چطور جاروبرقی را تمیز کنیم

چطور جاروبرقی را تمیز کنیم؟ | شیوه های مراقبت برای عمر بیشتر جاروبرقی

چطور جاروبرقی را تمیز کنیم؟

جاروبرقی امروزه به یکی از مهمترین و اصلی‌ترین وسایل برقی تبدیل شده است که تقریبا در هر خانه‌ای وجود دارد. دستگاه جاروبرقی مانند هر دستگاه دیگری نیازمند مراقبت مستمر است. نظافت و نگهداری جاروبرقی در زمان‌های مشخص، عملکرد فیلتر، موتور و دیگر بخش‌ها را بهبود بخشیده و موجب افزایش طول عمر دستگاه می‌شود. اگر جاروبرقی را درست تمیز نکنید، مانند وسیله‌ای خواهد بود که فقط دور گردوخاک و زباله‌ها، روی زمین می‌چرخد. ما در این مطلب از سلام بابا به این موضوع می‌پردازیم که چطور جاروبرقی را تمیز کنیم و نکات تمیز کردن و چگونگی مراقبت از جاروبرقی را شرح می‌دهیم. با رعایت این نکات، خرید جاروبرقی جدید به تاخیر می‌افتد و دستگاه شما بیشتر عمر خواهد کرد، پس با ما همراه باشید.

چطور جاروبرقی را تمیز کنیم؟

چطور جاروبرقی را تمیز کنیم؟ ابتدا به این نکته توجه کنید که نباید با جاروبرقی به مانند برده‌ها رفتار کرد چرا که بسیاری از افراد اصلا حواسشان به بدنه این دستگاه نیست و آن را به هر دیواری در خانه می‌کوبند. همچنین سعی کنید، دکمه‌های آن را با دست فشار دهید یا اگر دوست ندارید، این کار را با فشار کمتری با پا انجام دهید. برخی همیشه با پا محکم روی دستگاه می‌زنند تا دکمه‌ای کار کند.

نکته: قبل از استفاده از جارو برقی بهتر است پنجره‌ها را باز کنید تا گرد و غبار پخش شده در محیط که حاصل از حرکت شما و جارو برقی می‌باشد از پنجره‌ها خارج شود.

چطور جاروبرقی را تمیز کنیم- اجزای جاروبرقی

چطور جاروبرقی را تمیز کنیم؟ نکات مهم برای تمیز کردن جاروبرقی

1- تعویض و یا خالی کردن کیسه جاروبرقی

در صورتیکه جاروبرقی شما دارای کیسه‌های یکبار مصرف است باید هنگامی که دو سوم آن پر شد کیسه را عوض کنید. چنانچه کیسه جاروبرقی شما دائمی است فقط کافی است هر بار که دو سوم کیسه پر شد زیپ آن را باز و محتویات آن را خالی کنید. سپس زیپ آن را ببندید و در جای خود قرار دهید.

چطور جاروبرقی را تمیز کنیم- تعویض کیسه جاروبرقی

2- تمیز کردن و شستن فیلترهای جاروبرقی

چطور جاروبرقی را تمیز کنیم: بطور معمول باید هر فصل و یا بسته به کارکرد جاروبرقی هر دو یا سه ماه یکبار فیلتر را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تمیز کنید. برخی از جاروبرقی‌ها این مزیت را دارند که علاوه بر قسمت مکنده قسمت فوت‌زن یا دمنده نیز دارند. این قسمت دمنده بصورت مجرایی در قسمت کله‌گی جاروبرقی قرار داده شده است و می‌توان لوله خرطومی را از محل اصلی آن جدا و به این مجرای دمنده وصل و جاروبرقی را روشن کرد تا طی چند ثانیه فیلتر تمیز شود.

دقت کنید هنگام خارج کردن فیلتر هوا، ممکن است گرد و غبار داخل آن به بیرون بریزد. به همین دلیل برای جلوگیری از ریختن گرد و غبار، جاروبرقی را بر روی پارچه و یا روزنامه و یا بیرون از منزل باز کنید. فیلتر را به آرامی در درون سطل زباله خالی کنید تا هیچگونه گرد و خاکی در فیلتر باقی نماند.

چطور جاروبرقی را تمیز کنیم- تمیز کردن فیلترها

3- تمیز کردن لوله استیل و یا لوله خرطومی

چطور جاروبرقی را تمیز کنیم: زمانی که احساس کردید مکش جارو کم شده است و از خالی بودن کیسه و تمیز بودن فیلتر مطمئن بودید به سراغ لوله‌های جارو بروید. ممکن است شیئ بزرگی توسط جاروبرقی به داخل لوله کشیده شده باشد. و یا سفت شدن و تنیده شدن گرد و غبار و موهای موجود در فرش و خانه که با کشیده شدن به داخل لوله جاروبرقی باعث انسداد لوله و بسته شدن مسیر لوله شده باشد که ممکن است ناشی از موی سر افراد خانه یا حیوانات خانگی که در خانه نگهداری می‌شوند باشد. ممکن است همین امر موجب مکش پایین جاروبرقی شما شده باشد.

برای اطمینان از اینکار می‌توانید لوله استیل و یا لوله خرطومی را به ترتیب از جاروبرقی جدا کرده و در جلوی نور داخل لوله و یا لوله خرطومی را نگاه کنید. چنانچه متوجه جسمی در داخل آن شدید با چند ضربه ملایم به سر و انتهای لوله می‌توانید آن جسم را خارج کنید. اگر با اینکار موفق نشدید لوله یا لوله خرطومی را زیر شیر آب بگیرید و آب را با فشار باز کنید تا گرد و غبار و مو از لوله خارج شود. اگر رفع گرفتگی لوله غیر ممکن بود، آن را در آب گرم قرار دهید. پس از اینکار حتما باید لوله یا لوله خرطومی را از جای مناسبی آویزان کنید تا خشک شود. یا به آن فرصت دهید تا در هوای خانه خشک شود. پس از اطمینان از خشک بودن لوله استیل و لوله خرطومی دوباره می‌توانید از آن استفاده کنید. حالا به خوبی احساس می‌کنید که مکش جاروبرقی چقدر بهتر شده است.

چطور لوله های جاروبرقی را تمیز کنیم؟

4- تمیز کردن پارو جاروبرقی

مطمئن شوید که هیچ مو و پرزی به برس‌های جاروبرقی نچسبیده باشد. این موارد از چرخش صحیح جلوگیری خواهند کرد. اگر جدا کردنشان سخت بود، آن‌ها را ببرید (هرگز نکشید!). مراقب باشید که به برس جاروبرقی آسیب نزنید.

چطور پارو جاروبرقی را تمیز کنیم؟ تمیز کردن سر جاروبرقی

5- تمیز کردن داخل جاروبرقی

در این مرحله چطور جاروبرقی را تمیز کنیم: حالا گرد و غبار و کثیفی‌ها را از داخل جاروبرقی با یک پارچه مرطوب تمیز کنید. در صورتی که داخل جاروبرقی بوی ناخوشایندی می‌دهد، چند روز آن را باز بگذارید یا از صابون معطر برای تمیز کردن آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مواد معطر خانگی برای از بین بردن بوی ناخوشایند و ایجاد رایحه‌های خوش استفاده کنید.

چطور جاروبرقی را تمیز کنیم؟

6- تمیز کردن بدنه جاروبرقی

بدنه و بیرون جاروبرقی را با دستمال مرطوب خوب تمیز کنید و بگذارید خشک شود.

نکات مهم برای جلوگیری از خراب شدن و افزایش عمر جاروبرقی

  • برای به حداقل رساندن مصرف انرژی، زمان استفاده از جارو برقی را طوری تنظیم کنید که در ساعات اوج مصرف نباشد. اینکار علاوه بر کاهش هزینه برق شما باعث می‌شود که نوسانات برق که در ساعات اوج مصرف وجود دارد، به جارو برقی شما آسیب نزند.
  • اگر زمانی متوجه شدید که قدرت مکش جارو برقی شما کاهش یافته است ابتدا کیسه را بررسی و خالی کنید.
  • اجازه ندهید فرزند کوچکتان روی بدنه جاروبرقی بنشیند. چون ممکن است از روی بدنه بیافتند و دچار آسیب شود و یا وزن او موجب آسیب و فشار به بدنه جارو برقی شود. 

چطور جاروبرقی را تمیز کنیم؟ شیوه مراقبت از جاروبرقی

  • اجسام تیز و برنده را با جارو برقی تمیز نکنید، چون باعث آسیب کیسه و لوله خرطومی می‌شود. حتی ممکن است باعث پاره شدن کیسه و یا لوله خرطومی شود. در صورت شکستن ظروف چینی و بلوری یا کریستالی ابتدا تیکه‌های بزرگ را کامل با جاروی دستی جمع کنید. سپس ذرات بسیار ریز باقیمانده را با جارو برقی تمیز کنید.
  • توجه کنید که زباله‌های مرطوب، خاکستر روشن یا ته سیگاری روشن، اشیای بزرگ و تیز، زباله‌های بزرگ، کاغذ و پارچه را به درون لوله جارو برقی نکشید. چون این کار باعث مسدود شدن لوله و فشار به موتور جاروبرقی می‌شود.
  • به هیچ وجه زمانیکه جارو برقی را روشن می‌کنید، آن را به حال خود رها نکنید. برای مثال اگر در حین نظافت با جارو برقی تماس تلفنی داشتید برای پاسخ به تلفن حتما جارو برقی را خاموش کنید.
  • اجازه ندهید تا تماس برس جارو با یک ناحیه، به مدت بیش از 20 ثانیه طول بکشد. چون این عمل فشار زیادی را به موتور وارد کرده و باعث کاهش طول عمر موتور می‌شود.
  • چنانچه هنگام استفاده از جارو برقی صدای غیر عادی از جارو برقی خود شنیدید بلافاصله جارو را خاموش کنید. با کارشناس مربوطه و یا نمایندگی تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.
  • سیم جارو برقی نباید در حین نظافت کشیده شود. در صورت دور شدن از پریز برق، باید کابل دستگاه به پریز نزدیک‌تر یا به سه راهی زده شود.
  • در واقع جاروبرقی معمولی شما که قابلیت آب و خاک ندارد برای برداشتن و نظافت چیزهای خیس طراحی نشده است، خواه حبوبات خیس، غذای مرطوب سگ یا حتی مقداری از غذای ریخته شده باشد. به جای آن از یک دستمال کاغذی استفاده کنید، یا برای اطمینان یک جاروبرقی دو کاره آب و خاک بگیرید.
  • هرگز جارو را در جای گرم مثلا نزدیک بخاری یا شوفاژ قرار ندهید.
  • اگر سیم جمع کن جارو برقی خراب شده، حتما تعمیرش کنید. چون پیچ خوردن سیم به مرور باعث ترک خوردگی لایه روی سیم می شود و این موضوع خطر اتصال برق را به وجود می‌آورد.
  • همیشه به یاد داشته باشید که نباید از جاروبرقی به مدت زیاد کار بکشید. برای مثال بعد از تمیز کردن هر اتاق، چند دقیقه به جارو استراحت دهید تا موتور آن گرم نشود. رعایت نکردن این نکات همه می‌تواند عمر جاروبرقی شما را به نصف کاهش دهد.
  • بسیاری از جارو برقی‌ها برس‌های دیگری هم دارند که برای جارو کردن قسمت‌های باریک و غیرقابل دسترس استفاده می‌شوند. از این قطعات استفاده کنید. در گوشه‌های خانه از قطعات مخصوص درز استفاده کنید تا هیچ گرد و خاکی به جا نماند.

نکته: رعایت نکردن نکات بالا می‌تواند عمر جاروبرقی شما را به نصف کاهش دهد.

چطور جاروبرقی را تمیز کنیم؟

استفاده‌های جالب از جاروبرقی

  • یک توپ پنبه‌ای را به چند قطره از روغن‌های طبیعی مورد علاقه خود یا مقداری عطر آغشته کنید، و سپس داخل کیسه جارو برقی خود بیاندازید. همینطور که خانه را جارو می‌کشید، به مرور بوی آن در هوا آزاد می‌شود و فضا را فوق العاده تازه و خوش بو می‌کند.
  • وقتی جای مبل‌ها را تغییر می‌دهید، حتما تا به حال شاهد باقی ماندن اثر پایه مبل روی فرش شده‌اید. روی این فرو رفتگی‌ها یخ قرار دهید و صبر کنید تا رویش آب شود. آب، فیبرهای فرش را آماده بازگشت به حالت اولیه خود می کند. با جارو برقی قسمت خیس شده را وکیوم کنید تا فرش به حالت اولیه خود برگردد.
  • خلاقانه گردگیری کنید، جارو برقی تان از آنچه فکرش را می‌کنید همه‌کاره‌تر است. از برس جاروبرقی برای گرد گیری از پرده‌ها، روکش لامپ‌ها، کتاب‌ها، عکس‌ها، و قاب آینه‌ها و هر جای دیگری که گرد و غبار نشسته است استفاده کنید.
  • با استفاده از برس جاروبرقی خود، صفحه فیلتر ماشین ظرفشویی را تمیز کنید. پس از اینکه با برس روی فیلتر کشیدید، از سری مخصوص شکاف‌ها استفاده کنید تا تمام خرده‌ها و گرده‌ها را از فیلتر جدا کنید.
  • مقداری دارچین داخل کیسه جارو برقی و یا قسمت‌های دیگر محفظه بریزید. بوی قوی دارچین می‌توان به خنثی کردن بوی بد مواد دیگر کمک کند. اگر بوی دارچین را دوست ندارید از هر ماده خوشبو دیگر مانند دانه‌های قهوه و یا پوست پرتقال خشک شده استفاده کنید.
  • برای جذب بوهای بد از پارچه‌های مخملی که ممکن است شست‌و‌شوی آن با ماشین غیرممکن باشد (مثلا، بالش‌ها، فرش‌ها یا تشک‌ها) می‌توانید پودر جوش شیرین را به محلی که می‌خواهید تمیز کنید، بریزید و بگذارید حدود 30 دقیقه بماند سپس آن را جارو بکشید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 3.7]

حتما ببینید

تشخیص جاروبرقی اصلی از تقلبی

نحوه شناسایی و تشخیص جاروبرقی اصلی از تقلبی

تشخیص اصالت جاروبرقی یکی از مهم‌ترین دغدغه کاربران عزیز، خرید محصولاتی اصل و با کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *