تلویزیون سونی A95L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی A95L

تلویزیون سونی A95L 

برند سونی یکی از تولیدکننده‌های نامدار تلویزیون در سراسر جهان است که تلویزیون‌های لوکس و باکیفیت‌ روز را با بهترین امکانات روانه بازار می‌کند. برند سونی هر ساله اقدام به تولید و عرضه تلویزیون‌های جدید می‌کند و محصولات خود را با جدیدترین فناوری‌های روز دنیا، آپدیت و به بازار عرضه می‌کند. تلویزیون‌های سونی علاوه بر رابط کاربری آسانی که دارند، طراحی بسیار زیبا و کارایی بالایی دارند و دارای کیفیت تصویر، کیفیت ساخت، صدا و امکانات بسیار خوبی می‌باشند. به جرأت می‌توان گفت که تلویزیون‌های بالارده برند سونی، بهترین تلویزیون‌های موجود در بازار هستند. یکی از این تلویزیون‌ها، تلویزیون سونی A95L است که در این مطلب قصد داریم به بررسی ویژگی‌ها و امکانات آن بپردازیم. بنابراین برای آشنایی با این محصول بی‌نظیر سال 2023 در این مطلب با ما همراه باشید.

تلویزیون پرچمدار سونی A95L، تلویزیون 4k QD-OLED سونی در سال 2023 است که جایگزین تلویزیون سونی A95K شده است و لقب بهترین تلویزیون جهان را به خود گرفته است. این تلویزیون از پردازنده تصویر XR که همان پردازنده شناختی سونی است، پشتیبانی می‌کند و تنها تلویزیون سونی در سال 2023 است که از جدیدترین چیپست Pentonic 1000 HDMI مدیاتک استفاده می‌کند. چیپست در واقع پردازنده تلویزیون است و به عنوان مغز تلویزیون عمل می‌‌کند. این ویژگی به نوبه خود در هنگام بازی، Dolby Vision را با حداکثر فرکانس 120 هرتز، برای اولین بار در تلویزیون‌های سونی، فعال می‌کند. این تلویزیون از رابط هوشمند محبوب Google TV استفاده می‌کند که استفاده از آن آسان است و دارای طیف گسترده‌ای از برنامه‌های پخش جریانی است و تلویزیون دارای یک میکروفون داخلی برای کنترل صدای هندزفری است. همچنین از ورودی بلندگوی S-Center سونی پشتیبانی می‌کند که می‌تواند تلویزیون را به یک کانال بلندگوی مرکزی برای نوار صوتی متصل کند. این تلویزیون در اندازه‌های 55، 65 و 77 اینچی موجود است، بنابراین برای اکثر محیط‌ها اندازه‌های متناسبی را دارد. همچنین در صورت تمایل به خرید این تلویزیون از برند سونی می‌توانید به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه کنید.

جمع امتیازات تلویزیون سونی A95L ( امتیاز از 10 می‌باشد)
امتیاز کلی: 9.2 امتیاز فیلم: 9.1
نمایش تلویزیون: 8.9 ورزش: 9.1
بازی‌های ویدیویی: 9.3 فیلم اچ دی آر: 9.3
بازی اچ دی آر: 9.1 مانیتور: 9.4

تفاوت بین اندازه‌ها و انواع سایز

مدل‌های “55، “65 و “77 اینچ از تلویزیون سونی A95L موجود است که تقریباً همگی از ویژگی‌های یکسانی برخوردارند و تنها نام مدل‌های آن‌ها متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص ابعاد و اندازه تلویزیون‌ها می‌توانید به مطلب ابعاد تلویزیون به سانتی متر مراجعه کنید.

اندازه مدل نوع پنل
55″ XR-55A95L QD-OLED
65″ XR-65A95L QD-OLED
77″ XR-77A95L QD-OLED

طراحی ظاهری تلویزیون سونی A95L

طراحی ظاهری تلویزیون سونی A95Lطراحی کلی تلویزیون سونی A95L بسیار چشمگیر و زیبا است. این تلویزیون دارای حاشیه‌های فوق العاده نازک و طراحی تقریباً بدون قاب است که در هر مکانی عالی به نظر می‌رسد. برند سونی این بار طراحی عجیب و غریبی که در تلویزیون A95K به کار برده بود را کنار گذاشته است و به جای آن طراحی سنتی‌تر را با دو پایه در انتهای مقابل تلویزیون جایگذاری کرده است. تلویزیون سونی A95L همانند بیشتر تلویزیون‌های موجود، قابلیت نصب بر روی دیوار را نیز دارد، اما اگر نمی‌خواهید آن را روی دیوار نصب کنید، به یک میز تلویزیون بزرگ نیاز خواهید داشت. همچنین پایه‌های این تلویزیون در دو حالت قابلیت نصب را دارند، بنابراین هنگام قرار دادن ساندبار هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید و ساندبار پایین‌تر از صفحه نمایش قرار می‌گیرد.
پشت تلویزیون دارای پلاستیک بافت دار با طرح شطرنجی است که همانند بیشتر تلویزیون‌های سونی می‌باشد. ورودی‌های تلویزیون نیز به کناره آن نزدیک هستند و اگر تلویزیون را به دیوار نصب کنید، دسترسی به آن آسان خواهد بود. پشت تلویزیون شامل روکش‌هایی برای مدیریت کابل هم می‌باشد که به طور کلی تنظیمات بسیار تمیز و مرتبی را به شما می‌دهد.
حاشیه تلویزیون A95L بسیار باریک و در حدود 0.7 سانتی متر است که همین امر موجب زیبایی چندین برابر این تلویزیون شده است. همچنین حداکثر ضخامت آن 3.1 سانتی متر است و ضخمات بسیار کمی نیز دارد. 
به طور کلی تلویزیون سونی A95L کیفیت ساخت فوق العاده‌ای دارد، با مواد جامد ساخته شده است و بسیار عالی به نظر می‌رسد. پایه‌ها به خوبی از تلویزیون پشتیبانی می‌کنند و کمترین لرزش را ایجاد می‌کنند. مقداری انعطاف در پنل پشتی وجود دارد، اما این در همه تلویزیون‌ها بسیار رایج است و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.
اما اگر بودجه کمتری دارید و به دنبال یک تلویزیون قیمت مناسب‌تر هستید، می‌توانید به سراغ تلویزیون X90L بروید، برای مشاهده ویژگی‌ها و امکانات این تلویزیون به مطلب بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L در وبلاگ سلام بابا مراجعه کنید.

کیفیت تصویر تلویزیون سونی A95L

کیفیت تصویر تلویزیون سونی A95Lتلویزیون سونی A95L با کیفیت تصویر 4K، رفرش ریت 120 هرتزی و رزولوشن 3840×2160 پیکسل تصاویر را با وضوح و کیفیت بسیار خوبی نمایش می‌دهد. این تلویزیون دارای پنل QD-OLED است که نوعی پنل OLED است و نسبت کنتراست آن تقریباً بی نهایت است که این ویژگی به آن اجازه می‌دهد، حتی بلافاصله در کنار روشن‌ترین هایلایت‌ها، رنگ‌های مشکی را به صورت کامل نمایش دهد. همچنین رنگ‌های مشکی اطراف عناصر روشن عالی به نظر می‌رسند و هیچ گونه شکوفایی ندارند.
تلویزیون A95L دارای حداکثر روشنایی عالی در HDR است و به اندازه‌ای روشن است که حتی در صحنه‌های بسیار روشن نیز، نکات برجسته‌ روشن را به نمایش می‌گذارد. به طور کلی این تلویزیون، یک تجربه HDR بسیار تأثیرگذار را ارائه می‌دهد. همچنین A95L دارای حداکثر روشنایی در SDR بسیار خوبی است و به اندازه‌ای روشن است که به راحتی در اکثر اتاق‌ها تابش خیره‌کننده را کنترل می‌کند، حتی اگر تعداد زیادی پنجره یا چراغ‌های روشن در اتاق داشته باشید. این تلویزیون نیز مانند همه OLEDها، با صحنه‌های بسیار روشن مبارزه می‌کند.
این تلویزیون دارای طیف رنگی فوق‌العاده در HDR است و بر مبنای این ویژگی، می‌تواند کل فضای رنگی DCI-P3 را که توسط اکثر محتواهای HDR استفاده می‌شوند، نمایش دهد و دقت رنگ در آن فضای رنگی تقریباً عالی باشد. همچنین پوشش بسیار خوبی از Rec گسترده‌تر دارد. فضای رنگی 2020 و نگاشت تن فوق‌العاده است. رنگ‌های آبی و سبز خالص کمی خاموش هستند، اما بسیار جزئی هستند و در بیشتر محتواها قابل توجه نیستند. حجم رنگ این تلویزیون فوق‌العاده است. به لطف نسبت کنتراست تقریباً بی نهایت، رنگ‌های اشباع تیره را کاملاً نمایش می‌دهد و پنل QD-OLED جزئیات رنگی بسیار روشن‌تری را نسبت به تلویزیون‌های WOLED سنتی ارائه می‌کند.
یکنواختی خاکستری این تلویزیون شگفت انگیز است. صحنه‌های روشن با رنگ‌های یکنواخت، باورنکردنی به نظر می‌رسند. صحنه‌های کم نور نیز عالی به نظر می‌رسند، اما در صحنه‌های تقریباً سیاه، نوارهای عمودی قابل توجهی وجود دارد. اگرچه باندهای عمودی ضعیف یک مشکل رایج در همه نمایشگرهای OLED هستند، اما در سونی A95L بدتر است و این مشکل توسط افراد بسیاری گزارش شده است. این تلویزیون سونی همچنین یکنواختی کامل مشکی را دارد و اصلاً ابری نیست.
تلویزیون سونی A95L دارای قابلیت بازتاب فوق‌العاده‌ای است. شدت نورهای روشن در این تلویزیون به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و با روشن بودن تلویزیون، به سختی قابل توجه هستند. مانند سونی A95K OLED، زمانی که نور محیط وجود دارد، مه بنفش کمی روی صفحه نمایش وجود دارد، اما کمتر قابل توجه است.
پنل QD-OLED در A95L از ساختار زیرپیکسلی منحصر به فردی استفاده می‌کند. برخلاف اکثر تلویزیون‌ها، پیکسل‌ها در یک ردیف نیستند. در عوض، آن‌ها یک شکل مثلثی را تشکیل می‌دهند که پیکسل سبز در بالا و پیکسل‌های قرمز و آبی در پایین قرار دارند. هنگام نمایش محتوا با نوارهای مشکی در بالا و پایین، باعث ایجاد حاشیه‌های رنگی می‌شود، زیرا یک خط سبز نازک در بالا و یک خط قرمز نازک در پایین مشاهده خواهید کرد. همچنین ساختار ساب پیکسل برای استفاده در رایانه ایده آل نیست زیرا باعث ایجاد برخی مشکلات در وضوح متن می‌شود. این تلویزیون مجهز به پردازنده قدرتمند Cognitive Processor XR است. این پردازشگر قدرتمندترین پردازشگر برند سونی محسوب می‌شود و وظیفه پردازش تصویر و صدا را به عهده دارد و این کار را مانند مغز انسان انجام می‌دهد. این پردازشگر به کمک تکنولوژی XR 4K Upscaling رزولوشن تصاویر را افزایش داده و نویز آن‌ها را از بین می‌برد و همه چیز را در حد کیفیت تصویر 4K نمایش می‌دهد. 

نمایش تصاویر

نمایش تصاویر کیفیت تصویر تلویزیون سونی A95Lمانند تمام نمایشگرهای OLED، تلویزیون سونی A95L نیز دارای زمان پاسخگویی تقریباً آنی است که در نتیجه نمایش تصویر فوق‌العاده واضح با حداقل سایه در پشت اجسام متحرک سریع را دارد. اگر به صورت بسیار دقیق بگوییم، در جزئیات مقداری سایه وجود دارد، اما ناچیز است و واقعاً قابل توجه نیست. تلویزیون مذکور از نرخ نوسازی متغیر (VRR) برای کاهش قطعی صفحه نمایش کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی پشتیبانی می‌کند. متأسفانه این تلویزیون، FreeSync را پشتیبانی نمی‌کند که این مورد، سازگاری آن را با کارت‌های گرافیک قدیمی AMD محدود می‌کند.

ورودی‌های تلویزیون سونی A95L

ورودی‌های تلویزیون سونی A95Lتلویزیون سونی A95L دارای تأخیر ورودی فوق‌العاده کم است که تجربه بازی روان و پاسخگو را تضمین می‌کند. همچنین از اکثر رزولوشن‌های رایج تا 4k @ 120Hz پشتیبانی می‌کند و کروما 4:4:4 را به درستی با تمام وضوح‌های پشتیبانی شده نمایش می‌دهد. فقط پورت‌های HDMI 3 و 4 از پهنای باند کامل HDMI 2.1 و طیف کامل حالت‌ها، پشتیبانی می‌کنند. پورت‌های HDMI 1 و 2 محدود به پهنای باند HDMI 2.0 هستند و سیگنال‌های خاصی مانند 4k @ 120Hz 4:4:4 را پشتیبانی نمی‌کنند. این تلویزیون از HDR10 و فرمت پیشرفته‌تر Dolby Vision HDR پشتیبانی می‌کند. همچنین از eARC نیز پشتیبانی می‌کند و به شما امکان می‌دهد صدای با کیفیت بالا و فشرده نشده را از طریق کابل HDMI به یک گیرنده سازگار منتقل کنید.

کیفیت صدا در تلویزیون سونی A95L

تلویزیون سونی A95L دارای پاسخ فرکانسی مناسبی می‌باشد و در سطح صدای متوسط، بسیار متعادل است و گفتگو واضح و قابل درک است. مانند بسیاری از تلویزیون‌ها، صدای ضربان یا سر و صدا وجود ندارد و به طور کلی پاسخ باس بسیار کم است. این تلویزیون مخصوصاً در هنگام گوش دادن در سطوح صدای کم، اعوجاج بسیار کمی دارد. این تلویزیون دارای سیستم صوتی +Acoustic Surface Audio می‌باشد. این سیستم صوتی 2.2 کانال صوتی دارد و صداها را از صفحه نمایش پخش می‌کند. همچنین این تلویزیون قدرت صدای 60 وات را با استفاده از دو بلندگوی 10 واتی Subwoofer و دو بلندگوی 20 واتی Actuator در اختیار شما قرار می‌دهد.

ویژگی‌های هوشمند تلویزیون سونی A95L

ویژگی‌های هوشمند تلویزیون سونی A95Lتلویزیون سونی A95L مجهز به جدیدترین سیستم عامل اندروید یعنی نسخه 12 می‌باشد. تلویزیون A95L از قابلیت‌های نصب برنامه، پخش آهنگ با بلوتوث، اتصال به موبایل و پشتیبانی از اینترنت اشیاء پشتیبانی می‌کند. همچنین این تلویزیون دارای ریموت کنترل هوشمند، دستیار صوتی، مرورگر وب و منوی فارسی نیز می‌باشد. با توجه به اینکه تلویزیون مذکور از اینترنت اشیا (IoT) پشتیبانی می‌کند، بنابراین شما می‌توانید از طریق این تلویزیون، سایر لوازم خانگی و خانه هوشمند خود را مدیریت و کنترل کنید.

رابط کاربری و برنامه‌ها

رابط کاربری Google TV کاربرپسند و دارای ویژگی‌های مختلف است. تلویزیون سونی A95L قابلیت نصب برنامه و بازی‌های اندرویدی را دارد و شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه گوگل پلی (Google Play Store) برنامه و بازی‌های دلخواه خود را دانلود و نصب نمایید. استفاده از رابط کاربری اندروید این تلویزیون آسان است و بنابراین پیدا کردن محتوا و حرکت بین برنامه‌ها و ورودی‌ها کار ساده‌ای می‌باشد. این تلویزیون قابلیت ساخت پروفایل شخصی را دارد و شما یا هر یک از اعضای خانواده‌تان می‌توانید پروفایل مخصوص به خود را ساخته و با ورود به آن، محتوای مربوط به خود را مشاهده کنید. همچنین این تلویزیون دارای پروفایل مخصوص کودکان (Kids Profile) نیز می‌باشد تا والدین بتوانند محدودیت‌های لازم را برای کودکان خود در هنگام استفاده از تلویزیون را ایجاد نمایند. شایان ذکر است که همانند اکثر تلویزیون‌ها، تبلیغات در سراسر رابط وجود دارد و امکان حذف همه آن‌ها وجود ندارد، تنها می‌توانید از تبلیغات شخصی انصراف دهید.

ریموت کنترل

ریموت کنترل تلویزیون سونی A95Lتلویزیون سونی A95L دارای یک کنترل از راه دور هوشمند و درجه یک با روکش نقره‌ای برس خورده از نوع Premium Remote است. دکمه‌های آن دارای نور پس‌زمینه هستند و با برداشتن ریموت به‌طور خودکار روشن می‌شوند، با داشتن این ویژگی حتی در تاریکی نیز می‌توانید، دکمه‌های آن را مشاهده کنید. یک میکروفون نیز برای کنترل صدای هندزفری یا کمک به پیدا کردن کنترل از راه دور در تلویزیون تعبیه شده است که در صورت گم شدن در خانه به راحتی آن را پیدا کنید.

لوازم جانبی

لوازم جانبی ریموت کنترل تلویزیون سونی A95Lلوازم جانبی این تلویزیون شامل موارد زیر می‌باشد:

    • ریموت کنترل
    • کابل برق
    • دوربین براویا کم
    • پایه رومیزی
    • دفترچه راهنما
    • راهنمای نصب
    • باتری ریموت کنترل
    • پیچ اتصال پایه

نقاط قوت و ضعف

نقاط قوت نقاط ضعف

دارای یکنواختی مشکی عالی

وجود کمی قطعی تصویر در عکس های آهسته

حذف لرزش 24p از همه منابع 

داشتن تنها دو پورت HDMI 2.1 با پهنای باند بالا

دارای زاویه دید فوق العاده وسیع

دارای مشکلات وضوح متن و حاشیه‌های اطراف عناصر UI

دارای روشنایی فوق العاده در HDR

 

ارتقاء مناسب محتوای با وضوح پایین

 

دارای کنترل نمایش تصاویر فوق العاده

 

بدون وجود شکوفه در اطراف اجسام روشن

 

 دارای اوج روشنایی عالی و کنترل بازتاب باورنکردنی

 

دارای ویژگی‌های عالی بازی از جمله پهنای باند HDMI 2.1 و پشتیبانی از VRR

 

بررسی نهایی تلویزیون سونی A95L

تلویزیون سونی A95L یک تلویزیون فوق‌العاده برای هر کاربری است. به لطف اوج روشنایی بالا و کنترل انعکاس فوق‌العاده، در یک اتاق روشن عالی به نظر می‌رسد. مانند همه تلویزیون‌های OLED، به لطف رنگ‌های سیاه جوهری عالی و نسبت کنتراست تقریباً بی‌نهایت، برای تماشا در اتاق تاریک نیز عالی است. این ویژگی همچنین آن را به تلویزیونی باورنکردنی برای تماشای فیلم HDR تبدیل می‌کند، زیرا نقاط برجسته روشن حتی در صحنه‌های روشن به‌خوبی خودنمایی می‌کنند. در نهایت، این تلویزیون به دلیل تأخیر ورودی بسیار کم، حرکت سریع و طیف گسترده‌ای از ویژگی‌های بازی مانند VRR و بازی Dolby Vision 4k @ 120Hz، یک تلویزیون فوق العاده خوب برای بازی نیز می‌باشد. به طور کلی با توجه به ویژگی‌ها و امکانات فوق‌العاده خوبی که این تلویزیون ارائه می‌دهد، قطعاً ارزش خرید دارد. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن مطالب بررسی تخصصی تلویزیون‌های دیگر از صفحه اصلی وبلاگ سلام بابا دیدن کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

حتما ببینید

تلویزیون سونی X90L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X90L سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. …

6 نظر

  1. اردشیر نجف زاده

    سلام وقت بخیر
    قیمت تلوزیون سونی مدل XR-65A95L را بفرمایید لطفا

    • fariba

      سلام دوست عزیز این مدل از تلویزیون سونی فعلا در ایران موجود نیست.
      برای پیگیری موجود شدن این مدل سایت فروشگاه سلام بابا را دنیال کنید.

  2. مهدی دهقان

    سلام از بس منتظر 65 اینچی و 77 اینچی این مدل نشستیم دیگه داریم بیخیال میشیم. پس کی موجود میشه. سال 2023 تموم شد دیگه

    • fariba

      سلام دوست گرامی انشالله به زودی در فروشگاه سلام بابا موجود میشه

  3. Omid

    سلام آیا سونیx95l نیز از چیپست pentonic1000مدیا تک بهره می برد؟

    • fariba

      سلام دوست عزیز
      خیر فقط در مدل A95L استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *