تکنولوژی دالبی اتموس

تکنولوژی دالبی اتموس چیست و چه کاربردی دارد؟

تکنولوژی دالبی اتموس

همانطور که شاهد هستیم، دنیای صوت و تصویر همیشه در حال پیشرفت است و شرکت های تولید کننده لوازم صوتی تصویری هر ساله تکنولوژی های جدیدی را به این سیستم ها اضافه می کنند تا تجربه بهتری را برای کاربران فراهم کنند. دالبی اتموس نیز یکی از این تکنولوژی های جدید و نسخه پیشرفته صدای فراگیر از شرکت دالبی است که سطح جدیدی از کیفیت صدا را ارائه می دهد. ما در این مطلب از سلام‌ بابا تکنولوژی دالبی اتموس و کاربرد و تاثیر ان در تلویزیون و سیستم های صوتی را شرح می دهیم و در اخر سیستم های صوتی با تکنولوژی دالبی اتموس را نیز معرفی می کنیم، پس با ما همراه باشید.

درباره شرکت Dolby

شرکت امریکایی دالبی در زمینه کاهش نویز و کد کردن صدا تخصص دارد و از ابتدای ساخت دستگاه‌ های پخش ویدیو، همراه کاربران بوده است. این شرکت به نوعی مرجع تعیین استاندارد هر نوع صوتی در گجت‌ های مالتی مدیا محسوب می شود. یکی از این فناوری‌ ها، تکنولوژی دالبی اتموس بوده که یکی از جدیدترین استانداردهای دالبی محسوب می شود و می تواند تجربه‌ صوتی عالی‌ را در اختیار کاربران قرار دهد. تکنولوژی دالبی اتموس علاوه بر سیستم های پخش خانگی و حتی صنعتی مانند سینماها، در گجت‌ های معمول‌ تری مانند گوشی‌ های همراه، تبلت و یا کنسول‌ های خانگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مشخص است که تنها نیمی از لذت یک فیلم سینمایی به کیفیت تصویر ان بستگی دارد و نیمه دیگر را نوع صدا گذاری و سیستم خروجی صدا تعیین می کند پس کیفیت صدا اهمیت زیادی دارد.

تکنولوژی دالبی اتموس چیست؟

تکنولوژی دالبی اتموس (Dolby Atmos)، یک استاندارد سیستم خروجی صدای فراگیر است که توسط ازمایشگاه‌ های دالبی توسعه یافت است. البته این فناوری در سال 2012 معرفی شد اما شرکت‌ های سخت افزاری بزرگ دنیا به تازگی از ان در دستگاه‌ های خود استفاده می کنند.

در حال حاضر استاندارد های صدای فراگیر مختلفی در سیستم های صوتی تصویری مورد استفاده قرار می گیرد، اما بعضی ویژگی‌ های تکنولوژی دالبی اتموس ، ان را نسبت به سایر فناوری‌ های موجود متمایز می کند. در تکنولوژی دالبی اتموس چیزی به اسم کانال صدا وجود ندارد. و جای ان را شی یا جزء گرفته است. این سیستم ، امکان پخش صدای سه بعدی و کاملا 360 درجه را در فضایی مجازی امکان پذیر می کند. این قابلیت از طریق نقشه‌ برداری سه‌ بعدی محیطی ایجاد می شود و به همین خاطر، صدا می تواند از میان اشیا عبور کند.

تکنولوژی دالبی اتموس یک فرمت صوتی همه جانبه است که قادر به تولید صدای فراگیر از همه جهات، از جمله از سمت بالا است. این بدان معنی است که تکنولوژی دالبی اتموس می تواند صدای چیزی مثل یک انفجار بزرگ یا همان زنبور عسل که از گلی به گل دیگر پرواز می کند ، بطور واقع بینانه تولید کند و آن را از نظر مکانی دقیق بازسازی کند. شما حتی می توانید صداهایی را بشنوید که از بالای سر شما می آیند. تکنولوژی دالبی اتموس در اصل مغز را فریب می دهد که فکر کند درست در وسط صحنه است.

فیلم ها و نمایش های تلویزیونی که دارای ویژگی صوتی Dolby Atmos هستند بر روی دیسک های Blu-ray و خدمات پخش مانند Disney Plus ، Netflix ، Amazon Prime Video و Apple TV Plus موجود هستند.
برای پخش صوتی با تکنولوژی دالبی اتموس ، شما نیاز به یک ساندبار یا بلندگو سازگار ، و همچنین یک تلویزیون یا پخش کننده رسانه با پشتیبانی از Dolby Atmos دارید. محصولات Dolby Atmos از مارک های زیادی از جمله Vizio ، سامسونگ ، ال جی ، سونی ، پایونیر و موارد دیگر موجود است.

تکنولوژی دالبی اتموس

سیستم‌های 5.1 کاناله و 7.1 کاناله

در سیستم‌های 5.1 کاناله و 7.1 کاناله، برای تفکیک بهتر صدا از چند اسپیکر مختلف استفاده می شود، که هر یک در موقعیتی خاص قرار می گیرند. کانال صدا همان چیزی است که در تولید فیلم و هنگام پخش ان صدا را جهت‌ دار می کند. برخلاف این سیستم، تکنولوژی دالبی اتموس صدای داینامیک هر بلندگو را پس از پخش در محیط تنظیم می کند. با استفاده از این روش، صدا در زمان واقعی ارائه می شود و تنظیم و محل قرار گیری بلندگو بر اساس ان صورت می گیرد. تکنولوژی دالبی اتموس همچنین از سیستم 128 کانال پشتیبانی کرده که امکان اتصال منابع سخت افزاری متعدد را فراهم می کند.

در حقیقت تکنولوژی دالبی اتموس تنها با اضافه کردن بلندگوهای جدید سرپوشیده، امکان پخش صدا به صورت عمودی را فراهم می کند. در سوی دیگر نقشه برداری Dolby Atmos 3D می تواند موقعیت جغرافیایی و وضوح مشخصی را در اختیار شما قرار دهد.

یکی از مزیت های تکنولوژی دالبی اتموس که می تواند ان را به یکی از بهترین تکنولوژی های صوتی تبدیل کند، امکان سازگاری ان با معمولی ترین دستگاه ها است. فرقی نمی‌ کند که شما از یک سیستم پخش خانگی قوی استفاده کنید و یا یک نمونه ارزان قیمت، چرا که اگر پیش‌ نیازهای دالبی اتموس را فراهم کنید، بهترین بازدهی را خواهید داشت.

استفاده از تکنولوژی دالبی اتموس در منزل

چگونگی استفاده از Dolby Atmos در منزل

استفاده از حداکثر ظرفیت هر سیستم، ملزم صرف هزینه اولیه برای تامین منابع سخت افزاری است. پشتیبانی از تکنولوژی دالبی اتموس در سیستم‌ های خانگی نیز بدون صرف هزینه امکان پذیر نیست. به طور کلی برای بهره برداری از قابلیت‌ های ان، شما به تجهیزات زیر نیاز دارید.

  • ابتدا به یک گیرنده صوتی تصویری (AV) نیاز دارید که از تکنولوژی دالبی اتموس پشتیبانی می کند. این روزها پیدا کردن چنین سیستمی راحت است و قیمتش هم بالا نیست.
  • در مرحله بعدی نیز به تعداد بلندگو برای استفاده از تمام ظرفیت تکنولوژی دالبی اتموس نیاز خواهید داشت. بهتر است در این سیستم از بلندگوهای فراگیر یا Surround استفاده کنید. البته بسته به نوع و تعداد بلندگوها و متراژ فضایی که می خواهید پوشش دهید، هزینه ها متفاوت است. دالبی اتموس بر پایه سیستم‌های 5.1 ، 7.1 و 9.1 طراحی شده است و قابلیت اتصال به بلندگوهای عادی را نیز دارد. در نهایت در سیستم‌ های خانگی می توانید 34 بلندگو را به این سیستم وصل کنید.
  • اگر می خواهید تجربه کاملی از این فناوری یکپارچه بدست اورید، می توانید با صرف هزینه بیشتر، تعداد بلندگوها را افزایش دهید و بر اساس نقشه برداری Dolby Atmos 3D، تعدادی از ان‌ها را در در سقف نصب کنید.
  • در اخر برای پخش محتوای سازگار با دالبی اتموس به بلوری پلیر یا سایر سیستم‌ های پخش سازگار با این فناوری احتیاج دارید. همه بلوری‌ های موجود در بازار به طور پیش‌ فرض از این فناوری پشتیبانی می کنند. همچنین کنسول ایکس باکس وان نیز دالبی اتموس را پشتیبانی کرده و در هنگام پخش ویدیو و حتی اجرای بازی می توانید از ان لذت ببرید.

تکنولوژی دالبی اتموس در موبایل

Dolby Atmos در تلفن همراه

Dolby Atmos از طریق هدفون متصل بر روی تبلت هایی مانند Amazon Kindle Fire HDX 8.9 (و دو مدل Lenovo) کار می کند ، هر چند که مثل یک سیستم صوتی فراگیر نخواهد بود.

این قابلیت از طریق هدفون ها و صدای مبتنی بر شی کار می کند. رندر هدفون دوتایی از طریق هدفون انتقال گرما (HRTF) صدای فراگیر را از طریق هدفون ایجاد می کند. برای توضیح اینکه چگونه این کار می کند ، دالبی صحنه ای را که ماشینی در حال انفجار است مثال می زند. اگر در سمت راست شما قرار داشته باشد ، گوش راست شما انفجار کامل را احساس می کند ، در حالی که گوش چپ صدای کمتری دریافت می کند زیرا صدا مجبور است به دور سر شما حرکت کند. مغز تفاوت ها را تشخیص می دهد ، به شما می گوید که به سمت راست خود بچرخید تا ببینید ماشین در نزدیکی شماست یا خیر. دالبی این روند را تغییر داده است تا صدای فراگیر مجازی را از طریق بلندگوهای جداگانه در هدفون ایجاد کند ، و جلوه ای را ایجاد می کند که انگار صدا از همه جهات منتقل می شود.

تکنولوژی دالبی اتموس

محتوای سازگار با تکنولوژی دالبی اتموس

همان‌ طور که گفته شد شرکت‌ های تولید کننده محتوا به دلیل هزینه‌ های اولیه به طور محتاطانه‌ تری به سرمایه گذاری بر روی تکنولوژی دالبی اتموس می پردازند. در حال حاضر طیف وسیعی از محتویات سازگار با ان در بازار وجود دارد. به نظر می رسد سالن‌ های سینما پیش قدم استفاده از تکنولوژی دالبی اتموس هستند. و Brave از استودیوی Pixar نیز اولین انیمیشن سازگار با این فناوری بود که در سال 2012 معرفی شد. و بعد از ان، روز به‌ روز تب پشتیبانی از ان افزایش یافت. برای مشاهده فهرستی از فیلم‌ های سازگار با دالبی اتموس می توانید به این صفحه مراجعه کنید. در سوی دیگر خوشبختانه سرویس‌ های پخش انلاین محتوا مانند نتفلکس نیز از دالبی اتموس پشتیبانی کرده و این یعنی برای بهره‌ مندی از ان، حتما نباید یک بلوری پلیر در اختیار داشته باشید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

حتما ببینید

Dolby Digital Plus

Dolby Digital Plus چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

Dolby Digital Plus صدای فراگیر یک بخشی جدایی ناپذیر از تجربه سینمای خانگی است و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *