تلویزیون سونی x95j

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X95J

تلویزیون سونی X95J

تلویزیون‌های هوشمند این روزها در مدل‌های مختلف با قابلیت‌های بسیار متنوع طراحی و عرضه می‌شوند. با توجه به تعدد مدل‌های موجود به سختی می‌توان محصولی مناسب با شرایط و نیازهای خود پیدا نمود. به منظور داشتن انتخابی بی نقص شما ابتدا باید در مورد قابلیت‌ها و ویژگی‌های هر یک از مدل‌های تلویزیون‌ موجود تحقیق نمایید و آنها را با توجه به خواسته‌های خود تطبیق دهید. در این متن قصد داریم به طور کامل آیتم‌های تلویزیون سونی X95J را مورد بررسی قرار دهیم. شما در پایان این متن می‌توانید به طور کامل از سطح کیفیت قدرت و توان این تلویزیون در حوزه‌ها و آیتم‌های گوناگون آگاه شوید.

در ابتدا لازم است بدانید که این مدل با کیفیت 4K و به عنوان یکی از محصولات سری BRAVIA XR سونی در سال ۲۰۲۱ میلادی معرفی شده است. طبق بررسی‌های انجام شده این مدل مورد بحث سونی، می‌تواند کیفیت تصویر و انواع قابلیت‌های هوشمند را در سطح جالب توجهی به افراد ارائه دهد. در مجموع باید بدانید این محصول می‌تواند انتخابی مناسب و حتی عالی برای استفاده‌های روزمره و موقعیت‌های حرفه‌ای باشد. وضعیت این تلویزیون به طور دقیق به شرح زیر خواهد بود:

استفاده کلیتماشای فیلمبرنامه تلویزیونیبرنامه ورزشیبازی ویدیوییویدیوی HDRمانیتورینگجمع بندی

استفاده از تلویزیون‌ها می‌تواند شامل موقعیت‌های متنوعی شود. در هر موقعیت با توجه به نوع محتوای پخش شده و شرایط استفاده، شما نیاز به قابلیت‌ها و استاندارهای متفاوتی در تلویزیون انتخابی خواهید داشت. مهم است که با توجه به اولویت‌های خود و بررسی کلی مدل‌ها دست به انتخابی مناسب بزنید. در این بخش شما می‌توانید با نقاط مثبت و منفی عملکرد تلویزیون سونی X95J در زمینه‌های مختلف به طور خلاصه آشنا شوید و بسیار سریع و آسان سطح کیفی این مدل را در هر بخش با امتیازات ارائه شده با سایر محصولات بسنجید.

با توجه به تمامی بررسی‌هایی که در خصوص تلویزیون سونی X95J در موقعیت‌های مختلف شد می‌توان گفت این محصول عملکردی مناسب در همه بخش‌ها از خود نشان می‌دهد و می‌توان ادعا داشت که این مدل برای استفاده مختلط و همه جانبه مناسب شناخته می‌شود. قابلیت‌هایی نظیر توانایی غلبه بر روشنایی محیط، دسترسی گسترده به برنامه‌ها و افزایش کیفیت محتواهایی با وضوح پایین از جمله ویژگی‌های برتر این مدل محسوب می‌شوند. تنها ایراد اساسی که می‌توان به این مدل از تلویزیون‌های سونی وارد داشت نمایش رنگ‌ها به صورت یکنواخت در صحنه‌های تاریک است. در مجموع باید گفت این مدل با کسب امتیاز میانگین ۸.۲ از ۱۰ در خصوص کیفیت عملکرد در انواع موقعیت‌ها به عنوان انتخابی همه جانبه و با کیفیت شناخته می‌شود.

کیفیت و قابلیت‌های نمایش فیلم و انواع محتواهای ورودی تلویزیون از مهم‌ترین گزینه‌هایی است که بایستی عملکرد تلویزیون را در آن سنجید. مدل مورد بحث تلویزیون‌های سونی با توجه به بهره‌مندی از ویژگی‌هایی مانند قابلیت کاهش نور محلی با کیفیت بالا، حذف لرزش‌ها و پرش‌های اضافی در انواع محتواها و ارتقای کیفیت محتواهایی با وضوح پایین می‌تواند عملکردی مناسب و رضایت بخش در پخش و نمایش فیلم‌ها داشته باشد. در کنار این نکات مثبت، نقص‌هایی همچون پرش تصویر  در هنگام پخش محتواهایی با نرخ فریم پایین و مسئله نمایش یکنواخت رنگ‌ها در صحنه‌های تاریک می‌توانند از کیفیت این دستگاه در حین پخش فیلم بکاهند.

در کل با توجه به این نکات این تلویزیون توانسته است امتیاز 8.2 از 10 را در خصوص پخش فیلم به دست بیاورد که نشان دهنده کیفیت نهایی مناسب و سطح بالا است.

پخش محتواهای مربوط به شبکه‌های کابلی از پر استفاده‌ترین موقعیت‌هایی است که قابلیت‌های هر تلویزیون در آن سنجیده خواهد شد. تلویزیون سونی X95J با توجه به نقاط قوتی مانند اوج روشنایی بالا و توانایی غلبه بر روشنایی محیط، امکان دسترسی به تمامی شبکه‌های کابلی و همچنین قابلیت افزایش کیفیت محتواهایی با وضوح پایین برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی انتخابی مناسب خواهد بود. تنها ضعفی که در این بخش وجود دارد زاویه نمایش محدود این تلویزیون است که موجب می‌شود شما تنها با قرار گرفتن در محدوده کوچکی مقابل تلویزیون بتوانید محتوای پخش شده را با کیفیت اصلی تماشا نمایید.

در مجموع این بررسی‌ها امتیاز ۸.۴ از ۱۰ به عملکرد این تلویزیون در پخش برنامه‌های تلویزیونی اختصاص داده شده است.

محتواهای مربوط به مسابقات و یا رویدادهای ورزشی برای نمایش با کیفیت نیاز به استانداردهای جداگانه‌ای خواهند داشت. این دسته از محتواها اغلب مورد علاقه تمامی کاربران هستند از این رو کیفیت پخش نهایی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. این مدل از تلویزیون‌های سونی با بهره‌مندی از قابلیت‌های همچون غلبه بر روشنایی محیط به واسطه اوج روشنایی بالا، افزایش کیفیت محتواهایی با وضوح پایین و از همه مهم‌تر مدت زمان پاسخگویی سریع و بدون تأخیر می‌تواند انتخابی عالی برای تماشای رویدادها و یا انواع محتواهای ورزشی باشد. در این بخش به واسطه زاویه دید یا زاویه نمایش محدود این مدل ممکن است شما برای تماشای گروهی مسابقات ورزشی با چالش مواجه شوید.

در انتهای این بخش باید گفت این مدل با کسب امتیاز ۸.۱ از ۱۰ تبدیل به یکی از انتخابات مناسب برای پخش مسابقات ورزشی، شده است.

اجرای بازی‌های ویدئویی در تلویزیون‌هایی با صفحه نمایش بزرگ می‌تواند هیجان و لذت بیشتری را به گیمرها ارائه دهد. تلویزیون سونی X95J می‌تواند به خوبی از تمامی کنسول‌های نسل جدید پشتیبانی نماید و خدمات خود را به طور کامل حین پخش بازی‌های ویدئویی در دسترس بگذارد. قابلیت‌هایی همچون کاهش نور محلی با کیفیت بالا، تأخیر ورودی بسیار کم و سرعت پاسخگویی بالا باعث شده است تا این دستگاه برای اجرای بازی‌های ویدئویی نیز انتخابی مناسب باشد. در این بخش نقاط ضعفی مانند عدم پشتیبانی از قابلیت VRR و نمایش یکنواخت رنگ‌ها در صحنه‌های تاریک باعث شده‌اند تا کیفیت نهایی با افت همراه باشد. در اینجا از شما دعوت می‌کنم چنانچه تمایل به کسب اطلاعات تکمیلی در این زمینه هستید حتماً نیم نگاهی به مطلب بهترین تلویزیون PS5 بیندازید.

در نهایت طبق آزمایش‌ها و بررسی‌های انجام شده این مدل امتیاز ۸.۴ از ۱۰ را در خصوص اجرای بازی‌های ویدئویی کسب نموده است.

استفاده از صفحات نمایشگر در محیط‌های تاریک تجربه‌ای هیجان انگیز و لذت بخش است که به واسطه قابلیتی تحت عنوان HDR می‌تواند با کیفیت و پر از جزئیات نیز باشد. مدل مورد بحث سونی با توجه به آیتم‌هایی مانند قابلیت کاهش نور محلی با کیفیت بالا، حذف لرزش‌ها و پرش‌های اضافی محتوا، تأخیر ورودی بسیار کم، پشتیبانی از انواع پورت‌های ورودی و کنسول‌های بازی پیشرفته، زمان پاسخگویی کوتاه و از همه مهم‌تر قابلیت HDR با کیفیت بسیار بالا تبدیل به یکی از انتخاب‌های بسیار مناسب برای پخش فیلم‌ها و یا اجرای بازی‌های ویدئویی در محیط‌های تاریک شده است. در این بخش نیز نقص‌هایی مانند لکنت نمایش برای پخش محتواهایی با نرخ فریم پایین، عدم نمایش طیف وسیعی از رنگ‌ها، نمایش یکنواخت رنگ‌ها در صحنه‌های تاریک و عدم دسترسی به قابلیت نرخ تجدید متغیر توانسته‌اند از کیفیت نهایی بکاهند.

با توجه به تمام اینها مدل مورد بحث تلویزیون‌های سونی در خصوص پخش فیلم‌ها و اجرای بازی‌های ویدئویی در محیطی تاریک به ترتیب امتیازهای ۸.۱ و ۸.۴ از ۱۰ توسط سایت RTINGS کسب نموده است.

با توجه به قابلیت‌های هوشمندی که در تلویزیون‌های نسل جدید تعبیه شده است شما می‌توانید از تلویزیون خود حتی به عنوان یک کامپیوتر نیز استفاده نمایید. تلویزیون سونی X95J با بهره‌مندی از قابلیت‌هایی مانند تأخیر ورودی بسیار کم، اوج روشنایی بالا برای غلبه بر نور محیط، پشتیبانی از HDMI 2.1 و زمان پاسخگویی سریع برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر نیز مناسب شناخته خواهد شد. مسئله نمایش یکنواخت رنگ‌ها در صحنه‌های تاریک در این بخش نیز به عنوان یک ضعف باعث افت کیفیت می‌شود.

به طور کل با توجه به عملکرد این تلویزیون به عنوان مانیتور کامپیوتر امتیاز ۸.۲ از ۱۰ به آن تعلق گرفته است.

تلویزیون سونی X95J با ظاهر شکیل و تخت خود می‌تواند به یک عنصر زیبا در محیط شما تبدیل شود. این تلویزیون در خصوص نمایش تصاویر عملکرد بسیاری خوبی از خود نشان می‌دهد اما به دلیل ضعف در بخش‌هایی مانند نمایش یکنواخت رنگ مشکی، نمایش یکنواخت رنگ خاکستری، نمایش حجم رنگ و زاویه دید به نسبت محدود؛ از کیفیت نمایش نهایی آن کاسته می‌شود. توجه داشته باشید که حتی با وجود ضعف در این بخش‌ها کیفیت نمایش تصویر در این مدل بالاتر از حد متوسط و میانگین خواهد بود. این تلویزیون همچنین عملکرد خوبی در بخش نمایش ویدئوها از خود نشان می‌دهد.

سرعت بالای پاسخگویی باعث می‌شود تا شما از نمایش روانی بهره‌مند شوید اگر چه وجود ضعف‌هایی مانند لکنت و یا نمایش صفحه سیاه باعث شده است تا به هنگام تماشای محتواهایی با نرخ فریم پایین با مشکل مواجه شوید. کیفیت پخش صدا در این مدل از تلویزیون‌های سونی نیز از سطح متوسط بالاتر است اما همچنان قابل توجه نیست. در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که تلویزیون X95J قابلیت‌های هوشند خود را بسیار کامل و گسترده به همراه یک ریموت هوشمند حرفه‌ای در اختیار شما قرار داده است.

نقد و بررسی X95J

بدون شک تلویزیون سونی X95J جزو بهترین تلویزیون‌های عرضه شده در سال ۲۰۲۱ به حساب می‌آید؛ این محصول در واقع نمونه‌ای به روز و اصطلاح شده برای از سری X9500H به حساب می‌آید. گنجاندن بیشینه روشنایی HDR در کنار قابلیت نوردهی موضعی در کنار سیستم عامل گوگل تی‌وی بدون شک تجربه سینمایی شگفت انگیز را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگرچه همانند سایر پرچمداران در این سری نیز از یک لایه در بک‌لایت جهت بهبود زاویه دید استفاده شده اما به تبع این موضوع موجب تضعیف نسبت کنتراست این تلویزیون با پنل VA هم شده است. ظاهر و طراحی این مدل ۲۰۲۱ سونی در نگاه اول نسبت به X90J جذاب‌تر به نظر می‌رسد البته تفاوت قیمت هم می‌تواند برای خریداران حائز اهمیت باشد که سعی می‌کنم در بخش‌های پایانی هم نیم نگاهی به این موضوع داشته باشیم.

طراحی تلویزیون سونی X95J

ویژگی‌های ظاهری تلویزیون‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌هایی هستند که افراد حین خرید به آنها توجه می‌کنند. ظاهر یک تلویزیون علاوه بر اینکه می‌تواند جایگاه آن را در هر دکوراسیون و محیط مشخص کند، جلوه‌ای از به روز بودن و مدرنیته در آن نیز خواهد بود. این روزها سایر برندها بر سر ساخت تلویزیون‌هایی با حداقل ضخامت و حاشیه رقابت می‌کنند و هر یک در تلاش‌اند تا تمامی قابلیت‌های گسترده تلویزیون‌های هوشمند را در یک صفحه ظریف جای دهند. ویژگی‌ها و نکات مربوط به سبک طراحی و ساختار بدنه تلویزیون سونی X95J را می‌توانید به طور مفصل در زیر مورد بررسی قرار دهید:

سبک 

این مدل از تلویزیون‌های سونی با صفحات کاملاً صاف و مسطح طراحی شده‌اند. شما در دید اول می‌توانید تلویزیونی شکیل و ظریف را مشاهده نمایید که تمامی ورودی‌های آن به واسطه پنل‌های مختلف پوشیده شده است و ظاهری یکدست را ایجاد نموده است. کمک گرفتن از قاب فلزی و و پنل‌های پوشاننده باعث شده است تا ظاهر کلی محصول مطابق سلیقه اکثر متقاضیان باشد. سبک طراحی این تلویزیون به طور کلی شیک و ظریف است و شما می‌توانید به راحتی آن را با سایر دکوراسیون‌ها و فضاها هماهنگ سازید.

وضعیت نصب تلویزیون روی میز

شما این امکان را خواهید داشت تا این مدل از تلویزیون‌های سونی را به واسطه پایه‌ها روی میز نصب کنید. پایه‌های ارائه شده در این مدل می‌توانند در سه موقعیت مختلف نصب شوند و شما با توجه به شرایط خود هر یک از این روش‌ها را انتخاب نمایید. این سه روش به شکل زیر خواهد بود:

  • حالت محدود یا نزدیک: شما می‌توانید دو پایه دستگاه را با فاصله‌ای به نسبت نزدیک به یکدیگر زیر تلویزیون نصب نمایید. این فاصله چیزی معادل ۲۴.۱ اینچ خواهد بود. در این حالت تلویزیون شما حدود ۱.۷ اینچ از سطح میز فاصله داشته و در این ارتفاع به میز قرار می‌گیرد. با نصب تلویزیون بدین حالت روی میز شما می‌توانید از تعادل و ایمنی رضایت بخشی بهره‌مند شوید اما همچنان دستگاه با تکان‌هایی همراه خواهد بود.
  • حالت وسیع یا گسترده: در این حالت که ایمنی بیشتری را نیز برای شما ایجاد می‌کند، می‌توانید پایه‌ها را با فاصله به مراتب بیشتری معادل ۵ اینچ در قسمت زیرین دستگاه متصل نمایید. نکته‌ای که لازم است در این بخش بدانید این است که شما امکان نصب پایه‌ها بدین حالت را تنها برای مدل‌های ۷۵ اینچی و یا ۸۵ اینچی خواهید داشت. در این حالت نصب دستگاه شما با ارتفاعی معادل ۱.۳ اینچ نسبت به میز تلویزیون قرار خواهد گرفت. شما با استفاده از حالت وسیع برای نصب پایه‌ها به میز تلویزیون بزرگ‌تری نیاز خواهید داشت.
  • حالت استفاده از ساندبار: مدل نهایی نصب پایه‌های تلویزیون به شما این امکان را خواهد داد تا از انواع دستگاه‌های پخش صدا و یا به اصطلاح ساندبارها در قسمت جلویی تلویزیون خود روی میز استفاده نمایید. در این حالت نصب دستگاه شما با ارتفاعی معادل ۳.۶ اینچی نسبت به میز قرار خواهد گرفت و بدین ترتیب به هیچ عنوان مانعی برای تماشای تصویر به حساب نمی‌آیند. این حالت نصب نیز تنها برای مدل‌های ۷۵ اینچی و یا ۸۵ اینچی در دسترس خواهد بود. شما در این موقعیت ایمنی و تعادل بالایی را ایجاد خواهید کرد.

شما می‌توانید با توجه به ابعاد تلویزیون خریداری شده و همچنین با توجه به شرایط خود هر یک از این حالت‌های نصب پایه را امتحان نمایید. پایه‌های این مدل به طور کلی ظریف و مقاوم طراحی شده است. فاصله میان دو سر پایه‌ها در هر یک معادل ۱۵.۴ اینچ خواهد بود. این پایه‌ها با داشتن یک قطعه محافظ که در قسمت پشتی تلویزیون قرار می‌گیرد، می‌توانند از دستگاه در برابر تکان‌ها نیز محافظت نموده و بیشترین سطح تعادل را ایجاد کنند. در صورتی که از ساندبار استفاده نمی‌کنید و میز تلویزیون شما به اندازه کافی عریض بوده توصیه می‌کنیم از جالت گسترده ساندبارها استفاده کنید تا در صورت وارد شدن ضربه به تلویزیون، تعادل آن حفظ شود.

قسمت پشتی

قسمت پشتی دستگاه یکی از بخش‌های کلیدی آن است که با VESA ۳۰۰*۳۰۰ طراحی شده است. قسمت پشتی توسط یک پنل با بافتی زیبا و شفاف پوشیده شده است. در بخش‌های مربوط به ورودی‌های دستگاه از پوششی پلاستیکی استفاده شده است. در کل بخش پشتی دستگاه یک دست و شکیل به نظر می‌رسد که علاوه بر زیبایی مقاومت بالایی نیز ایجاد نموده است. تنها ایرادی که می‌توان در اینجا به آن پرداخت عدم وجود قلاب برای مدیریت کابل‌های دستگاه است که کمی شما را برای سازماندهی سیم‌ها به چالش می‌کشاند.

تلویزیون سونی x95j

حاشیه‌‌ها و ضخامت X95J

از دیگر نقاط قوت ظاهری تلویزیون سونی X95J حاشیه و یا قاب ظریف و فلزی آن است. این حاشیه در چهار طرف تلویزیون با ضخامتی معادل ۰.۳۵ اینچ یا ۰.۹ سانتی‌متر قرار گرفته است. وضعیت حاشیه‌ها به قدری ظریف است که به راحتی می‌توان آنها را نادیده گرفت و از تصویری کامل، گسترده و یک دست روی صفحه نمایشگر بهره‌مند شد.

باید بدانید که این مدل مورد بحث سونی در همه قسمت‌ها ضخامتی یکسان نخواهد داشت. می‌توان گفت قسمت‌های بالایی دستگاه ظریف‌تر طراحی شده و بخش‌های پایینی ضخامت بیشتری را به خود اختصاصی داده‌اند. بیشترین میزان ضخامت در این دستگاه معادل ۲.۴۰ اینج و یا ۶.۱ سانتی‌متر است که همچنان ظریف به نظر می‌رسند.

تلویزیون سونی x95j

کیفیت ساخت بدنه

به طور کلی طبق بررسی‌های انجام شده می‌توان گفت کیفیت به کار رفته برای ساخت این مدل قابل توجه و بدون وجود مشکلی چشمگیر است. همانطور که گفتیم جنس پایه‌ها و نحوه طراحی آنها مقاوم و ایمن است اگر چه کمی تکان دیده می‌شود اما از کیفیت و تعادل نهایی نمی‌کاهد. پلاستیک به کار رفته برای پوشش بخش ورودی‌های دستگاه منعطف اما با کیفیت به نظر می‌رسند. حاشیه فلزی که در اطراف دستگاه به عنوان قاب ساخته شده نیز با کیفیت و مقاوم به نظر می‌رسد و حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. در مجموع کیفیت ساختار و جنس به کار رفته در بدنه توسط منتقدان قابل قبول ارزیابی شده است و توانسته امتیاز خوبی را کسب کند.شما با توجه به نکاتی که گفته شد و همچنین با توجه به سلایق و شرایط خود می‌توانید این مدل را از نظر ظاهر و ساختار بدنه مورد بررسی قرار دهید و در صورت تمایل اقدام به انتخاب آن نمایید. این محصول به عنوان مدلی امروزی، شکیل و مقاوم شناخته می‌شود که آزادی عمل مناسبی برای جای دادن آن در دکوراسیون به شما خواهد داد.


کیفیت تصویر X95J‌ سونی

اینکه یک صفحه نمایشگر خانگی بتواند با کیفیتی قابل قبول تصاویر را نمایش دهد از اولین و ابتدایی‌ترین آیتم‌هایی است که بایستی مدنظر قرار دهید. این روزها با توجه به تحولی که متوجه انواع صفحات نمایشگر و قابلیت‌های آنها اتفاق افتاده است، استانداردهای قابل قبول بسیار پیشرفت کرده و حالتی سخت‌گیرانه‌تر و با جزئیات بیشتر به خود گرفته‌اند. برای اینکه شما بتوانید کیفیت نهایی نمایش تصویر یک تلویزیون را بررسی نمایید و به آن نمره دهید، شاخص‌های بسیاری وجود خواهند داشت. مهم است بدانید که عملکرد دستگاه با توجه به هر شاخص به اندازه نمره نهایی حائز اهمیت است. در ادامه این بخش قصد داریم تا به طور کامل تمامی شاخص‌های اصلی مؤثر در کیفیت نمایش تصاویر را در تلویزیون سونی X95J توضیح داده و بررسی کنیم.

کیفیت تصویر تلویزیون سونی X95J

کنتراست تصویر

کنتراست از آیتم‌هایی است که به واسطه آن شما می‌توانید تفاوت میان رنگ سفید و مشکی را بررسی کنید. هر چه نسبت کنتراست بالاتر باشد بدین معنی است که شما می‌توانید تصاویر را با تفاوت رنگ واضح‌تری تماشا کنید و بهتر تفاوت میان انواع طیف‌ها را دریابید. در این مدل از تلویزیون‌های سونی شما از قابلیت کنتراست تصویر در سطح مناسبی بهره‌مند خواهید شد. در این مدل به جهت استفاده از فیلتر X-Wide سطح کنتراست پنل VA حین فعال بودن قابلیت لوکال دیمینگ، کم شده است و شما با کاهش کیفیت آن مواجه هستید. قابلیت کنتراستاین مدل در دو حالت سنجیده شده که به ترتیب این قابلیت حین بررسی صفحات نیمه سیاه و نیمه سفید با نسبتی مساوی با ۲۲۹۰:۱ اندازه گیری شده و این نسبت حین بررسی صفحات کاملاً سفید و کاملاً سیاه و با فعال بودن لوکال دیمینگ معادل ۴۰۴۹:۱ ارزیابی شده است.

نکته‌ای که در این بخش بدانید این است که نتایج مربوط به اندازه گیری‌های انجام شده خوب بوده و در سطح قابل قبولی قرار دارد. جالب است بدانید که کیفیت نهایی کنتراست در عمل بسیار بهتر از این اعداد و ارقام گزارش شده است. در مجموع این مدل از تلویزیون‌های سونی توانسته‌اند امتیاز ۷.۶ از ۱۰ را در این بخش به دست بیاورند.

لوکال دیمینگ

این آیتم از نمونه قابلیت‌هایی است که به تازگی بیش از پیش مورد توجه واقع شده و تلاش می‌شود تا با برطرف‌کردن نقاط ضعف آن، از ویژگی‌های مثبت آن حداکثر استفاده را برد. این آیتم باعث می‌شود تا در مناطق تیره تصویر با کم کردن میزان نور صفحه نمایش، رنگ‌های تیره را با کیفیت بهتری نمایش داد. استفاده از این قابلیت موجب کاهش فشار وارد شده به صفحه نمایشگر می‌شود و می‌تواند بخش‌های تیره را نیز با کیفیت مناسبی نمایش دهد. در تلویزیون سونی X95J از این قابلیت استفاده شده است و حتی این فرصت به وجود آمده تا با کاهش اثرات نقاط ضعف این آیتم که شامل نمایش شکوفه‌ها و هاله‌های نور در محیط‌های تاریک می‌شود؛ به کیفیت بالاتری نیز دست یافت.

شما حین تماشای محتواهایی با زیرنویس و یا موارد مشابه آن ممکن است کمی به دلیل هاله‌های نور اضافی اذیت شوید اما این مشکل به قدری ظریف و کوچک است که می‌توان از آن چشم پوشی نمود. نکته‌ای که لازم است اشاره کنیم این است که قابلیت‌های این آیتم برای نمایش محتواهای تخصصی و شرایط خاص مورد آزمایش قرار گرفته است از این رو شما حین استفاده معمول و روزمره شاهد عملکرد بهتری هستید.

اوج روشنایی SDR

اوج روشنایی از معیارهایی است که به واسطه آن صفحه نمایشگر می‌تواند به نور موجود در محیط غلبه نماید و بدین ترتیب حتی در محیط‌های بسیار روشن نیز تصاویر را با وضوح و کیفیت کافی نمایش دهد. مهم است که صفحه نمایشگر بتواند با وجود افزایش روشنایی صفحه به خوبی محتوا را با جزئیات و همچنین قابلیت تمایز میان رنگ‌ها نمایش دهد. تلویزیون سونی X95J در این بخش کیفیت قابل توجهی را به شما ارائه خواهد داد. شما خواهید توانست بدون هیچ گونه مشکل جدی‌ حتی در اتاق‌های بسیار روشن تصاویر را مشاهده نمایید.

در حالت معمول این مدل از تلویزیون‌های سونی اوج روشنایی معادل 662cd/m2 را به نمایش می‌گذارند؛ شما این امکان را دارید تا با اعمال برخی از تنظیمات دستی این اوج روشنایی را افزایش و یا کاهش دهید. برای دستیابی به حالت استاندارد و ایده‌آل اوج روشنایی در این تلویزیون‌ها توصیه می‌شود از تنظیمات زیر استفاده نمایید:

  • حالت تصویر را روی custom قرار دهید و بقیه موارد طبق چک لیست زیر تنظیم کنید تا به 1095cd/m2 برسید.( البته همانطور که گفتیم ممکن است کیفیت نمایش تصویر شما به شکل قابل ملاحظه‌ای با کاهش مواجه می‌شود.)
  • کنتراست تصویر روی ۹۰
  • تن رنگ تنظیم شده روی حالت Expert 1
  • Auto Local Dimming روی حالت High
  • Peak Luminance روی حالت High
  • این دستورالعمل به شما کمک خواهد کرد پس از کالیبراسیون رنگ دستگاه، قابلیت اوج روشنایی را در سطحی استاندارد و همواره مناسب تنظیم نمایید.
  • در صورتی که قصد دارید بالاترین سطح ممکن اوج روشنایی را فعال کنید و برایتان افت کیفیت تصویر مهم نیست، می‌توانید از تنظیمات زیر استفاده کنید:
  • Picture Mode روی گزینه  Vivid
  • کنتراست تصویر روی بیشترین حالت ممکن
  • حرارت رنگ یا Color Temperature روی وضعیت سرد و یا Cool

در مجموع باید گفت حالت استاندارد و معمول قابلیت اوج روشنایی یا SDR در این محصول مناسب و با کیفیت است. تنها ایرادی که می‌توان در این خصوص وارد داشت عدم اختصاصی سازی این قابلیت با توجه به نوع محتوا است. بدین معنی که سطح اوج روشنایی در حالت اجرای بازی و یا تماشای فیلم با تغییر همراه نیست. این حالت می‌تواند تا حدودی روی کیفیت نهایی تأثیر بگذارد اما این تأثیر چندان محسوس نبوده و می‌توان از آن چشم پوشی کرد.

کیفیت تصویر تلویزیون سونی X95J

اوج روشنایی HDR

این قابلیت از آیتم‌هایی است که به شما کمک می‌کند تا حتی در بخش‌های تاریک تصویر بتوانید بافت تصویر و جزئیات آن را مشاهده نمایید. به واسطه کیفیت  HDR تمایز میان انواع طیف‌های رنگ‌های تیره به خوبی قابل مشاهده خواهد بود علاوه بر این امکان تماشای جزئیات نقاط تاریک بدون برهم‌خوردن سطح روشنایی کلی تصویر وجود دارد. در تلویزیون سونی X95J شما می‌توانید با کیفیت مناسبی از این قابلیت بهره‌مند شوید.

طبق بررسی‌های انجام شده در حین نمایش برخی از محتواها که به بالاترین سطح اوج روشنایی نیاز است، شما با قطع ناگهانی روشنایی و افت شدید کیفیت مواجه می‌شوید. چنین حالتی اغلب برای نمایش قسمت‌های تاریک تصویر در محتواهای بسیار روشن رخ می‌دهد و در شرایط معمول قابل مشاهده نیست. در حالت معمول شما می‌توانید این کیفیت را در سطح 1257cd/m2 مورد استفاده قرار دهید.

 در صورتی که می‌خواهید از این قابلیت در حالت استاندارد و ایده‌آل بهره‌مند شوید بهتر است دستورالعمل‌های زیر را مدنظر قرار دهید:

  • Brightness روی MAX
  • کنتراست تصویر روی ۹۰
  • تن رنگ‌ها روی حالت Export 2
  • HDR Tone Mapping در حالت  Gradation Preferred
  • Peak Luminance تنظیم روی وضعیت  High
  • قابلیت کاهش نور محلی روی حالت High

با انجام این تنظیمات وضعیت HDR برای سایر موقعیت‌ها مناسب بوده و می‌تواند خروجی با کیفیتی را به شما ارائه دهد. در صورتی که مایل هستید از این آیتم در بالاترین حد خود استفاده کنید می‌توانید گزینه‌های زیر را اجرا کنید. به یاد داشته باشید با پیاده سازی تنظیمات زیر کیفیت تصویر به شکل جدی کاهش پیدا می‌کند.

  • کنتراست تصویر رویMAX
  • Advanced Contrast Enhancer روی حالت  High
  • HDR Tone Mapping روی وضعیت  Brightness Preferred
  • قابلیت کاهش نور محلی روی حالت High
  • Peak Luminance تنظیم روی حالت High

در خصوص این تنظیمات باید بدانید که گزینه Peak Luminance و وضعیت تنظیم آن تأثیر بسیاری بر روی کیفیت نهایی قابلیت HDR دارد. به طور کلی باید بدانید این تلویزیون در این بخش از بررسی‌ها امتیاز ۸.۹ از ۱۰ را کسب نموده است که بیانگر کیفیت قابل توجه نمایش بخش‌های تیره تصویر است.

بررسی قابلیت HDR در حالت بازی

هنگامی که شما حالت بازی تلویزیون خود را فعال می‌کنید می‌توانید همچنان از این قابلیت در سطح کیفی مناسبی بهره‌مند شوید. نکته قابل ذکر در این بخش این است که در حالت بازی کمی کیفیت HDR در هنگام اوج روشنایی کاهش پیدا خواهد کرد. این حالت باعث می‌شود تا صفحه شما کمی روشن‌تر به نظر برسد البته باید اضافه کنیم که این حالت چندان محسوس نیست و نمی‌تواند بر روی کیفیت نهایی تأثیر عمیقی به جای بگذارد.

یکنواختی خاکستری

یکی دیگر از ویژگی‌ها و آیتم‌های قابل بحث در بررسی کیفیت تصویر تلویزیون‌های هوشمند، نمایش یکنواخت و یک دست رنگ خاکستری است. مهم است که صفحه نمایش بتواند بدون هیچ نوع لکه و یا کثیفی رنگ خاکستری را در طیفی یکسان نمایش دهد. تلویزیون سونی X95J در خصوص نمایش یکنواخت رنگ خاکستری توانسته است کیفیت مناسبی را فراهم آورد. طبق بررسی‌های انجام شده و تصاویر ارائه شده، در این مدل نمایش رنگ خاکستری در کناره‌های قاب تصویر کمی تیره‌تر از بخش وسطی صفحه به نظر می‌آید همچنین در برخی از بررسی‌های انجام شده کمی لکه‌های کثیف نیز به چشم می‌خورند. البته در مورد یکنواختی خاکستری برخلاف یکنواختی مشکی می‌توان سایر رنگ‌ها را هم مورد بررسی قرار داد.

چنین مسائلی باعث می‌شود تا حین تماشای محتواهای ورزشی و یا هنگام استفاده از تلویزیون به عنوان مانیتور کامپیوتر با افت کیفیت و یا حواس پرتی مواجه شوید.

‌یکنواختی مشکی

آیتم نمایش یکنواخت رنگ سیاه نیز مشابه سر تیتر پیشین است منتها این بار فقط کیفیت و یک دستی رنگ سیاه مدنظر است. متأسفانه این مدل از تلویزیون‌های سونی رنگ سیاه را با کیفیت بالا و به شکل یک دست نمایش نمی‌دهند. نمایش رنگ سیاه در این مدل با بخش‌هایی کدر همراه است و شما نمی‌توانید رنگ کاملاً سیاهی را مشاهده نمایید. این حالت نمایش کدر با فعال کردن آیتم کاهش نور محلی به طور کامل بر طرف می‌شود اما به دلیل وجود شکوفه و هاله‌های نور با فعال کردن این قابلیت از آن صرف نظر می‌شود. 

زاویه دید X95J

زاویه دید تلویزیون به محدوده‌ای گفته می‌شود که شما با قرار گرفتن در آن می‌توانید با کیفیت مناسب و یا بدون هیچ گونه مشکلی، صفحه نمایش را مشاهده نمایید. اهمیت زاویه دید زمانی مشخص می‌شود که شما می‌خواهید به شکل دسته جمعی تلویزیون تماشا کنید و یا قصد دارید به نوعی تلویزیون را در فضای خود جای دهید که از تمامی زوایا امکان تماشای آن وجود داشته باشد. هر چه زاویه دید و یا زاویه نمایش تلویزیون گسترده‌تر باشد شما آزادی عمل بیشتری در خصوص نکات گفته شده خواهید داشت. متأسفانه تلویزیون سونی X95J در این بخش نیز عملکرد قابل توجهی نداشته است. 

کیفیت تصویر تلویزیون سونی X95J

شما با عبور از زاویه دید ۳۸ درجه تلویزیون با ترکیب رنگ‌ها و یا به اصطلاح شست و شوی رنگ مواجه خواهید شد. با عبور از زاویه دید ۴۱ درجه مناطق تاریک و تیره تصویر بیش از آنچه واقعاً هست دیده خواهد شد. پس از عبور از زاویه دید ۵۰ درجه شما عملاً روشنایی تصویر را از دست خواهید داشت. نکته‌ای که در این بخش لازم به ذکر است این است که با توجه به ابعاد تلویزیون و استفاده‌های معمول این مشکل چندان حیاتی نخواهد بود. 

بازتاب‌ نور

شاخص بازتاب‌ها وضعیت جذب و پخش نور تابیده شده به صفحه نمایش را مورد بررسی قرار می‌دهد. مهم است که صفحه نمایش بتواند به شکلی یک دست نورهای تابیده شده از سوی محیط را مانند نور لامپ‌ها و یا نور طبیعی عبور کرده از پنجره‌ها را به درستی از صفحه بازتاب دهد. در صورتی که شاخص بازتاب از کیفیت بالایی برخوردار باشد، شما به عنوان بیننده می‌توانید بدون مشکل و یا هر گونه حواس پرتی تصاویر را با کیفیت بالا تماشا نمایید علاوه بر اینها خستگی چشم در اثر تماشای صفحه نمایش با کاهش همراه خواهد بود. در این تلویزیون کیفیت بازتاب‌ها قابل توجه است و شما می‌توانید از این منظر نمایش نهایی خوبی داشته باشید.

در مدل‌های ۷۵ و یا ۸۵ اینجی این تلویزیون با توجه به استفاده از پوشش ضد انعکاس روی صفحه نمایش، بازتاب‌ها بسیار با کیفیت انجام می‌شود اما در برخی از بررسی‌ها شما ممکن است یک الگوی رنگین کمانی در صورت تابش نور شدید به صفحه مشاهده نمایید که باعث حواس پرتی می‌شود. در مدل‌های ۶۵ اینچی از این پوشش ضد انعکاس استفاده نشده است و انتظار می‌رود شما با کمی افت کیفیت مواجه شوید. به طور کلی از ۱۰۰ درصد امواج تابیده شده به صفحه نمایش شما تنها ۲.۶ درصد آنها بازتاب داده خواهند شد و مابقی جذب می‌شوند. جالب است بدانید ۱.۶ درصد از امواج بازتاب شده به شکل غیر مستقیم و ۰.۹ درصد آنها به شکل مستقیم بازتاب می‌شوند.

قبل و بعد از کالیبراسیون

کالیبراسیون رنگ یکی از فعالیت‌هایی است که به واسطه آن شما می‌توانید نمایش رنگ‌ها را با دقت و تعادل بیشتری تنظیم نمایید. تلویزیون سونی X95J پیش از اعمال کالیبراسیون نیز با کیفیت مناسبی رنگ‌ها را نمایش می‌دهد و می‌توان گفت وضعیت آن بسیار نزدیک به استاندارد قابل قبول است. اشعه گاما در این مدل به خوبی با توجه به رنگ‌ها تنظیم شده است و عملاً نیازی به دستکاری نخواهد داشت. دمای رنگ نیز از دیگر آیتم‌هایی هست که حتی پیش از کالیبراسیون نیز با کیفیت مناسب تنظیم شده است و با کمی تغییر جزئی بسیار بهتر از آنچه هست خواهد شد. تعادل رنگ سفید نیز از کیفیت بالایی برخوردار است اما طبق بررسی‌های انجام شده ممکن است در برخی از صحنه‌های روشن‌تر رنگ سفید به سمت تیرگی برود.

تنها ایراد قطعی که می‌توان به وضعیت پیش از کالیبراسیون وارد داشت، عدم اشباع کامل رنگ‌ها است که البته این مسئله در تمامی وضعیت‌ها صدق نمی‌کند. به طور کل باید گفت دقت جعبه رنگ و کیفیت نمایش رنگ تلویزیون‌های سونی حتی پیش از کالیبراسیون نیز در سطح بالایی قرار دارد. امتیاز کسب شده توسط این مدل در این بخش معادل ۸.۴ از ۱۰ است.

کیفیت پس از کالیبراسیون رنگ

پس از کالیبراسیون رنگ شما این امکان را خواهید داشت تا تمامی ایرادات و نقص‌های گفته شده در قسمت پیشین را با کیفیت بسیار بالایی بر طرف نمایید. به واسطه وجود تنظیمات دقیق و پتانسیل بالای این صفحه نمایشگر برای نمایش رنگ‌ها باعث شده است تا کیفیت نهایی بسیار جالب توجه باشد. تنها مسئله‌ای که ممکن است به عنوان نقص در این بخش شناخته شود عدم اشباع کامل رنگ‌ها است. باید بدانید این مسئله کاملاً نا محسوس است و شما می‌توانید با افزایش دقت رنگ‌ها تا حد زیادی آن را کم رنگ کنید. امتیاز به دست آمده در این بخش معادل 9.5 از 10 است.

ارتقای کیفیت نمایش محتوا

از جمله کلیدی‌ترین قابلیت‌های تلویزیون‌های جدید امکان ارتقای کیفیت محتواهای ورودی است. به لطف این تکنولوژی و همچنین پردازنده سری XR شما حتی محتواهای قدیمی و یا بی کیفیت را می‌توانید با توجه به قابلیت صفحه نمایش خود ارتقا دهید. تلویزیون سونی X95J می‌تواند تمامی محتواهای ورودی با انواع کیفیت‌های 420p ،720p ،1080p و 4K در بهترین حالت ممکن نمایش دهد. این محتواها می‌توانند به اشکال مختلفی مانند لوح‌های فشرده و یا فلش‌ها به تلویزیون انتقال داده شوند.

پیکسل‌های تلویزیون سونی X95J

پیکسل‌ها مربع‌های کوچکی هستند که با کنار یکدیگر قرار گرفتن می‌توانند تصاویر را خلق کنند. کیفیت و ویژگی‌های هر پیکسل و وضعیت آنها در کنار یکدیگر مستقیماً روی کیفیت نهایی تأثیر خواهد گذاشت. در مدل مورد بحث تلویزیون‌های سونی از پیکسل‌های BGR استفاده می‌شود. این نوع پیکسل‌ها در حالات معمول هیچ گونه مشکلی ندارند و کیفیت بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهند. تنها ایرادی که می‌توان به این مدل پیکسل‌ها وارد داشت، تاری تصویر حین استفاده از تلویزیون به عنوان مانیتور کامپیوتر است. لازم است اضافه کنیم که این تاری تنها هنگام کار با برخی از نرم افزارها در این حالت به وجود می‌آید و مشکلی همیشگی نیست.

طیف رنگی

از دیگر قابلیت‌هایی که در صفحات نمایشگر بایستی مدنظر قرار دهید، توانایی نمایش طیف رنگی و یا گستره رنگی است. این قابلیت به نمایش هر چه بهتر جزئیات و بافت‌ها در قسمت‌هایی از تصویر که شباهت رنگ دارند کمک خواهد کرد علاوه بر این هر چه عملکرد دستگاه در این بخش بهتر باشد شما تصاویری با شفافیت بیشتر و رنگ آمیزی دقیق‌تر را شاهد خواهید بود. وضعیت وسعت رنگ در تلویزیون سونی X95J بسیار خوب است اما عملکرد دستگاه در نمایش دقیق آنها ممکن است کمی ضعیف به نظر برسد. به بیان دقیق‌تر باید بگوییم که رنگ‌های حاصله از این تلویزیون و طیف‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کند بسیار گسترده است اما حین نمایش آنها روی صفحه نمایش این تمایز و گستردگی رنگ در سطح بسیار خوبی قرار نخواهد داشت. علت این مسئله طبق بررسی‌ها مشخص نشده است.

نکته جالب توجه این است که اگر چه نمایش وسعت رنگ توسط این مدل در سطح عالی قرار ندارد اما کیفیت نهایی همچنان قابل قبول است و مخاطب می‌تواند از آن رضایت خاطر داشته باشد. وضعیت کیفیت وسعت رنگ این مدل در شاخص‌های DCI P3 xy،  DCI P3 uv،  Rec 2020 xy و  Rec 2020 uv به ترتیب معادل ۸۷.۳۱ درصد، ۸۸.۷۸ درصد، ۶۲.۹۸ درصد و ۶۵.۱۰ درصد است.

حجم رنگ

شاخص حجم رنگ تا حد زیادی همان مسئله اشباع رنگ‌ها را با اشعه‌های مختلف می‌سنجد. مهم است که صفحه نمایشگر شما بتواند رنگ‌ها را خالص و با کیفیت نمایش دهد. مسئله اساسی اینجاست که با روشن شدن رنگ در طیف خود شما نباید با کاهش وضوح رنگ و یا مواردی از این دست مواجه شوید. این تلویزیون اگرچه حجم رنگ مناسبی دارد اما به دلیل ناقص بودن طیف رنگی خود در DCI P3 و یا Rec 2020 کیفیت نهایی مناسبی را ارائه دهد. در حالت معمول پوشش یا حجم رنگ (ITP) این دستگاه برای نمایش رنگ‌های DCI P3 و Rec 2020 به ترتیب معادل ۷۹.۴ درصدو ۶۰.۴ درصد است.

گرادینت (محو شدگی رنگ‌ها)

منظور از شیب رنگ، حرکت هر رنگ از تیره‌ترین حالت خود به سمت روشن‌ترین حالت خود است. مهم است که یک صفحه نمایشگر بتواند این تغییرات ایجاد شده در هر رنگ را به دقت و با کیفیت بالا بدون هیچ گونه نوار و یا قطعی ناگهانی نمایش دهد. منظور از عدم قطعی این است که با تغییر هر درجه رنگی به درجه دیگر شما باید مرزی فید شده و یا محو شده داشته باشید به گونه‌ای که مرز دو طیف قابل تشخیص نباشد. این مدل از تلویزیون‌های سونی خوشبختانه در این بخش کیفیت قابل قبولی را عرضه می‌کند. کیفیت نمایش شیب انواع رنگ‌ها در این محصول مناسب و رضایت بخش است.

ترکیب رنگی در X95J SONV BRAVIA

ممکن است حین نمایش شیب رنگ‌های خاکستری و سبز به خصوص در قسمت‌های مربوط به طیف‌های تیره‌تر شما با تعداد نوار مواجه شوید که کیفیت این شیب‌ها را کاهش می‌دهند اما باید بدانید این نقص اصلاً محسوس نبوده و به طور معمول متوجه آن نمی‌شوید. تنظیماتی برای صاف کردن و یا به اصطلاح یک دست کردن شیب رنگ وجود دارد که با تنظیم آن روی حالت متوسط و یا بالا می‌توانید همین مشکل نا محسوس را نیز از بین ببرید که البته باعث افت کیفیت نمایش سایر شیب‌های رنگ می‌شود.

شاید برای شما هم جای سؤال باشد که تفاوت سه مؤلفه طیف، حجم رنگ و گرادینت در چیست؟ در طیف رنگ تعداد رنگ‌های که توسط تلویزیون نمایش داده می‌شود اهمیت دارد اما حجم رنگ به تعداد رنگ‌هایی که تلویزیون می‌تواند در سطح‌های مختلف به نمایش بگذارد اشاره دارد؛ در گرادینت هم بیشتر کیفیت رنگ‌های نمایش داده شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خطر سوختن دائمی تصویر

از دیگر مسائلی که می‌تواند در بسیاری از صفحات نمایشگر شایع باشد، خطر سوختن دائمی تصویر است. بر اساس این مشکل در صورتی که برای مدت زمانی طولانی تصویر نمایش داده شده توسط صفحه نمایش ثابت باشد و یا تغییرات کمی برای آن رخ دهد، احتمال سوختن بخشی یا همه‌ی صفحه نمایش وجود دارد. این ویژگی به دلیل فشار بیش از حد و بدون تغییر وارد شده به پنل می‌تواند رخ دهد که باعث سوختن آن می‌شود. با توجه به پنل و فناوری که برای تولید صفحه نمایش مدل مورد بحث سونی به کار رفته است؛ شما به هیچ عنوان با خطر سوختن دائمی تصویر مواجه نخواهید شد. با توجه به این نکته امتیاز کامل ۱۰ از ۱۰ در این بخش به این مدل تعلق می‌گیرد.

نگهداری موقت تصویر

این آیتم یکی از ایراداتی است که در اغلب تلویزیون‌های هوشمند قابل مشاهده است. طبق این مسئله پس از اینکه برای مدت زمانی به نسبت طولانی تصویر نمایش داده شده روی صفحه ثابت و بدون تحرک باشد و سپس به طور ناگهانی با تغییری در تصویر مواجه شویم، صفحه نمایشگر با حفظ تصویر قبلی برای مدت زمانی کوتاه با تأخیر تغیر جدید را نمایش می‌دهد. این مسئله در میان انواع تلویزیون‌ها حین اجرای بازی‌های ویدئویی و یا استفاده از تلویزیون به عنوان مانیتور کامپیوتر رایج است و در اغلب موارد چندان اذیت کننده نیست. جالب است بدانید که تلویزیون سونی X95J به هیچ عنوان با چنین مسئله‌ای همراه نیست. در حقیقت نگهداری موقت تصویر برای این تلویزیون تعریف نشده است و شما با آن مواجه نخواهید شد. 

تا به اینجا انواع آیتم‌هایی را که به نحوی بر روی کیفیت نهایی تصویر نمایش داده شده مؤثر هستند را بیان نمودیم و کیفیت عملکرد آنها را در تلویزیون سونی X95J مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه این متن به توضیحاتی در خصوص سایر شاخص‌ها و معیارهای مؤثر بر عملکرد این تلویزیون خواهیم پرداخت.


نمایش و پخش محتوای X95J

در تلویزیون‌های هوشمند مسئله اصلی نمایش فیلم‌ها و محتواهایی است که با حرکت و جنبش همراه هستند. با توجه به این مسئله مهم است که قابلیت‌های هر دستگاه را در خصوص نمایش این حرکات و تغییرات تصویر بسنجید. به یاد داشته باشید اگر یک تلویزیون نتواند به خوبی جریان و جنبش یک فیلم یا محتوا را نمایش دهد، نمایش تصاویر به شکل با کیفیت و با وضوح بالا دیگر چندان ارزشی نخواهد داشت. برای بررسی قابلیت حرکت و جنبش شاخص‌های متنوع و متعددی وجود دارد که قصد داریم در ادامه این متن موارد اصلی و مهم آنها را با توجه به تلویزیون سونی X95J مورد نقد و بررسی قرار داده و کیفیت آنها را با امتیاز بسنجیم.

زمان پاسخگویی

مهم‌ترین معیاری که بایستی در تمامی دستگاه‌های پخش به آن توجه کنید، زمان پاسخگویی دستگاه نسبت به تغییرات و دستورالعمل‌ها است. مدت زمان پاسخگویی به شما اعلام می‌کند که چه مدت زمانی طول می‌کشد تا دستگاه نسبت به تغییراتی مانند عوض کردن شبکه، باز کردن منوها، تغییرات سکانس به سکانس فیلم و یا به خصوص در حین بازی با اعمال دستورات مختلف واکنش نشان دهد. هر چه مدت زمان پاسخگویی دستگاه شما کوتاه‌تر باشد بدین معنی است که دستگاه شما سریع‌تر و در لحظه عمل می‌کند. مدل مورد بحث سونی خوشبختانه عملکرد خوبی از خود در این بخش نشان داده است. طبق بررسی‌های انجام شده این تلویزیون در مدت زمان تنها ۳.۵ میلی ثانیه پاسخی ۸۰ درصدی ارائه می‌دهد و پاسخ کامل و ۱۰۰ درصدی خود را تنها با اختلاف زمانی ۱۱.۷ میلی ثانیه پس از ثبت تغییر نمایش خواهد داد. این مدت زمان مطابق با استانداردها است و رضایت بخشی خوبی دارد.

نکته لازم به ذکر در این بخش این است که انتقال و یا تغییر صفحه‌ها یا صحنه‌های تاریک در انواع پنل‌های VA که پنل به کار رفته در این مدل از تلویزیون‌های سونی نیز هست، با تأخیر بیشتری اتفاق می‌افتد از این رو ممکن است شما لکه‌های سیاهی را حین انتقال این صفحات در مدت زمان کمتر مشاهده کنید. باید بدانید که این حالت تنها محدود به صحنه‌های خاص می‌شود و لکه‌های سیاه همواره قابل مشاهده نیستند. مسئله دیگر تار شدن زمینه تصویر در اوقاتی است که عناصر با سرعت بالا در تصویر حرکت می‌کنند که البته میزان آن کم و قابل چشم پوشی است.

سوسو زدن یا چشمک زدن تصویر

سوسو زدن تصویر زمانی رخ خواهد داد که فریم‌های هر فیلم مدت زمان کوتاهی نمایش داده شده و سپس هنگام تغییر فریم برای مدت بسیار کوتاهی یک صفحه سیاه نمایش داده می‌شود. در این حالت هنگام تغییر فریم شما متوجه صفحه سیاه نخواهید شد اما به دلیل تغییر ناگهانی روشنایی ممکن است متوجه سوسو زدن و یا به اصطلاح آسان‌تر چشمک زدن تصویر شوید. در تلویزیون سونی X95J نیز چنین حالتی وجود دارد. لازم است بدانید که این حالت در هنگام پخش محتواهایی با فرکانس نور بالاتر از ۷۲۰ هرتز اتفاق می‌افتد و محسوس است. در باقی موقعیت‌ها به احتمال بسیار زیاد شما حتی متوجه آن نیز نخواهید شد.

با توجه به اینکه سوسو زدن تصویر یکی از حالات نمایش این تلویزیون است انتظار می‌رود شما به آن عادت کرده و دیگر موجب حواس پرتی شما نشود. 

درج قاب سیاه یا BFI

این آیتم قابلیتی است که به واسطه آن شما می‌توانید صحنه‌ها و یا به اصطلاح دقیق‌تر هر فریم از یک فیلم یا محتوا را با دقت بالاتری تماشا نمایید. این آیتم یکی از موارد اختیاری است که شما می‌توانید در شرایط مختلف به خصوص حین اجرای بازی‌های ویدئویی و یا هنگام مشاهده فیلم‌هایی با سرعت زیاد آن را فعال نمایید. با فعال کردن این آیتم می‌توانید تاری پس زمینه حین حرکت سریع عناصر را تا حد زیادی از بین ببرید. شما در مدل مورد بحث تلویزیون‌های سونی می‌توانید از این آیتم به شکل اختیاری بهره‌مند شوید و با کیفیت به نسبت خوبی از خدمات و قابلیت‌های آن استفاده نمایید.

تست X95J

امکان استفاده از درج قاب سیاه در این تلویزیون تنها برای فیلم‌ها و یا محتواهایی با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه و فرکانس ۱۲۰ هرتز در دسترس است از این رو با محدودیت مواجه خواهید شد. این آیتم هم در حالت بازی و هم در حالت معمولی با همین محدودیت‌ها در دسترس خواهد بود. امتیاز کسب شده در این بخش از ارزیابی به واسطه این مدل معادل ۶ از ۱۰ است.

درون یابی حرکتی

قابلیت درون یابی حرکتی آیتمی است که به واسطه آن دستگاه شما می‌تواند بخش‌هایی از محتوای پخش شده را که به دلیل سرعت پایین پخش با افت کیفیت مواجه شده‌اند را شناسایی نماید و سپس با بهبود سرعت آن کیفیت نمایش را افزایش دهد. این آیتم از قابلیت‌های مورد بحثی است که همچنان جای پیشرفت و ارتقا در تلویزیون‌ها را دارد. این آیتم در این مدل از تلویزیون‌های سونی نیز در دسترس خواهد بود. شما این امکان را خواهید داشت تا محتواهایی با نرخ فریم ۶۰ و ۳۰ در ثانیه را به شکل خودکار درون یابی حرکت کنید و بدین ترتیب با افزایش نرخ فریم، نمایشی روان‌تر و باکیفیت‌تر داشته باشید. درون یابی حرکت اغلب عملکردی مناسب در سکانس‌های خلوت که جزئیات تصویر محدودتری دارند، از خود نشان می‌دهد. بررسی این قابلیت با توجه به آپدیت‌های جدید تلویزیون همچنان ادامه دارد.

Judder 24P

این آیتم یکی از قابلیت‌هایی است که می‌تواند لرزش‌ها و پرش‌های اضافی را در انواع فیلم‌ها و یا محتواها با کیفیت پایین و یا سرعت پایین از بین ببرد. این قابلیت به شکل خودکار نقص‌های موجود که مانع از پخش روان محتوا می‌شوند را شناسایی خواهد کرد و بدون ایجاد هیچ گونه تأخیری به طور کامل آنها را حذف می‌نماید. خوشبختانه این مدل از تلویزیون‌های سونی نه تنها به این قابلیت مجهز است بلکه عملکرد خوب و استانداردی را در این بخش به شما ارائه خواهد داد. شما می‌توانید از این آیتم برای پخش با کیفیت تمامی محتواها با نرخ فریم ۶۰ در ثانیه استفاده نمایید.

استفاده از این قابلیت بدون هیچ گونه محدودیتی در خصوص کیفیت اولیه محتوا و نحوه پخش آن توسط تلویزیون خواهد بود.با توجه به کیفیت بالا و بدون محدودیتی که این آیتم در تلویزیون مورد بحث ما دارد امتیاز کامل ۱۰ از ۱۰ به آن در این بخش از ارزیابی اختصاص داده شده است. 

سرعت رفرش

این آیتم قابلیتی است که به واسطه آن شما می‌توانید محتواهایی با سرعت متفاوت را بدون هیچ گونه تأخیر و یا نقصی تماشا کنیم. به لطف این قابلیت صفحه نمایش شما می‌تواند همگام با تغییر سرعت محتوا سازگار شده و خدمات خود را مجدداً بازسازی نماید. نرخ تجدید متغیر به اندازه گیری مدت زمانی که برای این سازگاری نیاز است خواهد پرداخت و از جمله قابلیت‌هایی جدیدی است که مدل‌های امروزی به ارتقا و کیفیت آن اهمیت می‌دهند. وجود این قابلیت باعث می‌شود تا شما حین تماشای محتوا به هیچ عنوان متوجه تغییر سرعت پخش به شکل آزار دهنده و همراه با مکث و تأخیر نشوید. این قابلیت پیش فرض تنها در هنگام اجرای بازی‌های ویدئویی کارآمد خواهد بود و ممکن است در استفاده‌های معمول برای تماشای فیلم‌ها چندان مورد استفاده واقع نشود.

تست تصاویر سریع در X95J سونی 2021

تا به اینجا انواع شاخص‌هایی را که به نوعی در پخش روان تغییرات و حرکات فیلم‌ها مؤثر هستند را بررسی نموده و به آنها امتیاز دادیم. توجه داشته باشید که عملکرد این آیتم‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند بر روی کیفیت نهایی پخش دستگاه تأثیر بگذارد. شما می‌توانید به طور ساده با در نظر گرفتن تنها امتیازات کسب شده توانایی تلویزیون سونی X95J را در نمایش حرکت و جنبش بسنجید. در ادامه می‌توانید با سایر قابلیت‌های جانبی دستگاه و اتصالات آن آشنا شوید.

تأخیر در ورودی تلویزیون سونی X95J

تأخیر ورودی به مدت زمانی گفته می‌شود که دستگاه می‌تواند داده‌های دریافت شده از طریق انواع پورت‌های ورودی را پردازش نموده و سپس با کیفیت مناسب روی صفحه نمایشگر، نمایش دهد. این مدت زمان نشان دهنده قدرت پردازش تلویزیون خواهد بود و از معیارهای مهمی است که حین استفاده از انواع ابزارهای جانبی تلویزیون مانند کنسول‌های بازی و یا اتصال انواع فلش‌ها و کارت‌های حافظه به چشم می‌آید. در تلویزیون سونی X95J شما با تأخیر ورودی بسیار کمی مواجه هستید. این نکته به معنی عملکردی سریع و بدون تأخیر است که این تلویزیون به شما عرضه می‌نماید.

شما در حالت عادی و طبیعی تلویزیون با تأخیر ورودی معادل تنها ۱۶۱.۱ میلی ثانیه مواجه خواهید بود. این مقدار در هنگام فعال بودن حالت بازی معادل ۱۷.۹ میلی ثانیه است. با توجه به کیفیت و سرعت بالایی که مدل مورد بحث تلویزیون سونی در این بخش از ارزیابی از خود نشان داده است، امتیاز ۹.۲ از ۱۰ به آن تعلق گرفته است.

سازگاری پیشرفته با کنسول‌های بازی

علاوه بر اینکه بسیار مهم است که دستگاه شما بتواند به سایر کنسول‌های بازی متصل شود و محتوای آنها را با کیفیت مناسبی پخش نماید؛ مهم است که امکانات و تنظیمات دستگاه در خصوص بازی‌های اجرا شده توسط کنسول‌ها نیز کارایی داشته باشد. به طور کلی شما باید بدانید که تمامی تنظیمات دستگاه شما از جمله قابلیت HDR هنگام اتصال کنسول‌های بازی Xbox Series X و PS5 در دسترس خواهند بود. نکته‌ای که وجود دارد این است که امکان اجرای بازی‌های ویدئویی با کیفیت 4K وجود نخواهد داشت که البته این محدودیت نمایش منحصر به این مدل از تلویزیون‌های سونی نیست و شما در انواع دستگاه‌های پخش شاهد آن هستید.

نکته دیگری که لازم است در این بخش به آن اشاره کنیم این است که این تلویزیون نمی‌تواند انواع محتواهای دریافت شده از کنسول‌های بازی را که با کیفیت  1440p در محدوده فرکانس ۱۲۰ هرتز را به شکل سفارشی شده نمایش دهد. در کل باید گفت این تلویزیون برای اجرای بازی‌های ویدئویی با کیفیت رضایت بخش مناسب است.

قابلیت‌های ورودی دستگاه

پورت‌های ورودی و آیتم‌هایی که یک تلویزیون می‌تواند از آنها پشتیبانی نماید از جمله قابلیت‌هایی است که بایستی مدنظر قرار دهید. کیفیت پشتیبانی دستگاه از سایر اتصالات جانبی و گستردگی این پشتیبانی تأثیر مستقیمی بر روی کارایی دستگاه خواهد داشت. مهم است که قابلیت‌های پخش و کیفیت‌های نمایش یک تلویزیون در هنگام کار با انواع دستگاه‌های جانبی همچنان در دسترس باشد. در توضیحات ادامه متن شما می‌توانید با این دسترسی‌ها و کم و کیف آنها آشنا شوید و بدین ترتیب قابلیت پورت‌های ورودی این مدل از تلویزیون‌های سونی را مورد نقد و بررسی قرار دهید.

ورودی تلویزیون سونی x95j

فرمت‌های پشتیبانی شده

فرمت‌های پشتیبانی شده شامل تمامی کیفیت‌ها و جزئیاتی می‌شوند که تلویزیون می‌تواند از آنها پشتیبانی نماید. هر چه این قطعنامه‌ها متنوع‌تر باشند بدین معنی است که دستگاه شما برای موقعیت‌های بیشتری مناسب است و کارآمدی بالایی از خود نشان می‌دهد. این مدل از تلویزیون‌های سونی می‌تواند از محتواهای بسیاری پشتیبانی نماید و آنها را با کیفیتی بالا به نمایش در بیاورد. از جمله این قطعنامه‌های پشتیبانی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

محتواهایی با کیفیت 1080p در محدوده فرکانس ۶۰ و ۱۲۰ هرتز

محتواهایی با کیفیت 1440p در محدوده فرکانس ۱۲۰ هرتز

انواع محتواها با کیفیت 4K  در محدوده فرکانس ۶۰ و ۱۲۰ هرتز

انواع کنسول‌های بازی مانند Xbox Series X و  PS5

تنها مشکلی که می‌توان در این بخش بیان نمود، کاهش کیفیت نمایش محتواهایی از سری ۴:۴:۴ است. این دست از محتواها اگر چه به خوبی توسط این تلویزیون پشتیبانی شده و نمایش داده می‌شوند اما در برخی از اوقات نمایش آنها با کمی تاری همراه است که موجب کاهش کیفیت نهایی می‌شود. با در نظر گرفتن تمامی این جزئیات، این مدل از تلویزیون‌های سونیامتیاز ۹.۲ از ۱۰ را در این بخش از ارزیابی کسب نموده است.

پورت‌های ورودی

تلویزیون سونی X95J از تمامی پورت‌های ورودی معمول و پر استفاده پشتیبانی می‌کند و به شما این امکان را خواهد داد تا از تمامی اتصالات امروزی برای تلویزیون‌های هوشمند استفاده نمایید. به طور خلاصه اطلاعات و مشخصات این پورت‌ها و اتصالات به شرح زیر خواهد بود:

  • پشتیبانی از HDR10
  • پشتیبانی از سیستم دالبی ویژن
  • مجهز به HLG
  • پشتیبانی از پهنای باند کامل HDMI 2.1 و  HDMI 2.0(4 ورودی مخصوص)
  • پشتیبانی از اتصالات USB 3.0 (3 ورودی مخصوص)
  • مجهز به CEC
  • مجهز به HDCP 2.2
  • مجهز به  Variable Analog Audio Out
  • پشتیبانی از وای‌فای در دامنه ۲.۴ گیگاهرتز تا ۵ گیگاهرتز

با توجه به این جزئیات باید گفت پورت‌های ورودی و پشتیبانی این دستگاه از اتصالات بسیار بیشتر از نیازهای روزمره و معمول شما خواهد بود.


کیفیت صدا و ویژگی‌های آن

قابلیت پخش صدای تلویزیون از دیگر آیتم‌های مهمی است که شما به واسطه آن می‌توانید از نمایشی لذت بخش بهره‌مند شوید. معیارهای پخش صدا محدود اما بسیار مهم خواهند بود. دقت داشته باشید در بررسی قابلیت‌های پخش صدا حتماً ابعاد فضای خود و همچنین استفاده‌ای که قرار است از تلویزیون داشته باشید را مدنظر قرار دهید. در کنار این گزینه‌ها به امکان اتصال بلندگوها و یا ابزارهای جانبی پخش صدا نیز اهمیت بدهید. ویژگی‌ها و قابلیت‌های این مدل از تلویزیون‌های سونی به شرح زیر خواهد بود.

گذرگاه‌ها و یا ورودی‌های صدا

این مدل از تلویزیون‌های سونی به خوبی از تمامی اتصالات و کیفیت‌های مربوط به پخش صدا پشتیبانی خواهند کرد و شما می‌توانید به خوبی از اتصالات ARC از طریق پورت ورودی HDMI 3 استفاده نمایید. علاوه بر این پشتیبانی از خدمات  eARC نیز وجود خواهد داشت. یکی از اتفاقات عجیب که در طی بررسی‌های مربوط به ورودی‌های صدا، منتقدان را متعجب ساخته است عدم پشتیبانی کامل از eARC از طریق ورودی DTS-HD است.

با در نظر گرفتن تمامی آیتم‌های گفته شده و جزئیات مربوط به هر یک می‌توان گفت تلویزیون سونی X95J در خصوص پشتیبانی از ابزارهای جانبی عملکردی گسترده و استاندارد از خود نشان داده است و شما این امکان را خواهید داشت تا تمامی نیازهای خود و حتی بیشتر از آن را در این بخش برآورده سازید.

پاسخ فرکانسی

این تلویزیون مانند سایر تلویزیون‌های سونی عملکرد مناسبی در خصوص پخش صدا از خود نشان خواهد داد. شما می‌توانید صداهایی با محدوده فرکانس ۹۵.۱۴ هرتز را با وضوح بالا و کیفیت مناسب پخش نمایید. جالب‌ترین نکته در خصوص این تلویزیون این است که فرایندهای فشرده سازی صدا و پخش آن را با توجه به ویژگی‌های آکوستیک فضای شما تنظیم خواهد کرد و بدین ترتیب صدایی مناسب را با توجه به شرایط شما پخش می‌نماید.

ایرادی که در خصوص پخش صدا توسط این دستگاه وجود دارد، عدم پشتیبانی مناسب از صداهای بیس دار و یا ضرب دار است. این دست صداها با بلندی زیاد و وضوح بالا قابل پخش توسط این تلویزیون، نخواهند بود. با توجه به این نکات امتیاز ۷.۲ از ۱۰ در این بخش از ارزیابی به این مدل از تلویزیون‌های سونی داده شده است.

کیفیت انتقال صدا

مهم است که تلویزیون شما بتوانید صدای ورودی را به خوبی پخش نماید و در جریان این انتقال آیتم‌های آسیب زننده به صدا را کاهش دهد. در این بخش تلویزیون سونی X95J عملکرد مناسبی از خود نشان داده است و شما می‌توانید با کیفیت مناسبی صداها را بدون هیچ گونه پارازیت و یا نویز اضافی بشنوید. دقت داشته باشید این وضوح صدا مربوط به بلندی صدای کم و یا متوسط است. در صورتی که شما بلندی صدای پخش شده را از حد معمولی بیشتر بالا ببرید با افت کیفیت و وضوح صدا مواجه خواهید شد.


ویژگی‌های هوشمند X95J

با توجه به اینکه این روزها استفاده از رابط‌های کاربری در تلویزیون‌ها اهمیت بالایی پیدا کرده است، بررسی ویژگی‌ها و قابلیت‌های هوشمند هر دستگاه بیش از پیش مهم و ضروری شده است. با توجه به قابلیت‌های هوشمند یک تلویزیون شما خواهید توانست به اینترنت دسترسی پیدا کرده و سپس از انواع نرم افزارهای مخصوص تلویزیون استفاده نمایید. در این بخش به عنوان قسمت پایانی بررسی‌ها قصد داریم تا قابلیت‌های هوشمند و کنترل تلویزیون سونی X95J را مورد بررسی قرار دهیم و دسترسی‌های هوشمند آن را توضیح دهیم.

رابط کاربری

رابط کاربری x95j sony

جالب است بدانید در این مدل از تلویزیون‌های سونی از سیستم عامل گوگل استفاده شده است که نمونه‌ای ارتقا یافته و تکمیل شده از رابط کاربری Android TV محسوب می‌شود. نسخه سیستم عامل استفاده شده در این مدل ۱۰ است. در کل باید بدانید محیط کاربری این تلویزیون روان و ساده طراحی شده است که به شما این امکان را خواهد داد به آسانی و سرعت هرچه تمام‌تر از قابلیت‌های آن استفاده نمایید. گزینه‌ها و دسترسی‌های پیشرفته در این مدل بسیار متنوع و متعدد است. کیفیت نمایش رابط کاربری نیز بالا است. شما برای دسترسی به انواع برنامه‌ها نظیر یوتیوب و یا تنظیم روشنایی خودکار صفحه تنها ۲ ثانیه منتظر خواهید شد که سرعت بسیار بالا و رضایت بخشی است.

نکته‌ای که در خصوص این محیط کاربری وجود دارد، حضور انواع تبلیغات و بنرهای تبلیغاتی در صفحه اصلی و یا محیط برنامه‌ها است. شما نمی‌توانید به هیچ عنوان از دیدن این تبلیغات انصراف دهید و یا پنجره آنها را ببندید.

برنامه‌ها و نرم افزارهایی که شما امکان نصب و استفاده از آنها را در این مدل از تلویزیون‌های سونی خواهید داشت، بسیار متعدد است. شما دسترسی کامل به گوگل پلی خواهید داشت همچنین می‌توانید از پشتیبانی کامل Apple AirPlay و  Chromecast نیز بهره‌مند شوید. کیفیت و سرعت کار با انواع نرم افزارها در سطح بالایی قرار خواهید داشت. شما امکان پخش محتوا از USB Driver  را به همراه قابلیت HDR خواهید داشت. جالب است بدانید که قابلیت HDR حتی حین پخش محتوا از طریق نتفلیکس و یوتوب نیز فعل خواهد بود.

ریموت کنترل

کنترل از راه دور تلویزیون سونی X95J با ابعادی بزرگ طراحی شده است و به شما امکان دسترسی سریع به بخش‌های از رابط کاربری را خواهد داد. دکمه‌های طراحی شده دسترسی کامل شما به تمامی بخش‌های تلویزیون و پیاده سازی انواع تنظیمات را خواهند داد. درون این کنترل میکروفونی به منظور استفاده از خدمات دستیار صوتی تلویزیون جای گرفته است. کار با این کنترل و آشنایی با قابلیت‌های آن آسان برای کاربران آسان خواهد بود.

ریموت 2021 تلویزیون سونی

کنترل سمت راست در تصویر کنترل تلویزیون سونی X95J است.  شما می‌توانید از طریق دکمه‌هایی که در بخش پشتی تلویزیون طراحی شده‌اند، از نزدیک نیز دستگاه را خاموش و یا روشن کنید هم اینکه شما می‌توانید از این بخش به شکل دستی میکروفون داخلی دستگاه را غیر فعال نمایید.به طور کل باید گفت رابط کاربری استفاده شده در این تلویزیون از جدیدترین نسخه‌های موجود است و می‌تواند دسترسی‌های هوشمند را با کیفیت و سرعت بالا به شما عرضه نماید.

در بخش پشتی و در مجاورت پورت‌ها دو دکمه به چشم می‌خورد که دکمه فوقانی مربوط به دکمه روشن/ خاموش بوده و با استفاده از دکمه زیرین نیز می‌توانید میکروفون تعبیه شده رو تلویزیون را فعال یا غیرفعال کنید.

لوازم همراه تلویزیون 

همراه با تلویزیون اقلامی همانند ریموت هوشمند، باتری، بند مدیریت کابل و دفترچه راهنما نیز ارائه خواهد شد که به شما توصیه می‌کنم بخش مربوط به پایه‌ها را مطالعه کنید.

لوازم همراه X9500J

 

قیمت تلویزیون سونی x9500j

مـــــــــــدل قیمت تـاریخ آپدیت استعلام قیمت
تلویزیون سونی 65X95J ۵۱.۵۰۰.۰۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۴ کلیک کنید
تلویزیون سونی 75X95J ۷۵.۰۰۰.۰۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
تلویزیون سونی 85X95J ۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۱۴

مقایسه X95J با رقبا

باید گفت که تلویزیون سونی X95J خود به عنوان یک محصول کامل و عالی شناخته می‌شود که می‌تواند قابلیت‌ها و امکانات متعددی را با کیفیت مناسب در اختیار کاربران قرار دهد با این وجود ممکن است ویژگی‌ها و یا نقاط ضعفی در این مدل نیز مشاهده شود که افراد را با مشکل مواجه سازد. با توجه به این نکته شایسته است نیم نگاهی هم به سایر مدل‌های مشابه با این تلویزیون مورد بحث سونی  نیز داشته باشیم تا ضمن آشنایی، بتوانید انتخابی دقیق‌تر داشته باشید. در ادامه چند نمونه از مدل‌های مشابه با تلویزیون سونی X95J را معرفی نموده و ویژگی‌های قابل بحث آنها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

مقایسه تلویزیون X95J با X90J

این دو مدل با فاصله زمانی اندک توسط سونی به بازار معرفی شده‌اند. تلویزیون سونی X95J نمونه رده‌بالاتری به حساب می‌آید و همان طور که انتظار می‌رود می‌تواند کیفیت بهتری را به شما ارائه دهد که این موضوع در هنگام بررسی آیتم‌هایی مانند قابلیت لوکال دیمینگ، مقابله با بازتاب‌های صفحه نمایش، و همچنین زاویه دید دستگاه مشاهده نمایید. علاوه بر این موارد، تلویزیون X95J می‌تواند روشنایی بیشتری را به نمایش گذاشته از این رو قابلیت HDR نیز با وضوح و کیفیت بیشتری در دسترس خواهد بود. از سوی دیگر باید به این نکته هم اشاره کرد که تلویزیون سونی X90J دو مؤلفه کنتراست و همچنین یکنواختی مشکی را با کیفیت بالاتری در اختیار شما قرار می‌دهد. این مدل می‌تواند صحنه‌های تیره و تاریک را با وضوح دقیق‌تر و کیفیت رنگ رضایت بخش‌تری به شما نمایش دهد.

در مورد مقایسه ظاهر و طراحی X95J با X90J نیز می‌توان گفت پایه‌های سه حالته و همچنین ضخامت و حاشیه‌ نازک‌تر X95J ممکن است عامه پسندتر بوده و جلوه بهتری را به محیط ببخشد. حاشیه و ضخامت X95J به ترتیب ۰.۱ و ۱.۱ سانتی متر نازک‌تر از X90J است.

مقایسه تلویزیون X95J با QN90A

در یک اظهار نظر کلی می‌توان گفت نئوکیولد سامسونگ QN90A نسبت به X95J بهتر بوده اما اگر از آن دسته کاربرانی هستید که اگر تجربه دقیق فیلم‌های سینمایی برای شما حائز اهمیت بوده، شاید مثل بیشتر مردم تصویر X95J را بیشتر بپسندید. شما در مدل گفته شده سامسونگ می‌توانید از نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی بالاتری بهره‌مند شوید از سوی دیگر شما به واسطه تلویزیون سونی X95J، لوکال دیمینگ را با کیفیت بسیار بهتری نظاره‌گر خواهید بود.

همین تفاوت‌ها در دو مدل باعث می‌شود تا کیفیت نهایی در خصوص کنتراست و نمایش رنگ مشکی چندان محسوس نبوده و تقریباً نتیجه‌ای مشابه مشاهده شود. در کنار اینها لازم است به این نکته اشاره کنیم که به واسطه بهتر بودن قابلیت HDR در تلویزیون سونی X95J و همچنین بهره‌مندی از آیتم EOTF که موجب بهبود کیفیت پردازش اطلاعات می‌شود؛ ممکن است بیشتر افراد از این دستگاه برای تماشای فیلم‌ها استفاده نمایند.

مقایسه تلویزیون X95J با X9500H

اگر خیلی تخصصی نسبت به مقایسه X95J و X9500H بپردازیم باید گفت در بعضی زمینه‌ها X95J نسبت به سری پیشن خود یعنی X9500H عملکرد ضعیف‌تری داشته به طور مثال اگرچه قابلیت لوکال دیمینگ X95J بهتر بوده اما از سوی دیگر نسبت کنتراست و یکنواختی مشکی X9500H امتیازات بیشتری را به خود اختصاص داده است.

در این میان، تلویزیون سونی X95J برای گیمینگ و اجرای بازی‌های ویدئویی مناسب‌تر شناخته می‌شود چرا که این مدل نه تنها از دو پورت ورودی HDMI 2.1 که مختص کنسول‌های بازی نسل جدید است پشتیبانی می‌کند بلکه امکان ارتقای آیتم نرخ نوسازی تصویر نیز در سال جدید برای آن محتمل‌تر است؛ این دو ویژگی در کنار یکدیگر شرایط بسیار خوبی را برای گیمرها به وجود خواهند آورد. در کل اگر در بین این مدل برای خرید تردید دارید اگر بازی با کنسول‌های نسل نهمی نظیر PS5 برای شما حائز اهمیت است، خرید مدل X95J برای شما بهتر خواهد بود اما اگر این مورد برای شما مهم نبوده و صرفا به دنبال یک تلویزیون برای استفاده‌های روزمره و تماشای فیلم هستید شاید X9500H برای شما گزینه مناسب‌تری باشد.

مقایسه تلویزیون X95J با A80J 

اولین نکته‌ای که در مقایسه X95J و A80J خودنمایی می‌کند تفاوت در نوع پنل این دو تلویزیون سونی 2021 بوده، از این رو عملکرد آنها می‌تواند در نهایت با یکدیگر تفاوت‌های جدی داشته باشد. در مدل A80J از پنل OLED استفاده شده که می‌تواند رنگ مشکی را به طور کامل و طبیعی نشان دهد. نمایش یکنواخت رنگ مشکی در این مدل بسیار قابل توجه است. در مدل X95J به واسطه پنل VA، شما می‌توانید از روشنایی بسیار بیشتری بهره‌مند شوید که برای محیط‌های روشن بهتر بوده اما برای فضاهایی با نور کم یا تاریک، A80J به دلیل یکنواختی و زاویه بهتر، عملکرد قابل قبول‌تری را به نمایش خواهد گذاشت. از سوی دیگر خوب است به این نکته هم اشاره کنیم که A80J از زمان پاسخگویی کمتری به نسبت تلویزیون سونی X95J برخوردار بوده از این رو می‌تواند انتخاب مناسب‌تری برای اجرای بازی‌های ویدئویی باشد.

آیــا تلویزیون X95J ارزش خرید دارد؟!

تلویزیون سونی X95J در طی بررسی‌های انجام شده عملکردی مناسب در خصوص نمایش تصاویر، فیلم‌ها، اجرای بازی‌های ویدئویی و دسترسی به قابلیت‌های هوشمند داشته و در کنار این نکات با توجه به ظاهر جذاب و شکیل خود بیش از پیش مناسب دیده شده است. این دستگاه می‌تواند یک انتخاب عالی برای استفاده‌های روزمره و یا حتی دسترسی‌های گسترده‌تر باشد.

همراه با این مدل از تلویزیون‌های سونی، مدل‌های دیگری نیز به عنوان رقیب و یا محصولات مشابه به بازار معرفی شده‌اند. از میان این مدل‌ها می‌توان به X9000j ( عملکرد بهتر در نمایش یکنواخت رنگ مشکی، کاهش نور محلی، HDR، زاویه دید، کنتراست محلی و بازتاب‌های صفحه)، Sony X9500H (عملکرد بهتر در نمایش یکنواخت رنگ مشکی، اجرای بازی ویدئویی و پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر)، نئوکیولد QN90A ( عملکرد بهتر در نمایش یکنواخت رنگ مشکی و کنتراست) و اولد C1 (عملکرد بهتر در نمایش یکنواخت رنگ مشکی و سفارشی سازی بازی) اشاره نمود. شما می‌توانید با توجه به اولویت‌های خود از میان این گزینه‌ها دست به انتخاب بزنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 4.7]

حتما ببینید

تلویزیون سونی X90L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X90L سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *