یکنواختی مشکی Black Uniformity

یکنواختی مشکی در تلویزیون به چه معنی است؟

یکنواختی مشکی چیست؟

یکنواختی رنگ سیاه از ویژگی‌‌های تلویزیون است، که مربوط به نمایش رنگ سیاه عمیق در سراسر صفحه نمایش می‌‌باشد. و بیشتر تلویزیو‌های LED تا حدی از این مشکل رنج می‌برند. ما در این مطلب از سلام بابا سعی کردیم یکنواختی مشکی را به طور کامل برای شما توضیح دهیم و همچنین تلویزیون‌هایی که یکنواختی مشکی قابل قبولی دارند را به شما معرفی کردیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

معنی یکنواختی مشکی: غلظت و یکنواختی نمایش رنگ مشکی

چه زمانی اهمیت دارد؟ در هنگام نمایش تصاویر تاریک در اتاق تاریک

یکنواختی مشکی Black Uniformity

یکنواختی مشکی به توانایی تلویزیون برای نمایش رنگ مشکی مطلق در سراسر صفحه نمایش اشاره دارد. یکنواختی سیاه کامل به این معنی است که سایه ها، تصاویر آسمان در شب و دیگر اشیاء سیاه رنگ به طور یکسان به رنگ تیره روی صفحه نمایش تلویزیون قابل مشاهده خواهند بود و روشنایی تلویزیون در تمام صفحه نمایش پخش می‌شود.

متأسفانه، همه تلویزیون‌‌های LED، از نقص‌‌هایی، همچون مشکل چراغ‌ قوه‌‌ای (نور فلاش مانند) تلویزیون و همینطور نقص درز نور ال ای دی صفحه نمایش (مشکلی که باعث تأثیر نور نقاط روشن بر نقاط تاریک می‌شود)، رنج می برند. در صورت وجود مشکل چراغ‌ قوه‌ای، به نظر میرسد که یک چراغ قوه در کنار‌ه‌های صفحه نمایش تلویزیون است. اما این مشکل در تلویزیون های OLED وجود ندارد، زیرا پیکسل‌ها بصورت فردی مسئولیت کنترل نور و بکلایت خودشان را دارند.

 همچنین، مشکل درز نور LED سبب ایجاد لکه‌های روشن‌‌تر در برخی نقاط صفحه نمایش می‌شود (در حقیقت، نور تابیده شده از نقاط روشن به نقاط تاریک درز کرده و میزان تاریکی نقاط تاریک را کم می‌کند. به این ترتیب اگر روشی برای جلوگیری از درز این نور به نقاط تاریک پیدا شود، تلویزیون‌‌های با کیفیت‌‌تری را مشاهده خواهیم کرد). هر دو این مشکلات با انتشار نادرست نور پس زمینه در سراسر صفحه نمایش، ایجاد می‌شوند و هر دو نیز به صورت آشکار معلوم هستند، بخصوص زمانی که تلویزیون در یک اتاق تاریک قرار داشته باشد.

برای تست این مشکل، تصویری از تلویزیون، در حالی که تلویزیون یک صحنه سیاه رنگ را نمایش می‌دهد، تهیه شده و در زمان نمایش صحنه مذکور، انحراف معیار و درجه رنگ‌ پیکسل‌ ها، محاسبه شده است.

یکنواختی مشکی چه زمانی اهمیت دارد؟

یکنواختی مشکی Black Uniformity

مشکلات مربوط به یکنواختی رنگ سیاه، همچون درز نور و یا نور فلاش مانند، تنها در زمان نمایش صحنه‌‌های تاریک و در هنگام مشاهده در اتاق تاریک، قابل توجه است. اگر شما تلویزیون را در اتاقی که کمی نور دارد تماشا کنید، این مشکل زیاد قابل توجه نیست.

هیچ یک از تلویزیون‌‌های LED، دارای یکنواختی سیاه کامل نیستند اما در بیشتر موارد، بیننده تنها با دقت بسیار بالا، متوجه این نقص خواهد شد. با این حال، برخی تلویزیون‌‌ها دارای یکنواختی سیاه بدی هستند و تماشای این تلویزیون‌ها، باعث ایجاد تجربه‌ بدی از تماشای تلویزیون برای بیننده می‌شود.

یکنواختی مشکی Black Uniformity

تست تصویر ما، نقایص مربوط به ویژگی یکنواختی سیاه روی صفحه تلویزیون را مشخص می‌کند و کیفیت تصاویر مشکی را نیز با توجه به آنچه بیننده واقعا مشاهده کرده، تعیین می‌کند. از دو تست یکنواختی سیاه، موردی که در ادامه توضیح می‌دهیم مفیدتر است.

برای ارزیابی یکنواختی سیاه روی تلویزیون، یک عکس با تنظیمات دوربین زیر در یک اتاق تاریک گرفته شود.

F4.0، ISO-200، 2 sec shutter time

نور پس‌ زمینه صفحه نمایش تلویزیون نیز به گونه‌ای تنظیم می‌شود که نور سفید، میزان 100 کندل بر متر مربع درخشندگی را در صفحه نمایش منتشر کند. برای نشان دادن یکنواختی واقعی تلویزیون، در این تست، گزینه local dimming را روشن نمی‌کنیم.

تنظیمات دوربین مورد استفاده طوری انتخاب شده‌ که محتوای عکس تهیه شده، آنچه که بیینده در اتاقی تاریک مشاهده می‌کند را نشان دهد.

مشکل چراغ قوه‌ای و درز نور به دلایل زیر ایجاد می‌شود:

  • نامناسب بودن نور پس‌ زمینه: نوع نور پس زمینه و موقعیت آن به طور مستقیم بر یکنواختی صفحه نمایش تاثیر می‌گذارد. بدترین حالت یکنواختی را می‌توان در تلویزیون‌های LED با نور پس زمینه Edge-Lit یافت، چرا که LED‌ها تنها در لبه‌های نمایشگر قرار دارند. تلویزیون‌های Full-array LED دارای یکنواختی خوبی هستند زیرا چراغ‌های آن‌ها در سراسر صفحه نمایش پخش می‌شوند. البته این حالت کمتر استفاده می‌شود.
  • فشار غیریکسان وارد شده روی قاب تلویزیون: هر دو صفحه LCD و لایه افقی تا حدودی انعطاف پذیر هستند. اختلاف کمی در فشار بر روی قاب تلویزیون، ممکن است یکنواختی تصویر را تغییر دهد. در برخی از تلویزیون‌ها، این مشکل می‌تواند حل شود.
  • شدت نور متفاوت نمایشگر‌ها: گاهی اوقات شدت بین دو جزء روشنایی در یک صفحه نمایش ممکن است متفاوت باشد (مثلا یک LED می‌تواند کمی روشن‌تر از یک LED در کنار آن باشد) البته این احتمال در یک تلویزیون جدید کمتر است.

یکنواختی مشکی Black Uniformity

چطور بهترین نتایج را دریافت کنیم؟

1- گاهی اوقات مشکل چراغ قوه‌ای می‌تواند در برخی از تلویزیون‌ها حل شود. اگر مسئله چراغ قوه‌ای تلویزیون شما به علت فشار بر قاب تلویزیون باشد، با محکم کردن پیچ و مهره پشت تلویزیون قابل حل است. اما در برخی مدل‌ها این پیچ‌ها قابلیت دستکاری و تغییر ندارند و این راه حل مفید نخواهد بود. اما توجه داشته باشید که تغییر کوچکی در حالت این پیچ‌ها می‌تواند تاثیر زیادی بر یکنواختی مشکی داشته باشد در نتیجه این کار را با دقت زیاد انجام دهید.

2- برای این راه حل تلویزیون باید روشن باشد و صفحه ای مشکی رنگ را روی تلویزیون نمایش دهید. این به شما اجازه می‌دهد که نقاط روشن‌تر روی صفحه را ببینید. سپس، یک پارچه نرم را بردارید و روی نقاط روشن بکشید تا یکنواختی را بهبود ببخشید. پارچه را با فشار کمی و با ملایمت روی صفحه بکشید. اگر کمی حوصله به خرج دهید این روش بخصوص برای تلویزیون‌های با لبه باریک جواب می‌دهد.

3- برخی از افراد ممکن است مدل تلویزیون خود را تغییر دهند. هرچند ممکن است یک مدل خاص نسبت به مدل‌های دیگر در معرض این مشکل قرار بگیرند اما ممکنه این به خاطر حمل و نقل نادرست و یا مشکلات جزئی در زمان مونتاژ باشد. پس قبل از عوض کردن مدل تلویزیون آن را به یک تلویزیون دیگر از همان مدل تغییر دهید.

تنظیمات مربوطه

  • کاهش نور پس زمینه می‌تواند مشکل را با تاریک کردن کردن کل صفحه نمایش، برطرف کند.
  • قابلیت local dimming می‌تواند راه حل مناسبی برای این مشکل باشد.

نکات دیگر 

  • تمام تلویزیون‌های LED دارای مشکلات یکنواختی سیاه هستند.
  • هرچه تلویزیون بزرگتر باشد وجود مشکل یکنواختی سیاه بیشتر است.
  • مسائل مربوط به یکنواختی نور پس زمینه در طول زمان افزایش نمی‌یابد مگر اینکه فشار زیادی بر روی پنل قرار گیرد (مثل نوسانات دما و حمل و نقل نادرست تلویزیون).
  • برخی اوقات اگر از نصب تلویزیون مدتی بگذرد حل کردن این مشکل راحت‌تر است . این روش، بخصوص زمانی که تلویزیون در حین حمل و نقل به پهلو قرار داده شده باشد، بسیار مؤثر است.
نتیجه 

یکنواختی مشکی به توانایی تلویزیون برای نمایش رنگ مشکی مطلق در سراسر صفحه نمایش اشاره دارد. مشکلات مربوط به یکنواختی رنگ سیاه، همچون درز نور و یا نور فلاش مانند، تنها در زمان نمایش صحنه‌‌های تاریک و در هنگام مشاهده در اتاق تاریک، قابل توجه است. اما در بیشتر موارد، بیننده تنها با دقت بسیار بالا، متوجه این نقص خواهد شد. اگر شما تلویزیون را در اتاقی که نور کافی دارد تماشا کنید، این مشکل زیاد قابل توجه نیست و اصلا جای نگرانی نیست.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

حتما ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN95C

تلویزیون سامسونگ QN95C  شرکت سامسونگ از جمله شرکت‌هایی است که در زمینه تولید لوازم الکترونیکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *