QLED چیست

QLED چیست؟ | فناوری کیو ال ای دی را بهتر بشناسیم

QLED چیست؟

QLED (کیولد) یکی از تکنولوژی‌های رونمایی شده توسط کمپانی سامسونگ بوده که توانسته سهم عمده‌ای از فروش تلویزیون‌های برتر سال را به خود اختصاص دهد؛ اما حال این سؤال پیش می‌آید که QLED به چه معنی است؟ قابلیت و کارایی آن چیست؟ و در واقع چه تفاوتی با LED های موجود در بازار دارد؟ در این مطلب از سلام‌ بابا ضمن اشاره به این سؤال که QLED چیست به بیان نقاط قوت و ضعف آن نیز برای شما می‌پردازیم و جهت آشنایی بیشتر در پایان بهترین تلویزیون‌های کیولد (QLED) سامسونگ که هم اکنون در بازار ایران موجود هستند را برای شما معرفی می‌کنیم پس تا پایان همراه ما باشید. 

کمپانی کره‌ای سامسونگ در نمایشگاه CES 2017 از نسل جدید تلویزیون‌‌های خود تحت عنوان QLED رونمایی کرد؛ این اتفاق را می‌توان به عنوان جهشی بزرگ در کیفیت تصویر نمایشگرها به حساب آورد که ممکن است برخی این تکنولوژی را شبیه به OLED ها بدانند اما در واقع هر دو به نوعی رقیب همدیگر محسوب می‌شوند و در حال حاضر به عنوان برترین تکنولوژی‌های موجود در تلویزیون‌ها شناخته می‌شوند.

فناوری QLED 

استفاده از تکنولوژی کوانتوم دات در پنل LED باعث شده تا سامسونگ این سری از تلویزیون‌‌های جدید خود را تحت عنوان QLED به بازار عرضه کند که در واقع  ترکیبی از کلمات Quantom dot + LED = QLED هستند. فناوری QLED در اصل نسل سوم کوانتوم دات در تلویزیون‌‌های سامسونگ به شمار می‌آید که شما می‌توانید نسل‌های پیشین آن را در مدل‌‌های SUHD سال‌های 2015 و 2016 هم مشاهده کنید. تکنولوژی QLED سامسونگ یک رقیب جدی برای OLED های ال جی به شمار می‌آید که سامسونگ سعی دارد با رونمایی نسل جدید این تلویزیون‌ها یعنی QD-OLEDها به تسلط OLEDها در بازار خاتمه دهد.

تلویزیون سامسونگ کیولد

کیولد چیست؟

اگر به دنبال یک تلویزیون جدید هستید؛ به ویژه از برند سامسونگ، دانستن پاسخ این سؤال مهم است. تکنولوژی کوانتوم دات در تلویزیون‌ها با قرار دادن یک لایه از نقطه‌های کوانتومی، روی نور پس‌ زمینه‌ی یک پنل LED معمولی کار می‌کند. این لایه از ذرات بسیار ریزی تشکیل شده که هر کدام از این ذرات با توجه به سایزشان (بین 2 تا 10 نانومتر)، نور جداگانه‌‌ای از خود ساطع می‌کند. در واقع اندازه این ذرات، طول موج نور ساطع‌ شده از آن‌ها را تعیین می‌کند و به این صورت رنگ‌های مختلف ایجاد می‌شوند. سامسونگ ادعا کرده که نقطه‌های کوانتومی توانایی تولید بیش از یک میلیارد رنگ متفاوت را دارند که به نوبه خود بسیار عالی و چشم‌نواز است. در نتیجه تلویزیون‌های QLED که از فیلتر نقطه کوانتومی فلزی استفاده می‌کنند می‌توانند تنوع رنگ و کنتراست تصاویر نمایشی را تا حد زیادی بهبود ببخشند. برای خرید بهترین تلویزیون‌های کیو ال ای دی به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه کنید. 

مقایسه QLED و LED

طیف رنگی و یکنواختی مشکی بهتر که هر دو از مشکلات تلویزیون‌های LED به شمار می‌آید در تلویزیون‌های QLED تا حد زیادی بهبود یافته‌اند. با نوآوری QLED رنگ مشکی به صورت عمیق‌تری به نمایش گذاشته می‌شود و علاوه بر این رنگ‌ها بهتر و جذاب‌تر به تصویر کشیده می‌شوند؛ همچنین کیولدها از زاویه دید گسترده‌تری برخوردار می‌باشند یعنی در صورتی که از کناره‌ها یا به طور غیر مستقیم به تلویزیون بنگرید، کیفیت تصاویر به صورت بهتری نسبت به LEDها نمایش داده می‌شود. نقطه‌های کوانتومی روشی متفاوت را برای تولید رنگ صفحه نمایش به کار می‌برند؛ به زبان ساده تر این نقاط قطری بین 2 تا 10 نانومتر دارند بنابراین بسته به اندازه آن‌ها رنگ‌های مختلفی تولید می شود. به عنوان مثال کوچکترین نقطه‌ها روی رنگ آبی متمرکز هستند و دیگر نقاط بزرگتر به نمایش رنگ قرمز می‌پردازند. نکته کلیدی که در مورد کوانتوم دات حائز اهمیت بوده این است که قادر به تولید رنگ های اصلی اشباع و دقیق‌تر نسبت به LEDهای آبی هستند که می‌توانید شاهد تولید طیف رنگی گسترده‌تری باشید.

مقایسه QLED و OLED 

OLED مخفف دیود ساطع کننده نور است یعنی هر بخش آن به صورت مستقل در صفحه نمایشگر نور ساطع می‌کند و جداگانه خاموش و روشن می‌شود. نکته‌ دیگری که در مورد OLEDها مطرح است احتمال پیکسل سوختگی یا ماندگاری تصویر است یعنی اگر تلویزیون شما برای مدتی طولانی روی یک تصویر ثابت بماند احتمال درج شدن بعضی از جزئیات بر روی پنل وجود دارد که گاهی این مشکل ممکن است به صورت دائمی روی آن باقی بماند. تکنولوژی کیولد با روشنایی بالا و خیره‌کننده خود نسبت به اولد به طور مثال در اتاق‌های تاریک عملکرد بهتری خواهد داشت. از مزیت‌های دیگر QLED ها می‌توان به پایین بودن قیمت آن نسبت به OLED ها اشاره کرد.

مزایا و معایب QLED

نقاط قوت کیولدها

✅ بهره‌وری انرژی

✅ طول عمر بیشتر

✅ پنل نازک‌تر و سبک‌تر

✅ دقت رنگ و اوج روشنایی بالا

نقاط ضعف کیولد ها

🔴 قیمت بالاتر نسبت به LEDها

🔴 رنگ آبی در آن‌ها خلوص کمتری دارد

🔴 در کل می‌توان گفت QLEDها نسبت به OLEDها از نسبت کنتراست، زمان پاسخگویی و زاویه دید ضعیف‌تری برخودار است.

تلویزیون کیولد

تلویزیون سامسونگ کیولد

در نسل سوم تلویزیون‌های کوانتوم دات که QLED نامیده شدند، ذرات سازنده آن‌ها تغییر پیدا کردند به طوری که حالا مجهز به هسته‌‌های آلیاژی جدید و پوسته فلزی هستند که این مورد باعث افزایش دقت رنگ در روشنایی بالا شده و در نتیجه رنگ‌ها، واقعی‌تر به نظر می‌رسند. این قابلیت باعث شده حجم‌ رنگ‌ها نسبت به قبل بهبود یافته و در این زمینه ادعا شده که توانایی بیشتری نسبت به OLED ها دارا می باشند. با استفاده از این فناوری کیولد، دقت رنگ‌های تولید شده در بخش‌هایی از صفحه‌ نمایش که نور زیادی دارند، نسبت به قبل بیشتر می‌شود و به زبان ساده QLED از این نظر نسبت به OLED رنگ‌هایی با دقت بالاتر تولید می‌کند. طبق گفته سامسونگ، تلویزیون هوشمند QLED جدید این شرکت، نخستین تلویزیونی است که می‌تواند 100 درصد حجم رنگ‌های استاندارد «DCI-P3» را به نمایش بگذارد.

حجم رنگ در تلویزیون QLED

تلویزیون کیولد سامسونگ

حجم رنگ یک تلویزیون بر اساس ترکیبی از دو فاکتور وسعت میدان رنگی (color gamut) و سطح روشنایی (brightness) پیکسل‌ها سنجیده می‌شود. وسعت میدان رنگ نشان دهنده میزان تنوع طیف‌های رنگی است که یک نمایشگر قادر به تولید آن‌ها است. بنابراین ترکیب تنوع رنگی و حداکثر میزان روشنایی یک نمایشگر، حجم رنگی آن را مشخص می‌کنند.


بهترین تلویزیون های کیولد سامسونگ موجود در بازار

شرکت نام آشنای سامسونگ با عرضه و تولید تلویزیون‌های جدید که دارای فناوری‌ها و طراحی‌های متفاوت و کارآمدتر از قبل هستند طرفداران خود را غافل‌گیر می‌کند. این کمپانی در نمایشگاه CES 2021 تلویزیون‌های فوق‌العاده‌ی خود را به نمایش گذاشت. ما در ادامه به بهترین مدل‌های کیولد سامسونگ که در حال حاضر در بازار ایران موجود هستند می‌پردازیم تا با QLEDها بیشتر آشنا شوید و چنانچه قصد خرید یکی از مدل‌های آن را در سر دارید، با مطلع شدن از ویژگی‌ها و مشخصات هر یک، بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

Q80B

تلویزیون سامسونگ Q80B

امتیاز کلی: 7.7

امتیاز فیلم: 7.1

نمایش تلویزیون: 8.1

ورزش: 8.0

بازی های ویدیویی: 7.9

فیلم اچ دی آر: 7.1

بازی اچ دی آر: 7.9

مانیتور: 8.6

تلویزیون سامسونگ Q80B از محصولات سری 8 در سال 2022 می باشد.  تلویزیون Q80B از محصولات جدیدی است که نمونه آن با نام اختصاری Q80A در سال 2021 معرفی شده بود و اکنون  با پیشرفت‌های جدیدی در این تلویزیون مواجه هستیم که به بازار عرضه شده و مانند گذشته مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته است. تلویزیون Q80B یک تلویزیون 4K سامسونگ با صفحه نمایش QLED مناسب استفاده خانگی و معمولی، بازی و گیمینگ و تماشای حرفه ای فیلم است و با مونتاژ کشور مصر و اسلواکی وارد کشور شده و در سایزهای 50 ، 55 ، 65 ، 75 و 85 اینچ موجود می باشد. سامسونگ در این تلویزیون برای بهبود بخشیدن به تصاویر و صحنه‌های اکشن در کنسول‌های بازی و فیلم‌های هیجانی از نرخ نوسازی در تصویر 120 هرتز پشتیبانی کرده که می‌تواند برای گیمرها و علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای بسیار جالب توجه باشد. در کنار این‌ها صفحه نمایش QLED نیز مانند سری‌های 2021 تا حدودی رتبه بالای آن در سال 2022 کاسته و آن را به یک تلویزیون میان‌رده خوب تبدیل کرده است. همچنین این تلویزیون از فرمت های +HDR10 و HLG پشتیبانی می کند، دارای قدرت خروجی صدا 60 وات است، مناسب کنسول بازی نسل نهم می باشد و دارای 4 عدد پورت HDMI 2.1 می باشد. تلویزیون Q80B دارای گیرنده دیجیتال داخلی (DVB-T2)، گیرنده دیجیتال خارجی (DVB-S2) و گیرنده دیجیتال کابلی (DVB-C) نیز می باشد. 

در کنار این فناوری‌ها وجود رابط‌های کاربری متعدد مانند HDMI و USB یکی از ضروری‌ترین نیاز کاربران را به خوبی پاسخگو بوده است که می‌تواند بسیار کاربردی باشد. تلویزیون فوق یک مدل کاملا مشابه با نام Q83B نیز دارد که در رنگ محصول و برخی از ویژگی ها با آن متقاوت است، سامسونگ این مدل را برای مناطق خاصی (کشور دانمارک، نروژ، سوئد و فنلاند) که به اسکاندیناوی معروف هستند عرضه کرده است که در مقایسه با تلویزیون گفته شده سیستم صوتی و Local Dimming بهتری دارد. در صورتی که به یک تلویزیون ارزان قیمت تر برای تماشای حرفه ای فیلم یا انجام بازی هستید، می توانید به سراغ تلویزیون سامسونگ Q70B بروید. اما اگر به تلویزیون مینی ال ای دی یا Neo QLED برای تماشای فیلم و انجام بازی بصورت حرفه ای نیاز دارید، ما تلویزیون سامسونگ QN85B را به شما پیشنهاد می کنیم. البته اگر به دنبال یک تلویزیون لوکس نیز هستید، می توانید به سراغ تلویزیون سامسونگ LS03B بروید که از سری فریم بوده و تفاوت های زیادی با این تلویزیون دارد.

Q70C

تلویزیون سامسونگ Q70C

امتیاز کلی : 8.1 امتیاز فیلم : 8.8
بازی های ویدیویی: 8.6 فیلم اچ دی آر : 8.2
نمایش تلویزیون : 7.6
ورزش : 7.5
بازی اچ دی آر : 8.4
مانیتور : 8.0

تلویزیون سامسونگ Q70C یکی از تلویزیون های 2023 و جزو تلویزیون های سری 7 و QLED سامسونگ محسوب می شود. تلویزیون Q70C جزو ارزان ترین تلویزیون های گیمینگ با رفرش ریت 120 هرتز سامسونگ می باشد. این تلویزیون برای استفاده های حرفه ای مانند گیمینگ و تماشای فیلم و سریال کاملا مناسب است. این تلویزیون مشابه تلویزیون سامسونگ Q77C است، تنها از نظر رنگ پایه و برخی تکنولوژی ها با آن تفاوت دارد. تلویزیون سامسونگ Q70C مدل جدیدتر و جایگزین تلویزیون سامسونگ Q70B است که سال گذشته معرفی شده بود. تلویزیون سامسونگ Q70C دارای صفحه نمایش QLED و کیفیت تصویر 4K می باشد.

این تلویزیون دارای نور پس زمینه Edge LED و پنل VA است.از تکنولوژی Local Dimming برخوردار نیستند. سامسونگ برای جبران این قضیه از تکنولوژی Supreme UHD Dimming در این تلویزیون کمک گرفته است تا نور پس زمینه را کنترل کرده و کنتراست تصویر لازم را در اختیار شما قرار دهد. همچنین این محصول از تکنولوژی Dual LED نیز برخوردار است تا به کمک نمایش بهتر رنگ های گرم و سرد، جزئیات و عمق بیشتری از تصویر را ارائه دهد. برای پردازش صدا و تصویر از پردازشگر Quantum Processor 4K استفاده می کند. این پردازشگر به کمک دو تکنولوژی 4K Upscaling و AI Upscale با حذف نویز و افزایش رزولوشن تصاویر، می تواند حتی محتوای کیفیت پایین (2K و 1080p) را نیز با کیفیت تصویر 4K نمایش دهد. دارای 4 پورت HDMI 2.1 است و با توجه به اینکه می تواند بازی های 4K را با سرعت 120 فریم بر ثانیه نمایش دهد، گزینه مناسبی برای کنسول های بازی نسل نهم به شمار می رود. دارای جدید ترین نسخه از سیستم عامل تایزن یعنی نسخه 7 می باشد که البته از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با نسخه قبلی آن ندارد. این محصول مجهز به اینترنت اشیاء (IoT) و داشبورد هوشمند SmartThings است و این امکان را به شما می دهد تا بتوانید لوازم خانگی و خانه هوشمند خود را از طریق تلویزیون مدیریت کنید. همچنین می توانید با نصب برنامه SmartThings بر روی موبایل خود، تلویزیون را نیز کنترل کنید.

 

Q70B

تلویزیون سامسونگ Q70B

امتیاز کلی: 8.2

امتیاز فیلم: 8.8

نمایش تلویزیون: 7.6

ورزش: 7.6

بازی های ویدیویی: 8.7

فیلم اچ دی آر: 8.4

بازی اچ دی آر: 8.5

مانیتور: 8.1

 Q70B QLED یک تلویزیون با کیفیت 4k  از سری 7 در سال QLED 2022 سامسونگ است. این تلویزیون با مدل کامل QAQ70BAKXXT مونتاژ مصر و ویتنام (سفارش تایلند) وارد ایران شده و موجود می باشد. تلویزیون سامسونگ Q70B اساساً یک تلویزیون جذاب است که تقریباً  بر اساس این اصل ساخته شده است که تلویزیون های نازک تقاضای بیشتری دارند. قاب اطراف صفحه نمایش بسیار باریک است. Q70B گزینه بسیار جذابی برای نصب دیواری می باشد و ظاهر روی صفحه نمایش آن به طرز خوشایندی جمع و جور است. عملکرد خوبی برای اکثر استفاده‌ها مانند استفاده خانگی و گیمینگ و تماشای حرفه ای فیلم ارائه می‌کند. این تلویزیون دارای نرخ رفرش 120 هرتز بالا و زمان پاسخگویی مناسب است. . تلویزیون QLED سامسونگ  Q70B از نور پس زمینه Edge LED و پنل VA برخوردار می باشد. استفاده از پنل VA باعث شده است این تلویزیون رنگ های تیره را عمیق تر و واقعی تر نمایش دهد اما متاسفانه زاویه دید آن محدود تر است. شرکت سامسونگ از تکنولوژی جدید LED Clear Motion  در این محصول استفاده کرده است و به کمک آن می تواند نور پس زمینه را کنترل کرده و صحنه های سریع را واضح و روان نمایش دهد. تلویزیون هوشمند سامسونگ Q70B از سیستم عامل تایزن برخوردار است. فرقی نمی کند موبایل شما اندرویدی باشد یا iOS، می توانید آن را به صورت بیسیم به این تلویزیون متصل کنید، محتوای مورد نظر خود را روی تلویزیون به اشتراک بگذارید. تلویزیون مذکور در سایزهای 55 ، 65 ، 75 و 85 در بازار موجود است، همچنین دارای قدرت خروجی صدا 20 وات با دو کانال صدا است، مناسب برای کنسول بازی نسل نهم و دارای 4 عدد پورت HDMI 2.1 نیز می باشد.

در این تلویزیون نرخ نوسازی به شکل فوق‌العاده‌ای ارتقا یافته، و از 60 هرتز به 120 هرتز ارتقا داده شده است. گذشته از این درگاه‌های ارتباطی HDMI2.0 به HDMI2.1 ارتقا یافته‌اند و این تلویزیون به یک نمایشگر گیمینگ تبدیل شده است. اگر به تلویزیون گیمینگ بهتری نیاز دارید می توانید به سراغ تلویزیون سامسونگ Q80B بروید. اما اگر به دنبال تلویزیون ارزان تری برای مشاهده فیلم و سریال و استفاده خانگی و روزمره هستید، پیشنهاد ما تلویزیون سامسونگ Q60B می باشد.

Q60C

تلویزیون سامسونگ Q60C

امتیاز کلی : 7.1 امتیاز فیلم : 6.8
بازی های ویدیویی: 7.2 فیلم اچ دی آر : 7.1
نمایش تلویزیون : 6.9
ورزش : 6.9
بازی اچ دی آر : 7.4
مانیتور : 7.1

تلویزیون سامسونگ Q60C جزو تلویزیون های سری 6 و 2023 سامسونگ به حساب می آید. تلویزیون سامسونگ Q60C برای استفاده معمولی و تماشای برنامه های روزمره تلویزیونی و تماشای فیلم و سریال به صورت حرفه ای نیز گزینه مناسبی می باشد. این محصول مدل مشابه تلویزیون سامسونگ Q65C می باشد و به جز تفاوت در منطقه جغرافیایی، طراحی پایه و برخی از تکنولوژی ها فرق خاصی با یک دیگر ندارند. تلویزیون Q60C را می توان یکی از ارزان ترین تلویزیون های QLED سامسونگ با کیفیت تصویر فورکی در سال 2023 عنوان نمود. این تلویزیون محصول جایگزین Q60B است. تلویزیون Q60C مجهز به پنل VA می باشد. پنل های VA در مقایسه با پنل های IPS به صورت ذاتی کنتراست تصویر بهتر و زاویه دید محدودتری دارند. متاسفانه این مدل تکنولوژی تاریکی موضعی (Local Dimming) برای کنترل نور پس زمینه به صورت منطقه ای ندارد.

این تلویزیون مجهز به 3 درگاه HDMI 2.0 است و مشابه مدل سال گذشته خود درگاه HDMI 2.1 ندارد. تلویزیون مذکور امکانات و ویژگی های اولیه گیمینگ را دارد و به لطف برخورداری از حالت بازی و منوی Gaming Hub و تکنولوژی ALLM تجربه رضایت بخشی را هنگام بازی برای کاربر رقم می زند. این تلویزیون مجهز به سیستم عامل Tizen 7 می باشد که نسبت به قبل بهبود هایی یافته است. تلویزیون مذکور قابلیت نصب برنامه های مخصوص به سیستم عامل تایزن را دارد و نمی توانید برنامه های اندرویدی را روی آن نصب نمایید. همچنین دارای سیستم صوتی 2 کاناله شامل 2 بلندگوی 10 وات می باشد و در مجموع صدایی با توان خروجی 20 وات را در اختیار کاربر قرار می دهد که برای تلویزیونی با این ابعاد راضی کننده است. تلویزیون سامسونگ Q60C دارای زبان طراحی AirSlim است و ضخامت بدنه و حاشیه صفحه نمایش کمی دارد. سامسونگ این محصول را شبیه به مدل سال قبل خود طراحی کرده است و از این نظر شاهد تفاوت خاصی نیستیم. پایه های این مدل به صورت خطی در دو طرف تلویزیون نصب می شوند و از جنس پلاستیک می باشند.

 

Q60B

تلویزیون سامسونگ Q60B

امتیاز کلی: 7.8 امتیاز فیلم: 8.6
نمایش تلویزیون: 7.6 ورزش: 7.0
بازی های ویدیویی: 7.9 فیلم اچ دی آر: 8.1
بازی اچ دی آر: 7.9 مانیتور: 7.0

تلویزیون سامسونگ Q60B QLED یکی از تلویزیون های سامسونگ در سری 6 سال 2022  است. این تلویزیون برای استفاده روزمره و تماشای فیلم به صورت حرفه ای گزینه مناسبی است. تلویزیون Q60B در واقع ارزان ترین تلویزیون 4K سامسونگ با صفحه نمایش QLED در سال 2022 محسوب می شود که با مونتاژ کشور مصر و مجارستان وارد کشور شده و در سایزهای 43 ، 55 ، 65 ، 75 و 85 اینچ موجود می باشد. این تلویزیون مجهز به پنل VA و رفرش ریت 60 هرتز است. تلویزیون مذکور دارای صفحه نمایش QLED با نور پس زمینه Edge LED است. از  پهنای باند HDMI 2.1 یا نرخ نوسازی متغیر (VRR) پشتیبانی می کند که اکثر مدل های QLED رده بالاتر از آن برخوردار هستند. با این حال، همچنان با پلتفرم هوشمند تایزن همراه است که استفاده از آن آسان است و تعداد زیادی برنامه برای دانلود در دسترس قرار داده است. همچنین این تلویزیون از فرمت های HDR10 و HLG پشتیبانی می کند، دارای قدرت خروجی صدا 20 وات است، مناسب کنسول بازی نسل هشتم می باشد و دارای 3 عدد پورت HDMI 2.0 می باشد. تلویزیون Q60B دارای گیرنده دیجیتال داخلی (DVB-T2)، گیرنده دیجیتال خارجی (DVB-S2) و گیرنده دیجیتال کابلی (DVB-C) نیز می باشد. 

تلویزیون Q60B برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی یا ورزش‌ها در اتاق‌های پرنور خوب است، زیرا دارای حداکثر روشنایی و کنترل انعکاس مناسب است و به دلیل عملکرد عالی در اتاق تاریک، برای بازی یا تماشای محتوای HDR مناسب است. این تلویزیون پایین تر از مدل Q70B QLED سامسونگ قرار دارد و جایگزین Q60A QLED سامسونگ از سال 2021 شده است. در صورتی که بودجه بیشتری دارید و علاوه بر استفاده معمولی و تماشای فیلم به دنبال تلویزیونی مناسب کنسول بازی نسل نهم هستید، ما تلویزیون سامسونگ Q70B را به شما پیشنهاد می کنیم. اما اگر به دنبال تلویزیون ارزان قیمت تری هستید، می بایست به سراغ تلویزیون BU8500 بروید.

مقایسه کیولدهای سامسونگ

سامسونگ به عنوان اولین تولیدکننده کیولدها در جهان شناخته می‌شود که توانسته تا حدی در این زمینه به خوبی عمل کند و تا حدی نقاط ضعف اولدها را پوشش دهد. در ادامه لیستی از مدل‌های مختلف کیولدهای سامسونگ را در جدول زیر در اختیار شما قرار می‌دهیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کیولیدها و مقایسه آن‌ها با نئوکیولدهای سامسونگ می‌توانید به مطلب”مقایسه QLED های سامسونگمراجعه کنید.

ویژگی ها و مــــدلQ80BQ60CQ70C
تولید کنندهسامسونگسامسونگسامسونگ
سال ساخت202220232023
کشورسازندهکرهکرهکره
کشور مونتاژمصرمصرمصر
قابلیت ضبط✔️✔️✔️
منو فارسی✔️✔️✔️
⬇امتیازات⬇
ترکیبی7.77.17.6
فیلم7.16.87.1
برنامه تلویزیونی8.16.97.5
برنامه ورزشی8.06.97.7
گیمینگ7.97.27.5
فیلم HDR7.17.16.8
بازی HDR7.97.47.8
مانیتور8.67.18.5
⬇مشخصات اصلی⬇
نوع صفحه نمایشQLEDQLEDQLED
نوع پنلVA-ADSVAVA
کیفیت تصویر4K4K4K
⬇طراحی⬇
نوع پایهوسط و خطیدو طرف و خطیوسط و خطی
ضخامت بدنه(cm)5.42.92.8
ضخامت حاشیه(cm)1.11.01.2
کیفیت ساخت7.07.07.9
نرخ تازه سازی120Hz60Hz120Hz
کنتراست6.16.87.8
لوکال دایمینگ✔️
اوج روشنایی SDR8.77.88.5
اوج روشنایی HDR7.45.37.2
طیف رنگ8.08.07.9
حجم رنگ8.07.27.4
یکنواختی خاکستری7.17.46.9
یکنواختی مشکی4.3106.0
انعکاس نور7.37.47.2
کیفیت SD8.0_8
کیفیت HD8.0_8.0
کیفیت Full HD9.0_9.0
کیفیت 4k10_10
کیفیت 8k0.0_0.0
زمان پاسخ دهی8.56.58.0
سرعت تازه سازی متغیر9.409.2
VRR✔️✔️
FreeSync✔️✔️
G-SYNC Compatible
✔️✔️
⬇ورودی⬇
تأخیر در ورودی9.79.79.6
تعداد HDMI4 عدد HDMI 2.13 عدد HDMI 2.04 عدد HDMI 2.1
تعداد USB2 عدد USB 2.02 عدد USB 2.02 عدد USB 2.0
گیرنده خارجی✔️✔️✔️
خروجی نوری صدا11
خروجی هدفون--
ورودی کامپوننت00
خروجی RCA صدا000
ورودی کامپوزیت00
ورودی آنتن222
Ethernet111
ورودی IR000
HDR10✔️✔️✔️
+HDR10✔️✔️✔️
دالبی ویژن
HLG✔️✔️✔️
HDMI 2.0✔️✔️✔️
HDMI 2.1✔️✔️
CEC✔️✔️✔️
HDCP 2.2✔️✔️✔️
USB 3.0
خروجی صدا متغیر
پشتیبانی Wi-Fi ✔️✔️✔️
ARC✔️✔️✔️
eARC
✔️✔️✔️
دالبی اتموس به وسیله eARC
✔️✔️✔️
DTS
⬇صوتی⬇
امتیاز کیفیت صدا7.76.56.4
توان صدا خروجی60w20w60w
⬇قابلیت های هوشمند⬇
رابط کاربری8.58.08.5
سیستم عاملTizenTizenTizen
نسخه6.577
راحتی استفاده آسانآسانآسان
اتصال به موبایل✔️✔️✔️
کنترل صوتی✔️✔️✔️
کنترل روی تلویزیون ✔️✔️✔️
مصرف برق76w44w45w

سخن آخر

به طور کلی می‌توان گفت هدف فناوری کیولد در تلویزیون‌ها تابندگی عالی و روشنایی خیره‌کننده و لذت بیشتر تماشاگر از دیدن برنامه‌های مختلف است. بنابر ادعای شرکت کره‌ای، عناصر فلزی جدیدی که در ساخت نمایشگرهای کوانتوم دات به کار رفته، سبب ارتقای چشمگیر حجم رنگی آن‌ها شده است. برای مثال، با تکنولوژی جدید میزان حداکثر روشنایی تلویزیون‌های جدید سامسونگ از 1500 نیت به 2000 نیت افزایش یافته است. علاوه بر این سامسونگ گفته که زاویه دید پنل‌های QLED و میزان کنتراست آن‌ها نیز به شکل قابل ملاحظه ای نسبت به سایر رقبا بهبود یافته، به طوری که عمیق‌ترین رنگ مشکی در این تلویزیون‌ها قابل مشاهده است. در پایان پیشنهاد می‌کنم برای دیدن مطالب جذاب دیگر به صفحه وبلاگ سلام بابا سر بزنید.

QLED چیست؟
نوعی از فناوری‌های جدید مربوط به صفحه نمایش تلویزیون‌ها بوده که متعلق به شرکت سامسونگ می‌باشد.
QLED یـــا OLED ؟!
بستگی به نیاز و بودجه شما دارد ولی بزرگترین مزیت کیولدها این است که نسبت به اولد ها احتمال پیکسل سوختگی یا ماندگاری تصویر در آنها بسیار کمتر است به همین دلیل به افرادی که زیاد از تلویزیون استفاده می‌کنند توصیه می‌شود که کیولد را انتخاب کنند.
آیا تلویزیون‌های کیولد گران قیمت هستند؟!
بعضی از مدل‌های آن از قیمت بالایی برخوردارند و برخی مدل‌های میان‌رده قیمت مناسب‌تری دارند ولی در کل نسبت به کیفیتی که ارائه می‌دهند از قیمت معقولی برخوردار هستند.
آیا کیولدها ارزش خریدن دارند؟!
می‌توان گفت QLEDها یک گام جلوتر از سایر تلویزیون‌های Ultra HD سامسونگ هستند که از روشنایی و قابلیت‌های بیشتری برخوردار هستند؛ در کل اغلب خریداران از انتخاب خود رضایت داشته به همین دلیل اگر بودجه شما بیشتر از 20 میلیون است خرید تلویزیون کیولد می‌تواند مناسب باشد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

حتما ببینید

Smart Hub در تلویزیون

قابلیت Smart Hub چیست؟

قابلیت Smart Hub چیست؟ ممکن است به هنگام دیدن مشخصات تلویزیون هوشمند سامسونگ با این …

6 نظر

  1. محمودرضا رستمی

    تلویزیونی که جدیداً درست شده با اینکه از نظر قیمتی هیچ جذابیتی نداره و برای ما ایرانی ها بسیار گران هست و قابلیت خرید برای ما وجود ندارد اما نقطه قوت آن این است که دیگر مشکل مموری افکت یادگیری پیکسل سوختگی در صفحه به ندرت پیش خواهد آمد یا اصلا پیش نخواهد آمد زیرا سیستم شبیه ال سی دی از یک بک لایت پرنور تولید رنگ می‌کند. این رنگ‌ها با تحریک المان‌های ریز فلزی (آلیاژ) تولید رنگ می‌کنند و حجم رنگ قرمز و آبی خیلی بالاتر رفته است

  2. Ebi

    سلام وقت بخیر
    من از منو مخفی تنظیمات کارخانه کردم دیجیتالش اصلا نبست جستجوی هوای هم یه کنال سه بدون صدا و وارونه تصویر داره و تنظیمات و کنترل کار نمیکنه فقط کنترل برای تنظیمات مخفی کار میکنه مدل تلویزیون UA43RU7100K هست
    فایل تنظیمات رو یا تصاویرش نمیشه بذارید برام که دستی تنظیمات انجام بدم ممنون میشم

    • ارمان نویدی

      درود برشما
      به احتمال خیلی زیاد نتوانستید کانلا ریست کنید.دوباره ریست کارخانه رو بزنید و در قسمت جستجوی شبکه های دیجیتال تمامی جزئیات را درحالت اتوماتیک بگذارید.
      موفق باشید

  3. کیانوش

    تلویزیون بسیار خوبیه هیچ موردبدی در تلویزیون یافت نشد و عرضم به اونهایی هست که میگن تلویزیون بد اونها یا تلویزیون و ندیدند یا اینکه تلویزیون چینی خریدند

  4. B

    جنسش به درد نمی خوره نخرین من یکی خریدم پیکسلاش سوخته فرستادم سام سرویس هیچ جوابی تا الان ندادند

    • رضا سعیدی

      سلام دوست عزیز . جنسی که شما گرفتید اصل نبوده و منتاژ داخله وگرنه تلویزیون های qled سامسونگ از لحاظ کیفیت ساخت و کیفیت تصویر عالی هستند و تا حال گزارشی از سوختن پیکسل ها در این تلویزیون ها به ما داده نشده .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *