چگونه بفهمیم تلویزیون 4k است؟

چگونه بفهمیم تلویزیون 4K است؟

چگونه بفهمیم تلویزیون 4K است؟

بیشتر کسانی که قصد خرید تلویزیون را دارند کیفیت تصویر برایشان در اولویت است. امروزه بیشتر تلویزیون‌های موجود در بازار قابلیت 4K را پشتیبانی می‌کنند، اما سؤالی که تعدادی از افراد دارند این است که وقتی فروشنده میگوید این تلویزیون 4K هست از کجا بفهمیم که تلویزیون 4K است یا خیر؟ ما در این مطلب از سلام‌ بابا سعی کردیم تا به طور کامل به این سوال جواب بدهیم پس اگر قصد خرید یک تلویزیون جدید با کیفیت 4K را دارید تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

درباره کیفیت تلویزیون 4K

چیزی که کیفیت‌های HD ،SD و 4K را تعریف می‌کند رزولوشن یا تعداد پیکسل‌های موجود در یک صفحه نمایش است و پیکسل در واقع واحدهای کوچکی هستند که هر کدام در حال نمایش یک رنگ هستند و وقتی همه آن‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند یک تصویر کامل را تشکیل و نمایش می‌دهند.

در کیفیت Full HD حداکثر 1920 پیکسل به صورت افقی و 1080 پیکسل به صورت عمودی قابل مشاهده است. پس به همین دلیل به این نوع فرمت 1080 نیز گفته می‌شود. اما در صفحه نمایش‌های 4K، تعداد این پیکسل‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر جایی UHD یا 2160p را مشاهده کردید، این همان 4K است. 3840 پیکسل افقی و 2160 پیکسل در ردیف‌های عمودی تشکیل دهنده یک صفحه نمایش 4K هستند. یکی از دلایلی که نام 4k برای این نوع تلویزیون‌ها انتخاب شده، این است که وضوح این تلویزیون‌ها تقریبا 4 برابر تلویزیون های تمام HD است. بری کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کیفیت HD و سایر کیفیت‌های تلویزیون به مطلب انواع کیفیت صفحه نمایش تلویزیون در وبلاگ سلام بابا مراجعه کنید.

چگونه بفهمیم تلویزیون 4Kاست

 روش‌های تست کیفیت 4K

در تلویزیون 4K روی کارتن آن به صورت چاپی و نه برچسب، کیفیت 4k درج شده است. اما در برخی از تلویزیون‌ها که توسط شرکت تولید کننده به صورت 4k معرفی شده‌اند، کیفیت واقعی کمتر است (مثل تعدادی از تلویزیون های 2017 ال جی که با نام 4k معرفی شده بودند و بعد از تست مشخص شد که کیفیت آن‌ها 2.8K است). شرکت ال‌ جی در این تلویزیون‌‌های LCD خود، سیستم RGBW را به طور کامل پیاده‌ سازی نکرده بود و به جای قرار دادن چهار ساب‌ پیکسل در هر گروه، ساب‌ پیکسل چهارم را در یک توالی ردیفی به پیکسل سفید اختصاص داده بود.

چگونه بفهمیم تلویزیون 4K است

  • اولین روش تست این است که یک برگه کاغذ A5 بردارید، آن را تا کنید و وسط آن را اندازه یک دایره سه سانتی پاره کنید که وقتی شما تا را باز کردید دقیقا وسط کاغذ یک دایره در آمده باشد. سپس یک کلیپ 4K از اینترنت دانلود کنید و در فلش ذخیره کنید و آن را به تلویزیون وصل کنید، و بعد فیلم ضبط شده در فلش را بر روی تلویزیون 4K خود پخش کنید، و زمانی که فیلم یا برنامه در حال پخش است کاغذ را روی تلویزیون قرار دهید، در این صورت تراکم پیکسل کاملاً قابل دیدن است. شما به راحتی نمی‌توانید پیکسل‌های آن را پیدا کنید؛ بلکه باید مدت زیادی به آن خیره شوید تا آن را پیدا کنید. این یک روش عامیانه و اولیه در تلویزیون‌های 4K است که روی کارتن تلویزیون‌های 4K درج شده است.

اگر به طور دقیق‌تر بخواهیم تفسیر کنیم، برای تشخیص میزان کیفیت و تفاوت قائل شدن بین کیفیت 4K و Full HD، لازم است که در فاصله 1.5 متری تلویزیونی 84 اینچی بنشینید که معمولاً در کمتر خانه‌ای پیدا می‌شود. اما اگر شما هم حدوداً تلویزیون های 42 تا 50 اینچی دارید، این فاصله به نیم تا کمتر از یک متر کاهش پیدا می‌کند. نیم متری تلویزیون که بنشینید، تازه متوجه تفاوت‌ها می‌شوید.

مزایای تلویزیون‌‌های 4K به درک محدود انسان در جزئیات تصویر مربوط می‌‌شود و به همین دلیل هرچه بیننده در فاصله‌‌ای دورتر از تلویزیون قرار گیرد، سخت‌‌تر می‌‌تواند تفاوت تلویزیون 4K با نسل‌‌های قدیمی‌‌تر را متوجه شود. می‌توانید برای خرید تلویزیون 4K، به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه کنید و یا با کارشناسان سلام بابا تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

بررسی با ذره‌بین 

  • یک آزمایش ساده با ذره‌‌بین برای اینکه تشخیص دهید تلویزیون شما از RGBW کاهنده استفاده می‌‌کند یا خیر، وجود دارد. یک عکس کاملاً سفید را روی صفحه‌ تلویزیون قرار دهید. به کمک ذره‌بین به‌ راحتی می‌توانید متوجه شوید که آیا پیکسل چهارم سفید است یا خیر، اگر مشاهده کردید که پیکسل‌ها در گروه‌های چهارتایی قرار ندارند و موقعیت رنگ سفید در هر ردیف در گروه تغییر می‌‌کند؛ بنابراین رزولوشن تلویزیون 2.8K با RGBW کاهنده است.

اغلب تلویزیون‌های 4K بازار با سیستم RGBW یا استفاده از چهار ساب‌‌ پیکسل قرمز، سبز، آبی و سفید ساخته شده‌‌اند. در هر ردیف تلویزیون‌‌های 4K UHD حدوداً 11520 پیکسل قرار می‌‌گیرد. ساب‌ پیکسل سفید به خاطر دستیابی به روشنایی بیشتر، به سیستم RGB اضافه شده است. در سیستم RGBW باید در هر ردیف به ترتیب ساب‌ پیکسل‌‌ها به رنگ‌‌های قرمز، سبز، آبی و سفید باشند.

شرکت ال‌ جی در برخی تلویزیون‌‌های LCD خود سیستم RGBW را به طور کامل اجرا نکرده است و به جای قرار دادن چهار ساب‌ پیکسل در هر گروه؛ ساب‌ پیکسل چهارم را در یک توالی ردیفی به پیکسل سفید اختصاص داده است. این روش همان تعداد 11520 پیکسل در هر ردیف را پیاده‌ سازی می‌‌کند اما فقط 2880 ساب‌ پیکسل RGBW متمایز در هر ردیف ساخته می‌‌شود که عملاً رزولوشن را به 2.8K کاهش داده و دیگر 3840 پیکسل نیست و این روش را «RGBW کاهنده» می‌گویند.

در این مدل از تلویزیون‌های ال‌ جی، اگر یک تصویر کاملاً سفید را روی تلویزیون نمایش دهید و به کمک یک ذره‌‌بین پیکسل‌های آن را تماشا کنید؛ متوجه می‌شوید که پیکسل‌ های RGBW ردیفی، در یک گروه چهارتایی قرار ندارند و موقعیت پیکسل سفید دایما در حال تغییر است.

چگونه بفهمیم تلویزیون 4K است؟

چگونه بفهمیم تلویزیون 4k است ؟

  • روش دیگر استفاده از سریال نامبر Serial Number محصول است، در پشت تلویزیون‌های اصلی سریال نامبر محصول به همراه اسم مدل درج شده است و شما می‌توانید این سریال نامبر را در سایت اصلی شرکت تولید کننده تلویزیون سرچ کنید و از تمام مشخصات و ویژگی‌های تلویزیون آگاه شوید و به این ترتیب از کیفیت تلویزیونی که خریداری کرده‌اید مطمئن شوید.

مقایسه کیفیت FULL HD با 4K

نکته : در واقع کیفیت تصویر تلویزیون‌های 1080p یا Full HD بد نیست، اما به سبب میزان پیشرفت‌های موجود در تلویزیون‌های با کیفیت بالاتر، هر مسئله کوچکی می‌تواند مرز میان انتخاب‌ها را تغییر دهد. و ما به این دلیل می‌گوییم که FULL HD هم انتخاب مناسبی است چون چشم انسان در حالت عادی قادر نیست 4k را کاملاً تشخیص دهد، مگر آنکه بخواهید تلویزیونی با ابعاد بزرگ داشته باشید یا بسیار نزدیک به آن بنشینید، در غیر اینصورت تلویزیون‌های Full HD انتخاب خوبی برای خرید هستند و از لحاظ کیفیت تصویر هم مناسب هستند بخصوص برای کسانی که قصد ندارند هزینه زیادی برای خرید تلویزیون بپردازند. برای مشاهده مطالب بیشتر به صفحه اصلی وبلاگ سلام بابا سر بزنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 60 میانگین: 3.9]

حتما ببینید

بهترین تلویزیون های 4K

بهترین تلویزیون های 4k

بهترین تلویزیون های 4k  با پیشرفت روزافزون علم و فناوری هر ساله امکانات و قابلیت‌های …

91 نظر

  1. رضا ف م

    سلام وقت بخیر
    مهندس من 75UA800 سامسونگ خربدم .. لطفا فعال کرنم؟آپشن و کاربردهای تلوزیون برایم بنویسید یا فیلم دهید که تنظیم کنم
    مرسی

    • ارمان نویدی

      سلام و عرض ادب و احترام
      لطفا در آپارات به پیج سلام بابا مراجعه نمایید و تمام فیلم های مورد نظر یافت می شود.
      موفق باشید

  2. مهدی عسگری

    با عرض سلام و خسته نباشید. میخواستم بدونم tvمدلfu64000 lg فورکی هست یا نه؟ ممنون از شما وسایت خوبتون.

    • سردبیر

      سلام و عرض ادب
      در خود سایت ال جی کیفیت تصویر 4K برای این تلویزیون ذکر شده است قربان

      • نعامی

        سلام میشه چک کنید که تلویزیون لئوکو اسمارت L43jFsفوکی هست یانه مرسی

        • سردبیر

          سلام و درود
          جهت تشخیص می‌تونید فیلم فورکی دانلود کنید و با استفاده از USB روی تلویزیون پخش کنید؛ فقط دقت کنید فرمت ویدیو برای تلویزیون بهینه سازی شده باشد

    • امیرعلی

      سلام تلوزیون ال جی دارم سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ساخته شده ۴kهست واقعیه؟

  3. داوود

    سلام و وقت بخیر

    آیا تلویزیون TCL مدل 55P8SA فورکی واقعی هست ؟؟؟

    • سردبیر

      سلام و درود
      بررسی نکردیم دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *