معنی کلمات روی ماشین ظرفشویی

معنی کلمات روی ماشین ظرفشویی

معنی کلمات روی ماشین ظرفشویی

یکی از مشکلات عمده حین استفاده از لباسشویی‌ها، ظرفشویی‌ها و دیگر لوازم خانگی عدم شناخت درست از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های گنجانده شده در آن به دلیل مطالعه نکردن دفترچه راهنما و یا آشنا نبودن با زبان انگلیسی برای درک صحیح برنامه‌ها و عملکرد آن می‌باشد بنابراین ما در این مقاله سلام‌ بابا قصد داریم به بررسی و شرح معنی کلمات روی ماشین ظرفشویی بپردازیم.

حتماً هنگام مواجه با ظرفشویی در فروشگاه‌ها و یا در خانه خودتان متوجه وجود برنامه‌های متعدد در قسمت پنل کنترل آن شده‌اید که به صورت دستی و یا خودکار می‌توان این حالت‌ها را به چرخه‌های شست‌وشوی ظرفشویی اعمال کرد که این موارد عمدتاً در بین شرکت‌های صاحب نام نظیر بوش، سامسونگ و ال جی مشابه می‌باشد که در مواردی به خصوص با هم تفاوت محسوسی دارند که در ادامه به شرح هرکدام از این چرخه ها می‌پردازیم.

معنی کلمات روی ماشین ظرفشویی بوش

♦برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر برنامه بر روی آن کلیک کنید♦
بــرنامه  معنی بـرنامه
Eco اقتصادی، سازگار با محیط زیست
Auto خودکار، برای درجات مختلف آلودگی
Glass/Delicate ظریف، برای ظروف شکننده
Regular/Normal نرمال، برای نیاز های روزمره
Intensive/Heavy متمرکز، برای ظروف بسیار کثیف
one hour /Express/Speed60 فشرده، برای مواقع ضرور
Rinse پیش شست و شو، برای آبکشی ظروف
Rinse & Hold خیساندن ظروف برای نچسبیدن چربی ها

معنی کلمات روی ماشین ظرفشویی ال جی

♦برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر برنامه بر روی آن کلیک کنید♦
بــرنامه  معنی بـرنامه
Eco اقتصادی ، سازگار با محیط زیست
Auto خودکار ، برای درجات مختلف آلودگی
Normal نرمال ، برای نیاز های روزمره
Delicate ظریف ، برای ظروف شکننده
Heavy/Intensive متمرکز ، برای ظروف بسیار کثیف
Express/Turbo/Quick فشرده ، برای مواقع ضرور
 Rinse only پیش شست و شو ، برای آبکشی ظروف

معنی کلمات روی ماشین ظرفشویی سامسونگ

♦برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر برنامه بر روی آن کلیک کنید♦
بــرنامه  معنی بـرنامه
Eco اقتصادی، سازگار با محیط زیست
Auto خودکار، برای درجات مختلف آلودگی
Normal نرمال، برای نیاز های روزمره
Delicate ظریف، برای ظروف شکننده
Quick/Express60 فشرده، برای مواقع ضرور
Pots/Chef/Heavy متمرکز، برای ظروف بسیار کثیف
Rinse only  پیش شست و شو، برای آبکشی ظروف
Rinse & Hold  خیساندن ظروف برای نچسبیدن چربی ها

برنامه های اصلی

ماشین ظرفشویی‌های مدرن موجود در بازار بسته به مدل و برند خود دارای برنامه‌های پیشرفته مختلفی هستند ولی وجه مشترک همه آن‌ها، برنامه‌های اصلی می‌باشد که تقریباً در همه آنان با یک عملکرد دیده می‌شود ولی باز هم ممکن است که هر شرکت از اصطلاحی خاص برای برنامه‌های خود استفاده کرده باشد.

هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی، بسته به نوع چرخه انتخاب شده، ممکن است نحوه شست‌وشو و گندزدایی متفاوتی برای تمیز کردن سطوح مورد استفاده قرار بگیرد به طور مثال در مدت زمان شست‌وشو، درجه حرارت و میزان مصرف آب هر برنامه با سایر حالات متفاوت می‌باشد.

پنل کنترل ظرفشویی بوش

برنامه نرمال(Regular /Daily Wash /normal)

شما می‌توانید از این برنامه برای رفع بیشتر نیازهای روزمره خود استفاده کنید البته این برنامه به طور تخصصی برای آلودگی زدایی از روی ظروف غذا خوری، بشقاب و فنجان‌ها طراحی شده است. در بیشتر ظرفشویی‌ها این چرخه در حدود 1.5 تا 2 ساعت طول می‌کشد و گستره دمایی آن بین 60 تا 65 درجه سانتی گراد تنظیم شده است.

یکی از نکات قابل توجه در حین شست وشو با ظرفشویی نحوه چینش و زاویه تماس آن با آب و مواد شوینده می‌باشد، پس همیشه این نکته را مد نظر داشته باشید که تکیه دادن ظروف بر روی هم و یا چسباندن آن‌ها می‌تواند از کیفیت پاک کنندگی ظرفشویی بکاهد؛ چنانچه به اطلاعات بیشتر در این زمینه نیازمندید می‌توانید به مقاله نحوه صحیح چیدن ظروف داخل ماشین ظرفشویی مراجعه کنید.

برنامه متمرکز(Intensive /Heavy /Pots /Chef Wash)

از این برنامه برای شست وشوی ظروف خیلی کثیف و یا ظروفی که در آن غذا پخته شده است، استفاده می‌شود همانند دیگ، قابلمه و ماهی تابه. در این چرخه برای از بین بردن لکه‌ها از درجه حرارت بالای آب استفاده می‌شود که در بیشتر ظرفشویی‌ها دمای تقریبی 70 درجه سانتی گراد در نظر گرفته شده است که معمولاً 2 ساعت یا بیشتر طول می‌کشد. نکته‌ای که در مورد برنامه متمرکز باید به آن توجه کرد این است که نباید برای شست‌وشوی ظروف شیشه‌ای و چینی از آن استفاده کرد چون دمای بالای آب ممکن است به موارد ظریفی مثل این ظروف آسیب بزند.

شرکت ال جی برای این برنامه از اصطلاح Intensive و شرکت بوش از اصطلاح Heavy استفاده می‌کند.

برنامه اقتصادی(Eco/ ewash / Energy-Save)

این برنامه یکی از موارد سازگار با محیط زیست می‌باشد؛ شما با انتخاب این چرخه می‌توانید ظروف مختلف را با درجات مختلفی از لکه و آلودگی بشویید. برنامه اکو با طولانی‌تر کردن چرخه شست‌وشو و در مقابل کاستن از دمای آب، در مصرف برق و آب صرفه جویی می‌کند. این چرخه می‌تواند در کاهش هزینه‌های ماهیانه قبض برق و آب به شما کمک شایانی کند ولی اغلب افراد به دلیل طولانی بودن مدت زمان شست‌وشو، از انتخاب آن خودداری می‌کنند که به طور مثال این زمان معمولاً حدود 3 ساعت طول می‌کشد که حتی در برخی مدل‌ها به 4 ساعت یا بیشتر نیز می‌تواند برسد.

برنامه سریع(Quick /Express /Fast /Rapid /Turbo Wash)

اگر احساس کردید در مدت زمانی کم باید لکه‌های روی ظروف را تمیز کنید، چرخه سریع شستشو می‌تواند برای شما بسیار کاربردی باشد که غالباً حدود نیم ساعت زمان می‌برد و دمای آب نیز تا 50 درجه سانتی گراد می‌رسد که بسته به زمان طی شده می‌تواند پاک کنندگی نسبتاً خوبی را به شما ارائه کند. برای دستیابی به چرخه‌ای کوتاهتر، معمولاً دستگاه از آب بیشتری استفاده می‌کند و در برخی موارد از زمان مربوط به خشک کن کاسته می‌شود. کوتاه شدن چرخه شست‌وشو می‌تواند معایبی به دنبال داشته باشد که یکی از این موارد مرطوب بودن ظروف پس از اتمام چرخه می‌باشد؛ البته این نکته هم قابل ذکر است که چرخه سریع بیشتر برای ظروف شفاف شیشه‌ای یا چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در برخی مدل‌ها بر روی کنترل پنل دو گزینه جداگانه برای Turbo و Express تعریف می‌شود که در چنین شرایطی چرخه Express سریعتر از Turbo پایان می‌یابد ولی بیشتر برای لکه‌های سطحی‌تر کاربرد دارد پس اگر باید در مدت زمانی کم ظروف خود را در درون ماشین ظرفشویی بشویید و لکه‌های چرب و سخت بر روی ظروف وجود دارد به شما پیشنهاد می‌کنیم که از چرخه شست‌وشوی Turbo استفاده کنید ولی در غیر اینصورت می‌توانید از چرخه Express نیز بهره ببرید.

برای این چرخه از نام‌های متعددی استفاده می‌شود که همه آن‌ها در یک زیرمجموعه قرار می‌گیرند که مدت زمان تعیین شده برای آن ممکن است از 16 دقیقه تا یک ساعت به صورت پیش فرض قرار گرفته باشد که شاید آشناترین آن چرخه Speed60 شرکت بوش و یا 1Hour Wash باشد.

پنل کنترل داخلی ظرفشویی بوش

برنامه ظروف شکننده(Delicate  Glass  China  crystal  Light wash)

ظروف شکننده مانند ظروف شیشه‌ای، کریستال و چینی نسبت به حرارت بالا حساس می‌باشند به همین دلیل یک برنامه جداگانه برای شست‌وشو این قبیل ظروف طراحی شده است؛ برنامه Delicate به شست‌وشوی این ظروف در دمای پایین می‌پردازد و با اسپری کردن ملایم آب از ترک خوردگی و ضربه دیدگی لبه‌های نازک شیشه‌ای جلوگیری می‌شود. دمای پیش فرض این چرخه معمولاً بر روی 40 درجه سانتی گراد تنظیم شده است که حدود 1 ساعت زمان می‌برد.

برنامه خودکار(Auto /Automatic /Sensor /Smart wash /Pro Wash)

سری جدید ظرفشویی‌ها به چرخه خودکار مجهز می‌باشند که برای شست‌وشوی انواع مختلفی از ظروف با درجات مختلفی از لکه‌های به جامانده از غذاها و خوراکی‌ها به کار می‌رود و به وسیله سنسورهای موجود در محیط داخلی ظرفشویی، نوع و مقدار ظروف تشخیص داده شده و بسته به شرایط، نسبت به تنظیم دما و زمان چرخه اقدام می‌کند؛ علاوه بر آن ، ممکن است برخی از مدل‌ها را پیدا کنید که دارای برنامه‌های خودکار برای چرخه‌های فشرده و ظریف نیز می‌باشند.

دمای پیش فرض برای این چرخه از گستره 45 تا 65 درجه سانتی گراد متغیر می‌باشد و در مواردی ممکن است از این حد نیز بالاتر برود.

برنامه ضد عفونی(Sanitize / SaniWash / Anti-Bacterial Cycle)

برخی از ظرفشویی‌ها ممکن است به این برنامه شست وشو مجهز باشند و یا فقط در قالب یک آیتم فرعی، تحت عنوان SaniRinse بسنده کرده باشند؛ در این برنامه با کمک دمای بالای آب به پاک سازی عمقی ظروف می‌پردازد که گاهی از آن برای استرلیزه کردن ظروف و بطری شیر نوزادان و کودکان استفاده می‌شود. همچنین اگر در مورد جرم و آلودگی‌های ظروف آشپزخانه و یا باکتری‌های موجود بر روی تخته‌های برش نگران هستید می‌توانید این برنامه را در حین شست‌وشوی آن‌ها انتخاب کنید. این برنامه از جمله چرخه‌های طولانی مدت محسوب می‌باشد پس برای اتمام آن زیاد عجله نکنید.

برنامه پیش شست و شو (Pre-wash /Rinse only /Rinse Wash)

این برنامه شامل یک چرخه کامل نمی‌باشد و صرفاً جهت شست‌وشوی ظروف بدون مواد شوینده مورد استفاده قرار می‌گیرد که گاهی از این گزینه برای شست‌وشوی میوه‌ها نیز استفاده می‌شود. معمولاً از این گزینه قبل از استفاده از چرخه‌های دیگر استفاده می‌شود تا تکه‌های غذا یا چربی‌های سطحی از روی ظروف جدا شوند. البته شما می‌توانید از این برنامه در هنگامی که دستگاه کاملاً پر نشده است و چند ساعتی تا پر شدن آن باقی مانده است استفاده کنید.

این چرخه به تنهایی ظرف‌های شما را تمیز نمی‌کند و تنها یکی از راه‌های ساده برای جلوگیری از چسبیدن باقی مانده مواد غذایی به سطوح می‌باشد و به همین دلیل است که شرکت‌های تولید کننده ماشین ظرفشویی پیشنهاد می‌کنند که در هنگام شستشوی سریع از هیچگونه مواد شوینده‌ای استفاده نکنید.

برنامه Rinse & Hold

این برنامه معمولاً هنگامی کاربرد پیدا می‌کند که ظروف کثیف خود را در داخل ظرفشویی قرار داده‌اید و منتظر پر شدن آن هستید اما ممکن است با سخت شدن چربی و لکه‌های موجود بر روی ظروف پاک شدن آنان مستلزم زمان و انرژی بیشتری باشد؛ در این مواقع شما می‌توانید با انتخاب این گزینه، جت‌های آب را فعال کنید تا با پاشیدن آب بر روی ظروف تا پر شدن ظرفشویی، از افزایش ماندگاری جرم‌ها جلوگیری کند و تا حدی هم آنها را تمیز کند.

اصطلاحات گستره دمایی(سانتی گراد) طول برنامه(دقیقه) موارد کــاربرد
Normal 60-65 90 تا 120 لکه زدایی کلیه ظروف
Intensive 70 120> دیگ، قابلمه، ماهی تابه
 Eco 50-55  180>  درجات مختلف آلودگی
Quick 50 16 تا 60 ظروف شیشه ای 
 Delicate 40   65 چینی،کریستال،شکستنی 
Auto 45-65 _ درجات مختلف آلودگی
 Sanitize 70  _ استرلیزاسیون ظروف 
Rinse  _ _ آبکشی ظروف
Rinse & Hold _ _ آبکشی در حین تعلیق

آیتم های فرعی

در هر ظرفشویی علاوه بر چرخه‌های شست‌وشو چندین آیتم فرعی نیز به منظور بهبود عملکرد ظرفشویی تعبیه شده است که شما می‌توانید این آیتم‌ها را بر چرخه‌های شست و شوی خود اعمال کنید به طور مثال از مدت زمان چرخه شست و شوی خود بکاهید و یا زمان شروع شدن چرخه را به تأخیر بیندازید.

پنل کنترل ظرفشویی ال جی

حالت بخار(Steam)

برخی از مدل‌های به روز ظرفشویی مجهز به بخار می‌باشند که با استفاده از آن سخت‌ترین لکه‌ها و چربی‌ها نیز از روی سطوح به آسانی پاک می‌شوند. برای خروج بخار موجود در فضای داخلی ظرفشویی، بعضی از مدل‌ها به صورت اتوماتیک درب خود را باز کرده تا جریان هوا به داخل راه پیدا کند و یا فن موجود در آن‌ها بعد از پایان شست‌وشو شروع به کار کردن می‌کند.

حالت نیمه بار(Half Load)

حالت نیمه بار برای شستن ظرف‌ها در شرایطی که دستگاه کاملاً پر نباشد طراحی شده است؛ هدف از این کار صرفه جویی در میزان آب و برق و همچنین کاهش مدت زمان شست‌وشو در هنگام پر نشدن ظرفشویی می‌باشد. تولیدکنندگان در حال حرکت به سمتی هستند که مصرف کنندگان بتوانند این گزینه را به چرخه‌های مختلف موجود در ظرفشویی اضافه کنند.

حالت سرعت متغیر(Variable speed)

در این حالت از مدت زمان کلی چرخه کاسته می‌شود بدون اینکه به کیفیت شست‌وشوی چرخه لطمه‌ای وارد شود؛ البته در بعضی برندها از اصطلاح Variospeed برای حالت سرعت متغیر استفاده می‌شود.

یکی از نکاتی که بعضی افراد همیشه از آن ابراز ناراحتی می‌کنند وجود لکه یا باقی ماندن غذا بر روی ظروف پس از اتمام شست‌وشو با ظرفشویی می‌باشد که ممکن است دلایل متفاوتی برای این نقص وجود داشته باشد که از جمله این موارد می‌توان به انتخاب نادرست برنامه شست‌وشو، چینش نزدیک به هم ظروف یا به اصطلاح عامیانه تلمبار کردن ظروف روی هم و یا استفاده از شوینده‌های نامرغوب می‌باشد؛ دو مورد ابتدایی در مطالب فوق توضیح داده شده ولی برای آشنایی بیشتر با انواع شوینده‌ها و برندهای آن می‌توانید به مقاله بهترین شوینده ماشین ظرفشویی کدام است ؟ قرص، پودر یا ژل مراجعه کنید.

حالت شروع با تأخیر(Delay start)

حالت شروع با تأخیر این امکان را برای شما فراهم می‌کند که زمان شروع شست‌وشو را به تعویق بیندازید به طور مثال اگر در ساعات اوج مصرف برق قرار دارید می‌توانید ظرفشویی را در حالت آماده قرار داده و با تنظیم تایمر ظرفشویی، زمان شروع شست‌وشو را به چند دقیقه یا ساعت دیگر موکول کنید؛ البته در این بین می‌توانید اقلام دیگری را به ظرفشویی خود بیفزایید تا از منابع موجود بیشترین استفاده ممکن را برده باشید.

پنل کنترل داخلی ظرفشویی بوش

حالت دمای متغیر(Variable temperature)

دمای متغیر این اجازه را به شما می‌دهد که بسته میزان کثیف بودن ظروف، درجه حرارت آب را از کم تا زیاد تنظیم کنید؛ بر این اساس اگر احساس می‌کنید که میزان آلودگی موجود بر روی ظروف زیاد است می‌توانید دمای آب را افزایش دهید تا علاوه بر بهبود عملکرد بتوانید به بهترین نحو ممکن ظروف خود را تمیز و بدون هیچ گونه لکه‌ای از داخل ظرفشویی بیرون بیاورید. همچنین اگر احساس می‌کنید که نقش و نگارهای موجود بر روی ظروف آرکوپال یا چینی شما در دمای بالا آسیب می‌بینند می‌توانید درجه حرارت آب را کاهش دهید.

حالت صرفه جویی در انرژی(Energy saver)

همانطور که از اسم آن پیداست در این حالت با کاستن از میزان دمای آب، در مصرف برق صرفه جویی می‌شود؛ البته اخیراً پا به عرصه گذاشتن چرخه Eco موجب شده است تا این حالت بسیار معدود دیده و یا به کار برده شود.

حالت خشک کردن اضافی(Extra dry)

این حالت برای خشک کردن بهتر بعضی از اقلام که دیرتر خشک می‌شوند و یا میزان جذب آن‌ها زیاد می‌باشد همانند پلاستیک تعبیه شده است. البته بعضی از ماشین‌های ظرفشویی دارای گرم‌کن‌هایی هستند که تا حد زیادی به این مورد کمک خواهند کرد.

حالت مراقبت از ظرفشویی(Machine care)

این حالت که گاهی تحت عنوان Easyclean مطرح می‌شود می‌تواند از میزان جرم موجود در فضای داخلی ظرفشویی و یا رسوب اتصالات بکاهد تا علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه، عملکرد گندزدایی ظرفشویی را نیز بهبود ببخشد.

حالت خشک کردن شبانه(Night Dry)

بعضی از افراد مایل‌اند قبل از خواب شبانه ظرفشویی خود را روشن کنند تا صبح زود بتوانند ظروف خود را به صورت براق و تمیز از داخل ماشین ظرفشویی بیرون بیاورند؛ در چنین حالتی بخار ظرفشویی مدت زیادی در داخل محفظه باقی مانده و تقطیر می‌شود و یا به زبان ساده‌تر به صورت قطرات ریز آب بر روی ظروف باقی می‌ماند که می‌تواند ایجاد لکه کند؛ برای جلوگیری از چنین کاری شما می‌توانید آیتم Night Dry را فعال کرده تا پس از اتمام چرخه به صورت خودکار فن موجود در ظرفشویی شروع به کار کرده و بخار را به بیرون هدایت کند.

همچنین در برخی از مدل‌های به روز ماشین ظرفشویی شما می توانید با انتخاب آیتم Dual Zone، تمرکز آب و شوینده‌ها روی آن نقطه افزایش دهید؛ به طور مثال با انتخاب طبقه بالا می‌توان جریان آب بیشتری را از طریق بازوها به این مناطق اسپری کرد.

همچنین اگر برنامه شست وشو مورد نظرتان را در این مقاله نیافتید، می‌توانید در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید تا بتوانیم همه چرخه‌ها را برای شما دوستـان قرا بدهیم:)

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 3.9]

حتما ببینید

نحوه تميز كردن ماشين ظرفشويی

نحوه تميز كردن و جرم گیری ماشین ظرفشویی

نحوه تميز كردن ماشين ظرفشويی یکی از وسایلی که این روزها در خیلی از خانه‌ها …

4 نظر

  1. مهرسا

    سلام ماشین ظرفشویی من ال جی اما برنامش به انگلیسی نیست ومن اصلا متوجه نمیشم میتونم ازتون بخوام کمکم کنید؟

    • fariba

      سلام و درود
      لطفا به آیدی زیر در تلگرام پیام دهید و مشکلتان را بیان کنید

      @salambaba4

  2. الهام

    سلام مدل ظرف شویی من بوش است میخواهم بدانم برای شست شوی خودداخل ماشین از machine care استفاده میکنییم ؟البته با مایعی که توی خوده ماشین میزارییم؟ واینکه کلمهsetup 3secچیست؟

    • محمدعلی

      سلام و درود
      بله از حالت machine care جهت رسوب زدایی از فضای داخلی ظرفشویی به صورت دوره ای و هر چند وقت یکبار استفاده می شود.
      در مورد setup 3sec نیز باید گفت که گاهی پس از انتخاب یک برنامه و شروع آن تمایل به تعویض آن دارید و یا گاهی اشتباهی یک برنامه دیگر را انتخاب می کنید که در چنین مواقعی با فشردن دکمه تعیین شده به مدت 3 ثانیه برنامه تعیین شده لغو شده و مجدد می توانید از اول یک برنامه دیگر را اجرا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *