کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری چیست؟ | نحوه عملکرد، مزایا و معایب کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری

کولر گازی یکی از محصولات تهویه مطبوع است که قابلیت سرمایش و گرمایش را دارد و در انواع و اشکال مختلف تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. کولرگازی‌ها از سیکل تبرید پیروی می‌کنند که اصلی‌ترین اجزای آن، کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور است. اجزایی مختلفی در کولر گازی وجود دارد که به صورت هماهنگ با هم کار می‌کنند تا سرمایش را ایجاد و محیط اتاق را خنک و مناسب نمایند. کمپرسور مهمترین بخش کولرگازی است که انواع مختلفی دارد. ما در این مطلب از سلام‌ بابا، کمپرسور روتاری، نحوه عملکرد و ویژگی‌های آن را بطور کامل شرح خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

کمپرسور چیست؟

کمپرسور با مصرف انرژی الکتریکی، گاز مبرد را از اواپراتور مکش می‌کند و سپس آن را فشرده ساخته و وارد کندانسور می‌نماید. کمپرسورها قطعاتی هستند که با استفاده از فشرده کردن و کاهش حجم گاز، باعث افزایش فشار آن می‌‌شوند. در کولرهای گازی، نقش اصلی را همین کمپرسورها بازی می‌‌کنند و از لحاظ ساختاری کاملا مشابه کمپرسور یخچال‌‌ها هستند. کمپرسورها با توجه به ظرفیت و اقلیم و نوع دستگاه دارای انواع مختلفی هستند که در کولر گازی به طور معمول عبارتند از:

کمپرسور روتاری چیست  و عملکرد ان چگونه است؟

نحوه عملکرد کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری که با نام دورانی پیستونی هم شناخته می‌شود دارای مکانیزم جا به‌ جایی مثبت و از نوع چرخشی هستند. معمولا در جاهایی که حجم فشار و هوا بالا است، از کمپرسور روتاری به جای پیستونی استفاده می‌‌شود. در کمپرسور روتاری با گردش 360 درجه ای تیغه‌ها، عمل مکش و کمپرس ماده مبرد انجام می‌گیرد، بدین ترتیب وقتی گاز از دریچه ورودی وارد کمپرسور می‌شود، در اثر چرخش تیغه‌ها و برخورد پره‌ها با گاز، آن را با فشار به سوی لوله‌های خروجی هدایت می‌کند. کمپرسور روتاری بیشترین استفاده را در ایران دارد.

کمپرسور روتاری

مزیت ها و معایب کمپرسور روتاری

کمپرسورهای روتاری را با ظرفیت‌‌های 7000 تا 36000 بی تی یو (BTU) تولید می‌‌کنند. کمپرسورهای روتاری صدای کمتری تولید می‌‌کنند و مصرف بهینه‌ تری دارند یعنی برق کمتری مصرف می‌کنند و به دلیل مکانیسم ساده و استفاده زیاد آن‌ها در کولرها، هزینه نصب، تعمیر و نگه داری آن‌ها کمتر است. اما این کمپرسورها دارای ظرفیت کمتری نسبت به دیگر کمپرسورها هستند.

اجزای کمپرسور روتاری

خنک‌ کنندگی کولر گازی

خنک‌ کنندگی کولر گازی با واحد BTU اندازه‌‌گیری می‌شود و به‌ صورت مضربی از 1000 نشان داده می‌‌شود. واحد BTU در واقع استاندارد اندازه‌‌گیری قدرت سرمادهی در بریتانیا است (British Thermal Unit) و در نام‌ گذاری واحد هم به این موضوع اشاره شده ‌است. ولی معمولا در معرفی کولرها از عنوان‌ کردن واحدش صرف‌ نظر می‌کنیم و مثلا می‌گوییم یک کولر 18000 یا 24000 می‌خواهیم.

نتیجه گیری

کمپرسورهای روتاری بیشتر برای مناطقی مثل شمال و غرب کشور مناسب هستند چراکه این کمرسورها در آب و هوای این مناطق راندمان بهتری دارند. قبل از خرید کولرگازی حتما تحقیق کنید و اطلاعات کافی در مورد ویژگی‌های آن بدست آورید و با فروشنده هم مشورت کنید تا مدل متناسب با شرایط شما را پیشنهاد کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 4]

حتما ببینید

مقایسه کولرگازی جنرال شکار و جنرال گلد

مقایسه کولرگازی جنرال شکار با جنرال گلد

کولر گازی یا کولر اسپلیت یا گاها اسپیلیت، یکی از تاثیر گذارترین و جدید‌ترین تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *