انتخاب کولرگازی برای مناطق مختلف

مناطق مختلف از چه نوع کولر گازی باید استفاده کنند؟

انتخاب کولرگازی برای مناطق مختلف

برای خرید کولرگازی نیاز است تا به نکات بسیاری توجه کنیم چرا که این وسیله از جمله وسایلی است که برق بسیاری مصرف می کند، بخصوص در فصل گرما کولرگازی یکی از پرمصرف‌ ترین لوازم خانگی به حساب می‌آید. در صورتی‌ که افراد در هنگام خرید کولرگازی به مشخصات آن توجه کنند و کولرگازی متناسب با اقلیم آب و هوایی خود انتخاب کنند، نه تنها عمر کولرگازی خود را افزایش می‌دهند، بلکه باعث کاهش مصرف برق و هزینه‌‌های کولرگازی هم می‌شوند. ما در این مطلب از سلام‌ بابا به شما کمک می‌کنیم تا کولرگازی مناسب با آب و هوای منطقه خود انتخاب کنید، پس با ما همراه باشید.

انواع کولرگازی و انتخاب کولرگازی برای مناطق مختلف

انتخاب کولرگازی برای مناطق مختلف بر حسب نوع اب و هوا

انواع کولرگازی بر حسب نوع آب و هوا: کولرهای گازی به سه کلاس آب و هوایی تقسیم می‌‌شوند که عبارتند از:

  • T1: مناطق با اب و هوای معتدل

کولرهای نوع T1، مناطق معتدل مانند نیمه شمالی ایران و شهر تهران یا کرج را پوشش می‌دهند. این کولرها تا دمای حداکثر 43 درجه سانتی گراد و جدیدا بعضی سازنده‌ها تا دمای 46 درجه سانتی گراد کارکرد دارند.

  • T2: مناطق با اب و هوای سرد

کولرهای نوع T2، بیشتر برای مناطق با آب و هوای سرد 7 تا 35 درجه مناسب هستند البته آن‌ها بیشتر از قابلیت گرم کولرها استفاده می‌کنند. این کولرگازی‌ها بیشتر برای مناطق غرب و شمال غربی ایران مناسب هستند.

  • T3: مناطق با اب و هوای گرمسری

کولرهای نوع T3 برای مناظق گرمسیری مانند استان‌های خوزستان، هرمزگان و بوشهر و بعضی شهرهای سیستان و بلوچستان کاربرد دارند چرا که این کولرها تا دمای 52 درجه سانتی گراد قابلیت کارکرد داشته و حتی برخی سازنده‌ها دستگاه‌هایی تولید کرده اند که در دمای 55 و 60 درجه سانتی گراد بدون مشکل کار می‌کند.

نکته: نوع کلاس آب و هوایی هر کولرگازی بر روی برچسب انرژی آن نوشته شده است.

هر کدام از این کلاس‌های آب و هوایی دارای انواع مختلفی کولرگازی با ظرفیت‌های متفاوت است که با واحد btu سنجیده می شود و هر چه عدد آن بیشتر باشد میزان سرمادهی آن نیز بیشتر خواهد بود و شما باید به توجه به شرایط خانه و متراژ آن ظرفیت مناسب را انتخاب کنید تا بهترین بازدهی را داشته باشد.

انتخاب کولرگازی برای مناطق مختلف

نوع کمپرسور کولرگازی

انتخاب کولرگازی برای مناطق مختلف بر حسب نوع کمپرسور: کولرهای گازی دارای با کمپسورهای مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام کارایی متفاوتی دارند. معمولا سه نوع کمپرسور پیستونی، روتاری و اسکرول در کولرهای گازی استفاده می‌شود. مدل پیستونی که پرقدرت‌تر از دو مدل دیگر است بیشتر برای مناطق گرمسیری استفاده می‌شود، البته سرو صدای زیادی تولید می‌کند و مصرف انرژی زیاد و بازدهی کمی دارد. مدل روتاری ظرفیت کمی دارد اما سر و صدای کمتری تولید می‌کند و نسبت به مدل پیستونی انرژی کمتری هم مصرف می‌کند و برای مناطق معتدل و سرد مناسب است.

کمپرسور روتاری که نسبت به دو مدل قبلی بازدهی بیشتری دارد و سرو صدای خیلی کمی دارد و همچنین مصرف انرژی کمی هم دارد برای مناطق گرمسیری عالی هستند اما کمتر در کولرگازی‌ها استفاده می‌شود. این مدل قیمت بالاتری نسبت به دو مدل قبل دارد و هزینه نگهداری و تعمیر بیشتری دارد.

انتخاب کولرگازی برای مناطق مختلف-کولرگازی اسپلیت

مصرف انرژی کولرگازی

انتخاب کولرگازی برای مناطق مختلف بر حسب مصرف انرژی: در هنگام خرید کولرهای گازی به برچسب انرژی آن دقت کنید. این برچسب‌‌ها حاوی اطلاعاتی است که مصرف کنندگان می‌‌توانند انواع مختلف این دستگاه را با توجه به شاخص مصرف انرژی تعیین شده، رده‌‌های بازدهی انرژی (A تا G)، مقایسه کنند و درجه مصرف انرژی هرچقدر به A نزدیک‌تر باشد مصرف انرژی دستگاه پایین‌تر است. کولرهای گازی معمولا دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند. تنظیم دمای مناسب برای فصل گرم که بین 24 تا 26 درجه سانتیگراد است باعث می‌شود تا هنگام رسیدن دمای اتاق به دمای تنظیم شده کولر به طور خودکارخاموش شود، بنابراین انرژی کمتری مصرف می‌کند.

انتخاب کولرگازی برای مناطق مختلف-برچسب انرژی

نکات مهم برای کاهش مصرف برق کولرگازی

  • سرویس سالیانه کولرگازی را حتما جدی بگیرید چرا که در صورت عدم سرویس، مصرف برق دستگاه شما بالا رفته و پرتاب باد دستگاه کم می‌شود و در دراز مدت آسیب جدی به دستگاه می‌زند، حتی کولرهای آبی سالی یک بار سرویس و تعویض پوشال می‌شوند.
  • تمیز بودن کندانسور کولر به لحاظ عبور جریان هوا به میزان زیادی از انرژی الکتریکی مصرفی کولر می‌کاهد، ضمنا پیشنهاد می‌‌شود که در صورت امکان، کولرگازی را در مسیر باد نصب کنید، زیرا این کار موجب افزایش تبادل حرارت در کندانسور و در نتیجه افزایش بازدهی کولر گازی و کاهش مصرف برق خواهد شد.
  • نصب کندانسور کولرهای گازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف میزان قابل توجهی از انرژی مصرفی آن‌ها می‌شود.
  • درزگیری مناسب اطراف کولر، قرار نداشتن در معرض تابش مستقیم خورشید، سرویس به موقع و تمیز نمودن فیلترهای هوا و رادیاتور، تاثیر به سزایی در کاهش مصرف انرژی الکتریکی دارند.
  • در شهرهای جنوبی کشور که دارای آب و هوای بسیار گرم و مرطوب هستند، کاشتن یک اصله درخت در نزدیکی کولرگازی، حدود 10 تا 15 درصد کاهش مصرف انرژی الکتریکی را به همراه خواهد داشت. علاوه بر اینکه کاشتن درخت در مجاورت ساختمان‌ها باعث زیبایی و عایق سرما و گرمای ساختمان هم می‌شود.
  • برق مصرفی کولرهای گازی همزمان با استفاده از لامپ‌های کم مصرف (بدلیل تشعشع حرارتی کمتر این لامپ‌ها) به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 10 میانگین: 4.6]

حتما ببینید

مقایسه کولرگازی جنرال شکار و جنرال گلد

مقایسه کولرگازی جنرال شکار با جنرال گلد

کولر گازی یا کولر اسپلیت یا گاها اسپیلیت، یکی از تاثیر گذارترین و جدید‌ترین تجهیزات …

یک نظر

  1. داریوش

    عالی بود، خیلی ممنون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *