پورت RF

پورت RF چیست و چه کاربردی در تلویزیون دارد ؟

پورت RF چیست؟

پورت RF یا ورودی RF مخفف Radio Frequency به معنای اتصال فرکانس رادیویی و یک ورودی استاندارد مورد استفاده برای اتصال آنتن تلویزیون دیجیتال به تلویزیون با استفاده از یک کابل کواکسیال است که در پشت تلویزیون قرار دارد. ما در این مطلب از سلام‌ بابا ، پورت RF و کاربرد آن در تلویزیون را شرح می‌دهیم پس تا انتهای مطلب را مطالعه کنید.

کانکتورهای RF طراحی شده برای کار در فرکانس‌های رادیویی در محدوده چند مگا هرتز است. برای دریافت کانال‌های دیجیتال نیاز به وسیله‌ای به نام ست‌تاپ‌باکس است که سیگنال فشرده یا کدشده دیجیتال را دریافت و به سیگنال آنالوگ قابل نمایش روی صفحه تلویزیون تبدیل کند. ست تاپ باکس‌ها یک شاهراه ارتباطی بین تلویزیون و کامپیوتر و تلفن و ماهواره هستند.

پورت RF و کابل آن روی تلویزیون

پورت RF در تلویزیون 

یک تصویر تلویزیونی که به عنوان یک سیگنال RF ضبط شده است، شامل صوت و تصویر است که هر دو با استفاده از یک تیونر رمزگشایی می‌شوند. تفاوت اصلی بین یک مانیتور و یک تلویزیون این است که یک مانیتور نمی‌تواند مستقیماً سیگنال RF را پردازش کند. اکثر تلویزیون‌ها، VCRها و جعبه‌های کابلی تلویزیون به شما اجازه می‌دهند که سیگنال‌های صوتی و تصویری رمزگشایی شده را به دستگاه‌های دیگر منتقل کنید. جداسازی سیگنال‌های ویدئویی و صوتی کیفیت بهتری از سیگنال RF یکپارچه را ارائه می‌دهد. در واقع S-video و component video و خروجی HDMI کیفیت بالاتری نسبت به پورت RF ارائه می‌دهند.

جعبه کابل‌های تلویزیون

پورت RF و جعبه کابلی تلویزیون

خروجی RF

در بعضی از ست‌تاپ باکس‌ها، صدا و تصویر می‌تواند به فرمت RF و به شکل قابل دریافت توسط تلویزیون‌های آنالوگ تبدیل شود. کاربرد خروجی RF مذکور وقتی است که کاربر از دستگاه تلویزیونی استفاده می‌کند که مدل آن قدیمی بوده و ورودی صدا و تصویر A/V نداشته باشد. شیوه نصب و راه‌اندازی با توجه به محدوده وسیع مخاطبان گیرنده DVB-T، آسان است. اساساً باید آنتن به ست‌تاپ باکس و از ست‌تاپ باکس به تلویزیون متصل شود. اغلب آنتن‌ها دارای کابل کواکسیال هستند که باید آن را به ست‌تاپ باکس متصل کنید.

شما می‌توانید کابل مشابهی را برای اتصال ست‌تاپ باکس به ورودی RF آنتن روی تلویزیون‌های قدیمی متصل کنید. در غیر این‌صورت، اگر تلویزیون شما دارای ورودی A/V (زرد برای تصویر و قرمز و سفید برای صدا) است، از آنها برای اتصال ست‌تاپ باکس به تلویزیون برای دریافت کیفیت بهتر صدا و تصویر استفاده کنید. امروزه کابل های HDMI جای این کابل های زرد و قرمز و سفید را در بیشتر دستگاه‌ها گرفته اند. برای مطالعه بیشتر درباره کابل‌های HDMI مطلب مربوط به آن را از دست ندهید.

خروجی RF جدا از تلویزیون

کاربرد پورت RF

هم اكنون بیشترین استفاده از این پورت مربوط به استفاده برای اتصال دستگاه‌های جانبی به تلویزیون است. كابلی كه معمولاً برای اتصال به این پورت مورد استفاده قرار می‌گیرد در دو نوع كواكسیال 75 اهم و كواكسیال 300 اهم طبقه‌ بندی می‌شود. كابل های 75 اهمی تقریباً در استفاده از پورت RF همه‌ گیر شده‌اند.

کابل كواكسیال

کابل کواکسیکال برای پورت RF

سیگنال‌های RF برای سیگنال‌های رادیویی FM و شبکه‌های کامپیوتری Wi-Fi استفاده می‌شود. رادیو FM و گیرنده های صوتی/تصویری ممکن است یک ورودی RF برای آنتن رادیویی داشته باشد، یا یک اتصال برای یک سیستم کابلی که سیگنال های رادیویی FM را حمل می‌کند. آنتن‌های Wi-Fi معمولاً به طور مستقیم به فرستنده بی سیم متصل می‌شوند.

پورت RF در مقایسه با پورت های دیگر

RF در هنگام مقایسه با سایر اتصالات مانند کامپوننت و HDMI، قدیمی است. اگر چه بیشتر تلویزیون های HD و دستگاه‌های دیگر هنوز یک ورودی RF آنتن دارند، اما به دلیل محدودیت‌های ذاتی آن، به ندرت استفاده می‌شود. ورودی‌های HDMI و component، که هر دو از Full HD و 4K پشتیبانی می‌کنند، جای اتصالات قدیمی را گرفته‌اند. امروزه استفاده از آنتن RF محدود به دستگاه‌هایی مانند VCRs و کنسول‌های ویدئویی قدیمی است. برای خرید انواع تلویزیون‌های 4K و FULL HD می‌توانید به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه کنید.

تصیر پورت RF و کابل آن

محدودیت پورت RF

RF سیگنال HD را نمی‌تواند انتقال دهد و همچنین به شدت به تداخل امواج رادیویی و سایر دستگاه‌های الکترونیکی حساسیت نشان می‌دهد. برای مطالعه بیشتر در زمینه انواع پورت‌ها و ورودی‌های تلویزیون به مطلب انواع پورت مراجعه کنید و همچنین برای مطالعه مطالب مفید و متنوع دیگر به صفحه اصلی وبلاگ سلام بابا مراجعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 13 میانگین: 3.2]

حتما ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN95C

تلویزیون سامسونگ QN95C  شرکت سامسونگ از جمله شرکت‌هایی است که در زمینه تولید لوازم الکترونیکی …

10 نظر

  1. س. هاشم

    سلام : برای انتقال تصویر از آنالوگ تلویزیون ( آنتن آنالوگ ) به کامپیوتر مک از چه دستگاهی استفاده کنم

    • محمدعلی

      سلام و درود
      انتقال صفحه نمایش تلویزیون بر روی کامپیوتر یا لپ تاب هنوز امکان پذیر نمی باشد.

  2. غلامرضا میرعباسی

    سلام. چه نوع فیشی برای اتصال موبایل اندروید هووایی وهمچنین دوربین هندی کم سامسونگ
    به tvسامسونگlcd وجود دارد

  3. reza

    سلام سامسونک ru7170 ایا رسیور دارد این گیرنده ها هر کدام چکارهایی میکنند
    گیرنده DVB-S
    گیرنده DVB-C
    گیرنده DVB-T2 (دیجیتال زمینی)
    گیرنده DVB-S2
    گیرنده DVB-T

  4. mohamad

    سلام.دوست عزیز tvشما فیش ورودی tvنداره ؟کلا ی دونه rf?

  5. mohamad

    سلام.ی دونه TVو ی دونه DVRدیگه چی لازم دارید ؟چه دستگاهی میخواهید متصل کنید .؟برنانه های ایران و خارج از ایران رو با همون تک فیش inمیتونید استفاده کنید.

  6. امیر

    سلام. توی تلویزیونی که یدونه ورودی rf داره مثل مدل lg um7300 چطور میشه هم کابل رسیور بهش وصل کرد هم کابل آنتن رو برای گرفتن شبکه های داخلی؟

    • سانیا زارعی

      سلام وقت بخیر . تلویزیون هایی که وارد ایران می شوند 2 ورودی دارند یکی برای انتن و یکی برای رسیور .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *