راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

خرید یک ماشین ظرفشویی جدید می‌تواند کار مشکلی باشد، زیرا به هر فروشگاه لوازم خانگی بروید، مجموعه‌ای از مدل‌های تقریباً مشابه با اندازه و عرض و ویژگی‌های به ظاهر یکسان را مشاهده خواهید کرد. اگر سال‌هاست که ماشین ظرفشویی قدیمی دارید، باید به این نکته توجه کنید که امروزه هر یک از مدل‌های ظرفشویی با امکانات جدید ارتقا یافته‌اند و به بازار عرضه می‌شوند. حال اگر بخواهیم ظرفشویی درجه یک و عالی تهیه کنیم در انتخاب و تصمیم‌گیری چه می‌توان کرد؟ چه معیارهایی را برای تهیه یک ظرفشویی مناسب باید مد نظر قرار داد؟ امروزه تفاوت‌های چشمگیری از برندی به برندی دیگر و حتی از مدلی به مدل دیگر وجود دارد. ماشین‌های ظرفشویی از نظر ویژگی‌ها و قابلیت‌ها غنی‌تر و باهوش‌تر از همیشه هستند، بنابراین اگر با آگاهی کامل بدانید، دنبال چه چیزی هستید می‌توانید به راحتی ماشین ظرفشویی را پیدا کنید که مناسب شما باشد. در این مطلب می‌خواهیم راهنمای خرید ماشین ظرفشویی را به صورت جامع و با ارائه نکات مهم بیان نماییم. در ادامه ما مهمترین عوامل و مشخصاتی که به هنگام خرید باید مد نظر قرار داد را در این راهنمای خرید توضیح خواهیم داد.

انواع ماشین ظرفشویی

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

 اولین موردی که در راهنمای خرید ماشین ظرفشویی مطرح می‌شود آگاهی یافتن از نوع ماشین ظرفشویی است. بیشتر ماشین‌های ظرفشویی 24 اینچ عرض دارند که باید به طور دائم در محل زیر کانتر آشپزخانه شما نصب شود. اگر به دنبال ماشین ظرفشویی استاندارد هستید، این همان چیزی است که شما نیاز دارید. با این حال، اگر فضای کمتری برای کار با آن دارید، می‌توانید ماشین ظرفشویی جمع و جور 18 اینچی را تهیه کنید. حتی می‌توانید ماشین ظرفشویی‌های قابل حمل را روی چرخ‌ها، یا ماشین‌های ظرفشویی مخصوصی پیدا کنید که در یک کشو بگذارید یا روی میز کار خود جا دهید. شما می‌توانید ماشین ظرفشویی مشکی، نقره ای، استیلی یا حتی کرم رنگ را خریداری کنید. ماشین‌های ظرفشویی استیلی نیز هزینه بیشتری نسبت به ماشین‌های ظرفشویی سفید، سیاه یا نقره‌ای دارند. این بدان دلیل است که استیل ضدزنگ گرانتر از نوع پلاستیکی است که بسیاری از ماشین ظرفشویی‌ها از آن ساخته شده‌اند.

در بخش زیر به انواع ماشین ظرفشویی اشاره می‌کنیم:

ماشین‌های ظرفشویی آزاد

این‌ها از متداول‌ترین ظرفشویی‌ها هستند،که گزینه‌ای ایده آل برای آشپزخانه می‌باشد. ماشین‌های ظرفشویی آزاد به راحتی  از جای خود بیرون کشیده شده و قابل حمل هستند. البته این مدل‌ها مانند مدل‌های یکپارچه در آشپزخانه‌ها ترکیب نمی‌شوند، اگرچه می‌توانید یکی از آن‌ها را با رنگی پیدا کنید که متناسب با دکوراسیون شما باشد.

ماشین‌های ظرفشویی یکپارچه

این ظرفشویی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در آشپزخانه‌ها گنجانده و فیکس شوند به طوری که تمام صفحه جلوی ماشین ظرفشویی در پشت درب کابینت آشپزخانه پنهان قرار داد. این مدل‌ها اغلب گران‌تر از مدل‌های آزاد است. باید گفت که در مقایسه با مدل‌های آزاد یا مستقل کنترل‌ها و نمایشگر در یک نگاه قابل مشاهده نیستند. برای بررسی کنترل‌ها باید درب را باز کنید.

اندازه ماشین‌های ظرفشویی 

از نکات مهمی که در راهنمای خرید ماشین ظرفشویی مطرح می‌شود، بحث اندازه ماشین‌های ظرفشویی و دلیل اهمیت آن است. ماشین ظرفشویی‌ها در سه اندازه مختلف با اندازه‌های کامل، باریک و جمع و جور عرضه می‌شوند. اگر ماشین ظرفشویی جدیدی را داخل آشپزخانه قرار می‌دهید، باید فضای لازم و مورد نظر برای قرار دادن آن را اندازه بگیرید. حال بهتر است به توضیح مختصر هر سه اندازه بپردازیم:

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

Full-Size 

با عرض تقریبا 60 سانتیمتر و ظرفیت آن حدود 120 تا 150 ظرف است. ماشین ظرفشویی در اندازه کامل دارای مکان‌های مختلف هستند و هر یک از این مکان‌ها برای 10 قلم ظرف ساخته شده است، به طوری که 120  وسیله از جمله: سینی، بشقاب، کاسه، کارد و چنگال در آن جای می‌گیرد. بزرگترین ماشین در نوع اندازه کامل می‌تواند، 150 قطعه ظرف در خود جای دهد که برای خانواده‌های خیلی بزرگ مناسب است. در کل 120 تا 150 قلم ظرف در ماشین ظرفشویی با اندازه کامل جای می‌گیرد. مزیت برجسته این اندازه از ماشین‌های ظرفشویی، آن است که برای صرفه‌جویی در آب و انرژی بسیار خوب هستند.

Slim line 

 عرض آن تقریبا 45 سانتی متر و ظرفیت آن نیز در حدود 90-100 قلم ظرف است. زمانی که فضای آشپزخانه شما کم است، یک ماشین ظرفشویی slimline می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. این ماشین ظرفشویی‌ها در حدود 45 سانتی‌متر عرض دارند و حدود 15 سانتی‌متر باریک‌تر از مدل‌های اندازه کامل هستند، اما با این حال قادر به شستشو در 9 الی 10 مکان تنظیم در هر بار استفاده هستند.

Compact

این نوع از ظرفشویی 55 سانتی‌متر و با ظرفیت 40-60 قلم ظرف است. اگر زیاد از ظروف استفاده نکنید و یا فضای کافی نداشته باشید گزینه خوبی است، اما نسبت به دو نوع دیگر گران‌تر می‌باشد.

قابلیت‌، امکانات و ویژگی‌ها

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

متناسب با چرخه شستشو، آپشن‌هایی که می‌توانید به آن اضافه کنید از یک ماشین ظرفشویی تا ماشین ظرفشویی دیگر بسیار متفاوت است. علاوه بر اضافه کردن زمان خشک کردن، بعضی از ماشین‌های ظرفشویی به شما این امکان را می‌دهند که فقط قفسه‌های بالا یا پایین را بشویید. برخی دیگر به شما اجازه می‌دهند بخار را به تمیز کردن اضافه کنید یا دمای آب شستشو را تنظیم کنید. به زبان ساده تر ماشین‌های ظرفشویی امکانات‌شان از مدلی به مدلی دیگر تفاوت دارد.

اما بعضی از فناوری‌ها و ویژگی‌ها هستند که به هنگام خرید باید لحاظ قرار داده شوند. شما می‌توانید ارزش یک ظرفشویی را با بررسی و نقد این امکانات بسنجید و بر اساس آن‌ها نمره و امتیاز به ظرفشویی بدهید. ما در این راهنمای خرید ظرفشویی سعی کرده‌ایم مهمترین این موارد را برایتان دسته‌بندی کنیم و نکات مهم‌شان را توضیح دهیم. بهتر است نگاهی به این ویژگی‌ها و خصوصیات داشته باشیم. مواردی که باید مد نظر قرار دهید به شرح زیر است:

طبقات قابل تنظیم

این بدان معنی است که می‌توانید ارتفاع طبقات و قفسه‌های بالایی را کم کرده یا بالا ببرید تا وسایل بزرگ داخل آن قرار بگیرد. سیستم‌های غلتکی به شما امکان می‌دهند ارتفاع قفسه را تنظیم کنید. به هنگام خرید حتما به سالم بودن طبقات و اطمینان از قابل تنظیم بودنشان توجه داشته باشید.

محفظه جلوگیری از نشت آب

اگر عیب و نقصی در شستشو رخ دهد، این محفظه از جاری شدن آب زیاد ظرفشویی جلوگیری می‌کند. سوئیچ‌های float آب موجود در پایه دستگاه را تشخیص داده و آن را از پر کردن بیشتر متوقف می‌کنند و هر گاه شیلنگ بشکند یا نشتی پیدا کند، از ریزش آب جلوگیری می‌نماید. این ویژگی اغلب در مدل‌های گران قیمت‌تر یافت می‌شود.

سنسور (شستشوی خودکار)

این قابلیت وظیفه تشخیص مقدار کثیفی ظروف و تنظیم دما و مقدار زمانی که یک شسشتوی لازم باید داشته باشد را بر عهده دارد. اغلب در مدل‌های بالا می‌توانید از این فناوری استفاده بهینه نمایید.

وای فای و سایر قابلیت‌های هوشمند

در حال حاضر ویژگی ذکر شده برای ماشین‌های رده‌بالا رزرو شده است. ماشین‌های ظرفشویی متصل به Wi-Fi را می‌توان با یک برنامه در تلفن هوشمند خود وصل کرد و از راه دور کنترل نمود.

قفل ایمنی کودک

این یک ویژگی منطقی و لازم به حساب می‌آید زیرا از ایجاد تغییرات ناخواسته در تنظیمات در حین استفاده از ماشین ظرفشویی جلوگیری می‌کند.

قسمت مخصوص سینی، کارد و چنگال

برخی از ماشین‌های ظرفشویی در حال حاضر سه طبقه دارند و یکی از این طبقه‌ها که معمولاً در بالاترین قسمت قرار دارد، جای سبد کارد و چنگال است. بهتر است به هنگام برررسی ظرفشویی در خرید به نحوه جاگیری ظروف نقره‌ای و طرز شستن آن‌ها توجه داشته باشید. برخی مدل‌ها به شیوه‌ای طراحی شده‌اند که اگر ظروف و سینی را در آن‌ها بگذارید فضای کمی را اشغال می‌کند و بدین‌ترتیب می‌توانید ظروف بیشتری را در ظرفشویی قرار دهید.

بیشتر بخوانید: برای نحوه چیدن درست و صحیح ظروف در ظرفشویی، مطلب مربوط به نحوه چیدن ظروف را مطالعه نمایید.

سبد کارد و چنگال اضافی

برخی از مدل‌ها  شامل سبد یا حتی دو سبد هستند که امکان انعطاف‌پذیری بیشتری را هنگام بارگیری به شما می‌دهند. بهتر است قاشق‌ها و چنگال‌ها را طوری درون دستگاه قرا دهید که دسته آن‌ها رو به پایین باشد. اما دسته چاقوها باید رو به بالا باشد تا در هنگام بیرون آوردن آن‌ها به دستتان آسیب نرساند.

شروع با تأخیر

یکی از کلماتی که در ظرفشویی‌ها به چشم می‌خورد شروع به تأخیر است. بیشتر ماشین‌های ظرفشویی دارای تایمر تأخیر هستند که به شما امکان می‌دهد، ساعت‌ها قبل از شروع برنامه شستشو ماشین ظرفشویی را تنظیم کنید. در این حالت شما می‌توانید از این فناوری برای هر وقت که بخواهید استفاده کنید به عنوان مثال به نحوی ماشین را تنظیم کنید که ظروف تمیز و پاک را برای شام بشورد و آماده تحویل دهد. برای اطلاعات بیشتر درباره حروف روی ماشین ظرفشویی به مطلب معنی کلمات روی ماشین ظرفشویی مراجعه کنید.

شاخک‌های تاشو

ماشین‌های ظرفشویی با شاخک‌های تاشو بارگیری وسایل بزرگ را آسان‌تر می‌کنند. اگر می‌خواهید از این ویژگی استفاده کنید به دنبال ماشین ظرفشویی‌هایی باشید که هر دو قفسه فوقانی و پایین این ویژگی را داشته باشند.

 صرفه جویی در مصرف انرژی

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی که نماد Energy Star را نشان می‌دهد یا توسط کنسرسیوم بهره‌وری انرژی تأیید شده باشد، این مدل‌ها در مقایسه با مدل‌های ماشین ظرفشویی دیگر، در صرفه جویی انرژی بسیار بهتر عمل می‌کنند. ماشین‌های ظرفشویی امروزه در نحوه کارکرد بسیار کارآمدتر شده‌اند، اما چرخه و فرآیند شستشوی آن‌ها نیز طولانی‌تر شده است. بعضی از ماشین‌های ظرفشویی از ویژگی‌های کم مصرف کردن آب یا گزینه‌های شستشوی سریع برخوردار هستند. از دیگر مواردی که در صرفه‌جویی انرژی می‌تواند به شما کمک کند، delay start option یا گزینه شروع با تأخیر است. بنابراین اگر مصرف انرژی برای شما حائز اهمیت است حتما ظرفشویی‌هایی را تهیه کنید که این آپشن‌ها را داشته باشند.

قابلیت دفع مواد غذایی

این ویژگی باقیمانده مواد غذایی و ریزگردها را در طول چرخه اولیه شستشو از بین می‌برد. بعضی از مدل‌ها دارای فیلترهای تمیز کردن در خود هستند، در حالی که برخی دیگر فیلترهایی دارند که باید جدا شوند و به صورت دستی تمیز شوند.

ویژگی‌های قفسه

ماشین ظرفشویی‌های استاندارد معمولاً دارای دو قفسه ظرف هستند، اما برخی مدل‌ها دارای سه گزینه بارگیری‌اند. ظرفشویی‌های پیشزفته دارای شاخک‌ها، قفسات و طبقات قابل تغییر هستند. یک سبد  کوچک برای بطری‌های کوچک و یا سایر وسایل کودکان نیز در برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی موجود است.

میزان صدا

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

میزان صدا از جمله موارد مهمی است که در راهنمای خرید ماشین ظرفشویی باید به آن پرداخت. ولوم مکالمه معمولی بین دو نفر معمولاً بین 55- 65 دسی بل و یک کتابخانه آرام حدود 40 دسی بل است. بنابراین شما به طور ایده‌آل می‌خواهید ماشین ظرفشویی را پیدا کنید که در جایی بین این دو محدوده قرار داشته باشد. به طور کلی، میزان نویز ماشین ظرفشویی در سه ناحیه عمومی قرار می‌گیرد – بیشتر از 50 دسی بل (پر سر و صدا)، بین 44 دسی بل و 49 دسی بل (نسبتاً ساکت) و کمتر از 44 دسی بل (بسیار آرام) است. برای محیط متوسط ​​خانه، هر ماشین ظرفشویی با صدای زیر 49 دسی بل نگران کننده نخواهد بود، اما اگر به سر و صدا حساسیت دارید و می‌خواهید ماشین ظرفشویی بدون سر و صدا کار کند، یک مدل با صدای آرام‌تر خریداری نمایید.

صدای برخی از ماشین‌های ظرفشویی مانند فرود هواپیما به نظر می‌رسد، که می‌تواند هنگام چرخه شستشو (از 90 دقیقه تا حدود 3 ساعت) آزار دهنده باشد. بنابراین در برخی مواقع مانند اواخر شب که مصرف انرژی پایین است اگر بخواهید ظرفشویی را روشن نمایید نباید صدای گوش خراشی داشته باشد. به هنگام خرید حتما از میزان تولید صدای ظرفشویی اطلاع پیدا کنید. 

طراحی فضای داخلی

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

این مهم است که وانی که در ظرفشویی استفاده می‌شود از چه جنسی است. وان‌های استیلی ضد زنگ قیمت ماشین ظرفشویی شما را بالا می‌برد، اما بدون دلیل نیست. فولاد ضد زنگ با افزودن عنصر چگالشی، عملکرد خشک کردن را تقویت می‌کند تا رطوبت ظروف و سطح وان را از بین ببرد. همچنین این جنس از وان لکه کمتری به خود می‌گیرد.

سرعت و چرخش

 مورد بعدی که در راهنمای خرید ظرفشویی مهم است، بحث سرعت و چرخش می‌باشد. بیشتر ماشین‌های ظرفشویی به لحاظ چرخش و دوران، ترکیبی از گزینه‌های زیر می‌باشند:

عادی(Normal Cycle)

چرخه پیش فرض اکثر ماشین‌های ظرفشویی عادی است. رتبه‌بندی انرژی و میزان صدای بالا و پایین(و همچنین نمرات عملکرد خود ما) با استفاده از این چرخه سنجیده می‌شود.

سریع(Quick Cycle)

  از این طریق می‌توانید در هنگام نیاز به یک چرخش سریع، ظروف ملایم و یا با وزن سبک را تمییز کنید.

خودکار(Auto Cycle)

از سنسورهای ماشین ظرفشویی استفاده کامل می‌کند. با توجه به میزان کثیف بودن ظروف، زمان چرخه را با وزن ظروف تطبیق می‌دهد.

سنگین(Heavy Cycle)

برای ظروف بزرگتر مانند قابلمه و تابه کارایی دارد. از این چرخه برای مدت زمان شستشو با آب و دمای بالا استفاده می‌شود.

چینی(China & Crystals)

برای ظروف شکننده مانند لیوان کاربرد دارد. نگران نباشید اگر ماشین ظرفشویی شما این گزینه را نداشته باشد چرخه ملایمی مانند “شستشوی سبک” یا light wash همان کار را انجام می‌دهد.

پاکسازی(Sanitization)

این چرخه به منظور از بین بردن باکتری‌های موجود در ظروف با استفاده از آب با دمای بسیار بالا طراحی شده است. این عملکرد مبتنی بر الزامات بنیاد ملی بهداشت (NSF) است که بیان می‌کند، شما می‌توانید بیش از 99٪ باکتری‌ها را با آب با دمای 150 درجه فارنهایت یا داغ‌تر از بین ببرید.

بخار شستشو

چرخه بخار به ویژه در لکه خشک موثر است. بخار باعث نرم‌تر شدن لکه می‌شود تا تمیز کردن راحت‌تر انجام شود. برخی از تولید کنندگان برای این گزینه از ژنراتور بخار اضافی استفاده می‌کنند. 

فقط آبکشی

در باره این این مورد تنها می‌توان گفت که یک راه سریع برای آبکشی ظروف است.

حالت کم مصرف

در این حالت نسبت به وضعیت نرمال آب انرژی کمی مصرف می‌شود. مهمترین چرخه‌های ظرفشویی، شستشوی سبک، شستشوی منظم، شستشوی سنگین (تابه و قابلمه) و تنظیمات اقتصادی یا economy cycle است. economy cycle مختص ظروف خشک است که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی (عناصر گرمایشی) می‌شود. چرخه‌های اقتصادی معمولاً کمی طولانی‌تر از یک برنامه معمولی هستند و در دمای کم مانند 50 درجه سانتیگراد ظروف را تمیز می‌کنند.

میزان خشک کردن

مانند عملکرد شستشو، عملکرد خشک کردن نیز به طور مستقیم با قیمت در ارتباط است و شما قادر نخواهید بود که هنگام خرید، این کیفیت را به تنهایی تعیین کنید. به هنگام خرید توجه کنید که ماشین ظرفشویی گزینه‌های لازم برای خشک کردن اضافی را دارد یا خیر.

با دوام بودن

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از مواردی که در راهنمای خرید ماشین ظرفشویی مهم است، طول عمر آن است. شما هر ماشین ظرفشویی را که انتخاب کنید، دوست دارید طول عمر زیادی داشته باشد. هیچ کس علاقه‌ای برای صرف هزینه‌های بیشتر، تعمیرات یا تعویض‌های زودرس ماشین ظرفشویی خود که مبلغی بیشتر از قیمت خرید بر دستش بگذارد، ندارد، حقیقت این است که قابلیت اطمینان از مدل به مدل حتی در یک برند واحد متفاوت است. گفته می‌شود، فاکتورها و ویژگی‌های خاصی وجود دارد که عموماً به یک ماشین با دوام قابل اطمینان‌تر منجر می‌شوند. به عنوان مثال، وان‌های استیل ضد زنگ اغلب عمر طولانی‌تری از ماشین‌های ظرفشویی با وان‌های پلاستیکی را دارند. مثال بعدی اطمینان کامل از نصب بدون نقص ماشین ظرفشویی است.

از جمله مواردی که کمک به با دوام بودن ماشین ظرفشویی نماید، تمیز نگه داشتن ظرفشویی است. همچنین فیلترها باید در فواصل زمانی پیشنهادی تمیز شوند و انتخاب مواد شوینده با کیفیت بالا نیز بسیار مهم است. اگر ماشین ظرفشویی شما دارای سیستم دفع یکپارچه نیست، مهم است که قبل از بارگیری ظروف، لکه‌های بزرگ را از بین ببرید تا از آسیب دیدن بازوها و سیستم تخلیه جلوگیری کنید. برای خرید بهترین ماشین‌های ظرفشویی موجود در بازار به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه کنید.

قیمت

اما از مهمترین عواملی که در راهنمای خرید ماشین ظرفشویی مطرح می‌شود قیمت و هزینه محصول است. البته اگر بگوییم مهمترین عامل است سخنی به گزاف نگفته‌ایم. رابطه مستقیمی میان مدل‌های رده بالا و قیمت وجود دارد دلیل آن هم این است که هر مقدار امکانات بیشتر و قابلیت‌های بهتر در ماشین ظرفشویی به کار رود قیمت محصول را نیز بالا می‌برد. در متن بالا خاطر نشان کردیم که برخی از فناوری‌ها در مدل‌های عالی و درجه یک به کار گرفته شده‌اند که خود باعث شده قیمت ظرفشویی نیز افزایش پیدا کند. به طور کلی با توجه با نیازهایتان می‌توانید خریدی به صرفه داشته باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 4]

حتما ببینید

تشخیص اصالت ظرفشویی

نحوه شناسایی و تشخیص ظرفشویی تقلبی از اصلی

تشخیص اصالت ماشین ظرفشویی یکی از مشکلاتی که امروزه بسیاری از خریداران با آن درگیر …

4 نظر

  1. محسن

    تا رنج 30 میلیون چه ماشین ظرفشویی رو پیشنهاد میدید؟

    • ari rahimi

      سلام دوست عزیز . با توجه شرایط موجود که قیمت ها هر روز در حال تغیر میباشند جواب به این سوال مقداری مشکل است. ما در وبلاگ سلام بابا به بررسی بهترین مارک ماشین های ظرفشویی پرداخته ایم برای اطلاعات بیشتر میتوانید به مطلب زیر مراجعه فرمایید .
      https://www.salambaba.blog/23461/best-brand-of-dishwasher/

  2. صادقی

    در ماشین ظرفشویی بوش پنل لمسی بهتر است یا مکانیکی

    با سپاس از راهنمایی شما

    • رضا سعیدی

      سلام دوست عزیز. این دو مدا پنل تفاوت خیلی زیادی با هم ندارند و تاثیری روی کارکرد ماشین ظرفشویی ندارد و چیزی که مهمه اینه که جنس اصل و از فروشگاه معتبر بگیرید و حتما گارانتی هم بکنید .
      در واقع پنل لمسی مدرن تر و زیبا تر است و کار رو برای شما کمی راحت تر میکنه اما اگر مشکلی پیدا کنه هزینه تعمیرش بیشتره .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *