انواع پورت تلویزیون

انواع پورت تلویزیون

انواع پورت تلویزیون

انواع پورت تلویزیون: چقدر با کابل‌ها و پورت‌های پشت تلویزیون خود آشنا هستید؟ انواع پورت تلویزیون را می‌شناسید؟ اگر دقت کرده باشید، پشت تلویزیون شما تعداد فراوانی پورت‌های رنگارنگ در اندازه‌های مختلف وجود دارد که معمولا کارایی آن‌ها را نمی‌دانید و از آن‌ها استفاده نمی‌کنید. هر روز هم که صنعت تلویزیون پیشرفته‌تر می‌شود برای نشان دادن این پیشرفت و تکنولوژی به مشتری و ترغیب وی برای خرید، تعداد این پورت‌ها افزایش می‌یابد.

اما آیا واقعا می‌دانید که این پورت‌ها چه کاربردی دارند؟ امروزه بیشتر افراد تنها از پورت HDMI استفاده کرده و از دیگر پورت‌ها استفاده نمی‌کنند. اما برخی از آن‌ها می‌توانند کارهای واقعا جالب و سودمندی برای‌ شما انجام دهند. ولی اجازه دهید مطلب را کمی کاربردی‌تر کرده و فقط به کاربردهای خاص پورت‌ها نپردازیم. در دو مرحله کابل‌ها و پورت‌ها را مورد بررسی قرار می‌هیم در مرحله اول به بررسی کابل‌ها و در مرحله دوم پورت‌ها را بررسی می‌کنیم. بنابراین در این مطلب انواع پورت تلویزیون کابل‌ها را مورد بررسی و معرفی قرار می‌دهیم.تا انتها با ما همراه باشید.

 انواع کابل

 

 کابل کامپوزیت

انواع پورت تلویزیونبه گمانم با این کابل‌ها به خوبی آشنا باشید، زیرا در ایران استفاده از آن‌ها حتی از کابل HDMI هم بیشتر است. کابل زرد مسئول انتقال سیگنال ویدیویی با کیفیت استاندارد یا SD است. کابل‌های قرمز و سفید هم دو کانال صوتی چپ و راست را انتقال می‌دهند تا صدای استریو در اختیار داشته باشید. البته به صورت تکنیکی جای این کابل‌ها کاملا قابل تعویض است و مهم نیست شما ترتیب را رعایت کنید و شما از هر رنگی برای هر کدام از این کارها می‌توانید استفاده کنید. این سیستم کدگذاری رنگی هم تنها برای اطمینان شما جهت اتصال صحیح سیم‌ها در هر دو سوی ورودی و خروجی دستگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

کابل  Component RCA

انواع پورت تلویزیون

این کابل تقریباً شبیه همان کابل کامپوزیت اما با پراکندگی (انشعاب)بیشتر، عمل می‌کند. در واقع اگر شما ۵ کابل کامپوزیت داشته باشید، می‌توانید از آن‌ها به عنوان یک کابل کامپوننت استفاده کنید. در این کابل هم قرمز و سفید ویژه صدا هستند و در کنار آن آبی، قرمز و سبز را برای انتقال ویدیوی کیفیت بالای HD در اختیار دارید. در اینجا هم رنگ‌ها تنها راهنمایی برای اتصال فیش‌ها در دو دستگاه ورودی و خروجی هستند و شما می‌توانید آن‌ها را به جای یکدیگر استفاده کنید.

در ادامه مطلب با کابل‌های vga و dvi بیشتر آشنا می‌شویم تا تفاوت‌های هر یک را بهتر تشخیص دهیم.

کابل  VGA

انواع پورت تلویزیونVGA مخفف عبارت Video Graphics Array یعنی آداپتور گرافیک ویدئویی یا آرایه گرافیک ویدئویی است. VGA یک استاندارد نمایشگر محبوب است که توسط IBM توسعه یافته و در سال 1987 معرفی شد. این کابل دارای سیگنال‌های ویدئویی آنالوگ هستند و برای اتصال کامپیوتر به مانیتور و ویدیو پروژکتور استفاده می‌شود. این کابل در حقیقت یک رابط سه ردیفه است که 15 پین دارد.

کابل DVI

انواع پورت تلویزیون

این کابل پاسخ دیگری برای شیوه اتصال کامپیوتر به صفحه نمایش مانیتور است. این کابل می‌تواند سیگنال دیجیتال کاملی (DVI-D) را برای شما منتقل کند و یا اگر دستگاهتان امکان استفاده از آن را ندارد، همان سیگنال آنالوگ(DVI-A)  را ارسال کند. البته همه کابل‌ها و پورت‌های DVI امکان کار به صورت دوگانه دیجیتال، آنالوگ را ندارند. اما امروزه تقریباً بسیاری از آنها از عهده‌اش بر می‌آیند. این پورت‌های دوگانه با لیبل(DVI-I)  مشخص می‌شوند. برخی هم قابلیت لینک دوگانه را دارند که امکان پخش تصاویر HD بر روی تلویزیون و نمایشگرها را فراهم می‌کنند.

اگر تلویزیون شما دارای پورت USB باشد، تکنسین‌های شرکت خدمات‌دهنده معمولا از آن برای آپدیت و رفع نواقص نرم‌افزاری دستگاه استفاده می‌کنند. معمولا هم در کنار آن عبارتService  را می‌توانید ببینید. البته تلویزیون‌های جدید و اسمارت تی‌وی‌ها به شما این امکان را می‌دهند که از طریق پورتUSB ، هارد دیسک یا فلش درایو حاوی فایل‌های صوتی و تصویری را به تلویزیون وصل کنید و به تماشا بنشینید یا به شنیدن آن‌ها بپردازید.

 انواع پورت

در این بخش به معرفی هر یک از ورودی‌های تلویزیون می‌پردازیم.

پورت  Optical Audio / Digital Audio / TOSLINK

انواع پورت تلویزیون

یک کابل TOSLINK که شاید بیشتر با نام کابل صوتی نوری یا optical audio شناخته می‌شود، اطلاعات را از طریق نور قرمز منتقل می‌کند. این کابل برای انتقال صدای دیجیتال بی‌عیب و نقصی به کار می‌رود که دیگر مشکل افت کیفیت عادی کابل‌های معمولی آنالوگ را ندارد. این ورودی معمولا همراه با ورودی  HDMIمورد استفاده قرار می‌گیرد تا در کنار کیفیت تصویر‌HD، صدای دیجیتال بسیار واضحی را هم در اختیار داشته باشید. خروجی صدای دیجیتال تلویزیون هم می‌تواند صدای دیجیتال را برای رسیور مرکزی سینما خانگی‌تان ارسال کند تا میان اسپیکرهای موجود تقسیم شود.

پورت VGA و  DVI

انواع پورت تلویزیون

برای اتصال منابع تصویری VGA یا DVI به تلویزیون به کار می‌رود. البته در بسیاری از تلویزیون‌ها این دو پورت با PC علامت گذاری شده‌اند، زیرا اغلب برای اتصال کامپیوتر یا لپ تاپ به تلویزیون کاربرد دارند. بسیاری اوقات، کابل مورد استفاده برای این کار یک جک استریوی 3/5 میلیمتری هم به همراه دارد که علاوه بر تصویر، صدا را هم از طریق پورت 3/5 میلیمتری استریو به تلویزیون برساند.

در این قسمت از مطلب انواع پورت تلویزیون باید متذکر شد؛ همین که بتوانید از تلویزیون‌تان به عنوان مانیتور غول پیکر و عریض کامپیوتر استفاده کنید به اندازه کافی جذاب نیست؟ هنگامی که می‌خواهید ویدیوها و کلیپ‌های جالب روی لپ‌تاپ‌تان را از طریق صفحه بزرگ تلویزیون‌هایی که ورودی ندارند USB به صورت گروهی تماشا کنید، این کابل‌ها می‌توانند کمک خوبی باشند. یا اینکه کامپیوتر قدیمی‌تان را می‌توانید به تلویزیون چهل و چند اینچ‌تان وصل کرده و یک کنسول بازی جذاب و کارآمد راه اندازی کنید.

پورت  Composite

انواع پورت تلویزیون

 یکی دیگر از انواع پورت تلویزیون پورت کامپوزیت است. این پورت برای دریافت سیگنال صوتی استریو و سیگنال تصویر استاندارد SD توسط کابل کامپوزیت است. پورت کامپوزیت سال‌های زیادی است که استفاده می‌شود و تقریباً هر دستگاهی را با استفاده از آن می‌توان به تلویزیون متصل کرد. علی رغم اینکه دوربین‌های فیلمبرداری انواع فراوانی از پورت‌های خروجی را دارند، اما همه آنها معمولا یک خروجی کامپوزیت در اختیارتان می‌گذارند. اگر درون جعبه یا کیف دوربین فیلمبرداری یا عکاسی‌تان را نگاهی بیاندازید، حتما آداپتور ویدیوی آن را می‌یابید. این آداپتور یک کابل نسبتاً ساده است که یک سمت آن شبیه جک هدفون 3/5 میلیمتری بوده و به دوربین وصل می‌شود. انتهای دیگر کابل هم دو خروجی زرد و مشکی RCA برای اتصال به تلویزیون دارد.

حال به جای اینکه دوستانتان را در میهمانی بعدی با کلیپ‌های تکراری خسته کنید، می‌توانید برای آن‌ها یک برنامه ویدیویی زنده روی تلویزیون ترتیب دهید که تمام لحظات و بخش‌های میهمانی و جشن را به صورت مستقیم پخش می‌کند. یا اینکه با استفاده از یک دوربین و کمی حوصله می‌توانید یک سیستم دوربین امنیتی مناسب برای خانه یا اتاق خودتان راه‌اندازی کنید. اگر هم تلویزیون شما پورت خروجی ویدیو داشته باشد، هنگامی که منزل نیستید این تصاویر بر روی نوار ویدیو یا سی دی ضبط خواهند شد.

پورت Component

انواع پورت تلویزیون

پورت کامپوننت در ابتدا اولین گزینه مطرح شده برای ارسال سیگنال‌های کیفیت بالای HD بود. همانند کامپوزیت این پورت هم از کابل‌های RCA استفاده می‌کند. تفاوت این دو چیست؟ در اینجا شما دو ورودی صدا و سه ورودی تصویر در اختیار دارید. اگر برای سرگرمی و بازی از کنسول استفاده می‌کنید، احتمالا حسابی از کیفیت استاندارد یا SD تصویر آن شاکی هستید و راهی برای بهبود تصویر هم ندارید. خب نظرتان چیست که بدون هیچ ارتقاء خاص و مهمی در کنسول بازی‌تان، کیفیت تصاویر آن را بهبود ببخشیم؟ شما می‌توانید به جای وصل کردن کنسول نینتندوی خود به پورت کامپوزیت، برای اتصال آن از کابل و پورت کامپوننت بهره ببرید و با همین کار، ساده بهبود چشم‌گیر و شگفت انگیزی در کیفیت تصویر و میزان رنگ بازی‌های‌تان داشته باشید. این هک کوچک با دستگاه‌های قدیمی‌تر، همچون پلی استیشن 2 هم به خوبی جواب می‌دهد.

پورت خروجی ویدیو یا  Video Out

انواع پورت تلویزیون

حال نوبت این است که در این بخش از انواع پورت تلویزیون پورت خروجی را توضیح دهیم. پورت خروجی ویدیو (و خروجی صدا اگر بر روی تلویزیون شما باشد) معمولا به صورت یک پورت کامپیوزیت است و برای ارسال محتوای تلویزیونی به ابزارهای دیگر برای ضبط و نگهداری یا انتقال است.

مهمترین کاربرد این پورت می‌تواند این باشد که می‌توانید هر چیزی را که بر روی صفحه تلویزیون می‌بینید، به ابزارهای ضبط و رکورد ارسال کنید. اگر بر روی کامپیوترتان کارت ویدیو یا کپچر دارید، می‌توانید به ضبط برنامه‌های تلویزیون بپردازید. یا اینکه بدون خرید یک تلویزیون تازه و تنها با ارسال تصاویر تلویزیون به مانیتور کامپیوتر قدیمی‌تان می‌توانید در اتاق خواب یا آشپزخانه هم به تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه‌تان بپردازید. یا همانطور که قبل از این درباره ورودی کامپوزیت صحبت کردیم، بعد از راه‌اندازی دوربین امنیتی دست‌سازتان، می‌توانید تصاویر را با این پورت به یک دستگاه ضبط کننده منتقل کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

حتما ببینید

HDMI ARC

HDMI ARC و HDMI CEC چیست و چه کاربردی در تلویزیون دارند؟

HDMI ARC چیست؟ اگر توجه کرده باشید جدیداً در پشت تلویزیون ها یک پورت به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *