Dolby vision چیست

Dolby vision چیست | کارایی Dolby vision در تلویزیون

Dolby vision چیست

دنیای تلویزیون همیشه در حال پیشرفته و هرساله چند ویژگی و اصطلاح جدید به لیست فناوری‌های اون اضافه میشه و تجربه بصری ما رو بهبود می‌ بخشد. امسال نیز شاهد پیشرفت‌های عظیمی در این صنعت بودیم که سطح جدیدی از کیفیت تصویر رو به نمایش گذاشتند . اول از همه فناوری OLED ال جی بود که اجازه میداد پیکسل‌ ها به تنهایی خاموش و روشن بشوند و سپس فناوری HDR  به میان اومد و روح تازه‌ای رو به کیفیت تصویر بخشید و بعد از آن سامسونگ با تکنولوژی کوانتوم دات، کیفیت تصاویر رو ارتقا داد. از طرف دیگه  پاناسونیک صفحه ی (MY HOME SCREEN 2.0) رو در تلویزیون‌هایش به کار می‌برد. اکنون نیز شاهد فناوری جدیدی به نام فناوری  (Dolby Vision) هستیم که ما رو هیجان ‌زده می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم به پرسش Dolby Vision چیست پاسخ دهیم و کارایی این فناوری را برایتان توضیح دهیم. پس با ما همراه باشید.

Dolby vision چیست

قابلیت HDR چیست؟

اگه به‌ تازگی یک تلویزیون خریده اید یا قصد خرید تلویزیون جدید دارید و اخبار مربوط به آخرین تکنولوژی‌های مرتبط با تلویزیون ها رو پیگیری کرده باشید، حتما نام HDR به گوشتان خورده این فناوری میتواند در همه‌ی رزولوشن‌ ‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. اساسا HDR تفاوت میان روشن ‌ترین و تیره ‌ترین نقاط یک تصویر بوده که به عنوان دامنه‌ی پویایی روشنایی یا روشنایی نسبی شناخته می‌شود . این فناوری نسبت به اضافه شدن ساده‌ی پیکسل‌ ها ، به طور قابل توجهی متقاعد کننده است.

با این حال، ترکیب رزولوشن 2160P و فناوری HDR باعث به وجود اومدن تصاویر خارق‌ العاده‌ای خواهد شد. HDR یا High Dynamic Range (طیف دینامیک گسترده) با فراهم آوردن طیف وسیع‌ تری از رنگ‌ها، علاوه بر اینکه تصاویر زنده و پویاتری رو به نمایش می‌گذارد، به تلویزیون‌های LCD که بر خلاف OLED-ها از مشکل نسبت کنتراست  پایین رنج میبرند کمک می‌کند تا بر مشکل نمایش رنگ‌های تیره غلبه کنند.

Dolby vision چیست

تفاوت Dolby Vision و HDR-10

دو بازیگر اصلی استاندارد HDR عبارتند از Dolby Vision و HDR-10 تفاوت اصلی این دو استاندارد در اینه که تکنولوژی دالبی اختصاصی و تجاریه و سازندگان دستگاه‌ها و تولیدکنندگان محتوا برای استفاده از اون باید با پرداخت مبلغی، امتیاز استفاده از اون رو خریداری کنند. این در حالیه که HDR-10 یک استاندارد بازه و برای استفاده از اون نیازی به پرداخت هزینه نیست. همین رایگان و باز بودن باعث شد تا در زمان معرفی استاندارد دیسک‌های Ultra HD Blu-ray، ابتدا تنها فرمت HDR-10 توسط اون‌ها مورد پشتیبانی قرار بگیره. اما امسال با پشتیبانی هرچه بیشتر تلویزیون‌ ها و دستگاه‌های جدید از دالبی ویژن، انجمن بلوری نیز تصمیم گرفته تا به جمع استفاده‌ کنندگان از این استاندارد بپیوندد.

Dolby vision چیست

Dolby Vision چیست و چگونه کار میکند؟

Dolby Vision یک استاندارد HDR اختصاصیه که توسط Dolby ایجاد شده و نوید این رو میده که در جایگاه بالاتر از HDR10 قرار بگیره . به زبان ساده فناوری دالبی ویژن یک فرآیند کامل تولید تا مصرفه ، از زمانی که محتوایی با این  فرمت تولید شده تا زمانی که روی تلویزیون شما پخش بشه. از اون جا که این یک روش تولید به مصرفه، ابر داده‌ها در هر فریم توسط دالبی تنظیم شده و بعد وسایلی که قابلیت پخش این فرمت رو دارن همان ‌گونه که واقعا دالبی میخواد ، اون رو به تصویر میکشن. به معنای ساده‌ تر شما بهترین کیفیت تصویر ممکن رو تجربه میکنید. در حالی که فرمت HDR10 به تلویزیون HDR برای تفسیر ابرداده‌ها متکیه و تصویر رو بر اساس اون پخش میکند.

تفاوت HDR و Dolby Vision

در واقع Dolby Vision به ازای هر رنگ ( قرمز ، سبز ، آبی ) از عمق رنگ 12 بیتی پشتیبانی میکنه و این بزرگترین تفاوت مابین فناوری HDR و Dolby Vision است . در HDR10  عدد 10 بیانگر این موضوعه که به ازای هر رنگ ( قرمز، سبز ، آبی ) از عمق رنگ 10 بیت استفاده میشه . همچنین یکی دیگر از ویژگیهای فناوری  Dolby Vision اینه که این تکنولوژی از فراداده ی پویا به جای فراداده استفاده میکنه.

فراداده در واقع نوعی داده ی اضافیه و تعیین کننده ی چگونگی و کیفیت نمایش محتوای اچ دی ار است . فناوری دالبی در هر صحنه و یا در هر فریم برای تنظیم میزان روشنایی و سطح رنگ از فراداده ی پویا و یا پیوسته استفاده میکنه . بطور کلی فرمت Dolby Vision طیف رنگ بیشتر و عمق وسیعتری از رنگ ها رو پشتیبانی میکنه . لازم به ذکره  که دستگاه هایی که از فرمت Dolby Vision پشتیبانی میکنند ، فرمت HDR10 رو نیز ساپورت میکنند .

مقایسه‌ی فرمت Dolby Vision  با HDR-10

تفاوت اصلی بین HDR10 و Dolby Vision در توانایی نشان دادن عمق رنگ و روشنایی، با توجه به وسایل و محتوا مشخص میشه. تصاویر Dolby Vision تا عمق رنگ 12 بیتی رو نسبت به عمق رنگ 10 بیتی HDR10 نشان میدن . ولی خب ممکنه بپرسید این 10 بیت و 12 بیت چقدر تفاوت دارن ؟ عمق رنگ 12 بیتی اجازه دسترسی به 68 میلیارد رنگ رو به شما میده در حالی که در 10 بیتی 1 میلیارد رنگ بیشتر پخش نمیشه این یعنی رنگ‌ها در کیفیت تصویر Dolby Vision بسیار فراتر از فرمت HDR10 است.

متادیتا

دومین و قانع کننده‌ترین تفاوت حداقل برای تولید کنندگان محتوا، در مورد متادیتا است. فراداده (metadata) ، داده‌ای اضافیه که چگونگی نمایش محتوای HDR رو تعیین کرده و در اختیار تلویزیون میزاره . Dolby Vision از متادیتای پویا (dynamic) یا پیوسته برای تنظیم و تعدیل سطوح رنگ و روشنایی (brightness) در هر صحنه یا حتی به صورت فرِیم به فرِیم استفاده میکنه . در حالی که HDR 10 که شرکت شارپ اون رو Open HDR می نامد، از متادیتای ایستا (Static) که فقط یک ‌بار در اغاز پخش ویدئو ارسال میشه، بهره منده . این در زندگی واقعی به این معنیه که Dolby Vision قادر به بهینه ‌سازی منحصر به فرد صحنه‌های تاریکی شب، صحنه‌های روشنی روز و هر چیزی بین اون‌ها است؛ درحالی که HDR 10 فقط با همه‌ی مشخصات محتوای در حال پخش سازش می‍کند.

تفاوت دیگه میان فرمت Dolby Vision و HDR 10، نیاز نداشتن Dolby Vision به HDMI 2.0a است. به طوری که فراداده‌ی پویای Dolby Vision ، به صورت پیوسته و به عنوان یک جریان کمکی از داخل گردش داده‌ای HDMI 2.0 موجود، ارسال میشه. با این حال، این هم نیازمند رمزگشایی (decoding) بوده و مطابق با نتایج ما نمیتونه به وسیله‌ی ارتقا فریم‌ور (firmware) به تلویزیون اضافه شود.

Dolby vision چیست

روشنایی در فناوری Dolby Vision 

روشنایی از دیگر عواملیه که در بحث HDR اهمیت داره. بیشتر تلویزیون های پیشرفته Ultra HD حال حاضر باید تا میزان روشنایی هزار نیت رو پشتیبانی کنند که البته تاکنون دیگر همه اون‌ها این قابلیت رو دارن. تلویزیون‌ های جدید نیز با استفاده از فرمت HDR تونستن تا 1500 و 2000 نیت رو پوشش بدن اما فرمت Dolby Vision توانایی به تصویر کشیدن تصویری با 10 هزار نیت رو داره . بهترین تلویزیون‌ های حال حاضر که متعلق به ال جی هستن می‌تونند تا 4000 نیت رو به نمایش بزارن. این نشون از قدرت فناوری دالبی ویژن و مناسب بودن اون برای محتواهای اینده است. همین باعث میشه استودیوها برای تولید محتواهای تصویری خود به این سمت برن .

خوشبختانه هر دستگاهی که از فرمت Dolby Vision پشتیبانی کنه ، از HDR 10 هم پشتیبانی خواهد کرد. به علاوه،  HDR 10 به عنوان استاندارد مبنا، به احتمال زیاد باید برای مدت زمان بسیار طولانی پشتیبانی بشه. بنابراین هیچ مجالی برای واگذاری اون به فناوری دیگه وجود نداره.

Dolby vision چیست

چه تلویزیون‌هایی از فناوری دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند؟

حال کخ به پرسش Dolby Vision چیست پاسخ دادیم و مزایا و کارایی آن را برشمردیم. بهتر است نپاهی بندازیم به تلویزیون هایی که از این فناوری استفاده می کنند.

تلویزیون ال جی

در حال حاضر فقط تلویزیون های ال ‌جی از فناوری دالبی ویژن پشتیبانی میکنند. مدل هایی مثل  B6 ،C6 ، E6 و G6 که علاوه بر دیگر فرمت های HDR ، دالبی رو نیز به خوبی به تصویر میکشند . همچنین ال جی در نمایشگاه CES 2017 سری جدید از این تلویزیون ها رو به نام‌های B7 ،C7 ،E7  و G7 به نمایش گذاشت که اون‌ها نیز علاوه بر قابلیت‌های جدید، کیفیت به نمایش در اومدن این فرمت‌ها رو نیز افزایش دادن. علاوه بر اون، مدل پیشرفته و جدید W7 نیز که تنها 2.57 میلی‌متر ضخامت داره و با آهن ‌ربا به دیوار مثل یک کاغذ دیواری نصب میشه هم میتونن از فرمت دالبی پشتیبانی کنند.

تلویزیون فیلیپس

محدوده داینامیکی بالا (HDR) خیلی زود تونست خودش رو در دل خریداران تلویزیون های 4k جا کنه. فیلیپس نیز یکی دیگه از فعالان این حوزه بود که تلویزیون های اولترا HD سال 2017 خودش رو با پشتیبانی از این تکنولوژی روانه بازار میکنه. در یک حرکتی بزرگ ‌تر، این شرکت نه تنها نسل جدید انواع تلویزیون فیلیپس رو با پشتیبانی از HDR10 به فروش میرسونه، بلکه این تلویزیون ها و پخش کننده های اولترا اچ دی بلوری این برند همگی به تکنولوژی Dolby Vision نیز مجهز خواهند بود.

مدل‌های مختلف تلویزیون فیلیپس

چندین مدل تلویزیون فیلیپس از خانواده های 6000، 7000 و 8000 همراه با پخش کننده اولترا اچ دی بلوری BDP7502 اینک قادر به پخش محتوایی تولید شده تکنولوژی Dolby Vision HDR  هستند. این قابلیت در واقع پلیر فیلیپس رو در بین همه مدل‌ها در جهان کاملا خاص و منحصر به فرد میکنه. بدون شک ادغام قابلیت دالبی ویژن با تلویزیون های این شرکت نیز سال بسیار بزرگی رو برای اون‌ها به وجود میاره .

اولین پروژکتور پشتیبانی کننده از دالبی ویژن  Christie 6P 4K است که یک پروژکتور لیزری و باکیفیت روشنه که دالبی ویژن کاملاً نوپاست. از نظر تولید محتوا هم برخی استودیوهای سینمایی بزرگ و از جمله کمپانی معروف والت دیزنی با دالبی وارد مذاکره شدن و احتمالاً اولین فیلمی که از این تکنولوژی پشتیبانی کنه ، Star Wars: The Force Awakens  باشه.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]

حتما ببینید

تکنولوژی دالبی اتموس

تکنولوژی دالبی اتموس چیست و چه کاربردی دارد؟

تکنولوژی دالبی اتموس همانطور که شاهد هستیم، دنیای صوت و تصویر همیشه در حال پیشرفت …