تلویزیون سونی A80L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی A80L

تلویزیون سونی A80L 

مانند سایر تولیدکننده های تلویزیون برند سونی نیز هر ساله اقدام به تولید و عرضه تلویزیون های جدید می کند تا از عرصه رقابت عقب نماند. تلویزیون های سونی از جمله تلویزیون های بسیار لوکس و لاکچری می باشد که علاوه بر رابط کاربری آسانی که دارد، طراحی بسیار زیبا و کارایی بالایی نیز دارد. تلویزیون های برند سونی دارای کیفیت تصویر و ساخت، طراحی، صدا، امکانات بی نظیری است که مشتریانی زیادی را جذب خود کرده است. طرفداران این برند ژاپنی هر ساله منتظر عرضه محصولات جدید این برند هستند. به همین دلیل ما نیز در این مطلب قصد داریم به بررسی تخصصی تلویزیون سونی A80L بپردازیم پس برای آشنایی بیشتر با این محصول تازه عرضه شده با ما همراه باشید.

تلویزیون سونی A80L پایین ترین مدل OLED سونی در سال 2023 است. این مدل جانشین تلویزیون A80K در سال 2022 است و همچنین این مدل پایین تر از A95L قرار می گیرد. سونی در این مدل از پنل WOLED ال جی استفاده کرده است. این مدل یک تلویزیون عالی با امکانات کامل و پشتیبانی از پهنای باند HDMI 2.1 در دو درگاه HDMI برای بازی تا 4k @ 120 هرتز و پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر HDMI Forum VRR و G-SYNC است. این تلویزیون دارای آخرین پردازنده شناختی XR سونی است که توانایی پردازش تصویر و ارتقاء مقیاس تلویزیون را فراهم می کند. A80L از تلویزیون محبوب گوگل به عنوان پلتفرم سیستم عامل هوشمند خود استفاده می کند و تلویزیون دارای یک میکروفون داخلی برای کنترل صدای هندزفری است. از دیگر ویژگی‌های عالی این تلویزیون، ورودی بلندگوی S-Center آن است که می‌تواند تلویزیون را به یک کانال بلندگوی مرکزی در هنگام اتصال ساندبار سونی و یک تنظیم کننده ATSC 3.0 برای پشتیبانی از پخش بیش از حد 4k تبدیل کند. این تلویزیون در سایزهای 55، 65، 77 و 83 اینچی عرضه می‌شود. برای خرید محصول فوق می توانید به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید. همچنین ویدئوهای مربوط به بررسی، جعبه گشایی و مقایسه تلویزیون A80L برای شما بارگذاری شده، از شما دعوت خواهم کرد تا پایان مطلب با سلام بابا همراه باشید.

جمع امتیازات تلویزیون سونی A80L ( امتیاز از 10 میباشد)
امتیاز کلی: 8.8 امتیاز فیلم: 9.2
نمایش تلویزیون: 8.5 ورزش: 8.6
بازی های ویدیویی: 9.1 فیلم اچ دی آر: 8.9
بازی اچ دی آر: 8.9 مانیتور: 9.0

تفاوت بین اندازه ها و انواع سایز

مدل های “55، “65، “77 و “83 اینچ از تلویزیون سامسونگ A80L عرضه شده است که تقریباً همگی از ویژگی های یکسانی برخوردارند و تنها نام مدل های آن‌ها متفاوت است.

اندازه مدل نوع پنل
55″ Sony XR-55A80L WOLED
65″ Sony XR-65A80L WOLED
77″ Sony XR-77A80L WOLED
83″ Sony XR-83A80L WOLED

طراحی ظاهری تلویزیون سونی A80L

تلویزیون سونی A80L یک تلویزیون عالی با بدنه کاملاً پلاستیکی و طراحی بسیار شیک است و دارای پایه‌های فلزی می باشد که به خوبی و با حداقل لرزش تلویزیون را پشتیبانی می‌کند. پایه های این تلویزیون را می توانید در سه حالت مختلف قرار دهید و با توجه به میز تلویزیون و موقعیت آن پایه ها را تنظیم کنید و می توانید ساندبار خود را بدون مسدود شدن صفحه نمایش در جلو آن قرار دهید. همانطور که گفتیم قسمت پشتی تلویزیون کاملاً پلاستیکی است و دارای پوششی برای مدیریت کابل‌ها می‌باشد. در حالت نصب به دیوار دسترسی به ورودی های جانبی آسان تر از ورودی های پشتی است. به طور کلی تلویزیون سونی A80L یک تلویزیون بسیار خوش ساخت و دارای کیفیت بسیار خوبی است.

کیفیت تصویر تلویزیون سونی A80L

تلویزیون سونی A80Lتلویزیون A80L به دلیل داشتن پنل OLED دارای نسبت کنتراست تقریباً بی نهایت است که این ویژگی باعث می شود سطح سیاهی کاملی در اتاق های تاریک داشته باشد بنابراین محتوای تیره در محیط های تاریک شگفت انگیز به نظر می رسد. با توجه به پیکسل های خود تابش OLED، هر پیکسل می تواند در کنار پیکسل هایی که حداکثر روشنایی را دارند، به طور کامل خاموش شود. این منجر به مشکی های کامل در اطراف هایلایت های روشن می شود. همچنین کنتراست و جزئیات تاریک تلویزیون در حالت بازی مانند سایر حالت های تصویر فوق العاده است. این تلویزیون دارای حداکثر روشنایی HDR خوبی است. به دلیل اولد بودن در اتاقی با روشنایی متوسط کاملاً رضایت بخش نیست اما در اتاق تاریک و جایی که نقاط برجسته روشن در کنار رنگ های مشکی تلویزیون ظاهر می شوند بسیار عالی عمل می کند. محدود کننده روشنایی خودکار تلویزیون (ABL) است و هنگامی که نقاط برجسته روشن بزرگ روی صفحه نمایش وجود دارد، به طور قابل توجهی روشنایی تلویزیون را کم می کند. حداکثر روشنایی SDR تلویزیون نیز همانند HDR مناسب و قابل قبول است. این تلویزیون از یک پنل RWBG یا WOLED با چهار زیرپیکسل استفاده می کند.

تلویزیون A80L دارای طیف رنگی عالی HDR است و رنگ ها بسیار  زنده به نظر می رسند. این مدل پوشش تقریباً عالی از فضای رنگی رایج DCI-P3 را پوشش می دهد و پوشش خوبی از فضای بازتر و پر استفاده Rec نیز دارد. همچنین تلویزیون حجم رنگ خوبی دارد. مانند تمام OLED ها، به دلیل مشکی عالی و نسبت کنتراست تقریبا بی نهایت، رنگ های تیره را به خوبی نمایش می دهد، اما رنگ های تلویزیون تا حدی به دلیل اوج روشنایی کم A80L و همچنین به دلیل پنل WOLED آن، خیلی روشن نمی شوند. سونی A80L یکنواختی خاکستری عالی دارد. همانطور که در پنل های WOLED معمول است، خطوط عمودی قابل توجهی وجود دارد، اما شما نمی توانید آنها را از فاصله دید معقول و در صحنه های پیچیده تر از یک پس زمینه تک رنگ مشاهده کنید. همچنین تلویزیون از یکنواختی مشکی خوبی نیز برخوردار است. این تلویزیون زاویه دید فوق العاده ای دارد. هنگامی که از یک طرف به آن نگاه می‌کنید، تصویر ثابت می‌ماند. همچنین قابلیت بازتاب فوق العاده ای نیز دارد. رنگ بنفش بسیار کمی وجود دارد، اما اصلاً حواس‌ را پرت نمی‌کند و بازتاب‌های منابع نور روشن را به خوبی مدیریت می‌کند.

نمایش تصویر و ورودی ها

تلویزیون سونی A80Lسونی A80L زمان پاسخگویی تقریباً آنی دارد و در نتیجه تقریباً هیچ تاری حرکتی در پشت اجسام با حرکت سریع وجود ندارد. توانایی نمایش کیفیت تصویر 4K 120Hz را دارند و برای بازی کردن با کنسول های نسل نهم گزینه بسیار خوبی است و جزو تلویزیون های گیمینگ بازار محسوب می شود. این تلویزیون از تکنولوژی VRR و ALLM نیز برخوردار هستند و رفرش ریت متغیر و همچنین تأخیر ورودی پایین را هنگام بازی کردن در اختیار شما قرار می دهند. سونی این تلویزیون را به قابلیت Auto HDR Tone Mapping مجهز کرده است که عملکرد آن مشابه قابلیت HGiG است و قسمت های روشن و تاریک بازی های HDR را با جزئیات بیشتری نمایش می دهد. 

این تلویزیون دارای چهار پورت HDMI است که تنها دو عدد از آنها (طبق معمول پورت شماره 3 و 4) از نوع HDMI 2.1 می باشند. این تلویزیون از اکثر رزولوشن‌های رایج (به جز 1440p با هر نرخ تازه‌سازی) تا 4k @ 120Hz با پورت‌های HDMI 3 و 4 یا 4k @ 60Hz در HDMI 1 و 2 پشتیبانی می‌کند. کروما 4:4:4 را با تمام وضوح‌های پشتیبانی شده نمایش می‌دهد. این تلویزیون فقط از Dolby Vision تا 4k @ 60Hz  پشتیبانی می کند و از Dolby Vision با سیگنال های 4k @ 120Hz پشتیبانی نمی کند. همچنین همانطور که در تلویزیون های سونی معمول است، Sony A80L از طیف گسترده ای از فرمت های صوتی پیشرفته از طریق eARC پشتیبانی می کند. بنابراین تلویزیون از هر فرمت اصلی صوتی پشتیبانی می کند و لازم نیست نگران سازگاری آن با منابع خارجی مختلف باشید. 

کیفیت صدا تلویزیون سونی A80L

به طور کلی این تلویزیون در سطح صدای متوسط بسیار خوب عمل می کند و پاسخ فرکانسی مناسبی دارد. پاسخ فرکانسی تلویزیون با افزایش صدا بدتر می شود و در حداکثر صدا ضعیف می شود. همچنین این تلویزیون مدیریت اعوجاج کافی را دارد اما محدوده صدای تلویزیون اعوجاج وجود دارد و با افزایش صدا بدتر می شود. بنابراین برای بهترین کیفیت صدا می توانید با صدای متوسط به آن گوش دهید.

ویژگی‌های هوشمند تلویزیون سونی A80L

این تلویزیون به سیستم عامل اندروید 10 مجهز است و دارای رابط کاربری گوگل تی وی (Google TV) می‌باشد. همچنین از اینترنت اشیاء (IoT) نیز پشتیبانی می کند و می توانید به کمک دستیار صوتی گوگل، لوازم خانگی و خانه هوشمند خود را مدیریت و کنترل کنید. این تلویزیون قابلیت اتصال به موبایل اندرویدی و آیفون (با سیستم عامل iOS) را دارد و شما می توانید محتوای دلخواه خود را از طریق موبایل روی تلویزیون پخش کنید. 

رابط کاربری و برنامه ها

تلویزیون سونی A80Lمانند سایر تلویزیون های سونی این تلویزیون نیز دارای همان پلت فرم هوشمند Google TV یا اندروید است که بسیار کاربرپسند است و دارای محتوای زیادی است و همچنین منو کاربری آسانی دارد. اما متأسفانه، مانند اکثر تلویزیون‌ها، تبلیغات در سراسر رابط کاربری نمایش داده می‌شوند و نمی‌توانید به‌طور کامل از آن را حذف کنید. دارای فروشگاه Google Play است که تعداد زیادی برنامه برای دانلود در دسترس دارد و بسیار راحت اجرا می شوند. همچنین دارای Google Chromecast داخلی است، بنابراین می توانید به راحتی محتوا را از تلفن خود ارسال کنید.

ریموت کنترل

لوازم جانبی

تلویزیون سونی A80Lلوازم جانبی این تلویزیون شامل موارد زیر می باشد:

  • ریموت کنترل
  • 2 عدد باتری قلمی
  • آداپتورهای 4x VESA
  • کابل برق
  • راهنمای استفاده

نقاط قوت و ضعف

نقاط قوت نقاط ضعف

کنتراست بی نهایت برای مشکی های عمیق

روشنایی SDR کمتر از رقبا

لرزش 24p را از هر منبعی حذف می کند

تنها دو پورت HDMI 2.1 دارد که یکی از آن‌ها پورت eARC است

نمایش طیف وسیعی از رنگ ها 

بدون پشتیبانی از FreeSync VRR

پشتیبانی از فرمتهای صوتی و تصویری پیشرفته مانند DTS و Dolby Vision  

حداکثر روشنایی HDR محدود در حالت بازی

زمان پاسخگویی بسیار کم، بنابراین اشیاء با حرکت سریع صاف به نظر می رسند

خطر سوختگی

دارای یکنواختی کامل مشکی  پرش تصویر به دلیل زمان پاسخ تقریباً آنی

در ارتقاء محتوای با وضوح پایین مشکلی وجود ندارد

 

کنترل انعکاس باورنکردنی

 

زاویه دید فوق العاده

 

پشتیبانی از VRR و پهنای باند HDMI 2.1 برای بازی تا 4k @ 120Hz

 

تأخیر ورودی بسیار کم

 

آنباکس و کالیبراسیون تلویزیون سونی A80L

در ویدئوی زیر به صورت کامل بازگشایی تلویزیون سونی A80L انجام شده و شما می‌توانید با شیوه اصولی نصب و راه اندازی این تلویزیون آشنا شوید؛ همچنین در ادامه‌ی ویدئو، کارشناس سلام بابا وارد منوی تلویزیون شده و شما را با بخش‌های مختلف آشنا خواهد کرد تا به آسانی کالیبراسیون تلویزیون خود را انجام دهید.

بررسی نهایی تلویزیون سونی A80L

به طور کلی تلویزیون سونی A80L تلویزیونی عالی برای هر نوع استفاده ای می باشد. حداکثر روشنایی HDR آن خوب است، بنابراین هنگام تماشا در یک اتاق تاریک، فیلم‌ها به خوبی ظاهر می‌شوند. روشنایی SDR آن کمتر چشمگیر است، اما تلویزیون با کنترل بازتاب فوق العاده آن را جبران می‌کند، بنابراین تلویزیون هنگام تماشای برنامه های تلویزیونی و ورزش در یک اتاق روشن نیز عالی به نظر می رسد. مانند تمام OLED ها، تلویزیون به دلیل تأخیر ورودی بسیار کم و زمان پاسخگویی تقریباً آنی، برای بازی متمایز است. متأسفانه روشنایی HDR تلویزیون در حالت بازی کاهش می یابد، بنابراین برای بهترین تاثیر بصری، بازی های HDR را در یک اتاق تاریک انجام دهید. همین ویژگی‌های تلویزیون در بازی آن را به انتخابی عالی برای استفاده به عنوان مانیتور رایانه شخصی تبدیل می‌کند، اگرچه، مانند همه OLED‌ها در این مدل هم خطر سوختن وجود دارد. به طور کلی، این تلویزیون در هر زمینه ای شگفت انگیز است و نیاز شما را پاسخگو می باشد. پیشنهاد می کنیم برای دیدن مطالب بررسی تخصصی تلویزیون های دیگر از صفحه اصلی وبلاگ سلام بابا دیدن کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

حتما ببینید

تلویزیون سونی X90L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X90L سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *