تلویزیون سونی x80j

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X80J

تلویزیون سونی X80J

سونی، پادشاه بلامنازع بهترین تلویزیون‌های CRT یا همان لامپ تصویری در یکی دو دهه قبل به حساب می‌آمد. تلویزیون‌های LCD سونی نیز به لطف همان اعتبار و معروفیت این برند، در طی چندین سال جزو پرفروش‌ترین‌های بازار بودند اما به تدریج دو شرکت سامسونگ و ال‌جی کره با نوآوری‌های بسیار جذاب و ارائه‌ی محصولاتی جدیدتر با قیمتی پایین‌تر این پادشاه قدرتمند را از تخت به زیر کشیدند. البته شایان به ذکر است تلویزیون‌های سونی هنوز هم طرفداران پروپاقرصی در میان خریداران دارند اما روزگار فعلاً روی خوش خود را به رقبای این اَبرشرکت کره‌ای نشان داده است. در این مطلب به بررسی تلویزیون سونی X80J می‌پردازیم تا عملکرد اولین میان‌رده‌ی 2021 سونی را در سلام‌ بابا تشریح کنیم.

تلویزیون سونی X80J یکی از جدیدترین محصولات این شرکت با رزولوشن 4K در سال 2021 به حساب می‌آید که به واسطه‌ی پنل ADS، زاویه‌ی دید بسیار رضایت‌بخش و گسترده‌ای را ارائه می‌دهد. اوج روشنایی این تلویزیون بسیار خوب ارزیابی می‌شود و از قدرت بسیار مناسبی برای به‌تصویر کشیدن محتواهایی با حرکت سریع برخوردار است. کنتراست این تلویزیون در حد متوسط قرار دارد و از نظر دقت و طیف رنگ نیز دارای عملکرد قابل قبولی بوده که در ادامه به توضیح هر چه بهتر این مورد خواهیم پرداخت.

استفاده کلیتماشای فیلمبرنامه تلویزیونیبرنامه ورزشیبازی ویدیوییویدیوی HDRبازی HDRمانیتورینگ
عملکرد کلی

تلویزیون سونی X80J یکی از مدل‌هایی است که برای استفاده‌ در زمینه‌های مختلف مناسب ارزیابی می‌شود؛ اگرچه X80J در اتاق‌های روشن عملکرد مطلوبی دارد و زاویه دید وسیع آن برای هر نوع چیدمان صندلی در پذیرایی بسیار خوب است اما، نسبت کنتراست کم آن باعث می‌شود که برای تماشای فیلم یا بازی در محیط‌های تاریک چندان خوب به نظر نرسد. ممکن است گیمرها از نبود قابلیت‌های پیشرفته برای بازی ناامید شوند، اما پایین بودن تأخیر در ورودی و زمان پاسخگویی سریع، این تلویزیون را به گزینه‌ای مناسب برای کنسول‌های نسل هشتمی تبدیل می‌کند. این تلویزیون، متأسفانه نمی‌تواند آنقدر روشن شود که بتواند تجربه رضایت بخش بصری از نمایش جزئیات فیلم یا بازی‌های HDR را ارائه دهد.

تماشای فیلم

تلویزیون سونی X80J برخلاف X8000H برای تماشای فیلم، امتیازات قابل قبولی را کسب نکرده، زیرا از نسبت کنتراست متوسطی برخودار بوده پس رنگ اجسام سیاه در تاریکی ممکن است کمی به خاکستری تمایل پیدا کند. ضمن این که، متأسفانه، فاقد قابلیت لوکال دایمینگ بوده و فقط می‌تواند عارضه‌ی پرش را از منابع 24 هرتز حذف کند اما این عارضه را از منابع دیگر را نمی‌تواند از بین ببرد. از طرفی، هیچ مشکلی برای پخش محتوای دارای وضوح پایین ندارد و از زاویه‌ی دید بسیار گسترده‌ای برخوردار است که در صورت تماشای فیلم به صورت گروهی بسیار مناسب خواهد بود.

برنامه‌های تلویزیونی

اگر به تماشای برنامه‌های تلویزیون علاقمند هستید باید گفت تلویزیون سونی X80J برای شما بسیار مناسب خواهد بود. به طرز شایسته‌ای روشنایی این تلویزیون در اتاق‌های نیمه روشن افزایش می‌یابد و قادر است با نور محیط مقابله کند چون می‌تواند تصاویر نسبتاً روشنی را ارائه دهد. همچنین x8000J دارای زاویه دید وسیعی بوده، بنابراین، تماشای تصاویر از زوایا مشکلی ایجاد نمی‌کند. این تلویزیون هوشمند به راحتی به اینترنت متصل می‌شود و رابط کاربری Google TV به شما کمک می‌کند تا به وسیله‌ی اپلیکیشن‌های موجود به صورت آنلاین از آخرین اخبار در سطح جهان باخبر شوید.

برنامه‌های ورزشی

همیشه تماشای مسابقات ورزشی به صورت گروهی و همراه با دوستان از حس و حال بسیار بهتر و مهیج‌تری برخودار است؛ همانطور که در مقدمه هم اشاره شد تلویزیون سونی X80J دارای زاویه‌ی دید گسترده‌ای بوده که برای تماشای بازی بخصوص مسابقات فوتبال، رالی، والیبال و… که از سرعت بازی بالایی برخودار هستند می‌تواند بسیار عالی باشد. همچنین X80J زمان پاسخگویی بسیار خوبی دارد، بنابراین حرکت سریع اشیاء واضح به نظر می‌رسد که شامل ویژگی Black Frame Insertion (فرکانس ورودی فریم‌های سیاه) برای کاهش تاری تصویر نیز می‌شود. گرچه این تلویزیون 2021 سونی از روشنایی خوبی برخوردار بوده اما ممکن است در اتاق‌هایی که نور بسیار زیادی داشته باشند با تابش شدید نور، از وضوح تصاویر کاسته شود.

بازی‌های ویدیویی

تلویزیون سونی X80J اگرچه به دلیل فقدان HDMI2.1 و VRR برای انجام بازی‌های ویدیویی امتیاز زیادی کسب نکرده اما به دلیل تأخیر در ورودی کم و زمان پاسخ‌دهی عالی می‌تواند صحنه‌هایی با حرکت روان را به تصویر بکشد. البته همانطور که از پنل ADS هم انتظار می‌رود نسبت کنتراست پایین آن برای بازی در اتاق‌های تاریک چندان ایده آل نیست. عدم پشتیبانی از فناوری VRR یا سرعت نوسازی متغیر برای کاهش screen tearing (پارگی صفحه نمایش) کاربرد دارد. در پایان هم باید به این نکته اشاره کرد که نرخ تازه‌سازی تصویر هم در این تلویزیون به 60 هرتز محدود شده است؛ اگر تمایل به آشنایی با مدل‌های بهتری در این زمینه هستید به شما توصیه ‌می‌کنم نگاهی به مطلب بهترین تلویزیون گیمینگ بیندازید.

فیلم‌های HDR

با وجود پشتیبانی X80J سونی از Dolby Vision و همچنین نمایش طیف وسیعی از رنگ‌ها اما چون جزئیات فوق‌العاده‌ی محتوای HDR به خوبی در این تلویزیون نمایش داده نمی‌شود به همین دلیل عملکرد X80J در این زمینه انتظارها را برآورد نکرده است. البته نسبت کنتراست پایین و عدم استفاده از فناوری لوکال دایمینگ، نمی‌تواند به آن صورت رنگ سیاه قابل قبولی را برای اجسام مشکی تولید کند و این اشیاء بیشتر به رنگ خاکستری مشاهده می‌شوند.

بازی‌های HDR

تلویزیون سونی X80J برای بازی‌های HDR، دستگاهی واقعاً شایسته است. به گزارش Rtings تأخیر کم در ورودی و زمان پاسخگویی سریع باعث می‌شود که بازی احساس نرمی و واکنش پذیری داشته باشد، اما باز به اندازه کافی روشن نمی‌شود تا بتواند جزئیات را به طور برجسته و قابل توجه نمایش دهد. همچنین X80J  فاقد لوکال دایمینگ و فناوری سرعت تازه سازی متغیر تصویر بوده و نسبت کنتراست پایینی دارد. عدم پشتیبانی از HDMI2.1 باعث می‌شود تا این تلویزیون سونی قادر به نمایس تصاویر 4k با نرخ رفرش 120 هرتز نباشد؛ اگر به دنبال یک تلویزیون برای PS5 خود هستید به شما توصیه می‌کنم نگاهی به مطلب بهترین تلویزیون مخصوص PS5 و XBOX SERIES X بیندازید.

مانیتور رایانه

تلویزیون سونی X80J برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر نمایشگر بسیار خوبی است. زاویه دید گسترده آن باعث می‌شود که هنگام تماشا از نزدیک، تصویر در لبه‌ها و کناره‌ها خیلی به صورت شسته شده دیده نشود. همچنین برای یک تجربه‌ی رضایت‌بخش دسکتاپ دارای زمان پاسخگویی سریع و تأخیر کم در ورودی است و کروم 4: 4: 4 را به طرز شایسته‌ای نمایش می‌دهد. متأسفانه در فرمت 1440P با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز از سرعت تجدید پذیری متغیر برای تصویر (VRR) برخوردار نیست.

نقد و بررسی X80J

این تلویزیون در مقابله با بازتاب نور مشکل چندانی نخواهد داشت و محتوای 4K واقعی را با کیفیت و جزئیات خیره کننده‌ای به تصویر خواهد کشید. گرچه این تلویزیون به دلیل عدم پشتیبانی از VRR ،ALLM و پورت HDMI2.1 برای استفاده‌ی گیمرهای حرفه‌ای یا مانیتورینگ توصیه نمی‌شود اما قطعاً زمان پاسخگویی و تأخیر در ورودی پایین آن می‌تواند رضایت فراوانی را برای گیمرهای معمولی و کاربران عادی که برای تماشای برنامه‌های روزمره این دستگاه را تهیه می‌کنند، به دنبال داشته باشد. استفاده از پلتفرم Google TV به شما امکان می‌دهد تا در این روزهای کرونایی در منزل بمانید و در هزاران برنامه، گیم و سرگرمی دنیای اندروید غرق شوید و از لحظه لحظه‌ی زندگی خود لذت ببرید.نقد و بررسی تلویزیون سونی x80jX80J جایگزین تلویزیون سونی X8000H سال ۲۰۲۰ شده‌ است. می‌توان گفت این میان‌رده‌ی سونی با تلویزیون‌های سامسونگ Q60A و AU8000 بیشترین رقابت را خواهد داشت و از طرفی UP8000 ال جی نیز می‌تواند رقیب اصلی آن در سال پیش‌رو به حساب می‌آید که در بخش مقایسه X80J در پایان مطلب به آن اشاره کرده‌ایم.

طراحی X80J

سبکطراحی تلویزیون سونی x80j

تلویزیون سونی X80J از طرحی مشابه با مدل X8000H برخوردار است. یک چند سالی، تلویزیون‌ها و مانیتور‌های خمیده مد روز بودند و در بازار برو بیایی داشتند اما به مرور، استقبال از طرح‌های خمیده کاهش پیدا کرد و اکثر خریداران به طرح‌های تخت روی آوردند. حال این تلویزیون سونی نیز از طراحی تخت برخوردار بوده اما به دلیل حاشیه‌های ضخیمی که دارد، به زیبایی مدل‌های رده بالاتر نیست. این تلویزیون دارای طراحی ساده و معمولی همانند سایر میان‌رده‌های سونی بوده که مطابق تجربه‌ی ما، بیش از این نمی‌توان انتظار داشت.

پایه‌ی نگهدارنده

تلویزیون سونی X80J دارای یک جفت پایه است که در نزدیک انتهای دو سوی ضلع پایین تلویزیون بسته ‌می‌شوند قرار می‌گیرند. این دو پایه به شکل ۸ با دهانه‌‌های کاملاً باز طراحی شده‌اند که به خوبی می‌توانند وزن تلویزیون را بر روی میز تحمل کنند. این پایه‌ها از مواد نازل‌تر ساخته شده‌اند و هرچند که در بعضی از دستگاه‌ها ممکن است اندکی لرزش و لقی وجود داشته باشد اما در کل، از استحکام و مقاومت لازم برخوردار هستند. مقدار فضایی که این پایه‌ها اشغال می‌کنند در حدود ۹۷ در ۳۴ سانتی‌متر است. بنابراین کاملاً مشخص است که این تلویزیون را روی میز‌های کوچک نمی‌توان قرار داد.

یکی از نقاط قوت X80J نسبت به سایر مدل‌های قبلی مثل X8000H این است که پایه‌های تلویزیون سونی در سه حالت مختلف قرار می‌گیرد تا شما در صورت قرار دادن ساندبار و یا استفاده از میز تلویزیون محدودیت خاصی نداشته باشید.

قسمت پشتیبخش پشتی تلویزیون سونی x80J

قاب پشت تلویزیون سونی X80J از جنس پلاستیک فشرده و سخت ساخته شده است. در قسمت سمت چپ این قاب تمام پورت‌های ورودی و خروجی در یک ستون قرار گرفته‌اند که برای دسترسی راحت‌تر کاربران، بخش جلو این پورت‌ها دارای اندکی فرو رفتگی است. در روی قاب پشتی هیچگونه شیار، تو رفتگی یا معبری برای مدیریت سیم‌ها و کابل‌ها دیده نمی‌شود اما در انتهای دو پایه، گیره‌هایی برای عبور و جمع‌ و جور کردن این کابل‌ها نصب شده است. برای نصب این تلویزیون بر روی دیوار نیز مکان نصب پایه‌ی دیواری به فاصله‌ی ۳۰ سانتی‌متر از یکدیگر، دیده می‌شود. درضمن، قاب پشتی نسخه‌های ۴۳ و ۵۰ اینچی این مدل، از طراحی متفاوتی بهره می‌برند.

حاشیه‌ها و ضخامت

تلویزیون سونی X80J همچون بسیاری از تلویزیون‌های اقتصادی دارای حاشیه‌های خیلی باریک و ظریفی نیست. شاید از نظر بسیاری ضخامت ۱.۵ سانتی‌متری این حاشیه‌ها چندان زیاد نباشد اما با توجه به تلویزیون‌هایی که امروزه با حاشیه‌های بسیار باریک و گاه تا یک سوم این ضخامت تولید می‌شوند، برخی این میزان قطر را نسبتاً ضخیم می‌دانند و معتقدند که باعث حواس‌پرتی کاربران می‌شود. ضخامت این تلویزیون نهایتاً ۷.۳ سانتی‌متر است که برای تلویزیونی در این سطح، طبیعی به نظر می‌رسد.

کیفیت ساخت

کیفیت ساخت بخش پشتی تلویزیون سونی x80J

کیفیت ساخت بالای تلویزیون سونی X80J نیز حتی از روی تصاویر تا حدی زیادی مشخص است. این تلویزیون کاملاً از پلاستیک ساخته شده و نسبتاً سبک است اما به اندازه‌ی تلویزیون‌هایی که از مواد اولیه بهتری برخوردارند، مقاوم و بادوام به نظر نمی‌رسد. پنل پشتی، به خصوص در لبه‌ها و همچنین محل اتصالات کاملاً انعطاف‌پذیر است و در بعضی نقاط بین دو پنل پشتی و نمایشگر نیز درزها و فاصله‌های بسیار ریزی مشاهده می‌شود. البته، این مورد ممکن است فقط در همین دستگاه وجود داشته باشد اما شما می‌توانید در هنگام خرید به این مورد توجه کنید.


کیفیت تصویر تلویزیون X80J

کنتراست

کنتراست تلویزیون سونی x80J

نسبت کنتراست متوسط تلویزیون سونی X80J یکی از مواردی است که باید از یک محصول با پنل IPS انتظار داشت؛ پایین بودن نسبت کنتراست باعث می‌شود تا رنگ سکانس‌های تاریک در محیط‌هایی با روشنایی پایین تا حدی به خاکستری تمایل پیدا کند. به طور تخصصی‌تر می‌توان گفت نسبت کنتراست x8000j به صورت 1,116:1 بوده که اگر از فناوری لوکال دایمینگ نیز بهره می‌برد این شاخص بهبود پیدا می‌کرد. اگر تمایل دارید تأثیر این مورد را به صورت دقیق‌تر متوجه بشوید به شما توصیه می‌کنم ویدیوی زیر را مشاهده کنید که این موضوع به صور مشهودتری به نمایش گذاشته می‌شود.

video
play-sharp-fill

روشنایی SDR و  HDR

گرچه سطح روشنایی SDR تلویزیون سونی X80J مناسب ارزیابی می‌شود اما هنوز هم مدل X8000H در این زمینه از عملکرد بهتری برخوردار است، البته در شرایط نوری مناسب شما مشکل چندانی با این موضوع نخواهید داشت. میزان روشنایی در صحنه‌های مختلف کاملاً سازگار بوده هرچند که ممکن است برای غلبه بر نور شدید در اتاق‌های بسیار روشن، نهایت روشنایی آن برای سازگاری با محیط ارائه شود اما میزان روشنایی این تلویزیون در چنین اتاق‌ها و مکان‌هایی، تا آن حد که بتواند بر روشنایی شدید غلبه کند، افزایش نمی‌یابد.

اگر می‌خواهید بدون در نظر گرفتن کیفیت، درخشان‌ترین تصویر ممکن را داشته باشید، حالت تصویر را روی «Vivid» تنظیم کنید سپس گزینه Contrast Enhancer را خاموش کرده و Color Temperature را روی «Neutral» قرار داده و مقدار max را برای دو آیتم Brightness و Contrast انتخاب کنید. با استفاده از این تنظیمات، می‌توانید به روشنایی 397 نیت دست یابید.

روشنایی SDR و HDR به ترتیب برای این تلویزیون 335cd/m² و 366cd/m² بوده که با فعال کردن حالت گیم در هنگام پخش محتوای HDR به صورت محسوس به این روشنایی افزوده می‌شود که با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نخواهد بود. 

[bs-quote quote=”اگر احساس می‌کنید تصاویر HDR بیش از حد کم نور هستند، با قرار دادن روشنایی و کنتراست در حداکثر و غیرفعال کردن Adv. Contrast Enhancer و Black Level روی «High»، گاما روی حداکثر و Color Temperature را روی گزینه‌ی «Neutral»، می‌توانید نور صفحه نمایش را افزایش دهید. در حالت «گیم»، روشنایی HDR تقریباً یکسان است و تفاوت محسوسی وجود ندارد.” style=”default” align=”center” color=”” author_name=”” author_job=”” author_avatar=”” author_link=””][/bs-quote]

یکنواختی خاکستری

اگر از قبل با این مؤلفه آشنایی ندارید به صورت خلاصه می‌توان گفت یکنواختی خاکستری در واقع به بیان وضعیت یکنواختی رنگ‌ها(فقط رنگ خاکستری در نظر گرفته نمی‌شود) بر روی نمایشگر اشاره دارد که در کل می‌توان گفت تلویزیون سونی X80J از یکنواختی خاکستری خوبی برخوردار است. گرچه گوشه‌های صفحه نمایش به طور محسوسی تاریک‌تر هستند، اما در سراسر مرکز نمایشگر، dirty screen effect (کثیفی صفحه نمایش) زیادی وجود ندارد. در صحنه‌های تقریباً تاریک یکنواختی حتی از این حالت هم بهتر است. یکنواختی خاکستری در نمایش %۵۰ رنگ خاکستری ۳.۷۲۴ درصد و در نمایش %۵ نیز در حدود ۰.۴۸۱ درصد است که بیانگر عملکرد قابل قبول آن خواهد بود.

یکنواختی رنگ مشکی

یکنواختی مشکی تلویزیون سونی x80j

تلویزیون سونی X80J نه تنها از یکنواختی رنگ مشکی خوبی برخوردار نیست بلکه به عقیده برخی تا حدی می‌توان آن را ناامید کننده خواند؛ به طور دقیق‌تر نرخ ۲.۰۳۴ درصدی این تلویزیون نسبت به نرخ ۱.۵۳۲ درصدی X8000H بیانگر این موضوع خواهد بود که نسخه قبلی در این زمینه از عملکرد بهتری برخوردار است. اگرچه این مورد ممکن است در واحدها متفاوت باشد اما این طور به نظر می‌رسد که کل صفحه نمایش دارای ته رنگ آبی بوده، و در تصاویر تیره، قسمتی از تصویر به صورت روشن‌تر مشاهده می‌شود و این گونه به نظر می‌رسد که نوری از پس صفحه می‌تابد. همانطور که از اسم آن هم پیداست یکنواختی مشکی فقط یکنواختی رنگ سیاه را در نظر می‌گیرد.

زاویه دید

تلویزیون سونی X80J از زاویه‌ی دید خوبی برخوردار است و در بیشتر مواقع، هنگام حرکت به سوی خارج از مرکز صفحه نمایش، تصویر، همچنان دقیق باقی می‌ماند و این امر باعث می‌شود تا به گزینه‌ی مناسبی برای کسانی تبدیل شود که از چیدمان گسترده‌ی مبلمان در هال‌ و یا پذیرایی وسیع بهره می‌برند و به تلویزیونی نیاز دارند تا از هر زاویه‌ای که تماشا شود، دقت و جزئیات تصویر را حفظ کند. توجه داشته باشید که مدل ۵۰ اینچ سونی X80J از پنل VA استفاده می‌کند، بنابراین انتظار می‌رود تا عملکرد متفاوتی را ارائه دهد پس دقت لازم را در این زمینه داشته باشید.

video
play-sharp-fill

در تلویزیون سونی X80J، تا زمانی که کاربر در زاویه‌ی دید ۳۸ درجه قرار داشته باشد، می‌تواند رنگ‌ها و جزئیات تصویر را کاملاً دقیق و بدون افت تماشا کند اما با خارج شدن از این میدان دید، رفته رفته از غلظت و شفافیت رنگ‌ها کاسته می‌شود و هرچه زاویه‌ی دید تنگ‌تر شود، علاوه بر حالت شسته شدن بیشتر رنگ‌ها، از میزان شفافیت نمایشگر نیز کاسته می‌شود. در زاویه‌ی ۵۴ درجه به بالا حالت تغییر رنگ رخ می‌دهد و با افزایش زاویه‌ی دید در این حالت، تغییر رنگ مشهودتر خواهد شد. تغییر گاما نیز از زاویه‌ی ۴۸ درجه شروع شده و درنهایت، با قرار گرفتن در زاویه‌ی ۷۰ درجه، سطح رنگ مشکی نمایشگر زیاد می‌شود و به نسبت کاهش زاویه دید، افزایش سطح مشکی به سیر صعودی خود ادامه می‌دهد.

بازتاب

تلویزیون سونی X80J به میزان نسبتاً خوبی انعکاس نور را خنثی می‌کند و گرچه از مقابله‌ی معقولی برای انتشار نور محیط برخوردار است اما باز توصیه می‌شود تا از قرار دادن آن در مقابل پنجره یا لامپ روشن خودداری شود.

فرمت‌های پشتیبانی شده

فرمت‌هایی که یک تلویزیون می‌تواند پشتیبانی کند، از دیگر  مؤلفه‌های مهم در انتخاب تلویزیون است. هرچند که رزولوشن‌هایی همچون 480p یا 720p ممکن است کمتر مورد استفاده واقع شوند اما باز برای ویدیو‌هایی که از شبکه‌های اجتماعی دانلود می‌شوند، می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

تلویزیون سونی X80J از همه‌ی این رزولوشن‌ها تا وضوح 4k پشتیبانی می‌کند. این تلویزیون محتوای دارای رزولوشن 480P و 720P را از هر منبعی از جمله دستگاه‌های جانبی مانند دی‌وی‌دی پلیر یا تلویزیون‌های کابلی (که در دیگر کشورها کاربرد دارد) دریافت کند و بدون هیچ مشکلی پخش می‌کند. فرمت 1080P آن نقطه‌ای است که این تلویزیون به قدرت و کیفیت پخش آن به خود می‌بالد زیرا قادر خواهد بود این محتوا را با چنان کیفیت، دقت و رنگ‌های بسیار درخشان و زنده‌ای نمایش دهد که ممکن است تصور شود شاید آن محتوا از کیفیت رزولوشن 4K برخوردار است. محتوایی که به طور طبیعی از این فرمت برخوردار باشد، در هنگام نمایش، تصاویری با جزئیات بسیار بالا، دقت رنگ‌ بی‌نظیر و شفافیت فوق‌العاده‌ای را پخش می‌کند که کمتر تلویزیون میان‌رده‌ای قادر به ارائه‌ی چنین کیفیت شگفت‌انگیزی است.

پیکسلپیکسل تلویزیون سونی x80j

تلویزیون سونی X80J از یک پنل ADS با طرح زیر پیکسل RGB استفاده می‌کند. پنل‌های ADS شباهت زیادی به پنل‌های IPS دارند. به عبارت بهتر، می‌توان گفت پنل ADS که به تازگی مورد توجه تولیدکنندگان تلویزیون‌قرار گرفته، درواقع زیر مجموعه‌ی فناوری IPS است که زاویه‌ی دید بیشتری را نسبت به آن ارائه می‌دهد.

گرادینت

در تلویزیون سونی X80J، گرادینت، شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد. در آزمایش‌های انجام شده، برخی از نوارها در رنگ‌های خاکستری تیره، سبز و قرمز وجود دارد، اما به طور کلی خیلی قابل توجه نیست و گمان نمی‌رود که در هنگام نمایش محتوای واقعی محسوس باشند.

خطر احتباس پایدار پیکسل‌ها

در پنل‌های اولد، یکی از نگرانی‌های کاربران خطر احتباس تصویر (Burn-In) است که تحت شرایط خاصی رخ می‌دهد. کاربران پنل VA تقریباً چنین مشکلی را تجربه نکرده‌اند و پنل تلویزیون آن‌ها تاکنون به احتباس تصویر که بسیاری آن را به «سوختن پیکسل» تعبیر می‌کنند، دچار نشده یا حداقل چنین موردی تاکنون گزارش نشده است، اما عملکرد پنل‌های IPS چگونه بوده‌اند؟ این گروه از پنل‌ها برخلاف اولدها، خوشبختانه به احتباس تصویر دچار نمی‌شوند.


نمایش و پخش محتوا در X80J

زمان پاسخگویی

در تلویزیون سونی X80J، زمان پاسخگویی بسیار خوب است و در مقایسه با سونی X8000H کمی بهبود پیدا کرده اما همانند آن در انتقال ۰ تا ۲۰ درصد  تصویر، کمی جابجایی وجود دارد که می‌تواند به عنوان لکه‌هایی در صحنه‌های تیره ظاهر شود. سرعت تغییر رنگ ۸۰ درصد از یک پیکسل، در مدت زمان ۴.۷ میلی ثانیه انجام می‌شود که نسبت به زمان مورد انتظار که ۶ میلی ثانیه است، بیش از ۲۰ درصد سریعتر عمل می‌کند و همچنین، انتقال رنگ کامل نیز حدود ۱۲.۵ میلی ثانیه به طول می‌انجامد که باز نسبت به مدت زمان مورد انتظار که ۱۴ میلی ثانیه است، در حدود ۱۰ درصد سریعتر انجام می‌شود.

تأخیر در ورودی

تاخیر در ورودی تلویزیون X80J به میزان قابل توجهی پایین است، به شرطی که در حالت «Game» یا «Graphics» تنظیم شده باشد. مقدار تأخیر در ورودی این تلویزیون برای محتوای 1080P با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز در حدود ۱۱.۸ میلی ثانیه است که این مقدار برای محتوای 1440P با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز نیز به حدود ۱۱.۶ میلی ثانیه می‌رسد. این مقدار برای محتوای 1440P با سرعت نوسازی ۶۰ هرتز و نرخ رنگ ۱۰ بیتی HDR نیز در حدود ۱۱.۴ میلی ثانیه به طول می‌انجامد که در همه‌ی موارد از میزان مورد انتظار، بسیار سریعتر است.

همگام سازی با کنسول‌های پیشرفته

امروزه، کنسول‌های بازی به عنوان یکی از سرگرمی‌های اصلی بسیاری از افراد به حساب می‌آیند؛ دستگاه‌های مخصوص گیم نیز هر روز پیشرفته‌تر می‌شوند و صنعت تلویزیون نیز باید بتواند گام به گام با فناوری‌های مورد استفاده در این دستگاه‌ها، تطابق پیدا کند لذا کسانی که به دنبال تلویزیون‌های گیمینگ هستند به خرید یک محصول با پشتیبانی از فناوری‌های مربوطه می‌اندیشند.

X80J سونی به دلیل عدم پشتیبانی از HDMI2.1 قادر به نمایش محتوای 4K با نرخ فریم 120 هرتز کنسول‌های نسل نهمی پلی استیشن ۵ سونی و ایکس باکس سری ایکس مایکروسافت نیست به همین دلیل اگر قصد خرید یک تلویزیون برای این سری از کنسول‌ها هستید باید دور این مدل را خط بکشید. بالاترین رزولوشنی که X80J می‌تواند از آن پشتیبانی ‌کند تصاویر 4k با نرخ رفرش 60 هرتزی خواهد بود. اگر به دنبال یک تلویزیون سونی برای گیمینگ هستید تلویزیون X9000H یکی از محصولاتی است که در سال 2020 به عنوان تلویزیون مخصوص PS5 توسط این کمپانی معرفی و عرضه شد که برای کسب اطلاعات تکمیلی به شما توصیه می‌کنم نیم نگاهی به مطلب بررسی تخصصی تلویزیون سونی X9000H داشته باشید.

درگاه‌های ورودیپورت های تلویزیون سونی x80j

تلویزیون سونی X80J دارای پورت‌های ورودی و خروجی مورد نیاز مثل ۴ پورت HDMI دستگاه‌های مختلف، ۲ پورت USB و یک پورت اپتیکال است. ضمن این که پورت خروجی ۳.۵ میلی متری صدا، ورودی آنتن و ورودی Ethernet بعلاوه‌ی ورودی IR In نیز از دیگر پورت‌های آن به حساب می‌آیند. لازم به ذکر است همه‌ی این پورت‌ها به صورت موازی با نمایشگر تعبیه شده‌اند که در صورت نصب دیواری دسترسی به آن‌ها بسیار آسان خواهد بود.

کیفیت صدا

تلویزیون سونی X80J دارای دو بلندگوی استریو است که در ضلع پایین تلویزیون تعبیه شده‌اند و صدا را به سمت پایین منتشر می‌کنند. این بلندگوها از نظر قدرت خروجی صدا چندان بد نیستند اما نمی‌توانند به فرکانس‌های پایین صوتی به خوبی پاسخ دهند. درکل، می‌توان گفت که این تلویزیون از رنج صدای متعادلی برخوردار است و از نظر قدرت خروجی، محیط پیرامون خود را به خوبی پوشش می‌دهند و گفتگوها کاملاً واضح و شفاف به نظر می‌رسند، هرچند که در ولوم بالا از کیفیت صدا کاسته می‌شود. این تلویزیون از ویژگی‌هایی همچون دالبی اتموس از طریق eARC ، دالبی دیجیتال ۵.۱ از طریق ARC، اپتیکال و DTS ۵.۱ دست پیدا کند که شما می‌توانید آن‌را از طریق کابل اپتیکال به دستگاه‌های تقویت صوتی همچون ساندبار انتقال دهید و از کیفیت بالای صدا لذت ببرید.

به طور معمول، کسانی که عاشق صدای باکیفیت هستند و به شنیدن موسیقی علاقه‌ی زیادی دارند، از دستگاه‌های ساندبار، سینمای خانگی، اسپیکرهای چندکاناله و دستگاه‌های آمپلیفایر برای تقویت صدای تلویزیون استفاده می‌کنند زیرا حتی تلویزیون‌های پرچمدار و بالا رده نیز که از هر نظر کامل هستند باز وقتی پای کیفیت و قدرت صدا به میان می‌آید، در این زمینه لنگ می‌زنند و نمی‌توانند انتظارات کاربران را برآورده کنند. بنابراین بهترین راه‌حل تهیه‌ی یک دستگاه جانبی برای شنیدن صدای قدرتمند و باکیفیت است و این به جیب و انتظارات شما از دستگاه مورد بحث بستگی دارد که چگونه دستگاهی را خریداری کنید. امروزه دستگاه‌های ساندبار به دلیل علی رغم این که فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند اما حجم کیفیت بالای صدای خروجی مورد استقبال کاربران زیادی قرار گرفته است. شما نیز می‌توانید با مطالعه‌ی مقاله‌ی «راهنمای خرید ساندبار»، بیشتر با چنین محصولاتی آشنا شوید. 

رابط کاربری

رابط کاربری تلویزیون سونی x80j

بهترین تلویزیون های سونی 2021، ازجمله تلویزیون هوشمند سونی X80J از سیستم عامل گوگل تی‌وی پشتیبانی می‌کنند. این تلویزیون سونی می‌تواند سرویس‌های زیادی را در اختیار شما قرار دهد. در سال ۲۰۲۱، Android TV تا حد زیادی با Google TV جایگزین شده است که دارای یک رابط کاربری بازطراحی شده بوده و به شما این امکان را می‌دهد تا به اغلب برنامه‌های اندرویدی مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. این تلویزیون نیز مانند سایر تلویزیون‌های سونی که از نسخه 10 پلتفرم Google TV پشتیبانی می‌کنند، رابط کاربری نرم و نسبتاً آسانی را در اختیار شما قرار می‌دهد به نحوی که به آسانی می‌توانید به برنامه‌های فارسی زبان فیلیمو، نماوا و… دسترسی داشته باشید.

برنامه‌ها

در یک کلام، Google TV به شما امکان دسترسی به برنامه‌های زیادی از طریق فروشگاه Google Play را فراهم می‌کند که از این نظر عملکرد آن بسیار عالی است؛ از طرفی رابط کاربری Google TV نیز نسبت به اندروید تی وی آپدیت شده یعنی شما به صورت آسان‌تری به برنامه‌های مختلف دسترسی خواهید داشت. تنوع برنامه‌ها در این سیستم عامل نسبت به webOS و Tizen بیشتر بوده و در این زمینه برتری آن مشهود است؛ شما حتی می‌توانید محتوای اپلیکیشن‌های مختلف را با فرمت HDR پخش کنید.

ریموت کنترلریموت تلویزیون سونی x80j

ریموت تلویزیون سونی X80J نسبتاً بزرگ به نظر می‌رسد. طراحی این ریموت کنترل مشابه ریموت‌های قبلی سونی است با این تفاوت که سه دکمه دسترسی سریع به دیزنی پلاس، پرایم ویدیو و نتفلیکس به آن افزوده شده و به نوعی دکمه گوگل‌پلی حذف شده است. برای بهره‌مندی از عملکرد کامل این ریموت، باید از طریق بلوتوث به تلویزیون متصل شوید. ریموت کنترل x8000j دارای میکروفون داخلی است که به راحتی می‌توانید بسیاری از عملکردها و تنظیمات تلویزیون را با فرامین صوتی انجام دهید. 

برای انجام تنظیمات در X80J ، علاوه بر دستگاه کنترل از راه دور، یک دکمه روی ضلع پایین جلو و در زیر  لوگوی SONY تعبیه شده است که با استفاده از این دکمه می‌توانید تلویزیون را روشن یا خاموش کنید، شبکه‌های تلویزیونی را تغییر دهید، حجم صدای تلویزیون را کم،زیاد یا تلویزیون را خاموش و روشن کنید.

وسایل جانبی همراه تلویزیونلوازم جانبی تلویزیون سونی x80j

همانطور که از تصویر فوق پیداست در داخل کارتن تلویزیون سونی X80J یک دستگاه کنترل از راه دور، دو عدد باتری نیم قلمی و کتابچه‌ی راهنمای کاربر قرار دارد. همچنین، تعدادی پیچ برای وصل کردن این تلویزیون به براکت و  یک کابل برق مخصوص این تلویزیون، ازجمله‌ی دیگر وسایلی است که همراه تلویزیون به خریداران عرضه می‌شود.

تلویزیون سونی X80J در حالت استفاده‌ی معمولی در هر ساعت حدود ۵۵ وات برق مصرف می‌کند  کخ در بیشترین حالت، نهایتاً به ۱۶۲ وات انرژی می‌رسد.

قیمت تلویزیون سونی X80J

تلویزیون سونی X80J در اندازه‌های ۴۳، ۵۰، ۵۵، ۶۵ و ۷۵ اینچ تولید و عرضه می‌گردد. البته با این که احتمال می‌رود این تلویزیون در نقاط مختلف دنیا با شماره‌ مدل‌های متفاوتی عرضه شود، اما در بیشتر موارد، انتظار می‌رود که بین نسخه‌های مختلف این مدل به جز سایز 50 اینچ، هیچگونه اختلافی از نظر عملکرد و مشخصات وجود نداشته باشد. تا به این لحظه این مدل سونی توانسته آمار و ارقام بسیار خوبی از فروش و رضایت را به ثبت برساند.

مـــــــــــدل قیمت(دلار) قیمت(تومان) تـاریخ آپدیت استعلام قیمت
تلویزیون سونی 43X80J $599.99 کلیک کنید
تلویزیون سونی 50X80J $699.99 کلیک کنید
تلویزیون سونی 55X80J $799.99 ۲۳.۷۰۰.۰۰۰ ۱۴۰۰/۰۸/۱۷ کلیک کنید
تلویزیون سونی 65X80J $999.99 ۳۰.۷۰۰.۰۰۰ ۱۴۰۰/۰۸/۱۷ کلیک کنید
تلویزیون سونی 75X80J $1,349.99 ۴۶.۰۰۰.۰۰۰ ۱۴۰۰/۰۸/۱۷ کلیک کنید

مقایسه تلویزیون X80J با رقبا

مقایسه X80J با  X9000H

تلویزیون سونی X80J و تلویزیون سونی X9000H از پنل‌های مختلفی استفاده می‌کنند که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. به طور کلی، X9000H در رتبه‌ای بالاتر از X80J قرار می‌گیرد. X9000H از پنل VA با نسبت کنتراست بالا و لوکال دایمینگ با آرایه کامل استفاده می‌کند که در نتیجه روشنایی آن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. همچنین از قابلیت‌ها و ویژگی‌های بیشتری برخوردار است، ضمن این که سرعت پاسخگویی آن نیز سریعتر است. علاوه بر آن، دارای دو پورت HDMI 2.1 است که برای گیمرها بسیار خوشحال کننده است و باید در به روزرسانی آینده پشتیبانی از VRR (سرعت به روز رسانی متغیر برای تصویر) و ALLM (حالت تأخیر خودکار پایین) را نیز دریافت کند.

مقایسه تلویزیون X80J با X8000H

در مقایسه تلویزیون X80J با X8000H اولین نکته‌ای که خودنمایی می‌کند این است که تلویزیون سونی X80J جایگزین مدل X8000H شده است؛ البته هر دو از پنل‌ IPS با زاویه دید گسترده برخودار بوده و عملکرد آن‌ها به طور کلی مشابه همدیگر است. در کل می‌توان گفت X8000H در مورد روشنایی SDR و HDR و همچنین زاویه دید، عملکرد بهتری داشته به همین دلیل تا اینجای کار خرید آن عاقلانه‌تر به نظر می‌رسد. بنابراین چنانچه به سال ساخت تلویزیون اهمیت زیادی نمی‌دهید، X8000H گزینه‌ی بهتری خواهد بود.

مقایسه تلویزیون X80J با NANO85

مقایسه NANO85 و X80J به عنوان تلویزیون‌های میان‌رده دو شرکت ال‌جی و سونی که از پنل‌های IPS استفاده می‌کنند ممکن است سؤال قشر زیادی از کاربران باشد چون تقریباً در یک رنج قیمتی قرار دارند. در مقایسه تلویزیون X80J با NANO85 L می‌توان متوجه این موضوع شد که زاویه‌ی دید تلویزیون سونی کمی گسترده‌تر است. با وجود آن که تلویزیون ال‌جی از فناوری لوکال دایمینگ بهره می‌برد اما به دلیل نوردهی از لبه‌ها، این قابلیت نمی‌تواند عملکرد خوبی را ارائه دهد. سونی از روشنایی بیشتری برخوردار است، زمان پاسخگویی سریع‌تری دارد و دقت تصویر آن نیز نسبت به تلویزیون ال‌جی بیشتر است.

در عوض، NANO85 ال‌جی می‌تواند با انعکاس نور بهتر مقابله‌ کند و همچنین لرزش و پرش را از تصاویری که کیفیت پایین‌تری دارند، به خوبی از بین ببرد. ضمن این که پنل آن نیز از سرعت نوسازی ۱۲۰ هرتز برای تصاویر بهره می‌برد و از سرعت نوسازی متغیر تصویر نیز پشتیبانی می‌کند اما این عملکرد به درستی کار نمی‌کند. اگر از سیستم عامل و پایه‌های این دو تلویزیون فاکتور بگیریم در قابلیت‌های دیگر، این دو تلویزیون با هم تفاوت چندانی ندارند و از عملکردی مشابه برخوردار هستند.

مقایسه تلویزیون X80J با Q60A

مقایسه تلویزیون X80J با Q60A در واقع مقایسه‌ی دو محصول سونی و سامسونگ در سال 2021 هستند که در یک سطح قرار دارند؛ این کیولد سامسونگ دارای پنل VA است، بنابراین نسبت کنتراست بالایی را ارائه می‌دهد و می‌تواند رنگ سیاه عمیقی را به نمایش بگذارد که برای تماشای فیلم یا بازی در اتاق‌های کم نور یا تاریک یک گزینه‌ی بسیار بهتر است. X80J سونی از یک پنل IPS یا بهتر است بگوییم ADS، بهره می‌برد که دارای کنتراست پایینی است و اگرچه زاویه‌ی دید گسترده‌ای دارد، ولی نمی‌تواند همانند Q60A سامسونگ رنگ مشکی را به خوبی به نمایش بگذارد. تلویزیون سونی X80J، به دلیل زمان پاسخگویی سریع‌تری که دارد، ممکن است برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر گزینه‌ی مناسب‌تری باشد.

آیا X80J سونی ارزش خرید دارد؟!

تلویزیون سونی X80J یکی از محصولات 2021 بوده که به احتمال زیاد همانند مدل پیشین خود یعنی X8000H با استقبال زیادی از طرف خریدارن مواجه خواهد شد چون امسال به نوعی خبری از محصولات سری 7 سونی نبود و X80J جزو ارزان‌ترین تلویزیون‌های سونی در سال پیش‌رو به حساب می‌آید. پنل ADS به کار رفته در این مدل نویدبخش زاویه دید بالای آن بوده اما اگر قصد انتخاب و یا خرید این تلویزیون را دارید باید ضعف آن در زمینه نمایش یکنواختی مشکی را هم در نظر داشته باشید.

اگر تمایل به خرید یکی از جدیدترین تلویزیون‌های سونی که از گوگل تی‌وی هم پشتیبانی می‌کند، هستید باید X80J را به سبد خرید خود اضافه کنید اما اگر خواهان یک تلویزیون سری 8 سونی با عملکرد بهتر باشید، X8000H می‌تواند گزینه‌ای به مراتب بهتر باشد. البته در مطلب بهترین تلویزیون سونی به معرفی مدل‌های بیشتری پرداخته‌ایم که مطالعه‌ی آن خالی از لطف نیست. چنانچه سؤالی در این زمینه داشتید می‌توانید از طریق قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 4.3]

حتما ببینید

تلویزیون سونی X90L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X90L سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. …

4 نظر

  1. Rasouli

    سلام من از این تلوزیون خریدم
    ولی موقع اتصال گوشی به تلوزیون . صدا پخش نمیسه از تلوزیون
    مشکل چیه؟

    • سردبیر

      سلام و عرض ادب
      مدل و برند تلویزیون؟

  2. مادح

    این تلویزیون داخل ایران موجود نیست فعلا؟!

    • سردبیر

      سلام و درود
      متأسفانه در حال حاضر این مدل در بازار ایران موجود نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *