تلویزیون ال جی nano90

بررسی تخصصی تلویزیون ال جی NANO90

تلویزیون ال جی NANO90

اگر قبل از خرید یک تلویزیون جدید خیلی ریزبینانه جزئیات و امکانات آن را بررسی می‌کنید، جای درستی را انتخاب کرده‌اید.‌ این دغدغه‌ی سلام‌ بابا است که شما را با انواع تلویزیون‌های بازار آشنا کند. در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از مدرن‌ترین تلویزیون‌های شرکت ال جی تحت عنوان NANO90 آشنا کنیم. اگر دنبال یک تلویزیون خوب برای کنسول بازی PS5 خود هستید یا می‌خواهید آخر هفته در کنار خانواده از تماشای یک فیلم سینمایی جدید لذت ببرید، NANO90 یکی از بهترین تلویزیون‌هایی است که می‌تواند پاسخگوی نیازهای مختلف شما باشد. تلویزیون نانو‌90 یکی از بهترین تلویزیون‌های 4K ال جی با فناوری نانوسل و سرعت رفرش 120 هرتزی است که در ابعاد 55، 65، 75 و 86 اینچی به بازار عرضه شده است. شما می‌توانید بسته به میزان بودجه خود بین این چهار سایز متفاوت، یکی از این تلویزیون ها را انتخاب کنید. اگر به دنبال خرید یک تلویزیون سایز بزرگ هستید که هم از نظر ظاهری زیبا باشد و هم امکانات به‌روز و جذابی را ارائه کند، چه چیزی بهتر از تلویزیون LG NANO90 ؟! در ادامه با بررسی تخصصی تلویزیون ال جی NANO90 همراه ما باشید.

نقد و بررسی NANO90

تلویزیون ال جی NANO90 یکی از تلویزیون‌های رده بالای این کمپانی مجهز به فناوری نانوسل و پنل IPS با زاویه دید گسترده است. این تلویزیون از قابلیت لوکال دایمینگ بهره می برد که تا حدی منجر به ارتقای کنتراست تصاویر شده اما باید به این نکته هم اشاره کرد که در عملکرد می‌تواند ناامیدکننده باشد. استفاده از پنل IPS به قیمت تضعیف کنتراست و یکنواختی مشکی منجر شده است. ناگفته نماند این محصول جزو بهترین تلویزیون‌های ال جی در سال 2020 نیز محسوب می شود.

video
play-sharp-fill

خبر خوب برای گیمرها، نرخ پاسخگویی عالی، تأخیر در ورودی پایین و یک پنل 120 هرتزی در تلویزیون ال جی NANO90 است. در کنار این موارد، پشتیبانی از قابلیت VRR می تواند در کاهش لرزش صفحه تأثیرگذار باشد. هر چند نبود روشنایی کافی به عنوان یک نقطه ضعف برای این تلویزیون به حساب می آید اما عملکرد چشمگیر در انعکاس نور از جمله مواردی است که nano90 را برای فضاهای نسبتاً روشن مناسب می کند؛ بیش از این شما را منتظر نمی‌گذاریم و پیشنهاد می کنم حتماً ادامه بررسی تخصصی تلویزیون ال جی NANO90 را دنبال کنید.

طراحی نانو90

سبک

بررسی تلویزیون ال جی NANO90

طراحی تلویزیون ال جی NANO90 در مقایسه با مدل پیشین آن یعنی SM9000 بسیار شکیل‌تر شده و از نظر ظاهری تقریباً شبیه به NANO80 بوده و دارای حاشیه‌های باریکی در طرفین تلویزیون است. در کناره‌ها پایه‌های دوشاخه با زاویه‌ی باز قرار گرفته‌اند که از نظر طراحی زیبایی کمتری نسبت به پایه‌های منحنی تلویزیون ال جی SM9000 دارند. به طور کلی اگر پایه‌های نگهدارنده را نادیده بگیریم، تلویزیون ال جی نانو 90 از طراحی ساده و قابل قبولی برخوردار است.

پایه‌های نگهدارنده

طراحی پایه‌های نگهدارنده تلویزیون ال جی NANO90 کاملاً متفاوت از سری قبلی نانوسل‌ها است. به جای قرارگیری یک پایه در وسط تلویزیون، دو پایه در لبه‌های چپ و راست قرار گرفته‌اند که از نظر حفظ تعادل بهتر عمل می‌کنند. بنابراین اگر تمایل دارید به جای نصب دیواری، این تلویزیون را روی پایه‌ها قرار دهید پس حتماً به یک میز تلویزیون عریض نیاز خواهید داشت. البته این سبک طراحی پایه‌ها یک حسن دارد و آن هم ارائه فضای کافی برای قرارگیری یک ساندبار در جلوی تلویزیون است. به طور مثال در سایز 75 اینچی این تلویزیون، پایه‌ها فضایی در حدود 56.9 در 14 اینچ را اشغال خواهند کرد.

مشخصات بررسی تلویزیون ال جی NANO90

قسمت پشتی

قاب پشتی فلزی این تلویزیون از طراحی ساده بهره می‌برد. پورت‌ها روی قاب پشتی این تلویزیون در دو طرف پایین و بیرون در پهلوی سمت راست تعبیه شده‌اند. ابعاد پشتی محل قرارگیری براکت نیز VESA 600×400 است که به میزان فاصله محل‌های پیچ شدن براکت روی قاب اشاره دارد. همچنین گیره‌هایی برای مدیریت کابل روی پایه‌ها قرار دارد تا از آشفتگی میز تلویزیون جلوگیری شود.

حاشیه‌ها

حاشیه‌های این نمایشگر به قدری باریک است که باعث حواس پرتی کاربر در حین پخش محتوا نمی‌شود. بنابراین وقتی از فاصله دور به تماشای تلویزیون بنشینید، کمتر متوجه حضور آن‌ها خواهید شد. حاشیه‌های این تلویزیون ضخامتی بالغ بر یک سانتی‌متر دارند.

تلویزیون ال جی NANO90 از لحاظ ضخامت نیر نسبتاً باریک بوده و اگر آن را روی دیوار نصب کنید، بیرون زدگی آن زیاد جلب توجه نمی کند. ضخامت این تلویزیون ۴.۷ سانتی‌متر بوده که در قسمت‌های فوقانی به دلیل قوس موجود، این میزان کمتر از ۴ سانتی‌متر است.

کیفیت ساخت

کیفیت ساخت نانو90 در کل می‌تواند انتظارات ما را از یک تلویزیون برآورده کند؛ ترکیب فلز و پلاستیک اگر چه حس تلویزیون‌های گران قیمت را به شما القا نخواهد کرد اما کسی نمی‌تواند منکر ساختار عالی و چینش درست اجزا در آن باشد. با این حال، به طور کلی همه چیز راضی کننده است؛ البته در پایان این بخش نیز، باید این نکته را متذکر شویم که در بخش ورودی‌ها کمی انعطاف(لقی) مشهود است که برای اغلب کاربران موضوع خاصی نیست.


کیفیت تصویر NANO90

کنتراست

کنتراست تلویزیون nano90

در کل می‌توان گفت نسبت کنتراست این تلویزیون برای یک پنل IPS بد نیست؛ اگر این سؤال در گوشه ذهن شما شکل گرفته که منظور از کنتراست چیست؟ باید بگم همانطور که از عکس فوق پیداست برای مقایسه قدرت یک نمایشگر برای به تصویر کشیدن تفاوت دو رنگ مشکی و سفید از این شاخص استفاده می‌شود. نسبت کنتراست در این پنل شبیه به تلویزیون‌های قبلی ال جی است. پایین بودن نسبت کنتراست در یک تلویزیون باعث می‌شود تا رنگ مشکی به سمت رنگ خاکستری تمایل پیدا کند که این موضوع در محیط‌های تاریک بسیار واضح‌تر دیده خواهد شد.

پشتیبانی nano90 از لوکال دایمینگ باعث می شود تا حدی نسبت کنتراست در این تلویزیون ال جی بهبود پیدا کند که در زیر این مورد را به مفصلی بیان خواهیم کرد.

لوکال دایمینگ

تلویزیون‌های سری نهم نانو از لوکال دایمینگ تمام آرایه بهره می‌برد که البته گاهی می‌تواند کمی ناامیدکننده هم به نظر برسد. به طور مثال وقتی اشیاء کوچک و روشن در صحنه در حال حرکت هستند، مناطقی که نور در آن‌ها کم‌تر بوده به سرعت تغییر نمی‌کنند و این باعث می‌شود شما تمام اتفاقات و تحولات در حال وقوع روی پنل را ببینید که موجب حواس پرتی شما شود. همچنین از آنجا که این تلویزیون از یک پنل IPS با نسبت کنتراست کم استفاده می‌کند، اشیاء مشکی بیشتر به خاکستری نزدیک هستند. در سمت مثبت قضیه، مشاهده‌ی زیرنویس‌ها در پایین صفحه مشکل چندانی ندارد. البته ما پیشنهاد می‌کنیم تنظیمات Local Dimming را روی حالت Medium قرار دهید. هرچند با این تنظیم هم همچنان مشکل به نمایش درآمدن منابع نوری کوچک و افت صحنه‌های تاریک از بین نمی‌رود. در ویدیوی زیر مقایسه لوکال دایمینگ در حالت عادی و حالتی که در حالت گیمینگ قرار دارد را مشاهده می‌کنید.

video
play-sharp-fill

اوج روشنایی SDR و HDR

تلویزیون‌های سری ۹ ال جی از روشنایی خوبی در پخش محتوای SDR بهره می‌برند. به دلیل حضور فناوری محدود کننده روشنایی خودکار (ABL)، این پنل به سرعت شفافیت در مناطق روشن را می‌کاهد. اوج روشنایی تلویزیون ال جی NANO90 در حالت SDR برابر 264cd/m2 است. اگر روشن‌ترین تصویر ممکن را می‌خواهید، می‌توانید از حالت تصویر Vivid با لوکال دایمینگ Medium استفاده کنید.

اوج روشنایی HDR در این تلویزیون بسیار عالی است. گرچه پنل این تلویزیون به اندازه‌ای روشن نیست که بتواند به معنای واقعی تمام برجستگی‌ها در محتوای HDR را به نمایش بگذارد، اما کاملاً رضایت‌بخش خواهد بود. اوج روشنایی تلویزیون ال جی NANO90 در حالت HDR برابر 409cd/m2 است.

یکنواختی خاکستری

یکنواختی خاکستری تلویزیون NANO90

یکنواختی خاکستری در این تلویزیون مناسب است. اگر به تصویر کمی با دقت بنگرید متوجه خواهید شد لبه‌های صفحه تاریک‌تر از بخش میانی آن هستند و افکت‌های قابل توجهی در مرکز صفحه قرار دارد که به خصوص هنگام تماشای مسابقات ورزشی به صورت واضح‌تری دیده‌ می‌شود. این یکنواختی خاکستری در صحنه‌های تاریک از عملکرد بسیار بهتری برخودار است. میزان یکنواختی این تلویزیون در نمایش ۵۰ درصدی خاکستری برابر %۶.۴۲۲ و در هنگام نمایش ۵ درصدی به %۰.۵۰۳ می‌رسد. البته اگر تمایل دارید بیشتر با یکنواختی خاکستری آشنا شوید توصیه می‌کنم اینجا کلیک کنید تا به مطلب مربوطه راهنمایی شوید

یکنواختی مشکی

به صورت کلی می‌توان گفت یکنواختی مشکی در NANO90 متوسط است. بدون لوکال دایمینگ هاله‌های کم رنگی در سراسر تصویر نمایان شده و نور پس زمینه در گوشه‌ها به ویژه در گوشه پایین سمت چپ تصویر سخت‌تر دیده می‌شود. با روشن کردن لوکال دایمینگ، کل صفحه سیاه‌تر شده و این موضوع تا حدی بهبود می‌یابد. یکنواختی تلویزیون ال جی NANO90 در نمایش مشکی برابر ۱.۷۶۵ درصد است که این میزان با فعال کردن لوکال دایمینگ تا ۲.۳۸۶ درصد نیز بهبود می‌یابد.یکنواختی مشکی تلویزیون NANO90 ال جی

زاویه دید

زاویه دید یکی از مقوله‌هایی بوده که در محیط‌هایی با متراژ بالا از اهمیت زیادی برخوردار است چون افراد در طیف وسیع‌تری به تماشای تلویزیون می‌پردازند؛ Nano90 ال جی دارای زاویه دید مناسبی است البته این زاویه به خوبی سایر تلویزیون‌های دارای پنل IPS کنونی نیست؛ زیرا هنگامی که تصویر در خارج از مرکز صفحه یعنی کناره‌ها به نمایش گذاشته می‌شود روشنایی خودش را به سرعت از دست می‌دهد.

در کل وقتی از زاویه کناری به صفحه نگاه می‌کنید، همچنان تصویر را به خوبی مشاهده خواهد کرد. به همین دلیل معمولاً کارشناسان این تلویزیون ال جی را برای اتاق ‌هایی با سایر متوسط بسیار مناسب می‌دانند. به طور تخصصی‌تر می‌توان گفت در زاویه ۳۰ درجه تا %75 از روشنایی اصلی تصاویر کاسته می‌شود تا حدی که در زاویه ۷۰ درجه رنگ‌ها به سمت سایه‌های مشکی تمایل پیدا می‌کنند. لازم به ذکر است در زاویه ۲۸ درجه نیز رنگ‌ها شدت خود را از دست می‌دهند.

video
play-sharp-fill

بازتاب نور

استفاده از روکش نیمه شیشه‌ای در nano90 باعث شده تا جلوگیری از بازتاب نور در روی صفحه‌ی این تلویزیون بسیار چشمگیر باشد. عملکرد این تلویزیون در اتاق‌هایی با نور متوسط خوب ارزیابی شده و حتی وجود نور مستقیم در مقابل آن نیز باعث حواس‌پرتی نمی‌شود. بنابراین با قرار دادن تلویزیون ال جی نانو ۹۰ در یک اتاق روشن مشکل چندانی ندارد.

قبل و بعد از کالیبراسیون

معمولاً اولین برخورد کاربر با تلویزیون هنگامی است که تنظیمات، کالیبره یا به نوعی شخصی سازی نشده است؛ اگرچه در نگاه اول رنگ‌ها کمی از واقعیت به دور و تا حدی به سمت زرد و قرمز(رنگ‌های گرم) تمایل دارند اما دقت رنگ با همان کالیبراسیون کارخانه هم مناسب است. شما می‌توانید با کالیبراسیون دستی یا شخصی سازی تنظیمات، به بهبود محتویات به تصویرکشیده شده کمک کنید.

ولی بعد از کالیبراسیون، دقت رنگ تا حد زیادی افزایش می‌یابد و به قول معروف تصاویر بسیار چشم‌گیر تر خواهد شد. شما همچنین می‌توانید روشنایی صفحه به دلخواه تنظیم کنید. بدیهی است که با یک کالیبراسیون حرفه‌ای می‌توانید لذت بیشتری از تصویر ببرید به همین دلیل توصیه می‌کنم اینجا کلیک کنید و از پیشنهادات ما بیشترین استفاده ممکن را ببرید.

طیف رنگی

پشتیبانی از تکنولوژی نانوسل در ارتقای طیف‎‌های رنگی به نمایش درآمده بسیار تأثیرگذار بوده به همین دلیل nano90 ال جی طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را مشابه مدل قبلی خود پوشش می دهد. این تلویزیون پوشش بسیار خوب از فضای رنگی DCI P3 دارد؛ اگر به منحنی‌های نمودار EOTF زیر دقت کنید متوجه خواهید شد که مؤلفه مورد نظر ما تا رسیدن به حداکثر روشنایی همچنان صعودی بوده، اما گاهاً صحنه‌ها بیش از حد روشن هستند. نمودار EOTF در حالت گیمینگ نیز نتایج مشابهی را کسب کرده است.

حجم رنگ

تلویزیون ال جی NANO90 حجم رنگ عالی را هم ارائه می‌کند. با توجه به کنتراست کم، این تلویزیون نمی‌تواند رنگ‌های تیره را خیلی خوب به نمایش بگذارد و همانند بیشتر LED های دیگر نورهای آبی روشن را به خوبی به تصویر بکشد.

حجم رنگ تلویزیون ال جی nano90

گرادینت (محو شدگی رنگ‌ها)

به طبع پشتیبانی از طیف رنگی گسترده باعث می‌شود تا یک تلویزیون در زمینه محوشدگی رنگ‌ها نیز عملکرد بسیار عالی داشته باشد. اما به خوبی آنچه در تلویزیون LG SM9000 دیدیم نخواهد بود. دسته‌بندی قابل توجهی در رنگ قرمز و بیشتر از آن در رنگ خاکستری وجود دارد. فعال کردن قابلیت Smooth Gradiation باعث بهبود بخشیدن به محتوا می‌شود. البته باید به این نکته هم اشاره کرد که تلویزیون ال جی SM9000 در این زمینه عملکرد بهتری داشته است. اگر مفهوم گرادینت برای شما نامفهوم بوده می‌توانید به مطلب”گرادینت یا محو شدگی رنگ ها در تلویزیون” سری بزنید.


نمایش و پخش محتوا در NANO90

زمان پاسخگویی

زمان پاسخگویی عالی یکی دیگر از نقاط قوت تلویزیون NANO90 به شمار می‌آید. گرچه بعضی اوقات جهش‌های سریعی در انتقال به صحنه‌های تاریک‌تر وجود دارد، اما در کل حرکات روی صفحه روان انجام می‌شود که این، پیشرفت قابل توجهی نسبت به تلویزیون SM9000 محسوب می‌شود. اگر کمی تخصصی‌تر به این موضوع نگاهی داشته باشیم می‌توان گفت برای تغییر %80 از رنگ یک پیکسل ۴.۴ میلی‌ثانیه و برای تغییر %100 از رنگ یک پیکسل ۱۰.۱ میلی‌ثانیه زمان لازم است. این تلویزیون از سرعت رفرش ۱۲۰ هرتزی برخوردار است و از VRR و FreeSync نیز در رزولوشن‌های مختلف پشتیبانی می‌کند.

سوسو زدن ت‎صویر

در تلویزیون نانو ۹۰ ال جی فقط وقتی تصویر سوسو می‌زند که نور پس زمینه در روشنایی ۱۰۰ درصدی قرار داشته باشد. در غیر این صورت فقط در حالت ۹۶۰ هرتزی تصویر سوسو می‌زند که قابل توجه نیست. سوسو زدن نور پس زمینه با فعال کردن TruMotion در حالت ۱۲۰ هرتزی فعال می‌شود و در حالت ۶۰ هرتزی نیز با فعال کردن قابلیت Black Frame Insertion فعال خواهد شد.

تأخیر در ورودی

این تلویزیون برای نمایش محتوایی با رزولوشن 1080p و نرخ فریم ۶۰ هرتز، به زمان ۱۴.۷ میلی‌ثانیه‌ای نیاز دارد(در حالت گیمینگ)، در حالی که برای پخش محتوا با رزولوشن 4K در نرخ فریم مشابه، به مدت زمان مشابهی نیز نیاز دارد. این تأخیر در ورودی با فعال بودن VRR در رزولوشن 1080p در نرخ فریم ۱۲۰ هرتز به ۵.۵ میلی‌ثانیه و در ورودی 4K در نرخ فریم ۱۲۰ هرتز نیز به ۵.۴ میلی‌ثانیه می‌رسد.

مثل روال سابق در اینجا باید اشاره کنیم که تلویزیون NANO90 شرکت ال جی از اغلب رزولوشن‌های رایج(به جز 8K) در سرعت رفرش 120 هرتز به واسطه پشتیبانی از HDMI2.1 در پورت‌‌های 3 و 4 خود پشتیبانی می‌کند. همچنین این تلویزیون دارای یک حالت Auto Low Latency است که وقتی کنسول بازی را به دستگاه متصل می‌کنید آن را شناسایی کرده و برای اطمینان از حداقل تأخیر در ورودی، حالت گیمینگ را به صورت خودکار فعال می‌کند. البته برای استفاده از آن باید از منو گزینه  Instant Game Response را فعال کرده باشید. برای تجربه از کمترین میزان لگ هنگام استفاده از تلویزیون به عنوان مانیتور باید حالت ورودی را روی PC و حالت تصویر را روی Gaming تنظیم کنید.

درگاه‌های ورودی

پورت‌های ورودی شامل ۴ درگاه HDMI، سه درگاه USB و درگاه‌های اپتیکال، Ethernet، درگاه مخصوص آنتن و یک درگاه کامپوزیت هستند.  در این بین پشتیبانی از پورت HDMI2.1 توانسته NANO90 را در لیست تلویزیون‌هایی که برای PS5 و XBOX SERIES X استفاده می‌شوند قرار دهد.

پشتیبانی از فرمت‌های تصویری HDR10 به همراه دالبی ویژن و مواردی همچون HLG ،HDMI 2.0 ،HDMI 2.1 ،CEC و HDCP 2.2 در کنار فناوری ارتباطی وای فای (۲.۴ و ۵ گیگاهرتزی) از جمله بارزترین مشخصات تصویری این تلویزیون به شمار می‌آید. برای استفاده از حداکثر پهنای سیگنال‌ها در منو توصیه ‌می‌شود گزینه HDMI ULTRA HD Deep Color را فعال کنید.

درگاه های ورودی تلویزیون ال جی nano90

کیفیت صوتی

فرکانس صدا

این تلویزیون از فرکانس پاسخگویی عالی و بیس نسبتاً خوبی برخوردار است، توان صدا در آن به 20 وات می‌رسد اما برای دسترسی به بهترین کیفیت صدای ممکن، شما می‌توانید یک ساندبار با یک ساب ووفر مستقل تهیه کنید. صداهایی که از اسپیکر این تلویزیون شنیده می‌شود واضح بوده و دز عین حال دیالوگ‌ها نیز وضوح خوبی دارند. البته بلندی صدای این اسپیکر زیاد نیست و شاید برای محیط‌های پر سر و صدا ناکافی باشد.


قابلیت‌های هوشمند

رابط کاربریرابط کاربری سیستم عامل webos تلویزیون nano90

مانند تمام تلویزیون‌های مدرن ال جی، تلویزیون ال جی NANO90 هم از سیستم عامل WebOS نسخه 5.0 بهره می‌برد که تا حدی نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است. رابط کاربری آسان در کنار سرعت بالا و بهره‌مندی از کنترل جادویی باعث شده تا این سیستم عامل برای وبگردی بسیار مناسب باشد. به طور مثال مدت زمانی که برای انتخاب برنامه یوتیوب لازم است در حدود دو ثانیه خواهد بود.

اپلیکیشن‌ها

فروشگاه‌ اپلیکیشن ال جی طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌ها را برای دانلود در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این شما می‌توانید محتوا را به لطف آن از روی تلفن هوشمند خود پخش کنید. چون در این زمینه پرسش‌های زیادی توسط کاربران مطرح می‌شود باید ذکر کنم استفاده از برنامه‌های دیجی کالا، آپارات، فیلیمو، نماوا و… در سیستم عامل webOS امکان‌پذیر نیست یا به سختی صورت می‌گیرد به همین دلیل توصیه ‌میکنم از نسخه وب آنها استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات تکمیلی در این رابطه توصیه می‌کنم مطلب «بررسی سیستم عامل تلویزیون ال جی» را مطالعه کنید.

ریموت کنترلکنترل جادویی تلویزیون نانو90

مانند اکثر تلویزیون‌های مدل ۲۰۲۰ ال جی، NANO90 نیز دارای کنترل جادویی است که با استفاده از آن شما می‌توانید به آسانی نسبت به وبگردی، تماشای فیلم و سایر کارهای روزمره با تلویزیون بپردازید. همانطور که از تصویر پیداست اسکرول، اشاره‌گر، جهت‌نما و سرچ صوتی از جمله مهمترین ویژگی‌های کنترل جادویی ال جی بوده که آن‌را با نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند. طراحی ارگونامیگ و دکمه‌های دسترسی سریع به Netflix و Amazon Prime Video در بهبود عملکرد این ریموت بسیار تأثیرگذار بوده است.

لوازم همراه تلویزیون

لوازم داخل جعبه تلویزیون nano90

  • گیره
  • باتری
  • ریموت کنترل
  • دفترچه راهنما
  • تبدیل سه به یک کامپوزیت 
  • قلاب و بندهای مدیریت کابل

قیمت تلویزیون ال جی NANO90


تنظیمات NANO90 ال جی

مسلماً هیچ تلویزیونی به صورت پیش فرض نمی‌تواند بهترین کیفیت تصویر ممکن را برای شما به نمایش بگذارد. بنابراین اولین کاری که بعد از نصب تلویزیون باید انجام دهید، تغییرات تنظیمات مختلف آن یا کالیبراسیون، برای رسیدن به تصویر دلخواه است. در این بخش می‌خواهیم به بررسی بهترین تنظیمات تلویزیون ال جی NANO90 بپردازیم تا اگر قصد دارید از آن به عنوان یک تلویزیون عادی، یک تلویزیون برای گیمینگ یا یک مانیتور برای کامپیوتر خود استفاده کنید، بیشترین لذت ممکن را ببرید.

تنظیمات عمومی

تنظیمات ECO

یکی از اولین کارهایی که باید صورت بگیرد، خاموش کردن تمام تنظیمات ذخیره انرژی و حالت‌های خوکار تنظیم تصویر است. با رفتن به منوی تنظیمات تلویزیون، سپس رفتن به بخش Picture حالت Energy Saving و ٍEye Comfort Mode را غیرفعال کنید و از طریق منوی General حالت AI Picture را نیز خاموش کنید.

تنظیمات تلویزیون ال جی nano90

تنظیمات SDR

برای محتوای SDR، ال جی 10 حالت تصویر را به صورت پیش فرض در اختیار شما قرار می‌دهد. ما پیشنهاد می‌کنیم برای به دست آوردن بیشترین وضوح تصویر، حالت «isf Expert (Dark Room)»  را انتخاب کنید. این حالت به شما اجازه‌‌ی اعمال بیشترین تنظیمات را فراهم می‌کند. اگر می‌خواهید تلویزیون خود را در یک اتاق روشن قرار دهید باید حالت تصویر را روی «Expert (Bright Room)» قرار دهید تا بالاترین دقت تصویر در این محیط به نمایش گذاشته شود.

تنظیمات تلویزیون ال جی nano90

توصیه ما تنظیم گزینه Contrast روی عدد 90، گزینه Sharpness روی عدد 0، گزینه Color روی عدد 50 و همچنین گزینه Tint روی عدد 0 است.

برای تنظیم درخشندگی صفحه شما باید تنظیمات بخش Brightness را بر اساس زاویه دید خودتان تغییر دهید. تغییر در این تنظیمات، تأثیر زیادی روی کیفیت تصویر نهایی ایجاد نمی‌کند. این تنظیمات در اصل روی خود تصویر و نه درخشندگی تلویزیون تغییر ایجاد می‌کنند. ما توصیه می‌کنیم در شرایط عادی این گزینه را روی عدد 50 قرار دهید.

تنظیمات تلویزیون ال جی nano90

تنظیمات پیشرفته

در بخش تنظیمات پیشرفته (Expert Controls)، گزینه‌های Dynamic Contrast و Super Resolution را خاموش کنید. Color Gamut را هم روی حالت خودکار (Auto) قرار داده و اجازه دهید تلویزیون بسته به محتوایی که مشاهده می‌کنید، فضای رنگ را تنظیم کند. Gamma را روی عدد 2.2 بگذارید و برای Color Temperature نیز گزینه Warm 2 را انتخاب کنید.

تنظیمات تلویزیون ال جی nano90

تنظیمات HDR

حالت HDR برای بسیاری از اپلیکیشن‌های نصب شده روی تلویزیون ال جی NANO90 به صورت خودکار فعال است. زمانی که محتوای HDR اجرا می‌شود، برخی از تنظیمات به صورت خودکار تغییر خواهند کرد. ما توصیه می‌کنیم تغییری در این تنظیمات ندهید.

تنظیمات تلویزیون ال جی nano90

شما می‌توانید برای محتوای HDR که از روی هارد اکسترنال یا یک حافظه فلش پخش می‌شوند گزینه Ultra HD Deep Color را از منوی Additional Settings ورودی مورد نظر،‌ فعال کنید. شاید دستگاه‌های قدیمی با این گزینه سازگار نباشند و نتوانید آن را فعال کنید.

تنظیمات تلویزیون ال جی nano90

تنظیمات دالبی ویژن

نانو90 ال جی از دالبی ویژن برای اپلیکیشن‌های پیشفرض خود و همچنین اکثر هاردهای اکسترنال پشتیبانی می‌کند. وقتی محتوای HDR با دالبی ویژن پخش می‌شوند، به صورت خودکار تنظیمات مربوطه اعمال خواهد شد. ما توصیه می‌کنیم تغییری در این تنظیمات ندهید. حالت تصویر Cinema را از Picture Mode فعال کنید، اما اگر تصویر خیلی تاریک بود، حالت Cinema Home را فعال کنید. البته ممکن است با فعال کردن این حالت، صحنه‌های تاریک چندان دلپذیر نباشند.

چگونه محتوای HDR را روشن‌تر کنیم؟

اگر محتوای HDR خیلی تاریک به نظر می‌رسد، باید برای روشن‌تر شدن صفحه برخی تنظیمات را تغییر دهید. از تنظیم گزینه Dynamic Contrast شروع کنید. تنظیمات آن را روی گزینه High بگذارید تا روشنایی در یشتر صحنه‌ها زیادتر شود. البته این نکته را به یاد داشته باشید در عین حال ممکن است برخی از صحنه‌های تاریک را نیز تیره تر به نمایش بگذارد.

تنظیمات تلویزیون ال جی nano90

شما همچنین می‌توانید Dynamic Tone Mapping را هم فعال کنید. گرچه به طور عادی برای هر کسی فعال کردن آن را توصیه نمی‌کنیم؛ چرا که Dynamic Tone Mapping هر فریم را تحلیل و بررسی می‌کند تا بهینه سازی را بر اساس آن تخمین بزند. این گزینه نیز برخی صحنه‌ها را روشن‌تر خواهد کرد، اما باعث تیره‌تر شدن برخی صحنه‌ها نیز می‌شود. لازم به ذکر است این قابلیت برای محتواهای دالبی ویژن فعال نیست.

تنظیمات نمایش

با اعمال برخی تنظیمات شما می‌توانید نمایش تصاویر روی تلویزیون را تا حد زیادی بهبود ببخشید. برخی از گزینه‌ها مانند تنظیمات تعادل و هماهنگی حرکت تصویر (Motion Interpolation) باید بسته به محتوایی که در حال مشاهده آن هستید تنظیم شود.

تنظیمات تعادل و هماهنگی نمایش تصویر

شما می‌توانید با قرار دادن گزینه TruMotion روی حالت User و تنظیم اسلایدرهای De-Blur و De-Judder، گزینه تعادل و هماهنگی حرکت تصویر یا همان Motion Interpolation را فعال کنید.

تنظیم Motion Pro می‌تواند قابلیت BFI را تنظیم کند. فعال کردن آن باعث تنظیم نمایش روی نرخ 60 هرتز می‌شود که ممکن است برای همه مناسب نباشد. همچنین ممکن است فعال کردن این بخش، نمایش محتوای 24 فریمی را با مشکل روبرو می‌کند.

تنظیمات تلویزیون ال جی nano90

تنظیمات Judder (لرزش)

تلویزیون ال جی NANO90 می‌تواند لرزش از هر منبع ورودی را قطع کند. برای انجام این کار، کافیست حالت Real Cinema را از منوی Picture Mode Settings انتخاب کنید.

تنظیمات تلویزیون ال جی nano90

گیمینگ

با کمی تغییر در تنظیمات SDR و HDR می‌توانید بهترین حس بازی کردن را تجربه کنید . تلویزیون ال جی، هوشمندانه عمل می‌کند و وقتی مشغول بازی با آن هستید، وضعیت را شناسایی کرده و حالت تصویر را به صورت خودکار به گزینه Gaming تغییر می‌دهد و وقتی بازی را متوقف می‌کنید، از این حالت خارج خواهد شد.

تنظیمات تلویزیون ال جی nano90

توصیه می‌کنیم برای اجرای بازی‌های HDR حتماً حالت Ultra HD Deep Color را روی پورت فعال اعمال کنید. البته ممکن است این حالت مشکلاتی را هم برای شما به وجود آورد. اگر حالت Instant Game Response فعال باشد، با اجرای بازی این حالت به صورت خودکار فعال خواهد شد.

گیمینگ با PC/ استفاده از دسکتاپ

برای به دست آوردن بهترین تجربه گیمینگ با استفاده از PC و کروما 4:4:4، انتخاب حالت تصویر”PC” از اهمیت زیادی برخوردار است. همانطور که از تصویر زیر پیداست وقتی برچسب PC را برای ورودی مورد نظر انتخاب می‌کنید، حالت تصویر تغییر می‌کند. بنابراین باید تنظیمات مربوط به SDR یا HDR را مجدداً اعمال کنید. این کار از طریق یک منوی جدید به نام Home Dashboard انجام می‌شود. باید ورودی که استفاده می‌کنید، گزینه Ultra HD Deep Color را فعال کرده باشید.


مقایسه تلویزیون ال جی NANO90 با رقبا

شرکت ال جی به عنوان یکی از معتبرترین تولیدکنندگان نمایشگر و تلویزیون در جهان، هر ساله تلویزیون‌های جدیدی را روانه بازار می‌کند. همین تنوع بالای مدل‌ها باعث قبضه کردن بازار تلویزیون از سوی ال جی شده است. نقطه قوت تلویزیون نانو90 ال جی، بهره‌مندی از فناوری انحصاری NanoCell این کمپانی بوده که با استفاده از ذرات نانو کریستال و پشتیبانی از فناوری‌هایی همچون Active HDR و Dolby Vision قادر به نمایش دقیق‌ترین و ریزترین جزئیات موجود در تصاویر خواهد بود. تلویزیون‌های 2020 این سری جایگزین مدل‌های 2019 سری SM شدند. اما هنوز می‌توان روی تلویزیون ال جی SM9000 به عنوان رقیبی جذاب برای NANO90 حساب کرد. به همین دلیل می‌توان NANO90 را در کنار تلویزیون SM9000، نسل گذشته این تلویزیون که در سال 2019 عرضه شد نیز قرار داد و با یکدیگر مقایسه کرد. در ادامه به مقایسه تلویزیون‌‌های مشابه با این مدل می پردازیم:

مقایسه تلویزیون NANO90 با  SM9000

تلویزیون ال جی nano90 با SM9000

یکی از نوآوری‌های تلویزیون‌های سری NANO و SM ال جی، بهره‌مندی از فناوری جدید و انحصاری NanoCell است. این فناوری در هر دو تلویزیون NANO90 و SM9000 مشترک است. اما این دو چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و کدام گزینه مناسب‌تری برای شماست؟

تلویزیون ال جی nano90 نسخه‌ی جدیدتر با امکانات پیشرفته‌تر نسبت به SM9000 سال 2019 است. هر دو تلویزیون از پنل IPS استفاده می‌کنند که محتوا را با کیفیت 4K به نمایش می‌گذارند. با این تفاوت که مدل نانو زاویه دید گسترده‌تری را ارائه می‌کند تا در زوایای مختلف هیچ تفاوتی در کیفیت صفحه وجود نداشته باشد. رنگ‌های روشن و تیره در تلویزیون NANO90 بهتر به نمایش درمی‌آیند که می‌تواند تجربه دیداری جذاب‌تری را به وجود بیاورد. در سایر موارد اختلاف کمی بین دو تلویزیون NANO90 با SM9000 وجود دارد. اگر به دنبال تلویزیونی مناسب برای کنسول بازی PS5 هستید، هر دو گزینه مناسبی هستند؛ اما مدل NANO90 برتری‌های محسوسی نسبت به دیگر مدل در مدیریت گیمینگ دارد.

تفاوت زیادی بین ضخامت بدنه و حاشیه‌های دور نمایشگر دو تلویزیون ال جی NANO90 و SM9000 وجود دارد. ضخامت بدنه و حاشیه‌های نمایشگر در مدل SM9000 به ترتیب برابر با ۶.۳ سانتی‌متر و ۱.۱ سانتی‌متر بوده این درحالی است که تلویزیون NANO90  دارای ضخامت ۴.۷ سانتی‌متر و ۱.۰ سانتی‌متری را ارائه می‌کند؛ یعنی از نظر ظاهری nano90 از شرایط بهتری برخودار است بیشتر بخوانید…

مقایسه NANO90 با NANO86

مقایسه تلویزیون ال جی nano90 با nano86

در این بخش قصد داریم نسبت به مقایسه دو نسل از یک خانواده ال جی، یعنی تلویزیون NANO90 با NANO86 بپردازیم. هر دو مدل از جمله تلویزیون‌های بالارده ال جی در سال 2020 هستند؛ با این حال مدل نانو 90 یک گام از برادر کوچکتر خودش جلوتر بوده و می‌تواند انتخاب بهتری برای کسانی باشد که به یک تلویزیون مدرن‌تر احتیاج دارند. یکی از مهم‌ترین برتری‌های سری نانو 90 نسبت به nano86، زمان پاسخگویی بهتر و سریع‌تر، بلندگوهای داخلی باکیفیت‌تر و همچنین روشنایی بیشتر در محتواهای HDR است. اما در طرف مقابل مدل نانو 86 نسبت کنتراست بهتر و دقت رنگ بالاتری را ارائه می‌کند. البته باید به این مورد هم اشاره کنیم که اگر برای PS5 خود به دنبال یک تلویزیون مدرن هستید تا بتوانید از تمام ظرفیت‌های کنسول بازی خود استفاده کنید، خبر خوب این است که هر دو تلویزیون از قابلیت HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کنند.

ضخامت بدنه در تلویزیون NANO86 برابر با ۵.۵ سانتی‌متر و ضخامت حاشیه‌های نمایشگر آن برابر با ۰.۹ سانتی‌متر است. این ابعاد در مدل NANO90 به ترتیب برابر با ۴.۷ سانتی‌متر و ۱.۰ سانتی‌مترخواهد بود؛ جهت کسب اطلاعات تکمیلی در این رابطه می‌توانید به مطلب “مقایسه تلویزیون های ال جی NANO” مراجعه کنید.

مقایسه NANO90 با C9

مقایسه تلویزیون ال جی nano90 با c9

تلویزیون‌های NANO90 و C9 در دنیای متفاوتی از یکدیگر قرار دارند. یکی از آن‌ها یک ال ای دی با پنل IPS و دیگری یک OLED به تمام معنا در سال 2019 بوده است. برتری C9 نسبت به تلویزیون NANO90 بر کسی پوشیده نیست و شاید از دیدگاه برخی این مقایسه درست نباشد؛ اما وقتی به قیمت این دو مدل نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که اختلاف قیمت نسبتاً زیادی وجود دارد. در اولدها هر یک از پیکسل‌ها به صورت مجزا خاموش و روشن می‌شوند و به لطف فناوری OLED رنگ مشکی واقعی به تصویر کشیده می‌شود. همین باعث زمان پاسخگویی بهتر، زوایای دید وسیع‌تر، دقت رنگ واضح‌تر، طیف رنگی گسترده‌تر و همچنین بهبود عملکرد انعکاسی خواهد شد. در آن سو هرچند NANO90 زمان پاسخگویی کندتری دارد، اما به واسطه همین قضیه، پرش تصویر کمتری به چشم می‌خورد و خطر سوختن دائمی پیکسل‌ها (مانند تلویزیون‌های OLED) نیز در آن وجود ندارد. توجه داشته باشید که یک تلویزیون OLED می‌تواند برای استفاده از کنسول‌های بازی به خصوص کنسول‌های نسل جدید PS5 فوق‌العاده باشد.

در بخش طراحی تفاوت‌های زیادی بین ال جی NANO90 با ال جی C9 وجود ندارد. به طور کلی می‌توان گفت ضخامت C9 ال جی حدود ۰.۱ سانتی‌متر بیشتر از مدل NANO90 است اما در مورد حاشیه‌ها این مورد بالعکس است یعنی C9 حدود ۰.۱ سانتی‌متر باریک‌تر از تلویزیون NANO90 است.

مقایسه NANO90 با X9000H

مقایسه تلویزیون ال جی nano90 با x9000h

مقایسه NANO90 با X9000H آخرین موردی است که در این بررسی تخصصی به آن خواهیم پرداخت؛ مقایسه این دو تلویزیون بیشتر برای افرادی که قصد خرید تلویزیون برای PS5 و Xbox Series X را دارند بسیار بحث برانگیز است. تلویزیون سونی X9000H یکی از تلویزیون‌های بالارده شرکت ژاپنی سونی است که در سال 2020 وارد بازار شد. این تلویزیون یک پنل VA را در خودش جای داده که می‌تواند رزولوشن 4K را به نمایش بگذارد. تلویزیون X9000H دارای نسبت کنتراست عالی بوده و به لطف قابلیت تنظیم نور پس زمینه، رنگ‌های تیره را در محیط‌های تاریک به بهترین شکل به نمایش می‌گذارد. از روشنایی و بازتاب نور عالی آن هم نباید به راحتی بگذریم. اگر گیمر هستید و به دنبال بهترین تلویزیون برای PS5 یا Xbox Series X خود می‌گردید، خبر خوب اینکه X9000H در فهرست جهانی بهترین تلویزیون‌های نسل جدید کنسول‌های بازی قرار گرفته است. این تلویزیون به لطف زمان پاسخگویی آنی، تأخیر در ورودی بسیار کم و همچنین پشتیبانی از HDMI 2.1 به شما اجازه می‌دهد از تمام ظرفیت‌های کنسول بازی خود استفاده کنید.

اما در طرف دیگر تلویزیون NANO90 از سری تلویزیون‌های مجهز به فناوری نانوسل ال جی است که به یک پنل IPS تجهیز شده و رزولوشن 4K را ارائه می‌کند. NANO90 نیز یک تلویزیون عالی با زاویه دید مناسب است که از VRR (نرخ تازه‌سازی متغیر) پشتیبانی می‌کند و می‌تواند محتوای HDR را با کیفیت مناسبی پخش کند. تلویزیون سونی X9000H رنگ مشکی عمیق‌تری را به نمایش می‌گذارد و قابلیت لوکال دایمینگ تمام آرایه بهتری را هم ارائه می‌کند. البته روشنایی بیشتر و دقت رنگ بهتری را نیز دارد. در آن سو NANO90 به واسطه پنل IPS خود دارای زاویه دید بهتری است.

از نظر طراحی ضخامت تلویزیون ال جی تقریباً نصف تلویزیون سونی X9000H است. به طور دقیق‌تر ضخامت Nano90 ال جی در حدود ۴.۷ سانتی‌متر و ضخامت مدل  X9000H حدود ۷.۱ سانتی‌متر است. اما از نظر حاشیه، وضعیت تلویزیون سونی بهتر است. این ضخامت در تلویزیون سونی ۰.۹ سانتی‌متر و در تلویزیون ال جی ۱.۰ سانتی‌متر است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

حتما ببینید

تلویزیون ال جی B3

بررسی تخصصی تلویزیون ال جی B3

تلویزیون ال جی B3  شرکت ال جی یکی از بهترین تولیدکننده‌های تلویزیون‌ هوشمند در سراسر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *