بررسی تلویزیون ال جی C1

بررسی تخصصی تلویزیون ال جی C1

تلویزیون ال جی C1 

خــوب خیلی خدا رو شاکرم که عمرمون کفاف اینو داد که بتونیم بررسی تخصصی یکی از مدل‌های 2021 رو به رشته تحریر دربیاریم؛ در مطلب بررسی تخصصی تلویزیون ال جی C1  قصد داریم نگاهی کلی به این محصول داشته باشیم چون به نوعی اولد C1 جزو پرچمدارهای ال جی در سال 2021 بوده و ادامه دهنده راه غول‌هایی مثل C9 یا CX به حساب می آید پس تا پایان با ما همراه باشید تا یکی از بهترین اولدهای 2021 رو زیر ذره‌بین سلام‌ بابا قرار بدیم.

تلویزیون ال جی C1 از همان ابتدای معرفی خود توانست نظر بسیار از کارشناسان و منتقدان این حوزه را به خود جلب کند؛ و اکنون به عنوان یک پرچمدار جذاب وارد بازار ایران شده است. ال جی در سال 2021 سعی کرده پردازش تصویر و صدا را تا حد ممکن به واسطه C1 ارتقا دهد. اما نکته جالب توجه در مورد این اولد این است که در سایز 83 اینچ نیز به بازار عرضه می‌شود که همین مورد C1 را به بزرگترین اولد 4K موجود تبدیل می کند.. بدون شک C1 یکی از بهترین تلویزیون های شرکت ال جی است که با توجه به عملکرد عالی، طراحی زیبا و فهرست طویلی از امکانات می تواند کاندیدای بهترین تلویزیون اولد سال ۲۰۲۱ نیز لقب بگیرد.

در نمایشگاه CES 2021 از دو سایز 65 و 83 اینچ این تلویزیون رونمایی شده بود ولی طبق اعلام شرکت ال جی C1 در سایزهای 48، 55 و 77 اینچ نیز به بازار عرضه می‌شود یعنی این سری دارای 5 سایز مختلف بوده و همه دارای مشخصات یکسانی هستند. در حال حاضر دو سایز 55 و 65 اینچی این مدل در بازار ایران موجود بوده و خرید و فروش می‌شود. 

استفاده کلیتماشای فیلمبرنامه تلویزیونیبرنامه ورزشیبازی ویدیوییویدیو HDRبازی HDRمانیتورینگ
استفاده کلی

از هر نظر اولد ال جی C1 یک تلویزیون شگفت انگیز به حساب می‌آید. این تلویزیون به لطف نسبت کنتراست نزدیک به بی نهایت که ایده آل تماشای فیلم یا یا اجرای بازی هایی با محیط تاریک است، کیفیت تصویر فوق العاده ای را ارائه می کند. این تلویزیون نرخ پاسخگویی بسیار سریعی دارد که باعث می‌شود تصاویر متحرک در بازی‌ها و مسابقات ورزشی بسیار سریع و روان به نمایش درآمده و تأخیر در ورودی کم نیز، C1 را به انتخابی مناسب برای استفاده از کنسول بازی پلی استیشن ۵ و استفاده به عنوان یک مانیتور کامپیوتر تبدیل می‌کند. شاید این تلویزیون نور خیلی زیادی را در حین نمایش محتوای HDR ارائه نکند، اما نسبت کنتراست بالای آن باعث می‌شود تجربه رضایت‌بخشی از محتوای HDR را ارائه کند.

تماشای فیلم

اگر برای فیلم دیدن به دنبال خرید یک تلویزیون جدید هستید، LG C1 یکی از گزینه‌های عالی در سال 2021 است. این OLED نسبت کنتراست نزدیک به بی‌نهایت را ارائه می‌کند که باعث می‌شود کیفیت تصویر در محیط‌های تاریک شگفت‌انگیز باشد و رنگ‌های مشکی به بهترین شکل تولید شوند. افزایش کیفیت در ویدیوهایی با رزولوشن پایین در این تلویزیون به خوبی انجام می‌شود و درخشندگی قابل توجهی در اطراف اشیاء نورانی و زیرنویس در فیلم‌ها به وجود نمی‌آید که باعث حواس‌پرتی شود که این موضوع از ویدیوی آپلود شده در بخش کنتراست نیز معلوم است.

برنامه تلویزیونی

تلویزیون ال جی C1 گزینه خوبی برای علاقه‌مندان به برنامه‌های تلویزیونی بوده به این دلیل که زاویه دید گسترده‌ای را ارائه می‌کند؛ به طور دقیق‌تر می‌توان گفت اگر به صورت غیر مستقیم به طور مثال از گوشه آشپزخانه هم به صفجه تلویزیون نگاه کنید، همان دقت تصویر را در اختیار خواهید داشت.

برنامه ورزشی

تماشای مسابقات ورزشی با تلویزیون ال جی C1 بسیار جذاب است. به لطف نرخ پاسخگویی آنی، حرکت‌ها به وضوح روی صحنه نشان داده می‌شود و به لطف حضور قابلیت BFI، صحنه‌های متحرک بدون تاری به نمایش درمی‌آیند. اگر می‌خواهید کنار دوستان خود بنشینید و مسابقات ورزشی را تماشا کنید، این تلویزیون با پوشش مناسب زوایای گسترده می‌تواند از هر کجای اتاق دقت تصویر مناسبی را ارائه کند. هرچند با توجه به محدود بودن روشنایی صفحه تلویزیون‌های OLED، برای لذت بردن از کیفیت تصویر این تلویزیون نباید اتاق نشیمن شما غرق نور باشد.

بازی ویدیویی

وصل کردن PS5 و Xbox Series X به تلویزیون C1 و بازی کردن با‌ آن خیلی لذت‌بخش است. تأخیر در ورودی این تلویزیون بسیار کم است و از نرخ پاسخگویی بالایی برای نمایش روان حرکت‌ها بهره می‌برد. این تلویزیون از فناوری‌های FreeSync ،G-Sync و HDMI Forum VRR پشتیبانی می‌کند و نسبت کنتراست نزدیک به بی‌نهایت آن باعث شده بازی کردن در یک محیط تاریک بی‌نظیر باشد؛ اگر به دنبال خرید یک تلویزیون برای کنسول بازی خود هستید به شما توصیه می‌کنم حتماً نیم‌نگاهی به مطلب «بهترین تلویزیون گیمینگ» بیندازید. البته احتمال پیکسل سوختگی یکی از مواردی است که شاید گیمرها را از خرید اولدها تا حدی منصرف کند.

ویدیو HDR

ویدیوهای HDR در حال محبوب شدن هستند و روز به روز تعداد فیلم‌هایی که با کیفیت HDR منتشر می‌شود، افزایش پیدا می‌کند. تماشای فیلم‌های HDR به لطف پشتیبانی از HDR10 و Dolby Vision با تلویزیون C1 جذاب است. هرچند صفحه نمایش این تلویزیون خیلی روشن نیست و نمی‌تواند روشن‌ترین برجستگی‌های روی صفحه را به بهترین شکل به نمایش بگذارد، اما به لطف نسبت کنتراست نزدیک به بی‌نهایتی که دارد تجربه دل‌پذیری از تماشای فیلم‌های HDR را ارائه می‌کند.

بازی HDR

ال جی C1 به لطف نرخ پاسخگویی بسیار سریع و تأخیر در ورودی پایینی که دارد، باعث می‌شود تصاویر محرک کاملاً شفاف روی صفحه به نمایش درآیند. البته با توجه به این که C1 یک تلویزیون OLED است، روشنایی خیلی زیادی ندارد؛ هرچند این به معنای تاریک بودن صفحه نیست. اما در آن سو به لطف همین پنل، نسبت کنتراست نزدیک به بی‌نهایت را ارائه می‌کند. در کل می‌توان تأخیر در ورودی پایین، نسبت کنتراست پایین، طیف رنگی گسترده و نمایش رنگ مشکی به طور کامل را از نقاط قوت c1 قلمداد کرد. 

مانیتورینگ

تلویزیون ال جی C1 می‌تواند به عنوان نمایشگر کامپیوتر شما هم استفاده شود. این تلویزیون زوایای دید گسترده‌ای دارد؛ بنابراین اگر آن را در گوشه میز کامپیوتر بگذارید و خودتان در سمت دیگری نشسته باشید هم از کیفیت تصویر کاسته نمی‌شود. تأخیر در ورودی این تلویزیون نیز بسیار پایین است و نرخ پاسخگویی خیلی سریعی دارد. در نهایت باید به پوشش نمونه‌برداری رنگ کروما ۴:۴:۴ و پشتیبانی از فناوری‌های FreeSync و G-Sync VRR توسط این تلویزیون اشاره کرد.

نقد و بررسی C1

در کل باید گفت انتظارات از کیفیت تصویر اولد C1 به دلیل به‌روز بودن بسیار بالا خواهد بود؛ استفاده از امکانات جدیدی همانند نسل 4 پردازنده a9 و صدای فراگیر 5.1.2 می تواند صدا و تصویر را در بهترین حالت ممکن برای شما به نمایش بگذارد به نحوی که می تواند ساعت‌ها شما را پشت تلویزیون میخ‌کوب کند. از جمله مشخصاتی که اولد C1 را به یکی از بهترین نمایشگرهای گیمینگ تبدیل می کند منوی بهینه سازی شده برای بازی بوده که امکان شخصی سازی این قبیل موارد مثل HDR10+ ،VRR و DTS:X را برای گیمر فراهم می کند. البته تغییرات جزئی نیز در ریموت و رابط کاربری سیستم عامل webOS دیده می شود که می تواند برای کاربران قدیمی ال جی قابل توجه باشد. در اینجا از شما دعوت می‌کنم حتما نگاهی به نظر کارشناس ما در مورد بررسی C1 که در پایان مطلب قرار گرفته، بیندازید.

بررسی تخصصی تلویزیون ال جی C1

رونمایی از سایز 83 اینچ در این سری اولد می تواند بسیار شگفت انگیز باشد مخصوصاً اگر کاربر دارای یک فضای بسیار بزرگ در پذیرایی یا نشیمن خانه خود باشد؛ نکته جالب توجه این است که در حال حاضر C9 و CX در صدر رده بندی تلویزیون ها قرار دارند ولی ال جی اذعان می کند که تصویر و صدای C1 ارتقا یافته یعنی این اولد این ظرفیت را داراست که جایگاه اول را در بین تلویزیون های موجود به خود اختصاص دهد، موردی که انتظار آن از ال جی زیاد هم عجیب نیست. 

با یک بررسی دقیق‌تر می‌توان گفت اولد C1 جایگاهی بالاتر از B1 داشته و از طرفی در مقایسه با G1 که از سری گالری محسوب می‌شود در جایگاه پایین‌تری قرار دارد؛ از جمله رقبای C1 می‌توان به اولد سونی A90J و نئوکیولد سامسونگ QN90A اشاره کرد که در پایان مطلب به مقایسه این مدل‌ها پرداخته‌ایم.

طراحی ال جی C1

سبک

اگر با مد‌ل‌های پیشین تلویزیون ال جی C1 کمی آشنا باشید حتماً متوجه شباهت زیاد آن‌ها خواهید شد؛ به نوعی می‌توان C1 را نسخه تقویت شده‌ی CX و C9 نامید. این تلویزیون ظاهر شیکی دارد و بدون شک در زیبایی هر چه بهتر هر محیطی تأثیرگذار خواهد بود. در حالی که پایه‌های زیر این تلویزیون خیلی جاگیر است، اما در عین حال طراحی متمایزی نسبت به پایه‌های دیگر تلویزیون‌های موجود در بازار را ارائه می‌کند.

پایه‌های نگهدارنده

پایه‌های نگهدارنده که در زیر C1 تعبیه شده‌اند، به خوبی از تلویزیون حمایت می‌کنند و جلوی لرزش آن را می‌گیرند. البته ارتفاع پایه و تلویزیون خیلی زیاد نیست، بنابراین اگر یک ساندبار را جلوی تلویزیون قرار دهید، باعث مسدود شدن بخشی از نمایشگر می‌شود. این پایه‌ها عرض زیادی دارند؛ بنابراین اگر نمی‌خواهید آن را به دیوار نصب کنید، به یک میز تلویزیون بزرگ نیاز خواهید داشت. ابعاد پایه زیبای زیر این تلویزیون برابر با ۳۶.۱ در ۹.۴ اینچ است.

قسمت پشتی

قاب پشتی این تلویزیون خیلی شبیه به اولد ال جی CX است. از دو جنس متفاوت در دو نیمه بالا و پایین تلویزیون ال جی C1 استفاده شده است. نیمه بالایی جنس فلزی و نیمه پایینی جنس پلاستیکی دارد. یک فضا مخصوص مدیریت کابل‌ها نیز در قسمت پشتی این تلویزیون تعبیه شده است. ابعاد VESA در این تلویزیون برای نصب روی دیوار برابر ۳۰۰ در ۲۰۰ میلی‌متر است.

قاب پشتی تلویزیون ال جی C1

حاشیه‌ها و ضخامت

حاشیه‌های اطراف نمایشگر تلویزیون C1 خیلی ضخیم نیست. ضخامت آن تنها ۰.۹ سانتی‌متر است که نمی‌تواند باعث حواس‌پرتی شما هنگام تماشای یک فیلم یا مسابقه ورزشی شود. ضخامت کلی این تلویزیون نیز تنها ۴.۷ سانتی‌متر است. البته بیشتر این ضخامت مربوط به بخش پایینی تلویزیون است و قسمت بالای آن ضخامتی کمتر از یک گوشی هوشمند دارد. طراحی باریک این تلویزیون باعث شده وقتی روی دیوار نصب می‌شود، فاصله زیادی در پشت آن به وجود نیاید.

کیفیت ساخت

کیفیت ساخت ال جی C1 درست مثل تلویزیون اولد CX بسیار بالا است. استفاده از فلز در بدنه و پایه‌ها باعث شده این تلویزیون ظاهر دلنشینی داشته باشد. این درحالیست که از موادی با کیفیت پایین‌تر در اطراف درگاه‌های قاب پشتی C1 استفاده شده است.

کیفیت ساخت تلویزیون ال جی C1


کیفیت تصویر تلویزیون ال جی C1

کیفیت تصویر تلویزیون ال جی c1

این شاهکار جدید شرکت ال جی با توجه به ویژگی‌های ذکر شده از نظر کیفیت تصویر بسیار فوق‌العاده است، اولد C1 مجهز به پردازنده‌ی جدید نسل چهار a9 بوده که منجر به ارتقای هرچه بهتر کیفیت تصویر و صدا نسبت به مدل‌های پیشین می شود به طوری که شما در کنار کیفیت عالی تصاویر از صدای فراگیر 5.1.2  نیز بهره می‌برید تا در نهایت  از دیدن برنامه‌های مورد علاقه خود با وضوح بالا و جذاب در کنار صدای رسا و گیرا بیشترین لذت ممکن را ببرید.

پردازنده‌ی جدید a9 این امکان را برای تلویزیون فراهم می کند تا ظاهر محتوا را بهبود ببخشد، به طور دقیق تر هوش مصنوعی با شناسایی قسمت خاصی از صحنه و آنالیز آن، تصاویر را از لحاظ رنگ، تاری و حذف نویز اصلاح می کند. البته پردازندهی نسل سه a9 در تلویزیون CX نیز می‌تواند موارد اشاره شده را انجام می دهد اما گفته می شود در نسل چهار سطح بالاتر و پیشرفته‌تری از تجزیه و تحلیل داده‌ها صورت می‌گیرد.

بنابر ادعای بینندگان حضور یافته در نمایشگاه CES 2021، تلویزیون ال جی C1 در نمایش حرکات سریع در دو تست بازی‌های ویدیویی و پخش فیلم مسابقه رالی توانسته ضعف‌های نمایشی اندکی را که در مدل‌های پیشین مشهود را پوشش دهد؛ اکنون که این تلویزیون وارد بازار شده، نظرات دقیق‌تری را می‌توانیم در موردش بدهیم. این تلویزیون با قابلیت‌هایی مثل تنظیمات جدید “Game Optimizer” که مخصوص کنسول‌های بازی PS5 و Xbox Series X است، ریموت کنترل جدید Magic Remote و نسخه جدیدی از سیستم عامل webOS حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. شاید این پنل جدید evo به کار رفته در این تلویزیون به خوبی مدل پرچمدار G1 نباشد، اما همچنان می‌تواند تأخیر در ورودی بسیار پایین، نرخ پاسخگویی بسیار سریع و همچنین نرخ تازه‌سازی متغیر (VRR) را ارائه کند. در ادامه موارد بیشتری از نتایج بررسی تلویزیون را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

کنتراست

کنتراست در اولد ال جی c1

از آنجا که تلویزیون‌ها انتخاب اول اکثر مردم برای تماشای فیلم و سریال است، اینکه با چه کیفیت تصویری محتوا از آن‌ها پخش می‌شود مهم است. مشخصه‌های مختلفی برای سنجش کیفیت تصویر تلویزیون‌ها وجود دارد، اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها نسبت کنتراست است. نسبت کنتراست بالا، به معنای آن است که تلویزیون کیفیت تصویر بالایی را در محیط‌های تاریک ارائه می‌کند و دیگر شاهد تغییر رنگ سطوح مشکی به سمت خاکستری نخواهید بود. همانطور که از تصویر بالا پیداست عملکرد بی نظیر این محصول در زمینه کنتراست به گونه‌ای است که تشخیص تاریکی پشت تلویزیون با پس زمینه ویدیو بسیار سخت بوده در حالی که در سایر مدل‌ها این مورد به صورت محسوس قابل تشخیص است.

هر تلویزیون نسبت کنتراست خاص خودش را دارد. در حال حاضر تلویزیون‌های اولد بالاترین نسبت کنتراست را در مقایسه با دیگر تلویزیون‌های موجود در بازار ارائه می‌کنند. اولد C1 ال جی نیز که جزو اولین محصولات 2021 بود که به کشور راه پیدا کرد، نسبت کنتراست خارق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند. نسبت کنتراست در این تلویزیون مثل تمام اولدها نزدیک به بی‌نهایت است که می‌تواند به معنای تولید عالی رنگ مشکی و ایده‌ال برای دیدن هر چیزی روی صفحه تلویزیون در اتاق‌های تاریک باشد.

نسبت کنتراست تلویزیون ال جی C1

لوکال دایمینگ

از آنجا که تلویزیون‌های اولد از نور پس زمینه (بک لایت) استفاده نمی‌کنند، پس اولد C1 ال جی هم فاقد لوکال دایمینگ است. تمام پیکسل‌های خود تابنده در این تلویزیون به بهترین شکل رنگ مشکی را تولید می‌کنند. یکی از نقاط قوتی که شما در این تلویزیون ال جی 2021 مشهود است، نبود هیچ هاله‌ای در اطراف نوشته‌ها است که در حین تماشای فیلم یا ویدیوهایی با زیرنویس این مورد نمایان خواهد شد.

video
play-sharp-fill

اوج روشنایی SDR و HDR

اوج روشنایی این تلویزیون در هنگام پخش محتوای SDR خوب است، اما به درخشندگی CX ال جی نیست. بهترین عملکرد این تلویزیون برای نمایش محتوای SDR در اتاق‌های تاریک‌تر است. یعنی هر چه اتاقی که تلویزیون در آن قرار دارد تاریک‌تر باشد، کیفیت صفحه مطلوب‌تر است. اوج روشنایی تلویزیون اولد C1 در هنگام پخش محتوای SDR به 137cd/m2 می‌رسد.

اوج روشنایی صفحه C1 در پخش محتوای HDR هم مناسب ارزیابی می‌شود. محدودکننده نوری خودکار (ABL) در محتوای HDR عملکرد خودش را نشان می‌دهد و باعث کم نور شدن کل صفحه در صحنه‌هایی می‌شود که دارای نور زیادی هستند. این ویژگی به خصوص هنگام استفاده از C1 به عنوان مانیتور کامپیوتر مشهود است. اوج روشنایی تلویزیون C1 ال جی در حین پخش محتوای HDR به حداکثر 131cd/m2 می‌رسد. برای رساندن روشنایی به بیشترین میزان، حالت تصویر را روی “Cinema” قرار دهید، دو گزینه روشنایی و کنتراست را روی حداکثر، گزینه اوج روشنایی را روی “High” و عمق رنگ را روی “Warm 50” قرار دهید. اگر هم می‌خواهید صفحه را روشن‌تر کنید، گزینه Dynamic Tone Mapping را فعال کنید یا Auto Dynamic Contrast را روی گزینه “High” قرار دهید.

برای روشن‌ترین تصویر ممکن در پخش محتوای HDR نیز حالت تصویر را روی گزینه “Vivid” قرار دهید، گزینه Dynamic Tone Mapping را فعال کنید و Auto Dynamic Contrast را روی گزینه “High” قرار دهید. دقت کنید روشنایی بیشتر به معنی جزئیات بیشتر نخواهد بود به همین دلیل ممکن است با اعمال کردن موارد فوق از جزئیات برخی صحنه‌ها کاسته شود.

اوج روشنایی HDR تلویزیون ال جی C1

یکنواختی خاکستری

یکی دیگر از مشخصه‌‌هایی که می‌تواند در کیفیت تصویر اهمیت داشته باشد، یکنواختی خاکستری است. به خصوص اگر از تلویزیون خود برای تماشای مسابقات ورزشی استفاده می‌کنید، یکنواختی خاکستری مهم است. تلویزیونی که یکنواختی خاکستری مناسبی نداشته باشد، ممکن است هنگام تماشای صحنه‌های تیره یا مسابقات ورزشی، لکه‌هایی تیره رنگی در اطراف نمایشگر دیده شود.

یکنواختی خاکستری در تلویزیون C1 ایده‌آل است که برای تماشای مسابقات ورزشی ایده‌آل است. یکنواختی تصویر در نمایش ۵۰ درصدی رنگ خاکستری ۱.۲۸۰ درصد و در نمایش ۵ درصدی ۰.۳۱۷ درصد است.

یکنواختی مشکی

یکنواختی مشکی برخلاف یکنواختی خاکستری فقط میزان غنی بودن رنگ مشکی در تمام نقاط نمایشگر را اندازه‌گیری می‌کند. وقتی یکنواختی مشکی در یک تلویزیون مناسب باشد، تمام سایه‌ها، آسمان شب و تمام صحنه‌های تاریک به بهترین شکل ممکن روی صفحه به نمایش درمی‌آیند. از آنجا که در اولد C1 ال جی هر پیکسل به صورت جداگانه خاموش می‌شود، هیچ تأثیر منفی در صحنه‌های تاریک نمی‌گذارد. نرخ ۰.۲۲۹ درصد برای یکنواختی مشکی در تلویزیون اولد C1 ال جی  بیانگر عملکرد عالی آن بوده که تا حدی به نسبت کنتراست و پنل اولد آن مربوط می‌شود.

یکنواختی مشکی تلویزیون ال جی C1

زاویه دید

زوایای دید تلویزیون ال جی C1 فوق‌العاده است. حتی وقتی از مرکز تصویر فاصله بگیرید و به کناره صفحه بروید هم از کیفیت تصویر کاسته نمی‌شود. کاهش روشنایی صفحه در این تلویزیون از زاویه ۶۹ درجه و افزایش سطح سیاهی صفحه از زاویه ۷۰ درجه آغاز می‌شود. در حالی که گاما از زاویه ۶۴ درجه شروع به تغییر کردن خواهد کرد.

بازتاب نور

تلویزیون ال جی C1 از یک نمایشگر با روکش براق استفاده می‌کند که عملکرد بسیار خوبی را در مدیریت بازتاب نور دارد. البته توصیه نمی‌کنیم این تلویزیون را مستقیماً جلوی یک منبع نوری مثل چراغ یا پنجره قرار دهید. مجموع بازتاب‌ها روی صفحه این تلویزیون به ۱.۴ درصد می‌رسد، در حالی که بازتاب‌های غیرمستقیم ۰.۲ درصد و بازتاب مستقیم ۱.۲ درصد است.

قبل و بعد از کالیبراسیون

دقت رنگ با تنظیمات کارخانه و پیش از کالیبراسیون در تلویزیون C1 چندان جالب توجه نیست. این یعنی برای آنکه کیفیت تصویر ایده‌آلی داشته باشید، باید حتماً مواردی همچون رنگ‌ها، گاما و دمای رنگ را بسته به محیط تنظیم کنید.

اما وقتی تلویزیون کالیبره شود، کیفیت تصویر ایده‌آل می‌شود. بعد از کالیبراسیون، دقت رنگ بسیار بهتر خواهد شد. علاوه بر این هم دمای رنگ و هم گاما نیز در شرایط بسیار خوبی قرار می‌گیرند تا تصویر باکیفیت و شادابی را به نمایش بگذارند.

قبل و بعد از کالیبراسیون تلویزیون ال جی C1

طیف رنگی و حجم رنگ

تلویزیون ال جی C1 از طیف رنگی گسترده‌ای برای پخش محتوای HDR پشتیبانی می‌کند. تقریباً پوشش کاملی از فضای رنگی رایج DCI P3 دارد و پوشش‌دهی آن از فضای رنگی Rec. 2020 هم مناسب است. گرچه این تلویزیون می‌تواند طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را تولید کنند، اما ممکن است برخی از رنگ‌ها بیش از حد اشباع شوند. حجم رنگ‌ها نیز در این تلویزیون مناسب است. این تلویزیون به لطف نسبت کنتراست بالایی که دارد می‌تواند در صحنه‌های تاریک نیز رنگ‌های اشباع شده‌ای را تولید کند، اما در درخشندگی بیش از حد صحنه، عملکرد آن نزول پیدا می‌کند.

حجم رنگ تلویزیون ال جی C1

گرادینت (محو شدگی رنگ‌ها)

رنگ‌هایی که توسط تلویزیون اولد C1 تولید می‌شوند ۱۰ بیتی هستند و محو شدگی رنگ‌ها در آن فوق‌العاده است. البته کمی تداخل بین نوارهای رنگی خاکستری و سبز دیده می‌شود، اما در مجموع نمی‌تواند خیلی روی کیفیت تصویر تأثیر بگذارد. فعال کردن گزینه Smooth Gradation، به خصوص اگر روی حالت “Medium” یا “High” تنظیم شود، به محو شوندگی هر چه بیشتر رنگ‌ها کمک می‌کند، ولی در عین حال باعث از دست رفتن جزئیات می‌شود.

گرادینت در تلویزیون ال جی C1

نمایش و پخش محتوای C1 ال جی

زمان پاسخگویی

می‌توان زمان پاسخگویی نمایشگر تلویزیون C1 را آنی در نظر گرفت؛ به طور دقیق‌تر می‌توان گفت تنها ۰.۲ میلی‌ثانیه لازم است تا رنگ یک پیکسل تغییر ۸۰ درصدی داشته باشد، در حالی که برای تغییر ۱۰۰ درصدی رنگ یک پیکسل هم به تنها ۲.۳ میلی‌ثانیه نیاز است. تمام این‌ها بدان معنا است که تصاویر متحرک به بهترین شکل ممکن روی صفحه C1 به نمایش درمی‌آیند.

سوسو زدن تصویر

از آنجا که LG C1 یک تلویزیون اولد است، پیکسل‌های آن، خود تأمین کننده نور هستند و از نور پس زمینه استفاده نمی‌کند. به همین خاطر تصویر بدون سوسو نیست. با پخش محتوای ۱۲۰ هرتزی، هر ۸ میلی‌ثانیه تصویر شروع به سوسو زدن می‌کند که البته متوجه آن نخواهید شد.

سرعت رفرش C1

تلویزیون ال جی C1 از نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی می‌کند که به معنای نمایش بسیار سریع تصاویر متحرک روی صفحه آن است. این تلویزیون همچنین از فناوری‌های FreeSync ،G-Sync و HDMI Forum VRR پشتیبانی می‌کند. این قابلیت‌ها کاهش پرش صفحه و همچنین نرخ تازه‌سازی متغیر را ارائه می‌کنند. حداقل نرخ تازه‌سازی این صفحه با منبع HDMI 2.1 از ۲۰ هرتز و با منبع HDMI 2.0 از ۴۰ هرتز آغاز می‌شود.

تأخیر در ورودی

تأخیر در ورودی تلویزیون C1 ال جی بسیار پایین است و با فعال کردن حالت Game Optimizer از این پایین‌تر هم خواهد آمد. برای تأخیر در ورودی کم با نمونه‌برداری رنگ کروما ۴:۴:۴، آیکون ورودی تلویزیون شما باید به “PC” تغییر کند.

تلویزیون ال جی c1

در منوی Game Optimizer این تلویزیون دو گزینه جدید به نام “Standard” و “Boost” وجود دارد که اگر به تأخیر در ورودی کمتری نیاز داشته باشید می‌توانید حالت Boost را فعال کنید.

تأخیر در ورودی با رزولوشن ۱۰۸۰ روی نرخ ۶۰ هرتز، ۱۰.۱ میلی‌ثانیه است. تأخیر در ورودی با رزولوشن ۱۴۴۰ و 4K و نرخ ۶۰ هرتزی نیز به ترتیب ۱۰.۲ و ۱۰.۰ میلی‌ثانیه است. تأخیر در ورودی با رزولوشن ۱۰۸۰ و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتز به ۵.۲ میلی‌ثانیه می‌رسد. این تأخیر با همین نرخ رفرش در رزولوشن ۱۴۴۰ و 4K نیز به ۵.۳ میلی‌ثانیه خواهد رسید. و زمانی که قابلیت نرخ رفرش متغیر (VRR) را روی تلویزیون فعال کنید، مدت تأخیر به ترتیب به ۵.۳، ۵.۶ و ۵.۸ میلی‌ثانیه تغییر می‌کند.

سازگاری با کنسول‌های بازی

در حال حاضر اولد ال جی C1 و نئوکیولد سامسونگ QN90A به عنوان بهترین تلویزیون‌های گیمینگ برای کنسول‌های نسل نهمی شناخته می‌شوند؛ اگر بحث ماندگاری را فاکتور بگیریم بدون شک خرید هر کدام از این دو مدل می‌تواند شما را ساعت‌ها غرق در دنیای بازی کند. Game Optimizer یکی دیگر از مواردی است که بدون شک تجربه‌ی بازی را برای شما لذت بخش‌تر و حرفه‌تر خواهد کرد؛ شما به واسطه این بخش می‌توانید به صورت لحظه‌ای رفرش ریت خود را تنظیم و یا حتی بررسی کنید. قابلیت‌های جانبی نیز به آسانی در دسترس بوده لذا دیگر نیازی به اتلاف وقت در منوی تلویزیون نیست. یکی از مواردی که در حین بازی خیلی خودنمایی می‌کرد سیستم صوتی تعبیه شده در قسمت پایه‌ها بود که با قرار دادن حالت صدا روی بازی، در این قسمت باس زیادی به سمت جلو تولید می‌شد تا حس بازی را هر چه بهتر به شما منتقل کند.

c1 ال جی

تلویزیون ال جی C1 از تمام رزولوشن‌های رایج برای کنسول‌های بازی ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن ۵ پشتیبانی می‌کند. با فعال کردن قابلیت ALLM (حالت تأخیر خودکار پایین) نیز حالت Game Optimizer فعال می‌شود. متأسفانه با فعال شدن AMD FreeSync Premium دیگر دالبی ویژن کار نمی‌کند؛ در حالی که HDMI Forum و G-Sync را پوشش می‌دهد. چنانچه تمایل دارید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید به شما توصیه می‌کنم حتماً نگاهی به مطب بهترین تلویزیون مخصوص PS5 و Xbox Series X بیندازید.

درگاه های ورودی تلویزیون ال جی C1 

درگاه‌های ورودی

درگاه‌های ورودی تلویزیون ال جی C1 به دو بخش روی قاب کناری و قاب پشتی تقسیم شده‌اند. این اولد از چهار درگاه HDMI برخوردار است که هر چهار تای آن‌ها از استاندارد HDMI 2.0 و HDMI 2.1 و همچنین HDCP 2.2 پشتیبانی می‌کنند. به لطف استاندارد HDMI2.1 شما می‌توانید بازی‌های کنسول‌های نسل جدید را با رزولوشن 4K و روی نرخ ۱۲۰ هرتزی با رنگ‌های ۱۰ بیتی اجرا کنید. سه درگاه USB روی این تلویزیون تعبیه شده که هیچ یک از استاندارد USB 3.0 پشتیبانی نمی‌کنند. به جز این‌ها باید به یک درگاه صوتی اپتیکال، خروجی ۳.۵ میلی‌متری صوتی، خروجی آنتن و اترنت اشاره کرد.

کیفیت صدا در C1

اولد ال جی C1 با بلندگو‌های داخلی با صدای فراگیر 5.1.2 تجهیز شده که از قدرت بالای پردازنده نیز در این میان بهره می‌برد. هر چند کارشناسان توصیه می‌کنند وجود یک ساندبار در کنار این تلویزیون می‌تواند بسیار مفید باشد تا صدا به صورت رساتری به گوش مخاطب برسد. شاید گاهی برای شما هم پیش آمده باشد که در حین عوض کردن شبکه‌های مختلف تلویزیون، صدا به صورت ناگهانی افزایش یابد؛ ال جی برای رفع این مشکل در این اولد از تنظیم خودکار میزان صدا استفاده می‌کند که در هنگام عوض کردن کانال های تلویزیون و پخش برنامه‌های مختلف، حجم صدا را تنظیم می‌کند تا این مشکل موجب آزار و اذیت کاربران نشود.

فرمت و فرکانس صدا

فرکانس پاسخگویی صوتی در تلویزیون C1 فوق‌العاده است. هرچند نمی‌تواند مثل تلویزیون اوج ال جی CX بیس خیلی قدرتمندی را ایجاد کند، اما در مجموع عملکرد صوتی خوبی دارد و دیالوگ‌ها در یک فیلم به وضوح شنیده می‌شود. بلندی صدای اسپیکرهای این تلویزیون هم مناسب است.

بررسی صوتی تلویزیون ال جی C1

این تلویزیون از طریق دومین درگاه HDMI خود با فناوری صوتی ARC (کانال بازگشت صدا) سازگار است. علاوه بر این می‌توان به پشتیبانی این تلویزیون از eARC، پوشش Dolby Atmos از طریق TrueHD و eARC، پوشش 5.1 Dolby Digital از طریق ARC و در نهایت پوشش 5.1Dolby Digital از طریق درگاه اپتیکال اشاره کرد. برای فعال کردن eARC به بخش Select HDMI Input Audio Format بروید و گزینه “Bitstream” را انتخاب کنید. سپس Digital Sound Outpot را روی “Auto” تنظیم کنید و گزینه “eARC Support” را به حالت فعال درآورید.

ویژگی‌های هوشمند C1 

تلویزیون اولد ال جی C1 از سیستم عامل هوشمند جدید WebOS 6.0 بهره می‌برد که در این سری، از صفحه Home جدید، جست و جوی آسان‌تر برای محتوا و دسترسی سریع‌تر به برنامه‌ها بهره می‌برد. البته ریموت نیز دستخوش تغییراتی شده و دکمه‌هایی به منظور دسترسی سریع به آن افزوده شده است. از دیگر ویژگی‌های اسمارت می‌توان به سازگاری با دستیارهای صوتی Amazon Alexa و نیز Google Assistant اشاره کرد که به راحتی و تنها از طریق صدا می‌توانید تغییراتی مانند کنترل صدا و … را بر روی تلویزیون اعمال کنید. پشتیبانی از AirPlay 2 و HomeKit همچنان در این سری دیده می‌شود هر چند دیگر خبری از Siri نیست.

برای دانلود اپلیکیشن‌ها در این تلویزیون باید به فروشگاه اپلیکیشن‌های مخصوص ال جی بروید. تمام اپلیکیشن‌ها کاملاً روان در این تلویزیون اجرا می‌شوند.

امکانات هوشمند تلویزیون ال جی C1

ریموت کنترل

ال جی همراه با این تلویزیون ریموت کنترل Magic Remote را داخل جعبه این تلویزیون عرضه کرده که طراحی جدیدی را یدک می‌کشد و امکانات عالی را مثل نسخه قبلی خود نظیر اشاره‌گر کنترل حرکتی و قابلیت اسکرول کردن در دسترس کاربران می‌گذارد. این ریموت کوچک‌تر شده و کلیدهای میان‌بر بیشتری دارد. علاوه بر این قابلیت جدید NFC نیز به این ریموت کنترل اضافه شده که به شما اجازه می‌دهد به سرعت بتوانید گوشی‌تان را به تلویزیون وصل کرده و فیلم و سریال را مستقیم روی تلویزیون اجرا کنید. با فرامین صوتی نیز می‌توانید ورودی‌های تلویزیون را جابجا کرده، اپلیکیشن‌ها را اجرا کنید و بین گزینه‌ها جستجو کنید؛ اما نمی‌توانید تنظیمات را تغییر یا مقادیر جدیدی را اعمال کنید.

یک دکمه در مرکز قسمت زیری این تلویزیون تعبیه شده است که از طریق آن می‌توانید تلویزیون را خاموش و روشن کنید، ورودی‌ها، ولوم صدا و کانال‌ها را تغییر دهید.

کنترل جادویی 2021 ال جی

لوازم همراه تلویزیون

در داخل جعبه تلویزیون C1 همراه خود دستگاه، ریموت کنترل Magic Remote، دو باتری قلمی، دفترچه راهنما، گره مخصوص کابل‌ها و کابل پاور نیز قرار گرفته است.

محتویات داخل جعبه تلویزیون ال جی C1

مشخصات تلویزیون ال جی C1

برخورداری از طراحی زیبا و مدرن همراه با پایه‌ی وسط بسیار مستحکم و شیک از ویژگی‌های ظاهری تلویزیون ال جی C1 به شمار می آید؛ هر چند نصب دیواری آن نیز می‌تواند جلوه خوبی به محیط ببخشد. این تلویزیون از تکنولوژی OLED بهره می‌برد که بهترین کیفیت تصویر را ارائه می دهد. وجود 4 پورت HDMI2.1  نویدبخش این موضوع است که شما می‌توانید تصاویر 4K با سرعت رفرش 120 هرتز را به وسیله PS5 و Xbox Series X خود به نمایش بگذارید. همچنین پشتیبانی از فرمت‌های دالبی ویژن، دالبی اتموس، HDR10 و HGL می‌تواند به درک واقعیت‌های افزوده توسط کاربر کمک شایانی کند و در کنار کیفیت تصویر 4K، برنامه‌ها و فیلم‌های مورد نظر شما را با کیفیت و وضوح بالا همراه طیف رنگی گسترده، دقیق و شفاف به نمایش گذاشته شود.

از دیگر مشخصات فوق العاده‌ی تلویزیون C1 کنتراست بالا و VRR (رفرش ریت متغیر) می‌باشد که موجب ارائه عملکردی فوق العاده می‌شوند؛ علاوه بر موارد گفته شده، پشتیبانی از فناوری‌های کاربردی Freesync و G-Sync از گسستگی‌های صفحه و سکانس‌های سریع جلوگیری می‌کند تا در نهایت تجربه‌ی یک بازی روان برای کاربر فراهم شود و به جرئت می‌توان گفت C1 یکی از بهترین تلویزیون‌های مخصوص بازی به حساب می‌آید. شما می‌توانید تلویزیون را در سه حالت دیواری، روی پایه اصلی و پایه های گالری قرار دهید؛ پایه‌های گالری که در سال 2021 رونمایی شدند شامل 3 میله بوده که از قسمت زیرین به تلویزیون‌های 55 و 65 اینچ متصل می‌شوند و حالت بوم مانند به نمایشگر می‌بخشند.

مقایسه اولد C1 با رقبا

در بین تمام تلویزیون‌های اولد که یکی دو سال گذشته وارد بازار شده‌اند، C1 ال جی هم در طراحی و هم در امکانات حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و جزو تلویزیون‌هایی است که کیفیت تصویر خارق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند. اما شاید جالب باشد این تلویزیون را با دیگر نمایشگرهای اولد و کیولد بازار مقایسه کنیم.

مقایسه تلویزیون C1 با QN90A

اولد C1 و کیولد QN90A هر دو تلویزیون‌های خوبی هستند، اما از پنل متفاوتی استفاده می‌کنند. ال جی C1 از یک پنل OLED با نسبت کنتراست نزدیک به بی‌نهایت، نرخ پاسخگویی بسیار سریع و زوایای دید وسیع بهره می‌برد. در آن سمت سامسونگ QN90A از یک پنل VA استفاده می‌کند که باعث شده هرچند نسبت کنتراست آن همچنان عالی باشد، اما زوایای دید آن محدودتر شود. تلویزیون‌های OLED به اندازه تلویزیون‌های LED روشن نیستند و از آنجا که تلویزیون سامسونگ از نور پس زمینه Mini LED استفاده می‌کند، می‌تواند روشنایی به مراتب بیشتری را ارائه کند تا گزینه مناسب‌تری برای اتاق‌های خیلی روشن باشد. همانطور که در بالا هم به آن اشاره شد این دو مدل در حال حاضر جزو بهترین گزینه‌های مناسب برای گیمینگ توسط سایت Rtings معرفی شده‌اند.

تفاوت در پایه‌ها از بارزترین نکاتی است که از روی تصاویر فوق خودنمایی می‌کند؛ پایه نئوکیولد سامسونگ برای قرار دادن ساندبار مناسب‌تر بوده و در عمل فضای زیادی را اشغال نخواهد کرد اما طبق نظرسنجی انجام گرفته در اینستاگرام سلام‌ بابا، ۷۴٪ کاربران پایه‌های C1‌ را به QN90A‌ ترجیح دادند. نکته‌ی بارز دیگر از تصاویر مقایسه‌ی نزدیک QN90A و C1 بیان کننده‌ی این موضوع است که نئوکیولد سامسونگ از روشنایی بیشتری برخوردار بوده اما اولد C1 تصاویر را واقعی‌تر به نمایش خواهد گذاشت. بدون شک در مقایسه نئوکیولد سامسونگ و اولد ال جی باید به موارد بیشتری اشاره کرد به همین دلیل تلاش خواهیم کرد تا این موضوع را در یک مطلب جداگانه عنوان کنیم.

مقایسه تلویزیون C1 با CX

تلویزیون C1 جایگزین CX سال گذشته شده است، اما شباهت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. بزرگ‌ترین تفاوت این دو اضافه شدن یک نسخه بزرگ ۸۳ اینچی، تجهیز به نسخه جدید سیستم عامل WebOS شامل تنظیمات جدید Game Optimizer مخصوص بازی‌های ویدیویی و بهبود تأخیر در ورودی با چند میلی‌ثانیه کمتر است. اگر به هیچ یک از این ویژگی‌های جدید احتیاجی نداشته باشید، هر دو تلویزیون مشابه هم هستند.

مقایسه تلویزیون C1 با A90J

اولد C1 ال جی و اولد A90J سونی هر دو تلویزیون‌های شگفت انگیزی هستند. هر دو از پنل‌های اولد با نسبت کنتراست نزدیک به بی‌نهایت و سطوح مشکی عالی استفاده می‌کنند. تلویزیون سونی اوج روشنایی بیشتری در محتوای SDR و HDR را ارائه می‌کند. با این حال تلویزیون ال جی به لطف پشتیبانی از فناوری‌هایی همچون FreeSync ،G-Sync و HDMI Forum VRR و همچنین تأخیر در ورودی کمتر، گزینه بهتری برای گیمرها است. برای مطالعه مقایسه‌های بیشتر در این زمینه توصیه می‌کنم نگاهی به مطلب مقایسه تلویزیون سونی a90j با رقبا بیندازید.

مقایسه تلویزیون C1 با GX

عملکرد دو تلویزیون اولد LG C1 با LG GX تقریباً مشابه یکدیگر است. بزرگ‌ترین تفاوت این دو، طراحی آن‌ها است. تلویزیون GX بسیار باریک است و مخصوص نصب روی دیوار طراحی شده است. ال جی حتی پایه‌های رومیزی را از داخل جعبه این تلویزیون برداشته است و اگر نمی‌خواهید تلویزیون خود را روی دیوار نصب کنید، باید این پایه‌ها را به صورت جداگانه تهیه کنید.

از نظر عملکرد هر دو تلویزیون با پنل OLED خود کیفیت تصویر شگفت‌انگیزی را ارائه می‌کنند؛ اما تجهیز به نسخه جدید سیستم عامل WebOS، ریموت کنترل جدید Magic Remote و تنظیمات جدید گیمینگ برای کاهش تأخیر در ورودی، باعث برتری تلویزیون ال جی C1 شده‌اند. البته در یک مطلب جداگانه به مقایسه اولدهای 2021 ال جی پرداخته‌ایم که برای مشاهده آن می‌توانید در اینجا کلیک کنید.


تنظیمات تلویزیون C1

در اینجا به تنظیم مدل ۵۵ اینچی تلویزیون اولد LG C1 می‌پردازیم، اما در عین حال انتظار داریم همین تنظیمات پاسخگوی سایزهای دیگر C1 نیز باشد. البته حتما به این نکته توجه داشته باشید که بعضی از این موارد همچون روشنایی تا حدی بسته به فضایی دارید که شما تلویزیون خود را در آنجا قرار می‌دهید به طور مثال اگر آفتاب از پنجره به تلویزیون شما در طول روز می‌تابد بهتر است این مورد را روی عدد بیشتری قرار دهید.

تنظیمات اصلی

در جدول زیر با اصطلاحاتی که مربوط به تنظیمات تلویزیون‌ها است آشنا خواهید شد. سپس به تنظیمات خود تلویزیون ال جی C1 می‌پردازیم چون ممکن است منوی شما به زبان فارسی تغییر کرده باشد.

اصطلاحات رایج در تنظیمات تلویزیون
Picture Mode حالت تصویر
Backlight نور پس زمینه
Brightness روشنایی
Contrast کنتراست
Sharpness شفافیت
Gamma شدت رنگ
Hue رنگ مایه
Tint ته رنگ
Color رنگ
Color Gamut فضای رنگ
Clarity وضوح

تنظیمات SDR

این تلویزیون ۹ حالت تصویر آماده را برای محتوای SDR ارائه می‌کند. ما توصیه می‌کنیم برای داشتن دقیق‌ترین تصویر، حالت Expert (Dark space, night) را انتخاب کنید. اگر در یک اتاق روشن‌تر به تماشای تلویزیون می‌نشینید، حالت Expert (Bright space, daytime) می‌تواند تصویر دقیق‌تری را به نمایش بگذارد.

توصیه می‌کنیم از زبانه Brightness، گزینه Contrast را روی عدد “۸۵” و Peak Brightness را روی گزینه “High” تنظیم کنید. گزینه Auto Dynamic Contrast را هم غیرفعال کنید. در زبانه رنگ Color، گزینه Color Depth را روی عدد “۵۰” و Tint را روی عدد “۰” قرار دهید. گزینه Color Gamut را روی حالت “Auto Detect” قرار دهید تا تلویزیون نسبت به محتوایی که به نمایش درمی‌آید فضای رنگی مناسب را انتخاب کند. Gamma را نیز روی عدد “۲.۲” قرار دهید. در نهایت از زبانه Clarity گزینه Sharpness را روی عدد “۰” قرار دهید و گزینه‌های Super Resolution ،Noise Reduction و Smooth Gradation را غیرفعال کنید.

برای تنظیم درخشندگی تلویزیون نیز شما باید گزینه OLED Pixel Brightness را نسبت به شرایط خاص اتاقی که در حال مشاهده تلویزیون در آن هستید، تنظیم کنید. تنظیم این گزینه به طور کلی تأثیری روی کیفیت تصویر نخواهد گذاشت. گزینه Screen Brightness نیز تصویر را مستقل از درخشندگی تلویزیون تنظیم می‌کند. توصیه می‌کنیم آن را روی عدد “۵۰” تنظیم کنید.

تنظیمات تلویزیون ال جی C1

تنظیمات HDR

حالت HDR به صورت خودکار برای برخی از اپلیکیشن‌های نصب شده روی تلویزیون فعال می‌شود. زمانی که محتوای HDR شروع به پخش شدن می‌کند، برخی تنظیمات شامل OLED Pixel Brightness به صورت خودکار تنظیم می‌شود. توصیه می‌کنیم این گزینه را به حالت پیش‌فرض خود رها کنید.

برای پخش محتوای HDR از یک حافظه جانبی مثل فلش دیسک، گزینه HDMI Deep Color باید از طریق منوی HDMI Settings برای ورودی مورد نظر شما تنظیم شود. دستگاه‌های قدیمی شاید با این گزینه سازگار نباشند. اگر فیلم HDR شما خیلی تاریک بود، گزینه Auto Dynamic Contrast یا Dynamic Tone Mapping را فعال کنید. این دو گزینه تصویر روشن‌تری را تولید می‌کنند،‌ هرچند به محتوایی که مشاهده می‌کنید بستگی دارد.

تنظیمات تلویزیون ال جی C1

تنظیمات Dolby Vision

تلویزیون LG C1 از دالبی ویژن برای برخی از اپلیکیشن‌های نصب شده روی آن و اکثر حافظه‌های جانبی پشتیبانی می‌کند. درست مثل محتوای معمولی HDR، وقتی یک فیلم Dolby Vision پخش می‌شود برخی تنظیمات به صورت خودکار تغییر خواهند کرد. توصیه می‌کنیم حالت تصویر “Cinema” را انتخاب کنید. گرچه می‌توانید برای برخی فیلم‌ها از حالت “Filmmaker Mode” استفاده کنید که تنظیماتی را به توصیه فیلم‌ساز روی تصویر تلویزیون انجام می‌دهد تا آنطور که دوست دارد فیلم او روی تلویزیون شما به نمایش درآید.

تنظیمات نمایش

تلویزیون C1 بدون تغییر هرگونه ایجاد تغییر در تنظیمات نمایش هم عملکرد خوبی دارد، اما شما می‌توانید نسبت به محتوایی که مشاهده می‌کنید برخی بخش‌ها مثل تنظیمات هماهنگی نمایش تصویر را تغییر دهید.

تنظیمات تعادل و هماهنگی نمایش تصویر

اگر می‌خواهید گزینه هماهنگی نمایش تصویر را فعال کنید، گزینه TruMotion را روی حالت “User Selection” قرار دهید و سپس نوار کشویی De-Blur و De-Judder را تنظیم کنید.

تنظیم OLED Motion Pro باعث فعال شدن قابلیت BFI (درج فریم سیاه) می‌شود. آن را روی حالت “High” قرار دهید تا BFI روی ۶۰ هرتز قرار بگیرد. وقتی آن را روی حالت “High” قرار دهید، نمایش محتوای ۲۴ فریمی با لرزش مواجه می‌شود. اما وقتی آن را روی حالت “Low” یا “Medium” قرار دهید، BFI روی ۱۲۰ هرتز تنظیم می‌شود.

تنظیمات Judder (لرزش)

تلویزیون ال جی C1 می‌تواند لرزش را از تمام ورودی‌ها قطع کند. برای این کار، گزینه Cinema Screen را از زبانه Clarity در منوی تنظیمات پیشرفته تصویر فعال کنید. توجه داشته باشید که اگر OLED Motion Pro را روی حالت “High” بگذارید، حتی با فعال کردن Cinema Screen هم در محتوای ۲۴ فریمی لرزش خواهید داشت.

تنظیمات تلویزیون ال جی C1

گیمینگ

ایجاد کمی تغییر در تنظیمات پیش‌فرض SDR و HDR می‌تواند تجربه گیمینگ عالی را ارائه کند. وقتی شما حالت جدید Game Optimizer را از زبانه General فعال می‌کنید، تلویزیون ال جی C1 تمام تنظیمات مربوط به بازی را فعال خواهد کرد و به حالت تصویر Game Optimizer برای تأخیر کم منتقل می‌شوید.

توصیه می‌کنیم برای بازی‌های HDR گزینه HDMI Deep Color را روی درگاهی که از آن استفاده می‌کنید، فعال کنید. در غیر این صورت ممکن است با مشکل مواجه شوید. در صورتی که گزینه Instant Game Response فعال باشد، تلویزیون به صورت خودکار آن را فعال می‌کند.

تنظیمات Game Optimizer

تلویزیون اولد C1 می‌تواند تصویر را بر اساس ژانر بازی شما تنظیم کند. زیرمنوی Game Genre شامل چهار ژانر از پیش تعریف شده می‌شود که گزینه‌های Black Stabilizer و White Stabilizer را نسبت به نوع بازی شما تنظیم می‌کنند. به عنوان مثال حالت FPS (مخصوص بازی‌های تیراندازی اول شخص) تصویر طوری تنظیم می‌شود که جزئیات بیشتری را در سایه‌ها و نقاط تاریک ببینید. در اینجا یک گزینه جدید به نام Prevent Input Delay نیز اضافه شده است که تأخیر در ورودی را حتی کمتر از چیزی که هست می‌کند. تنظیم آن روی حالت “Boost” تأخیر را به ۳ میلی‌ثانیه می‌رساند؛ هرچند تنها روی بازی‌های ۶۰ هرتزی تأثیرگذار است.

گیمینگ با PC/ استفاده از دسکتاپ

مهم است که برای تجربه گیمینگ خوب با PC و پشتیبانی از کروما ۴:۴:۴، حتماً آیکون ورودی را برای درگاه HDMI که از آن استفاده می‌کنید، روی ‌”PC” تنظیم کنید. وقتی این برچسب زده شد، می‌توانید از همان تنظیمات پیش‌فرض SDR یا HDR استفاده کنید یا حالت‌های تصویر را تغییر دهید. این کار از طریق منوی “Home Dashboard” انجام می‌شود. بسته به فرمتی که به تلویزیون ارسال می‌شود، ممکن است نیاز به فعال‌سازی گزینه HDMI Deep Color نیز باشد.

آپدیت تلویزیون ال جی C1

video
play-sharp-fill

هر از چندگاهی آپدیت‌های جدید برای سیستم عامل webOS منتشر می‌شود که بیشتر جهت رفع باگ و یا افزودن موارد جدید به تلویزیون صورت می‌گیرد؛ برای آپدیت کردن تلویزیون ل جی C1 دو راه وجود دارد؛ یکی آپدیت دستی و دیگری آپدیت خودکار. همانطور که در ویدیوی فوق توضیح داده شده ما در این مطلب بررسی تلویزیون C1 به آپدیت خودکار خواهیم پرداخت. البته حتما به این نکته دقت داشته باشید که قبل از اقدام به آپدیت باید تلویزیون به اینترنت متصل شده باشد.

اتصال گوشی آیفون به تلویزیون C1

گاها اتصال گوشی آیفون به اولدهای ال جی با مشکل همراه بوده لذا در این بخش به اتصال گوشی آیفون به C1 اشاره خواهیم کرد؛ نحوه ورود به ایرپلی در ویدیوی فوق توضیح داده شده اما حتما به این مورد دقت داشته باشید که هر دو دستگاه به یک اینترنت متصل شده باشند.

video
play-sharp-fill

اتصال ایرپاد به تلویزیون ال جی C1

اگر چه در این بخش به طور خاص به ایرپاد پرداختیم اما شما می‌توانید جهت اتصال سایر دستگاه‌های صوتی به تلویزیون ال جی C1 نیز از این طریق اقدام کنید؛ در حین اتصال ایرپاد به تلویزیون باید کمی صبر کنید پس در این زمینه عجله نکنید.

video
play-sharp-fill

آیا اولد C1 انتظارات ما را برآورده می کند؟

تلویزیون ال جی C1 با بهره‌مندی از طراحی بی‌نظیر و تکنولوژی‌های به کار رفته در آن  می‌تواند ساعت‌ها کاربر را مجذوب خود کند؛ به نظر می‌رسد در سال 2021 این سری با مدل G1 رقابت تنگاتنگی داشته باشد. البته هزینه تمام شده نیز یکی دیگر از معیارهایی است که می‌تواند تأثیر به‌سزایی در این موضوع داشته باشد. به هر حال کیفیت تصویر فوق العاده‌ی 4K  با نرخ ۱۲۰ هرتزی همراه با پردازنده‌ی قدرتمند نسل 4، تنظیمات مخصوص گیمرها و تأخیر در ورودی کم می‌تواند C1 را به یکی از بهترین تلویزیون‌های معرفی شده‌ی شرکت ال جی در سال‌های اخیر تبدیل کند. به گفته Techradar تلویزیون ال جی C1 یکی از بهترین تلویزیون‌هایی است که در سال 2021 به بازار عرضه شده که این موضوع می‌تواند خبر بسیار خوبی باشد؛ اگر قصد خرید این مدل را دارید و کمی دودل هستید بدون شک حتی خرید به اشتباه این اولد نیز می‌تواند شما را شگفت زده کند.

چند دقیقه با اولد C1

بدون شک اولد ال جی C1 یکی از بی نظیر تلویزیون‌هایی است که بنده تا به حال با آن سروکار داشته‌‍ام؛ ظاهر فاخر، کیفیت تصویر عالی، صدای شیوا و یکدست، رابط کاربری روان و صدها قابلیت دیگر می‌تواند شما را مجذوب این اولد ال جی کند. اگر خیلی خودمونی بخوام بگم همون طور که از تصویر زیر پیداست ضخامت بسیار نازک قسمت فوقانی این اولد، در هنگام جعبه‌گشایی حس فوق‌العاده‌ای را به شما خواهد داد. از طرفی بافت پایه و قسمت پشتی به گونه‌ای بوده که حس استحکام و تجمل را در هر لحظه به کاربر یادآوری خواهد کرد به همین دلیل شاید وجود این محصول لوکس در هر خانه‌ای بتواند جلوه‌ای زیبا را به محیط و دکوراسیون ببخشد👌.

میکروفون و قابلیت اسکرول و موس کنترل جادویی، می‌تواند وبگردی آسانی را به دنبال داشته باشد که در همان بخش راه اندازی اولیه و پس از نصب پایه خودنمایی می‌کند.در همین جا توصیه می‌کنم موقعیت مکانی تلویزیون را روی ایران تنظیم نکنید چون به دلیل وجود تحریم‌ها شاید تعدادی از قابلیت‌های مهم غیرفعال شوند. این اولد رو سه بخش تماشای ویدیو، پخش موزیک و گیم بررسی کردیم که در حال حاضر کلمه‌ی مناسبی برای توصیف آن به ذهنم خطور نمی‌کند.

اگر قبل از این به تماشای یک ویدیو یا فیلم با اولدها پرداخته باشید شاید منظورم رو خیلی خوب درک کنید چون به معنای واقعی کلمه فیلم‌های 4K و با کیفیت بالا بی‌نظیر خواهند بود. نکته‌ای که منو متحیر کرده بود حالت‌های صدای مختلف تعبیه شده برای بلندگوی ۴۰ واتی این اولد بود که بسته به نوع حالت انتخاب شده، تفاوت‌های بارزی در باس و حجم صدا ایجاد می‌شد؛ به طور مثال در حین انتخاب حالت فوتبال یا گیم بیشتر صدا به سمت جلو تمرکز پیدا می‌کرد تا کاربر حس بهتری نسبت به تصاویر به نمایش درآمده پیدا کند و به نوعی با جو بازی فوتبال یا گیم بیشتر درگیر شود. با انتخاب حالت موزیک تا حدی از نویز آن گرفته می‌شد که همه‌ی اینها به واسطه هوش مصنوعی قرار گرفته در دل پردازنده آلفا۹ محقق شده است. گیم آخرین موردی است که به آن خواهم پرداخت.

اگرچه PS5 در دسترس ما نبود اما بازی کردن PS4 Pro با بهترین تلویزیون گیمینگ در سال ۲۰۲۱ شاید از دید بنده یه کم دور از ذهن می‌رسید و حتی برای خودم هم کمی دور از انتظار بود. به دلیل لاگین نکردن در اکانت ال جی به Game Optimizer دسترسی نداشتیم اما تأخیر در ورودی و زمان پاسخگویی پایین، یک بازی روان و به دور از لگ را به تصویر کشید. از طرفی FIFA 2018 چهارنفره هم ‌بسیار دلپذیر بود چون پنل اولد آن در هر زاویه‌ای، تصاویر را بدون کاهش کیفیت به نمایش می‌گذاشت.

تنها موردی که دوست دارم در پایان به آن اشاره کنم در مورد پرسش بسیاری از دوستان جهت خرید این اولد برای بازی با کنسول‌های نسل نهمی و در کل برای استفاده گیمینگ است. در فرنگ(بلاد تولیدکننده این محصول) چون گارانتی شرکتی این اولد فعال بوده لذا مواردی همچون پیکسل سوختگی یا ماندگاری تصویر برای گیمرها آن چنان مورد خاصی نیست اما در ایران از طرفی محرومیت از این گارانتی و از طرفی هزینه‌های سرسام آور تعمیر و یا حتی خرید تلویزیون ال جی C1 می‌تواند افراد را کمی مردد کند. در کل نظر شخصی بنده بر این است که اگر به دنبال تجربه‌ی حس بی نظیر بازی‌های مختلف از فورزا گرفته تا کالاف هستید بدون شک این مدل شما را تا حدی سیراب خواهد کرد اما اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که حتی حین بازی کردن هم نگران چنین مواردی خواهید بود بهتر است سراغ مدل‌های دیگری که در قسمت مقایسه به آنها اشاره کرده‌ایم بروید.

در پناه حق و به دور از کرونا باشید

سردبیر سایت سلام‌ بابا

ساعت ۴:۲۵ صبح اولین روز شهریورماه ۱۴۰۰😜

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 14 میانگین: 4.5]

حتما ببینید

تلویزیون سونی X90L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X90L سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. …

31 نظر

  1. مصطفی

    سلام من تلویزیون ال جی اولد 55 c1 دارم . یه مشکلی دارم هر چند دقیقه یکبار تصویر تلویزیون با یک اسکرین عوض میشه که حالت نورافشانی داره یعمی یک صفحه ای میاد که نورافشانی توش دیده میشه و تصویر فیلم قطع میشه و ما باید یکبار یکی از دکمه های تی وی را بزنیم تا برگرده به حالت پخش فیلم. چجوری میتونم برطرفش کنم

    • سردبیر

      سلام و درود
      به احتمال زیاد محافظ صفحه فعال بوده که از طریق منو می‎‌توانید نسبت به غیرفعال کردن آن اقدام کنید

  2. مهدی

    سلام من ازسایت سلام باباحدودیکی دوماه قبل مدل48c1راخریدم وواقعاراضیم.فقط یه سوال ایابه جزپخش کننده خودتلویزیون مدیاپلیردیگری براش هست اگه هست لطفااسمشوبگیدتادرتلویزیون نصبش کنم خیلی ممنون

    • سردبیر

      سلام و عرض ادب
      متأسفانه به دلیل تحریم‌ها و محدویت‌های موجود، بسیاری از این قابلیت‌ها در دسترس نبوده ولی سرچ کنید که پلیر nex در دسترس هست یا خیر

  3. محمد

    سلام، آیا نصب محافظ صفحه برای تلویزیون اولد ال جی c1 باعث گرم شدن بیش از حد صفحه میشه و احتمال سوختن صفحه یا پیکسلهاش رو افزایش میده؟

    • ارمان نویدی

      سلام و عرض ادب و احترام
      خیر ، چون بین صفحه نمایش و محافظ فضای خالی وجود دارد
      موفق باشید

  4. محمد

    ببخشید شما میگین دقت رنگ قبل کالیبراسیون این تلویزیون چندان جالب نیست باید تنظیم بشه لطفا آموزش بدین چطور

  5. مادح

    آخرین آپدیت شماره چنده؟

    • سردبیر

      در حال حاضر نسخه 03.20.80 بر روی سایت ال جی در دسترس قرار گرفته دوست عزیز که تعدادی از باگ‌ها رفع شده.

    • امیر

      با سلام وقتی کار حرفه ای انجام میشه بهتر هست منبع بیشتر تست ها که سایت ریتینگ هست ذکر شود و واترمارک این سایت پاک نشود و واتر مارک خود را قرار دهید شما که زحمت تست و جعبه گشایی و ترجمه خوب کشیدین برای خواننده آگاه تو ذوق میزنه این رعایت نکردن حق کپی رایت.

      • سردبیر

        سلام و درود
        امیدوارم در صحت و سلامتی کامل به سر ببرید
        تشکر از اظهار نظر شما ولی اگر متن رو با دقت بیشتر مطالعه می‌کردید متوجه درج منبع برای این مطلب خواهید شد به نحوی که این رویه برای اغلب بررسی‌های تخصصی سلام‌ بابا رعایت شده است.
        در مورد واترمارک هم در هیچ یک از تصاویر Rtings واترمارک قرار داده نمی‌شود و فقط لوگوی آن در بعضی از پس زمینه تصاویر قرار داده شده که همانطور که از تصاویر ابتدایی متن پیداست ما هم برای حفظ حقوق این سایت خارجی نسبت به حذف آن اقدام نکرده‌ایم.
        پیروز و سربلند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *