تفاوت کمپرسور روتاری ، اسکرول و پیستونی

تفاوت کمپرسور روتاری، اسکرول و پیستونی در کولر گازی

تفاوت کمپرسور روتاری، اسکرول و پیستونی

این کمپرسورها هر سه وظیفه فشرده کردن گاز و انتقال آن در کولر گازی را برعهده دارند و تقریبا هدف یکسانی دارند. آن‌ها هر سه این کار را با تغییر فشار در نقاط معینی انجام می‌دهند تا گاز را مجبور به خروج کنند. اما هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و تفاوت‌هایی هم با هم دارند و ما در این مطلب از سلام‌ بابا، تفاوت کمپرسور روتاری، اسکرول و پیستونی و همچنین نحوه عملکرد هر کدام را برای شما شرح می دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

کمپرسور پیستونی 

تفاوت کمپرسور روتاری ، اسکرول و پیستونی- کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی در بازار به موتور سنگین هم شناخته می‌شود. این کمپرسور رفت و برگشتی از یک پیستون که داخل سیلندر است برای فشرده کردن گاز مبرد استفاده می‌کند. برای سال‌های زیادی این نوع کمپرسور تا ظرفیت 100 اسب بخار مورد استفاده قرار گرفته است. این موتور عملکردی مشابه سیلندر و پیستون خودرو دارد که با هر بار رفت و برگشت پیستون، مقداری از گاز مبرد موجود در محفظه کمپرسور به داخل سیلندر مکیده شده و تحت تراکم قرار گرفته و با فشار به داخل سیستم هدایت می‌شود. این موتورها بسیار پر قدرت هستند و به همین دلیل بیشتر در دماهای بالا مثل مناطق مرکزی و جنوبی ایران استفاده می‌شوند.

مزیت‌ها: این کمپرسورها هزینه نگه داری و تعمیر کمی دارند و کاربردهای زیادی دارند و در ظرفیت‌های مختلفی برای یخچال‌ها و صنعت تهویه مطبوع و سردخانه‌ها استفاده می‌شوند.

معایب: این کمپرسورها سرو صدا و لرزش زیادی دارند و حرارت نسبتاً زیادی را هم تولید می‌کنند.

کمپرسور روتاری یا (غلتکی و دوار)

تفاوت کمپرسور روتاری ، اسکرول و پیستونی- کمپرسور پیستونی

کمپرسورهای روتاری دارای مکانیزم جابه‌ جایی مثبت و از نوع چرخشی هستند که در بازار با نام های دیگری چون خوشه ای و موشکی هم شناخته می‌شود. این کمپرسورها از غلتک استفاده می‌کنند. در این نوع کمپرسورها با گردش 360 درجه‌ای تیغه‌ها عمل مکش و فشرده کردن گاز مبرد انجام می‌شود، به این ترتیب که وقتی گاز از دریچه ورودی وارد کمپرسور می‌شود، در اثر چرخش تیغه‌ها و برخورد پره‌ها با گاز، آن را با فشار به سوی لوله‌های خروجی هدایت می‌کند. معمولا در جاهایی که حجم فشار و هوا بالا است، از کمپرسورهای روتاری به جای پیستونی استفاده می‌‌شود. کولرهای با کمپرسور روتاری بیشتر در فلات غربی، شمال غربی و شمال ایران مورد استفاده قرار می گیرند.

مزیت ها: این کمپرسورها راندمان بالاتری نسبت به مدل پیستونی دارند و همچنین مصرف برق کمتر، سرو صدای کمتر و تولید حرارت کمتری هم دارند اما در عوض مدل‌های پیستونی قدرت تولید سرمایش بیشتری دارند.

معایب: این کمپرسورها ظرفیت پایین‌تری نسبت به دو مدل دیگر دارند و قطعات بیشتر و بازدهی پایین‌تری هم نسبت به موتور اسکرول دارند. و این یک تفاوت کمپرسور روتاری، اسکرول و پیستونی است.

کمپرسورهای اسکرول یا (حلزونی)

تفاوت کمپرسور روتاری ، اسکرول و پیستونی- کمپرسور پیستونی

کمپرسور اسکرول نوع دیگری از کمپرسورهای مورد استفاده در کولر گازی است که معمولاً در ظرفیت‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکانیزم داخلی این کمپرسورها از دو قطعه حلزونی یا مارپیچی شکل تشکیل شده که قطعه بالایی ثابت و قطعه پایینی متحرک می‌باشد و حرکت حلزونی متحرک با چرخش 360 درجه، باعث فشرده شدن گاز بین این دو قطعه شده و فشار لازم را در خروجی ایجاد می‌کند. طراحی پوسته کناری این کمپرسور به‌ گونه‌‌ای است که به ‌طور کامل محفظه را آب‌ بندی می‌کند تا فشرده‌ سازی گاز بدون وجود هیچ‌ گونه نشتی صورت گیرد و فرآیند فشرده‌ سازی کامل گاز، بدون هیچ‌ گونه مشکلی انجام شود. کولرهای با کمپرسور اسکرول بیشتر در مناطق حاره‌ای و همچنین فلات مرکزی (مناطق گرمسیری) ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزیت ها: این کمپرسورها راندمان بالاتری نسبت به دو مدل پیستونی و روتاری دارند. همچنین مصرف برق کمتری نسبت به مدل روتاری دارند. لرزش و صدای کمتر نسبت به دو مدل دیگر، طول عمر بیشتر و خرابی کمتر و جمع و جور بودن از دیگر مزیت های این کمپرسورها است و در واقع میشه گفت بهترین نوع کمپرسور در بین اسپلیت‌ها اسکرول است.

معایب: این کمپرسورها نسبت به دو مدل دیگر قیمت بالاتری دارند و هزینه نگهداری و تعمیرشان هم بالاتر است.

نتیجه گیری

تفاوت کمپرسور روتاری، اسکرول و پیستونی: در واقع نمی‌شود گفت یکی از این سه مدل بهتر است چرا که هر کدام از این کمپرسورها مزیت‌ها و معایبی دارند و برای مناطق خاصی کاربرد دارند. شما ابتدا باید منطقه جغرافیایی و آب و هوا را در نظر بگیرید و سپس مدل مناسب را انتخاب کنید. در کل کمپرسورهای اسکرول عملکرد بهتری دارند اما در کولرهای گازی مدل روتاری استفاده بیشتری دارد. شما زیاد خودتان را درگیر نوع کمپرسور نکنید و با توجه به نوع کلاس آب و هوایی که روی  برچسب انرژی کولر گازی درج می‌شود (T1 معتدل، T2 خنک، T3 گرمسیری) مدل مناسب را انتخاب کنید، پس حتما هنگام خرید به برچسب انرژی کولر گازی دقت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 89 میانگین: 3.8]

حتما ببینید

مقایسه کولرگازی جنرال شکار و جنرال گلد

مقایسه کولرگازی جنرال شکار با جنرال گلد

کولر گازی یا کولر اسپلیت یا گاها اسپیلیت، یکی از تاثیر گذارترین و جدید‌ترین تجهیزات …

49 نظر

  1. شاهین

    سلام وقت بخیر
    بنده یه کولر سوپر جنرال ۱۲ هزار دارم که بعد از یک سال کار امسال تو ایام نوروز که هنوز هوا زیاد گرم نشده بود روشنش کردم بعد از حدود ۶ ساعت کار کمپرسور از کار افتاد ولی فن کار میکرد بعد از خنک شدن باز که روشن کردم کمپرسور روشن شد ولی بلافاصله در حدی داغ شد که امکان اینکه دستتو نگه داری روش وجود نداشت حتی عایقایایی که دور لوله های متور بود حالت آب شدگی بهشون دست داده بود
    خواستم ببینم شما علتو میدونید
    من با گیج فشار گاز و همینطور با آمپر متر آمپر رو چک کردم نرمال بود فقط دلیل داغ شدن بیش از حد کمپرسور و خاموش شدنش رو متوجه نشدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *