علت چکه کردن آب از کولرگازی

علت چکه کردن آب از پنل کولرگازی چیست؟

علت چکه کردن آب از کولرگازی

احتمالا برای شما هم پیش آمده که متوجه شدید آب از کولرگازی چکه می‌کند اما نمی‌دانستید که علت چکه کردن آب از کولرگازی چیست و چگونه این مشکل را حل کنید. چکه کردن آب از پنل کولرگازی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و شما اولین نفری نیستید که با  این مشکل مواجه شدید. ما در این مطلب از سلام‌ بابا، علت چکه کردن آب از کولرگازی را برای شما شرح می‌دهیم و همچنین راه حل‌هایی را به شما ارائه می‌دهیم تا خودتان بتوانید مشکل کولرگازیتان را برطرف کنید. پس اگر شما هم با این مشکل مواجه شدید این مطلب را از دست ندهید.

علت چکه کردن آب از کولرگازی

برای درک علت چکه کردن آب از کولرگازی، ابتدا نحوه عملکرد کولرگازی را بطور مختصر شرح می‌دهیم؛

نحوه عملکرد کولرگازی

همانطور که می‌دانید رطوبت موجود در هوا قابل مشاهده نیست اما زمانی که این رطوبت به علت تغییر دما به مایع تبدیل می‌شود می‌توانیم آن را ببینیم. مثلاً وقتی شما یک لیوان آب‌ خنک را در تابستان بیرون از یخچال می‌گذارید، دور آن شبنم می‌نشیند و این همان رطوبت هوا است که به دلیل تغییر دما به شکل مایع تغییر حالت می‌دهد. گازها یا مبردهایی که داخل کولرگازی باعث ایجاد سرما می‌شوند نیز زمانی که کولر شروع به کار می‌کند از حالت گاز به مایع تبدیل می‌شوند و این آب داخل یک ناودانی ریخته شده و از طریق لوله درین تخلیه می‌شود. اما ممکن است دلایلی مانع خروج این آب از طریق لوله درین شود و این علت چکه کردن آب از کولرگازی است. برای خرید بهترین کولرگازی‌ها به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه کنید.

علت چکه کردن آب از کولرگازی و نحوه عملکرد کولرگازی

دلایل چکه کردن آب از کولرگازی

1- مسدود شدن خروجی سینی تخلیه آب با ناودانی کولر

ناودانی کولر جایی است که آب حاصل از رطوبت در آنجا جمع شده و از طریق لوله‌ها به بیرون منتقل می‌شود. اما ممکن است به دلیل کثیفی، تجمع گرد و خاک و پرزها بسته شود و در نتیجه آب تخلیه نمی‌شود و این می‌تواند علت چکه کردن آب از کولرگازی باشد. معمولا کولرگازی باید هر 2 سال یکبار تمیز و سرویس شود تا چنین مشکلی پیش نیاید. شما خودتان هم می‌توانید پنل را باز کرده و اآن را تمیز کنید. شما می‌توانید قاب جلویی پنل را باز کرده تا به لوله درین دسترسی داشته باشید و آن را تمیز کنید، اما در باز کردن قاب جلویی پنل بسیار دقت کنید که خارهای اآن نشکند. البته از طریق پشت پنل هم می‌توانید به لوله درین دسترسی داشته باشید، ولی اگر خودتان نتوانستید این کار را انجام دهید حتما یک تعمیرکار خبر کنید.

علت چکه کردن آب از کولرگازی - مسدود شدن ناودانی کولر

نکته: برای رفع این مشکل شما می‌توانید به تعمیرکار بسپارید تا در زیر پنل برای شما پمپ درین نصب کند تا آب به راحتی از آن تخلیه شود.

2- عدم جای گذاری خروجی لوله درین در جای مناسب و یا شکستن سینی ناودانی

اگر لوله تخلیه آب در جای خود قرار نگرفته باشد یا لوله درین از جای خود خارج شده باشد آب از پنل سرریز می‌کند و این علت چکه کردن آب از کولرگازی است. در این حالت کولرگازی باید باز و تعمیر شود. دلایلی که موجب این مشکل می‌شوند عبارتند از تا خوردن لوله درین، مسدود شدن لوله درین، نامناسب بودن شیب شلنگ تخلیه (شلنگ باید دارای شیب ملایم برای تخلیه باشد). شکستگی در ناودانی هم یک علت چکه کردن آب از کولرگازی است که ترک‌های آن به شکل یک خط سیاه معلوم است، پس این مورد را هم بررسی کنید.

3- کم بودن مقدار گاز کولرگازی

اگر میزان گاز کولر شما کم شده باشد موجب مختل شدن عملکرد کلی کولر می‌شود که چکه کردن آب از پنل هم می‌تواند یکی از مشکلات کمبود گاز در کولرگازی باشد. (کمبود گاز موجب یخ زدن فین‌های پنل داخلی کولر می‌شود و زمانی که آن را خاموش کنید یخ‌ها آب شده و در ناودانی اآب جمع می‌شود و در نهایت سرریز می‌شود).

4- عدم عایق بودن لوله های کولرگازی

در واقع لوله‌های کولرگازی بسیار خنک هستند و اگر نتوان آن‌ها را با عایق پوشاند رطوبت هوا را به خود جذب می‌کنند و این مسئله به صورت ریزش آب به صورت قطره قطره می‌شود. اگر از لوله کشی توکار هم استفاده کنید خیلی عالی است.

5- تراز نبودن پنل کولرگازی در هنگام نصب

اگر کولرگازی به درستی نصب نشده باشد، می‌تواند دلیل اصلی نشت آب باشد. در حین نصب کولر، اطمینان حاصل کنید که قسمت جلوی آن خنک‌تر از قسمت عقب باشد. با اطمینان از این امر آب به درستی تخلیه می‌شود و نشت نمی‌کند. در هنگام نصب پنل روی دیوار حتما از تراز استفاده کنید تا کج بودن آن موجب چکه کردن آب از ناودانی نشود. در این مورد شیب نامناسب علت چکه کردن آب از کولرگازی است.

علت چکه کردن آب از کولرگازی - تراز نبودن پنل

نتیجه

هنگامی که متوجه شدید کولرگازی شما مشکل نشت آب دارد، بهترین کار این است که اقدامات پیش‌گیرانه مانند بررسی منظم، نگهداری و تعویض قطعات معیوب را انجام دهید. انجام نکات اساسی در مورد عیب‌یابی سریع می‌تواند موجب طولانی‌تر شدن عمر کولرگازی شما و همچنین نجات شما از متحمل شدن هزینه‌های دیگر برای درست کردن دیوار و تعویض کولر شود. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 3.5]

حتما ببینید

حالت های مختلف کولر گازی

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی 

برنامه های کولر گازی  یکی از چالش های بزرگ که اکثر مردم در خرید کولر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *