بررسی تلویزیون سامسونگ Q70A

بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q70A

تلویزیون سامسونگ Q70A

کیولدهای سامسونگ به نوعی جزو تلویزیون‌های رده بالا و پرچمدار سامسونگ در سال‌های اخیر بودند که در سال جدید با معرفی سری QN یا Neo QLED از سوی این کمپانی کره‌ای، سعی شده تا تغییراتی در این سری از تلویزیون‌های سامسونگ نیز اعمال شود. کیولدهای سامسونگ تلویزیون‌های بسیار باکیفیتی هستند که در سری‌های مختلف تولید می‌شوند. بالاترین نسخه، به سری Q90 سامسونگ تعلق می‌گیرد که با‌‌‌‌توجه‌ به کیفیت عالی که دارند قیمت در نظر گرفته برای آن نیز بالا است. سری Q70 سامسونگ به نوعی جزو کیولدهای میان رده با امکانات و قابلیت‌ها قابل قبول بوده که حتی می‌توان بخشی از ویژگی‌های سری Q90 را در آن مشاهده کرد. هرچند که Q70A با قیمت بسیار پایین‌تری نسبت‌به Q90 عرضه می‌شود اما با توجه به پیشرفت‌های فناوری و رقابت سنگینی که در این حوزه سایه انداخته، سامسونگ نیز برای جلب نظر کاربران بیشتر، کیفیت و ویژگی‌های آن را نسبت به تلویزیون‌های نسل قبل این سری، تا حدی افزایش داده که اگر بگوییم تلویزیون‌های میان‌رده‌ی امسال سامسونگ از نظر کیفیت و امکانات شانه به شانه‌ی برخی تلویزیون‌های پرچمدار سایر شرکت‌ها می‌زنند، شاید چندان گزافه گویی نباشد.

تلویزیون سامسونگ Q70A برای تماشای فیلم و بازی کردن با کنسول‌های نسل نهم یعنی PS5 و Xbox Series X دستگاهی ایده‌آل به شمار می‌آید. صفحه نمایش QLED و کیفیت تصویر با رزولوشن خارق‌العاده‌ی 4K، استفاده از تکنولوژی Dual LED برای ارائه‌ی رنگ‌هایی بسیار زنده، پرجنب‌وجوش و پویا، کنتراست تحسین برانگیز، نرخ نوسازی تصویر فوق‌العاده‌ی ۱۲۰ هرتز، برخورداری از عمق رنگ 10 بیت (8 بیت + FRC) برای نمایش بیش از یک میلیارد سایه بی رنگ، استفاده از فناوری‌های: Quantum Dot برای ارائه‌ی حجم ۱۰۰٪ رنگ به‌علاوه هوش مصنوعی AI Upscale و پردازشگر تصویر Quantum Processor 4K برای افزایش کیفیت و انطباق تصاویر با رزولوشن 4K و کاهش نویز که باعث می‌شوند تا این تلویزیون تصاویری بسیار شارپ، دقیق، روشن، شفاف و با دامنه‌ی دینامیکی پویا، رنگ‌های بسیار زنده و چشم‌نواز را تولید کند، بهره بردن از تکنولوژی Quantum HDR و پشتیبانی از فرمت‌های +HDR10 و HLG، فناوری Contrast Enhancer برای عمق دادن به تصاویر، FreeSync Premium Pro، Adaptive Picture برای تنظیم نور پس‌زمینه و پشتیبانی از حالت تصویر Filmmaker Mode علاوه بر حالت‌های تصویر Film Mode و Natural Mode برای نمایش محتوای مورد نظر با کیفیت اورجینال، تنها بخشی از امکانات، قابلیت‌ها و ویژگی‌های شگفت‌انگیز و بسیار برجسته‌ی این تلویزیون بسیار ارزشمند است.

در ادامه، قابلیت‌ها و فناوری‌های منحصربه‌فرد و ارزنده‌ای که در سایر زمینه‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند و همچنین برخی از کاستی‌ها و نقاط ضعف این تلویزیون را بیشتر مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم البته در پایان مطلب هم ویدیوهای آموزشی Q70A بارگذاری شده که توصیه می‌کنم نیم نگاهی به آن داشته باشید. 

تلویزیون سامسونگ Q70A

استفاده کلیتماشای فیلمبرنامه تلویزیونیبرنامه ورزشیبازی ویدیوییویدیوی HDRبازی HDRمانیتورینگ
استفاده کلی

تلویزیون سامسونگ Q70A برای استفاده‌های معمولی و روزانه، عملکردی عالی را ارائه می‌دهد. به لطف تولید نسبت کنتراست بالا، یکی از بهترین تلویزیون‌های بازار برای تماشای فیلم یا بازی در این بازه قیمتی محسوب می‌شود زیرا در فضاهای تاریک و کم‌نور، کنتراست بسیار بالای آن باعث می‌شود تا برای اجسام سیاه، رنگ مشکی غلیظ و بسیار خوبی را تولید کند و در فضاهای روشن نیز می‌تواند با افزایش عالی روشنایی با شدت نور مقابله کند؛ در نهایت در هر دو مکان کم‌نور و پرنور تصاویری شفاف، دقیق و درخشان را با رنگ‌هایی شارپ و پر جنب و جوش به همراه کنتراست عالی و رنگ مشکی نسبتاً کامل را عرضه کند. یکی دیگر از فناوری‌های مورد توجه این تلویزیون استفاده از زمان پاسخ‌گویی آنی است زیرا باعث می‌شود تا تصاویری که دارای سرعت زیاد هستند، به عنوان مثال صحنه‌های ورزشی پر سرعت، شوت کردن توپ یا مسابقات اتومبیل‌رانی را بسیار نرم و روان و بدون هیچ‌گونه لگ و تأخیر یا کندی به نمایش بگذارد و لذت تماشای این ویدئوها را دوچندان کند. نکته‌ی ارزشمند بعدی، استفاده از فناوری +HDR به شما این نوید را می‌دهد که در هنگام پخش محتوایی که از چنین فناوری بهره می‌برد، می‌توانید لذت تماشای جزئیات حیرت‌انگیز تصویر را با تمام وجود احساس کنید. البته این تلویزیون قادر به ارائه‌ی کیفیت بالای +HDR به اندازه‌ی تلویزیون‌های پرچمدار سامسونگ نیست، گرچه با اطمینان می‌توان گفت شما نیز نسبت به هزینه‌ای که کرده‌اید، نیز چنین انتظاری ندارید اما با اطمینان می‌توان گفت که در این زمینه نیز می‌تواند احساس رضایت‌مندی شما را جلب کند.

تماشای فیلم

Q70 سامسونگ برای تماشای فیلم بسیار مناسب است. این تلویزیون در حالی که از ویژگی local dimming پشتیبانی نمی‌کند اما کنتراست اصلی آن به اندازه‌ای بالا است که سیاهی عمیقی را تولید کند و  برای تماشای فیلم در اتاق تاریک ایده‌آل باشد. البته شایان به ذکر است که زمان پاسخگویی سریع آن می‌تواند باعث ایجاد پرش تصویر در محتواهایی با نرخ فریم پایین شود. به گزارش rtings لرزش تصویر در فیلم‌های خانگی با نرخ فریم استاندارد ۲۴ بسیار کم بوده و این تلویزیون در این بخش نیز عملکرد عالی داشته است. در نهایت باید گفت که اگر انتظارهای آن چنانی از این تلویزیون میان رده نداشته باشید برای مشاهده فیلم عالی است و کیفیت بالایی را برای شما ارائه می‌دهد.

برنامه‌ تلویزیونی

اکثر مردم تلویزیون را برای تماشای برنامه‌های روزمره تلویزیونی خریداری می‌کنند. اگر شما نیز جزو این گروه افراد هستید بدون هیچ‌گونه نگرانی و با اطمینان کامل آن را تهیه کنید زیرا تصاویری که تلویزیون سامسونگ Q70A از برنامه‌های روزمره نمایش می‌دهد از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و حتی نسبت به سایر دستگاه‌های هم‌رده‌ی خود نیز، رتبه بالاتری را کسب کرده است. از این تلویزیون در تمام اتاق‌های منزل یا ادارات می‌توانید با اطمینان استفاده کنید زیرا حتی در روشن‌ترین اتاق‌ها نیز میزان روشنایی آن به قدری افزایش پیدا می‌کند که به راحتی می‌تواند بر نور شدید اتاق نیز فائق آید و در اتاق‌های تاریک نیز چنان کنتراست بالایی را ارائه می‌دهد که رنگ اجسام سیاه را کاملاً مشکی مشاهده خواهید کرد. در نتیجه در هر دو مکان تاریک یا روشن، تصاویر شفاف، روشن، پر نور، بسیار خوش‌رنگی را با جزئیات و دقت بالا برای شما به ارمغان می‌آورد که بدون هیچ‌گونه تردیدی از تماشای کیفیت بسیار خوب غرق شور و هیجان وافر  آن خواهید شد. اما همان‌طور که از قدیم گفته‌اند هیچ گلی بی خار نیست، این تلویزیون نیز در کنار این همه نقاط مثبت کاستی‌هایی نیز دارد که خیلی قابل توجه نیست؛ یک مشکل به زاویه‌ی دید محدود آن برمی‌گردد. در صورتی که چیدمان مبلمان منزل گسترده باشد و یا از گوشه و کنار به تماشای تصاویر این تلویزیون بپردازید ممکن است دقت، جزئیات و کیفیت رنگ نسبت به زاویه مستقیم کاهش یابد. بهترین تصویر را زمانی در اختیار دارید که به طور مستقیم و کاملاً از روبه‌رو به تصاویر آن نگاه کنید. 

یکی از بهترین فناوری‌ها در این تلویزیون ارتقاء کیفیت سیگنال ورودی است به طوری که به عنوان مثال وقتی یک محتوای دارای رزولوشن پایین همانند 720p را از دستگاه‌های جانبی همچون DVD پلیر یا دستگاه بلوری به این تلویزیون ارسال کنید، Q70A قادر است به طور خودکار رزولوشن آن محتوا را تا حد 4K افزایش دهد و با کیفیت بسیار تحسین‌برانگیزی به نمایش می‌گذارد. سیستم عامل Tizen نیز به شما امکان می‌دهد تا به محبوب‌ترین برنامه‌های پخش آنلاین دسترسی داشته باشید. علاوه بر آن، فروشگاه تایزن سامسونگ غنی از برنامه‌ها و بازی‌های مورد علاقه‌ی کاربران است. مشکل بعدی در این بخش عدم استفاده از لوکال دایمینگ و احتمال لرزش برای محتوایی است که دارای کیفیت بسیار پایینی باشد و از دستگاه‌های جانبی پخش می‌شود.

برنامه ورزشی

برنامه‌ها و به خصوص مسابقات ورزشی معمولاً دارای صحنه‌هایی با حرکات بسیار سریع هستند که بسیاری از تلویزیون‌ها در هنگام پخش این برنامه‌ها دچار مشکل شده و تصاویر را به صورت تار و با تأخیر نمایش می‌دهند اما تلویزیون سامسونگ Q70A به دلیل استفاده برخورداری از سرعت رفرش ۱۲۰ هرتزی و همچنین زمان پاسخگویی بسیار سریع، قادر است تا این صحنه‌ها را به زیبایی هرچه تما‌م‌تر به تصویر بکشد و تصاویری بسیار نرم و روان بدون هیچ‌گونه تاری و تأخیر را به نمایش می‌گذارد که درنتیجه گزینه‌ای واقعاً عالی و انتخابی هوشمندانه در این زمینه به شمار می‌رود. این تلویزیون چه در محیط‌های روشن قرار داشته باشد یا مکان‌های کم نور و تاریک، در هر دو صورت محتوایی شایسته‌ای را برای شما به تصویر می‌کشد و از این نظر جای هیچ‌گونه نگرانی نیست اما تنها مشکلی که ممکن است اندکی باعث آزردگی خاطر شود، زاویه‌ی دید محدود آن است. البته، اگر فاصله‌ی شما با تلویزیون زیاد باشد و مبلمان نیز به صورت گسترده چیده نشده باشد این مورد مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. ضمن این که در هنگام نمایش صحنه‌های سریع ورزشی امکان دارد مقداری dirty screen effect نیز داشته باشد که به دلیل استفاده از فناوری FreeSync به آن صورت محسوس نیست.

بازی‌ ویدیویی

بازی‌های ویدئویی یکی دیگر از موارد استفاده‌ تلویزیون سامسونگ Q70A بوده که می‌توان گفت یکی از بهترین دستگاه‌های میان‌رده برای این منظور به شمار می‌رود زیرا زمان پاسخگویی سریع این تلویزیون باعث می‌شود تا تصاویر ارائه شده با وضوح بسیار بالا و قابل تحسینی به نمایش در آیند. درکل، تأخیر ورودی یا همان Input Lag نشان‌دهنده‌ی تأخیر تلویزیون در دریافت سیگنال ورودی و نمایش آن است؛ این معیار تنها برای گیمرها بسیار مهم است که این مدل نیز یکی از بهترین تلویزیون‌های موجود در بازار در این زمینه است و رضایت کامل گیمرها را جلب می‌کند. همچنین برای کاهش screen tearing یا پارگی صفحه نمایش از FreeSync یا رفرش ریت متغیر پشتیبانی می‌کند. Q70A تصاویر 4K را با نرخ نوسازی خارق‌العاده‌ی ۱۲۰ هرتز به نمایش درآورد که حرکت تصاویر بسیار نرم و روان و بدون هیچ‌گونه لگ و کندی احساس می‌شود. استفاده از پورت HDMI 2.1 یکی دیگر از قابلیت‌های بسیار ارزشمند این تلویزیون برای گیمرها محسوب می‌شود که این گروه از کاربران را به شدت به وجد می‌آورد زیرا استفاده از آن به قدری تصاویر پر سرعت را نرم و روان و بدو تأخیر نمایش می‌دهد که کمتر تلویزیون میان‌رده‌ای این قابلیت را به آن‌ها ارزانی می‌دارد. تلویزیون Q70A یک دستگاه واقعاً ایده‌آل برای گیمرهایی است که می‌خواهند اکثر قابلیت‌ها و ویژگی‌های مورد نیاز بازی‌ها به طور یک‌جا و در تلویزیونی میان‌رده داشته باشند.

ویدیو HDR

این بخش مخصوص عاشقان فیلم‌های سینمایی و سریال است. چنین افرادی دوست دارند تا فیلم‌های مورد علاقه‌ی خود را با بالاترین کیفیت ممکن تماشا کنند. یکی از فناوری‌های نسبتاً جدیدی که تماشای فیلم‌ها را لذت‌بخش‌تر می‌کند، استفاده از فناوری HDR برای فیلم‌ها است که با استفاده از آن جزئیات صحنه‌های فیلم بسیار دقیق‌تر و خوش‌رنگ‌تر به نمایش در می‌آیند.

تلویزیون سامسونگ Q70A برای تماشای فیلم‌های HDR یک انتخاب مناسب تلقی می‌شود اما شاید به معنای واقعی، عالی نباشد، زیرا نسبت کنتراست فوق‌العاده بالا به آن کمک می‌کند تا رنگ‌ها را بسیار زنده‌تر و شاداب‌تر نمایش دهد اما به دلیل عدم استفاده از فناوری لوکال دایمینگ یا نوردهی موضعی، روشنایی HDR این تلویزیون آن قدر زیاد نمی‌شود تا بتواند محتوای HDR را با درخشش کامل جزئیات و به طرز شگفت‌آوری به نمایش در آورد. البته به دلیل برخورداری از طیف گسترده‌ی رنگ، تصاویر نمایش داده شده بسیار خوش رنگ و چشم‌نواز مشاهده می‌شوند و نسبت به سایر تلویزیون‌های هم‌رده‌اش، محتوای HDR را تا حدودی بهتر نمایش می‌دهد.

بازی‌ HDR

گیمرها گروهی دیگر از کاربران هستند که به دنبال نمایشگری می‌گردند که دارای زمان پاسخ‌گویی آنی، نرخ نوسازی بالا، پشتیبانی از فناوری HDR، روشنایی بالا، پشتیبانی از کیفیت و رزولوشن‌های کنسول‌های جدید، پشتیبانی از عمق رنگ 10 بیت، پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر VRR و پورت HDMI2.1 باشد و از نظر کیفیت صدا نیز از عملکرد عالی برخوردار بوده تا بتوانند ریزترین اجرای صدا را در هدفون خود بشنوند.( از نظر کیفیت صدا نیز سامسونگ Q70A از فناوری‌های کیفیت صدا بهره می‌برد که در بخش مربوط به صدا به این مورد نیز می‌پردازیم.)

با این تفاسیر، تلویزیون سامسونگ Q70A با پشتیبانی و برخورداری از تمام قابلیت‌ها و امکانات مورد نظر عاشقان گیم، کعبه‌ی آمال و نهایت آرزوهای آن‌ها به حساب می‌آید. دستگاهی که علاوه بر یک تلویزیون برای منزل، مانیتوری عالی برای گیم نیز به شمار می‌رود. هرچند که پشتیبانی از محتوای ویدئو یا گیم HDR در حد «خوب» قابل توصیف است نه عالی اما این مورد نیز در میان سیل امکانات و ویژگی‌ها به عنوان یک نکته‌ی منفی نمی‌تواند به آن صورت عرضه اندام کند زیرا برای برخورداری از اندکی کیفیت HDR بالاتر، هزینه‌ی خرید حدود ۵۰٪ افزایش می‌یابد! … پس می‌توان آن را نادیده گرفت. با تماشای تصاویر نرم و روان، عدم وجود تأخیر، رنگ‌های شگفت‌انگیز و چشم‌نواز، رزولوشن 4K و نور و شفافیت بی‌نظیر تصاویر، Q70A دری رو به بهشت بازی‌های رایانه‌ای را به روی گیمرها می‌گشاید. البته در مطلب معرفی بهترین تلویزیون‌های گیمینگ بیشتر به این موضوع اشاره کرده‌ایم.

مانیتورینگ

بسیاری از کاربران که مدت زیادی با رایانه‌های خود سر‌وکار دارند، دوست دارند نمایشگر بسیار بزرگی داشته باشند، با تهیه‌ی Q70A سامسونگ می‌توانند با یک تیر دو نشان بزنند: هم تلویزیون برای منزل و ادارات و هم مانیتور برای کارهای شخصی. تلویزیون سامسونگ Q70A به دلیل برخورداری از زمان پاسخگویی آنی، تأخیر بسیار اندک برای سیگنال ورودی، برخورداری از رزولوشن بسیار بالا، دقت بی‌نظیر جزئیات تصاویر و همچنین پشتیبانی از برنامه‌ی کروم ۴:۴:۴ (برای همه رزولوشن‌ها به جز 1440P)، آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده به عنوان مانیتور تبدیل می‌کند. پشتیبانی از کروم ۴:۴:۴ باعث می‌شود تا کیفیت متن‌ها در این نمایشگر با جزئیات بسیار زیادتر به نمایش درآید که به وضوح و خوانایی آن کمک زیادی می‌کند و همچنین رنگ‌های محتوا نیز دچار هیچ افت یا کاهش کیفیتی نمی‌شوند. پس انجام هرگونه کارهای تایپی یا مطالعه‌ی متون در این نمایشگر بدون مشکل انجام می‌گیرد. تنها نکته‌ی قابل ذکر در این بخش این است که چنانچه کاربر در فاصله‌ی بسیار نزدیک به نمایشگر تلویزیون قرار داشته باشد احتمال دارد رنگ‌ها را در لبه‌ها و کناره‌ها با اندکی کاهش کیفیت مشاهده کند.

تلویزیون سامسونگ Q70A

نقد و بررسی Q70A

تلویزیون سامسونگ Q70A یک نسخه‌ی میان‌رده سامسونگ از سری تلویزیون‌های کیولد 4K سال 2021  این شرکت محسوب می‌شود که به عنوان جانشین یا جایگزین نسخه‌ی Q70T عرضه خواهد شد. این تلویزیون در رتبه‌ای بالاتر از سری کیولد Q60A اما در زیر Q80A سامسونگ قرار می‌گیرد. کیولد سامسونگ Q70A به دلیل پشتیبانی از قابیلت‌های مختلف توانست سهم خوبی از بازار فروش را به خود اختصاص دهد البته در پایان مطلب به مقایسه این تلویزیون با سایر رقبای آن در برندهای ال جی و سونی هم پرداخته‌ایم که از شما دعوت می‌کنم حتما نیم نگاهی به آن داشته باشید.

طراحی تلویزیون سامسونگ Q70A

به هنگام بررسی ظاهر تلویزیون، ضخامت بسیار کم دستگاه در کنار حاشیه‌های ظریف صفحه نمایش بیشترین توجه و علاقه‌مندی را به سمت خود جلب خواهند کرد. تلویزیون سامسونگ Q70A سبکی قابل توجه و امروزی خواهد داشت همچنین می‌توان کیفیت آن را در سطح رضایت بخشی ارزیابی نمود. شما به منظور نصب و جاگیری این محصول در محیط آزادی عمل زیادی خواهید داشت چرا که تلویزیون با پایه‌ای کوچک در مرکز طراحی شده است و حتی به خوبی روی دیوار قرار می‌گیرد.

سبک

تلویزیون سامسونگ Q70A مدل ۲۰۲۱، همچون بسیاری دیگر از تلویزیون‌های سامسونگ از صفحه نمایش کاملاً تخت استفاده می‌کند که می‌توان آن را در هر اتاق‌ها یا هال پذیرایی قرار داد. این تلویزیون بسیار باریک و ظریف و زیبا به نظر می‌رسد. طراحی مینیمال این تلویزیون به قدری استادانه انجام شده که در زمانی که خاموش باشد از دور به صورت یکپارچه به نظر می‌رسد و توجه هر تازه واردی را به خود جلب می‌کند. انگار قاب عکسی بسیار ظریف و قشنگ است که هنوز پوستری در داخل آن نصب نشده است. 

پایه‌ی نگهدارنده‌ی آن که خیلی ظریف و کوچک طراحی شده، زیبایی است که از طراحی جدید سود می‌برد که متفاوت با طرح‌های دیگر کیولدهای Q60A و Q80A سامسونگ است. پایه‌ی این تلویزیون در مرکز تلویزیون نصب شده است، بنابراین می‌توان این تلویزیون را حتی روی میزهای کوچک نیز قرار داد.

پایه نگهدارنده

تلویزیون سامسونگ Q70A

پایه‌ی تلویزیون سامسونگ Q70A از طراحی جدیدی بهره می‌برد که حکایت از قدرت طراحی مینیمال سامسونگ دارد. در نگاه اول شاید به قدری کوچک و ظریف به نظر برسد که تصور شود احتمال دارد نتواند وزن تلویزیون را تحمل کند اما سامسونگ شرکتی است که نهایت کیفیت را با ظرافت همراه می‌کند تا تحسین و رضایت کاربران را به دنبال داشته باشد. این پایه‌ی کوچک، ضمن این که از استحکام بسیار خوبی بهره می‌برد به راحتی می‌تواند وزن تلویزیون را تحمل کند و آن را بر روی میز ثابت نگه دارد. علاوه بر آن، این نوع طراحی باعث می‌شود تا کاربران دغدغه‌ی تهیه‌ی میز بزرگ را نداشته باشند و در صورتی که مکان قرارگیری تلویزیون در محیطی کوچک مانند اتاق خواب باشد، به آسانی و آسودگی خاطر بتوانند آن را روی یک میز بسیار کوچک نیز قرار دهند تا فضای زیادی را اشغال نکند. ابعاد پایه ۱۱.۹ در ۹.۸ اینچ بوده که به راحتی می‌توان آن را روی هر میز ظریفی قرار داد.

قسمت پشتی تلویزیون

قسمت پشتی تلویزیون سامسونگ Q70A

پنل پشتی تلویزیون سامسونگ Q70A مانند قریب به اتفاق تلویزیون‌های موجود در بازار از جنس پلاستیک ساخته شده است اما همان طور تا به حال شاهد بوده‌ایم، سامسونگ با تولید قاب پلاستیکی بسیار مستحکم برای سایر تلویزیون‌های خود ثابت کرده که هرگز از جنس بی کیفیت استفاده نمی‌کند. در پشت این قاب شیارهایی وجود دارد تا کاربران بتوانند با مدیریت کابل‌ها و سیم‌های ورودی و خروجی از نمای آشفته آن جلوگیری کنند. این قاب دارای بافتی افقی است که به آن جلوه‌ی یک پنل برس خورده‌ی آلومینیومی را می‌دهد. قسمتی که پایه‌های دیواری به تلویزیون پیچ می‌شوند نیز شبیه یک مربع ۲۰ در ۲۰ سانتی‌متر است. همچنین بخشی که پورت‌های ورودی و خروجی به صورت یک ستون مستقیم نصب شده‌اند نیز به مقدار کافی دارای تورفتگی است که باعث می‌شود پس از نصب این تلویزیون روی دیوار، دسترسی به این پورت‌ها بسیار راحت و آسان باشد.

حاشیه و ضخامت

زمانی تلویزیون‌های LCD دارای حاشیه‌های بسیار ضخیمی بودند که علاوه بر این که نمای کلی تلویزیون را زشت جلوه می‌داد، در هنگام تماشای برنامه‌ها نیز باعث حواس پرتی کاربران می‌شد. امروزه اما شرکت‌ها به سوی ساخت پنل‌های تمام صفحه پیش می‌روند و تا جایی پیش رفته‌اند که ضخامت حاشیه‌ها در برخی از تلویزیون‌ها به کمتر از نیم سانتی متر رسیده است. حاشیه‌های دور نمایشگر Q70A هرچند که دارای ضخامت زیادی نیست اما با ۱۲ میلی‌متر ضخامت نسبت به حاشیه‌های برخی از مدل‌های دیگر سامسونگ که تنها ۹ میلی‌متر قطر دارند، در روی کاغذ احساس می‌شود که ضخیم هستند اما پس از مشاهده‌ی تلویزیون از نزدیک و در خارج از جعبه، متوجه می‌شوید که این حاشیه‌ها نه تنها ضخیم و قطور نیستند بلکه کاملاً ظریف بوده و زیبایی خاصی به تلویزیون می‌بخشند و به هیچ عنوان باعث حواس‌پرتی بینندگان در هنگام پخش برنامه‌های تلویزیونی نمی‌شوند. Q70A با حدود ۲.۸ سانتی‌متر، تلویزیونی باریک محسوب می‌شود که به آسانی و زیبایی هرچه تمام‌تر روی دیوار نصب می‌شود و به اتاق یا هال و پذیرایی شما جلوه‌ی بسیار خاص و زیبایی می‌بخشد و به محض ورود افراد، نگاه‌های بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند. دسترسی به پورت‌های پشت تلویزیون نیز به آسانی انجام می‌گیرد.

کیفیت ساخت

معمولاً کیفیت ساخت هر محصولی را به طور نسبی و با توجه به بازه‌ی قیمتی مورد قضاوت قرار می‌دهند لذا در این مورد خاص نیز با توجه به این که این تلویزیون یکی از دستگاه‌های رده‌بالا و باکیفیت سامسونگ به شمار می‌آید با اطمینان می‌توان گفت که سامسونگ ثابت کرده که از نظر ساخت کیفیت پنل، حتی برای محصولات معمولی و پایین رده‌ی خود نیز از مواد نازل استفاده نمی‌کند و حال که با یک دستگاه بالارده‌ی آن طرف هستیم، در تولید پنل Q70A نیز همان‌طور که انتظار می‌رود، شاید کیفیت آن در حد پرچمداران گران‌قیمت این شرکت نباشد که چنین انتظاری را نیز نباید داشت اما از مواد بسیار خوب و در حد استانداردهای روز استفاده کرده و عیب و ایراد خاصی ندارد. محل اتصال پنل پشتی با فریم دور نمایشگر و پنل شیشه‌ای جلو با ظرافت و دقت زیاد انجام شده و هیچ‌گونه ناهمگونی، فاصله‌ی زیاد در میان بخش‌ها یا چسبیدگی بیش از حد این بخش‌ها به یکدیگر مشاهده نمی‌شود. 

تلویزیون سامسونگ Q70A

پس از بررسی دقیق تلویزیون سامسونگ Q70A، برخی نکات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفتند. اولین مورد پایه‌ی کوچک و نازک بود که مورد آزمایش قرار گرفت و اطمینان حاصل شد که به خوبی می‌تواند وزن تلویزیون را تحمل کند. بنابراین در این باره با خشنودی می‌توان گفت که از مشاهده‌ی این پایه‌ی زیبا و ظریف اما بسیار قدرتمند، احساس رضایت و خوشایندی به کاربر دست می‌دهد. مورد بعدی پنل پشت تلویزیون بود که مورد آزمایش مقداری فشار قرار گرفت که به خوبی توانست از آزمایش‌های این زمینه نیز سربلند بیرون آید. البته در بعضی از قسمت‌ها ازجمله بخش انتهای پایین سمت چپ، بین پنل نمایشگر و فریم دور آن اندکی فاصله وجود دارد و پنل صفحه نمایش انگار به میزان بسیار اندکی که جز با دقت زیاد قابل مشاهده نیست، اندکی بیرون زده است که احتمال داده می‌شود این نقص مربوط به همین دستگاه باشد و سایر واحدها چنین موردی را نداشته باشند.

البته این موارد جزئی در امتیازدهی هیچ‌گونه تأثیری ندارند و به احتمال بسیار زیاد در سایر دستگاه‌ها شاهد چنین موردی نخواهید بود. جنس پایه تلویزیون علی‌رغم زیبایی و ظرافت خاصی که دارد، احساس می‌شود که تا حدودی از اجناس ارزان قیمت تهیه شده و دارای روکش پلاستیکی است که به صورت کشویی ساخته شده تا فضای خالی میان دو پایه و دو ستون دو طرف را بپوشاند و به شکل یکپارچه به نظر برسد.


کیفیت تصویر کیولد Q70A

کنتراست

کنتراست یکی از پارامترهای مهم برای سنجش میزان دقت رنگ‌ها در یک نمایشگر است. به صورت کلی می‌توان گفت کنتراست یعنی مقدار اختلاف اوج میزان رنگ سفید نسبت به غلیظ‌ترین حد رنگ سیاهی که یک نمایشگر می‌تواند تولید کند. بنابراین هرچه مقدار کنتراست زیادتر باشد، یعنی میزان اختلاف و تضاد دو رنگ سفید و مشکی بیشتر باشد، رنگ‌هایی که در حد واسط این دو رنگ تولید می‌شوند دقیق‌تر و واقعی‌تر هستند. هرچند که استاندارد خاصی برای مقدار کنتراست یا بهتر است بگوییم نسبت تضاد در نمایشگر موجود نیست اما به عنوان یک عدد مرجع، میزان ۱ بر ۳۰۰۰ را به عنوان مقدار کنتراست مطلوب در نظر می‌گیرند.

تلویزیون سامسونگ Q70A کنتراست خارق‌العاده‌ی ۱ بر ۷۳۹۸ را ارائه می‌دهد که بیش از دو برابر میزان مطلوب برآورد می‌شود. این تلویزیون یکی از دستگاه‌های واقعاً تحسین‌برانگیز و بسیار ارزشمندی به شمار می‌رود که می‌تواند یکی از بالاترین میزان نسبت کنتراست طبیعی را عرضه کند که در تلویزیون‌های LED مشاهده می‌شود. اهمیت بسیار زیاد این میزان کنتراست زمانی آشکار می‌شود که بدانید این تلویزیون از فناوری لوکال دایمینگ یا نوردهی موضعی برای برجسته‌تر نشان دادن جزئیات تصویر بهره نمی‌برد و فقط با میزان کنتراست بالایی که دارد موفق می‌شود تا جزئیات تصاویر کیفیت بالا را به نمایش بگذارد. 

لوکال دایمینگ

اگر چه تلویزیون سامسونگ Q70A از لوکال دایمینگ پشتیبانی نمی‌کند اما خوب است بدانید که قابلیت لوکال دایمینگ «Local Dimming» باعث می‌شود روشنایی منتشر شده از LEDها به نحوی کنترل شود که روشنایی و تاریکی موضعی امکان‌پذیر گردد یعنی می‌توان روشنایی قسمت‌های مختلف صفحه نمایش را به صورت مستقل و جداگانه، کنترل و تنظیم کرد. پس لوکال دایمینگ چراغ‌های پشتی را با تصویر مطابقت می‌دهد و با این کار نسبت کنتراست را بهبود می‌بخشد؛ نتیجۀ این کار نسبت کنتراست بالاتر و نتیجتاً دقت تصویر بالاتر است. 

روشنایی SDR

تلویزیون سامسونگ Q70A از روشنایی بسیار زیادی بهره می‌برد. کاربران زمانی می‌توانند قدرت روشنایی این تلویزیون را به طور آشکار مشاهده کنند که این تلویزیون را در محیطی پر نور قرار دهند. به طور معمول، وقتی تلویزیون در محیط یا اتاق بسیار روشن قرار داشته باشد، میزان نور تلویزیون ضعیف به نظر می‌رسد و تصاویر شفافیت لازم را ندارند و رنگ‌ها نیز کدر دیده می‌شوند و انگار لایه‌ای مه جلو تصویر را پوشانده است.

تلویزیون سامسونگ Q70A وقتی در چنین محیط پر نوری قرار گیرد، بلافاصله میزان نور خود را به صورت خودکار افزایش می‌دهد که روشنایی تصویر به میزان غیر قابل تصوری افزایش می‌یابد، شفافیت تصویر به طور شگفت‌انگیزی زیاد می‌شود و رنگ‌ها نیز با طراوت، شادابی، پرجنب و جوش و کاملاً پویا به نمایش در می‌آیند. البته از این تلویزیون نباید انتظار داشت تا به اندازه‌ی درخشان‌ترین تلویزیون‌های QLED سامسونگ مانند کیولد سامسونگ  Q90A روشن شود اما از میزان متوسط اکثر تلویزیون‌های LED بازار روشن‌تر می‌شود؛ بنابراین با اطمینان می‌توان گفت که در اکثر محیط‌های بسیار پرنور می‌تواند بر تابش نور شدید اتاق‌ها یا محیط روشن غلبه کند. اوج مقدار روشنایی SDR این تلویزیون در تصاویر واقعی به ۵۴۴ نیت و در پنجره‌ی ۲٪ نیز به ۵۵۷ نیت می‌رسد که بسیار فراتر از میزان ۳۶۵ نیت مطلوب برآورد می‌شود. 

در صورتی که دوست دارید که تصویر این تلویزیون را به طور مداوم در روشن‌ترین حالت تماشا کنید می‌توانید Picture Mode را روی حالت «Dynamic» پویا، «Contrast Enhancer» را روی «High» زیاد و Color Tone را روی «Standard» استاندارد و گزینه‌های Brightness و Contrast را روی حداکثر یعنی «max» قرار دهید. اکنون اوج روشنایی تلویزیون شما به ۶۳۱ نیت می‌رسد ولی احتمال دارد اندکی از دقت تصویر کاسته شود.

روشنایی HDR

تلویزیون سامسونگ Q70A از روشنایی HDR مطلوبی بهره می‌برد. مقدار این روشنایی در درخشان‌ترین صحنه‌های طبیعی به ۵۵۲ نیت می‌رسد که میزان بسیار خوبی را نشان می‌دهد. میزان روشنایی HDR این تلویزیون در صحنه‌های مختلف کاملاً سازگار است و روشنایی کلی صحنه‌ها، همان‌طور که در نمودار نیز قابل مشاهده است، بسیار خوب ارزیابی می‌شود. اوج روشنایی HDR در پنجره‌ی ۲٪ نیز ۵۳۹ نیت را نشان می‌دهد که در حد مطلوبی قرار دارد. در صورتی که تصور می‌کنید مقدار روشنایی HDR تلویزیون شما کم است، می‌توانید Contrast Enhancer را روی «High» قرار دهید و ST.2084 را نیز روی حداکثر تنظیم کنید.

اوج روشنایی HDR در حالت گیم

اوج شدت روشنایی برای تصاویر واقعی در تلویزیون سامسونگ Q70A، در حدود ۵۶۰ نیت است. با فعال کردن Game Mode، اوج HDR کمی روشن‌تر از زمانی است که Game Mode غیر فعال باشد. روشنایی کلی صحنه‌ها اندکی پایین‌تر از میزان مورد نظر است. به دلیل تضعیف نور فریم، صحنه‌هایی که دارای جزئیات زیاد هستند، کم‌نورتر به نظر می‌رسند. این مورد برای تصاویر معمولی هیچ‌گونه تأثیری ندارد.

یکنواختی خاکستری

یکنواختی خاکستری یکی دیگر از پارامترهای سنجش میزان دقت رنگ تلویزیون است. این میزان در صورتی که میانگین اختلاف مربع پیکسل‌ها با قرار داشتن تنظیمات روی ۵۰ درصد بیش از ۲.۵ درصد باشد مطلوب به نظر می‌رسد که این میزان در تلویزیون سامسونگ Q70A حتی بیش از ۴.۳ درصد است که بسیار بیشتر از حد انتظار قرار دارد. البته احتمال دارد گاهی تصاویر در لبه‌ها و گوشه‌های صفحه نمایش مقداری تاریک‌تر به نظر برسند. یکنواختی در صحنه‌های نزدیک به رنگ‌های تیره، کمی بهتر است و معمولاً به طور محسوسی قابل مشاهده نیستند، اما ممکن است بسته به محتوا، کمی تیرگی یا ناهمواری وجود داشته باشند. 

یکنواختی مشکی

یکنواختی مشکی

تلویزیون سامسونگ Q70A از یکنواختی مشکی بسیار خوبی برخوردار است و تاری و درز نور در اطراف اشیاء نسبتاً روشن، به آن صورت مشاهده نمی‌شود. در تصاویری که نمایش داده می‌شوند، هرچند که کل صفحه نمایش از یکنواختی سیاه خوب و یکنواختی برخوردار است اما گاه وجود رنگ آبی در عکس‌ها حس می‌شود. هرچند که ممکن است این موارد در دستگاه‌های مختلف متفاوت باشد. در یکنواختی مشکی برخلاف مؤلفه یکنواختی خاکستری فقط رنگ سیاه درنظر گرفته خواهد شد.

زاویه دید

آنچه از نزدیک مشاهده می‌شود، ثابت می‌کند که این کیولد سامسونگ دارای زاویه‌ی دید کاملاً وسیعی نیست و با خارج شدن از مرکز صفحه نمایش، تا یک میزان به خصوصی مشکلی ایجاد نمی‌شود اما با تنگ شدن زیاد زاویه‌ی دید، تصاویر با افت کیفیت در روشنایی، شفافیت و رنگ مواجه می‌شوند.

هنگامی که تصویر به طور مستقیم و از روبه‌رو مشاهده شود بهترین کیفیت رنگ، بالاترین میزان شفافیت و نهایت روشنایی تصویر را می‌توانید مشاهده کنید اما با دور شدن از مرکز صفحه نمایش به تدریج از کیفیت رنگ، میران شفافیت و روشنایی کاسته می‌شود. با قرار گرفتن در زاویه‌ای بیش از ۲۸ درجه، اندکی از کیفیت غلظت رنگ‌ها کاسته شده و تصاویر اندکی رنگ پریده به نظر می‌رسند و هرچه میزان زاویه‌ی دید شما نسبت به نمایشگر تنگ‌تر شود، افت محسوس کیفیت رنگ را بهتر احساس می‌کنید و نهایتاً با قرار گرفتن در زاویه‌ی ۳۴ درجه، تغییر رنگ رخ می‌دهد. کاهش روشنایی نیز با دور شدن از زاویه‌ی مستقیم نمایشگر تا زاویه‌ی ۳۳ مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند اما بیش از آن افت میزان روشنایی را به تدریج احساس می‌کنید. زمانی که زاویه‌ی دید شما با نمایشگر به بیش از ۱۷ درجه برسد برخی از قسمت‌های تصویر که دارای رنگ تیره باشند، به تدریج به رنگ مشکی مات در می‌آیند و با افزایش زاویه‌ی دید نسبت به نمایشگر میزان سطح مشکی تصویر افزایش می‌یابد و درضمن تغییر گاما نیز رخ می‌دهد.

بازتاب نور

تلویزیون سامسونگ Q70A دارای عملکرد مطلوبی برای مقابله با بازتاب است. این تلویزیون از صفحه نمایش نیمه مات بهره می‌برد که جلو انعکاس کامل نورهای دریافتی را می‌گیرد. از سوی دیگر چنانچه در محیط بسیار روشنی قرار گیرد نور صفحه نمایش آن به مقدار زیادی افزایش می‌یابد به طوری که در روشن‌ترین اتاق‌ها یا محیطی که قرار بگیرد تصویر شفاف و روشنی را می‌تواند ارائه دهد. تنها نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که سعی کنید آن را مستقیماً در مقابل پنجره یا منابع نور شدید قرار ندهید زیرا در چنین وضعیتی قدرت مقابله‌ی بسیار خوبی را با چنین نورهای شدیدی را ندارد.

طیف و حجم رنگ

تلویزیون سامسونگ Q70A از طرح زیر پیکسل BGR استفاده می‌کند. این مورد باعث می‌شود تا کیفیت تصویر تحت تأثیر قرار نگیرد اما می‌تواند وضوح و خوانایی متن را هنگام استفاده از تلویزیون به عنوان مانیتور PC بسیار افزایش دهد.

گرادینت

تلویزیون سامسونگ Q70A از عملکرد گرادینت مناسبی برخوردار است اما به کیفیت کیولد سامسونگ Q70T نمی‌رسد. هرچند که در آزمایش گرادینت، اندکی نوارهای خاکستری و سبز رنگ دیده می‌شوند اما به احتمال زیاد در محتوای واقعی قابل مشاهده نیست ولی باز هم برای کمک به هموار سازی شیب رنگ، می‌توانید Noise Reduction را فعال کنید. توجه داشته باشید که با فعال کردن این گزینه احتمال دارد اندکی از جزئیات صحنه‌ها را از دست بدهید.

پشتیبانی از فرمت‌های رایج

تلویزیون کیولد سامسونگ q70a به راحتی می‌تواند هر نوع محتوایی را که از دستگاه‌های جانبی از قبیل دستگاه بلورِی (Blu-Ray) یا دستگاه‌های پخش محتوای گیم و امثال آن، دریافت کند، با تأخیر بسیار کم پخش کند. این تلویزیون از اکثر رزولوشن‌ها تا 4k پشتیبانی می‌کند.

این تلویزیون هر محتوایی را که با کیفیت 480p و 720p دریافت کند، می‌تواند به آسانی آن را ارتقاء دهد. تصاویر ارتقاء یافته‌ای که پخش می‌شوند به هیچ عنوان تصنعی و ساختگی به نظر نمی‌رسند و کاربران متوجه نمی‌شوند که کیفیت آن محتوا را تلویزیون افزایش داده است.

پشتیبانی از فرمت‌های رایج

محتوای 1080p از جمله رزولوشن‌هایی است که در کل از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و هم اکنون نیز بسیاری از کاربران تلویزیونی که استفاده می‌کنند دارای نهایتاً چنین رزولوشنی است ضمن این که عمده‌ی محتواهایی که فعلاً تولید می‌شوند نیز دارای چنین کیفیتی هستند و این مقدار وضوح نیز خودش بدون این که نیاز به افزایش کیفیت داشته باشد بسیار مطلوب و رضایت‌بخش به نظر می‌رسد اما این تلویزیون آن را تا سطح 4k ارتقاء می‌دهد که کیفیت آن بسیار افزایش پیدا می‌کند و تحسین‌برانگیز می‌شود.

محتوای 4k از چنان کیفیت خارق‌العاده و بسیار بالایی برخوردار هستند که هر بیننده‌ای را به تحسین وا می‌دارد. دقت تصاویر واقعاً باورنکردنی به نظر می‌رسند، رنگ‌ها بسیار زنده، پر جنب و جوش و ناب دیده می‌شوند و جزئیات تصاویر نیز به طور شگفت‌انگیزی با دقت بالا نمایش داده می‌شوند. این رزولوشن با روشنایی بسیار زیاد و کنتراست رشک‌برانگیز منجر به ارائه‌ی تصاویری چنان زنده و جذاب می‌شود که چشم برگرفتن از آن‌ها بسیار مشکل است. البته این تلویزیون از رزولوشن 8k پشتیبانی نمی‌کند و نمی‌تواند محتوایی را که از چنان رزولوشنی برخوردار باشد، پخش کند که نکته خیلی قابل توجه و چندان مهمی نیست زیرا هنوز در دنیای تلویزیون، کمتر تولیدکنندگانی پیدا می‌شوند تا به خصوص به خاطر هزینه‌های سرسام‌آور تولید و عدم وجود دستگاه‌های پخش کننده، به طور وسیع و گسترده، محتوای مورد نظر خود را با چنان رزولوشنی تولید کنند.

خطر سوختن دائمی

خطر سوختگی پیکسل یا به عبارت بهتر، احتباس پیکسل چه به صورت موقت یا دائم، معمولاً در نمایشگرهای OLED اتفاق می‌افتد و این مورد در پنل‌هایی که از فناوری VA بهره می‌برند، رخ نمی‌دهد. تلویزیون سامسونگ Q70A نیز که از پنل VA بهره می‌برد، انتظار نمی‌رود با چنین مشکلی روبه‌رو شود.


نمایش و پخش محتوای Q70A

می‌توان گفت که تلویزیون سامسونگ Q70A توانسته است در خصوص پخش محتوا با کیفیت بالایی عمل کند و نتیجه‌ای رضایت بخش را به شما ارائه دهد. در این مدل شما می‌توانید از زمان پاسخگویی سریع و تأخیر ورودی کم بهره مند شوید. این مدل از محصولات سامسونگ از انواع فرمت‌ها و کیفیت‌های ورودی پشتیبانی می‌کند و می‌تواند ضمن حذف لرزش‌های اضافی از آنها، کیفیت تصویر را نیز افزایش دهد. تنها مسئله یا نقص قابل بیان برای تلویزیون سامسونگ Q70A در این بخش مربوط به پشتیبانی ضعیف این مدل از محتواهایی با نرخ فرکانس پایین است.

زمان پاسخگویی

زمان پاسخگویی چیست؟ مقدار تاری در حرکت سریع را زمان پاسخگویی می‌گویند، یعنی هرچه تلویزیون بتواند همگام با داده‌های ورودی تغییر رنگ اجزای تصویر را سریع‌تر تغییر دهد از زمان پاسخ‌گویی سریع‌تر و بهتری برخوردار است. برای تغییر رنگ پیکسل‌ها استاندارد خاصی در نظر گرفته نشده است اما چنانچه پیکسل‌ها در مدت زمان ۶ میلی‌ثانیه بتواند ۸۰ درصد رنگ را تغییر دهند و تغییر رنگ کامل نیز در مدت زمان ۱۴ میلی ثانیه انجام شود، مطلوب توصیف شده اما این تلویزیون سامسونگ قادر است بسیار سریع‌تر از این زمان‌های مطلوب، تغییر رنگ را انجام دهد به طوری که ۸۰ درصد تغییر رنگ پیکسل در ۴.۵ میلی ثانیه و تغییر رنگ کامل پیکسل را نیز تنها در ۹.۵ میلی ثانیه انجام می‌دهد.

تلویزیون سامسونگ Q70A از زمان پاسخ‌گویی بسیار خوبی برخوردار است اما باز هم در مرحله‌ی انتقال رنگ از ۰ تا ۲۰ درصد، اندکی زیاد است که ممکن است در صحنه‌های تاریک، تیرگی یا لکه مشاهده شود.

تأخیر در ورودی

تأخیر در ورودی تلویزیون سامسونگ Q70A

تأخیر در ورودی کیولد Q70A برای نمایش یک تصویر FullHD با سرعت رفرش ۶۰ هرتز، تنها ۱۱ میلی ثانیه به طول می‌انجامد البته به شرطی که Game Mode را فعال کنید. همانند سایر تلویزیون‌های سال ۲۰۲۱ سامسونگ که تاکنون آزمایش شده‌اند. با فعال بودن VRR یا نرخ نوسازی متغیر، نمی‌توان اندازه‌گیری تأخیر در ورودی دقیق را به دست آورد، اما انتظار نمی‌رود که VRR به طور قابل توجهی روی تأخیر ورودی تأثیر بگذارد؛ در قریب به اتفاق موارد با اختلاف بسیار زیاد نسبت به مدت زمانی که به عنوان «زمان مطلوب» ذکر شده است، بسیار سریع‌تر عمل می‌کند. این تلویزیون از سرعت رفرش 120 هرتزی هم پشتیبانی می‌کند که برای نمایش تصاویر سریع بسیار کاربردی خواهد بود.

سازگاری با کنسول‌های بازی

امروزه، با پیشرفت‌های فناوری در همه‌ی زمینه‌ها، دستگاه‌های مخصوص گیم نیز هر سال پیشرفته‌تر می‌شوند و تلویزیون‌ها نیز برای این که بتوانند محتوای کنسول‌های پیشرفته را نمایش دهند، چاره‌ای ندارند مگر این که قابلیت‌ها و امکانات جدیدتری را ارائه دهند. تلویزیون سامسونگ Q70A از تمام رزولوشن‌های رایج اعم از تصاویر 4k با نرخ فریم ۱۲۰ هرتز در جدیدترین کنسول‌های گیم پشتیبانی می‌کند. این تلویزیون از قابلیت Auto Low Latency Mode که به اختصار (ALLM) گفته می‌شود، نیز به خوبی پشتیبانی می‌کند که برای کمترین تأخیر، تلویزیون را به طور خودکار به حالت بازی تغییر می‌دهد. با تنظیم Game Mode روی «Auto» یا «روشن» و فعال کردن Anynet (HDMI-CEC) می‌توان آن را فعال کرد.

پورت‌های ورودی

تلویزیون سامسونگ Q70A از پورت‌های ورودی، خروجی لازم برخوردار است. این تلویزیون ۴ پورت HDMI به‌علاوه ۲ پورت USB، یک پورت خروجی صوتی دیجیتال، یک پورت ورودی آنتن و یک ورودی Ethernet دارد که بطور کامل نیازهای عادی و روزمره شما را برطرف می‌کند. البته به این نکته هم دقت داشته باشید که در Q70A همانند سایر تلویزیون‌های سامسونگ به فرمت دالبی ویژن دسترسی نخواهید داشت و باید به +HDR10 بسنده کنید.

رزولوشن‌های سازگار

تلویزیون سامسونگ Q70A از رایج‌ترین رزولوشن‌ها، از جمله  تصاویر 4k با سرعت فرش ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند و در این رابطه مشکلی دیده نمی‌شود. بسیاری از تلویزیون‌های جدید از رزولوشن 4K تا نرخ نوسازی فقط ۶۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند اما این تلویزیون تا نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز نیز می‌تواند پشتیبانی کند که مزیت بسیار خوبی به خصوص برای گیمرها است. همچنین می‌تواند کروم 4: 4: 4 را نیز به خوبی نمایش دهد که برای وضوح و خوانایی متن خیلی مهم است. برای کار با وضوح 4: 4: 4 ، تلویزیون باید در حالت «PC» باشد و همچنین، Input Signal Plus نیز فعال باشد. ضمناً برای  Input Signal Plus پهنای باند کامل سیگنال لازم است.


کیفیت صدا Q70A

متأسفانه عملکرد تلویزیون سامسونگ Q70A در پخش صدا ممکن است کمی ناامید کننده به نظر برسد؛ این مدل محدوده فرکانسی محدودی خواهد داشت این رو امکان دارد بلندگوهای این دستگاه در پخش صدا در شدت‌های مختلف به خصوص شدت‌های بالای صدا ضعیف عمل می‌کنند. تلویزیون سامسونگ Q70A در خصوص پخش صداهای بیس دار نیز بسیار ضعیف عمل می‌نماید. خوب است اضافه کنیم که این مدل می‌تواند با کیفیت قابل قبولی نویزها و صداهای اضافی زمینه را حذف نماید اما این کیفیت با افزایش شدت صدا، کاهش پیدا می‌کند. به نظر شما آیا خرید ساندبار در کنار تلویزیون ضروری است؟ توصیه می‌کنم با کلیک در اینجا به پاسخ این پرسش دسترسی داشته باشید.

تلویزیون سامسونگ Q70A کیفیت صدای مطلوبی ندارد و قدرت صدای بلندگوهای آن از سایر مدل‌ها ازجمله Q70T نیز ضعیف‌تر است. خروجی صدای باس به آن صورت بلند نمی‌شود. این تلویزیون از قابلیت تصحیح اتاق مجهز است که +Adaptive Sound نام دارد پشتیبانی می‌کند که قادر است میزان صدا را بسته به طراحی اتاق شما تنظیم کند تا شنونده یک صدای سازگار با محتوای به نمایش درآمده باشید.


ویژگی‌های هوشمند Q70A

عملکرد تلویزیون سامسونگ Q70A در خصوص قابلیت‌های هوشمند رضایت بخش و با کیفیت است. شما در این مدل مجهز به نسخه ۲۰۲۱ سیستم عامل هوشمند Tizen خواهید بود که به معنی بهره مندی از انواع اپلیکیشن‌ها با سرعتی بالا است. کار با محیط کاربری تلویزیون سامسونگ Q70A آسان و روان خواهد بود. شما به یک ریموت هوشمند خورشیدی نیز مجهز هستید که می‌تواند تجربه‌ای جذاب‌تر و روان‌تر از کار با محیط کاربری این تلویزیون و اعمال سایر تنظیمات و تغییرات به شما ارائه دهد.

رابط کاربری

رابط کاربری تلویزیون سامسونگ Q70A

تلویزیون سامسونگ Q70A به سیستم عامل تایزن سامسونگ مجهز شده است. رابط کاربری آن بسیار خوب بوده و استفاده از آن نیز بسیار آسان و راحت است و عملکرد آن در تلویزیون‌های سال ۲۰۲۱ حتی راحت‌تر و روان‌تر از تلویزیون‌های سال‌های گذشته ارزیابی می‌شود. در فروشگاه تایزن سامسونگ تمام برنامه‌های مورد نیاز شما موجود است و می‌توانید آن‌ها را دانلود و استفاده کنید البته ممکن است برخی از قابلیت‌ها یا برنامه‌های ارائه شده در کشور ما محدود شده باشد.

برنامه‌ها

فروشگاه تایزن دارای برنامه‌های بسیار زیادی است و سامسونگ سعی کرده تا تمام برنامه‌هایی را که کاربران نیاز دارند، در آن قرار دهد. البته امکان دارد فروشگاه تایزن به پرباری و گستردگی سیستم عامل اندروید تی‌وی نباشد اما در هر صورت قادر است قابلیت‌های مختلفی را در اختیار شما قرار دهد. برنامه‌های تایزن به راحتی روی این تلویزیون بارگیری و اجرا می‌شوند و از این نظر نیز تصور نمی‌شود که با مشکلی مواجه شوید.

ریموت هوشمند

تلویزیون سامسونگ Q70A از دستگاه کنترل از راه دور جدیدی بهره می‌برد که دیگر از باتری‌های قدیمی یک بار مصرف استفاده نمی‌کند بلکه به باتری شارژی مجهز شده است. باتری این دستگاه را به دو طریق می‌توان شارژ کرد، یکی از طریق پنل خورشیدی که در پشت دستگاه ریموت کنترل تعبیه شده است. این پنل خورشیدی با هر مقدار نور موجود، باتری را شارژ می‌کند و همچنین از طریق کابل USB-C نیز می‌توان نسبت به شارژ این ریموت هوشمند اقدام کرد. البته هیچ کابلی برای این دستگاه ارائه نمی‌شود. این ریموت کنترل شامل دکمه‌های میانبر برای برنامه‌های آنلاین محبوب دارد و همچنین می‌توانید کلیه‌ی تنظیمات مورد نیاز خود را با آن انجام دهید.

تلویزیون سامسونگ q70a برای انجام تنظیمات تلویزیون فقط یک دکمه روی تلویزیون تعبیه کرده است. این دکمه زیر لوگوی Samsung در سمت راست قسمت پایین فریم قرار گرفته است. با همین یک دکمه می‌توانید کارهایی از قبیل روشن، خاموش کردن، تغییرات حجم صدا، تغییر کانال‌های تلویزیونی و تغییر پورت‌های ورودی را انجام دهید.

لوازم جانبی

لوازم جانبی

در داخل کارتن تلویزیون سامسونگ Q70A نیز همانند سایر دستگاه‌های وسایلی ازجمله دستگاه کنترل از راه دور، کتابچه‌ی راهنمای کاربر و کابل برق این دستگاه موجود است. در مشخصات این تلویزیون ذکر شده که مقدار برق مصرفی آن در صورتی که تنظیمات در حد وسط قرار داشته باشند، حدود ۴۵ وات انرژی مصرف می‌کند اما چنانچه این تنظیمات از قبیل روشنایی، میزان حجم ولوم صدا و… روی حداکثر قرار داشته باشد، نهایتاً ۱۴۹ وات برق مصرف می‌کند.

قیمت تلویزیون سامسونگ Q70A

در حال حاضر اغلب سایزهای کیولد Q70A در ایران موجود بوده که جهت استعلام قیمت دقیق می‌توانید از لینک قرار گرفته در جدول زیر استفاده کنید؛ این تلویزیون میان رده نسبت به امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است و بیشتر با مدل‌های NANO90 ال جی و X90J سونی مقایسه می‌شود.

مـــــــــــدل قیمت تـاریخ آپدیت استعلام قیمت
تلویزیون سامسونگ 55Q70A ۲۲.۷۰۰.۰۰۰ کلیک کنید
تلویزیون سامسونگ 65Q70A ۳۱.۵۰۰.۰۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
تلویزیون سامسونگ 75Q70A ۵۶.۵۰۰.۰۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
تلویزیون سامسونگ 85Q70A ۷۵.۵۰۰.۰۰۰ ۱۴۰۰/۱۲/۰۹

مقایسه کیولد Q70A با رقبا

تلویزیون سامسونگ Q70A یک تلویزیون میان رده با عملکرد مناسب ارزیابی می‌شود که اگرچه فاقد ویژگی‌هایی نظیر لوکال دایمینگ است، اما نسبت کنتراست فوق‌العاده بالایی را به نمایش می‌گذارد. تلویزیونی که نقد و بررسی آن انجام شد نسخه‌ی ۵۵ اینچی تلویزیون سامسونگ Q70A بود اما این تلویزیون در سایزهای دیگری نیز تولید می‌شود که ازجمله می‌توان به سایزهای ۶۵، ۷۵ و ۸۵ اشاره کرد اما انتظار می‌رود نتایج این بررسی برای تمام اندازه‌های این نسخه یکسان باشد. همچنین، تلویزیون‌های کیولدی که سامسونگ از این سری در اروپا عرضه می‌کند ممکن است با نسخه‌هایی که در آمریکای شمالی ارائه می‌دهد، دارای تفاوت‌هایی باشند اما انتظار می‌رود مدل‌های اروپایی عملکرد مشابهی داشته باشند، اگرچه نمی‌توان اطمینان داشت. نکته‌ی آخر هم این که توجه داشته باشید که برخی از آزمایشات، مانند یکنواختی خاکستری، می‌تواند بین واحدهای مختلف متفاوت باشد.

مقایسه Q70A و X90J

video
play-sharp-fill

دو تلویزیون Q70A از برند سامسونگ و تلویزیون X90J سونی در سال ۲۰۲۱ رقابت تنگاتنگی را با هم سپری کردند به نحوی که بسیار از کاربران بین این دو مدل بسیار دو دل بودند. در ادامه ویدیوی مقایسه این دو برای شما بارگذاری شده که قابلیت‌ها و ويژگی‌های مختلفی در حیطه آزمایش قرار گرفته لذا توصیه می‌کنم حتما اگر بین این دو مدل مردد هستید، نظاره‌گر ویدیوی مقایسه تلویزیون Q70A‌ و X90J باشید.

مقایسه‌ی تلویزیون Q70A و Q80A

کیولد Q80A و Q70A دو محصول سال ۲۰۲۱ از برند سامسونگ هستند که از عملکرد خوبی برخوردار هستند اما نکته قابل توجه در مورد این دو کیولد تفاوت در پنل‌های آنها بوده به نحوی که Q80A دارای یک پنل ADS است که زاویه دید آن بسیار گسترده‌تر از Q70A خواهد بود؛ با این حال، Q70A دارای پنل VA با نسبت کنتراست بسیار بهتر و یکنواختی سیاه بهبود یافته است. اگرچه Q80A دارای قابلیت لوکال دایمینگ است و Q70A از این ویژگی برخوردار نیست، اما Q70A به دلیل کنتراست بالاتری که ارائه می‌دهد، برای تماشای محتوا در مکان‌های کم نور و تاریک انتخاب بهتری است. کیولد سامسونگ Q80A در اندازه‌های ۵۵، ۶۵، ۷۵ و ۸۵ اینچ عرضه می‌شود که از بیشینه روشنایی بهتری در محتواهای HDR نسبت به Q70A برخوردار است که می‌تواند در نمایش جزئیات تصویر عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد.

مقایسه‌ی تلویزیون Q70A و Q80T

کیولد سامسونگ Q80T در کل کمی بهتر از تلویزیون سامسونگ Q70A است زیرا اگرچه از نسبت کنتراست کمتری برخوردار است اما به دلیل استفاده از لایه «Ultra Views Angle» دارای زاویه‌ی دید بسیار گسترده‌ای است و همچنین، از فناوری لوکال دایمینگ بهره می‌برد که باعث می‌شود تا رنگ سیاه، به خصوص در مکان‌های تاریک و کم‌نور بسیار غلیظ‌تر نمایش داده شود. در حالی که Q70A از چنین مواردی پشتیبانی نمی‌کند. متأسفانه عملکرد لوکال دایمینگ و روشنایی HDR کیولد Q80T ممکن است در حالت «Game Mode» کمی با ضعف مواجه شود. همچنین از آنجا که Q80T در محتواهای HDR از Q70A روشن‌تر می‌شود، در کل تجربه HDR بهتری را ارائه می‌دهد.

مقایسه‌ی تلویزیون Q70A و Q70T

تلویزیون سامسونگ Q70A جانشین کیولد سامسونگ Q70T  شده که در بعضی موارد همانند میزان ضخامت بهبود‌هایی را به همراه داشته اما آن قدری که انتظار دارید یک گام بزرگ رو به جلو به شمار نمی‌آید. بزرگ‌ترین پیشرفت این تلویزیون، زمان پاسخگویی آن بوده که در بخش نمایش و پخش محتوا به آن پرداختیم. Q70T نیز زمان پاسخ مناسبی دارد اما احتمالاً برای مسابقات رقابتی گیمرها به اندازه کافی خوب نیست، در حالی که Q70A به طور قابل توجهی زمان پاسخگویی سریع‌تری را ارائه می‌دهد و در نتیجه تاری حرکت کمتری ایجاد می‌کند. Q70A همچنین در محتواهای HDR از روشنایی بهتری برخوردار بوده در نتیجه آن تجربه کلی بهتر HDR را به همراه دارد و نور پس زمینه‌ی آن با فرکانس بسیار بالاتری نسبت به Q70T عمل می‌کند، که برای کسانی که به لرزش نور پس زمینه خیلی حساس هستند خبر خوبی است. کیولد سامسونگQ70T در اندازه‌های ۵۵، ۶۵، ۷۵، ۸۲ و ۸۵ اینچ در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

مقایسه‌ی تلویزیون Q70A و Q60A

تلویزیون سامسونگ Q70A، در کل از کیولد سامسونگ Q60A عملکرد و قابلیت‌های بهتری را نشان می‌دهد. با وجود آن که هر دو از پنل VA استفاده می‌کنند و از زاویه‌ی دید مشابهی برخوردار هستند اما Q70A دارای نسبت کنتراست بالاتر، زمان پاسخگویی سریع‌تر، پنل ۱۲۰ هرتز و ویژگی‌های اضافی مانند VRR و ALLM  برخوردار است و همچنین از پورت ورودی HDMI2.1 برخوردار است که برای گیمرهایی که دارای کنسول‌های پیشرفته هستند، خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای است زیرا این پورت ورودی از سرعت ورودی بسیار بیشتری پشتیبانی می‌کند که یکی از گزینه‌های مورد علاقه‌ی گیمرها است. در عوض، اما کیولد Q60A به نرخ تازه سازی تصویر ۶۰ هرتز محدود شده است و بیشتر قابلیت‌های اضافی را ندارد. با این حال، در اندازه‌های کوچک‌تر از تلویزیون سامسونگ q70a موجود است که برای بسیاری از خریداران که به هر دلیلی نمی‌توانند یا نمی‌خواهند تلویزیون سایز بسیار بزرگ داشته باشند، می‌توانند یکی از اندازه‌های کوچک‌تر را انتخاب کنند. این مدل در نسخه‌های ۴۳، ۵۰، ۵۵، ۶۰، ۶۵، ۷۰، ۷۵ و ۸۵ اینچ عرضه می‌شود.


آموزش اتصال اینترنت به تلویزیون سامسونگ Q70A

آموزش ریست فکتوری تلویزیون سامسونگ Q70A

آموزش کانال یابی تلویزیون سامسونگ Q70A

فعال سازی و غیر فعال سازی حالت فروشگاهی در کیولد Q70A


تلویزیون سامسونگ Q70A بخرم یا نخرم؟

در کل باید گفت که تلویزیون سامسونگ Q70A به عنوان نمونه‌ای ارتقا یافته از مدل‌های پیشین سامسونگ محسوب می‌شود که می‌تواند کیفیت مناسب و رضایت بخش را در سایر موقعیت‌ها در اختیار شما قرار دهد. شما تا به اینجا توانسته‌اید به طور دقیق با عملکرد این مدل در سایر بخش‌ها آشنا شوید. خوب است با توجه به نیاز خود و اولویت‌هایی که در نظر دارید این مدل را بررسی نموده و دست به انتخاب نهایی خود بزنید. کیفیت تلویزیون سامسونگ Q70A میان رده ارزیابی می‌شود و برای استفاده‌های معمول گزینه‌ای مناسب خواهد بود؛ در کل می‌توان گفت Q70A از جمله محصولاتی بوده که با توجه به برچسب قیمتی آن، امکانات مناسبی را در اختیار کاربرد قرار داده و می‌تواند رضایت خریدار را به خود جلب کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4]

حتما ببینید

تلویزیون سونی X90L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X90L سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. …

2 نظر

  1. علی

    Q70aگزینه بسیار خوبیه برای خرید از تیم تحقیقاتی بابت اطلاعات جامع و کامل متشکرم

    • سردبیر

      با تشکر از اظهار نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *