ساب ووفر در سیستم های صوتی سینما خانگی

ساب ووفر چیست؟ | تاثیر ساب ووفر بر کیفیت صدای تلویزیون

راهنمای مطالعه مطلب» نمایش دادن

ساب ووفر 

احتمالا شما هم اصطلاح ساب ووفر یا به انگلیسی subwoofer را در سیستم‌های صوتی شنیده‌اید و این سوال برای شما پیش آمده که ساب ووفر چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد و چه تاثیری روی کیفیت صدا دارد. ما در این مطلب از سلام‌ بابا، ووفر، ساب ووفر، تفاوت این دو با همدیگر و نحوه عملکرد و تاثیر آن‌ها در تلویزیون، سیستم‌های صوتی و کیفیت صدا را بطور کامل برای شما شرح خواهیم داد، پس در ادامه با ما همراه باشید.

ساب ووفر که در زبان عامیانه به آن ساب هم می‌گویند در واقع یکی از اجزای اصلی سیستم‌های صوتی حرفه‌ای است که صدای بم قوی و قدرتمندی را ایجاد می‌کند. و به عبارت دیگر باعث می‌شود تا شما صدای بم و کلفت (چیزی که در بین مردم به باس یا بیس معروف شده) را با جزئیات در فیلم و موزیک و با کیفیت خوب بشنوید. در واقع subwoofer برای تکمیل صدای موسیقی و همچنین کیفیت بالاتر صدا استفاده می‌شود. 

ساب ووفر

subwooferها در سیستم‌های صوتی مثل سینما خانگی، ساندبار، شیک‌ها، ساندبیس، سیستم‌های صوتی ماشین، کامپیوترها و تلویزیون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. خلاصه هر جایی که با موزیک مرتبط باشد وجود subwoofer نیز ضروری است.

woofer چیست و چه تفاوتی با subwoofer دارد؟

در واقع کلمه ووفر از صدای سگ گرفته شده است. ووفر یک سیستم صوتی یا وسیله پخش صدا است که صدایی بم، کلفت و قدرتمند تولید می‌کند و دقیقا برعکس تیونر است که صدای زیر ایجاد می‌کند. تفاوت این دو در انتقال فرکانس صدا است. فرکانس صدای subwoofer از ووفر کمتر است و صدای زیرتری نسبت به ووفر تولید می‌کنند به همین دلیل به آن ساب ووفر گفته می‌شود.

تفاوت ساب ووفر و ووفر

چیزی که در بلندگو صدا را ایجاد می‌کند دیافراگم است که در حنجره انسان هم وجود دارد. دیافراگم subwoofer، بزرگ است و دامنه حرکتی بیشتری دارد اما تعداد دفعاتی که می‌تواند این کار را انجام دهد کم است. subwoofer دارای فرکانس کم و قدرت زیاد می‌باشد. subwoofer در فرکانس 20 تا 200 هرتز کار می‌کند. این به این معناست که برای تولید صداهای با فرکانس بسیار پایین کارایی دارد. مثلا صدای انفجار، یا ضربه پتک و موارد مشابه را تصور کنید. ووفرها دارای فرکانس بالاتری هستند؛ که این عدد معمولا از 40 تا 500 هرتز است. subwooferها انرژی و هیجان را به موسیقی هدیه می‌دهند و برای کامل شدن یک سیستم صوتی حرفه‌ای و قدرتمند ضروری هستند.

ساب ووفر در سیستم صوتی

انواع ساب ووفر

  • ساب ووفر اکتیو یا فعال
  • ساب ووفر پسیو یا غیرفعال

در کل دو نوع ساب ووفر فعال و غیر فعال وجود دارد که از لحاظ کیفیت صدا تفاوت خاصی با هم ندارند. نوع فعال خودش یک کنترل کننده صدا یا امپلی فایر داخلی دارد و نیازی به امپلی فایر خارجی ندارد، اما ساب ووفر غیر فعال کنترل کننده صوت ندارد و برای راه‌اندازی به یک امپلی فایر خارجی نیاز دارد. بنابراین دردسر و هزینه بیشتری نسبت به ساب ووفر فعال دارد و باید یک امپلی فایر صوتی برای آن بگیرید و همیشه همراهش باشد. اما ساب ووفر فعال فقط کافی است به منبع صدا وصل شود. پس هنگام خرید سیستم صوتی به این مسئله توجه کنید البته تولید ساب ووفرهای غیرفعال در حال کاهش است. 

ساب ووفر در تلویزیون

در تعدادی از تلویزیون‌های جدید علاوه بر بلندگوها، یک subwoofer داخلی هم قرار داده می‌شود تا در هنگام شنیدن موزیک و یا تماشای فیلم صداهای بم و کلفت را بخوبی و با کفیت و دقت بالا تولید کرده و به گوش کاربر برساند. در واقع بیشتر تلویزیون‌ها دارای دو بلندگو با توان صوتی 20 وات هستند اما در تلویزیون‌هایی که subwoofer داخلی هم دارند توان صوتی 40 وات است یعنی قدرت صوتی subwoofer نیز 20 وات است که موجب می‌شود این تلویزیون‌ها صدایی تقویت شده و بی‌نظیر را پخش کنند. اما برای تلویزیون‌هایی که subwoofer داخلی ندارند، می‌توانید یک سیستم صوتی جداگانه مثل ساندبار، شیک یا سینما خانگی تهیه کنید تا بهترین کیفیت صدای ممکن را داشته باشید. 

ساب ووفر در سیستم های صوتی سینما خانگی

نتیجه

در کل subwoofer برای تقویت و بهبود کیفیت صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر شما صدایی بی نقص و کامل را می‌خواهید یک تلویزیون با ساب ووفر داخلی بگیرید و اگر تلویزیون را قبلا گرفته‌اید می‌توانید یک سیستم صوتی برای آن تهیه کنید تا از صدایی با کیفیت برخوردار شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

حتما ببینید

بهترین سینما خانگی

بهترین سینما خانگی سینما خانگی مجموعه‌ای از وسایل و سیستم‌های پخش کننده صدا و تصویر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *