تفاوت صفحه نمایش LED با LCD

تفاوت صفحه نمایش LED با LCD | معرفی انواع صفحه نمایش

تفاوت صفحه نمایش LED با LCD

صفحه نمایش LED و LCD دو نوع صفحه نمایش هستند که دارای تفاوت‌هایی در کیفیت تصویر و مصرف انرژی می‌باشند و ما قصد داریم در این مطلب از سلام‌ بابا، در مورد تکنولوژی این دو نوع صفحه نمایش و همچنین تفاوت صفحه نمایش LED با LCD و نحوه عملکرد آن‌ها توضیحاتی را به شما ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

LCD چیست؟

(تلویزیون‌های LCD در حال حاضر برای استفاده خانگی تولید نمی‌شوند)

نمایشگرهای LCD از دو لایه مواد شفاف تشکیل شده‌اند که قطبی شده و محکم به هم چسبیده‌اند. یکی از این لایه‌ها که به طور جداگانه با مواد پلیمری پوشیده شده است، کریستال‌های مایع را نگه می‌دارد. کریستال‌های LCD خودشان نور ندارند بلکه از یک منبع خارجی مثل لامپ های فلورسنت، نور می‌گیرند. LCD رایج‌ترین نوع تلویزیون‌های موجود در بازار است و به دلیل تنوع قیمت و اندازه، میان کاربران محبوبیت خاصی دارد.

مصرف برق LCD نسبت به تلویزیون‌های معمولی بسیار کمتر است. با توجه به ساختار ویژه‌ای که این نمایشگرها دارند، دقت و کیفیت تصاویر متحرک در آن‌ها بسیار بالاست. از سوی دیگر، می‌توان گفت مهم‌ترین مزیت LCD نسبت به لامپ تصویر، تولید و منتشر نکردن اشعه‌هایی است که به چشم آسیب می‌رسانند که در نهایت تولید این صفحه نمایش‌ها موجب مصرف کمتر انرژی خواهد شد.

تفاوت صفحه نمایش LED با LCD

معایب نمایشگر های LCD

بزرگ‌ترین مشکل نمایشگرهای LCD عمر کوتاه آن‌ها است که به حدود 16 هزار ساعت می‌رسد در صورتی که عمر نمایشگرهای معمولی 30 هزار ساعت است.

مشخصات تلویزیون های LCD 

  • کنتراست تصویر و کیفیت رنگ مشکی بسیار بالا

نور موجود در LCDها با گذشتن از کریستال مایع و فیلتر رنگ، تغییر وضعیت می‌دهد و به چشم ما می‌رسد. مشکل اصلی LCDها نمایش رنگ مشکی است. وقتی یک سلول می‌خواهد رنگ مشکی تولید کند، باید جلوی عبور نور را بگیرد تا این رنگ به چشم بیننده برسد. اما این عمل به دلیل وجود همیشگی نور پس زمینه به طور کامل صورت نمی‌گیرد و رنگ مشکی در LCD کامل و عمیق دیده نمی‌شود.

  • روشنایی تصویر بیشتر به نسبت صفحه نمایش های قدیمی

همان طور که اشاره شد، در LCD از یک منبع جداگانه برای ایجاد نور استفاده می‌شود. در این نوع تلویزیون که می‌توان میزان نور را به سادگی و با توجه به محیطی که تلویزیون در آن قرار دارد، کم یا زیاد کرد. اما در پلاسما، هر سلول نور مورد نیازش را خودش تولید می‌کند. این مساله باعث می‌شود دیدن تصاویر تلویزیون‌های پلاسما در محیط‌های پرنور و فضای آزاد کمی سخت‌تر باشد. به همین دلیل برای پخش تصاویر تبلیغاتی یا در محیط‌های پر نور، از LCD استفاده می‌شود.

  • پخش تصاویر با حرکت سریع

LCD مشکل زمان پاسخ دهی دارد؛ یعنی مدتی طول می‌کشد که بتواند یک فریم را جایگزین فریم قبلی کند. این مساله باعث می‌شود هنگام پخش تصاویری که صحنه‌هایی با حرکت سریع دارند، سایه‌ای از فریم قبلی روی صحنه باقی بماند. البته اکنون با ساختن مدل‌هایی با زمان پاسخ دهی کمتر از 8 میلی ثانیه نگرانی‌ها در این زمینه کمتر شده است.

  • اندازه

اندازه تلویزیون‌های LCD بین 32 تا 50 اینچ متغیر است و کمترین ضخامت آن‌ها به 8 سانتی‌متر می‌رسد.

  • طول عمر

طول عمر LCDها حدود 60 هزار ساعت (7 سال به طور مداوم و شبانه روزی) است. در واقع عمر مفید LCD تا زمانی است که میزان نور پس زمینه آن به نصف کاهش پیدا کند.

پلاسما چیست؟ 

اساس فناوری نمایشگرهای پلاسما، لامپ‌های فلورسنت است. این صفحه نمایش از چندین سلول تشکیل شده که هر یک از آن‌ها دو صفحه شیشه‌ای مجزا دارند. در فاصله بین این دو صفحه، گاز نئون زنون تزریق می‌شود که در روند تولید به صورت پلاسما (مایع) در می‌آید. هنگام اتصال تلویزیون یا نمایشگر به برق، این گازها فسفرهای آبی، قرمز و سبز تولید می‌کنند و در نهایت موجب شکل گیری تصویر می‌شوند. در این سیستم، یک پیکسل برابر با گروهی از فسفرهای قرمز، آبی و سبز است.

تفاوت صفحه نمایش LED با LCD و نحوه عملکرد صفحه نمایش PLASMA

پلاسماها تنوع چندانی ندارند و اندازه بیشتر آن‌ها بالای 42 اینچ است. مهم‌ترین مزایای نمایشگر پلاسما این است که زاویه دید 180 درجه‌ای ایجاد می‌کنند و می‌توان تصویر را از هر طرف به طور کامل در آن‌ها مشاهده کرد. جالب این است که روشنایی تصویر به صورت خودکار با روشنایی محیط تطابق پیدا می‌کند. مثلا اگر در محیط تاریک به تلویزیون نگاه کنید، تصاویر را روشن‌تر می‌بینید. پلاسماها بسیار باریک هستند اما متاسفانه انرژی زیادی مصرف می‌کنند.

تفاوت صفحه نمایش LED با LCD و پلاسما

مشخصات تلویزیون‌های پلاسما

  • کنتراست تصویر و کیفیت رنگ مشکی

برخلاف LCD، در پلاسما نور پس زمینه وجود ندارد و هر سلول نور مورد نیازش را خود تولید می‌کند. به این ترتیب فقط با خاموش کردن سلول مورد نظر می‌توان به سطح مناسبی از رنگ مشکی رسید. به همین دلیل است که کنتراست تصویر در پلاسما بسیار بیشتر از LCD به نظر می‌رسد.

  • Burn In

یکی از معایب پلاسما ایجاد Burn In است. در این حالت اگر یک تصویر ثابت مدتی طولانی روی صفحه تلویزیون ثابت پخش شود، ممکن است پس از تغییر تصویر نیز شبحی از آن همچنان روی صفحه باقی بماند. تصاویر تلویزیون معمولا متحرک هستند و این مساله بیشتر در مورد آرم شبکه‌های تلویزیونی اتفاق می‌افتد که گوشه تصویر ثابت هستند. البته با پیشرفت فناوری ساخت و به وجود آمدن امکاناتی همچون Anti Burn، این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است.

  • طول عمر

در تلویزیون‌های پلاسما به دلیل این که وظیفه تولید نور بر عهده خود سلول هاست و این کار از طریق فسفرهای داخل آن‌ها صورت می‌گیرد، عمرشان را مدت زمانی در نظر می‌گیرند که درخشندگی این فسفرها به نصف کاهش پیدا کند. پلاسماهای قدیمی حدود 20 هزار ساعت دوام می‌آوردند اما عمر انواع امروزی آن‌ها همانند LCDها و حدود 60 هزار ساعت است.

تفاوت صفحه نمایش LED با LCD

LED چیست؟ 

تلویزیون‌های LED نسل بعد از LCDها هستند که تکنیک تابش نور متفاوتی دارند. همین مساله یک تفاوت صفحه نمایش LED با LCD است که موجب تفاوت اساسی در کیفیت تصویر این دو می‌شود. در تلویزیون‌های LED برای روشن کردن صفحه نمایش از دیودهای ساطع کننده نور (LED) در قسمت پشت یا دورتادور آن، استفاده می‌شود. با بهره گیری از این چراغ‌ها تصاویر مشکی، طبیعی‌تر به نظر می‌رسند و کنتراست آن‌ها نیز بالاتر می‌رود. در واقع تلویزیون‌هایی که امروزه به آن‌ها LED می‌گوییم همان تلویزیون‌های LCD قدیمی هستند که از لامپ‌های LED برای نور پشت زمینه آن‌ها استفاده شده است.

مشخصات تلویزیون های LED

  • کنتراست و کیفیت تصاویر تیره

اولین تفاوت صفحه نمایش LED با LCD این است که تلویزیون‌های LED در مقایسه با LCDها از کنتراست تصویر بهتری برخوردارند. نمایشگرهای LCD برای ایجاد تصاویر تیره باید کریستال‌ها را بچرخانند و راه نوری را که از پشت صفحه می‌تابد، سد کنند. این مساله یکی از مشکلات عمده آن‌هاست زیرا با ممانعت از تابش نور، کنتراست تصویر کاهش می‌یابد و جزئیات آن را از بین می‌برد. اما در تلویزیون‌های LED با استفاده از قابلیت تیرگی موضعی، میزان نور صفحه کنترل و این مشکل برطرف می‌شود. در حقیقت LEDها به جای ممانعت از تابش نور، آن را پشت تصاویر مشکی کم رنگ می‌کنند. به این ترتیب تصاویر تیره بهتری به دست می‌آید.

تفاوت صفحه نمایش LED با LCD و نحوه عملکرد صفحه نمایش LED

  • درجه دقت رنگ

دومین تفاوت صفحه نمایش LED با LCD این است نمایشگرهای LED با بهره‌گیری از فناوری نورهای رنگی یا RGB می‌توانند از طریق تنظیم نوری که از پشت صفحه نمایش می‌تابد، رنگ‌های حقیقی تصویر را به نمایش درآورند. در این فناوری که نوعی روش تشریح رنگ است و در بسیاری از نمایشگرها مورد استفاده قرار می‌گیرد، با مخلوط کردن درصدی از رنگ‌های قرمز، سبز و آبی، رنگ مورد نظر به دست می‌آید.

  • اندازه

سومین تفاوت صفحه نمایش LED با LCD این است که اندازه تلویزیون‌های LED بین 40 تا 100 اینچ به بالا متغیر است و ضخامت آن‌ها خیلی کمتر از تلویزیون‌های LCD قدیمی است.

  • طول عمر

چهارمین تفاوت صفحه نمایش LED با LCD این است که بیشتر سازندگان تلویزیون‌های LED ادعا می‌کنند طول عمر محصولاتشان بیش از 100 هزار ساعت است. البته هنوز آمار ثابت شده‌ای از میزان ماندگاری این تلویزیون‌ها در دست نیست. در هر حال، طول عمر دیودهای نوری بالاست.

  • میزان مصرف انرژی

پنجمین تفاوت صفحه نمایش LED با LCD این است که LEDها بین انواع تلویزیون‌های HD کمترین میزان مصرف انرژی را دارند. گفته می‌شود این تلویزیون‌ها می‌توانند تا 40 درصد از میزان مصرف انرژی بکاهند.

  • مزایای زیست محیطی

و بالاخره آخرین تفاوت صفحه نمایش LED با LCD این است که کمتر مصرف شدن انرژی در تلویزیون‌های LED باعث می‌شود میزان تشعشع کربن و تولید گرما در آن‌ها کاهش یابد، این مساله آلودگی کمتر هوا را نیز در پی دارد. علاوه بر این، تولیدکنندگانی همچون شرکت سامسونگ ادعا می‌کنند که تلویزیون‌های سامسونگ جیوه ندارند. عدم وجود جیوه مشکل از بین بردن تلویزیون‌های از کار افتاده را بدون آسیب رساندن به محیط زیست برطرف می‌کند.

تفاوت صفحه نمایش LED و LCD با oled

OLED چیست؟

مسلما با ورود تلویزیون‌های OLED به بازار، LCD و حتی LED به فناوری‌های درجه دو تبدیل می‌شوند. این تلویزیون‌ها بسیار نازک هستند و چند صد گرم بیشتر وزن ندارند.

صفحه نمایش این تلویزیون‌ها را مجموعه‌ای از پرده‌های نازک از جنس مواد آلی تشکیل می‌دهد که بین دو رسانا قرار گرفته‌اند. این نمایشگرها از فناوری OLED دیودهای آلی ساطع کننده نور بهره می‌برند. از آنجا که این دیودها (OLEDs) خودشان نور تولید می‌کنند، به نور پشت صفحه نیاز ندارند. به همین دلیل نیز نمایشگرهای OLED بسیار سبک، باریک و کم مصرف هستند.

تفاوت صفحه نمایش LED با LCD و نحوه عملکرد صفحه نمایش OLED

از مزایای دیگر این نوع تلویزیون‌ها می‌توان به مواردی همچون درخشندگی بیشتر در مقایسه با سایر فناوری‌های نورپردازی از پشت، سرعت بالای بازسازی صفحه و واکنش سریع‌تر به تغییر سیگنال‌ها که باعث می‌شود این تلویزیون برای نمایش فیلم‌های سینمایی ایده‌ال باشد، مقاومت زیاد در برابر ضربه و چرخش‌های ناگهانی، کارایی بالا در دماهای مختلف، شرایط گرمایی نامناسب و مصرف پایین انرژی به علت عدم استفاده از نور پس زمینه اشاره کرد.

QLED چیست؟

QLED صفحه نمایش تعدادی از تلویزیون‌های بالارده سامسونگ و از جدیدترین تکنولوژی‌های این شرکت است.  همانطور که در بالا توضیح دادیم نور LED که قسمتی از QLED است بر اساس دیودهای نوری است و Q که مخفف Quantum Dot است. Quantum Dots به جای ترکیبی ناکارآمد و محدود از LEDهای سفید و فیلترهای رنگ معمولی، روشی متفاوت را برای نمایش رنگ‌ها ایجاد کرده است.

تفاوت صفحه نمایش LED با LCD- تصویر صفحه نمایش QLED

نقاط کوانتومی بین دو تا 10 نانومتر قطر دارند و بسته به اندازه‌شان، رنگ‌های متفاوتی تولید می‌کنند. به عنوان مثال، کوچکترین نقاط روی رنگ آبی تمرکز می‌کنند، بزرگترها روی قرمز تمرکز می‌کنند. نقاط کوانتومی قادر به تولید رنگ‌های اولیه اشباع شده و طبیعی هستند و در کل طیف وسیعی از رنگ‌ها را می‌توانند تولید کنند و در نهایت تصاویری درخشان با رنگ‌های طبیعی و با کیفیت بالا را نمایش می‌دهند.

نتیجه

و حال بعد از بیان تفاوت صفحه نمایش LED با LCD و مقایسه آن با مدل‌های OLED باید بگوییم که خرید تلویزیون‌های OLED، هرچند که قیمت بالایی دارند با توجه به کیفیت بی‌نظیرشان بهترین گزینه است. بعد از تلویزیون‌های OLED، خرید تلویزیون‌های LED که در حال حاضر بیشتر تلویزیون‌های موجود از این تکنولوژی استفاده می‌کنند گزینه بعدی است. خرید تلویزیون‌های پلاسما و LCD در حال حاضر اشتباه است، مگر برای استفاده‌های خاص. در صورتی که تلویزیونی برای مصرف خانگی با قیمت مناسب می خواهید، تلویزیون LED را در اولویت قرار دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4.5]

حتما ببینید

راهنمای خرید تلویزیون

راهنمای خرید تلویزیون در سال 2024

راهنمای خرید تلویزیون امروزه تلویزیون‌ها از لحاظ کیفیت و امکانات، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند به طوری …

یک نظر

  1. مسعود

    تشکر معلومات تان عالی خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *