اینورتر چیست

اینورتر چیست و چه کاربردی در کولر گازی دارد؟

اینورتر چیست؟

زمانی که نوبت به سرمایش و گرمایش هوای خانه می‌رسد، هر کسی می‌خواهد علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سازگاری با محیط‌ زیست، مقرون‌ به‌صرفه‌ترین خنک کننده هوا را انتخاب کند و از این طریق یک محیط خانه راحت با هوای تمیز و باکیفیت را حفظ کنید. فناوری اینورتر به دلیل بهره‌وری انرژی برتر، قابلیت‌های خنک کننده و گرمایش مداوم و کاهش سر و صدا، انتخابی مناسب برای صاحبان خانه است. اما سیستم‌های اینورتر چگونه کار می‌کنند و چرا بهتر از واحدهای غیر اینورتر هستند؟ اینورتر یک فناوری صرفه جویی در مصرف انرژی است که با کنترل موثر سرعت موتور، عملکرد هدر رفته در تهویه را از بین می‌برد. اینورتر نوعی کنترل کننده دور موتور و راه‌انداز موتور و به عبارتی یک مبدل برق است که جریان مستقیم برق را به جریان متناوب تبدیل می‌کند و با تغییر دادن فرکانس و ولتاژ اعمال شده به الکتروموتور، آن را به گردش در می‌آورد. این تکنولوژی در دستگاه های زیادی استفاده می‌شود، که یکی از آن‌ها کولرگازی است. امروزه اینورتر در بیشتر کولرهای گازی جدید استفاده می‌شود که احتمالا شما هم اسم آن را شنیده‌اید و این سوال برای شما پیش آمده که اینورتر چیست. ما در این مطلب از سلام‌ بابا، تکنولوژی اینورتر را بطور کامل برای شما توضیح داده و همچنین کاربرد و نحوه عملکرد آن در کولرگازی را شرح خواهیم داد و در آخر لیستی از بهترین کولرگازی اینورتر را قرار خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

اینورتر چیست و چه کاری در کولرگازی انجام می دهد؟

اینورتر چیست؟ در واقع اینورتر به معنای معکوس کننده است و در سیستم‌های کمپرسوری به معنای دور متغیر است به طوری که چرخش کمپرسور دورانی و سرعت آن متغیر است و بسته به دما و رطوبت تنظیمی توسط کاربر، دور کمپرسور کم یا زیاد می‌شود و هیچ وقت کمپرسور در زمانی که به دمای دلخواه کاربر برسد کامل خاموش نمی‌شود بلکه فقط دور آن کم می‌شود و با حداقل مصرف برق کار می‌کند و بسته به نیاز مجدد شروع به کار با دور بالا می‌کند. کمپرسورهای اینورتر اکثرا با گاز جدید R410 که سازگار با محیط زیست است، کار می‌کنند و در نتیجه راندمان دستگاه بالاتر است. کولرهای گازی اسپلیت مدل اینورتر بین 30 الی 60 درصد کم مصرف ترند بنابراین قیمت بالاتری هم دارند. سرعت موتور در کولرگازی‌های نوع غیر اینورتر ثابت می‌ماند و دما با روشن و خاموش کردن موتور تنظیم می‌شود که انرژی بیشتری مصرف می‌کند. اما در کولرگازی‌های نوع اینورتر، دما با تغییر دور موتور بدون روشن و خاموش کردن موتور تنظیم می‌شود. در مقایسه با کولرهای گازی بدون اینورتر، کولرهای گازی دارای اینورتر تلفات برق کمتری دارند و می‌توانند در مصرف انرژی صرفه جویی کنند. 

اینورتر چیست و چگونه کار می کند؟

سه مزیت اصلی کمپرسور اینورتر

1-ایجاد دمای ثابت و بدون نوسان در محیط با کمپرسورهای (DC Inverter)

استفاده از کمپرسور‌های جدید Dc-Inverter (چند دور) در کولرهای گازی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی تا 40% می‌شود، چون دستگاه بعد از رسیدن به دمای مورد نظر خاموش نمی‌شود بلکه دور خودش را کم می‌کند. چون کمپرسور قابلیت کارکرد با 3 دور مختلف را دارد در زمانی که نیاز به تمامی ظرفیت کمپرسور وجود ندارد و می‌تواند بر حسب نیاز به صورت هوشمند از 1 سوم یا 2 سوم توان خود استفاده کند و این در حالی است که دستگاه‌های اسپلیت معمولی چنین قابلیتی ندارند و از زمان شروع به کار با 100% توان خود تا هنگام خاموشی به کار خود ادامه می‌دهند.

2-درجه حرارت پایین تر و صدای کمتر

کمپرسورهای معمولی برای کارکردن نیاز به ولتاژ بالا دارند و در نتیجه انرژی زیادی به صورت گرما تلف می‌شود و بخاطر دور زیاد لرزش، صدای نسبتا زیادی هم تولید می‌کند، در حالیکه کمپرسور inverter بسیار کم صداست و بخاطر قابلیت کارکرد با دور پایین کمترین انرژی گرمایی را تلف می‌کند.

اینورتر چیست و تاثیر ان در مصرف برق چقدر است

 3-عدم استفاده از (capacitor) خازن در سیستم های dc inverter

یکی از عوامل مصرف زیاد کولرهای گازی استفاده از خازن در آن‌هاست، که در هنگام استارت‌، ولتاژ زیادی از شبکه برق می‌گیرد و باعث صدمه زدن به سایر وسایل برقی می‌شود. خازن به صورت دائم کار ذخیره و تأمین ولتاژ را برای کمپرسور به عهده دارد، این در حالی است که در سیستم اینورتر کمپرسور، برق ورودی AC متناوب را به DC  تبدیل می‌کند و با کنترل فرکانس دور کمپرسور تنظیم می‌شود و دیگر برای استارت اولیه و همچنین کارکرد نیازی به خازن ندارد.

سیستم تراکم گاز در این کمپرسورها از نوع روتاری است، با این تفاوت که سیستم الکتروموتور آن با جریان برق مستقیم (DC) کار می‌کند.

اینورتر چیست و در کولرگازی چه کاری انجام می دهد

ویژگی های الکتروموتورهای کمپرسور اینورتر عبارتند از:

  • به دلیل تغذیه با جریان برق مستقیم (DC) در این الکتروموتورها، به جای آهنربای القایی که با جریان برق کار می‌کند، از نوعی مغناطیس دائمی استفاده می‌شود که باعث کاهش مصرف برق هم می‌شود.
  • به دلیل تغذیه با جریان برق مستقیم (DC) در این الکتروموتورها، نیاز به راه‌اندازی اولیه نیست، بلکه الکتروموتور با حداقل توان و سرعت کم، راه اندازی شده و به مرور و متناسب با نیاز، سرعت و توان آن بالا می‌رود.
  • به دلیل تغذیه با جریان برق مستقیم (DC) در این الکتروموتورها، امکان کنترل سرعت وجود دارد و توان کمپرسور با توجه به نیاز دستگاه تنظیم می‌شود، پس جهت حفظ سرمای محیط، نیاز به عملکرد کمپرسور با حداکثر توان نیست و بیشتر مواقع، کمپرسور با توان پایین و مصرف برق کمتر کار می‌کند.

امروزه این نوع کمپرسورها به علت مصرف برق کمتر و ایجاد سرمای مطبوع‌تر (به دلیل قابلیت تغییر توان کمپرسور)، به شدت مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

کولرگازی اینورتر دار

توجه : شاید این سوال برای شما پیش امده باشد که آیا امکان دارد روی کولرگازی قدیمی اینورتر نصب کرد؟ باید با قطعیت بگوییم که همچین امکانی وجود ندارد و اگر می‌خواهید از این تکنولوژی استفاده کنید حتما باید یک کولرگازی اینورتر تهیه کنید.

در زیر چند مدل از بهترین کولرگازی‌های اینورتر دار را معرفی می‌کنیم.

AR24ASFYGWK

کولر گازی سامسونگ AR24ASFYGWK

ویژگی های کلیدی

سال تولید 2021
تولید کننده سامسونگ
کشور سازنده کره
نوع کولر گازی اسپلیت تک پنل
ظرفیت (بی تی یو) 24000
نوع کمپرسور دیجیتال اینورتر (Digital Inverter)

کولر گازی سامسونگ AR24ASFYGWK یکی از کولر گازی‌های 2021 و سری AR9500T سامسونگ است. اسپلیت سامسونگ AR24ASFYGWK در حال حاضر با مونتاژ تایلند وارد بازار کشور ما شده است. این محصول دارای یونیت داخلی و یونیت خارجی است که یونیت داخلی مدل AR24ASFYGWKN (AR24ASFYGWKNIQ) و یونیت خارجی مدل AR24ASFYGWKX (AR24ASFYGWKXIQ) می‌باشد. این مدل ظرفیت 24 هزار بی تی یو (BTU) دارد که در واقع برابر با 2 تن (Ton) است. سیستم تهویه مطبوع دیواری پیش روی شما با توجه به ظرفیتی که دارد برای محیط های متوسط و نه چندان بزرگ کاملا مناسب می باشد. کولر گازی 24000 سامسونگ AR24ASFYGWK برای استفاده در اقلیم یا مناطق جغرافیایی با آب و هوای معتدل (T1) و گرمسیر (T3) گزینه کاملا مناسبی است. به گفته سامسونگ، این کولر گازی با توجه به حالت عملکردی که انتخاب شده می‌تواند در محیط‌هایی با محدوده دمایی -15 درجه سانتی گراد تا 52 درجه سانتی گراد بدون افت کارایی و بازدهی کار کند. 

کولر گازی دیواری سامسونگ AR24ASFYGWK رنگ سفید طراحی ساده و زیبایی دارد به طوری که به خوبی با هر محیطی هماهنگ می‌شود. یونیت داخلی این محصول مجهز به یک پنل مشکی رنگ است. در این پنل، صفحه نمایش سگمنتی 2 کاراکتری وجود دارد که از طریق آن اطلاعات مفیدی به کاربر نمایش داده می شود. علاوه بر آن، در این پنل مشکی رنگ چند نشانگر نیز برای نمایش وضعیت وای فای (Wi-Fi)، تایمر (Timer) و … تعبیه شده است. همچنین شما می‌توانید به دلخواه خود صفحه نمایش این کولر گازی را خاموش یا روشن نمایید. در قسمت بالای پنل داخلی نیز شاهد فیلتر هوای ورودی Easy Filter Plus هستیم که قابلیت ضد باکتری دارد تا از ورود باکتری ها و گرد و غبار تا حد زیادی جلوگیری کند. به گفته سامسونگ این فیلتر قابلیت شستشو دارد که در زمان نیاز به شستشو، توسط نشانگر به کاربر اعلام می‌شود.

AR24NSFHEWK

کولر گازی سامسونگ AR24NSFHEWK

کولر گازی سامسونگ AR24NSFHEWK

ویژگی های کلیدی

تولید کننده سامسونگ
کشور سازنده کره
نوع کولر گازی اسپلیت تک پنل
ظرفیت (بی تی یو) 24000
نوع کمپرسور دیجیتال اینورتر (Digital Inverter)

کولر گازی 24000 سامسونگ مدل AR24NSFHEWKN یکی از بهترین محصولات کمپانی سامسونگ با طراحی دیواری و  ظرفیت 24000 می‌باشد. گاز R410A، موتور اینورتر دیجیتال T3 و T1، ظرفیت گرمایشی و سرمایشی، پرتاب باد از چهار طرف و فیلتر ضد باکتری از دیگر قابلیت‌های این کولر گازی به شمار می‌رود. فناوری اینورتر، کنترل دستگاه از طریق گوشی و حالت خواب از دیگر ویژگی‌های این کولر گازی 24000 به حساب می‌آیند. کولر گازی سامسونگ 24000 اینورتر دار با داشتن رنگ زیبای سفید و دکور ساده نمایی شیک و دلنشین به خانه می‌‌بخشد. همانطور که می‌دانید امروزه با وجود کولرهای گازی کولرهای آبی طرفداران کم‌تری دارد و با راحتی و زیبایی کولر گازی افراد خرید این محصول را ترجیح می‌دهند. ظرفیت سرمایشی و گرمایشی مناسب برای فصل گرما و سرما بوده و در هر فصلی می‌توانید محیط را گرم یا خنک کنید. گاز کم مصرف R410A و موتور اینورتر دیجیتال T3 و T1 باعث شده در لیست خوش فروش‌های سامسونگ قرار گیرد. قطعات تولید شده بر روی این دستگاه بسیار با کیفیت می‌باشد، این کیفیت و استحکام بالا باعث شده هنگام روشن کردن کولر گازی هیچ صدایی خارج نشود و محیطی آرام در اختیار داشته باشید. این کولر گازی سامسونگ از نوع آب و هوای T3 و T1 بهره می‌برد تا با شرایط آب و هوای معتدل و گرم به راحتی بتوانند از قابلیت‌های آن بهره ببرند. این کولر گازی از طراحی بسیار زیبا با رنگ سفید تولید شده و نمایی زیبا به هر خانه‌ای می‌بخشد. 

AP-W36GT3S1

کولر گازی ال جی AP-W36GT3S1

کولر-گازی-ال-جی-AP-W36GT3S1

ویژگی های کلیدی

سال تولید 2019
تولید کننده ال جی
کشور سازنده کره
نوع کولر گازی ایستاده
ظرفیت (بی تی یو) 36000
نوع کمپرسور روتاری دوقلو (Twin Rotary)

کولر گازی ال جی AP-W36GT3S1 یکی از کولر گازی‌های 2019 ال جی محسوب می‌شود. این کولر گازی تک پنل است و به صورت ایستاده می‌باشد و برای محیط‌های بزرگ مانند سالن‌ها و اداره‌ها و همچنین خانه‌های بزرگ کاملا مناسب است همچنین برای مناطق جغرافیایی با آب و هوای گرمسیر (T3) و معتدل (T1) مناسب می‌باشد. از دو واحد یکی یونیت داخلی ایستاده مدل APNW36GT3S1 و دیگری یونیت خارجی مدل APUW36GT3S1 تشکیل شده است. این کولر گازی عملکرد سرمایش و گرمایش دارد و شما هم در زمستان و هم در تابستان می‌توانید از آن استفاده کنید. 

 از ظرفیت 36000 بی تی یو یا به اصطلاح 3 تن برخوردار است و به راحتی محیط های بزرگ را سرد یا گرم می‌کند. یونیت داخلی این کولر گازی دارای نمایشگر سگمنتی است و اطلاعات مورد نیاز را نمایش می‌دهد. همچنین دارای دکمه‌های کنترلی مورد نیاز برای تنظیم دما و تغییر حالت آن نیز می‌باشد. این کولر گازی از حداکثر قدرت پرتاب باد تا 20 متر برخوردار است و به راحتی محیط‌های بزرگ را سرد یا گرم می‌کند. این کولر گازی از تکنولوژی اینورتر (Inverter) برای کاهش مصرف انرژی برخوردار است.

ART

کولر گازی ال جی ART

کولر گازی ال جی ART

ویژگی های کلیدی

سال تولید 2019
تولید کننده ال جی
کشور سازنده کره
نوع کولر گازی اسپلیت تک پنل
ظرفیت (بی تی یو) 18000-24000
نوع کمپرسور دوال اینورتر (DUAL Inverter)

کولر گازی ال جی ART جزو کولر گازی‌های 2019 و سری Art Cool ال جی می‌باشد. این کولر گازی دارای ظرفیت‌های بی تی یو مختلفی است که بر اساس آن نام مدلهایش فرق می‌کند. مدل ART-19K ظرفیت 18000 و مدل ART-26K از ظرفیت بی تی یو 24000 برخوردار است. این کولر گازی با برخورداری از کمپرسور دوال اینورتر (Dual Inverter) علاوه بر مصرف انرژی و صدای کم، بازدهی و طول عمر بالایی دارد. این محصول در مقایسه با کولر گازی‌های معمولی ال جی (بدون اینورتر) می‌تواند تا 65% انرژی کمتر و 60% سرمایش سریع تر را به شما ارائه دهد که عالی است. این مدل دارای ظرفیت گاز 1400 گرم می‌باشد و الجی از گاز R410A در آن استفاده کرده است. 

این مدل تکنولوژی Plasmaster Ionizer+ و فیلتر تصفیه هوای داخلی نیز دارد که می تواند تا 99% باکتری ها و بوی بد در هوای خروجی را از بین ببرد. به کمک قابلیت Jet Cool در این کولر می‌توانید در فصل‌های گرم مانند تابستان، اتاق یا خانه خود را سریع تر سرد نمایید. همچنین به لطف قابلیت Sleep Mode دما، جهت و سرعت پرتاب باد در مدت زمان تعیین شده توسط شما به صورت خودکار تنظیم می‌شود تا محیطی با دمای مناسب برای خوابیدن شما فراهم شود. این محصول دارای قابلیت زمان بندی (Timer) است و با استفاده از آن می‌توانید کولر را در زمان خاصی روشن یا خاموش نمایید. یکی دیگر از قابلیتهای این محصول امکان پرتاب باد در 4 جهت مختلف برای سرد یا گرم کردن یکنواخت و سریع تر تمام فضای اتاق است.

BMP

کولر گازی ال جی BMP

ویژگی های کلیدی

سال تولید 2019
تولید کننده ال جی
کشور سازنده کره
نوع کولر گازی اسپلیت تک پنل
ظرفیت (بی تی یو) 18000-24000
نوع کمپرسور دوال اینورتر (DUAL Inverter)

کولر گازی ال جی BMP جزو کولر گازی‌های Dual Cool ال جی 2019 می‌باشد و برای استفاده در اقلیم یا منطقه جغرافیایی معتدل و گرمسیری (T1 و T3) مناسب است. این کولر گازی دارای ظرفیت‌های بی تی یو مختلفی است که بر اساس ظرفیت نام مدلهای آن فرق می‌کند. مدل BMP-19K ظرفیت 18000 و مدل BMP-26K از ظرفیت بی تی یو 24000 برخوردار است. این محصول دارای ظرفیت گاز 1400 گرم می‌باشد و الجی از گاز R410A در آن استفاده کرده است. مجهز به کمپرسور دوال اینورتر (DUAL Inverter) است و برای استفاده در محیط‌هایی با دمای بالا (حداکثر 65 درجه سانتی گراد) نیز مناسب می‌باشد. سیستم تهویه مطبوع دیواری پیش روی شما به لطف برخورداری از کمپرسور اینورتر دوگانه علاوه بر مصرف انرژی و صدای کم، بازدهی و طول عمر بالایی هم دارد. 

قابلیت پرتاب باد در 4 جهت (بالا، پایین، چپ و راست) را دارد. همچنین شما می توانید به دلخواه خود نیز جهت باد را تنظیم نمایید. کولر مذکور دارای حالت‌های عملکرد مختلفی است. حالت Cooling برای ایجاد سرما و حالت Heating نیز برای ایجاد گرما یا حالت بخاری می‌باشد. این محصول دارای قابلیت زمان بندی (Timer) است و با استفاده از آن می‌توانید زمانی را برای روشن و خاموش شدن کولر تنظیم کنید. از دیگر قابلیت‌های کولر گازی مذکور می‌توان به قابلیت Auto Clean اشاره کرد که رطوبت باقیمانده در اواپراتور را از بین می‌برد تا از مانع رشد باکتری و زنگ زدگی آن شود. این مدل قابلیت Energy Efficient Control دارد و می‌توانید مصرف انرژی آن را در 4 سطح مختلف کنترل و تنظیم نمایید. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 3.7]

حتما ببینید

بهترین مارک کولر گازی‌ در سال 1402

بهترین مارک کولر گازی‌ در عرصه رقابت شرکت‌ها سعی می‌کنند هر ساله تکنولوژی‌های جدیدی را …

9 نظر

  1. جواد

    سلام وقت بخیر.
    فرمودید :اینورتر (Inverter) یا مبدل برق دستگاه الکترونیکی است که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل می کند
    برق شهری که متناوب است می توانید در این باره توضیح دهید؟
    البته اینکه با تغییر فرکانس و ولتاژ سبب تغییر دور می شود منطقی و قابل پذیرش است

  2. حمیدرضا

    سلام ممنون بسیار مفید بود

    • سردبیر

      سپاس از اظهار نظر شما

  3. مسعود

    سلام مهندس جان وقت بخیر.
    برای شوک زدن به کمپرسور اینورتر که گیر پاچ کرده چه باید بکنیم

    • محمدعلی

      سلام و درود
      تا جایی که بنده اطلاع دارم در چنین مواردی باید موتور به کل تعویض شود و راهکار زیادی برای تعمیر آن وجود ندارد.

  4. علیرضا چوپانیان

    سلام از این تکنولوژی در چه جاهایی غیر از کولر گازی استفاده شده است شما اطلاع دارید ؟

    • رضا سعیدی

      سلام وقت بخیر. اینورتر (Inverter) یا مبدل برق دستگاه الکترونیکی است که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل می کند. جریان AC تبدیل شده می توانند بر اساس نیاز در هر ولتاژ و فرکانسی باشد که بوسیله ترانسفورماتورهای مناسب و مدارها کنترل می شود.این تکنولژِی میتواند در همه دستگاههای الکترونیکی که مصرف برق زیاد و مداوم دارند استفاده شود.

  5. قاسمی

    سلام
    ایا میتونیم برای کولر گازی که اینورتر نیست قبل از ورودی برق دستگاه اینورتر بذاریم

    • سانیا زارعی

      سلام . خیر دوست عزیز ممکن نیست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *