راهنمای راه اندازی و نصب سینما خانگی

راهنمای راه اندازی و نصب سینما خانگی

راهنمای راه اندازی و نصب سینما خانگی

قبل از هر چیزی لازمه بگم که یک سیستم سینمای خانگی (home cinema system) در واقع شامل یک دستگاه پخش‌کننده و یک دستگاه نمایش‌دهنده است یعنی یک پخش‌کننده دی وی دی یا بلوری (یک سیستم صوتی بی‌نظیر مناسب فیلم و موسیقی) و یک دستگاه تلویزیون در سایز بزرگ و با کیفیت عالی (HD) که با این سیستم می‌توان واقعا لذتی برابر یک سینمای واقعی را از تماشای فیلم داشته باشیم و حتی امکان دارد، خیلی بهتر هم باشد زیرا در خانه خودمان و در محیطی آشنا و راحت‌تر هستیم. ولی خب یک سیستم سینمای خانگی در بین مردم ما معمولا به یک دستگاه پخش کننده با بلندگوها و ساب ووفری قوی که می‌تواند صدا را به طور فراگیر پخش کند، گفته می‌شود. ما نیز در این مطلب از سلام بابا به موضوع راهنمای راه اندازی و نصب سینما خانگی خواهیم پرداخت.

راهنمای تصویری زیر چگونگی راه‌اندازی یک سیستم سینمای خانگی را به خوبی نشان می‌دهد که با آن می‌توانید یک تجربه تماشای فیلم با صدای فراگیر را درخانه داشته باشید. البته از آنجا که این فیلم به زبان انگلیسی است، احتمال دارد که بعضی افراد متوجه محتوا نگردند هرچند که غیر از توضیحات از روی تصاویر نیز می‌توانید تا حدی متوجه شیوه نصب و راه‌اندازی سیستم شوید، البته اگر متوجه نشدید مشکلی نیست زیرا ما راش نصب را به صورت گام به گام در زیر برای شما توضیح داده ایم .

آیا شما هنوز سیستم سینمای خانگی‌تان را نخریدید؟!! پس مستقیم به صفحه خرید سیستم سینما خانگی ما بروید و یک سیستم عالی برای بهبود صدای تلویزیونتان انتخاب کنید.

مرحله به مرحله راه اندازی یک سیستم سینما خانگی 

  • Plugging in (متصل کردن) 

 ابتدا کابل‌ها را به هر کدام از بلندگوها یا اسپیکر‌ها و سپس به تقویت کننده متصل کنید. مطمئن شوید که دستگاه خاموش است، در غیر اینصورت امکان دارد که سیستمتان و یا بلندگوها خراب شوند.

  • Tuning in (تنظیم در)

بسیاری از گیرنده‌ها دارای یک تابع ایستگاه از پیش تعیین شده اتوماتیک هستند بدین معنی که گیرنده، ایستگاه فراشگاه‌های رادیویی را با لمس یک دکمه جستجو می‌کنند، هر چند که اگر به صورت دستی ایستگاه‌های خودتان را وارد کنید به نسبت اسکن خودکار خیلی بهتر است که ممکن است خیلی کند و نادرست باشد.

راهنمای راه اندازی و نصب سینما خانگی

  • Placing the speakers (قرار دادن بلندگو)

در یک دنیای ایده آل همه ما یک اتاق نشیمن مربع با یک تلویزیون بزرگ بر روی دیوار و مبل مرکزی قرار داده شده در طرف مقابل را تصور می‌کنیم. متاسفانه اکثر اتاق‌های نشیمن ما با این اتاق ایده‌آل یا سینما خانگی ایده آل مطابقت ندارد، اما برای دریافت بهترین نتیجه از سیستم سینما خانگی‌تان نکات اساسی زیر را دنبال کنید.

Front speakers (بلندگوهای جلو)

حالت قرار دادن ایده آل این بلندگوها به این صورت است: آن‌ها را باید به فاصله یک متر در سمت راست و چپ تلویزیون‌تان و در مقابل مبل قرار بدهید.

Centre speaker (بلندگوی مرکزی) 

این بلندگو را نزدیک تلویزیون قرار بدید. همچنین شما می‌توانید آن را مستقیما در زیر تلویزیون قرار بدهید.

Subwoofer: در حالت ایده آل باید آن را در وسط دیوار جلو قرار بدید در غیر این صورت آن در نزدیکترین گوشه از تلویزیون قرار بدید.

Rear speakers (بلندگوهای عقب)

محل قرار دادن این بلندگوها در گوشه‌های مخالف دیگر از اتاق، در سمت عقب از موقعیت مشاهده اصلی است. بلندگوهای عقب این تصور را برای شما ایجاد می‌کنند که صدا از سرار اتاق به گوش شما می‌رسد.

راهنمای راه اندازی و نصب سینما خانگی

  • Setting up (راه اندازی)

هنگامی که بلندگوهای فراگیر شما در محل مناسب قرار گرفتند و آن‌ها را با کابل‌ها به amplifier (تقویت کننده) وصل کردید برنامه خود سیستم می‌داند که چگونه و چقدر از بلندگوها و بیننده‌ها دوره و شما با استفاده از کنترل از راه دور می‌توانید آن‌ها را تنظیم و کنترل کنید. این برای یک تجربه صدای فراگیر واقعی مهم است زیرا در غیر این صورت شما صدای بلندگو‌های نزدیکتر را زودتر و بهتر نسبت به بلندگوهای دور می‌شنوید که این در واقع نباید این طور باشد و صدا از همه بلندگوها باید به یک اندازه باشد. شما همچنین به تنظیم سطح بلندگوها نیاز دارید، هرچند که بلندگوها در در یک حجم صدای مشخص هستند.

برای این کار روی صندلی اصلی برای مشاهده تلویزیون بنشینید و سیستم را برای fire a test ton (به یک تن تند آتش) برای آزمایش در هر کدام از بلندگوها تنظیم کنید. شما باید سطح صدا را تا زمانی که آن‌ها به یک سطح مشابه برسند تعدیل کنید. همانگونه که هر اتاق شکل و طرح خودش را دارد، طرح و مبلمان‌های دیگر در صدا تاثیر خواهد گذاشت و شما به یک سرهم بندی با موقعیت از بلندگوها یا تنظیم سطح تاخیر و حجم‌های صدا نیاز دارید.

همه سیستم‌های سینما خانگی مثل هم نیستند، پس اول مدل‌های متفاوت را بررسی کنید سپس یک مدل مناسب را انتخاب کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 10 میانگین: 3.5]

حتما ببینید

قابلیت کارائوکه

قابلیت کارائوکه در سیستم صوتی چیست و چه کاربردی دارد؟

قابلیت کارائوکه در سال‌های اخیر دستگاه دیجیتالی به نام karaoke یا خوانندگی مجازی عرضه شده …

105 نظر

  1. Rahel

    سلام
    من یک سینمابامارک microlabگرفتم… وقتی روشن میکنم صدای خش خش میده حتی دفترچه راهنماروخوندم اماعللشونفهمیدم… ودرضمن تلوزیون من ال جی امااپتیکال نمیخوره… میشه یه راهنمایی کنید
    تشکر

    • ارمان

      درود برشما
      تنظیمات تلویزیون قسمت خروجی صدا را در حالت سینما بگذارید
      موفق باشید

  2. رضا

    سلام من یک سینما خانگی تکنو دارم یه مدت جمش کرده بودم ولی حالا میخوام وصلش کنم نمیتونم لطفا راهنمایی کنید

    • سانیا زارعی

      سلام . دوست عزیز در این مطلب روش نصب رو توضیح دادیم .

      • حسین

        سلام من یه ساب و 3 تا باند اایستاده ی سینما خانگی دارم .

        ایا میتونم اینا رو به تلویزیون وصل کنم.

        • سانیا زارعی

          سلام وقت بخیر . بله میشه .

      • ناشناس

        سلام ببخشید دستگاه تمام سیم ها وصل هست ولی صدای دستگاه نه زیاد میشه نه کم باید چیکار کنم

        • سانیا زارعی

          سلام وقت بخیر
          برای رفع مشکلات سینمای خانگی باید مشکلات مربوط به پخش و کیفیت صدا، قطع شدن تصویر، ناهماهنگی و اختلال در پورت ها و… بسیاری از این اختلالات را ابتدا بررسی و سپس برطرف سازید. گاهی برای رفع مشکلات سینمای خانگی می‌توانید تنها با جابه جا کردن یک کابل یا فشار دادن یک دکمه به حالت صحیح برگردید.
          دکمه ACTION MENU را فشار دهید، سپس [بلندگوها] ‏— ‏[سیستم صوتی] را انتخاب کنید.
          [هدفون/خروجی صدا] را روی [‎خروجی صدا (ثابت)‎] در تنظیم [صدا] تنظیم نمایید.
          اگر سیستم صوتی با Dolby Digital یا DTS سازگار نیست، بخش [تنظیمات] — [صدا] — [خروجی صدای دیجیتال] را روی حالت [PCM] تنظیم کنید.
          اگر در صورت انتخاب یک کانال آنالوگ (RF) تصاویر به درستی نمایش داده نمی‌شوند، سیستم پخش تلویزیون را تغییر دهید. دکمه HOME را فشار دهید، سپس [تنظیمات] ‏— ‏[تنظیم کانال] ‏— ‏[تنظیم آنالوگ] ‏— ‏[از پیش تنظیم کردن دستی برنامه] ‏— ‏[سیستم تلویزیون] را انتخاب کنید. (قابلیت دسترسی [از پیش تنظیم کردن دستی برنامه] یا نام گزینه بسته به منطقه/کشور/موقعیت متفاوت است.)
          بسته به مدل دستگاه شما، اگر [بلندگوها] روی [بلندگوی تلویزیون] و [‎افزایش مقیاس دقت تصویر بالا (DSEE HX)‏‎] روی [اتوماتیک] تنظیم شود، ‎DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL)‎ بی‌صدا می‌گردد.
          [میزان خروجی صدای ديجيتال] را در تنظیم [صدا] روی حداکثر قرار دهید.
          هنگام استفاده از ورودی HDMI با Super Audio CD یا DVD-Audio، ممکن است ‎DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL)‎ سیگنال صوتی تولید نکند.

  3. ناشناس

    سلام من اگه یه دستگاه جدا تکی بگیرم همون مارک به باند های خودم میخوره؟؟

    • سانیا زارعی

      سلام وقت بخیر . بله مشکلی نخواهد داشت و راحت با هم مچ می شوند .

  4. مینا

    سلام فلشونمیخونه چیکارکنم

    • سانیا زارعی

      سلام وقت بخیر . اگر روردی دیگر هم داره اون ها رو هم امتحان کنید و با فلش دیگری هم امتحان کنید اگر باز هم مشکل داشت باید از تعمیرکار کمک بگیرید چون ایراد از USB است .

  5. میثم

    سلام یک دستگاه سینمای خانگی سامسونگ,HT-E355K دارم که کابل اوپتیکال نداره و تمام کابلهاشو ب طریقه درست نصب کردم اما صدای ازش شنیده نمیشه صدای تلوزیونم قطع میشه

    • سانیا زارعی

      سلام وقت بخیر . احتمالا ایراد از کابل ها است ، ببینید اگر تلویزیون و سینما هر دو ورودی اپتیکال رو دارند از کابل اپتیکال استفاده کنید . اگر باز هم مشکل داره شما باید از تعمیرکار کمک بگیرید تا از نزدیک دستگاه رو بررسی کنه. موفق باشید .

  6. ناشناس

    سلام من یه سینما خانواده ال جی قدیمی دارم ک تصمیم گرفتم ک وصلش کنم سیم باندا و صاب فقط به دی وی دی وصل میشه اونم وقتی وصل میکنم به تلوزیون فقطو فقط سی دی رو میخونه کابل آی او ایکس و فلش رو جواب نمیده جاشو داره ها ولی میزنی کار نمیکنه.در ضمن کنترل هم نداره

    • سانیا زارعی

      سلام وقت بخیر . دوست عزیز شما باید از تعمیرکار کمک بگیرید تا ورودی های سینمای شما را از نزدیک بررسی کند و کابل های لازم رو به شما معرفی کنه ، موفق باشید .

      • حسن

        سینما خانوده من سامسونگ هست تلویزیون lg نحوی نصب به تلویزیون و دیسول یادم بدید

        • سانیا زارعی

          سلام وقت بخیر . در این مطلب روش اتصال سینما خانگی رو توضیح دادیم . شما می توانید از کابل hdmi یا اپتیکال برای اتصال استفاده کنید
          کابل HDMI برای ارسال تصویر و صدا از سینما خانوادگی به تلویزیون به کار می رود، اما یک کانال رزرو به نام ARC دارد (Audio Return Channel) یعنی کانال بازگشت صدا (برای انتقال صدا از تلویزیون به سینما) که در نسخه 1.4 HDMI ارائه شد. البته برای این امر باید تلویزیون و سینمای شما هر دو این تکنولوژی را ساپورت کنند .
          کابل Optical یک نوع کابل از نوع فیبر نوری است که برای انتقال حرفه ای صدا طراحی شده است. در صورتی که تلویزیون شما خروجی Optical و سینمای شما ورودی Optical دارد می توانید از این کابل استفاده نمایید.

  7. ناشناس

    سلام
    آمپلی ۱۰۱۶v از پایونیر دارم
    تصویر ورودی یا خروجی اچ‌دی‌ام‌آی ندارم و همچنین از فلش نمیتونم استفاده کنم
    میشه لطفا کمکم کنید

    • سانیا زارعی

      سلام وقت بخیر . متاسفانه ما این مدل رو نداریم و اطلاعاتی هم در موردش نداریم .

  8. ناشناس

    سلام
    صدای شبکه های ماهواره ای میخام از سینما خانواده پخش بشه هر کاری کردم نشد کار خاصی باید انجام بشه

    • سانیا زارعی

      سلام وقتتون بخیر . مطمئن شوید که تلویزیون رو درست به سینما وصل کردید و کابل ها مشکلی ندارند . اگر همه چیز درست است، یک بار هر دو دستگاه و کامل از برق بکشید و دوباره وصل کنید ببینید چی میشه .

    • بهمن

      سلام بنده سینما خانواده مارشال دارم ومیخوام به ای ای دی الجی متصل کنم تلوزیون خروجی auxنداره با اپیتکالم وصل میکنم حالت پخش صدای تلوزیونم میزارم رو حالت اپتیکال کابلم وصل کردم ولی صدا در نمیاد متصل نمیشه میشه راهکارشو بهم بگید ؟خیلی ممنون میشم

      • رضا سعیدی

        سلام وقت بخیر. از سالم بودن کابل اپتیکال اطمینان حاصل نمائید. نباید مشکلی داشته باشه.مگر قسمت ورودی تلویزیون ایراد داشته باشه. همه موارد که مربوط به خارج از تلویزیون است رو بررسی نمائید . و همچنین از سالم بودن سینما خانگی هم بررسی نمایید.

  9. ناشناس

    سلام ببخشید وایرلس دستگاه چراغش روشن میشه اماازباند صدایی نمیاد نمی‌دونم چرا اینجوری شد

    • سانیا زارعی

      سلام وقت بخیر . مشکل شما باید از نزدیک بررسی بشه ، از تعمیرکار تماس بگیرید .

      • سمیرا

        سلام باند سقفی ۴ تا تو پذیرایی راه اندازی کردیم .ولی سیما خانواده نداریم .فیش اوپتیکال زدیم وصل نشد باید از چه فیشی استفاده کنیم .صدای تلویزیون از باند پخش بشه؟ ال سی دی ال جی هست
        با تشکر

        • رضا سعیدی

          سلام وقت بخیر. باید بررسی کنید ببینید تلویزیون از چه نوع خروجی صدایی استفاده میکنه. و همچنین باندهای شما از چه نوع ورودی میتوانند پشتیبانی کنند.

    • امیرعلی بها

      سلام باند اونیکس دارم فلشو میزنم بالانمیاره ولی با کابل نوری میزنم میخونه صداش کم میاد

      • رضا سعیدی

        سلام وقت بخیر . متاسفانه در مورد این محصول اطلاعاتی در دسرس نیست.

  10. ناشناس

    سلام چطور میتونم پایه های باند رو نصب کنم؟

    • سانیا زارعی

      سلام . مدل و تصاویر باند و پایه ها را به این شماره ارسال کنید تا راهنماییتون کنند 09187886127 .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *