مقایسه LED با OLED و QLED

مقایسه LED با OLED و QLED

مقایسه LED با OLED و QLED

امروزه تلویزیون‌ها انواع مختلفی دارند و همچنین از عناوین مختلف و متنوعی برخوردار هستند. ممکن است به هنگام رفتن به یک فروشگاه یا بررسی سایت فروش اینترنتی با تلویزیون LED یا OLED  و یا QLED برخورد کرده باشید. این سوال برایتان به وجود آید که چه تفاوتی با هم دارند. مزایا و معایب آن‌ها چیست؟ کدام یک قیمت مناسبی در بازار دارد؟ چه ویژگی‌های کلیدی دارند؟ و کدام یک برای خرید می‌تواند مناسب باشد و نیاز و خواسته من را برآورده سازد؟ در این مطلب سعی داریم به مقایسه LED با OLED و QLED بپردازیم و به هریک از سوالات مطرح شده پاسخ دهیم و همچنین شما را با ویژگی‌های آن‌ها آشنا نماییم. در ابتدا بهتر است به تعریف هر یک از تلویزیون‌ها بپردازیم و سپس  مقایسه LED با OLED و QLED را مطرح نماییم.

تلویزیون QLED

تلویزیون QLED

QLED نام بازاریابی است که سامسونگ برای توصیف تلویزیون‌های LED جدیدتر استفاده کرده است. آن‌ها از پانل‌های LCD سنتی استفاده می‌کنند که با استفاده از LEDها روشن می‌شوند. بین لایه LCD و نور پس‌ زمینه، یک فیلتر با ذرات نانو واکنش‌‌پذیر انرژی قرار دارد. کار آن این است که نور را فیلتر می‌کند تا رنگ‌های خالص‌تر و  با اشباع بیشتری تولید کند.

از آنجا که سامسونگ از تکنولوژی کوانتوم دات در یک پنل LED استفاده کرده، تلویزیون‌های جدید خود را QLED نامیده که این نام‌‌گذاری به این صورت می‌باشد: Quantom dot + LED = QLED درواقع کیو‌ ال‌ ای‌ دی یک فناوری جدید به حساب نمی‌آید بلکه نسل سوم کوانتوم دات در تلویزیون‌های سامسونگ به حساب می‌آید که شما می‌توانید نسل قبل آن را در مدل‌های SUHD سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ ببینید. البته مدل‌های جدید QLED 2017 تفاوت‌های زیادی با نسل قبلی دارند. برای مشاهده مطلب بهترین تلویزیون سامسونگ اینجا کلیلک کنید.

تلویزیون OLED

تلویزیون OLED

 OLED مخفف Organic Light Emitting Diode است. نکته جالب‌ توجه این است که قسمت “Light Emiting Diode” از آن نام هیچ ارتباطی با نور پس‌ زمینه LED مانند تلویزیون QLED و LED ندارد. در عوض، عبارت بالا به این واقعیت اشاره دارد که هر پیکسل در یک تلویزیون OLED نیز یک چراغ LED کوچک و ظریف است که قطعه‌ای فوق‌العاده نازک است و در یک عنصر می‌تواند هم نور و هم‌ رنگ ایجاد کند. به عبارت دیگر، تلویزیون‌های OLED نیازی به نور پس‌ زمینه ندارند زیرا هر پیکسل نور خود را تولید می‌کند.

تلویزیون‌های OLED تلویزیون‌هایی هستند که می‌توانند درخشندگی هر یک از پیکسل‌های خود را به‌صورت جداگانه تنظیم کنند. این به تلویزیون‌ها امکان می‌دهد تا آن‌ها را کاملاً خاموش کرده و سیاهی کامل و تضاد بی‌نهایت را نشان دهند. این قابلیت به آن‌ها کیفیت تصویر استثنایی می‌بخشد. مزیت‌های مختلفی برای این طراحی وجود دارد، اما بیشتر کارشناسان موافق هستند که وقتی صحبت از تلویزیون‌های OLED می‌شود، بزرگ‌ترین مزیت آن سطح رنگ مشکی این تلویزیون‌ها است. در ادامه بیشتر در مورد این ویژگی صحبت خواهیم کرد.

تلویزیون LED

تلویزیون LED

LED مخفف “Light Emitting Diode” است. تلویزیون‌های ال ای دی دارای پنل‌های LCD با نور پس‌ زمینه‌ی LED هستند. تلویزیون‌های LED سطح بالا، اخیراً از پنل فیلتر رنگ مشابه تلویزیون QLED استفاده می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند تا طیف گسترده‌ای از رنگ را تولید کنند.

حال نوبت این است که مقایسه LED با OLED و QLED را مطرح کنیم.برای مطالعه بهتر این بحث را به چند ویژگی مهم و اصلی تقسیم بندی کرده ایم. پس برای آشنایی با تفاوت‌هایشان در ادامه با ما باشید.

سطح رنگ مشکی

برخلاف تلویزیون QLED یا LED که باید نور پس‌ زمینه خود را کم‌رنگ کند و آنچه را برای صحنه‌های تاریک باقی می‌ماند متوقف نماید، یک تلویزیون OLED به‌راحتی پیکسل را خاموش می‌کند  و دیگر نیازی به کم کردن نور پس‌زمینه نیست. هنگامی‌که پیکسل خاموش است، هیچ نور و رنگی از خود ساطع نمی‌کند، و آن را همانند حالتی که تلویزیون خاموش است تاریک می‌کند. برخی از تلویزیون‌های LED باوجود نسبت کنتراست عالی و داشتن local dimming سطح رنگ مشکی خوبی دارند اما باز روشن و خاکستری به نظر می‌رسند این در حالی است در تلویزیون‌های OLED این وضعیت وجود ندارد و همان‌طور که گفته شد از سطح رنگ مشکی عالی برخوردار است.

یکنواختی خاکستری

امروزه هیچ تلویزیونی موجود نیست که بتواند یکنواختی کاملی را ارائه دهد. بحث یکنواختی خاکستری بیشتر در مسائلی که مربوط به ورزش یا صحنه‌های دیگر با تعداد زیادی رنگ در صفحه مطرح می‌شود. سالن بازی هاکی، زمین‌های فوتبال، و یا حتی تپه‌ها و زمین‌های پر از چمن، ظاهری ناخوشایند و یا حتی کثیف از تلویزیون نمایش می‌دهند. در این وضعیت‌ها تلویزیون‌های OLED بسیار عالی به نظر می‌رسند زیرا از یکنواختی کاملی برخوردار هستند. تلویزیون‌های OLED(سری قبلی) قبلاً مسئله‌ای بزرگ با یکنواختی در رنگ‌های تیره داشتند، اما خوشبختانه سری تلویزیون‌های اولد این یک مشکل برجسته نیست.

روشنایی

تلویزیون‌های QLED ازنظر روشنایی  یا تابندگی از مزیت قابل‌ توجهی برخوردار هستند، زیرا از نورهای پس‌ زمینه‌ای استفاده می‌کنند که به هنگام ایجاد شدن بسیار روشن و درخشان هستند. این تلویزیون‌ها با ایجاد رنگ‌های روشن‌تر در طیف رنگی، بدون از بین رفتن اشباع و تراکم آن‌ها، توانایی یک نقطه کوانتومی را برای به حداکثر رساندن آن نور اضافه می‌نماید. در چنین حالتی تلویزیونی دارید که صفحه‌نمایش آن در اتاق‌هایی که نور کمی هم داشته باشند  وضوح و روشنایی فوق‌العاده ایی را به رخ می‌کشد. در مقایسه باید گفت که نمایشگر تلویزیون های OLED نمی‌توانند بر اساس روشنایی با QLED رقابت کنند. پیکسل‌های جداگانه نور آن‌ها به‌سادگی نمی‌توانند همان میزان نور را تولید کنند. البته  این حالت هیچ مشکلی در اتاقی تاریک ایجاد نمی‌کند. بنابراین، بارزترین چیزی که مشاهده می‌کنیم این است که تلویزیون‌های LED / QLED می‌توانند به‌طور قابل توجهی از OLED ها روشن‌تر شوند.

حجم رنگ

عملکرد رنگ بزرگ‌ترین پیشرفتی است که در تلویزیون‌های جدید QLED نسبت به سایر تلویزیون‌ها مشاهده می‌شود استفاده از نقاط کوانتومی در تلویزیون‌های QLED این امکان را به وجود آورد که ازنظر دقت رنگ، روشنایی رنگ و حجم رنگ عملکرد شایانی داشته باشد. امروزه هیچ تلویزیون دیگری در بازار موجود نیست که بتواند با میزان اشباع رنگ موجود در تلویزیون‌های جدید QLED مطابقت داشته باشد. این بدان معنا نیست که OLED یا تلویزیون‌های LED دیگر بد هستند. با این‌ وجود، هم از نظر حجم رنگ و هم از نظر طیف رنگ تلویزیون‌های QLED بهترین چیزی است که امروز می‌توانید پیدا کنید.

تاری حرکت

هنگام مشاهده صفحات مختلف، ممکن است متوجه شوید که تصاویر متحرک در هر تلویزیون واکنش متفاوتی نشان دهند. بزرگ‌ترین دلیل این امر زمان پاسخگویی است. پنل‌های LCD برای جابجایی از یک رنگ به رنگ دیگر زمان لازم دارند. مدت زمان تغییر حالت پیکسل باعث می‌شود دنباله‌ای از شیء متحرک ایجاد شود.

تلویزیون‌های OLED این مشکل را ندارند. دستیابی به پیکسل‌ها می‌تواند حالت را فوراً تغییر دهد، بنابراین هیچ دنباله و تاری از تصاویر و اشیا باقی نمی‌ماند. به همین دلیل، تلویزیون‌های OLED را تاری حرکت ندارند. برای برخی از افراد، تاری بسیار ناچیز حرکت تلویزیون OLED یک ویژگی منفی قلمداد می‌نمایند. اما باید گفت در اصل، کیفیت حرکت در تلویزیون با سرعت پیکسل‌های آن هنگام تغییر از نشان دادن یک‌چیز به چیز دیگر مشخص می‌شود.در حالی که در بعضی موارد ممکن است این مورد توسط برخی افراد ترجیح داده نشود، اما در ورزش، بازی‌های ویدئویی و پخش تلویزیون زمان پاسخ سریع تلویزیون‌های OLED یک مزیت بزرگ است.

زاویه دید

 مبحث زاویه دید نه تنها در مقایسه LED با OLED و QLED اهمیت دارد. بلکه به هنگام خرید هم مهم است و ما توضیحات مهم و مفیدی را در راهنمای خرید تلویزیون برای زاویه دید مطرح کرده‌ایم. به طور کلی باید گفت، در خصوص بحث زاویه دید سامسونگ مدعی است که تلویزیون QLED  را ارتقاء قابل‌توجهی نسبت به سایر تلویزیون‌های LED را داراست. اما برخی کارشناسان مدعی هستند که ازنظر زاویه دید تلویزیون‌های QLED سامسونگ تقریباً برابر با همتایان LED خود عمل می‌کنند. در حال حاضر، همه تلویزیون‌های LED از زاویه دید کوچک یکسان برخوردار نیستند. معمولاً تلویزیون‌های نوع IPS بسیار خوب عمل می‌کنند. این در حالی است که تلویزیون‌هایی که از پنل VA استفاده می‌کنند  زاویه دید پایین‌تری دارند. تلویزیون‌های QLED سامسونگ زاویه دید مرکزی خوبی ندارند و این باعث می‌شود که کیفیت تصویر هم در رنگ و هم در کنتراست مقداری پایین بیاید.

برخی دیگر از کارشناسان بر این باور هستند که صفحه تلویزیون  OLED بدون  هیچ نقصی در زاویه قابل‌مشاهده هستند. برخی از تلویزیون‌های QLED ازنظر زاویه دید بهبود یافته اند، اما زاویه دید تلویزیون‌های OLED همچنان به عنوان مزیت آشکار و شایان آن‌ها نامبرده می‌شود.

حفظ تصویر

تقریباً مانند تلویزیون‌های قدیمی پلاسما، OLEDها گاهی اوقات تصاویری را نگه می‌دارند که برای چند دقیقه در صفحه ثابت نگه داشته شده‌اند. ما انتظار نداریم که نگهداری موقت تصویر مشکلی حاد برای اکثر افراد باشد. تنها زمانی می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود، که اگر قصد استفاده از آن را به‌عنوان مانیتور رایانه شخصی دارید. از آنجا که رایانه‌ها معمولاً دارای عناصر ایستایی نسبتاً بزرگی هستند که تقریباً همیشه قابل مشاهده می باشند، اگر به‌جای رایانه از تلویزیون استفاده کنید این بحث یعنی حفظ تصویر تبدیل به نکته ای مهم می‌شود. این نکته را نیز باید اضافه کرد که تلویزیون‌های LED می‌توانند حفظ تصویر داشته باشند، اما اکثر آن‌ها این عارضه را نشان نداده‌اند. بنابراین اگر این مسئله برای شما مهم باشد، بهتر است به‌ جای  OLED یک تلویزیون LED یا تلویزیون QLED انتخاب کنید.

سوختگی

سوختگی پیکسل‌ها در تلویزیون، برخلاف حفظ موقت تصویر، دائمی است. باوجود نگرانی های مداوم، واقعیت این است که این بحث برای اکثر افراد مسئله و نگرانی ایجاد نخواهد کرد. خصوصاً برای کسانی که دارای تلویزیون QLED هستند از آنجا که  QLED مستعد سوخته شدن نیست. سوختگی پیکسل می‌تواند در مورد تلویزیون‌های OLED رخ دهد زیرا ترکیباتی که روشن می‌شوند، با گذشت زمان تخریب می‌شوند.

قیمت و دسترسی

پیش‌ از این، تلویزیون‌های OLED نسبت به تلویزیون‌های LED برای خرید گران‌تر بودند. در طی چند سال گذشته، اما قیمت آن‌ها  کاهش‌ یافته و در حال حاضر می‌توانند با قیمت بسیار مناسب‌تری پیدا شوند. و گاهی اوقات  کمی ارزان‌تر از LEDها هستند. در حال حاضر تلویزیون‌های QLED نسبت به OLEDها گران‌تر هستند.

نتیجه گیری

در بین انواع مختلف تلویزیون‌ها، تلویزیون‌های OLED تقریباً از هر جنبه گوی سبقت را از تلویزیون‌های LED ربوده‌اند. کیفیت تصویر و تاری حرکت به‌ خصوص در OLEDها بسیار جلوتر از آن‌هاست. برای اکثر کاربران این توصیه را داریم: در صورت محدودیت بودجه، تلویزیون‌های LED از ارزش بالایی برخوردار خواهند بود. اگر بحث قیمت برایتان مهم نیست، تلویزیون‌های OLED تقریباً همیشه بهترین عملکرد را دارند. شما عزیزان برای مشاوره بیشتر و خرید تلویزیون های به روز و موجود در بازار می توانید به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه کرده و یا با همکاران ما در ارتباط باشید.

در جدول زیر ویژگی کلیدی تلویزیون‌ها به صورت مقایسه ایی قابل مشاهده است.

LED OLED QLED ویژگی کلیدی تلویزیون ها
خوب کامل خوب سطح رنک مشکی 
خوب کامل عالی  تاری حرکت
ضعیف عالی ضعیف زاویه دید
خوب خوب عالی  حجم رنگ
متوسط خوب متوسط یکنواختی خاکستری
خوب عالی خوب روشنایی
عالی ضعیف  عالی حفظ تصویر
عالی متوسط ضعیف قیمت و دسترسی
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 9 میانگین: 4.7]

حتما ببینید

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

نکات لازم برای راهنمای خرید ماشین لباسشویی امروزه کمتر کسی زمان لازم برای شستن لباس­ …

7 نظر

  1. مهدی احمدی

    خسته نباشید من میخاستم tv بخرم لطفا راهنمایی کنید ازبین این سه tv از لحاظ کیفیت وجنس قطعات وطول عمر کدام بهتر است هایسنس وال جی وسامسونگ

    • ارمان نویدی

      درود برشما
      ال جی خیلی بهتر است و از سری LED باشه
      موفق باشید

  2. محمد

    سلام lg c9 بهتر است یا samsung q90r؟

    • سانیا زارعی

      سلام وقتتن بخیر . این دو مدل هر دو سری 9 و عالی هستند اما تلویزیون OLED C9 ال جی کمی سرتر از تلویزیون سامسونگ است. این تلویزیون رنگ مشکی عمیق را بهتر نمایش می دهد و از لحاظ کنتراست تصویر و زاویه دید عملکرد بهتری دارد .

  3. HIIPIRON

    از مطالبتون لذت بردم واقعا ممنون…

  4. حامد

    مرسی از مطالب مفیدتون..

    • سانیا زارعی

      سلام . خواهش می کنم ، خوشحالیم که مفید بوده براتون .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *