فناوری FreeSync چیست

فناوری FreeSync چیست؟

فناوری FreeSync چیست؟

گاهی اوقات که مشغول بازی کردن هستید متوجه می‌شوید که تصاویر بازی بهم می‌خورند و آن کیفیت لازم را که باید داشته باشند ندارند. به هم خوردگی تصاویر صفحه‌نمایش یا screen tearing زمانی به وجود می‌آید که فریم ریت بازی با رفرش ریت نمایشگر سازگارای نداشته باشند. Screen tearing باعث می‌شود که تصاویر نمایش داده شده بهم بخورند به نحوی که تشخیص آن‌ها از هم دشوار گردد و این برای اشخاصی که مشغول بازی کردن هستند ناخوشایند است. اینجاست که فناوری FreeSync  قابلیت و کارایی خود را نشان می‌دهد. در این مطلب می خواهیم به این موضوع بپردازیم که فناوری FreeSync چیست و آن را به شما معرفی کنیم پس تا آخر با ما همراه باشید.

فناوری FreeSync چیست

عملکرد فناوری FreeSync

در کل باید گفت که نمایشگرهایی که فناوری FreeSync دارند دارای رفرش ریت پویا هستند (همچنین به عنوان نرخ تجدید متغیر یا VRR شناخته می‌شوند)، این فناوری این امکان را به شما می‌دهد تا حداقل و حداکثر نرخ رفرش ریت را با فریم ریت کارت گرافیک AMD Radeon سیستم همگام‌سازی کنید. جالب است بدانید که این نرخ رفرش ریت FreeSync می‌تواند به حداکثر نرخ رفرش ریت نمایشگر برسد. با این‌ حال، اگر به دنبال فریم ریت‌هایی باشید که حداکثر بالاتر از میزان رفرش ریت مانیتور باشد، ممکن است با بهم خوردگی تصاویر نمایشگر یا screen tearing مواجه شود زیرا تلویزیون زمانی تصاویر با کیفیت و بدون screen tearing نمایش می‌دهد که نرخ رفرش ریت آن با نرخ فریم ریت کارت گرافیک همگام و هماهنگ شود.  همه نسخه‌های FreeSync بر اساس پروتکل Adaptive Sync VESA تنظیم شده‌اند، بنابراین می‌تواند از طریق DisplayPort و درگاه‌های HDMI کارایی خود را نشان دهد. 

فناوری FreeSync

بیشتر نمایشگرها دارای نرخ رفرش ریت 60 هرتز در هر ثانیه‌اند اما می‌توان نمایشگرهایی یافت که نرخ رفرش ریتشان به 75، 120، 144 یا حتی 240 هرتز برسد. اگر در حال انجام بازی‌هایی باشید که جدیدتر و دارای گرافیک بالاتر باشد ممکن است نمایشگر نرخ رفرش ریت 40 یا 50 داشته باشند؛ و این رقم برای نمایش عالی یک بازی با گرافیک قدرتمند کم است و باعث می‌شود که تصاویر بازی با بهم خوردگی نمایش داده شوند. اینجاست که این فناوری قابلیت و کارایی خود را نشان می‌دهد با این توضیح که با به کارگیری AMD FreeSync، مقیاس رفرش ریت مانیتور به بالا یا پایین می‌رود تا با نرخ فریم ریت مطابقت داشته باشد بنابراین نتیجه این فرآیند این می‌شود که هرگز با screen tearing مواجه نخواهید شد.

فناوری FreeSync در تلویزیون 

برای کار با FreeSync، به کارت گرافیک AMD یا APU نیاز دارید شما همچنین به یک مانیتور یا تلویزیون نیاز دارید که با VESA’s Adaptive-Sync سازگار باشد. AMD پشتیبانی از این فناوری را به عنوان FreeSync از طریق مجموعه نرم‌افزارهای خود در سال 2015 آغاز کرد. اما FreeSync در تلویزیون‌ها بیشتر از سال 2018 آغاز به فعالیت کرد.

همان‌طور که گفته شد کارایی این فناوری در تلویزیون‌ها این است که نرخ رفرش ریت را تغییر می‌دهد و به تلویزیون کمک می‌کند که به طور فعال هر بار میزان فریم را تنظیم می‌کند و این باعث می‌شود که صفحه نمایش به هنگام پخش یا نشان دادن بازی بهم خوردگی و یا پارگی تصویر (screen tearing) پیدا نکند. تلویزیون ال‌ جی و تلویزیون سونی اولین تولیدکننده‌هایی هستند که فناوری FreeSync را در مدل‌های تلویزیونی از سال 2019 ارائه داده‌اند. در کنار این موارد باید خاطر نشان کرد که از این فناوری در تلویزیون سامسونگ از سال 2018 استفاده شده است و با قیمت مناسب در بازار عرضه شده اند. این تلویزیون‌ها جزو بهترین تلویزیون‌های مخصوص بازی محسوب می‌شوند.

در فیلم زیر نحوه ی تاثیر فناوری FreeSync را بر کیفیت تصاویر بازی مشاهده می‌نمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

حتما ببینید

سیستم عامل Tizen سامسونگ

سیستم عامل Tizen در تلویزیون سامسونگ

سیستم عامل Tizen تایزن یک سیستم ‌عامل آزاد و با متن‌ باز برای تلویزیون‌های هوشمند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *