مقایسه SDR با HDR

مقایسه SDR با HDR | آیا تلویزیونمان را ارتقا دهیم؟

مقایسه SDR با HDR

وقتی که تلویزیون‌های امروزی را با مدل‌های گذشته مقایسه می‌کنیم تفاوت‌های زیادی بین این دو در توانایی گسترده برای خواندن یک سیگنال HDR وجود دارد. سپس سوالی که شما از خودتان می پرسید این است که HDR چه تاثیر بزرگی دارد؟ آیا این باعث می‌شود که تلویزیون‌های گذشته منسوخ شوند؟ برخلاف ارتقا از کیفیت 1080P به 4K تفاوت بین این دو با محیط بیرون و تماشای تلویزیون در محیط بیرون ارتباطی وجود ندارد. بزرگترین عامل کیفیت تصویر خود تلویزیون است زیرا HDR یک تکنولوژی جدید و راهی دقیق‌تر برای توصیف آنچه که تلویزیون برای نمایش احتیاج دارد است. در این مطلب از سلام بابا به مقایسه SDR با HDR خواهیم پرداخت. 

مقایسه کیفیت sdr و hdr تلویزیون ال جی um7340

سیستم‌های تصویر تلویزیونی سه دسته هستند:  SD یا حالت استاندارد، HD یا همان کیفیت بالا و Full HD.

HDR چیست؟ 

HDR مخفف High difinition، یک پایه برای محدوده دینامیکی بالا است این اصطلاح برای مدت زمان طولانی استفاده شده است اما امروزه وقتی در مورد فیلم HDR صحبت میکنیم این کاملا در مورد فرا داده است، خب اکنون چه چیزی فرا داده است؟ HDR ابر داده‌ای است که به سادگی اطلاعات اضافی را به سیگنال‌های ویدیویی ارسال می‌کند. این اطلاعات توصیف کامل رنگ است که تلویزیون می‌تواند بخواند و به طور دقیق نمایش دهد و سپس فرا داده از طریق دو استاندارد مختلف HDR10 و صدای دالبی چشم انداز توزیع شده است در حالی که این تنها پارامتر مورد نیاز برای پشتیبانی HDR است. تلویزیون همچنین برای استفاده از اطلاعات بیشتر و نشان دادن تفاوت به سایر موارد نیاز دارد.

مقایسه کیفیت sdr و hdr تلویزیون ال جی um7340

فکر می کنم از این راه با SDR می‌توان به ماشین با دریچه گاز کامل دستور داد که از 50 درصد دریچه گاز استفاده کند، در عوض از ماشین HDR با 120 مایل در ساعت خواسته می‌شود که با 40 مایل در ساعت حرکت کند. برخی از وسایل نقلیه تجربه بدتری برای این درخواست بوجود می‌آورند و بسیاری حتی ممکن است موفق نشوند.

بیشتر تلویزون‌ها یکسان هستند. در گذشته سیگنال‌ها خواستار سطحی از قدرت بودند در حالی که در HDR آن را با یک هدف خاصی تنظیم می‌کند. در حالت دوم آن فراتر از چیزی است که اخیرا توانایی تلویزیون‌ها در نیاز داشتن به سطحی از روشنایی و رنگ برای نمایش ممکن نیست بتواند دوباره تکثیر شود. تلویزیون‌های HDR با اوج روشنایی بالا و وسعت رنگ گسترده برای یک هدف خاص عمل می‌کنند و مدل‌های خیلی خوب آن قادرند تصویر دقیق‌تری نسبت به مدل‌های پایین‌تر با عملکرد محدود ارائه دهند.

SDR چیست؟

 اکثر فیلم‌های دی وی دی قدیمی با این کیفیت ساخته شده است و تصاویری با وضوح 480 -720 پیکسل ارائه می‌دهد که در مقایسه با HDR دارای کیفیت کمتری است. برای سیگنال SDR، ما از یک HD FURY لینکر استفاده کرده‌ایم و با تلویزیون های E DID جایگزین می‌کنیم که به طور موثر پشتیبانی HDR را مخفی می‌کند و کاربر فکر می‌کند که به یک تلویزیون SDR متصل می‌شود.

نتیجه: برای رسیدن به نتیجه این آزمایش ما دو تلویزیون متفاوت را در طول سه سناریو: عمق رنگ، حیطه گسترده رنگ و محدوده دینامیکی مقایسه می‌کنیم.

وسعت گسترده رنگ 

یک تلویزیون که از حیطه گسترده رنگ پشتیبانی می‌کند قادر به نمایش بیشتر رنگ‌های کامل بیشتری نسبت به تلویزیون استاندارد یا SDR است. در حالی که این یک شاخص  برای HDR نیست. در گذشته حتی اگر یک تلویزیون قادر به ساپورت یکی بود تقریبا تمام محتوا با یک وسعت رنگ کوچکتر تولید می‌شد. همانطور که شما می‌توانید در این مقایسه ببینید تفاوت قابل‌توجهی بین HDR و SDR وجود دارد و این تفاوت بیشتر در رنگ سبز و قرمز که در آن بیشتر به سمت این دو رنگ گسترش دارد است هر چند که شما می‌توانید ببینید که این ذاتا عاملی برای HDR نیست. تفاوت کمی در اشباع رنگ بین تصویر SDR و کم پایان یک HDR  وجود دارد، از آن جا که بسیاری از تلویزیون‌های HDR فاقد حیطه گسترده رنگ هستند آن‌ها از این جنبه مناسب نیستند.

برنده: HDR، اما تنها در یک تلویزیون با وسعت رنگ گسترده

عمق رنگ

عمق رنگ بسیار شبیه به وسعت رنگ است. عمق رنگ به تفاوت رنگ‌هایی که یک تلویزیون می‌تواند نشان دهد اشاره دارد. تفاوت بین این دو می‌تواند کمی گیج کننده باشد. وسعت رنگ به درجه‌ای از اشباع که تلویزیون می‌تواند نمایش دهد اشاره دارد. در حالی که عمق رنگ به تعداد رنگ تلویزیون با قابلیت نمایش در داخل پالت اشاره دارد. وسعت رنگ محدود نمی‌تواند رنگ قرمز یک سیب را به طور دقیق و واضح نمایش دهد در حالی که یک محدودیت در عمق رنگ باعث می‌شود شیب رنگ قرمز روی آن سیب ناهموار به نظر آید و در نتیجه صاف یکدست دیده نمی‌شود.

چیزی که با عنوان تلویزیون 8 بیتی نامیده می‌شود 256 سایه از رنگ قرمز و سبز و آبی یا 16.7 میلیون رنگ کامل باید داشته باشد و این در مقایسه با تلویزیون‌های 10 بیتی که 1024 سایه از هر کانال یا 1.07 میلیون رنگ را ارائه می‌دهد یک مقدار کم به نظر می‌رسد.

تاثیر شیب زیاد در عمق رنگ: یک تلویزیون با عمق بیت پایین‌تر، یک مقدار بسیار کوچک‌تر از مراحل گسترش یافته است و یک عمق بیت محدود می‌تواند به انسداد و شیب نا هموار منجر شود که شما می‌توانید اغلب در آسمان مانند تصویر SDR بالا ببینید. این یکی از موارد نادرست است که مربوط به HDR روی تلویزیون‌های پایین‌تر پایان یک هدف را پیدا می‌کند چونکه در حال حاضر بسیاری از آن‌ها در یک پنل 10 بیتی هستند که متاسفانه آن یک حداقل دیده شده تاثیرگذار است.

برنده: HDR

محدوده دینامیکی: Dynamic Range

در نهایت ما نگاهی به محدوده دینامیکی می‌اندازیم و اینکه در آن یک تلویزیون HDR را با بزگترین تفاوت نشان خواهد داد. محتوای HDR با استفاده از قابلیت‌های روشنایی بالاتر خود را برجسته و واقعی نشان می‌دهد. وقتی که یک تلویزیون دارای حیطه دینامیکی محدود است، می‌تواند تنها نقاط برجسته را نشان دهد در حالی که عناصر تاریک را خرد می‌کند و بالعکس. یک تلویزیون با محدوده دینامیکی بالاتر قادر به نمایش بیشتر از هر دو، در هر زمان است. اوج روشنایی، کنتراست و کیفیت صدا بزرگترین تاثیر را در این زمینه دارد.

برنده: HDR، اما تنها در صورتی قابل توجه است که اوج درخشندگی به اندازه کافی بالا باشد.

در این طرح بزرگ، HDR یک پیشرفت بزرگ از تلویزیون در جهان است. اگر چه در ابتدا تنها برای به دست آوردن طرفدار و جذب مردم شروع شد، اما تلویزیون‌های کنونی حتی آن‌ها که خیلی عالی هستند، واقعا استفاده زیادی از HDR آن‌ها نمی‌شود. شما لازم ندارید دید بسیار زیاد به صورت بصری از یک سیگنال HDR با محدوده متوسط به دست بیاورید، چون در تلویزیون هر افزایش کیفیت تصویر متکی به قابلیت‌های تنظیم خودکار است. اگر شما اخیرا یک تلویزیون خوب خریداری کرده اید و در مورد به روز رسانی HDR آن فکر می‌کنید، فکر خوبی است.

نتیجه: باتوجه به بررسی‌های انجام شده تکنوژی SDR یک تکنولوژی منسوخ است و HDR جایگزین این تکنولوژی است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

حتما ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN95C

تلویزیون سامسونگ QN95C  شرکت سامسونگ از جمله شرکت‌هایی است که در زمینه تولید لوازم الکترونیکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *