تلویزیون سونی X9000J

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90J

تلویزیون سونی X90J

تلویزیون سونی X90J یکی دیگر از مدل‌های جدید 2021 بوده که توسط شرکت بزرگ و نام آشنای سونی معرفی شده و انتظار می‌رود به زودی وارد بازار ایران شود. تلویزیون X90J طیف وسیعی از ویژگی‌های منحصر به فرد را ارائه می‌دهد که یکی از بهترین گزینه‌هایی به حساب می‌آید که در آینده‌ای نه چندان دور می‌توانید خریداری نمایید. این مدل جدید سونی با داشتن کیفیت تصویر 4K در کنار نسبت کنتراست طبیعی بالا و پشتیبانی از HDR کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای را در اختیار تماشاگر قرار می‌دهد. مانند دیگر مدل‌های سونی، X90J دارای حالت Netflix Calibrated بوده و از پشتیبانی رسانه‌ای IMAX Enhanced برخوردار است، همچنین از دیگر ویژگی‌های این تلویزیون در بخش تصویر می‌توان به پشتیبانی از فرمت‌های استاندارد Dolby Vision HDR و Dolby Atmos audio اشاره کرد.

تلویزیون X90J دارای HDMI2.1 بوده و از ویژگی‌هایی همچون سرعت رفرش 120هرتز و ALLM پشتیبانی می‌کند؛ که در نهایت می‌توان گفت یک تلویزیون موردعلاقه‌ی گیمرها به حساب می‌آید. از طرف دیگر این LED سونی یکی از اولین تلویزیون‌هایی بوده که از سیستم عامل جدید Google TV بهره می‌برد و انواع مختلفی از ویژگی‌های جدید شخصی‌سازی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. همچنین دارای دستیار Google Assistant و Chromecast است تا از بخش صوتی تلویزیون مانند یک اسپیکر هوشمند برای کنترل کل خانه استفاده کنید. 

به لطف Acoustic Multi-Audio سونی و همچنین بلندگوهایی که در پشت و اطراف تلویزیون قرار دارند، X90J کیفیت صدایی فراگیر و بسیار عالی را ارائه می‌دهد. از نظر طراحی ظاهری نیز بسیار خوب به نظر می‌رسد و با پایه‌های دو شاخه‌ای و محکم در نهایت نمایی شیک و زیبا به هر خانه‌ای می‌بخشد. تا اینجا ما تنها  به بخشی از ویژگی‌های تلویزیون X90J شگفت‌انگیز اشاره کردیم؛ برای اطلاع از صفر تا صد مشخصات این مدل تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

video
play-sharp-fill

استفاده کلیتماشای فیلمبرنامه تلویزیونیبرنامه ورزشیبازی ویدیوییویدیو HDRبازی HDRمانیتورینگ
استفاده کلی

به طور کلی می‌توان از تلویزیون سونی X90J به عنوان یک تلویزیون عالی برای استفاده‌های مختلف نام برد. این مدل جدید سونی به لطف داشتن نسبت کنتراست بالا، پشتیبانی از لوکال دایمینگ و روشنایی بالای HDR، برای تماشای فیلم و محتوای HDR گزینه‌ی خوبی است. علاوه بر داشتن کیفیت تصویر بی‌نظیر؛ از طرف دیگر با پشتیبانی از پورت HDMI2.1، تأخیر در ورودی پایین، زمان پاسخگویی سریع و نرخ تازه‌سازی 120 هرتز یک تلویزیون عالی برای گیمینگ نیز به حساب می‌آید. با این حال هنوز از نرخ تازه‌سازی متغیر (VRR) پشتیبانی نمی‌کند اما شرکت سونی در نظر دارد در آپدیت‌های آینده این قابلیت را فعال کند. همچنین X90J برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی و مسابقات ورزشی مناسب است زیرا می‌تواند به خوبی کیفیت محتواهای با رزولوشن پایین را ارتقا دهد. علاوه بر این با روشنایی بالا از انعکاس نور جلوگیری می‌کند.

با دارا بودن همه‌ی مشخصات عالی که اشاره کردیم، اگر طرفدار تماشای برنامه‌های تلویزیونی هستید، باید عرض کنم تلویزیون X90J زاویه دید نه چندان گسترده‌ای دارد و ممکن است آنچنان که انتظار می‌رود تصاویر از زاویه‎‌های غیر مستقیم واضح و دقیق به نظر نمی‌رسند. اگر توانایی پرداخت هزینه بیشتری را داشته باشید مدل بالاتر X90J‌ یعنی X95J هم می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای خرید باشد.

تماشای فیلم

تلویزیون X90J برای تماشای فیلم بسیار ایده‌آل است. این مدل دارای نسبت کنتراست طبیعی برجسته بوده که رنگ‌های عمیق مشکی را کاملاً یکنواخت ارائه می‌دهد و در کنار آن از قابلیت لوکال دایمینگ نیز بهره می‌برد که در نهایت برای تماشای تلویزیون در محیط‌های تاریک عملکرد خوبی دارد. همچنین این تلویزیون می‌تواند وضوح محتواهای با رزولوشن پایین را ارتقا دهد.

برنامه تلویزیونی

می‌توان گفت X90J سونی برای دیدن برنامه‌های تلویزیونی ایده‌آل است اما نه به اندازه‌ی عملکرد خوبی که در زمینه‌های دیگر ارائه می‌دهد. همانطور که گفته شد این تلویزیون از روشنایی بالایی برخوردار بوده و به خوبی می‌تواند از بازتاب نور جلوگیری کند. همچنین از سیستم عامل Google TV بهره می‌برد و از طریق رابط کاربری برنامه‌های متنوعی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. اما متأسفانه زاویه دید این مدل سونی ضعیف است، به طوری که در هنگام تماشای تلویزیون از کنار تصاویر آن چنان که انتظار می‌رود واضح و دقیق دیده نمی‌شوند. 

برنامه ورزشی

به لطف داشتن زمان پاسخگویی عالی که سکانس‌های سریع در بازی‌ها را به واضحی نمایش می‌دهد، می‌توان گفت برای تماشای برنامه‌های ورزشی مناسب است. علاوه بر این از ویژگی Black Frame Insertion بهره می‌برد که وضوح حرکت‌های سریع تصاویر را بهبود می‌بخشد. این تلویزیون دارای پنل VA بوده و با اینکه کنتراست بالایی دارد اما متأسفانه از زاویه دید نسبتاً ضعیفی برخوردار است که برای تماشای بازی‌های ورزشی به صورت گروهی زیاد مناسب نیست.

بازی ویدیویی

X90J یک تلویزیون بسیار عالی برای گیمینگ است. به دلیل داشتن تأخیر در وردی پایین، زمان پاسخگویی سریع و سرعت رفرش 120 هرتز یک تجربه‌ی عالی گیمینگ را برای دوستداران بازی فراهم می‌کند. اگر علاقه‌مند به بازی کردن در اتاق‌های تاریک هستید، X90J گزینه‌ی بسیار مناسبی است چراکه با داشتن کنتراست بالا و قابلیت لوکال دایمینگ در محیط‌های تاریک عملکرد بسیار خوبی ارائه می‌دهد. اما متأسفانه هنوز از قابلیت VRR پشتیبانی نمی‌کند و بنا به گفته‌ی سونی قرار است این کمپانی در آینده VRR را برای تلویزیون X90J فعال کند. اگر از طرفداران گیمینگ هستید و دنبال یک تلویزیون مناسب برای بازی کردن و همچنین کیفیت تصویر عالی، توصیه می‌کنم به مطلب بهترین تلویزیون‌های مخصوص بازی مراجعه فرمایید.

ویدیو HDR

تلویزیون X90J برای تماشای فیلم‌های HDR بسیار مناسب است. همانطور که گفته شد ال ای دی X90J دارای پنل VA بوده از کنتراست بالایی برخوردار است و همچنین از لوکال دایمینگ بهره می‌برد، بنابراین برای استفاده در اتاق‌های تاریک کاملاً ایده‌آل است. حتی اگر از نظر فنی طیف رنگی گسترده‌ای را ارائه نمی‌دهد اما در نمایش محتواهای HDR در این ضمینه عملکرد مناسبی را دارد و علاوه بر آن با روشنایی بالا جزئیات را به خوبی نمایش می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این مدل سونی می‌توان به ارتقای کیفیت محتواهای دارای رزولوشن پایین اشاره کرد. 

بازی HDR

به لطف سرعت رفرش 120 هرتز، زمان پاسخگویی سریع و تأخیر در ورودی پایین، تلویزیون X90J یک تجریه‌ی عالی از گیمینگ را برای شما فراهم می‌کند و در اجرای بازی‌های HDR عملکرد بسیار مناسبی دارد. علاوه بر این، یکنواختی سطح مشکی کاملی را به دلیل داشتن کنتراست بالا و لوکال دایمینگ ارائه می‌دهد که برای استفاده در اتاق‌های تاریک گزینه‌‌ی مناسبی به حساب می‌آید. با این حال هنوز قابلیت VRR برای این تلویزیون فعال نشده است.

مانیتورینگ

تلویزیون سونی X90J تأخیر در ورودی پایین و زمان پاسخگویی سریعی دارد و برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر می‌تواند انتخاب خوبی باشد. این تلویزیون از بیشتر رزولوشن‌ها و همچنین از کروم 4.4.4 برای نمایش بهتر متن‌ها پشتیبانی می‌کند. به دلیل زاویه دید نه چندان گسترده متأسفانه تصاویر در زاویه‌های غیر مستقیم واضح دیده نمی‌شوند.

نقد و بررسی تلویزیون سونی X90J

تلویزیون سونی X90J یکی از مدل‌های 2021 شرکت نام‌آشنای سونی است و جایگزین X9000H می‌شود و عمدتاً از مشخصاتی مشابه هم برخوردار هستند. این تلویزیون دارای صفحه نمایش ال ای دی بوده و از کیفیت تصویر 4K HDR بهره می‌برد و جزو تلویزیون‌های میان‌رده‌ رو به بالای سونی به حساب می‌آید. X90J دارای پنل VA بوده که از نسبت کنتراست برجسته‌ای برخوردار است و در کنار آن از قابلیت لوکال دایمینگ پشتیبانی می‌کند. بنابراین در نهایت یکنواختی سطح مشکی کاملی را به نمایش می‌گذارد و برای استفاده در محیط‌های تاریک ایده‌آل است. اما ناگفته نماند از طرف دیگر به دلیل بهره بردن از پنل VA، دارای زاویه دید ضعیفی بوده و برای تماشای تلویزیون به صورت دسته جمعی عملکرد ایده‌آلی ارائه نمی‌دهد. X90J دارای ظاهری بسیار شیک و مدرنی بوده و هم به صورت ایستاده توسط پایه‌های دو شاخه‌ای و محکم، هم با اتصال کردن تلویزیون به دیوار نمایی زیبا به خانه‌های شما می‌بخشد. 

به لطف داشتن ویژگی‌هایی همچون سرعت رفرش 120 هرتز، زمان پاسخدهی سریع و تأخیر در ورودی پایین در کنار داشتن پورت HDMI2.1، ال ای دی X90J یک گزینه‌ی عالی برای گیمینگ به حساب می‌آید. اما با این حال هنوز قابلیت VRR در این تلویزیون فعال نشده است. همانند همه‌ی تلویزیون‌های سونی 2021، X90J نیز از سیستم عامل جدید Google TV بهره می‌برد که تعداد زیادی برنامه‌های مختلف در اختیار شما قرار می‌دهد و بسیار کاربر پسند است. از دیگر نقاط قوت این مدل جدید سونی می‌توان به روشنایی بالای آن جهت جلوگیری از انعکاس نور و توانایی در ارتقای کیفیت محتواهای با رزولوشن پایین اشاره کرد.


طراحی تلویزیون X90J

سبک

طراحی تلویزیون سونی X9000J

تلویزیون سونی X90J از نظر ظاهری بسیار شبیه مدل قبلی یعنی X9000H بوده و با داشتن طراحی ساده، در عین حال بسیار شیک و مدرن است. صفحه نمایشگر این تلویزیون کاملاً تخت بوده و هیچ انحنایی در گوشه‌های آن دیده نمی‌شود. همچنین علاوه بر اینکه می‌توانید تلویزیون را به دیوار متصل کنید، دارای پایه‌های پلاستیکی براق است در حالی که از استحکام بالایی برخوردار هستند و به راحتی این امکان را فراهم می‌کنند تا به طور مثال سیستم‌های صوتی همچون ساندبار در پایین تلویزیون جا بگیرند. به طور کلی تلویزیون X90J ظاهری زیبا و مدرن دارد و نمایی شیک به هر خانه‌ای می‌بخشد.

پایه‌های نگه‌دارنده

پایه‌های نگه‌دارنده‌ی تلویزیون X9000J

مثل بیشتر تلویزیون‌های سونی، X90J هم دارای دو پایه بوده که در قسمت‌های کناری به راحتی و بدون نیاز به پیچ نصب می‌شوند. شکل این پایه‌ها به صورت دو شاخه‌ و از جنس پلاستیک براق است که هم نمایی شیک و زیبا دارند و هم به خوبی از تلویزیون در برابر ضربه‌های ناگهانی و افتادن پشتیبانی می‌کنند. در سایز 55 اینچ X90J پایه‌ها فضایی به ابعاد 41.92 در 13.35 اینچ را اشغال می‌کنند.

قسمت پشتی

قسمتی پشتی تلویزیون سونی X9000J

یکی از بخش‌هایی که تفاوت عمده‌‌ای بین X90J و X9000H دیده می‌شود مربوط به قاب پشتی است؛ همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید دارای یک الگوی شبکه مانند بوده که در وسط آن یک مربع بزرگ با مارک Bravia حک شده است. اگر از ورودی کابل برق فاکتور بگیریم همه‌ی ورودی‌ها روبه پهلو هستند و این امر باعث می‌‌شود در هنگام متصل بودن به دیوار دسترسی به پورت‌ها آسان‌تر صورت بگیرد. البته برای مدیریت کابل‌ها و جلوگیری از بهم‌ریختگی آن‌ها گیره‌هایی در پشت پایه‌‌های نگه‌دارنده تعبیه شده است.

ضخامت و حاشیه‌ها

ضخامت تلویزیون سونی X9000J

این تلویزیون کمی ضخامت بیشتری نسبت به دیگر مدل‌های سونی دارد. ضخامت کلی X90J حدوداً 7.2 سانتی‌متر است و تقریباً با X9000H برابر بوده، با این حال هنگام نصب بر روی دیوار زیاد بیرون نمی‌زند و ظاهری مناسب و قابل قبول دارد. حاشیه‌های اطراف صفحه نمایشگر تلویزیون X90J بسیار ناچیز بوده و اصلاً در هنگام تماشای برنامه‌های مختلف حواس شما را پرت نمی‌کند و برابر 1.0 سانتی‌متر است.

کیفیت ساخت

کیفیت ساخت تلویزیون سونی X9000J

تلویزیون X90J، از جمله پایه‌های نگه‌دارنده‌ی آن با اینکه کلاً از جنس پلاستیک ساخته شده است، اما از کیفیت ساخت خوبی برخوردار بوده و همچنین قسمت پشتی این تلویزیون انعطاف‌پذیری بالایی دارد. با اینکه پایه‌های نگه‌دارنده همانند دیگر تلویزیون‌ها ممکن است کمی تکان بخورند اما به خوبی از تلویزیون پشتیبانی می‌کنند و هیچ مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.


کیفیت تصویر تلویزیون سونی X90J

کنتراست

کنتراست تلویزیون سونی X9000J

کنتراست یکی از شاخص‌های مهم و تأثیرگذار در کیفیت تصویر تلویزیون به حساب می‌آید و بنابراین هرچه نسبت کنتراست بالاتر باشد، تلویزیون تصاویر واضح‌تری را در محیط‌های تاریک نمایش می‌دهد. X90J با بهره بردن از پنل VA، نسبت کنتراست برجسته‌ای دارد و به نوعی از X9000H بسیار بالاتر است. علاوه بر آن از قابلیت لوکال دایمینگ پشتیبانی می‌کند و در نهایت یکنواختی سطح مشکی کاملی را ارائه می‌دهد. اگر شما هم به دیدن برنامه‌های تلویزیونی در اتاق‌های تاریک علاقه‌مند هستید، تلویزیون سونی X90J گزینه‌ی بسیار مناسبی است که عملکرد عالی در محیط‌های تاریک ارائه می‌دهد. نسبت کنتراست در این تلویزیون 5600 به 1 است.

لوکال دایمینگ

video
play-sharp-fill

تلویزیون X90J از فناوری لوکال دایمینگ (Local Dimming) برخوردار است که همراه با کنتراست بالای این تلویزیون یکنواختی سطح مشکی کاملی ارائه می‌دهد. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت لوکال دایمینگ قابلیتی است که موجب افزایش قدرت رنگ سیاه می‌شود که در این تلویزیون با فعال کردن آن عملکرد عالی در محیط‌های تاریک ارائه می‎‌دهد.

اوج روشنایی HDR

با اینکه روشنایی صفحه نمایش تلویزیون به محتوایی که تماشا می‌کنید هم بستگی دارد اما X90J از روشنایی کافی برای جلوگیری از بازتاب نور برخوردار است. تلویزیون سونی X90J روشنایی HDR خوبی ارائه می‌دهد و نسبت به مدل X9000H پیشرفت چشمگیری داشته است. 

روشنایی HDR بعد از تنظیمات کالیبراسیون تلویزیون در حالت تصویر Custom می‌توانید Picture Mode و Brightness روی حداکثر، Contrast و Color Tone را به ترتیب روی 90 و Expert 2 تنظیم کنید. همچنین HDR Tone Mapping را روی Gradation Preferred قرار دهید و سپس لوکال دایمینگ و Peak Luminance روی High تنظیم کنید. از طرف دیگر با غیر فعال کردن Peak Luminance روشنایی تصویر به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

اگر می‌خواهید محتوای HDR روشن‌تر شود، گزینه‌های Advanced Contrast Enhancer و Peak Luminance را روی High قرار دهید. سپس Brightness و Contrast روی حداکثر و HDR Tome Mapping را روی Brightness Preferred تنظیم کنید که در نتیجه تصویر به مراتب روشن‌تر خواهد بود. 

اوج روشنایی SDR

تلویزیون X90J از اوج روشنایی SDR فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده، با اینکه روشنایی تلویزیون همچنان بسته به محتوا متفاوت است. این تلویزیون نسبت به X9000H در صحنه‌های واقعی روشنایی بهتری دارد. همچنین X90J برای جلوگیری از بازتاب نور در اتاق‌های روشن عملکرد خوبی ارائه می‌دهد.

اگر تمایل دارید تصویر روشن‌تری داشته باشید، Picture Mode را روی Vivid قرار داده و همچنین Brightness و Contrast را روی حداکثر تنظیم کنید. سپس تن رنگ را روی Neutral، لوکال دایمینگ و Peak Luminance را روی حداکثر (High) تنظیم کنید.

یکنواختی خاکستری و یکنواختی مشکی

یکنواختی سطح مشکی و خاکستری تلویزیون X9000J

یکنواختی خاکستری بیان‌کننده میزان یکنواختی رنگ‌ها در سطح صفحه نمایش است. همچنین یکنواختی مشکی نیز در تلویزیون به یکنواختی رنگ مشکی در کل صفحه نمایش اشاره دارد. برای صحنه‌های ورزشی، یکنواختی خاکستری و مشکی یکی از شاخص‌های مهم و تأثیرگذار در کیفیت تصویر به حساب می‌آیند. X90J سونی از یکنواختی خاکستری خوبی برخوردار است. یکنواختی خاکستری در صحنه‌های تاریک‌تر بهتر دیده می‌شود. همچنین در این تلویزیون یکنواختی مشکی نیز خوب به نظر می‌رسد. با لوکال دایمینگ صفحه سیاه و یکنواخت‌تر است.

زاویه دید

video
play-sharp-fill

این تلویزیون با بهره بردن از پنل VA نسبت کنتراست بالایی دارد و یکنواختی سطح مشکی کاملی را به نمایش می‌‌گذارد؛ از طرف دیگر همانطور که انتظار می‌رود تلویزیون X90J با پنل VA زاویه دید ضعیفی دارد. این بدین معنی است که در هنگام تماشای تلویزیون از کنار، تصاویر آنچنان که انتظار می‌رود دقیق و واضح به نظر نمی‌رسند و بنابراین برای چینش مبلمان گسترده در یک نشیمن بزرگ و تماشای تلویزیون به صورت گروهی ایده‌آل نیست. در این تلویزیون در زاویه‌ی 38 درجه نور نمایشگر تا 75% کاهش و در زاویه‌ی 27 درجه از شدت رنگ‌ها کاسته می‌شود و با افت رنگ همراه است.

طیف رنگی(Color Gamut)

به میزان گستردگی نمایش رنگ‌ها در تلویزیون وسعت رنگی گفته می‌شود. همچنین وسعت رنگی بالا رابطه‌ی مستقیمی با روشنایی دارد. تلویزیون سونی X90J از طیف رنگی خوبی برخوردار است و می‌تواند رنگ‌های مختلف را به خوبی نمایش دهد. 

گرادینت(محو شدگی رنگ‌ها)

گرادینت در تلویزیون X9000J

ترکیب بندی و محوشدگی رنگ‌ها در X90J عالی بوده، هرچند که کمی تداخل رنگ‌ها تنها در برخی موارد مانند رنگ‌های خاکستری‌‌های تیره‌، سبزها و قرمزها وجود دارد که می‌توانید با تنظیم گزینه‌ی Smooth Gradation روی High تاحدی از این میزان بکاهید.


نمایش و پخش محتوای تلویزیون X90J

زمان پاسخگویی

زمان پاسخگویی در تلویزیون سونی x9000j

احتمالاً هنگام تماشای فوتبال و مسابقه‌های ورزشی در صحنه‌های سریع مانند شوت کردن توپ کمی تاری در تصویر را مشاهده کرده‌اید؛ این میزان توسط شاخصی تحت عنوان زمان پاسخگویی بررسی می‌شود. X90J سونی همانند X9000H دارای زمان پاسخگویی بسیار خوبی است. بنابراین در نهایت X90J تصاویری کاملاً صاف و واضح را به نمایش می‌گذارد. اگر به نمودار بالا دقت کنید زمانی که برای تغییر رنگ یک پیکسل به صورت 100% لازم است، در حدود 10.7 میلی‌ثانیه بوده و برای پاسخگویی به 80% این میزان زمان، بالغ بر 3.9 میلی‌ثانیه طول خواهد کشید. 

سوسو زدن تصویر

نور پس‌زمینه‌ی تلویزیون سونی X90J در فرکانس 720 هرتزی شروع به سوسو زدن می‌کند که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود. در تمام حالت‌های تصویر با سرعت 120 هرتز سوسو می‌زند، اما این فرکانس سوسو زدن به اندازه‌ی کافی زیاد است که نباید برای اکثر افراد قابل مشاهده باشد. با این حال در صورت فعال کردن حالت Black Frame Insertion به نظر می‌رسد باعث می‌شود تا نور پس زمینه در سرعت 720 و 120 هرتز سوسو بزند.

تأخیر در ورودی

میزان لگ یا تأخیر در ورودی یکی از با اهمیت‌ترین مواردی بوده که در هنگام گیمینگ و همچنین استفاده به عنوان مانیتور تأثیرگذار است. تلویزیون سونی X90J دارای میزان تأخیر در ورودی برجسته در حالت بازی است و در مقایسه با X9000H بهتر بوده یعنی تأخیر در ورودی پایین‌تری ارائه می‌دهد. اگر دقیق‌تر به این بحث بپردازیم؛ به صورت مثال پردازش یک محتوای Full HD با سرعت رفرش 60 هرتز حدود 18.7 میلی‌ثانیه زمان لازم است، به زبان ساده‎‌تر یعنی برای نمایش دادن یک فیلم با وضوح 1080 به نحوی که در هر ثانیه 60 بار بروزرسانی شود زمانی حدود 18.7 لازم است که این میزان نشان‌دهنده‌ی یک تأخیر در ورودی عالی در تلویزیون X90J در حالت‌های گیمینگ و گرافیکی است. 

سرعت رفرش

تلویزیون X90J از سرعت رفرش 120 هرتز بهره می‌برد که خبر خوشحال کننده برای گیمرها محسوب می‌شود. اما هنوز نرخ تازه‌سازی متغیر (VRR) در این تلویزیون فعال نیست و به گفته‌ی شرکت سونی در بروزرسانی‌ سیستم عامل آینده پیاده سازی خواهد شد.

X90J سونی از رزولوشن‌های 1080P ،1440P ،4K در نرخ تازه‌سازی 60 هرتز و همچنین از رزولوشن 1080P و 4K در نرخ تازه‌سازی 120 هرتز پشتیبانی می‌کند.

سازگاری با کنسول‌های بازی

کنسول های بازی در تلویزیون سونی X9000J

تلویزیون سونی X90J می‌تواند با توجه به بهره بردن از ویژگی‌های مناسب گیمینگ، با تمام توان بازی‌ کنسول‌های PS5 و Xbox Series X را اجرا کند. این تلویزیون می‌تواند بازی‌های 4K با نرخ 120 و 60 هرتز را روی کنسول بازی PS5 به اجرا درآورد و همچنین بازی‌های 4K با نرخ 120 و 60 هرتز را روی کنسول بازی Xbox Series X اجرا می‌کند. با این حال در اجرای بازی‌ها با رزولوشن 1440P و نرخ 120 هرتز ناتوان است و قابلیت نرخ تازه‌سازی متغیر(VRR) هنوز برای این مدل سونی فعال نشده است. برای اطلاعات بیشتر در مورد سایر تلویزیون‌های مناسب برای این کنسول‌های بازی، می‌توانید به مطلب بهترین تلویزیون برای PS5 و Xbox Series X مراجعه کنید.

پورت‌های ورودی

پورت های ورودی X9000J

به طور کلی پورت‌های ورودی در تلویزیون از اهمیت بالایی برخوردار هستند و باعث ایجاد ارتباط با دستگاه‌های خارجی می‌شود. درگاه‌های ورودی X9000H در این تلویزیون در قسمت پشتی روبه پهلو قرار دارند تا هم در صورت متصل کردن آن به دیوار و هم به صورت ایستاده روی میز، کاربران به راحتی دسترسی داشته باشند. این تلویزیون در مجموع دارای 4 پورت HDMI و 2 پورت USB بوده و همچنین یک خروجی هدفون، یک خروجی صدای دیجیتال(نوری)، یک ورودی کمپوزیت، یک پورت آنتن، یک پورت LAN و IR IN از جمله ورودی‌های X90J هستند.

تلویزیون سونی X90J از فرمت‌های استاندارد تصویر HDR ،Dolby Vision و HLG پشتیبانی می‌کند که در نهایت تصاویری باکیفیت و واضح را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.


کیفیت صدا در تلویزیون X90J

این تلویزیون از 2 بلندگو 2 کاناله با توان 20 وات بهره می‌برد که کمترین گستره‌ی فرکانسی آن 89.80 هرتز است و در کل بسیار خوب بوده و می‌تواند صدایی رسا و گیرا را در محیط پخش کند. با قابلیت تصحیح صدای اتاق می‌تواند بسته به اکوستیک اتاق شما صدا را تنظیم کند که این کار به وسیله‌ی میکروفون تعبیه شده در ریموت کنترل صورت می‌گیرد.

تلویزیون X90J از فرمت‌ استاندارد Dolby Atmos via TrueHD از طریق eARC پشتیبانی می‌کند. برای استفاده از این فرمت باید ابتدا حالت HDMI-eARC را فعال کرده و سپس Digital Output Audio را روی گزینه‌ی Pass-Through تنظیم کنید. علاوه بر این برای تجربه‌ی صدایی با کیفیت‌تر می‌توانید سیم صوتی خود را به پورتی که روی آن eARC یا ARC حک شده است متصل کنید.


قابلیت‌های هوشمند تلویزیون سونی X90J

رابط کاربری

رابط کاربری X9000J

همانند سایر تلویزیون‌های 2021 سونی، X90J نیز از سیستم عامل هوشمند Google TV بهره می‌برد که جایگزین Android TV شده است. استفاده از آن برای کاربران نسبتاً آسان بوده و بسیار روان اجرا می‌شود و می‌توان در وب پیج‌های مختلف به گشت و گذار بپردازید. با این حال هنگام آزمایش‌ تلویزیون در تنظیمات Cinemotion با مشکل روبرو شده‌اند. وقتی که حالت تصویر روی ‘Custom’ تنظیم شود، پس از خاموش شدن دوباره خود به خود روشن می‌شود. همچنین هنگام استفاده از برنامه‌ای مانند Netflix اگر از حالت تصویر ‘Custom’ در HDR استفاده شود، خود به خود خاموش می‌شود. این اشکالاتی است که احتمالاً شرکت سونی از طریق بروزرسانی‌ سیستم عامل در آینده برطرف کند.

اپلیکیشن‌ها

اپلیکیشن ها در تلویزیون X9000J سونی

سیستم عامل Google TV نسخه 10 برنامه‌ها و بازی‌ها بسیار متنوعی ارائه می‌‌دهد و همچنین در صفحه‌ی اصلی تبلیغات، محتوای پیشنهادی وجود دارد و همچنین فروشگاه Google Play تعداد زیادی برنامه‌های مختلفی در دسترس کاربران قرار می‌دهد. علاوه بر این با Chromecast داخلی می‌توانید محتوا را از طریق یک تلفن همراه متصل به همان شبکه ارسال کنید. شما می‌توانید از تبلیغات شخصی خودداری کنید اما نمی‌توانید به طور کامل آن‌ها را حذف نمایید. بازکردن برنامه‌ی یوتیوب در زمانی حدود 2 ثانیه طول می‌کشد که می‌تواند برای استفاده‌ی روزانه شما بسیار کاربردی و سرگرم کننده باشد.

ریموت کنترل

ریموت کنترل در تلویزیون سونی X9000J

ریموت کنترلی که سونی برای تلویزیون X90J عرضه کرده است بسیار شبیه ریموت X9000H بوده که در قسمت بالایی آن دکمه‌های برای دسترسی سریع به سرویس‌های پخش مانند Prime Video و YouTube تعبیه شده است. کنترل صدا از طریق Google Assistant یا Amazon’s Alexa در دسترس بوده اما ابتدا باید آن را به یک اسپیکر هوشمند متصل کنید و سپس برای استفاده‌ از دکمه‌ی دستیار اختصاصی در ریموت کنترل باید بلوتوث تلویزیون را فعال کنید. علاوه بر این با استفاده از این ریموت کنترل هوشمند می‌توانید برنامه‌ها را راه‌اندازی کنید، برخی از تنظیمات تلویزیون را تغییر دهید، به جست و جوی محتواهای مورد علاقه‌ی خود بپردازید یا اطلاعاتی مانند آب و هوا و زمان را بخواهید.

کنترل در تلویزیون سونی X9000J

یک دکمه در زیر مارک SONY در مرکز حاشیه‌ی تلویزیون قرار دارد که به شما این امکان را می‌دهد تلویزیون را روشن/خاموش کنید، تلویزیون را دوباره راه‌اندازی کنید، منبع ورودی کانال را تغییر دهید یا میزان صدا را تنظیم نمایید. 

لوازم همراه تلویزیون

لوازم همراه تلویزیون سونی X9000J

همراه این تلویزیون یک دفترچه‌ی راهنما، ریموت کنترل، دو عدد باتری قلمی و سیم اتصال برق در اختیار شما قرار داده می‌شود.


مشخصات تلویزیون سونی X90J

ویژگی ها و مــــدل
تولید کننده
سال ساخت
کشورسازنده
کشور مونتاژ
قابلیت ضبط
منو فارسی
⬇امتیازات⬇
ترکیبی
فیلم
برنامه تلویزیونی
برنامه ورزشی
گیمینگ
فیلم HDR
بازی HDR
مانیتور
⬇مشخصات اصلی⬇
نوع صفحه نمایش
نوع پنل
کیفیت تصویر
⬇طراحی⬇
نوع پایه
ضخامت بدنه(cm)
ضخامت حاشیه(cm)
کیفیت ساخت
نرخ تازه سازی
کنتراست
لوکال دایمینگ
اوج روشنایی SDR
اوج روشنایی HDR
طیف رنگ
حجم رنگ
یکنواختی خاکستری
یکنواختی مشکی
انعکاس نور
کیفیت SD
کیفیت HD
کیفیت Full HD
کیفیت 4k
کیفیت 8k
زمان پاسخ دهی
سرعت تازه سازی متغیر
VRR
FreeSync
G-SYNC Compatible
⬇ورودی⬇
تأخیر در ورودی
تعداد HDMI
تعداد USB
گیرنده خارجی
خروجی نوری صدا
خروجی هدفون
ورودی کامپوننت
خروجی RCA صدا
ورودی کامپوزیت
ورودی آنتن
Ethernet
ورودی IR
HDR10
+HDR10
دالبی ویژن
HLG
HDMI 2.0
HDMI 2.1
CEC
HDCP 2.2
USB 3.0
خروجی صدا متغیر
پشتیبانی Wi-Fi
ARC
eARC
دالبی اتموس به وسیله eARC
DTS
⬇صوتی⬇
امتیاز کیفیت صدا
توان صدا خروجی
⬇قابلیت های هوشمند⬇
رابط کاربری
سیستم عامل
نسخه
راحتی استفاده
اتصال به موبایل
کنترل صوتی
کنترل روی تلویزیون
مصرف برق

قیمت تلویزیون X90J

مـــــــــــدل قیمت تـاریخ آپدیت استعلام قیمت
تلویزیون سونی 50X90J کلیک کنید
تلویزیون سونی 55X90J ۳۰.۶۰۰.۰۰۰ ۱۴۰۰/۰۸/۱۷ کلیک کنید
تلویزیون سونی 65X90J ۴۱.۵۰۰.۰۰۰ ۱۴۰۰/۰۸/۱۷ کلیک کنید
تلویزیون سونی 75X90J ۶۵.۵۰۰.۰۰۰ ۱۴۰۰/۰۸/۱۷ کلیک کنید

مقایسه X90J با مدل‌های مشابه

مقایسه X90J با CX

[s201_bai id=”164″]

تلویزیون ال جی CX و X90J تلویزیون‌های بسیار متفاوتی هستند. سونی از پنل VA برای X90J استفاده کرده است در حالی که CX دارای پنل WRGB بوده و از تکنولوژی OLED برخوردار است. بنابراین هر دو تلویزیون برای استفاده در محیط‌های تاریک مناسب هستند اما CX می‌تواند رنگ مشکی عمیق را بهتر نمایش دهد زیرا توانایی خاموش و روشن کردن پیکسل‌ها را به صورت مجزا دارد و در نهایت در یک اتاق تاریک عملکرد بهتری به نماش می‌گذارد. اما اگر شما تمایل به تماشای تلویزیون در اتاق‌های روشن دارید X90J سونی گزینه‌ی بهتری برای شما است زیرا روشنایی بالایی دارد که به خوبی از انعکاس نور جلوگیری می‌کند. با اینکه X90J به دلیل بهره بردن از پنل VA، نسبت کنتراست برجسته‌ای ارائه می‌دهد و سطح مشکی کاملاً یکنواختی نمایش می‌دهد اما زاویه دید ضعیفی نسبت به CX دارد. از دیگر مزایای تلویزیون CX ال جی، می‌توان به زمان پاسخگویی سریع‌تر نسبت به X90J اشاره کرد. همچنین از ورودی HDMI2.1 بیشتری برخوردار بوده و از VRR پشتیبانی می‌کند در حالی که این قابلیت هنوز برای X90J در دسترس نیست. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که CX برای گیمرها گزینه‌ی بهتری خواهد بود.

با همه‌ی این‌ها باید در نظر داشت که بر خلاف تلویزیون X90J سونی، خطر پیکسل سوختگی در CX همانند دیگر اولدها وجود دارد. این دو تلویزیون از نظر ظاهری نیز کاملاً متفاوت هستند. CX از پایه‌ی وسط بهره می‌برد در حالی که X90J دارای پایه‌های دو شاخه‌ای در قسمت‌های کناری است. همچنین از نظر ضخامت بسیار با هم تفاوت دارند به طوری که تلویزیون X90J حدود 2.1 سانتی‌متر نسبت به CX از ضخامت بشتری برخودار است. به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که تلویزیون CX ال جی در مقایسه با تلویزیون X90J سونی بهتر است، به خصوص برای کاربرانی که طرفدار گیمینگ هستند. برای اطلاعات کافی در مورد این تلویزیون بی‌نظیر ال جی توصیه می‌کنم به بررسی تخصصی تلویزیون CX ال جی مراجعه فرمایید.

مقایسه X90J با X9500H

[s201_bai id=”167″]

X90J با X9500H اشتراکات زیادی با هم دارند، اما از چند جنبه هم متفاوت هستند. در حالی این دو مدل سونی هر دو از پنل VA بهره می‌برند اما تلویزیون X90J نسبت کنتراست بهتری دارد و یکنواختی سطح مشکی کاملاً یکنواختی را ارائه می‌دهد. بنابراین در محیط‌های تاریک عملکرد بهتری نسبت به X9500H ارائه می‌دهد. X9500H از طیف رنگی گسترده‌تری برخوردار بوده و رنگ‌های متنوع و جذابی را می‌تواند نمایش دهد و همچنین در مقایسه با X90J روشنایی بیشتری دارد و به خوبی از انعکاس نور جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر برای گیمینگ، تلویزیون سونی X90J گزینه‌ی بهتری است. زیرا از پورت HDMI2.1 پشتیبانی کرده و می‌تواند محتوای 4K را با سرعت رفرش 120 هرتز نمایش دهد.

X9500H دارای سیستم عامل Android TV بوده در حالی که تلویزیون X90J از سیستم عامل جدید Google TV بهره می‌برد و برنامه‌های متنوعی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. اگر بخواهیم این دو تلویزیون سونی را از نظر ظاهری مقایسه کنیم، باید عرض کنم که زیاد با هم متفاوت نیستند. هر دو از پایه‌های دوشاخه‌ای که در قسمت‌های کناری تلویزیون نصب می‌شوند برخوردار هستند که به خوبی می‌توانند از تلویزیون پشتیبانی کنند. تلویزیون X90J به طور کلی از ضخامت بالایی برخوردار بوده و در مقایسه با X9500H نیز حدود 0.3 سانتی‌متر ضخیم‌تر است. قسمت پشتی این دو مدل با هم فرق دارد و X9500H کلاً کیفیت ساخت بهتری دارد.  

مقایسه X90J با X9000H

[s201_bai id=”166″]

در مقایسه‌ی X90J با X9000H می‌توان گفت که تنها در چند مورد با هم متفاوت هستند و شباهت زیادی به هم دارند. هر رو مدل از پنل VA بهره می‌برند و نسبت کنتراست طبیعی مناسبی دارند اما X90J از کنتراست بهتری نسبت به X9000H برخوردار است و سطح مشکی کاملاً یکنواختی را ارائه می‌دهد. بنابراین اگر تمایل در محیط‌های تاریک برنامه‌های مورد علاقه‌ی خود را ببینید، X90J عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. با این حال گسترده‌ی رنگی X90J به اندازه‌ی X9000H نیست اما محتوای HDR را روشن‌تر نمایش می‌دهد و همچنین به دلیل پشتیبانی از قابلیت ABL روشنایی X90J سازگارتر است.

به طور کلی هر دو مدل از ظاهر شیک و مدرنی برخودار هستند و هم به صورت ایستاده و هم با متصل کردن به دیوار نمایی زیبا به هر خانه‌ای می‌بخشند. هر دو از پایه‌های دوشاخه‌ای برخوردار هستند و همچنین می‌توان گفت تقریباً ضخامت یکسانی دارند. تلویزیون سونی X9000H دارای سیستم عامل Android TV بوده اما شرکت سونی در X90J از سیستم عامل Google TV استفاده کرده است. اگر کنجکاو هستید اطلاعات بیشتری در مورد صفر تا صد X9000H داشته باشید مطلب بررسی تخصصی تلویزیون سونی X9000H اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد.

مقایسه X90J با A90J

[s201_bai id=”165″]

در پایان قصد داریم به طور مفصل به مقایسه‌ی X90J با A90J بپردازیم. تلویزیون سونی X90J و A90J دارای پنل‌های متفاوتی هستند و از نظر عملکرد بسیار با هم تفاوت دارند. تلویزیون A90J از پنل WRGB بهره می‌برد، در حالی که X90J دارای پنل VA است. A90J دارای تکنولوژی OLED است و کیفیت تصویر بهتری نسبت به X90J نمایش می‌دهد؛ زیرا نسبت کنتراست تقریباً بی‌نهایتی دارد و یکنواختی سطح مشکی کاملی را ارائه می‌دهد؛ با اینکه X90J هم دارای نسبت کنتراست برجسته‌ای بوده اما A90J از کنتراست بالاتری برخوردار است. 

همچنین تلویزیون A90J با زاویه دید وسیع‌تر این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا همراه با دوستان خود از تماشای تلویزیون لذت ببرید زیرا کیفیت تصاویر از بغل و در زاویه‌های غیر مستقیم همچنان دقیق و واضح دیده می‌شود. از دیگر نقطه قوت‌های A90J می‌توان به به زمان پاسخگویی نزدیک به لحظه‌ی آن اشاره کرد که باعث می‌شود محتواهای سریع مانند بازی‌ها بهتر دیده شوند. ناگفته نماند با همه‌ی این‌ها، A90J همانند سایر اولدها در معرض پیکسل سوختی قرار دارد.

از نظر ظاهری نیز این دو مدل سونی تفاوت‌های زیادی دارند. به طور مثال با این که هر دو از پایه‌های کناری برای ثابت نگه‌ داشتن تلویزیون در حالت ایستاده بهره می‌برند، اما X90J دارای پایه‌های V شکل و A90J پایه‌های صاف و کاملاً تخت دارد. علاوه بر این ضخامت X90J حدود 3.1 سانتی‌متر از A90J بیشتر بوده و همچنین به طور کلی A90J از کیفیت ساخت بالاتری برخوردار است. در همین حال هردو تلویزیون دارای شباهت‌هایی همچون نرخ تازه‌سازی 120 هرتز و پشتیبانی از HDMI2.1 هستند و با سیستم عامل جدید Google TV کار می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد A90J توصیه می‌کنم به مطلب بررسی تخصصی تلویزیون سونی A90J مراجعه فرمایید.

X90J سونی ارزش خریدن دارد؟

تلوزیون سونی X90J با بهره بردن از ظاهری زیبا در کنار تکنولوژی‌های به کار رفته در آن خریداران مجذوب خود می‌کند. به نظر می‌رسد به زودی وارد بازار ایران شود و با سایر مدل‌های 2021 رقابت تنگاتنگی داشته باشد. البته قیمت این تلویزیون نیز از دیگر معیارهایی است که نقش به سزایی در محبوبیت در بین مردم دارد. به هر حال X90J با کیفیت تصویر 4K، سرعت رفرش 120 هرتز و رابط هوشمند کاربر پسند، یکی از بهترین تلویزیون‌های سونی به حساب می‌آید. همچنین با پشتیبانی از پورت HDMI2.1 و زمان پاسخگویی سریع بسیار مورد توجه‌ی علاقه‌مندان گیمینگ قرار می‌گیرد. به شما پیشنهاد می‌کنم برای آشنایی با دیگر مدل‌های 2021 به مطلب جدیدترین تلویزیون‌های سونی مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 4.6]

حتما ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X77L

تلویزیون سونی X77L سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. …

12 نظر

  1. علی

    سلام
    من این مدل رو خریدم
    تصویر در تصویر رو نتونستم فعال کنم
    این مدل این قابلیت رو داره؟

    • سردبیر

      سلام و عرض ادب
      قصد پخش تصویر تلفن همراه رو روی تلویزیون دارید یا دو بخشی کردن صفحه نمایش دوست عزیز؟

  2. ایدا نوری

    با سلام- سونی x8j مدل سال ۲۰۲۱ و اینچ۵۵ خریدم، الان ک روشن کردیم موقع تماشای شبکه tv هستیم، ولی هر ۲ دقیقه یکبار تصویر قطع میشه و کلیپ‌ دموی داخل حافظه سونی پخش میشه-
    هر ۴ پورت hdmi رو تست کردیم ، کابل متصل به tv سالمه و … چون همین کابل انتن روی tv قبلیمون قشنگ بدون ایراد نگاه میکردیم.
    لطفا راهنمایی بفرمایید مشکل از کجاس؟
    راه حلش چیه . با تشکر

    • سردبیر

      سلام و درود
      وارد منو شوید و بخش سیستم را انتخاب کنید، آخرین گزینه مربوط به retail mode بوده که با غیر فعال کردن آن، مشکل شما برطرف خواهد شد.

  3. علی

    سلام و عرض ادب . خسته نباشید

    ببخشید تلویزیون سونی x85j دارم وقتی میخام گوشی اندرویدم ب تلویزیون از طریق وای فای دایرکت وصل کنم خطای
    try unplugging the connect decies power cable cabl then plug it in again

    مبده ! شما چه راه حلی میدید ؟

    • سردبیر

      سلام و درود
      آیا هر دو دستگاه به یک وای فای متصل هستند؟

  4. رضا

    سلام خسته نباشید من میخواستم بعداز مدت ها تلویزیونم رو عوض و مدل 90j سونی رو بخرم خواستم بدونم اگر بخوام حالا با اینکه تازه وارد ایران شده بخرم مشکلی یا خرابی نداره به نظر شما؟
    خلاصه منظورم اینه ریسک کنم بخرمش یا صبر کنم تا یک سال بگذره بهتره
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • سردبیر

      سلام و درود
      تا به حال مشکل خاصی گزارش نشده از طرف کاربران یا خریداران برای این مدل
      جهت اطمینان خاطر هم میتونید با یکی از خریداران این محصول مشورت کنید دوست عزیز

  5. محمد

    چون من کنسول بازی ایکس باکس وان اس دارم و 4k و 60 هرتز هست چون می‌خوام بدونم آیا تلویزیون x9000j پشتیبانی می‌کنه 60 هرتز هم یا نه و آیا Q80A برای بازی کردن بهتره? چون Vrr داره خوب کدوم بهتره و آیا کنسول ایکس باکس وان اس برای X9000j خوبه یا نه

    • سردبیر

      سلام و درود
      بله پشتیبانی خواهد کرد؛ در برتری Q80A شکی نیست ولی هر دو برای بازی با ایکس باکس در مناسب هستند دوست عزیز

  6. محمد

    ببخشید سلام و عرض ادب یک سوال داشتم میخواستم بدونم این تلویزیون از 4k و 120 هرتز و 60 هرتز پشتیبانی می‌کنه یا نه چون شما نوشتین قابلیت VRR این تلویزیون هنوز فعال نشده و میشه بگین آیا اگه VRR فعال نباشه فقط 4k و 120 هرتز هست یا اصلا ربطی نداره الان این تلویزیون که VRR ش فعال نیست از 4k و 120 هرتز و 60 هرتز پشتیبانی می‌کنه و قابلیت VRR چه فایده ای داره و میگن اگه قابلیت VRR فعال نباشه یکم لگ داره تو بازی تلویزیون آیا راسته یا نه

    • سردبیر

      سلام و درود فراوان
      بله پشتیبانی خواهد کرد؛ قابلیت VRR هم در حال حاضر غیرفعال بوده و قرار است طی یک به روزرسانی در دسترس کاربران قرار بگیرد؛ نبود VRR میتونه در پرش تصویر تأثیرگذار باشه که در مطلب زیر به آن اشاره کرده ایم
      https://www.salambaba.blog/22254/sony-tvs-secret-menu-entry-guide/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *