راهنمای خرید تلویزیون

راهنمای خرید تلویزیون در سال 2024

راهنمای خرید تلویزیون

امروزه تلویزیون‌ها از لحاظ کیفیت و امکانات، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند به طوری که از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های مختلفی برخوردار هستند که در عملکرد و کیفیت تلویزیون تأثیر زیادی دارند و اگر کسی به دنبال خرید تلویزیون جدید باشد، با دنیایی از اصطلاحات و فناوری‌های جدید همچون HDR ،4K و OLED روبه‌رو می‌شود. بنابراین ضروری است، قبل از تهیه‌ یک تلویزیون که ممکن است به وسیله آن ساعات طولانی به تماشای برنامه‌های مورد علاقه‌ خود بپردازید، در مورد کارایی و ویژگی‌های آن اطلاعات کافی داشته باشید. خرید یک تلویزیون خوب به نیازهای خریدار بستگی دارد؛ حتماً قبل از اقدام به خرید ملاک‌ها و نیازهای خود را در یک لیست مثل سایز تلویزیون، امکانات و یا حتی شکل و شمایل دلخواه، یاداشت کنید. چنین مواردی، زمانی که بین خرید دو مدل قادر به تصمیم‌گیری نیستید، بسیار کارساز خواهد بود. به طور مثال افرادی که تمایل به استفاده از برنامه‌هایی نظیر فیلیمو یا نماوا را دارند، بهتر است مدل‌هایی را که از سیستم عامل اندروید یا WebOS پشتیبانی می‌کنند، مدنظر داشته باشند زیرا دسترسی به چنین مواردی در سیستم عامل تایزن سامسونگ سخت‌تر است. به هرحال اگر بخواهید که تلویزیون مناسبی را تهیه کنید باید به نوع تلویزیون، ‌اندازه‌ مناسب، کیفیت تصویر و بسیاری ویژگی‌های دیگر توجه کنید. ما در این مطلب از سلام‌ بابا، به توضیح نکات مهمی که برای راهنمای خرید تلویزیون لازم است، می‌پردازیم و در پایان بهترین برندهای تلویزیون موجود در بازار را معرفی می‌کنیم؛ پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

انواع تلویزیون OLED ،LED و QLED و تفاوت آن‌ها

تفاوت تلویزیون‌های OLED ،LED و QLED در راهنمای خرید تلویزیونابتدا لازم است که تفاوت تلویزیون‌های OLED ،LED و QLED را بدانید. کیفیت تصویر در تلویزیون‌‌های OLED نسبت به تلویزیون‌های LED بسیار بالاتر است و اگر شما به دنبال کیفیت فوق‌العاده در تلویزیون هستید، بدانید که تلویزیون‌های اولد یکی از گزینه‌های بسیار خوب است. تلویزیون‌های اولد (OLED) با داشتن سطح مشکی کامل، یکنواختی خاکستری، زاویه دید گسترده و بالاتر از حد متوسط، تصاویری بهتر از هر تلویزیون ال ای دی ارائه می‌دهند. اگر شما در حال تماشای تلویزیون در اتاق تاریک هستید، OLEDها می‌‌توانند رنگ سیاه کامل را نمایش دهند، که این کیفیت تصویر را افزایش می‌دهد. تلویزیون‌های QLED شبیه تلویزیون‌های معمولی LED هستند، با این تفاوت که از ذرات ریز نانو به نام نقاط کوانتومی برای درخشندگی بیشتر و در نهایت کیفیت بالاتر تصاویر استفاده می‌کنند. این فناوری در ابتدا در سال 2013 توسط سونی معرفی شد، اما اندکی پس از آن سامسونگ شروع به فروش تلویزیون‌‎های QLED خود کرد و همچنین مجوز همکاری با دیگر تولید کنندگان را ایجاد کرد، به همین دلیل ما اکنون شاهد هستیم که چندین برند تلویزیونی در حال ارائه‌ تلویزیون‌های کیولد (QLED) می‌باشند. در این زمینه شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مطلب تفاوت LED با QLED و OLED رجوع کنید. ذرات سازنده تلویزیون‌های QLED مجهز به هسته‌‌های آلیاژی جدید و پوسته فلزی هستند که این مورد باعث افزایش دقت رنگ در روشنایی بالا شده و در نتیجه رنگ‌ها، واقعی‌تر به نظر می‌رسند. این مدل تلویزیون‌ها در حال حاضر جزو بهترین تلویزیون‌های موجود در بازار هستند. برای آگاهی بیشتر درباره این تلویزیون‌ها به وبلاگ سلام بابا مراجعه کنید. شرکت سامسونگ همچنین فناوری جدیدی را نیز معرفی کرده و با نام NEO QLED به بازار عرضه کرده است که اکثر تلویزیون‌های پرچمدار این برند، مجهز به این فناوری شده‌اند. پیشنهاد می‌کنم برای اطلاعات بیشتر درباره نئوکیولد و تفاوت آن با دیگر مدل‌ها مطلب فناوری NEO QLED چیست را بخوانید.

سایز صفحه نمایش

video
play-sharp-fill

یکی از نکات مهم در تهیه‌ تلویزیون اندازه‌ صفحه ‌نمایش است. صفحه‌‌های تلویزیون به ‌صورت مورب اندازه ‌گیری می‌شوند و از اندازه‌های کوچک‌ 20 اینچ تا اندازه‌های بزرگ‌‌تر 85 اینچ، متغیر هستند. البته در روند خرید و در نظر گرفتن اندازه صفحه زیاد افراط‌ و تفریط نمی‌شود و خریداران بیشتر اندازه‌های متعارف را تهیه می‌کنند. به‌ عنوان ‌مثال برای تلویزیون‌‌های داخل آشپزخانه یا اتاق‌ خواب‌‌های کوچک ممکن است تلویزیون 24 تا 32 اینچ مناسب باشد، اما اگر قصد خرید تلویزیون برای پذیرایی خود را دارید، توصیه می‌‌کنیم سایزهای بزرگ‌‌تر مثلاً 65 یا 55 اینچ را تهیه کنید. البته در خصوص راهنمای خرید تلویزیون بر اساس سایز، در کل باید گفت که با اینکه قانون و قاعده‌ خاصی برای تعیین تلویزیون با اندازه مناسب وجود ندارد ممکن است ترجیح شخصی، زاویه دید و حتی میزان بینایی بیننده در تصمیم ‌گیری برای خرید تلویزیون مؤثر باشد. برخی از دستورالعمل‌‌های کلی به شرح زیر وجود دارد که می‌‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

در این مورد باید به مبحث فاصله‌ نشستن و اندازه‌ صفحه توجه داشته باشید. اگر شما بخواهید تلویزیونی FULL HD تهیه نمایید نزدیک‌ترین فاصله‌ شما تا تلویزیون باید 1.6 برابر اندازه‌‌گیری مورب از تلویزیون باشد. پس اگر شما تلویزیونی 60 اینچی دارید باید در فاصله‌ی تقریباً 2.43 متری آن قرار بگیرید. امروزه بیشتر تلویزیون‌هایی که به بازار عرضه می‌شوند، 4K هستند، در واقع شما با خرید یک تلویزیون 4K علاوه بر اینکه با پرداخت هزینه‌ای معقول از امکانات بسیار مناسبی بهره خواهید برد، از طرفی هم صفحه‌ نمایش شما با وضوح بالا به نمایش تصاویر می‌پردازند. این بدان معنی است که با خرید و استفاده از این تلویزیون شما به هنگام نشستن و دیدن فیلم در هر فاصله‌ای که باشید انگار نزدیک‌تر به تلویزیون نشسته‌اید و فاصله شما به اندازه‌ی مورب صفحه نمایش تلویزیون باشد.

راهنمای سایز صفحه نمایش در خرید تلویزیون

قیمت تلویزیون‌ها به موارد زیادی بستگی دارد و هرچه امکانات و ویژگی‌های تلویزیون بیشتر باشد به تبع آن قیمت نیز بیشتر می‌شود. در جدول زیر قیمت حدودی سایزهای مختلف تلویزیون در بازار ایران در سال 1402 را برای شما ذکر کرده‌ایم. برای اطلاعات دقیق‌تر درباره قیمت و خرید تلویزیون‌های با کیفیت به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه کنید.

سایز تلویزیون  رنج قیمت 
32 اینچ  در محدوده 10 میلیون تومان 
40 تا 43 اینچ  10 تا 25 میلیون تومان 
49 تا 50 اینچ 18 تا 35 میلیون تومان 
55 تا 65 اینچ 20 تا 150 میلیون تومان 
70 تا 75 اینچ 50 تا 240 میلیون تومان 
82 تا 85 اینچ 90 تا 360 میلیون تومان 

کیفیت و وضوح صفحه نمایش

از دیگر نکات مربوط به راهنمای خرید تلویزیون، وضوح صفحه نمایش است که مربوط به رزولوشن واقعی یا اصلی تلویزیون‌ است. HD پایین‌ترین وضوح صفحه نمایش در تلویزیون‌های امروزی است که بیشتر در سایزهای کوچک دیده می‌شود. وضوح بالاتر از آن، FULL HD نامیده می‌شود که صفحه‌ نمایش آن دارای 1080×1920 پیکسل است. این بدان معناست که دارای 1920 پیکسل افقی و 1080 پیکسل عمودی و در کل حاوی 2 میلیون پیکسل خواهد بود. پیکسل‌ها نقاط کوچک و ریزی هستند که تصویر تلویزیون را تشکیل می‌‌دهند. بعد از آن تلویزیون‌های UHD یا 4K هستند که از وضوح بالاتری نسبت به تلویزیون‌های FULL HD (فول اچ دی) برخودار هستند. رزولوشن تصویر این تلویزیون‌ها 2160×3840 است و تقریباً 8 میلیون پیکسل در آن‌ها گنجانده شده است. به‌ عبارت‌ دیگر پیکسل‌های آن 4 برابر پیکسل‌‌های یک دستگاه HD است. فشرده‌ سازی پیکسل‌ها به ‌صورت متراکم‌‌تر در تلویزیون‌های 4K باعث می‌شود آن‌ها بتوانند تصاویر را با جزئیات بیشتری نمایش دهند.

کیفیت صفحه نمایش در راهنمای خرید تلویزیون

تلویزیون 4K و 8K

از دیگر نکات مهم در راهنمای خرید تلویزیون 4K آشنایی با مشخصات نمایشگرهای 4K و 8K است. به دلیل صفحه نمایش 2160×3840 با وضوح عالی، تلویزیون 4K می‌تواند در صورت ارائه‌ محتوای 4K با کیفیت بالا، جزئیات بیشتری را نسبت به تلویزیون FULL HD نشان دهد. تلویزیون‌‌های جدید 8K با صفحه نمایش 4320×7680 قادر به نمایش جزئیات دقیق‌تر هستند. تصاویر موجود در این دستگاه‌ها بسته به فاصله‌ مشاهده‌ شما، واضح‌تر به نظر می‌‌رسند. در بسیاری از تلویزیون‌های 4K سعی بر این شده که ارتقای کیفیت تصویر با استفاده روش‌های دیگر به عمل آید. به عنوان مثال ما شاهد آغاز به کارگیری تعداد فزاینده‌‌ای از تلویزیون‌های HDR هستیم، که کنتراست بالاتری بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین تصاویر فراهم می‌کند. تلویزیون‌‌های 4K جدیدتر نیز طیف وسیعی از رنگ‌هایی را نشان می‎‌دهند که یک تلویزیون می‌‌تواند به نمایش بگذارد، اما استفاده از این مزایا نیاز به محتوای خاص دارد. محتوایی که با HDR بارگذاری شده‌اند، بیشتر در دسترس است. در حال حاضر، شاهد وجود تلویزیون‌‌های 8K نیز در بازار هستیم که وضوح صفحه‌ نمایش آن‌ها 7680×4320 بوده و به نوعی دارای بیش از 33 میلیون پیکسل است. این بالاترین وضوح تصویری بوده که از استاندارد UHD برخوردار است. بنابراین از نظر فنی این تلویزیون‌‌ها از کیفیت UHD نیز پشتیبانی می‌کنند. البته در حال حاضر تعداد زیادی از آن‌ها در بازار وجود ندارد و معمولاً گران‌‌تر از مدل‌‌های 4K هستند. در کل این روزها، خرید تلویزیون 4K بسیار معقول‌تر است.

توجه : برای دیدن و بررسی تلویزیون‌های 4K موجود در بازار می‌توانید به مطلب 👈 بهترین تلویزیون‌های 4K مراجعه کنید. 

همچنین پخش‌کننده‌‌های بلوری 4K Ultra HD Blu-ray وجود دارند که می‌‌توانند دیسک‌های 4K Blu-ray را پخش نمایند. از دیگر دلایلی که سبب شده است تلویزیون 4K جهش خوبی در بازار داشته باشد، برخورداری از استانداردهای لازم مربوط به فناوری 4K است که دربرگیرنده‌ی دامنه‌ دینامیک بالا (HDR) و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها خواهد بود.

FULL HD و 4K در راهنمی خرید تلویزیون

تلویزیون FULL HD

تلویزیون‌های Full HD دارای ابعادی بالغ بر 1080×1920 پیکسل هستند که این امکان را برای بیننده فراهم می‌کنند تا تصاویر را واضح و دقیق مشاهده کنند. تقریباً هر تلویزیون FULL HD یک تلویزیون ال سی دی با نور پس زمینه ال ای دی است، اما تعداد محدودی از تلویزیون‌های فول اچ دی OLED نیز وجود دارد. دقت داشته باشید که در حال حاضر بیشتر تلویزیون‌های فول اچ دی در سایزهای کوچک موجود هستند و سایزهای بالاتر، با کیفیت 4K به بازار عرضه شده‌اند. شایان ذکر است که بسیاری از مخاطب‌ها نمی‌‎‌توانند جزئیات بیشتری را در یک تلویزیون 4K با اندازه صفحه نمایش بسیار بزرگ، مثلاً 65 اینچ و بالاتر از فاصله‌ معمولی مشاهده نمایند، منتها به یاد داشته باشید که وضوح تصویر تنها از معدود خصوصیاتی است که یک تلویزیون برای تولید عالی کیفیت تصویر به طور کلی می‌تواند داشته باشد. مواردی همچون کنتراست، حجم رنگ، نوع پنل تلویزیون و موارد دیگر نیز از ویژگی‌های مهمی است که در کیفیت تصویر تأثیرگذار است. 

HDR یا دامنه دینامیک بالا

از جمله نکات مهم راهنمای خرید تلویزیون، داشتن اطلاعاتی در خصوص این بخش است. می‌توان گفت بزرگ‌‌ترین کلمه کلیدی صنعت تلویزیون دامنه دینامیکی بالا یا HDR است. هنگامی که قابلیت HDR در تلویزیون به‌ درستی به کار گرفته شود، درخشندگی، کنتراست و رنگ تلویزیون را افزایش می‌دهد و باعث می‌‌شود تصاویر روی صفحه ‌نمایش بیشتر شبیه به واقعیت باشند. وقتی HDR به کار گرفته شود، می‌توانید از دیدن برنامه‌های مورد علاقه‌ی خود را با جزئیات و وضوح بیشتر لذت ببرید. HDR تمام این موارد را با افزایش کنتراست میان روشن‌ترین و سیاه‌ترین رنگ‌های سفید و سیاه که یک تلویزیون می‌‌تواند ایجاد کند برقرار می‌نماید. بنا به گفته‌ Claudio Ciacci، مدیربرنامه‌ی آزمایش تلویزیون Consumer Reports، این فناوری می‌تواند روشنایی طبیعی‌تری از محتوای تصویر را نشان ‌دهد. وی اضافه می‌‌کند، HDR می‌تواند توانایی دامنه‌ پویای خود را در صحنه‌های روشن قوی قرار دهد که در این صورت کنتراست تلویزیون را کاهش می‌دهد و مزایای برجسته‌ HDR در صحنه‌های روشن‌‌تر را مشاهده خواهید کرد.

قابلیت HDR راهنمای خرید تلویزیون

در این قسمت از راهنمای خرید تلویزیون باید اضافه کنیم که معمولاً، تلویزیون‌های HDR رنگ‌های روشن و زنده‌ بیشتری نسبت به سایر دستگاه‌ها تولید می‌کنند. این خاصیت به این علت است که HDR با طیف رنگ گسترده (WCG) همراه است. تلویزیون‌‌های HD می‌‌توانند حدود 17 میلیون رنگ نمایش دهند، اما نمایشگرهایی که دارای WCG هستند، می‌توانند تا یک میلیارد رنگ را نمایش دهند. این مورد همانند جعبه مداد رنگی بزرگتری است که تلویزیون شما  بتواند از طریق آن کارایی خود را نشان دهد.

انواع HDR

انواع HDR در راهنمای خرید تلویزیون

در بخش قبل توضیح دادیم که HDR چیست و همچنین خصوصیات این فناوری را بیان کردیم، اما انواع مختلفی از HDR نیز وجود دارد که هر یک مجموعه‌‌ای از مشخصات فنی منحصر به فرد را دارند اما به طور کلی در حال حاضر و در تلویزیون‌های موجود نوع HDR اهمیت کمتری دارد و تنها وجود قابلیت مذکور مهم است. تشریح این مبحث می‌تواند پیچیده‌‌تر شود و قبل از اینکه به جزئیات بپردازیم، اطلاعات مفیدی وجود دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. نخست، تلویزیون شما باید به‌ طور خودکار نوع HDR مورد استفاده را در محتوا تشخیص دهد و روش صحیح پخش آن را انتخاب کند. دوم نوع HDR است که در حال حاضر به نظر نمی‌‌رسد خیلی مهم باشد، زیرا آنچه در آزمایش‌های نمایشگرها مشاهده‌ شده است این بوده که تلویزیون‌های برتر می‌توانند دارای عملکرد عالی با انواع مختلف HDR باشند. بنابر موارد گفته شده کیفیت تلویزیون از اهمیت بیشتری برخوردار است، بنابراین تلویزیونی که انتخاب می‌کنید، باید صرف نظر از نوع HDR آن، بهترین تلویزیون با پشتیبانی از HDR باشد.

+HDR10 ،HDR10 و Dolby Vision

دالبی ویژن در راهنمای خرید تلویزیون

یک نوع از HDR، تحت عنوان HDR10 شناخته می‌شود که به ‌عنوان یک استاندارد باز مورد استفاده قرار می‌گیرد و همه‌ تلویزیون‌‌های 4K با فناوری HDR از آن پشتیبانی می‌کنند. این مسئله در مورد همه‌ پخش‌کننده‌های Blu-ray نیز صدق می‌کند، بنابراین شما با دستگاهی که قادر به پخش HDR نباشد، سروکار نخواهید داشت. اما برخی از تلویزیون‌ها، نوع دیگری از HDR را تحت عنوان Dolby Vision ارائه می‌دهند که به‌ عنوان نسخه‌ پیشرفته‌ HDR10 تبلیغ و معرفی می‌شود و شرکت‌ها برای استفاده از آن هزینه‌ مجوز پرداخت می‌کنند. این نسخه از HDR مزایایی دارد یعنی به‌طور خاص، از ابر داده‌ دینامیک پشتیبانی می‌کند، جایی که می‌‌توان سطح روشنایی یک فیلم یا نمایش را به‌ صورت صحنه به صحنه بالا ببرد. در مقابل، HDR10 از ابر داده‌ ایستا (static metadata) استفاده می‌‌کند، به نحوی که میزان روشنایی را برای کل فیلم یا نمایش ارائه دهد. از دیگر نکاتی که در این راهنمای خرید تلویزیون باید به آن اشاره کرد این است که Dolby Vision صرفاً منحصر به استفاده از ابر داده پویا نیست. نسخه‌ جدیدتری از HDR10 وجود دارد که تحت عنوان +HDR10 مرسوم است. این قابلیت، همچنین دارای ابرداده پویا است و HDR10 را بیشتر شبیه Dolby Vision می‌نماید. در حال حاضر این قابلیت از سوی شرکت سامسونگ پشتیبانی می‌شود و همچنین آمازون اظهار داشته که در سرویس پخش خود آن را مورد پشتیبانی قرار می‌دهد. 

آیا همه تلویزیون‌های HDR برابر هستند؟

جواب این سؤال منفی است؛ آزمایش‌‌های ما نشان می‌‌دهد که هر تلویزیونی که صرفاً روی جعبه‌ آن عنوان HDR نوشته‌ شده باشد، به این معنا نیست که تصاویر به نمایش گذاشته شده نیز به همان اندازه غنی و باکیفیت هستند. این‌ یکی از دلایلی است که ما اکنون در رتبه‌بندی‌های تلویزیونی خود، HDR را با امتیازی جداگانه ارائه می‌کنیم. حرف‌ و حدیث‌های زیادی در مورد کیفیت تصاویر تلویزیون‌‌هایی که HDR باشند یا نه، گفته ‌شده است اما همچنین چالش‌های خاصی برای این فناوری وجود دارد. مهم‌تر از همه یک تلویزیون ممکن است به‌اندازه کافی دارای این قابلیت نباشد که در حقیقت HDR مناسب را تحویل دهد. نمایش بهتر تلویزیون‌های HDR معمولاً حداقل 600 نیت (نیت نام واحد SI روشنایی کاندلابر متر مربع) از روشنایی اوج را ایجاد می‌‌کند، در حالی‌ که نمایش‌‌های برتر به 1000 نیت یا بیشتر می‌رسند. اما بسیاری از تلویزیون‌های HDR فقط 100 تا 300 نیت تولید می‌کنند.

متأسفانه نمی‌توان تنها با بررسی بسته‌بندی و یا حتی نحوه ظاهر تصویر در فروشگاه اعتماد کرد. به عنوان اولین نکته در تشخیص HDR عالی، این مورد را در نظر داشته باشید که برخی از تلویزیون‌ها دارای یک آرم Ultra HD Premium هستند، که به‌ عنوان مجموعه‌‌های با کارایی بالا توسط یک گروه صنعتی به نام اتحادیه 4K تأیید شده‌اند. همچنین توجه داشته باشید که تلویزیون‌‌های دارای HDR از قیمت بالاتری برخودار هستند. اما برای افرادی که می‌خواهند هزینه کمتری خرج کنند گزینه‌های خوب دیگری نیز وجود دارد. اگر می‌خواهید یک دستگاه کوچک‌تر خریداری کنید یا اگر قصد دارید تلویزیون 4K و HDR بخرید، می‌‌توانید چندین گزینه‌ خوب و ارزان‌ قیمت دیگر را پیدا کنید به همین دلیل توصیه می‌کنم نگاهی به مطلب ارزان‌ترین تلویزیون‌های سامسونگ بیندازید.

تلویزیون هوشمند

تلویزیون هوشمند در راهنمای خرید تلویزیونمورد دیگر در راهنمای خرید تلویزیون که می‌بایست آن را در نظر گرفت قابلیت هوشمند سیستم عامل تلویزیون‌های اسمارت یا هوشمند است. تلویزیون‌های هوشمند، که گاهاً به آن تلویزیون اینترنتی نیز می‌گویند، پل شما به دنیایی از محتوای آنلاین است که می‌توانید مستقیماً از خود تلویزیون به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. این‌ روزها بیشتر تلویزیون‌های هوشمند به‌ شما امکان دسترسی به چندین سرویس ویدئویی مانند Amazon Prime ،DirectTV Now ،Hulu ،Netflix Sling TV ،YouTube TV و Vudu را می‌دهند، همچنین یک یا چند سرویس موسیقی آنلاین همانند Pandora و Spotify باید به این موارد افزود. بسیاری از تلویزیون‌های هوشمند همچنین به شما اجازه می‌دهند به سایت‌ رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر بروید و یا چندین بازی آنلاین را تجربه کنید. معمولاً قیمت تلویزیون هوشمند بالاتر از مدل‌های معمولی است.

امکانات تلویزیون هوشمند

این تلویزیون‌ها به طور چشمگیری می‌‌توانند به محتوای آنلاین مانند پخش خدمات ویدئویی از Amazon Prime و Netflix دسترسی پیدا کنند. تلویزیون‌های هوشمند ابتدایی ممکن است به محبوب‌ترین سرویس‌ها محدود شود، اما دستگاه‌های دیگر مجموعه گسترده‌ای از برنامه‌ها را ارائه می‌دهند. بسیاری از این تلویزیون‌ها مرورگرهای وب دارند و تلویزیون‌های هوشمند پیشرفته‌تر می‌توانند به دستورات صوتی پاسخ دهند، توصیه‌‌هایی برای تماشای برنامه‌ها را ارائه دهند و این امکان را برای شما فراهم می‌کند که محتوای تلفن هوشمند خود را در صفحه‌ تلویزیون مشاهده کنید. بیش از 70 درصد تلویزیون‌‌هایی که این روزها فروخته می‌‌شوند تلویزیون‌های هوشمند هستند. اما اگر تلویزیون ساده‌تری را در نظر دارید یا تلویزیون شما هوشمند نیست، می‌‌توانید به‌ راحتی با استفاده از یک پخش‌‌کننده رسانه‌‌ای جداگانه مانند Amazon Fire TV ،an Apple TV ،Google Chromecast اینترنت را به‌ راحتی به تلویزیون خود اضافه نمایید.

سیستم‌ عامل‌های تلویزیون هوشمند

برخی از تولیدکنندگان، سیستم‌ عامل‌ تلویزیون هوشمند خود را توسعه داده‌‌اند، در حالی‌ که برخی دیگر ممکن است از یک سیستم دارای مجوز مانند Android TV مربوط به Google یا Roku TV استفاده کنند. تلویزیون‌هایی که به‌ صورت هوشمند تولید می‌شوند دسترسی به محتوا را آسان می‌نمایند یعنی فقط با یک کنترل از راه دور به راحتی محتوای مورد نظر خود را پیدا می‌کنید. همچنین یک پخش‌ کننده رسانه‌ای جداگانه، ممکن است امکانات بیشتری برای پخش محتوا داشته باشد و از رابط کاربری استفاده کند که پیدا کردن و دسترسی به محتوا را آسان‌‌تر می‌کند.

دستیارهای صوتی در تلویزیون

این روزها تلویزیون‌های بیشتری با پشتیبانی دستیارهای صوتی همراه هستند، مانند Amazon Alexa و Google Assistant که این کار به شما امکان می‌‌دهد تنظیمات اساسی تلویزیون از جمله بالا بردن و کاهش صدا، تغییر کانال‌‌ها یا ورودی‌ها را انجام داده و با استفاده از دستورات صوتی نمایش و فیلم مورد نظر خود را جستجو کنید. گاهی اوقات شما می‌‌توانید سایر دستگاه‌‌های سازگار مانند سیستم صوتی هوشمند را از طریق ریموت تلویزیون، کنترل کنید. باید این نکته را نیز مطرح کنیم که مانند پخش‌کننده‌های رسانه‌ای، تلویزیون‌ اسمارت باید به اینترنت خانگی شما متصل شوند. توصیه می‌کنیم در صورت امکان از اتصال کابل LAN استفاده کنید، هرچند که در حال حاضر همه تلویزیون‌‌های هوشمند نیز برای دسترسی بی‌‌سیم به شبکه مجهز به WiFi داخلی هستند.

دستگاه‌های پخش‌ کننده‌

دستگاه پخش‌کننده در راهنمای خرید تلویزیون

پخش‌کننده‌های رسانه‌ای برنامه‌های اضافه ‌شده و محبوب برای تلویزیون هستند که فاقد دسترسی به اینترنت باشند و یا به عبارتی هوشمند نباشد، برای مثال پخش فیلم‌‌ها، موسیقی و بازی‌‌های مورد علاقه به وسیله پخش‌کننده‌های رسانه‌ای ممکن می‌شود. اگر شما تلویزیونی هوشمند دارید، ممکن است در مقایسه با streaming player که مجهز به ویژگی‌‌ها و سرویس‌های بیشتری است، تلویزیون شما آن را پشتیبانی نکند. بیش از دوازده مدل دستگاه پخش ‌کننده استریم وجود دارد که در دو نوع ارائه می‌‌شود. ورژن‌های اولیه آن‌ها از ویدیوی 1080p پشتیبانی‌ می‌‌کند، در حالی‌ که بسیاری از مدل‌‌های جدید محتوای 4K را هم پشتیبانی می‌‌کنند. توجه داشته باشید که این دستگاه‌ها برای جلوگیری از قطع و وصل شدن فیلم، به اینترنت پرسرعت نیاز دارند.

زاویه دید

زاویه دید در راهنمای خرید تلویزیون

با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته، بسیاری از تلویزیون‌ها هنوز دارای نقص‌های نسبتاً قابل‌ توجهی هستند و آن‌ هم این است که زاویه دید محدودی دارند. این بدان معنی است که تصویر فقط از یک زاویه مستقیم و درست در مقابل صفحه ‌نمایش بهترین کیفیت را دارد. در این راهنمای خرید تلویزیون توصیه می‌‌کنیم با تماشای یک تلویزیون از اطراف و از بالا و پایین، زاویه دید را بررسی کنید. ممکن است با دور شدن از مرکز صفحه نمایش، تصویر کمرنگ شود و دقت رنگ را از دست بدهد. البته میزان کاهش کیفیت تصویر از مدلی به مدل دیگر متفاوت است. به طور کلی تلویزیون‌‌هایی که از پنل‌های IPS استفاده می‌‌کنند، زاویه دید وسیع‌‌تری نسبت به تلویزیون‌های LCD ارائه می‌‌دهند. در مقابل، تلویزیون‌های OLED تقریباً مانند تلویزیون‌‌های پلاسما دارای زاویه دید نامحدود هستند و کاهش کیفیت را در زاویه‌های غیر مستقیم ندارند. اخیراً برخی از تلویزیون‌‌های سامسونگ و سونی را دیده‌ایم که دارای زاویه دید متوسط ​​برای یک صفحه ‌نمایش LED بدون استفاده از پنل IPS هستند. تا زمان نگارش این راهنمای خرید تلویزیون‌های موجود در دو سری QLED سامسونگ مانند (مدل Q80 و Q90 سامسونگ) دارای بیشترین زاویه دید هستند. اگر می‌خواهید که زاویه دید تلویزیون را در فروشگاه بررسی کنید، توجه داشته باشید که تنظیمات تلویزیون به‌ طور معمول روشنایی را تغییر می‌‌دهند و رنگ‌ها را به سطوح غیر طبیعی افزایش می‌دهد و این تغییرات باعث بهبود زاویه دید اما نه به صورت طبیعی می‌شود. پس زمانی که تلویزیونی را خریداری می‌کنید در خانه هم بعد از تنظیمات تصویر، دوباره آن را از لحاظ زاویه دید بررسی کنید.

ورودی و اتصالات تلویزیون

به هنگام خرید تلویزیون ارتباطات و اتصالات آن را حتماً بررسی نمایید. شما باید از وجود ورودی‌‌ها و خروجی‌های مناسب برای پشتیبانی از همه‌ تجهیزات صوتی و تصویری خود اطمینان حاصل کنید. در حال حاضر  تقریباً در تمام تلویزیون‌ها یک سری ورودی‌ها در بغل تلویزیون و یک سری ورودی‌ها در پشت تلویزیون وجود دارد که شامل بیشتر ورودی‌های مورد نیاز کاربر است. اگر می‌خواهید تلویزیون را به دیوار نصب کنید، ورودی‌های واقع در بغل تلویزیون بهترین کارایی را دارند. همچنین اگر مایل هستید که دستگاه تلویزیون خود را بر روی دیوار نصب نمایید توصیه می‌کنیم که از یک کابل کوتاه HDMI استفاده نمایید تا استفاده از ورودی‌ها کمی راحت‌‌تر شود. در ادامه به شرح مختصری از هر کدام از ورودی‌های تلویزیون می‌پردازیم. همچنین شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در زمینه پورت‌های تلویزیون به مطلب انواع پورت تلویزیون مراجعه کنید.

 درگاه ورودی HDMI

ورودی HDMI در راهنمای خرید تلویزیوناین درگاه اکنون رایج‌ترین فناوری برای اتصال جعبه‌های کابل، پخش کننده‌های Blu-ray، پخش کننده‌‌های رسانه‌ای و کنسول‌های بازی تلویزیون است. با این حال، بسیاری از دستگاه‌ها تنها یک یا دو ورودی HDMI دارند. هنگام انتخاب تلویزیون خود، توصیه می‌‌کنیم تلویزیونی را انتخاب کنید که سه پورت HDMI داشته باشد، مگر اینکه تمام دستگاه‌های دیگر خود را به یک گیرنده سینما خانگی یا یک تبدیل HDMI متصل کنید.

ARC

برخی‌ از مجموعه‌ها دارای ورودی HDMI با نام ARC هستند که مخفف audio return channel یا کانال بازگشت صدا است. این ورودی به شما امکان می‌دهد تا با استفاده از همان کابل HDMI، صدای خروجی از تلویزیون را به کامپوننت متصل شده مانند ساندبار ارسال کنید. اگر در حال خرید تلویزیون 4K هستید، اطمینان یابید که که حداقل نسخه HDMI 2.0 از HDMI داشته باشد، که این نسخه می‌تواند از 60 فریم در ثانیه در محتوای ویدیویی 4K و HDR پشتیبانی کند. بیشتر دستگاه‌های جدید دارای HDCP 2.2، هستند، که از آن برای پخش فیلم‌های از پیش تنظیم شده 4K به 4K Bluray و از طریق HDMI استفاده می‌شود.

ورودی‌های ویدیویی کامپوننت/کامپوزیت

ورودی کامپوننت در راهنمای خرید تلویزیونبیشتر تلویزیون‌‌ها همچنین دارای ورودی‌های ویدیویی کامپوننت هستند که در برگیرنده‌ کانکتورهای نوع RCA به رنگ قرمز، آبی و سبز هستند که بعضاً با علائم PR ،PB و Y مشخص می‌شوند. در بعضی از تلویزیون‌ها، ورودی کامپوننت دو کارکرد را به عنوان اتصال ویدیویی کامپوزیت انجام می‌دهد، همانطور که در تصویر نشان داده شده ورودی زرد و سبز با نام “VIDEO” مشخص شده است. این اتصالات فقط از طریق فیلم‌های آنالوگ معمولاً برای اتصال درگاه‌ها یا ورودی‌ها قدیمی استفاده می‌شوند که فاقد خروجی HDMI هستند. اما بیشتر دستگاه‌های امروزی از HDMI پشتیبانی می‌کنند که کفایت می‌کند.

پورت ورودی RCA

ورودی RCA در راهنمای خرید تلویزیونتقریباً همه تلویزیون‌‌های دارای پورت‌های RCA قرمز یا سفید هستند که برای ارسال (خروجی) یا دریافت (ورودی) سیگنال‌های صوتی استریو استفاده می‌شوند. بسیاری از تلویزیون‌‌های کوچکتر و برخی سایز‌های بزرگ ممکن است دارای پورت هدفون باشند. تلویزیون با قابلیت بلوتوث به شما امکان می‌دهد در صورت داشتن هدفون با بلوتوث این کار را به صورت بی‌سیم انجام دهید.

 درگاه ورودی USB

درگاه USB در راهنمای خرید تلویزیونیک تلویزیون با یک یا چند پورت USB به شما امکان می‌دهد فلش مموری USB را وصل کنید و موسیقی پخش کنید یا عکس یا فیلم را در تلویزیون تماشا کنید. بسیاری از تلویزیون‌ها برای مشاهده‌ عکس‌های دیجیتال ویژگی نمایش اسلاید دارند.

خروجی صوتی OPTICAL

خروجی اوپتیکال در راهنمای خرید تلویزیوناگر می‌خواهید صدای دیجیتالی را از تلویزیون خود به بلندگو نوار صدا یا گیرنده صوتی/تصویری ارسال کنید و خروجی HDMI در دسترس نباشد، می‌توانید از خروجی صوتی دیجیتال به نام OPTICAL استفاده کنید که می‌تواند سیگنال‌های صوتی چند کاناله را کنترل کند. برخی از تلویزیون‌ها دارای خروجی کواکسیال نیز هستند که یکی دیگر از اتصالات صوتی دیجیتال است، اما در حال حاضر رایج نیست و برای تلویزیون ضروری نیست.

 پورت اینترنت یا LAN

پورت LAN در راهنمای خرید تلویزیونتقریباً تمام تلویزیون‌های هوشمند و در برخی موارد معمولی هم دارای پورت اینترنت هستند که به آن LAN نیز گفته می‌شود. اگرچه تلویزیون‌های هوشمند این روزها با WIFI داخلی ساخته شده‌اند، ممکن است متوجه شوید که اتصال با کابل به اینترنت خانگی، تجربه بهتر و مطمئن‌تری را فراهم می‌کند، خصوصاً با سرویس‌های ویدیویی مانند Netflix، بنابراین تلویزیون باید هر دو را داشته باشد.

ورودی RF یا آنتن

ورودی آنتن در راهنمای خرید تلویزیونهمه‌ تلویزیون‌‌ها دارای ورودی RF (آنتن/کابل) برای تغذیه سیگنال‌های تلویزیونی با کیفیت بالا، چه از آنتن و چه از طریق اتصال کابل هستند. البته توجه داشته باشید که اکثر گیرنده‌های دیجیتال، اکنون با استفاده از کابل HDMI به تلویزیون شما متصل می‌شوند.

تلویزیون مناسب گیمینگ

در ادامه نکات مربوط به راهنمای خرید تلویزیون، پرداختن به این نکته که آیا تلویزیون مناسب بازی کردن است یا خیر، خالی از لطف نخواهد بود. افرادی که به گیمینگ و بازی‌های آنلاین علاقه دارند، این ویژگی برایشان در اولویت است. بنابراین توجه به این نکته نیز مهم خواهد بود و اگر چنین تلویزیونی بخواهید به ویژگی‌های بازی تلویزیون و اینکه مناسب کدام نسل از بازی‌ها است توجه کنید. همچنین درگاه‌های ورودی و ورودی HDMI2.1، حالت تأخیر خودکار کم و نرخ رفرش ریت از موارد با اهمیتی است که باید در خرید تلویزیون گیمینگ به آن بپردازید. در مطلب بهترین تلویزیون گیمینگ و مناسب بازی به ویژگی‌های موزد نیاز این تلویزیون‌ها بیشتر پرداخته شده است، پس مطالعه آن را از دست ندهید.

معرفی بهترین برندهای تلویزیون

در پایان این راهنمای خرید تلویزیون، ما به معرفی انواع برندهای تلویزیون موجود می‌پردازیم. یکی از نکات بسیار مهمی که در هنگام خرید تلویزیون وجود دارد، انتخاب برند مناسب است. برندهای زیادی وجود دارند که تلویزیون‌های مختلفی را به بازار عرضه کرده‌اند. در ادامه بهترین برندهای تلویزیون را خدمت شما معرفی می‌کنیم. برای مطالعه بیشتر درباره بهترین برندهای تلویزیون در ایران نیز مطلب مربوط به آن را در وبلاگ سلام بابا مطالعه کنید.

معرفی بهترین برندها در راهنمای خرید تلویزیون

برند Sony

سونی یکی از شناخته شده‌‌ترین مارک‌‌های لوازم الکترونیکی مصرفی ژاپنی در جهان است. یک سری از تلویزیون‌‌های LED سونی تحت عنوان Bravia در حال حاضر با اندازه متوسط ​​و بزرگ‌ در بازار عرضه می‌شوند. این شرکت در سری‌های XBR مدل‌های شاخص خود را ارائه می‌دهد، و ترکیب آن از تلویزیون‌‌های 4k از 49 تا 85 اینچ است. سونی هم ‌اکنون مدل‌های محدود از تلویزیون‌ OLED دارد اما کیفیت خیلی خوبی دارند. سونی در حال حاضر جزو یکی از بهترین برندهای تلویزیون به حساب می‌آید. در مطلب بهترین تلویزیون سونی، تلویزیون‌های باکیفیت برند سونی معرفی شده است.

برند LG

ال جی شرکت الکترونیکی کره‌ای و چند ملیتی است، که به عنوان یکی از شرکت‌‌های بزرگ در زمینه الکترونیک و فناوری اطلاعات شناخته می‌‌شود. LG تولیدکننده‌‌ تلویزیون‌های درجه‌ یک است و به نوعی بزرگ‌‌ترین حامی تلویزیون‌های OLED به شمار می‌آید؛ تقریباً بیشتر پنل‌های OLED در واقع تولید ال جی است و شرکت‌های دیگر پنل‌های اولد را از ال جی خریداری می‌کنند. تلویزیون‌های OLED نسبت به LED کیفیت تصویر بی‌نظیری دارند. اما قیمت تلویزیون ال جی در مدل‌های LED مناسب‌تر است. تلویزیون‌های ال جی در بین خریداران بسیار محبوب بوده به همین دلیل توجه شما را به مطلب پرفروش ترین تلویزیون‌های ال جی جلب می‌کنم.

برند Samsung

سامسونگ یکی از تولیدکنندگان سطح عالی و برتر در بازار است. سامسونگ تلویزیون‌های LED را در سایزهای مختلف، قیمت و سطوح گوناگون ارائه می‌دهد. به نظر می‌رسد این شرکت که گسترده‌ترین مجموعه تلویزیون‌‌های 4K از میان تولیدکنندگان تلویزیونی را به خود اختصاص داده است. تلویزیون‌های کیولد این شرکت دارای کیفیت فوق‌العاده‌ای هستند و برای گیمینگ هم حرف ندارند اما قیمت بالاتری دارند. اما در عوض قیمت تلویزیون سامسونگ نسبت به برندهای دیگر در مدل‌های LED پایین‌تر بوده و انتخاب خوبی برای کسانی است که نمی‌توانند هزینه زیادی برای خرید تلویزیون پرداخت کنند. تلویزیون‌های سامسونگ دارای قیمت مناسبی است که برای اطلاعات بیشتر در مورد مدل‌های مختلف آن به مطلب بهترین تلویزیون های سامسونگ مراجعه کنید. 

برند Hisense

Hisense یک تولیدکننده‌ چند ملیتی است که دارای دفتر مرکزی در چین است. علاوه بر فروش تلویزیون‌‌های مارک‌دار Hisense، تلویزیون را در ایالات ‌متحده و مکزیک نیز با نام تجاری شارپ به بازار عرضه می‌کند. این شرکت طیف گسترده‌ای از مدل‌‌ها را با قیمت‌‌های مختلف از جمله تلویزیون‌‌های 4K ارائه می‌دهد که شامل فناوری رنگ کوانتومی نقطه‌‌ای است.

برند Panasonic

شرکت الکترونیکی ژاپنی و چندملیتی پاناسونیک در سال 1918 تحت نام ماتسوشیتا تأسیس شد و در طول سال‌‌های متمادی فعالیت در صنایع الکترونیک و مخابرات را پیش گرفته و امروزه در ردیف شرکت‌های بزرگ ژاپنی مانند سونی، هیتاچی، شارپ و توشیبا قرار دارد، که به‌ عنوان غول‌های صنایع الکترونیکی جهان شناخته می‌شوند. این شرکت در سال 2012 به‌عنوان چهارمین تولیدکننده‌ تلویزیون در جهان شناخته شد.

برند Sharp

برند تلویزیونی شارپ متعلق به کشور آمریکا بوده که در حال حاضر از سوی Hisense دارای مجوز است. شارپ پیشگام اولیه فناوری تلویزیون ال سی دی بود و همچنان یکی از پیشرفته‌‌ترین کارخانه‌‌های تولید پنل LCD در جهان را داراست که توانایی ساخت پنل‌های LCD بسیار بزرگ را دارد.

برند PHILIPS

فیلیپس (Philips) یک شرکت هلندی است که در سال 1891 توسط جرارد و فردریک فیلیپس پایه گذاری شد. شرکت فیلیپس یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی لوازم و تجهیزات الکترونیکی جهان است، که شمار کارکنان آن بیش از 122٫000 نفر است و در 60 کشور جهان، خدمات خود را ارائه می‌دهد. در سال 2012 شرکت فیلیپس به عنوان بزرگترین تولیدکننده‌ تجهیزات روشنایی و نورپردازی در جهان، شناخته شد. تلویزیون‌های فیلیپس همیشه با این مشخصات شناخته می‌شوند، تصاویر بی‌همتا، صدای شگفت آور و روشنایی فوق‌العاده‌ای که موجب حیرت کاربر می‌شود. به طور کلی کیفیت تلویزیون‌های این شرکت بی‌نظیر هستند. 

برند Toshiba

توشیبا، یک تولیدکننده جهانی مستقر در ژاپن با دفتر مرکزی ایالات ‌متحده در کالیفرنیا است. این شرکت که چندین سال مجوز برند تلویزیون توشیبا را به شرکت Compal Electronics تایوان صادر کرده بود، این برند را در سال 2017 به Hisense فروخت و اکنون از زیر مجموعه‌های کمپانی چینی هایسنس به شمار می‌آید. توشیبا همیشه در میان رقبایش به محصولاتی با کیفیت از نظر بدنه معروف بوده است که در سال‌های اخیر این کمپانی در ارائه تلویزیون‌هایش به کیفیت تصویر نیز اهمیت بسیار زیادی داده است، تا جایی که این کمپانی همپای رقبا نمایشگرهای فوق‌العاده را در بالاترین کیفیت روانه بازار کرد.

برند Vizio

ویزیو یک شرکت الکترونیکی در ایالات ‌متحده است که در ابتدا در فروشگاه‌‌های عمده‌ فروشی عرضه شدند تا اینکه به یکی از برندهای برتر فروش تلویزیون در آمریکای شمالی تبدیل شد. Vizio شمار گسترده‌ای از تلویزیون‌های LCD و LED را ارائه می‌‌دهد که به‌ طور معمول در رنج قیمت‌های مختلفی به بازار معرفی می‌‌شوند، اما تلویزیون‌های این برند در بازار ایران موجود نیست.

سلام‌ بابا به عنوان یکی از سایت‌هایی که در حوزه مقایسه، بررسی و معرفی تلویزیون‌های مختلف فعالیت ‌می‌کند با کمال خوشحالی از کاربرانی که در این زمینه‌ سؤال یا مشکلی دارند دعوت به عمل ‌می‌آورد تا این موارد را از طریق قسمت نظرات و یا شبکه‌های اجتماعی با ما در میان بگذارد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی این قبیل مشکلات باشیم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 40 میانگین: 4.1]

حتما ببینید

تلویزیون چند اینچی بخرم؟

تلویزیون چند اینچی بخرم؟ بهترین سایز تلویزیون

تلویزیون چه سایزی بخریم؟ امروزه تلویزیون یکی از لوازم ضروری و مهم در هر خانه‌‌ای …

4 نظر

  1. نیما براتی

    سلام ممنون از مقاله کاملتون،
    ببخشید من یه مقاله توی مجله اقتصاد آفرین خوندم درباره مدل CU7000 خیلی تعریف کرده بود، خواستم بدونم چجوریه برای گیمینگ مدل خوبیه؟ قیمتش چطوره؟

  2. Sunrise

    سلام
    وقت شما بخیر
    قصد دارم برای مصارف دیدن فیلم ، سریال ( محتوای استریم آنلاین ) و گیم تا سقف بودجه 30 میلیون تومن ، تلویزیون 55 اینچ تهیه کنم.
    طی بررسی هایی که خودم انجام دادم به این 2 مورد رسیدم Lg 55c1 و samsung 55Q80a
    هر دو در یک رنج قیمتی هستن ( یکی اولد و دیگری lcd )
    با توجه به کاربری که دارم نمایش عمق و کیفیت رنگ برام اهمیت داره
    نظر خودم روی lg 55c1 هست به دلیل اینکه اولد هست و همچنین امکانات بهتری برای گیم هم فراهم میکنه ، اما موضوع burn – in کمی مرددم کرده ( البته این هم بگم که از محتوای ثابت برای نمایش استفاده نمیکنم همون در حد لوگو شبکه ها شاید برام مشکل ساز بشه ) و در نقطه مقابل ، تلویزیون سامسونگ هم به نسبت ال جی کیفیت پایینتری از تصاویر رو ارائه میده

    من واقعا هر قدر بیشتر بررسی میکنم بیشتر دچار سردرگمی میشم.
    خواستم از شما خواهش کنم لطفا در این مورد بنده رو راهنمایی بفرمایین یا اگر گزینه ی دیگه ای که نیاز های من رو پوشش بده مدنظر دارین بفرمایین.

    خیلی متشکرم

    • سردبیر

      سلام و درود
      البته Q80 از سری کیولدهای سامسونگ بوده نه ال‌سی‌دی
      در کل c1 تونسته امتیازات بهتری رو نسبت به Q80A به خودش اختصاص بده اما از طرفی معایبی همچون مواردی که خودتون اشاره کردید در اون دیده میشه البته اگر استفاده سنگین از تلویزیون نداشته باشید و یک سری از نکات رو رعایت کنید احتمال مواردی همچون پیکسل سوختگی یا ماندگاری تصویر بسیار پایین خواهد اومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *