تلویزیون سامسونگ Q60B

بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q60B

تلویزیون سامسونگ Q60B ازمحصولاتی است که امروز می‌خواهیم آن را برای شما معرفی کنیم، تلویزیونی که در سال 2022 تولید و عرضه شده است. پس با ما همراه باشید تا آن را برای شما به صورت کاملا دقیق بررسی نماییم و نقاط قوت و ضعف آن را به خوبی برای شما تحلیل کنیم. مطلب امروز ما درباره تلویزیون Q60B بوده که می‌خواهیم آن را به صورت کامل با جزئیات برای شما بررسی کنیم. محصولی که می‌توان آن را مبتدی‌ترین تلویزیون سامسونگ از نسل QLED ها در سال 2022 دانست. Q60B تلویزیونی بوده که در سال 2022 جایگزین Q60A قرار گرفت. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این تلویزیون نمایش رنگ‌ها در کیفیت بالا و حجم وسیع است که می‌تواند نمایش را برای کاربر بسیار جذاب کند. این تلویزیون یکی از محصولات میان‌رده سامسونگ است که در امکانات و قابلیت‌های معمولی برخوردار است و برای نمایش خانگی می‌تواند گزینه مناسبی باشد پس با ما همراه باشید تا بیشتر با این محصول آشنا شوید. همچنین ویدئوهای مربوط به بررسی، جعبه گشایی و مقایسه تلویزیون Q60B برای شما بارگذاری شده پس از شما دعوت خواهم کرد تا پایان مطلب با سلام بابا همراه باشید. برای خرید تلویزیون Q60B بر روی اسم آن کلیک کنید. 

نمره اجرایی در استفاده کلی 7.3نمره اجرایی در تماشای فیلم 7.1نمره اجرایی در برنامه‌های تلویزیونی 7.7نمره اجرایی در برنامه‌های ورزشی 7.1نمره اجرایی در بازی‌های ویدیویی 7.2نمره اجرایی در HDR ویدیو 7.1نمره اجرایی در HDR بازی 7.4نمره اجرایی در مانیتورینگ 7.3

 این تلویزیون با استفاده از فناوری Quantum Dot و به وسیله پردازنده کوانتومی موجود در تلویزیون می‌تواند رنگ‌ها را شناسایی و به شکل فوق‌العاده‌ای به نمایش در آورد. اما باید توجه داشته باشید که این تلویزیون از نظر امکانات بسیار محدودتر از نمونه‌های بالارده خودش یعنی Q70B و Q80B است، و امکانات و قابلیت‌هایی نظیر HDMI با پهنای باند 2.1 و قابلیت نرخ نوسازی متغیر یا همان VRR را ندارد که در اکثر QLED ها این قابلیت‌ دیده می‌شود. این در حالی است که این تلویزیون از نرخ نوسازی 60 هرتز پشتیبانی میکند. همچنین سامسونگ مانند همیشه از سیستم عامل تایزن پشتیبانی کرده است که در این تلویزیون از نسخه 2022 آن استفاده شده، که کار با آن بسیار آسان بوده و شما از طریق آن می‌توانید به راحتی به انواع برنامه‌ها و بازی‌ها دسترسی داشته باشید. یکی از ویژگی‌های این سیستم عامل در مقایسه با نسخه‌های قبلی آن، اضافه شدن قابلیت Google Duo است که با استفاده از آن می‌تواند تماس ویدیویی برقرار کنید. یکی‌ دیگر از قابلیت‌های این تلویزیون نسبت کنتراست مطلوبی است که در این تلویزیون وجود دارد و این امر باعث می‌شود که این نمایشگر انتخاب خوبی برای تماشای فیلم در محیط‌های تاریک باشد. در کل می‌توان گفت نسبت به سری قبلی پیشرفت‌های چندانی را در این تلویزیون شاهد نبودیم و عمدتا در Q60B از امکانات و قابلیت‌های سری قبلی یعنی Q60A استفاده شده و در کل بسیار زیاد مشابه هم هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا با Q60B از شرکت سامسونگ شما را بیشتر آشنا کنیم.

تلویزیون Q60B برای دیدن فیلم و نمایش خانگی یکی از گزینه‌های خوب برای خرید به حساب می‌آید زیرا این تلویزیون محتوای 4K را به طور کامل و با کیفیت مطلوب نمایش می‌دهد و همچنین این امکان در آن وجود دارد که فیلم‌هایی که دارای رزولوشن پایینی هستند را در کیفیت مطلوبی نمایش دهد و آن را به خوبی ارتقا ببخشد. گذشته از این Q60B پرش را در نمایش کنسول‌های بازی تا 24P کاهش داده و در برنامه‌های معمولی دیگر به شکل کاملی حذف می‌کند و همچنین محتواهایی که دارای فریم پایینی هستند بدون هیچ کندی ارائه دهد. از سوی دیگر این تلویزیون از نسبت کنتراست بالایی برخوردار است و همچنین در ارائه رنگ مشکی به شکل بسیار عالی نمایش را انجام می‌دهد و همین امکانات موجب می‌شود تا این تلویزیون Q60B در محیط‌های تاریک عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد، زیرا به شکل بسیار عالی می‌تواند رنگ سیاه را تولید کند و آن را در بهترین حالت ارائه دهد. فقط به این نکته دقت کنید که عدم وجود فناوری لوکال دایمینگ می‌توانست ارائه رنگ مشکی در آن را به بهترین شکل ممکن ارتقا ببخشد. البته با نگاهی ساده به این تلویزیون متوجه می‌شوید که محصول‌های هم‌رده آن نیز با توجه به قیمت ارائه شده سامسونگ برای Q60B عملکردی مانند آن را ندارند.

Q60B سامسونگ از محصولاتی است که می‌تواند گزینه بسیار خوب و مطلوبی برای نمایش برنامه‌های روزمره و نمایش خانگی مانند فیلم و سریال و یا دیدن مسابقات ورزشی باشد. این تلویزیون در مکان‌هایی با تابش نور شدید عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند با تنظیم درست نور تصاویر را در بهترین حالت قرار دهد تا شما از دیدن آن نهایت لذت را ببرید. اما با این حال این تلویزیون از نظر زاویه دید عملکرد ضعیفی دارد و برای نمایش‌های دسته جمعی تصویر دلچسپی ارائه نمی‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید مبلمان خود را بر اساس آن بچینید یقین داشته باشید نمی‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. سامسونگ در این تلویزیون از پنل VA پشتیبانی کرده است؛ این نوع پنل تلویزیون را از پیکسل سوختگی در امان نگه می‌دارد و شما با استفاده از آن با خیال راحت می‌توانید به تماشای انواع برنامه‌های تلویزیون بپردازید و ساعت‌ها تلویزیون را بدون مشکل روشن نگه دارید. در کل می‌توان گفت این تلویزیون از نقاط قوت بیشتری برخوردار است که به عنوان مثال می‌توان به نسبت کنتراست بالای آن و یا نمایش فو‌ق‌العاده آن در محیط‌های تاریک اشاره کرد.

Q60B از تلویزیون‌هایی است که می‌تواند یک گزینه مطلوب برای نمایش مسابقات ورزشی به حساب آید. زیرا این تلویزیون این امکان را دارد که بتواند به آسانی با استفاده از روشنایی بالایی که دارد تصویر بسیار عالی را در محیط‌های روشن ارائه دهد و رنگ‌ها را با جزئیات تمام و دقت بسیار بالایی در اختیار مخاطب قرار دهد با این حال باید در نظر داشته باشید که این تلویزیون از نظر زاویه دید مطلوب نیست و نمی‌تواند در نمایش‌های گروهی تصاویر مطلوبی به شما ارائه کند پس دقت داشته باشید در هنگام نمایش دسته جمعی زیاد به گوشه‌ها نروید تا تصاویر را بهتر ببینید. همچنین زمان پاسخ‌گویی در هنگام پخش تصاویر مطلوب است، دقت داشته باشید که در هنگام پخش تصاویر سریع مانند صحنه‌های اکشن یک فیلم تلویزیون با کندی‌هایی مواجه می‌شود و تصویر تا حدودی تار نمایش پیدا می‌کند. در این قسمت می‌توان به نقاط قوتی همچون رنگ‌های شاداب و افزایش روشنایی زیاد در محیط‌های روشن که باعث می‌شود تا تصویری بسیار خوب و شفاف به نمایش درآید اشاره کرد و زاویه‌ی دید محدود و عدم خنثی کردن کامل بازتاب نور نیز از نکات منفی آن محسوب می‌شود.

کیولد Q60B از تلویزیون‌هایی است که می‌تواند برای اجرای کنسول‌های بازی مطلوب به نظر برسد. این تلویزیون دارای تأخیر ورودی بسیار پایینی است و به راحتی می‌تواند تصاویر بازی را در بهترین حالت اجرا کند اما متأسفانه به سرعت تازه سازی آن به 60 هرتز محدود شده است و اما باید بگویم که بازی‌ها به زمان پاسخ گویی بیشتری نیاز دارند و همین موجب می‌شود تا تصاویر سریع در آن اندکی تار به نظر برسد و آن کیفیت دلخواه و مد نظر شما را ارائه ندهد. همچنین از فناوری تازه‌سازی متغیر در این تلویزیون پشتیبانی نشده است و همین باعث می‌شود تا تاری در اجرا بیشتر به نظر برسد. در عوض نسبت کنتراست بالای آن می‌تواند این تلویزیون را به یک گزینه فوق‌العاده و کم هزینه تبدیل کند تا در محیط‌هایی با تابش بالا و تاریک می‌تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. البته به این مورد هم باید اشاره کرد که متأسفانه Q60B فاقد پورت HDMI2.1 است یعنی عملاً برای بازی با PS5 یا Xbox Series X از امکانات لازم برخوردار نیست. اگر به دنبال یک مدل مناسب برای این مورد هستید حتماً توصیه می‌کنم نگاهی به مطلب بهترین تلویزیون برای PS5 و Xbox Series X بیندازید.

تلویزیون Q60B برای تماشای فیلم‌ میتواند HDR گزینه‌ی نسبتاً خوبی باشد زیرا نسبت کنتراست آن بسیار بالا بوده و در نمایش رنگ‌ها بسیار دقیق است و می‌تواند طیف وسعی از رنگ‌ها را به راحتی نمایش دهد، در نظر داشته باشید این تلویزیون فاقد لوکال دایمینگ است و نمی‌توانند روشنایی خیره کننده‌ای در حد تلویزیون‌های پرچم‌دار داشته باشد بر همین اساس نمی‌تواند برای حالت HDR دلچسب باشد. گذشته از این Q60B پرش را در نمایش تا 24P کاهش داده و در برنامه‌های معمولی پرش در تصویر را به شکل کامل حذف می‌کند، همچنین محتواهایی که دارای فریم پایینی هستند بدون هیچ کندی ارائه دهد. به این نکته دقت کنید که روشنایی تلویزیون با روشنایی HDR کاملا دو نوع جدا هستند، و باید بدانید که نور HDR برای روشن‌تر شدن مناطق خاصی از تصویر است تا جزئیات تصویر بسیار برجسته‌تر و دقیق‌تر به نمایش درآیند.

تلویزیون سامسونگ Q60B برای بازی‌های HDR گزینه‌ی مطلوبی به حساب می‌آید چون که تأخیر در ورودی آن پایین است و می‌تواند به عنوان یک نمایشگر خوب شناخته شود، بنابراین برخی از صحنه‌های دارای حرکت سریع هستند، ممکن است تار به نظر برسند. علاوه بر این، از VRR یا نرخ نوسازی متغیر تصویر برای کاهش لگ در صفحه پشتیبانی نمی‌کند. هرچند که نسبت کنتراست بالا و نمایش رنگ‌ها را به خوبی و با دقت انجام می‌دهد و از طیف گسترده‌ای در شناخت رنگ‌ها برخوردار است، اما از لوکال دایمینگ بهره نمی‌برد و فقط به اندازه کافی روشن می‌شود که بتواند برخی از موارد برجسته را مقداری روشن نمایش دهد. به همین دلیل شاید جزو آن دسته از تلویزیون‌های گیمینگ شناخته شود که برای کنسول‌های بازی نسل هشتم مطلوب است.

تلویزیون کیولد سامسونگ Q60B برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر می‌تواند بسیار کاربردی باشد، زیرا تأخیر ورودی آن کم بوده و در سایز بزرگ می‌تواند تجربه خوبی را به ما ارائه کند تا از دیدن تصویر آن نهایت لذت را ببریم. همچنین این تلویزیون می‌تواند از اکثر فرمت‌ها و رزولوشن‌های موجود به جز 1440P پشتیبانی ‌کند و کروم 4:4:4 را به شکل بسیار مطلوبی نمایش می‌دهد که به وضوح بهتر متن در هنگام پخش زیرنویس در فیلم‌ها کمک می‌کند. همچنین طی تحقیقات کارشناسان مجرب سلام بابا این تلویزیون در برابر بازتاب نور به شکل خوبی عمل می‌کند و در محیط‌های خیلی روشن می‌تواند تصویر را بسیار مطوب ارائه دهد. البته با توجه به زاویه دید ضعیف آن شاید دیدن تصاویر از فاصله نزدیک مطلوب و دلچسب نباشد.

 طراحی ظاهری تلویزیون Q60B

تلویزیون سامسونگ Q60B از نظر طراحی دارای ظاهری تخت و ساده است، که تا حد بسیار زیادی شبیه مدل قبلی خودش یعنی Q60A است. یکی از مهم‌ترین تغییرات در آن کاهش محسوس ضخامت است اما همچنان در قاب پشتی در حاشیه‌هایش دارای انحنای زیادی است که در هنگام نصب بر روی دیوار موجب می‌شود شما شیارهای خنک کننده قاب پشتی را ببینید و این زیبایی را از تلویزیون می‌گیرد. همچنین در نظر داشته باشید که در این مدل Q60B پایه‌های تلویزیون قابل تنظیم هستند و شما می‌توانید با تنظیم درست آن انواع دستگاه‌های پخش مانند دی وی دی پلیر و ساندبار و کنسول‌های بازی را در زیر تلویزیون قرار دهید بدون آن که مانع دید شما در تلویزیون بشوند و از استفاده آن‌ها لذت ببرید. در نظر داشته باشید بدنه و پایه‌های این تلویزیون از نوع پلاستیکی بوده و این نوع بسیار آسیب پذیرتر هستند. در کل این تلویزیون از نظر طراحی از محصولات خوب شرکت سامسونگ است و یقینا می‌تواند دیزاین منزل یا محیط کار شما را بهتر از پیش کند.

پایه‌ نگهدارنده

تلویزیون سامسونگ Q60BQ60B دارای پایه‌هایی بسیار عریض و پهن است که به خوبی می‌تواند تلویزیون شما را بر روی خودش نگه دارد، این پایه‌ها با توجه به تست‌های انجام شده مقداری لرزش دارند و این لرزش زمانی بیشتر دیده می‌شود که شما برای آن از حداکثر صدای موجود در تلویزیون استفاده کنید و با توجه به عریض بودن پایه‌ها در این تلویزیون یقینا نیاز است که از یک میز بزرگ برای قرار دادن تلویزیون بر روی آن استفاده کنید. در نظر داشته باشید پایه‌های این تلویزیون دارای قابلیت تنظیم ارتفاع هستند و می‌توانید با تنظیم کردن ارتفاع آن؛ انواع ساندبارها و دستگاه‌های پخش را در زیر تلویزیون قرار دهید و از استفاده آن‌ها در کنار تلویزیون لذت ببرید.

قسمت پشتی تلویزیون

تلویزیون سامسونگ Q60Bدر تلویزیون Q60B پنل پشت تلویزیون از نوع پلاستیک فشرده است که با استفاده از خطوطی به ظاهر برس خورده طراحی فوق‌العاده زیبایی پیدا کرده است. در این بین تلویزیون با استفاده از شیارهایی که از پایه‌ها شروع می‌شود مسیر کابل‌ها را برای شما تعین کرده است تا از به هم ریختگی بین کابل‌ها جلوگیری شود. اما موردی که بسیار قابل توجه است و می‌تواند یک کار غیر استاندارد باشد که در پشت تلویزیون دیده می‌شود مکان قرارگیری نادرست درگاه‌های ارتباطی بوده که اگر تلویزیون را به دیوار متصل سازید دسترسی به درگاه‌های ارتباطی بسیار دشوار بوده و این کار را برای شما در اتصال تلویزیون به سایر دستگاه‌ها بسیار سخت می‌کند.

ضخامت و حاشیه

تلویزیون سامسونگ Q60Bتلویزیون Q60B از استایل بسیار زیبایی برخوردار است و ضخامت آن بسیار ناچیز بوده و به راحتی می‌تواند به محیط شما جلوه‌ای فوق‌العاده ببخشد. این تلویزیون تمام پلاستیکی در ضخیم‌ترین قسمتش دارای ضخامتی در اندازه 2.9 سانتیمتر است که در باریک‌ترین قسمت نیز این میزان به 1.2 سانتیمتر کاهش می‌یابد که بسیار مطلوب به حساب می‌آید. گذشته از این‌ها Q60B مانند تلویزیون‌های پرچم‌دار از حاشیه بسیار کم در هنگام پخش تصویر برخوردار است؛ به گونه‌ای که حاشیه آن 0.9 میلی‌متر محاسبه شده که این میزان برای تلویزیون‌های پرچم‌دار به کار می‌رود.

کیفیت ساخت

تلویزیون سامسونگ Q60BQ60B دارای بدنه‌ پلاستیکی زیبا است که از مقاومت مطلوبی در برابر ضربه برخوردار بوده، اما در نظر داشته باشید که در نگهداری آن باید بیشتر دقت شود. در کل می‌توان گفت مشکلی به آن صورت در ظاهر این تلویزیون دیده نمی‌شود که کیفیت ساخت آن را کاهش داده باشد. در Q60B تغییراتی نیز در قسمت پشتی و پایه‌ها قابل مشاهده است که در زیبایی بیشتر این تلویزیون نسبت به مدل‌های قبلی بی‌تأثیر نیست که می‌تواند برای هر کاربری جذاب‌تر باشد.

کیفیت تصویر تلویزیون سامسونگ Q60B

سامسونگ در تلویزیون Q60B از کیفیت تصویر خوب 4K پشتیبانی کرده است در نرخ نوسازی 60 هرتز با رزولوشن 2160*3840 پیکسل بوده و در آن بیش از 8 میلیون پیکسل برای نمایش تصاویر استفاده شده است. همچنین این تلویزیون دارای پنلی از نوع VA با نسبت کنتراست بسیار مطلوب بوده و می‌تواند رنگ مشکی را با دقت بسیار بالا و بسیار دقیق نمایش دهد و در محیط‌های تاریک نمایش بسیار عالی داشته باشد. در نظر داشته باشید این پنل از زاویه دید محدودی برخوردار است و برای نمایش گروهی نمی‌تواند زیاد دلچسب باشد، مخصوصا زمانی که از کنار به آن نگاه کنید.

کنتراست

این سوال برای خیلی‌ها پیش می‌آید که کنتراست چیست؟ دقت داشته باشید کنتراست اختلاف میان روشن‌ترین حالت تلویزیون که با رنگ سفید سنجش می‌شود؛ و تاریک‌ترین حالت تلویزیون که با رنگ مشکی سنجیده می‌شود را می‌گویند نسبت کنتراست، پس هرچه کنتراست تلویزیون بیشتر باشد، تصویر از روشنایی بیشتری برخوردار بوده و رنگ سفید، به صورت واضح‌تری نمایش داده می‌شود و رنگ مشکی نیز سیاه‌تر دیده می‌شود. بنابراین هرچه میزان کنتراست زیادتر باشد، رنگ‌ها دقیق‌تر، زنده‌تر و با کیفیت بیشتری به نمایش در می‌آیند.

بیشتر تلویزیون‌های دارای پنل‌ VA همانند Q60B از نسبت کنتراست بسیار خوبی برخوردار هستند؛ بنابراین انتظار داریم این تلویزیون رنگ سیاه عمیقی را تولید کند. با این حال، کنتراست این محصول گرچه بسیار خوب و رضایت‌بخش توصیف می‌شود اما باز می‌توانست بسیار بهتر از این‌ها باشد. توجه داشته باشید یکی از دلایل این که جای بهتر شدن وجود داشت قابلیت لوکال دایمینگ بود که در این تلویزیون از آن پشتیبانی نمی‌شود. این قابلیت می‌توانست رنگ‌های تیره را دقیق‌تر نمایش دهد.

روشنایی SDR و HDR

اوج روشنایی SDR تلویزیون سامسونگ Q60B همانند مدل قبلی بسیار مطلوب است و مقدار اوج روشنایی SDR در تصاویر واقعی به 436 نیت می‌رسد. این تلویزیون با تصاویر و برنامه‌ها مختلف سازگار بوده و به اندازه‌ی کافی نیز روشن می‌شود تا بتواند در محیط‌های با روشنایی بالا در برابر تابش شدید تصاویر را با کیفیت مطلوبی ارائه دهد در این مدل روشنایی به حدی بالا رسیده است می‌تواند به خوبی تصاویر را ارائه کند. اوج روشنایی HDR در Q60B مطلوب است و روشنایی اطراف نوشته‌هایی مانند زیرنویس در صحنه های تاریک بسیار محدود هستند. در هنگام پخش صحنه‌های روشن HDR به خوبی نور را تنظیم می‌کند و به هیچ عنوان شما جزئیات تصویر را از دست نمی‌دهید. در هنگام تصاویر کم نور نیز RHFGDJ وارد عمل می‌شود و با تنظیم کردن درست روشنایی تصویر را برای نمایش در بهترین حالت قرار میدهد. و جالب اینجاست میزان روشنایی تغییری نمیکند اما تصویر روشن تر به نظر می‌رسد.

در حالت اجرای بازی نیز تصویر تفاوتی با حالت عادی ندارد و شما همان تأخیر در ورودی بسیار پایین و کیفیت بالا را شاهد هستید و این می‌تواند برای یک تلویزیون با نرخ نوسازی 60 هرتز بسیار مطلوب باشد. در نظر داشته باشید در حالت بازی صحنه‌های تیره بسیار تیره‌تر به نظر می‌آیند و این نشان از کنتراست مطلوب در این تلویزیون است.

پنل تلویزیون Q60B

VA پنل مورد استفاده سامسونگ در تلویزیون Q60B بوده که دارای کنتراست بسیار بالایی در تصویر است و به راحتی می‌تواند در محیط‌های تاریک و محیط‌هایی با روشنایی بالا عملکرد مطلوبی را از خودش ارائه دهد و تصاویر را باب میل مخاطب ارائه کند. همانطور که در قسمت‌های بالا به آن اشاره کردیم این پنل می‌تواند رنگ‌های مشکی را مشکی‌تر و سفید را سفید‌تر نمایش دهد. البته در نظر داشته باشید پنل VA زاویه دید گسترده‌ای ندارد و نمی‌تواند گزینه خوبی برای نمایش‌های گروهی باشد.

یکنواختی خاکستری

تلویزیون سامسونگ Q60B یکنواختی خاکستری خوبی دارد، هرچند لبه‌های صفحه نمایش کمی تیره‌تر از بقیه قسمت‌های آن هستند که در هنگام استفاده از آن به عنوان مانیتور متوجه این تیرگی در کناره‌های صفحه می‌شوید، اما در کل ظاهر یکنواختی دارد و نمایش آن مطلوب بوده و می‌تواند قابل قبول باشد. همچنین در نظر داشته باشید در هنگام برنامه‌های ورزشی نیز این حالت مقداری پدیدار می‌شود که زیاد قابل رؤیت نیست و در نمایش تأثیری ندارد.

یکنواختی مشکی

یکنواختی مشکی باور نکردنی و بسیار عالی بوده و رنگ مشکی در بهترین حالت قرار دارد. با دقت بسیار در تصویر در هنگام پخش رنگ مشکی در لبه‌ها تلویزیون کمی کبود‌تر دیده می‌شود اما به هیچ عنوان قابل رؤیت نیست و به سختی می‌توان به آن پی‌برد در هنگام پخش زیرنویس نیز کمترین هاله نور در اطراف آن دیده می‌شود و به هیچ عنوان در رنگ مشکی رنگ‌های روشن پخش نمی‌شوند. اما با همه این تفاسیر می‌توانست بسیار بهتر دیده شود و با وجود قابلیت‌هایی مثل لوکال دایمینگ بسیار ارتقا پیدا می‌کرد.

زاویه‌ی دید و بازتاب نور

زاویه دید در تلویزیون سامسونگ مدل Q60B گسترده نیست و نمی‌تواند از نظر تصویر محدوده وسیعی را پوشش دهد. و این یعنی وقتی از زاویه رو به روی تلویزیون به کناره‌ها بروید متوجه تاری در صفحه می‌شوید و تصاویر نامطلوب دیده می‌شوند و نمی‌توانند قابل قبول مخاطب باشند، و این نوع تلویزیون‌ها برای سالن‌های بزرگ یقینا نمی‌توانند انتخاب خوبی باشند. اگر دنبال یک تلویزیون با قیمت مناسب هستید سعی کنید دنبال نمایشگرهایی با پنل تصویر IPS بگردید. در هنگام تابش شدید نور تلویزیون سامسونگ مدل Q60B دارای بازتاب مطلوب و قابل قبولی است و اوج روشنایی آن عالی به نظر می‌رسد، در استفاده از آن در اتاق‌های بسیار روشن می‌تواند عملکرد خوبی ارائه دهد و شما تصاویر را با وضوح بالا بیننده باشید، اما عملکرد آن شاید در برابر نور آفتاب دلچسب نباشد و وضوح و دید پایین‌تر از حد ممکن شود و دیدن صفحه بسیار سخت شود.

 زمان پاسخگویی

سامسونگ Q60B از نظر زمان پاسخگویی باید گفت که بسیار نا امید کننده است. حرکت تصویر در صحنه‌های سریع تار به نظر می‌رسد، و در این هنگام که در حال پخش صحنه‌های سریع همه چیز تار دیده می‌شود و صحنه‌های تاریک تاریک‌تر دیده می‌شوند. همچنین سامسونگ Q60B از مدولاسیون عرض پالس (PWM) برای کاهش نور پس زمینه در تمام سطوح روشن این قابلیت را فعال کرده است. همچنین در حالت پخش تصویر یک فیلم، تصویر سوسو می‌زند که اگر به سوسو زدن حساس باشید این وضعیت می‌تواند حواس‌تان را پرت کند.

تأخیر در ورودی

سامسونگ Q60B دارای تاخیر ورودی کم برای تجربه بازی پاسخگو است و می‌تواند گزینه مطلوبی باشد، این تلویزیون می‌تواند همه رزولوشن‌های مخصوص را نمایش دهد به جز رزولوشن 1440p، که مخصوص حالت PC است و نمی‌تواند مقیاس خوبی برای سنجش کنسول‎‌های بازی باشد. گذشته از این‌ها در این تلویزیون تأخیر در ورودی در حالت عادی 10.4 میلی ثانیه محاسبه شده است اما در هنگام اجرای بازی این میزان به 75.7 تغییر می‌کند.

همگام سازی با کنسول‌های پیشرفته

این تلویزیون برای اتصال به کنسول‌های پیشرفته مانند PS5 و ایکس باکس نمی‌تواند گزینه مطلوبی باشد. چون در آن از قابلیت‌های گیمینگ قدرتمندی مانند درگاه‌های HDMI2.1 با پهنای باند 48 مگابایت بر ثانیه استفاده نشده و درگاه‌های معمولی HDMI2.0 وجود دارد که از پهنای باند کمتری برای انتقال داده‌ها برخوردار هستند. همچنین نبود قابلیت‌هایی همچون نرخ نوسازی متغیر (VRR) نیز بی‌تأثیر نیستند و برای اجرا می‌توانند بسیار تأثیر گذار باشند که در این نمایشگر نیز چنین قابلیتی وجود ندارد. اما در هر حال با همه این تفاسیر اتصال این تلویزیون کنسول‌های نسل نهمی ممکن است ولی امکان این که تصاویر به دلخواه شما نباشد بسیار زیاد است پس لازم است که گزینه دیگری را در نظر بگیرید. با این حال این تلویزیون برای اجرای کنسول‌های نسل هشتم بسیار گزینه خوبی به حساب می‌آید، و یقینا برای اجرا و اتصال این کنسول‌ها می‌تواند مناسب‌تر باشد.

ورودی‌ها

تلویزیون سامسونگ Q60B اگرچه دارای ورودی‌های متعددی نبوده ولی درگاه‌های ارتباطی مورد نیاز برای فعالیت‌های روزانه مانند اتصال به دستگاه‌هایی همچون DVD پلیر یا کنسول‌های بازی و یا اسپیکر و ساندبار را دارد. در نظر داشته باشید درگاه‌های ورودی موجود در پنل پشتی این تلویزیون شامل 3 پورت HDMI، یک پورت خروجی صدای دیجیتال، 2 پورت ورودی USB و یک پورت خروجی جک 3.5 میلی‌متری هستند که از این دو پورت خروجی می‌توان برای اتصال صدای تلویزیون به دستگاه‌های تقویت کننده‌ی صدای دیجیتال و آنالوگ از قبیل آمپلی فایر‌های صوتی، اسپیکرهای چند کاناله، ساندبار و… استفاده کنید. یک ورودی کابل آنتن و اترنت (Ethernet) نیز از درگاه‌های دیگر این تلویزیون است که می‌تواند حائز اهمیت باشد. در نظر داشته باشید تعداد درگاه‌های ارائه شده در این تلویزیون به خوبی می‌تواند پاسخگوی تمام نیازهای ضروری شما باشد پس یقینا نیاز نیست که درگاه‌های بیشتری داشته باشد چون معمولا به صورت عمده این نمایشگرها با توجه به رنج قیمتی آن به همین تعداد محدود می‌شوند.

کیفیت صدا

در این تلویزیون سامسونگ مدل Q60B صدا بدون نویز و کامل پخش می‌شود به گونه‌‌ای که هیچ تأخیری در همزمانی با تصویر در هنگام پخش در آن دیده نمی‌شود و صدا و تصویر کاملا یکسان ارائه می‌شوند. در نظر داشته باشید سامسونگ با استفاده از فناوری Dolby Digital Plus صدا را در بهترین و شفاف‌ترین حالت ارائه داده است و گذشته از آن شما می‌تواند در هنگام اجرای کنسول‌های بازی با استفاده از این تلویزیون و قابلیت Object Tracking Sound Lite صدایی هیجان انگیز را در تمام محیط اطرافتان احساس کنید. دقت داشته باشید توان صوتی این تلویزیون 20 وات است که از طریق دو کانال صوتی ارائه می‌شود و میتواند محیط شما را به خوبی پوشش دهد.

ویژگی‌های هوشمند تلویزیون Q60B

رابط کاربری یا همان سیستم عامل در این تلویزیون از نوع تایزن بوده که پیشرفت‌های چشم‌گیری نسبت به مدل سال قبل خودش دارد. در تایزن 2022 سرعت عملکرد افزایش پیدا کرده چون حجم آن سبک‌تر و کاربردی‌تر شده و فضای کمتری را از حافظه تلویزیون اشغال کرده است. همچنین شما با استفاده از سیستم عامل موجود در این تلویزیون دسترسی راحت‌تری را از طریق مرورگر موجود در آن به اینترنت خواهید داشت و به راحتی این امکان را دارید که از طریق آن در شبکه جهانی گوگل جستجوی اینترنتی انجام دهید و محتویات موردنظرتان را یافت کنید. همچنین از طریق آن می‌توانید به راحتی از انوع بازی‌ها و برنامه‌های سرگرم کننده در استور آن دسترسی پیدا کنید. گذشته از این‌ها شما با استفاده از سیستم عامل موجود می‌توانید از طریق صدا با تلویزیون ارتباط برقرار کنید و به راحتی دستورات خود را به آن بفهمانید تا سیستم عامل دستور شما را در کمترین زمان انجام دهد.

رابط کاربری

کیولد سامسونگ Q60B از سیستم عامل Tizen نسخه‌ی 2022 پشتیبانی می‌کند. این سیستم عامل بدون هیچ محدودیتی تمام امکانات لازم را برای اجرا در اختیار کاربر قرار می‌دهد و شما می‌توانید از طریق آن دسترسی فوق‌العاده‌ای را تجربه کنید. در نظر داشته باشید استفاده از این سیستم عامل بسیار آسان بوده و برنامه‌ها و بازی‌ها به راحتی با استفاده از پردازنده قدرتمند کوانتومی موجود اجرا می‌شود.

برنامه‌ها و قابلیت‌ها

در تلویزیون سامسونگ Q60B، برنامه‌های زیادی تعبیه شده است که اکثرا به خوبی اجرا و پرداش می‌شوند. همچنین این تلویزیون می‌تواند رایج‌ترین فرمت‌های صوتی و تصویری را به خوبی پردازش کند به گونه‌ای که پخش فوق‌العاده‌ای را با استفاده از آن تجربه کنید. همچنین شما می‌توانید اجرای برنامه‌های HDR در نتفلیکس و یوتیوب را از طریق این تلویزیون بیننده باشید. همچنین باید بدانید که در این تلویزیون برخی محتوا‌های آزار دهنده تبلیغاتی بیشتر از حد مجاز است که ممکن است در هنگام اجرای برنامه و بازی‌ها بسیار آزار دهنده باشد. سامسونگ برای این سیستم عامل برنامه‌ها و بازی‌های بسیار زیادی تعبیه کرده است که می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد که در کل بتواند پاسخگوی نیازهای شما در رابطه با یک سیستم عامل باشد. البته هرچند میزان تنوعی که در تایزن وجود دارد هرگز نمی‌تواند مانند سیستم عامل‌هایی چون اندروید باشد. اگر تمایل به خرید و بررسی مدل‌های به‌روزتر از این مدل را دارید، پیشنهاد می‌کنم مطلب بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q60C، محصول سال 2023 سامسونگ در وبلاگ سلام بابا را از دست ندهید.

ریموت کنترل

تلویزیون سامسونگ Q60Bاین تلویزیون مانند بسیار از تلویزیون‌های دیگر سامسونگ در گذشته دارای یک ریموت کنترل تقریبا مشابه است. با این تفاوت که در این ریموت یک دکمه اضافه میانبر برای دسترسی سریع‌تر به بازی‌ها و برنامه‌ها نیز ارائه شده است. همچنین در نظر داشته باشید این ریموت دارای باتری‌های سر خود نیست و قابلیت شارژ شدن را ندارد. گذشته از این‌ها در این ریموت کنترل شما می‌توانید به عنوان انتقال دهنده صدا به تلویزیون استفاده کنید و برای اجرای دستورات خودتان با استفاده از ریموت صدا را منتقل سازید و به خوبی محتویات را جستجو و برنامه‌ها را به اجرا در آورید.

پردازنده تلویزیون

سامسونگ مانند مدل قبلی این تلویزیون از پردازنده Quantum Lite 4K استفاده کرده که می‌تواند سرعت عملکرد سیستم عامل را به شکل فوق‌العاده‌ای افزایش دهد و موجب می‌شود که اجرای برنامه‌ها با کمترین تأخیر صورت بگیرد. گذشته از این‌ها این تلویزیون نویز را به حداقل ممکن رسانده است و می‌تواند تصاویر و صحنه‌های فیلم را در بالاترین کیفیت نمایش دهد. گذشته از این پردازنده با پردازش میلیارد‌ها رنگ جذابیت تصویر را برای کاربر بسیار ارتقا بخشیده است که می‌تواند دیدن برنامه‌های تلویزیون را با رنگ‌های زنده جذاب‌تر کند.

بررسی کیفیت تلویزیون Q60B در زمینه های مختلف

این تلویزیون از تلویزیون‌های میان‌رده کمپانی سامسونگ است که دارای امکانات و قابلیت‌های نسبتا معمولی است و می‌تواند برای نمایش خانگی گزینه بسیار مطلوبی باشد تا شما با استفاده از آن کارهای روزمره‌ای مانند نمایش فیلم و سریال را در بهترین حالت داشته باشید. همان طور که می‌دانید این تلویزیون از کیفیت مطلوب و قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار است.

آنباکس و کالیبراسیون تلویزیون سامسونگ Q60B

در ویدئوی زیر به صورت کامل بازگشایی تلویزیون سامسونگ Q60B انجام شده و شما می‌توانید با شیوه اصولی نصب و راه اندازی این تلویزیون آشنا شوید؛ همچنین در ادامه‌ی ویدئو، کارشناس سلام بابا وارد منوی تلویزیون شده و شما را با بخش‌های مختلف آشنا خواهد کرد تا به آسانی کالیبراسیون تلویزیون خود را انجام دهید.

تلویزیون سامسونگ Q60B بخریم یا نخریم؟

در مجموع تلویزیون Q60B از تلویزیون‌هایی است که دارای قیمت مناسب و امکانات خوبی است اما در هر حال با همه این‌ها نمی‌توان آن را یک تلویزیون بالارده خواند چون بیشتر برای کارهای معمولی طراحی شده است. این تلویزیون دارای کیفیت تصویر 4K با رزولوشن 3840X2160 پیکسل بوده که بر روی صفحه نمایش آن از پنل VA استفاده شده است. پنلی که دارای نسبت کنتراست بسیار عالی است و می‌تواند رنگ‌ها را همان‌گونه که هستند نمایش دهد. به عنوان مثال رنگ مشکی را با بالاترین خلوص به نمایش در می‌آورد و در برابر تابش شدید، عملکرد بی‌نظیری دارد. البته در نظر داشته باشید با توجه به نبود زاویه دید گسترده در VA تماشا کردن در رو به روی آن می‌تواند بسیار لذت بخش‌تر باشد. گذشته از این‌ها از نظر طراحی نیز این تلویزیون یقینا می‌تواند منزل شما را آراسته‌تر نمایان کند و بدنه باریک و بسیار زیبای آن در منزل یا محل کار شما بسیار چشم نوازتر دیده شود. چون سامسونگ آن را با ضخامت بسیار عالی 2.9 سانتیمتر طراحی کرده است. همچنین بدنه پلاستیکی آن نمی‌تواند زیاد قابل اعتماد باشد و یقینا به مراقبت بیشتری نیاز دارد.

این تلویزیون از نظر اجرای کنسول‌های بازی یکی از محصولاتی است که دارای زمان پاسخگوی بسیار خوبی است و بسیار مناسب کنسول‌های نسل هشتم بوده اما نمی‌تواند برای کنسول‌های نسل نهم دلخواه هر کاربری باشد، چون در آن خبری از درگاه HDMI2.1 و یا قابلیت‌هایی همچون VRR دیده نمی‌شود، و نرخ نوسازی در تصویر برای این تلویزیون محدود به 60 هرتز است. این تلویزیون هوشمند دارای سیستم عامل ارائه شده 2022 ساسمونگ است که نسبت به سری‌های قبلی بسیار سریع‌تر و روان‌تر عمل می‌کند و برنامه‌ها را با کمترین تأخیر اجرا می‌کند و دسترسی به داده‌های اینترنت نیز از طریق آن به خوبی انجام می‌شود. همچنین سامسونگ با ارائه ریموت کنترلی پیشرفته‌تر نسبت به قبل کار را بسیار ساده‌تر کرده است.گذشته از این‌ها در این تلویزیون از پردازنده‌ای چهار هسته‌ای پشتیبانی شده که مانند مدل قبلی از نوع کوانتومی بوده و سرعت عملکرد بسیار خوبی دارد. این پردازنده نقش بسیار مهمی در اجرای برنامه‌ها و عملکرد این تلویزیون دارد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن مطالب بررسی تخصصی تلویزیون های دیگر از صفحه اصلی وبلاگ سلام بابا دیدن کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.3]

حتما ببینید

تلویزیون سونی X90L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X90L سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *