تلویزیون سامسونگ Q80C

بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ Q80C

تلویزیون سامسونگ Q80C 

تلویزیون‌های سامسونگ معمولاً جزو بهترین تلویزیون‌های موجود در بازار هستند. تلویزیون‌های این شرکت از کیفیت تصویر بسیار خوبی با رنگ‌های بسیار اشباع و رنگ سیاه عمیق برخوردار هستند. شرکت سامسونگ یکی از بهترین شرکت‌ها در زمینه تولید تلویزیون هوشمند بوده و محصولات این برند همیشه با استقبال خوبی از طرف مصرف کنندگان همراه بوده است. ما در این مقاله می‌خواهیم به بررسی تخصصی مشخصات و قابلیت‌های تلویزیون سامسونگ Q80C بپردازیم. در قسمت پایانی مطلب نیز ویدیو آنباکس تلویزیون مذکور بارگزاری شده است.

تلویزیون سامسونگ Q80C بالاترین مدل در محدوده QLED سامسونگ است که بالاتر از محدوده اولیه Crystal UHD و پایین‌تر از QLEDهای نئو و رده‌بالاتر آن‌ها مانند QN90C قرار دارد. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تلویزیون Q90C مطلب بررسی تخصصی Q90C را مطالعه فرمایید. تلویزیون سامسونگ Q80C دارای نور پس زمینه Direct Full Array است، با LED‌هایی که مستقیماً در پشت پنل LCD قرار می‌گیرند و امکان کنترل بسیار دقیق‌تری بر هر ناحیه کم نور را فراهم می‌کند. این مدل به طور قابل توجهی نسبت به Q80B QLED سامسونگ در سال 2022 با دو ناحیه لوکال دایمینگ، از 48 به 96 ارتقا یافته است. این محصول دارای پردازنده کوانتومی عصبی 4K سامسونگ است که نویدبخش ارتقاء هوش مصنوعی بهتر نسبت به مدل قبلی خود است. Quantum HDR+، بهبودهایی را در فناوری QLED زیربنایی پنل به ارمغان می‌آورد و منجر به رنگ‌های بهتر و روشن‌تر در HDR در مقایسه با سامسونگ Q80B کیولد می‌شود. این تلویزیون دارای درون‌یابی حرکتی تا 4k @ 120Hz است و از تمام فناوری‌های نرخ تازه‌سازی متغیر (VRR) برای عملکرد بازی تقریباً بدون قطعی پشتیبانی می‌کند. تلویزیون سامسونگ Q80C با نسخه 2023 سیستم عامل اختصاصی تایزن سامسونگ ارائه می‌شود و چهار پورت پهنای باند HDMI 2.1 آن به این معنی است که می‌توانید بسیاری از کنسول‌های مدرن را به طور همزمان و بدون نیاز به تکان دادن برای پورت‌ها متصل کنید. این محصول در شش نوع اندازه مختلف موجود است، اما مدل 50 اینچی به 4k @ 60Hz محدود شده است و از VRR نیز پشتیبانی نمی‌کند.

جمع امتیازات تلویزیون سامسونگ Q80C ( امتیاز از 10 می‌باشد)
امتیاز کلی: 7.5 امتیاز فیلم: 7.5
نمایش تلویزیون: 7.6 ورزش: 7.8
بازی های ویدیویی: 7.8 فیلم اچ دی آر: 6.9
بازی اچ دی آر: 7.9 مانیتور: 8.6

تفاوت بین اندازه‌ها و انواع سایز

مدل‌های 50″‌، “55، “65‌، “75‌، 85″ و 98” اینچ از تلویزیون سامسونگ Q80C موجود است که همگی غیر از سایز 50 اینچ از ویژگی‌های یکسانی برخوردارند و تنها نام مدل‌های آن‌ها متفاوت است. شایان ذکر است که تلویزیون سایز 50 اینچ آن دارای نرخ رفرش ریت 60 هرتز است و همچنین از VRR و HDMI 2.1 نیز پشتیبانی نمی‌کند.

اندازه مدل رفرش ریت VRR HDMI 2.1
50″ QN50Q80CAFXZA 60Hz NO NO
55″ QN55Q80CAFXZA 120Hz YES YES
65″ QN65Q80CAFXZA 120Hz YES YES
75″ QN75Q80CAFXZA 120Hz YES YES
85″ QN85Q80CAFXZA 120Hz YES YES
98″ QN98Q80CAFXZA 120Hz YES YES

طراحی ظاهری تلویزیون سامسونگ Q80C

پایه تلویزیون Q80Cتلویزیون سامسونگ Q80C یک تلویزیون ساده و کاربردی به نظر می‌رسد. دارای پایه شش ضلعی تمیز، حاشیه‌های نازک و طراحی زیبایی است. به اندازه کافی خوب به نظر می‌رسد که مناسب هر مکانی است به طوری که باعث ایجاد حواس پرتی هم نمی‌شود. دارای یک پایه کوچک نصب شده در مرکز است، بنابراین تلویزیون به یک میز بزرگ یا مرکز رسانه نیاز ندارد. مقداری تکان از پهلو به پهلو و مقدار زیادی تکان نیز وجود دارد که اگر تلویزیون را جابه‌جا نکنید، نگران کننده نیست، اما مطمئناً نسبت به مدل‌های ممتاز، لرزش بیشتری دارد. پایه این تلویزیون، صفحه نمایش را 7.92 سانتی‌متر از سطح میز شما بلند می‌کند، بنابراین تقریباً هر ساندبار بدون مسدود کردن صفحه در جلوی آن قرار می‌گیرد.

قسمت پشتی تلویزیون

پشت تلویزیون Q80Cپنل پشتی از پلاستیک بافت دار با خطوط عمودی اچ شده ساخته شده است. شیارهایی در بدنه برای کمک به مدیریت کابل وجود دارد که سپس به داخل پایه هدایت می‌شود. پایه دارای یک پوشش قابل جابجایی است که به پنهان کردن کابل‌ها کمک می‌کند. ورودی‌ها فرورفته هستند و اگر تلویزیون روی دیوار نصب شده باشد، دسترسی به آن‌ها سخت است.

ضخامت و حاشیه

حاشیه تلویزیون Q80Cاین تلویزیون دارای ضخامتی به اندازه 4.7 سانتی‌متر است. همچنین حاشیه بسیار کمی دارد که 0.9 سانتی‌متر است و این تلویزیون را تبدیل به یک نمایشگر تمام صفحه کرده است. سامسونگ Q80C مانند Q80B کیولد یک تلویزیون نسبتاً ضخیم است و به دلیل صاف بودن پشت آن، هنگام نصب روی دیوار ظاهر خوبی دارد.

کیفیت ساخت

کیفیت ساخت تلویزیون Q80Cکیفیت ساخت تلویزیون سامسونگ Q80C بسیار خوب است. اطراف سوراخ‌های VESA در پشت آن انعطاف‌پذیر است اما تلویزیون روی پایه‌اش لرزش آشکاری دارد، در غیر این صورت، از نظر ظاهر هیچ مشکلی ندارد. بر خلاف سایر تلویزیون‌های سامسونگ، مانند سامسونگ Q80B QLED، کیفیت ساخت هیچ ایراد آشکاری ندارد.

کیفیت تصویر تلویزیون سامسونگ Q80C

این تلویزیون دارای کیفیت تصویر 4K است و وضوح تصویر با توجه به فناوری‌هایی که در آن به کار گرفته شده است می‌تواند تصاویر را در شکل بسیار مطلوبی نمایش دهد. 

کنتراست

تلویزیون سامسونگ Q80C دارای کنتراست قابل قبولی است. نسبت کنتراست نسبت بین روشنایی روشن‌ترین رنگ (سفید) و تیره‌ترین رنگ (مشکی) است که تلویزیون می‌تواند تولید کند. نسبت کنتراست بالاتر به این معنی است که تلویزیون می‌تواند سیاهی عمیق‌تری را نمایش دهد و کیفیت کلی تصویر را بهبود می‌بخشد، به خصوص هنگام تماشای محتوا در اتاق‌های تاریک. این تلویزیون از لحاظ کنتراست یک پیشرفت قابل توجه نسبت به Q80B QLED سامسونگ داشته است.

روشنایی SDR و HDR

روشنایی HDR و SDR تلویزیون Q80Cاین تلویزیون دارای حداکثر روشنایی HDR رضایت بخشی است. اما جالب اینجاست که در محتوای واقعی کمی تاریک‌تر از Q80B QLED سامسونگ است. به طور کلی سامسونگ Q80C به اندازه کافی روشن نیست که تجربه کامل HDR را داشته باشد. همچنین این تلویزیون دارای حداکثر روشنایی SDR نیز می‌باشد و به اندازه کافی روشن است تا بر نور خیره کننده یا یک اتاق روشن غلبه کند. مناطق بزرگ رنگ روشن توسط محدود کننده روشنایی خودکار (ABL) کم نور می‌شوند، اما خیلی زیاد نیست. روشنایی این تلویزیون در SDR نسبتا ثابت است زیرا نقاط برجسته روشن کوچک‌تر یا بزرگ‌تر می‌شوند.

یکنواختی خاکستری و مشکی

سامسونگ Q80C دارای یکنواختی خاکستری رضایت بخش است، اما مشکلاتی را هم نشان می‌دهد. تفاوت قابل توجهی در روشنایی در گوشه‌ها وجود دارد و تغییر روشنایی به سمت مرکز می‌رود. متأسفانه هنگام تماشای محتوایی با مناطق بزرگ از رنگ یکنواخت، مانند هاکی، این مشکل کاملاً قابل توجه است. متأسفانه این تلویزیون یکنواختی مشکی خوبی ندارد. بدون فعال کردن گزینه لوکال دایمینگ، ضعیف و تقریباً هیچ سیاهی در صفحه آن دیده نمی‌شود. اما با فعال کردن تیرگی موضعی بسیار بهتر به نظر می‌رسد، در اطراف عناصر روشن هاله‌های قابل توجهی وجود دارد که در اطراف برجسته به نظر می‌رسد. توجه داشته باشید که نمی‌توانید لوکال دایمینگ را بدون رفتن به منوی سرویس غیرفعال کنید و نیاز به استفاده از کنترل از راه دور سامسونگ قدیمی‌‌تری دارد.

طیف رنگ و حجم رنگ

سامسونگ Q80C دارای طیف رنگی HDR بسیار خوبی است و پوشش فوق العاده‌ای از فضای رنگی رایج DCI-P3 دارد، بنابراین اکثریت قریب به اتفاق محتوای HDR، پر جنب و جوش و دلپذیر به نظر می‌رسد. در این تلویزیون یک سری مشکلات کوچک وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم. رنگ پنل کمی از بین رفته است، سبزها خیلی زرد، زردها و سرخابی‌ها خیلی قرمز هستند و آبی‌ها خیلی ارغوانی هستند، دارای انحرافات جزئی اما گسترده است. دارای پوشش تلویزیونی Rec است اما  فضای رنگ 2020 محدود است. تلویزیون حجم رنگ خوبی دارد. نمی‌تواند رنگ‌های خیلی روشن و تیره اشباع شده را نشان دهد و همانطور که در بخش طیف رنگ مشاهده می‌شود بسیاری از رنگ‌های آن از حالت ایده آل منحرف می‌شوند. اما در طرف دیگر، رنگ‌هایی روشن و کامل را نشان می‌دهد که منجر به صحنه‌های رنگارنگ می‌شود.

بازتاب نور، زاویه دید و پیکسل

تلویزیون سامسونگ Q80C دارای بازتاب مناسب است. منابع نور روشن، مانند چراغ‌ها یا پنجره‌ها، در این تلویزیون حواس پرتی را ایجاد می‌کنند. خوشبختانه تلویزیون کاملاً روشن است، بنابراین تماشای آن، حتی با انعکاس قابل توجه، همچنان دلپذیر است. سامسونگ Q80C از یک پنل ADS استفاده می‌کند که نوعی پنل IPS با بسیاری از ویژگی‌های مشابه است. همچنین از طرح بندی زیرپیکسل RGB استفاده می‌کند. این تلویزیون برای وضوح متن در هنگام استفاده به عنوان مانیتور رایانه شخصی مناسب است، زیرا Windows ClearType به خوبی از طرح بندی‌های RGB استفاده می‌کند.

نمایش تصاویر

ورودی ها

ورودی تلویزیون Q80C

در کل تأخیر ورودی این تلویزیون بسیار کم است، اما برای کمترین تاخیر ورودی ممکن، باید تلویزیون را روی حالت بازی تنظیم کنید. اگر Game Motion Plus سامسونگ یعنی ویژگی درون‌یابی حرکتی را فعال کنید، تاخیر ورودی به 23.2 میلی‌ثانیه می‌رسد که همچنان برای بازی‌های معمولی به اندازه کافی خوب است.

سامسونگ Q80C از تمام وضوح‌های رایج تا 4K @ 120Hz پشتیبانی می‌کند. همچنین تا زمانی که ورودی را روی رایانه شخصی تنظیم کرده باشید، متن واضح را با کروما 4:4:4 مناسب نمایش می‌دهد. این تلویزیون با پشتیبانی کامل از 4K @ 120Hz و HDMI Forum VRR می‌تواند از مزایای پلی استیشن 5 و Xbox Series X یا S نهایت استفاده را ببرد. توجه داشته باشید که مدل 50 اینچی به نرخ تازه سازی 60 هرتز محدود شده است و فاقد VRR می‌باشد.

هر چهار پورت HDMI از پهنای باند 2.1 پشتیبانی می‌کنند که برای اتصال چندین کنسول مدرن یا رایانه‌های شخصی پیشرفته به این تلویزیون عالی می‌باشد. این تلویزیون از Dolby Vision پشتیبانی نمی‌کند، اما از فرمت HDR10+ پشتیبانی می‌کند. تیونر آن نیز تنها از ATSC 1.0 پشتیبانی می‌کند. توجه داشته باشید که مدل 50 اینچی سامسونگ Q80C در هر چهار پورت تنها به پهنای باند HDMI 2.0 محدود شده است. سامسونگ Q80C دارای پشتیبانی از eARC است، بنابراین می‌توانید صدای Dolby Atmos را بدون اتلاف به یک گیرنده سازگار منتقل کنید. متأسفانه، هیچ فرمت صوتی DTS را پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین DVD و Blu-ray در این تلویزیون بهترین صدا را ندارند زیرا از DTS برای آهنگ های صوتی خود استفاده می‌کنند.

کیفیت صدای تلویزیون سامسونگ Q80C

تلویزیون سامسونگ Q80C پاسخ فرکانسی متوسطی دارد. مانند اکثر بلندگوهای تلویزیون، اساساً بیس وجود ندارد و با افزایش صدا، پخش مجدد صدای آن کمتر می‌شود. فرکانس‌های خروجی در حداکثر صدای تلویزیون از آنچه باید باشد، منحرف می‌شوند، که البته چندان هم بلند نیست. همچنین در حداکثر حجم صدا خوب نیست. سامسونگ Q80C عملکرد اعوجاج خوبی دارد. به طور شگفت انگیزی برای اعوجاج هارمونیک کامل خوب است. بیشتر در محدوده بیس و میان برد پایین اتفاق می‌افتد که کمتر برای گوش انسان قابل شنیدن است.

ویژگی‌های هوشمند

رابط کاربری تلویزیون Q80Cاین تلویزیون از نسخه 2023 سیستم عامل اختصاصی تایزن سامسونگ استفاده می‌کند که استفاده از آن سریع و آسان است. پیدا کردن محتوا آسان است و حرکت بین برنامه‌ها و ورودی‌ها راحت می‌باشد. فروشگاه برنامه سامسونگ تعداد زیادی برنامه در دسترس دارد و مطمئناً هر برنامه پخش جریانی محبوبی را در لیست گزینه‌ها پیدا خواهید کرد.

ریموت کنترل

ریموت کنترل تلویزیون سامسونگ Q80Cسامسونگ Q80C QLED از نسخه 2023 کنترل از راه دور سامسونگ استفاده می‌کند. دکمه‌هایی وجود دارد که به برنامه‌های پخش جریانی خاصی اختصاص داده شده است که می‌تواند بسته به منطقه متفاوت باشد. این ریموت کنترل یک میکروفون یکپارچه برای دستورات صوتی دارد و به خوبی کار می‌کند. می‌توانید ورودی را تغییر دهید، برنامه‌های خاصی را باز کنید و در آن‌ها جستجو کنید و زمان یا آب و هوا را بپرسید. این ریموت دارای یک باتری قابل شارژ است که می‌توانید آن را از طریق USB-C یا انرژی خورشیدی شارژ کنید.

لوازم جانبی

لوازم جانبی تلویزیون Q80Cلوازم جانبی این تلویزیون شامل موارد زیر می‌باشد:

  • کنترل از راه دور
  • کابل برق
  • راهنمای کاربر و دفترچه راهنما

در مشخصات این تلویزیون ذکر شده که مقدار برق مصرفی آن در صورتی که تنظیمات تلویزیون در حد وسط قرار داشته باشند، حدود 65 وات انرژی مصرف می‌کند اما چنانچه این تنظیمات از قبیل روشنایی، میزان حجم ولوم صدا روی حداکثر قرار داشته باشد، نهایتاً 245 وات برق مصرف می‌کند.


ویدیو آنباکس تلویزیون سامسونگ Q80C

در ویدیو زیر به طور کامل بازگشایی و آنباکس تلویزیون سامسونگ Q80C انجام شده است و شما با دیدن این ویدیو با همه بخش‌های تلویزیون آشنایی پیدا خواهید کرد. همچنین در بخش پایانی ویدیو کارشناس سلام بابا، کالیبراسیون و راه‌اندازی اولیه تلویزیون را به شما آموزش خواهد داد.


نقاط قوت و ضعف

نقاط قوت نقاط ضعف

اوج روشنایی چشمگیر SDR

نسبت کنتراست پایین

مدیریت انعکاس مناسب
مسائل مربوط به یکنواختی 
زاویه دید بسیار خوب
ضعف در لوکال دایمینگ
زمان پاسخگویی سریع
بدون عبور صوتی DTS
دارای طیف رنگی وسیع
شکوفه دادن در اطراف اجسام روشن
تاخیر ورودی فوق العاده کم
بدون پشتیبانی از Dolby Vision
روشنایی HDR خوب در حالت بازی هموارسازی محتوای با کیفیت پایین غیرقابل توجه
پهنای باند HDMI 2.1 با پشتیبانی از VRR
 
به طور خودکار لرزش 24p را از هر منبعی حذف می‌کند  

تلویزیون سامسونگ Q80C بخریم؟

تلویزیون سامسونگ Q80C یک تلویزیون از همه نظر خوب است. از ویژگی‌های برجسته آن می‌توان به حداکثر روشنایی چشمگیر SDR همراه با کنترل بازتاب مناسب تلویزیون اشاره کرد. این ویژگی باعث می‌شود که تماشای برنامه‌های تلویزیونی یا ورزش در اتاق روشن، استفاده از تلویزیون به‌عنوان مانیتور رایانه شخصی یا بازی‌های ویدیویی، بسیار خوب باشد. تأخیر ورودی فوق‌العاده کمی دارد، بنابراین ورودی‌های کاربر پاسخگویی خوبی دارند و زمان پاسخ‌دهی بسیار خوب آن، هر حرکت سریعی را با حداقل تاری نشان می‌دهد. متأسفانه، کنتراست بی‌نظیری ندارد و قابلیت‌های لوکال دایمینگ آن مقداری ناامیدکننده است. روشنایی HDR آن مناسب است، اما برای کنتراست تلویزیون به اندازه کافی خوب نیست، زیرا روشنایی به خوبی ظاهر نمی‌شوند، بنابراین تلویزیون گزینه خوبی برای فیلم‌های HDR نیست. شما برای خرید محصول فوق می‌توانید به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت کنید و همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن مطالب بررسی تخصصی تلویزیون‌های دیگر از صفحه اصلی وبلاگ سلام بابا دیدن کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 4 میانگین: 5]

حتما ببینید

تلویزیون سونی X90L

بررسی تخصصی تلویزیون سونی X90L

تلویزیون سونی X90L سونی از جمله بزرگترین تولیدکننده‌های تلویزیون رده‌بالا و باکیفیت در دنیا است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *