حالت های مختلف کولر گازی

راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی 

برنامه های کولر گازی 

یکی از چالش های بزرگ که اکثر مردم در خرید کولر گازی با آن روبه‌رو می‌شوند چگونگی استفاده از ریموت کنترل است، به همین دلیل تولیدکنندگان از نمادهای مختلف در ریموت‌های خود استفاده می‌کنند، بنابراین برای کارکرد و استفاده از کولر گازی باید نمادهای کنترل از راه دور ریموت را بشناسید. چنانچه از هر یک از برندهای مختلف کولر گازی از جمله ال جی، سامسونگ، اُجنرال و هیتاچی استفاده می‌کنید، این مطلب را دنبال کنید. ما در این مقاله از سلام‌ بابا سعی کرده‌ایم راهنمای کاملی از چگونگی استفاده و نحوه کارکرد دکمه‌های ریموت کنترل و همچنین همه حالت های کولر گازی را شرح دهیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

راهنمای ریموت کنترل کولر گازی

در نگاه اول مشاهده و به کار بردن نمادهای تهویه مطبوع بسیار آسان به نظر می رسد، در حالی که علاوه بر دکمه‌های روشن خاموش یا حالت خنک استاندارد، عملکرد سایر نمادها با وضوح کمتر می‌تواند گیج‌کننده باشد. در راهنمای کنترل کولر گازی در مورد معانی دکمه‌ها و تغییر در برنامه‌ها از رایج‌ترین علائم تا مبهم‌ترین آن‌ها بحث خواهیم کرد. به طور خلاصه می‌توان گفت صدها کولر گازی برای انتخاب وجود دارند که هر یک دارای نمادهای متفاوتی هستند، در صورتی که برخی از این نمادها کاملاً استاندارد هستند و در همه کولر گازی‌ها وجود دارند و ما نیز به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. همچنین می‌توانید برای دیدن لیست کولر گازی‌ها و قیمتهای آن‌ها به سایت فروشگاه سلام بابا رجوع کنید.

راهنمای ریموت کنترل کولر گازی

حالت های کولر گازی 

بیایید با رایج‌ترین موارد شروع کنیم: 

دکمه On و Off

روشن/خاموش: این نماد معمولاً با یک میله عمودی و رنگ قرمز نشان داده می‌شود و برای شروع به کار کردن کولر گازی و همچنین خاموش کردن آن به کار می‌رود.

دکمه on off کولر گازی

Plus و Minus (+و -)

این دو دکمه که در کنار هم قرار می‌گیرند و در هر ریموت کنترل نیز وجود دارند. استفاده عمده آن‌ها معمولاً در تنظیمات دما است به طور مثال اگر می‌خواهید دمای اتاق را افزایش دهید دکمه plus را فشار دهید و در تابستان‌های گرم می‌توانید دکمه منفی را فشار دهید تا فضای اتاق خنک شود. 

دکمه + و- در حالت های کولر گازی 

حالت cool در کولر گازی 

حالت خنک: این عملکرد یکی از پرکاربردترین حالت‌ها در کولرگازی است و به عنوان گزینه‌ای محبوب در خنک سازی فوری محیط استفاده می‌شود. در این حالت کمپرسور شروع به کار کردن می‌کند و هوای سرد را به داخل اتاق می‌راند. 

حالت mode در کولر گازی

حالت سرعت fan در کولر گازی 

حالت فن: اگر نیازی به قدرت خنک کنندگی ندارید این حالت فن داخلی دستگاه را قادر می‌سازد هوا را تأمین کند و این کار بدون هیچ گونه خنک سازی انجام می‌شود، دقیقاً مانند یک فن معمولی و از مهمترین مزیت‌های آن صرفه جویی در مصرف برق به دلیل عدم عملکرد کمپرسور می‌باشد. 

 

عملکرد سرعت فن

حالت Heat در کولر گازی 

حالت گرما: اگر نمادی با شکل خورشید بالا ظاهر شود این حالت گرما است که با دمیدن هوای گرم اتاق را تا رسیدن به دمای مورد نظر گرم می‌کند. در این حالت کمپرسور بجای هوای سرد هوای گرم تولید می‌کند. برای راه‌اندازی و تنظیم کولر گازی بر روی حالت گرمایشی مطلب سیستم گرمایشی کولر گازی در زمستان مراجعه کنید. 

 

حالت heat در کولر گازی

حالت Auto در کولر گازی 

عملکرد خودکار: این عملکرد وظیفه حفظ دمای مطلوب را پس از رسیدن به دمای تنظیم شده مورد نظر فرد می‌باشد که همچنین در هر دو حالت گرمایشی و سرمایشی کار می‌کند. حالت خودکار برای مواقعی که کسی در منزل نیست بسیار کاربردی می‌باشد. در حالت خودکار به طور مثال پس از رسیدن به دمای مطلوب کمپرسور خاموش می‌شود و فقط فن کار می‌کند و همچنین با تغیر دما مجدداً کمپرسور شروع به کار می‌کند و دما را تنظیم می‌نماید. 

حالت Auto در کولر گازی  

بهترین حالت های کولر گازی 

حالت dry در کولر گازی: هنگامی که رطوبت محیط بالا باشد مثلاً در روزهای شرجی و بارانی، این حالت هوای محیط را خنک و خشک نگه می‌دارد. به طور خلاصه حالت خشک (dry) در کولر گازی به عنوان رطوبت گیر هوا عمل می‌کند. در این حالت فن با سرعت کم به طور مداوم کار می‌کند و کمپرسور تا زمانی که سنسور رطوبت داخلی میزان رطوبت را به اندازه کافی تشخیص داد کار می‌کند و سپس خاموش می‌شود.  

حالت Sleep در کولر گازی: حالت خواب که در هر دو عملکرد گرمایشی و سرمایشی وجود دارد و با استفاده از این حالت می‌توانید از خاموش شدن کولر گازی به صورت خودکار استفاده کنید، به طور مثال در هنگام خواب می‌توانید کولر گازی را بر روی حالت sleep بگذارید و بعد از مدت زمان تنظیم شده دستگاه خاموش می‌شود. 

چرخش عمودی هوا در کولر گازی (Vertical air Swing)

چرخش عمودی هوا: این نماد نشان دهنده تنظیم نوسان هوا به صورت عمودی و در سه حالت ثابت، نوسانی یا خودکار می‌باشد.  

 چرخش افقی هوا در کولر گازی (Horizontal air swing) 

نوسان حالت افقی: این نماد مشابه نماد چرخش عمودی هوا نشان دهنده تنظیم نوسان افقی هوا به صورت افقی می‌باشد.

دکمه timer در کولر گازی 

دکمه تایمر این امکان را فراهم می کند که فرد به دلخواه زمان را برای روشن شدن یا خاموش شدن و یا هر دو با استفاده از دکمه های + و – تنظیم کند. 

دکمه Quite در کولر گازی 

دکمه quite در کولر گازی با کم کردون دور فن و کمپرسور دستگاه باعث کنترل صدا و لرزش و کارکرد آرام می‌شود که فقط در کولر گازی‌های دارای سیستم اینورتر وجود دارد. 

دکمه توربو (turbo) در کولر گازی 

خنک کننده توربو: اگر می‌خواهید محیط را فوری خنک کنید، خنک کننده توربو، دستگاه را وادار می کند با حداکثر توان خود کار کند و فن سرعت بیشتری داشته باشد و محیط را در بین 15 تا 30 دقیقه کاملاً خنک کند. 

دکمه temp در کولر گازی

دکمه temp که با نام تنظیم درجه حرارت اتاق نیز شناخته می‌شود برای تنظیم دما به دلخواه فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. دمای توصیه شده به طور معمول 23 تا 25 درجه سانتی گراد می‌باشد که در این بازه دمای استاندارد، بدن شما نه عرق می‌کند و نه به گونه‌ای باشد که احساس سرما کنید.  

دکمه ifeel در کولر گازی

در برخی از برندهای کولر گازی بر روی ریموت کنترل دکمه ifeel یا I feel یا feeling وجود دارد که یک سنسور برای تشخیص دمای محیط می‌باشد. این سنسور دمای محیط را تشخیص می‌دهد و به برد دستگاه ارسال می‌کند و سپس دمای اتاق را طبق دمایی که تشخیص داده است تنظیم کند. 

دکمه Health در کولر گازی

حالت سلامت یا قابلیت Health mode که در کولر گازی‌های امروزی و جدید تعبیه شده است و به شکل یک برگ سبز رنگ نشان داده می‌شود بسیار کاربردی و پرطرفدار است. فعال کردن حالت Health Mode کولر گازی باعث شده که مولکول‌های اکسیژن یونیزه شوند و بار منفی باردار شوند و به داخل هوای محیط پمپ شوند در نتیجه با از بین بردن باکتری‌ها و مواد مضر هوا ضد عفونی می‌شود و هوایی تمیز و مطبوع در اتاق جریان پیدا می‌کند.  

دکمه Eco در کولر گازی

این دکمه در هر ریموت کنترل جدید و مدرن وجود دارند. دکمه eco که در کولر گازی‌های دارای تکنولوژی اینورتر وجود دارد با فشردن آن کولرگازی با کمترین مصرف انرژی دمای اتاق را به دمای مورد نظر می‌رساند. (مصرف برق زیاد کولر گازی‌ها همیشه مورد بحث کاربران بوده است اما در مدل‌های جدید برای حل این مشکل از سیستم اینورتر استفاده شده است، برای آشنایی و اطلاعات کامل مطلب تکنولوژی Dual inverter چیست؟ را مطالعه کنید. 

دکمه clean در کولر گازی 

این دکمه با نام‌های clean یا auto clean یا self clean در ریموت کنترل کولر گازی‌ها برای جلوگیری از رشد باکتری‌های درون پنل داخلی کولر گازی کاربرد دارد. نحوه  کارکرد حالت clean به این گونه می‌باشد که در دور کم فن کولر گازی به مدت 15 تا 30 دقیقه فعال می‌شود و با خشک کردن و گرفتن رطوبت داخل پنل کولر گازی بوی نامطبوع را از بین می‌برد. 

Follow Me در کولر گازی 

حالت follow me در کولر گازی این امکان را به شما می‌دهد که دمای محیط پیرامون اطراف را کنترل کنید و به دمای دلخواه‌تان برسانید، به طور مثال ریموت کنترل کولر گازی را بر روی دمای دلخواهتان تنظیم کنید و آن را نزدیک جای خودتان قرار دهید تا دمای آن نقطه را اندازه بگیرد و دمای اتاق را طبق همان درجه که تنظیم کرده اید ثابت نگه دارد. 

تنظیمات کولر گازی

برای تنظیم کولر گازی خود ابتدا دکمه روشن/خاموش (on/off) را فشار دهید و کمی صبر کنید تا دستگاه روشن شده و کمپرسور شروع به کار کند سپس با استفاده از دکمه mode یکی از حالت‌ها را انتخاب کنید بعد با فشار دادن دکمه temp دمای دلخواه را انتخاب و با دکمه‌های + و – دما را کم و زیاد کنید. همچنین برای تنظیم سرعت چرخش فن از دکمه fan speed استفاده کنید. به طور کلی کارایی کولر گازی به این صورت است که پس از رساندن دمای محیط به دمای موردنظر تنظیم شده، خاموش شده و فقط فن شروع به کار می‌کند تا هنگامی که دوباره دمای محیط تغیر کند کمپرسور مجدداً روشن می‌شود و برای ثابت نگه داشتن هوای اتاق کار می‌کند.

اگر می‌خواهید زمان کولر گازی را تنظیم کنید دکمه timer را فشار دهید تا امکان خاموش و روشن شدن دستگاه به صورت زمان‌دار فراهم می‌شود و می‌توانید برای خاموش شدن یا روشن شدن دوباره یا هر دو به کولر گازی زمان دهید به طوری که بعد از فشار دادن دکمه timer، از دکمه set را برای روشن شدن و دکمه off برای خاموش کردن استفاده کنید و همچنین با دکمه های + و – زمان دلخواه‌تان را تنظیم کنید. چنانچه نمی‌خواهید زمان روشن و خاموش شدن کولرگازی را تنظیم کنید پس از فشار دادن دکمه تایمر (timer) دکمه clear را فشار دهید تا تنظیمات تایمر لغو شود.     

تنظیم درجه کولر گازی 

پیش از آن که به انتخاب بهترین دمای سرمایشی و گرمایش در کولر گازی‌ها بپردازیم، به نکاتی مهم و کاربردی که بر روی کارایی و به خصوص قدرت سرمایشی یا گرمایشی کولر گازی با درجه‌های مختلف در فضایی که در آن از کولر گازی استفاده کنید اشاره‌ای داشه باشیم تا به طور مثال نا آگاهانه دمای کولر گازی را بالا نبرید که علاوه بر  احساس نا خوشایند موجب مصرف بی‌رویه انرژی نیز می‌شود.  

  • اگر در تابستان با کشیدن پرده‌ها از تابیدن مستقیم نور خورشید به اتاق جلوگیری کنید مانع بالا رفتن دما و گرم شدن بیشتر هوا اتاق می‌شود، همچنین برای زمستان می‌توانید پرده ها را کنار بزنید تا محیط گرم‌تر شود و نیازی به بالا بردن درجه کولر گازی نمی‌باشد و در هر دو حالت در مصرف انرژ ی بسیار مؤثر است. 
  • چنانچه هوای بیرون خانه هم دارای دمای مناسبی می‌باشد می‌توانید با قرار دادن کولر گازی در حالت فن از روشن بودن بی‌خودی کولر گازی و استهلاک قطعات جلوگیری کنید. 
  • تمام درزها و منافذ را بپوشانید تا در تابستان و زمستان هیچ گونه تبادلی بین هوای بیرون و داخل وجود نداشته باشد و از هدر رفتن انرزی جلوگیری شود. 
  • (افزودن موارد سایه انداختن روی کمپرسور در تابستان، پوشاندن کمپرسور در زمستان در صورت استفاده نکردن، سرویس دوره ای، شستن فیلتر)

بهترین درجه کولر گازی 

تنظیم بهترین دمای سرمایشی در کولر گازی 

در طول روزهای گرم تابستان بهترین درجه برای کولر گازی 23 تا 25 درجه سانتی گراد می‌باشد که از لحاظ مصرف انرژی نیز این بهینه‌ترین و مناسب‌ترین دمای سرمایشی در تابستان است. این درجه برای زمانی است که داخل خانه به سر می‌برید که دمای بیرون هم معمولا در تابستان 35 درجه باشد، چنانچه خواستید بیرون بروید می‌توانید درجه کولر گازی را 3 تا 4 درجه بالا ببرید و بر روی 28 درجه سانتی گراد قرار دهید تا در مصرف انرژی هم صرفه جویی شود.  

تنظیم بهترین دمای گرمایشی در کولر گازی 

در روزهای زمستان بهترین درجه برای کولر گازی 26 تا 29 درجه سانتی گراد می‌باشد که با قرار دادن بر روی این درجه محیط دارای دمای متعادلی خواهد بود و زیاد گرم نمی‌شود. شاید بسیاری این درجه دما برایشان خوشایند نباشد اما باید عرض کنم که بهینه‌ترین و مناسب‌ترین دمای گرمایشی در زمستان کولر گازی همین محدوده می‌باشد.

علت کار نکردن ریموت کنترل کولر گازی

کار نکردن ریموت کنترل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد قبل از هر چیزی از سالم بودن باتری‌ها مطمئن شوید و باتری ریموت کنترل را عوض کنید. سپس برای تشخیص سالم بودن ریموت کنترل کولر گازی می‌توانید چشمی کنترل را روبروی دوربین گوشی خود بگیرید و یکی از دکمه‌های آن را فشار دهید، اگر از چشمی ریموت کنترل نور قرمز یا بنفش ساطع شد، کنترل سالم است در غیر این صورت مطمئن باشید که ریموت مشکل دارد. در این میان اگر کنترل هنگ کرد آن را ریسیت کنید. در بعضی از ریموت‌ها یک دکمه بسیار ریز وجود دارد که باید با استفاده از یک شیء نوک تیز مانند سنجاق آن را فشار دهید تا ریموت ریسیت شود.

اگر بعد از بررسی ریموت کنترل مشخص شد که سالم است علت کار نکردن کنترل را در کولر گازی جستجو کنید. در ابتدا چک کنید که چشمی کولر گازی مشکلی نداشته باشد به طور مثال ممکن است یک لکه رنگ یا آلودگی چشمی کولر گازی را پوشانده باشد و مانع رسیدن اشعه مادون قرمز از ریموت کنترل به دستگاه شود. در آخر بعد از بررسی‌های انجام شده چنانچه ریموت کنترل کار نکرد مشکل مربوط به برد الکتریکی کولر گازی می‌باشد که احتمالاً اطلاعات را پردازش نمی‌کند یا اصلاً سیگنال را دریافت نمی‌کند در این حالت باید از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید تا مشکل را به طور اصولی حل کند.

دفترچه راهنمای ریموت کنترل کولر گازی

راهنمای ریموت کنترل کولر گازی

تا زمانی که دفترچه راهنمای ریموت کنترل کولر گازی خود را مطالعه نکنید و با کارکرد دکمه‌ها و حالت‌های مختلف آن آشنا نشوید، این احتمال وجود دارد که فقط از روشن/خاموش کردن و حالت‌های گرمایشی و سرمایشی کولر گازی خود آگاه شوید بنابراین پیشنهاد می‌کنیم دفترچه راهنمای کولر گازی را مطالعه کنید.

اپلیکیشن کنترل از راه دور کولر گازی (حالت های AC در ریموت کنترل)

کنترل از راه دور کولر گازی با تلفن هوشمند

در حال حاضر کنترل از راه دور کولر گازی برای راحتی و رفاه بیشتر شما به تعدادی ویژگی مجهز شده است. به غیر از حالت‌های خنک استاندارد مانند سرعت فن و کنترل پره، نمادهای بیشتری وجود دارند که بسیار گیج کننده باشند؛ بنابراین یادگیری در مورد آن‌ها می‌تواند در حفظ دمای مناسب خانه و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی بسیار کمک کننده باشد. اگر می‌خواهید یک ریموت کنترل رایگان کولر داشته باشید، می‌توانید از تلفن هوشمند به عنوان کنترل از راه دور کولر گازی استفاده کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 32 میانگین: 4]

حتما ببینید

کولر گازی جنرال شکار

همه آنچه که باید در مورد کولر گازی جنرال شکار بدانید

کولر گازی GENERAL SHKAR امروزه کولر گازی‌ها یکی از وسایل مؤثر در آسایش و راحتی …

یک نظر

  1. Hamed

    سلام خسته نباشید
    ببخشید ما یه کولر مدیا داریم که جدیدا درجه ترموستاتش از ۲۰ کمتر نمیشه و کولر پشت سر هم اف میکنه ولی ساله قبل تا ۱۷ هم کم میشد همین الان هم با گوشی ترموستات رو تا ۱۷ میتونیم کم‌کنیم ولی تا با کنترل کار کنیم به روی ۲۰ درجه بر میگرده و کمتر نمیشه اگه میشه راهنمایی کنید ببینم چطور اینو ردیفش کنیم ممنون🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *