تلویزیون ال جی G1

بررسی تخصصی تلویزیون ال جی G1

تلویزیون ال جی G1

در کل محصولات ال جی بخصوص اولد‌های آن نیازی به تعریف ندارند به همین دلیل ترجیح می‌دهیم خیلی سریع و بدون وقت تلفی بررسی این تلویزیون بی‌نظیر را شروع کنیم؛ طی سالیان اخیر تلویزیون‌های OLED ال جی جزو بهترین انتخاب‌هایی بودند که می‌توانستید برای خرید داشته باشید و اکنون تلویزیون ال جی G1 دنباله رو این مسیر به حساب می‌آید. این تلویزیون از نظر ظاهری بسیار زیبا بوده و حتی در برخی بخش‌ها شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی بوده اما شاید از نظر کیفیت تصویر پیشرفت چندانی حاصل نشده باشد. با این حال اگر می‌خواهید یک تلویزیون اولد را خریداری کنید، G1 ال جی یکی از بهترین اولدهایی است که می‌توانید تهیه کنید.

نقد و بررسی ال جی G1

تلویزیون ال جی G1 به پنل جدید OLED evo این کمپانی مجهز است. ال جی اذعان می‌کند پنل‌های جدید همانند اولدها فاقد نورپس زمینه(Backlight) بوده با این تفاوت که دیود‌های آن شفافیت بالاتری را ارائه می‌کند که دو تا سه برابر بیشتر از شفافیت تلویزیون‌های LED است. در بخش نرم افزاری آن سیستم عامل webOS 6.0 با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، نظیر بهینه‌سازی صوت و تصویر عملکرد عالی را به نمایش خواهد گذاشت و علاوه بر آن یک کنترل جادویی با ساختار جدید نیز همراه با این تلویزیون عرضه خواهد شد.

اما این تلویزیون به لطف گزینه‌ای تحت عنوان Game Optimizer که پشتیبانی از FreeSync و G-Sync را در دسترس مخاطب قرار می‌د‌هد یکی از گزینه‌های جذاب و در عین حال کاربردی برای گیمرها خواهد بود. این تلویزیون همچنین به لطف حالت مخصوص بازی تأخیر در ورودی بسیار کم در حدود ۱۰ میلی‌ثانیه را ارائه می‌کند و دو ویژگی VRR و ALLM را هم در اختیار کاربر قرار می دهد. نکته جالب توجه در مورد G1 پورت HDMI 2.1 بوده که با استفاده از آن می‌توانید از نهایت توان کنسول بازی PS5 و Xbox Series X خود لذت ببرید. اگر شما هم شیفته‌ی این تلویزیون شده‌اید و می‌خواهید بیشتر با آن آشنا شوید این مقاله را تا پایان دنبال کنید تا به بررسی تلویزیون ال جی G1 بپردازیم.

طراحی G1

حرف G در نام G1 روی عبارت گالری(Gallery) دلالت دارد. در واقع نمایشگرهای این سری همگی از طراحی شبیه به یک تابلو دیواری برخوردارند تا اتاق نشیمن شما را به یک موزه هنری تبدیل کنند. برخلاف دیگر تلویزیون‌های OLED که ترکیبی از یک پنل فوق باریک با یک بخش ضخیم برای میزبانی از قطعات الکترونیکی، اسپیکرها و ورودی/خروجی‌ها را ارائه می‌کنند، تلویزیون‌های سری G ال جی دارای ضخامت یکسانی در تمام بخش‌های خود بوده و یک قاب پشتی مسطح و یکنواخت دارند. ضخامت تلویزیون G1 ال جی ۲ سانتی‌متر است یعنی در صورت نصب دیواری عملاً در حد یک تابلوی نقاشی بیرون زدگی خواهد داشت.

طراحی تلویزیون ال جی G1

پایه‌های نگه دارنده

با حاشیه‌های بسیار باریکی که دور نمایشگر این تلویزیون وجود دارد و همچنین سطح صاف قاب پشتی، G1 ال جی زمانی زیبایی خودش را به رخ می‌کشد که به صورت دیواری از آن استفاده کنید. اگر قصد خرید یک تلویزیون را دارید که آن را به صورت دیواری در اتاق نشیمن یا پذیرایی خود متصل کنید، تلویزیون ال جی G1 یکی از زیباترین مدل‌های عرضه شده به بازار است که می‌توانید نسبت به تهیه آن اقدام کنید. البته ال جی پایه‌هایی را هم برای این تلویزیون طراحی کرده که به صورت مثلثی در دو گوشه چپ و راست تلویزیون از پشت به طرف جلو کشیده شده است. این مورد را به یاد داشته باشید که پایه‌ها در داخل جعبه تلویزیون قرار ندارد و باید به صورت جداگانه آن را تهیه کنید. فریم جلویی این تلویزیون نیز برای کاهش ضخامت قاب بسیار ساده است، به طوری که حتی لوگوی LG نیز در اینجا دیده نمی‌شود.

پایه تلویزیون ال جی G1

قسمت پشتی

همانطور که از تصویر نیز تا حدی پیداست قاب پشتی G1 نسبت به سایر اولدها کمی تفاوت داشته که دلیل عمده آن نیز، پوشش مسیر کابل‌ها در صورت نصب دیواری تلویزیون بوده است. به طور دقیق‌تر قاب پشتی این تلویزیون به گونه‌ای طراحی شده که کابل‌ها به طرف مرکز هدایت شوند و سپس از لبه‌های پایینی عبور کنند. با توجه به فاصله چند سانتی‌متری لبه پایینی و پایه‌های تلویزیون، کابل‌ها به خوبی مخفی می‌شوند و روی میز را شلوغ نخواهند کرد. کافیست یک ساندبار را در جلوی تلویزیون خود بگذارید تا دیگر هیچ سیمی دیده نشود. البته این مورد از دید ال جی مخفی نمانده به نحوی که یک ساندبار هم با توجه به طراحی تلویزیون G1 روانه بازار شده که پیشنهاد می‌شود برای حداکثر زیبایی از آن استفاده کنید.

قسمت پشتی تلویزیون ال جی G1

 

یکی دیگر از نکات مثبت طراحی تلویزیون ال جی G1 نوع طراحی قاب پشتی آن است که به شما امکان می‌دهد وقتی حتی از نمای کناری به تلویزیون نگاه می‌کنید نیز متوجه یکدستی قاب پشتی و پنهان شدن مناسب کابل و سیم‌ها خواهید شد.

کیفیت تصویر G1

در ابتدا اشاره ای کلی به مشخصات تصویری تلویزیون ال جی G1 خواهیم داشت:

  • پردازنده:  نسل چهارم آلفا9
  • نوع نمایشگر: OLED (پنل evo)
  • فناوری نوردهی: تکنولوژی Dimming پیکسلی
  • پشتیبانی از HDR: دارد(Dolby Vision و HDR10 و HLG)

ال جی از پنل‌های نسل جدید اولد خود به نام OLED evo در تلویزیون G1 استفاده کرده است که به عنوان دومین نسل از اولدها شناخته می شود اما این پنل چه ویژگی‌هایی داشته و چه مزایایی را به همراه دارند؟! اولدها خود به روشنایی بالا معروف هستند اما طبق گفته‌ها تغییرات اعمال شده در این پنل‌ها باعث شده تا تفاوت روشنایی LEDها با این نسل، به دو یا حتی سه برابر نیز برسد. البته این مزیت می‌تواند در هزینه تمام شده محصول نهایی، تأثیر زیادی داشته باشد. ال جی در ادامه توضیح می دهد که پنل OLED evo از ساختار جدیدی استفاده می‌کند که می‌تواند رنگ‌های خالص‌تری را تولید کند و به فیلترینگ کمتری نیاز دارد. به همین خاطر نور کمتری در طول فرآیند فیلتر کردن از دست می‌رود و در نتیجه نور صفحه افزایش پیدا می‌کند.

تلویزیون ال جی G1

بدون شک تلویزیون‌های سری G1 (Gallery) ال جی تحول مهمی را در تلویزیون‌های اولد ال جی به وجود آورده‌اند. از ویدیوهای 720p HD گرفته تا فیلم‌های 4K HDR، هر چیزی که در این تلویزیون ببینید جذاب و لذت‌بخش است. عملکرد پردازنده این تلویزیون بسیار مناسب بوده و به خوبی از پس همه‌ی وظایف برمی‌آید. عملکرد این تلویزیون وقتی جذاب می‌شود که از هوش مصنوعی کمک می‌گیرد.

G1 ال جی، می‌تواند تا ۴۰۰ نیت روشنایی را برای محتوای HDR و تا ۸۰۰ نیت را در طول پخش محتوای معمولی ارائه کند. هرچند این میزان روشنایی مشابه دیگر تلویزیون‌های OLED بوده، اما قادر به حفظ روشنایی بالا در حین پخش محتوا است.

حالت AI Picture Pro

حالت AI Picture Pro در این تلویزیون می‌تواند نوع محتوای چندرسانه‌ای که شما مشاهده می‌کنید، از یک فیلم سینمایی گرفته یا یک مسابقه فوتبال زنده، را به صورت خودکار تشخیص ‌دهد و سپس بهترین حالت تصویر را متناسب با آن انتخاب می‌کند. این حالت همچنین صحنه‌های یک فیلم را هم شناسایی کرده (به طور مثال یک صحنه تاریک را از یک صحنه در شهر تشخیص می‌دهد) و برای بهینه‌سازی تصویر پردازش عمیق‌تری را اعمال می‌کند. فعال کردن این ویژگی جزئیات سایه‌ها در یک صحنه تاریک را افزایش می‌دهد.

حالت AI Picture Pro تلویزیون ال جی G1

حالت‌های تصویر

این تلویزیون حالت‌های تصویر مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به عنوان مثال حالت «ISF Dark Room» برای استفاده از تلویزیون در اتاق تاریک و حالت «ISF Bright Room» برای استفاده از آن در یک اتاق روشن طراحی شده است. البته برای تماشای ویدیوهای SDR شما می‌توانید گزینه Peak Brightness را روی حالت حداکثری قرار دهید که گزینه مناسبی برای تماشای تلویزیون در اکثر ساعات روز است.

حالت های تصویر تلویزیون ال جی G1

برای تماشای ویدیوهای HDR شما می‌توانید از حالت Cinema User یا Cinema Home استفاده کنید. Cinema Home قابلیت روشنایی مبتنی بر هوش مصنوعی تلویزیون ال جی G1 را فعال می‌کند. اما با مشاهده محتوایی با فناوری Dolby Vision شما حالت‌های ISF را در دسترس نخواهید داشت. بنابراین در این حالت می‌توانید از دو حالت سینمایی فوق استفاده کنید.

گیمینگ

تلویزیون ال جی G1 یکی از بهترین تلویزیون‌های مدرن ال جی برای گیمینگ هستند. در حال حاضر ال جی تنها سازنده تلویزیون‌هایی است که دارای چهار پورت HDMI 2.1 هستند و در کنار آن پشتیبانی از G-Sync و FreeSync را هم ارائه می‌کند، به علاوه اینکه با استفاده از Game Optimizer انواع تنظیمات مربوط به گیم را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. تأخیر در ورودی به صورت استاندارد برای گیمینگ در حدود ۱۳ میلی‌ثانیه است که با فعال کردن حالت Input Lag Boost در بازی‌های ۶۰ هرتزی به ۹.۶ میلی‌ثانیه در این اولد کاهش پیدا می‌کند.

این تلویزیون همچنین از نرخ تازه‌سازی متغیر (VVR) و حالت تأخیر خودکار پایین (ALLM) نیز پشتیبانی می‌کند که با فعالسازی حالت Game Optimizer فعال می‌شوند. این‌ موارد دقیقاً همان چیزیست که گیمرها برای به دست آوردن بهترین تجربه بازی به آن‌ها نیاز دارند. پس اگر صاحب کنسول بازی PS5 و Xbox Series X هستید، تلویزیون ال جی G1 یکی از بهترین تلویزیون‌های اولدی است که می‌توانید آن را خریداری کنید.

کیفیت صدا‌

در حالی که عملکرد تصویری تلویزیون جدید ال جی عالی است، در بخش صوتی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. صدایی که از بلندگوهای نامرئی این تلویزیون شنیده می‌شود بسیار واضح و صریح است. قابلیت مجازی‌سازی دالبی اتموس نیز به طرز شگفت انگیزی روی صدایی که شنیده می‌شود اثر می‌گذارد.

اگرچه  اسپیکرهای پنهانی G1 محدودیت‌های فیزیکی دارند، اما در کل عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کنند؛ صدای دیالوگ فیلم‌ها کاملاً واضح و نرم شنیده می‌شود. ضمن اینکه ووفر نیز از عملکرد بهتری نسبت به مدل CX برخوردار بوده و بیس مناسبی را تولید می‌کند. هرچند ال جی توصیه می‌کند برای تجربه صدایی بهتر، از یک ساندبار که مخصوص این تلویزیون طراحی شده استفاده کنید. به هر حال اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید توصیه می‌کنم مطلب بهترین تلویزیون از لحاظ کیفیت صدا را مطالعه کنید.

حالت AI Sound Pro

این قابلیت از هوش مصنوعی برای ارائه کیفیت صوتی مناسب همراه با تلویزیون ال جی G1 استفاده می‌کند. این حالت سیگنال‌های صوتی تلویزیون را به یک سیگنال اتموس ۵.۱.۲ تبدیل می‌کند. خبر خوب اینکه AI Sound Pro نه تنها برای تلویزیون، بلکه برای هر دستگاهی که به آن متصل است هم قابلیت اجرا شدن را دارد. این ویژگی بیس بیشتری را هم به اسپیکرهای تلویزیون اضافه می‌کند.

ورودی

  • ۴ درگاه HDMI (HDCP 2.2)
  • ۳ درگاه USB
  • آنتن RF
  • ورودی اترنت
  • مینی جک RS-232C
  • خروجی TOSLINK
  • خروجی هدفون
  • خروجی HDMI eARC

کمپانی ال جی در تلویزیون G1 چهار پورت HDMI تعبیه کرده است که همه‌ی آن‌ها با استاندارد HDMI 2.1 سازگار هستند. علاوه بر این در بخش ورودی‌های این دستگاه نیز می‌توان به ۳ پورت USB، یک پورت آنتن RF، پورت Ethernet و مینی جک RS-232C نیز اشاره کرد. در بخش خروجی‌ها نیز این تلویزیون به یک درگاه TOSLINK، یک درگاه هدفون و یک درگاه HDMI eARC مجهز است.

پورت های تلویزیون ال جی G1

پورت‌های این تلویزیون روی قاب پشتی در گوشه سمت راست دو جهت مختلف برای دسترسی آسانتر قرار گرفته اند؛ البته در صورت نصب دیواری دسترسی به این بخش‌ها می تواند تا حدی دردسرساز باشد.

سیستم عامل

رابط کاربری

مثل دیگر تلویزیون‌های ال جی، در تلویزیون G1 نیز از سیستم عامل webOS استفاده شده که در سال 2021 رابط کاربری آن تا حدی دستخوش تغییراتی نشده و بیشتر سعی شده روی امکانات جانبی آن کار شود تا در نهایت قابلیت‌های مختلف در مدت زمان کمتری اجرایی شود. اگر قبلاً با تلویزیون‌ها آشنا بودید حتماً متوجه این موضوع می شدید که سیستم عامل webOS از رابط کاربری بهتری نسبت به سایر رقبا برخودار بود. در سری‌های قبلی یک نوار در قسمت پایینی تلویزیون ظاهر می شد که به آسانی به بخش‌های مختلف مثل برنامه‌ها دسترسی پیدا می کردید.

همانطور که از تصویر زیر پیداست در سال 2021 سعی شده تا در قالب یک صفحه کاربر بتواند به تمامی بخش‌ها دسترسی داشته باشد که به کمک کنترل جادویی سرعت انجام این کار در مدت زمانی اندک صورت می‌گیرد. در داشبورد سعی شده در قالب سه ستون کاربر به ورودی‌های مختلف از قبیل پورت‌ها و اتصالات دستگاه‌های مختلف مثل تلفن همراه یا ساندبار پرداخته شود. در بخش فروشگاه نیز تلاش بر این بوده که تا حدی این موارد رعایت شود با این تفاوت که در دو نوار افقی فیلم و برنامه‌های نصب شده نمایش داده می شود.

سیستم عامل تلویزیون ال جی g1

در گذشته رابط کاربری webOS اساساً یک نوار در پایین تصویر بود که اجازه‌ی دسترسی به اپلیکیشن‌ها، ورودی‌ها و چند ابزارک دیگر را می‌داد. اکنون webOS کل صفحه را می‌گیرد تا دسترسی‌پذیری آن نیز بهتر شود. دسترسی به همه‌ی محتواهای مورد علاقه شما در Youtube و Netflix و غیره بسیار آسان است. ضمن این که شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن‌های مختلف روی این سیستم عامل تازه‌ترین اخبار جهان را مطالعه کنید، از تمام نتایج زنده ورزشی باخبر شوید و با نصب بازی‌ها در کنار اعضای خانواده خود سرگرم شوید.

webOS همیشه با کنترل جادویی سازگار بوده به نحوی که به یک جزء تفکیک ناپذیر از آن تبدیل شده است. این سیستم عامل در تلویزیون ال جی G1 (Gallery) نیز از این ریموت کنترل هوشمند که از قابلیت‌های مختلف نظیر شبیه سازی ماوس پشتیبانی می‌کند و به شما اجازه می‌دهد با یک نشانگر روی صفحه بتوانید گزینه‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید و اپلیکیشن‌های مختلف را اجرا کنید.

ریموت کنترل

در داخل جعبه تلویزیون G1 ال جی نسخه جدید Magic Remote دوست داشتنی ال جی قرار گرفته است. این ریموت کنترل جدید ظاهر جذاب‌تری نسبت به نسخه قبلی خود دارد، اما کمی باریک‌تر شده تا بهتر در دست قرار بگیرد تا از لحاظ ارگونامیگ در دست انسان بهتر قرار بگیرد . فشار دادن دکمه‌های آن به خاطر فضای کافی که بین آن‌ها است، احساس بهتری به شما می‌دهد. در نسخه 2021 کنترل جادویی ال جی سعی شده تا از دکمه‌های دسترسی سریع بیشتری استفاده شود.

ریموت کنترل تلویزیون ال جی G1

روی این ریموت کنترل دکمه‌هایی برای دسترسی سریع به Netflix و Amazon Prime Video و +Disney و همچنین LG Channels قرار گرفته است. علاوه بر این شما می‌توانید از دکمه‌های مخصوص دسترسی سریع به دستیارهای مجازی نیز استفاده کنید. همانطور که در بالا هم اشاره شد فاصله دکمه تا حدی بیشتر شده و دکمه‌ی اعداد به دایره‌ای تغییر پیدا کرده‌اند. دکه اسکرول وسطی نیز از حالت خطی به کروی مبدل شده است.

محتویات داخل جعبه ال جی G1

وقتی تلویزیون ال جی G1 را از داخل جعبه آن خارج می‌کنید، چیزی که شما را شگفت زده می‌کند نبود یک پایه رومیزی است. در واقع ال جی G1 را همراه با یک پایه دیواری عرضه می‌کند، چون که فکر می‌کند اتصال این تلویزیون روی دیوار بهتر از قرار گرفتن آن روی میز تلویزیون است. بنابراین اگر می‌خواهید این تلویزیون را روی میز قرار دهید، باید پایه‌های آن را به صورت جداگانه تهیه کنید. موارد زیر داخل جعبه تلویزیون ال جی G1 (Gallery) قرار دارد:

  •  کابل برق
  • کنترل جادویی 
  • دفترچه راهنما
  • دو عدد باتری قلمی

جعبه تلویزیون ال جی G1

 


مقایسه تلویزیون G1 با GX

video
play-sharp-fill

تفاوت عمده بین دو اولد ال جی G1 و GX به نمایشگرهای آنها برمی‌گردد؛ تلویزیون ال جی G1 دارای نمایشگر جدید OLED تحت عنوان OLED evo است که %20 روشنایی بیشتری را به نمایش می‌گذارد. البته طول عمر این دو پنل با هم فرقی ندارد.

کنترل جادویی تلویزیون ال جی G1 دارای ظاهری متفاوت با کنترل جادویی GX بوده و علاوه بر این از NFC هم پشتیبانی می‌کند یعنی اتصال تلفن هوشمند شما به تلویزیون آسانتر صورت گرفته و امکان اشتراک گذاری محتوای خود را بر روی تلویزیون فراهم می‌کند. هر دو مدل دارای سیستم عامل webOS 6.0 هستند که ظاهر و رابط کاربری آن تا حدی در اولد ال جی 2021 ارتقا یافته است.

آیا G1 ارزش خرید دارد؟

با توجه به اینکه تلویزیون ال جی G1 رقبایی مثل سونی A90J را در کنار خود می‌بیند، اما به نظر می‌رسد این تلویزیون اولد G1 است که در نهایت سکوی برتری را اذعان خود می‌کند و می‌تواند انتخاب بهتری باشد. G1 (Gallery) یک تلویزیون مجهز به نسل جدید پنل‌های OLED evo شرکت ال جی است که پوشش ۱۰۰ درصدی از فضای رنگی HDR، یک پردازنده قدرتمند، حالت‌های مختلف تصویر و رزولوشن 4K با فضای رنگ ۱۰ بیت را ارائه می‌کند.

تلویزیون ال جی G1

در پایان این بررسی تخصصی می‌توان گفت اگر گیمر هستید و به دنبال خرید یک تلویزیون مدرن برای اتصال کنسول بازی PS5 یا Xbox Series X می‌گردید، می‌توانید ال جی G1 را انتخاب کنید. این تلویزیون از ۴ پورت HDMI 2.1 پشتیبانی می‌کند که به لطف آن می‌توانید از حداکثر توان نسل جدید کنسول‌های بازی استفاده کنید.

یکی از امکانات جذاب دیگر تلویزیون اولد ال جی G1 عرضه به همراه نسل جدید ریموت کنترل Magic Remote است که از طراحی بهتری نسبت به گذشته برخوردار است و دسترسی سریع به سرویس‌هایی نظیر Netflix و Amazon Prime Video را ممکن می‌کند. به لطف این ریموت کنترل یک نشانگر روی صفحه ظاهر می‌شود و می‌توانید مثل یک ماوس بی‌سیم روی هوا از آن برای اجرای اپلیکیشن‌های مختلف و اعمال تنظیمات روی تلویزیون استفاده کنید.

گرچه این تلویزیون حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت را ارائه نمی‌کند، اما به لطف نسل جدید پنل OLED evo نسبت به سایر تلویزیون‌های اولد هم رده خود روشنایی بالای پایدارتری را به همراه دارد. اگر به دنبال مدل ارزانتری از اولدهای 2021 ال جی هستید حتماً توصیه می‌کنم مطلب بررسی تخصصی تلویزیون ال جی C1 را هم مطالعه کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 4.2]

حتما ببینید

تلویزیون ال جی B3

بررسی تخصصی تلویزیون ال جی B3

تلویزیون ال جی B3  شرکت ال جی یکی از بهترین تولیدکننده‌های تلویزیون‌ هوشمند در سراسر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *