زاویه دید در تلویزیون

زاویه دید در تلویزیون چیست و چه کاربردی دارد؟

زاویه دید در تلویزیون چیست؟

زاویه دید بالا یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب تلویزیون است؛ در واقع هر چه زاویه دید تلویزیون شما بالا باشد و فاصله‌تان معقولانه‌تر باشد به طور معمول کیفیت بهتری از تلویزیون‌تان را دریافت می‌کنید. ما در این مطلب از سلام‌ بابا زاویه دید و اهمیت آن در کیفیت تلویزیون را به تفصیل شرح می‌دهیم. همچنین آمار و ارقام‌هایی که تولید کننده‌های تلویزیون منتشر می‌کنند را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا شما را در انتخاب تلویزیون مناسب راهنمایی کنیم پس با ما همراه باشید.

بهترین زاویه دید تلویزیون

زاویه دید در تلویزیوناگر زاویه دید تلویزیون‌تان کم باشد بیشتر رنگ‌ها از فاصله‌ دور و غیر مستقیم محو می‌شوند و باعث افت کیفیت تصویر می‌شوند. اگر شما به تلویزیونی نیاز دارید که ممکن است از هر گوشه‌ اتاق آن را نگاه کنید پس یک تلویزیونی با زاویه دید بالا (178 درجه یا 9 درجه از هر طرف) بخرید. بهترین نوع آن، مستقیم و از رو‌به‌رو است. اگر زاویه دید تلویزیون بالا باشد زمانی که از بغل به تلویزیون نگاه کنید، کیفیت تصویر پایین نمی‌آید و هیچ تغییری رخ نمی‌دهد.

زاویه دید گسترده

همچنین با زاویه دید گسترده وقتی شما از كناره‌‌ها یا بالا و پایین به تصویر تلویزیون نگاه می‌كنید، دارای سطح روشنایی و رنگ یکسان خواهید بود و شما می‌توانید از تلویزیون‌‌هایی با زاویه دید 178 درجه (89 درجه از هر طرف) استفاده کنید.

زاویه دید تلویزیون چه وقت مهم است؟

زاویه دید در تلویزیوناگر شما به تنهایی از تلویزیون استفاده می‌کنید پس شما می‌توانید تلویزیون را طوری تنظیم کنید که مستقیم جلوی شما قرار بگیرد و با زاویه دید مناسب از نهایت کیفیت تصویر تلویزیون بهره ببرید. اما اگر چند نفر از آن استفاده می‌کنند امکان دارد همه، دید مناسبی نداشته باشند به همین دلیل زاویه دید تلویزیون برای این افراد اهمیت پیدا خواهد کرد.

 

 زاویه دید جانبی و دید خارج از محور چیست؟

زاویه دید در تلویزیونزاویه دید مستقیم منظور از محور زاویه جلویی تلویزیون است و شروع این محور از 0 درجه می‌باشد و هر چه ما از این محور به طرفین حرکت کنیم این زاویه دید زیاد می‌شود. فهمیدن اصطلاحات مربوط به زاویه دید مهم است چون بسیاری از مشکلات رایج تلویزیون‌ها، نمایش غیر شفاف و کیفیت پایین تصویر به دلیل صفحه نمایش خود تلویزیون‌ها در زوایای مختلف است. هنگامی که از وسط مبل و روبروی تلویزیون به سمت گوشه‌ها می‌روید کنتراست و کیفیت تصویر کاهش می‌یابد و سطوح سیاه، کم رنگ و خاکستری خواهد شد و رنگ‌ها کم کم محو خواهند شد. سطوح سیاه و کنتراست، عامل‌های مهمی در نمایش تصویر در تلویزیون هستند چون هر دو مورد در نمایش کیفیت خوب تصویر تاثیر زیادی دارند.

اصطلاح دید جانبی را زمانی به کار می‌بریم که بگوییم در روبروی تلویزیون و در مرکز تصویر قرار نگرفته‌ایم و از گوشه صفحه به تصویر نگاه می‌کنیم. افت کیفیت تصویر و کنتراست از 30 درجه جانبی و 45 درجه زاویه جانبی شروع می‌شود، اما ما اندازه‌ زاویه خارج از محور را در هنگام شروع افت کنتراست و کم شدن عمق و دقت رنگ اندازه می‌گیریم چون هر دو مورد به کیفیت تصویر و کیفیت تولیدی صفحه نمایش مرتبط هستنند.

 

کدام تلویزیون زاویه دید بهتری دارد؟

معمولا تلویزیون‌های پلاسما مشکل زاویه دید جانبی و دید خارج از محور ندارند چون هر پیکسل بر روی تصویر به صورت جداگانه روشن می‌شود. تکنولوژی LCD مشکلاتی با زاویه دید جانبی دارد چون نور پس زمینه LCD از صفحه کریستال مایع و پنل با backlight درست می‌شود. تلویزیون ال جی که از پنل IPS بهره می‌برند زاویه دید بیشتری نسبت به تلویزیون سامسونگ و سونی که از پنل VA بهره می‌برند، دارند. البته تلویزیون‌های سونی در سال 2018 به بعد در چندین مدل از پنل IPS استفاده کرده‌اند که زاویه دید گسترده‌تری دارند.

در ویدیو زیر می‌توانید مقایسه‌ای از پنل IPS در تلویزیون ال جی با پنل VA در تلویزیون سامسونگ را ببینید.

اندازه گیری 

برای تعیین میزان viewing angle راه‌کارهای مختلفی وجود دارد، یکی از این راه کارها مشاهده‌ مشخصات تلویزیون است و عددی که در مقابل این ویژگی درج شده است. البته توجه داشته باشید که این عدد لزوما درست نیست و ممکن است در برخی از موارد تنها جنبه‌ تبلیغات داشته باشد، زیرا کاربران به اعداد بزرگ‌تر علاقه‎‌ بیشتری دارند. البته شما خود نیز می‌توانید میزان زاویه را اندازه گیری کنید و با قرار گرفتن در مقابل تلویزیون و حرکت به کناره‌ها این میزان را بسنجید.

تنظیمات

تنظیمات هیچگونه تاثیری بر Viewing Angle ندارد.

نتیجه گیری

Viewing Angle در تلویزیون هر چه بالاتر باشد کیفیت تصویر بهتر است. در بالا نیز گفتیم برای افرادی که تنهایی از تلویزیون استفاده می‌کنند زاویه دید زیاد مهم نیست اما برای افراد بیشتر که ممکن است بعضی‌ها در گوشه نشسته باشند یا زاویه دید آن‌ها غیر مستقیم باشد باید حتما یک مدل با زاویه دید بالا بگیرند. البته زاویه دید به نوع پنل (پنل IPS زاویه دید بیشتری را ارائه می‌دهد) نیز بستگی دارد. همچنین شما باید یک زاویه خاص را برای نشستن پیدا کنید که در آن افت کیفیت تصویر کم باشد. در نظر داشته باشید، قویترین زاویه دید در میان پنل‌های ارائه شده مربوط به پنل WRGB است که در شرکت ال جی تولید و برای اولین بار بر روی تلویزیون‌های این کمپانی که دارای صفحه نمایشگر اولد بودند ارائه شد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 12 میانگین: 3.8]

حتما ببینید

بهترین تلویزیون گیمینگ

بهترین تلویزیون گیمینگ و مناسب بازی

بهترین تلویزیون گیمینگ یکی از مواردی که همیشه در کنار کنسول‌های بازی از اهمیت زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *