مرکز و یک سوئیچ برای فعال یا غیرفعال کردن میکروفون وجود دارد. با دکمه اصلی، می‌توانید تلویزیون را روشن یا خاموش کنید، کانال‌ها را تغییر دهید، صدا را تنظیم کنید یا ورودی‌ها را تغییر دهید.

لوازم جانبی

لوازم جانبی تلویزیون سونی X90L

لوازم جانبی این تلویزیون شامل موارد زیر می‌باشد:

  • کنترل از راه دور 
  • 2 عدد باتری قلمی
  • آداپتور/براکت VESA
  • دفترچه راهنما و راهنمای کاربر

در مشخصات این تلویزیون ذکر شده که مقدار برق مصرفی آن در صورتی که تنظیمات تلویزیون در حد وسط قرار داشته باشند، حدود 69 وات انرژی مصرف می‌کند اما چنانچه این تنظیمات از قبیل روشنایی و میزان حجم صدا روی حداکثر قرار داشته باشد، نهایتاً 206 وات برق مصرف می‌کند.

نقاط قوت و ضعف تلویزیون سونی X90L

نقاط قوت نقاط ضعف
اوج روشنایی بالا
دارای لکه سیاه مشهود
کنترل بازتاب عالی دارای زاویه دید نامناسب
دارای نسبت کنتراست بالا 
 وجود برخی از مشکلات یکنواختی منحرف کننده
حذف لرزش 24p از هر منبعی
 وجود برخی نقاط برجسته روشن در صحنه‌های تاریک 
نمایش طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها
 
ارتقاء خوب محتوای با وضوح پایین   
روشنایی کافی برای مبارزه با تابش خیره کننده
 
تأخیر ورودی کم برای تجربه بازی با پاسخگویی مناسب
 
مدیریت نمایش تصاویر عالی با پهنای باند HDMI 2.1 و پشتیبانی از VRR  

آنباکس و کالیبراسیون تلویزیون سونی X90L

در این بخش از مطلب بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L، ویدیوی جعبه گشایی این تلویزیون بارگذاری شده است و شما با مشاهده این ویدیو علاوه بر آشنایی با نصب تلویزیون، می‌توانید به راحتی راه‌اندازی و کالیبراسیون تلویزیون خود را انجام دهید. همه توضیحات لازم در این زمینه، طی ویدیو گرفته شده در فروشگاه سلام بابا، بیان شده است. 

بررسی نهایی تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X90L یک گزینه مقرون به صرفه و خوب برای کسانی است که به دنبال تلویزیونی با پردازش ویدیویی برتر سونی و همچنین پخش جریانی هوشمند با رابط کاربری اندروید هستند. برخلاف برخی از سری های پیشرفته تلویزیون‌های ال سی دی و مینی ال ای دی، سری Bravia X90L دارای ویژگی لوکال دایمینگ با آرایه کامل است. به طور کلی تلویزیون سونی X90L یک تلویزیون عالی است. به لطف اوج روشنایی بالا، برای تماشای نمایش‌ها و یا ورزش‌ها در یک اتاق روشن به خوبی عمل می‌کند. همچنین در یک اتاق تاریک برای بازی یا تماشای فیلم، به لطف نسبت کنتراست بالا و ویژگی کم‌نور لوکال دایمینگ، فوق‌العاده به نظر می‌رسد، و به اندازه‌ کافی روشن می‌شود. به لطف تأخیر ورودی کم و زمان پاسخگویی سریع، برای انواع بازی نیز مناسب است و از ویژگی‌های پیشرفته بازی مانند VRR پشتیبانی می‌کند. اما متأسفانه زاویه دید باریکی دارد و انتخاب خوبی برای چیدمان صندلی‌های گسترده نیست. در پایان پیشنهاد می‌کنم برای مطالعه مطالب بیشتر در زمینه بررسی تخصصی تلویزیون و همچنین مطالب دیگر به صفحه اصلی وبلاگ سلام بابا مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

حتما ببینید

تلویزیون سامسونگ Q80C

بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q80C

تلویزیون سامسونگ Q80C  تلویزیون‌های سامسونگ معمولاً جزو بهترین تلویزیون‌های موجود در بازار هستند. تلویزیون‌های این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *