تلویزیون سامسونگ QN90C

بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN90C

تلویزیون سامسونگ QN90C

برند سامسونگ از برندهای کره‌ای معتبر، با کیفیت و فعال در عرصه تولیدات لوازم برقی و تکنولوژی‌های روز است. بدون شک تلویزیون‌های برند سامسونگ یکی از محبوب‌ترین محصولات موجود در بازار ایران به حساب می‌آید که با توجه به فناوری‌های به روز و همچنین تنوعی که در محصولات و مدل‌های خود جای داده است، مورد استقبال و محبوبیت بالایی در میان مردم قرار گرفته است. تلویزیون سامسونگ QN90C یکی از محصولات سامسونگ در سال 2023 بوده که در این مطلب قصد داریم به بررسی تخصصی ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن بپردازیم.

تلویزیون QN90C/QN90CD یک تلویزیون 4K سطح بالا است که در سال 2023 منتشر شد. این تلویزیون جایگزین تلویزیون QN90B شده است اما اشتراکات بیشتری با تلویزیون سامسونگ QN85B دارد. این تلویزیون در طیف گسترده‌ای از اندازه‌ها، از 43 تا 85 اینچ موجود است. دارای پردازشگر Neural Quantum Processor 4K است که برای اولین بار در سال 2022 معرفی شد و برای ارائه ارتقاء بهتر تصویر بهینه‌سازی شده است. مانند سایر تلویزیون‌های سامسونگ از رابط کاربری اختصاصی Tizen OS استفاده می‌کند که مجموعه بزرگی از برنامه‌ها و بازی‌ها را ارائه می‌دهد. این تلویزیون به لطف نسبت کنتراست بالا، برای تماشای فیلم یا بازی در اتاق تاریک عالی است و همچنین به دلیل اوج روشنایی بالا و کنترل انعکاس فوق‌العاده آن، برای اتاق‌های روشن نیز انتخابی عالی به حساب می‌آید.

این تلویزیون به لطف تاخیر ورودی کم، زمان پاسخگویی سریع و مجموعه ای چشمگیر از ویژگی‌های بازی، برای گیمینگ و بازی گزینه بسیار مناسبی است. متاسفانه از هیچ فرمت صوتی DTS پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین باید پخش کننده خارجی خود را مستقیماً به ساندبار یا سیستم سینمای خانگی خود وصل کنید تا هنگام تماشای فیلم روی دیسکی که از این فرمت صوتی استفاده می‌کند، از صدای بهتری لذت ببرید. زاویه دید مناسبی دارد، بنابراین می‌توانید با روشن بودن تلویزیون در اتاق قدم بزنید و همچنان از یک تصویر ثابت لذت ببرید. سامسونگ QN90C یک تلویزیون عالی برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر است، زاویه دید مناسبی دارد، بنابراین می‌توانید تقریباً نزدیک صفحه بنشینید بدون اینکه طرفین محو شوند و یکنواختی خود را از دست بدهند. 

جمع امتیازات تلویزیون سامسونگ QN90C ( امتیاز از 10 می‌باشد)
امتیاز کلی: 8.5 امتیاز فیلم: 8.5
نمایش تلویزیون: 8.6 ورزش: 8.4
بازی های ویدیویی: 8.7 فیلم اچ دی آر: 8.4
بازی اچ دی آر: 8.7

مانیتور: 8.6

تفاوت بین اندازه ها و انواع سایز

مدل‌های 43 اینچی و 50 اینچی کمی متفاوت هستند، زیرا از پنل‌های VA استفاده می‌کنند و نرخ تازه سازی بالاتری دارند. انواع مختلفی از این تلویزیون با کد مدل متفاوت نیز وجود دارد.
اندازه مدل حداکثر نرخ تازه سازی نوع پنل
43″ QN43QN90C  144Hz VA
50″ QN50QN90C  144Hz VA
55″ QN55QN90C  120Hz ADS (IPS-like)
65″ QN65QN90C  120Hz ADS (IPS-like)
75″ QN75QN90C  120Hz ADS (IPS-like)
85″ QN85QN90C  120Hz ADS (IPS-like)

طراحی ظاهری تلویزیون سامسونگ QN90C

تلویزیون سامسونگ QN90C دارای طراحی درجه یک است که در هر محیطی عالی به نظر می‌رسد. از پایه شش ضلعی باریک و حاشیه‌های فوق‌العاده نازک برخوردار است که فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند. همچنین دارای زبان طراحی Neo Slim در ساخت بدنه می‌باشد.

پایه نگهدارنده

پایه نگدارندهپایه این تلویزیون نازک، به صورت خطی و در وسط است و فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. متاسفانه پایه این تلویزیون به خوبی آن را نگه نمی‌دارد زیرا بسیار نازک است و امکان تکان خوردن تلویزیون وجود دارد. این پایه تلویزیون را حدود 7.49 سانتی‌متر بالاتر از میز می‌برد، بنابراین اکثر ساندبارهای صوتی می‌توانند به خوبی بدون مسدود کردن صفحه در جلوی تلویزیون قرار گیرند.

قسمت پشتی تلویزیون

قسمت پشتیبا طراحی بافتی زیبا در پنل پشتی، پشت این تلویزیون عالی به نظر می‌رسد، شیارهایی در پشت برای کمک به مدیریت کابل‌های آن وجود دارد. در قسمت پشتی دسترسی به ورودی‌ها سخت است به خصوص اگر تلویزیون را به دیوار نصب کنید. شما می‌توانید آن را روی پایه استاندارد VESA نصب کنید و همچنین با پایه دیواری سامسونگ Slim Fit سازگار است.

ضخامت و کیفیت ساخت

کیفیت ساختQN90Cاین تلویزیون دارای ضخامتی به اندازه 2.7 سانتی‌متر است. گذشته از این حاشیه بسیار کمی نیز برای آن در نظر گرفته شده، حاشیه‌ای 0.9 سانتی‌متری که این تلویزیون را تبدیل به یک نمایشگر تمام صفحه کرده است. تلویزیون سامسونگ QN90C از کیفیت ساخت عالی برخوردار است. از ترکیبی از فلز و پلاستیک درجه یک ساخته شده است. با این حال، پایه آن خیلی محکم نیست و پنل پشتی به سمت آن خم شده است. همچنین یک شکاف بین پنل پشتی و ورودی‌ها وجود دارد که می‌تواند نشان دهنده یک مشکل کنترل کیفیت باشد، اما احتمالاً در طولانی مدت هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

کیفیت تصویر تلویزیون سامسونگ QN90C

کیفیت تصویر 4k، سرعت رفرش 120 هرتزی، رزولوشن 3840×2160 پیکسل، قابلیت HDR، پنل IPS و از طرفی پردازنده Neural Quantum Processor 4k مهم‌ترین مشخصات تصویری QN90C سامسونگ بوده که می‌تواند بسیار قابل توجه باشد. یکی از نکات ناامید کننده در خصوص نمایش تصویر در این مدل عدم پشتیبانی از فرمت Dolby vision است؛ دالبی ویژن باعث می‌شود تا کیفیت رنگ و همین طور جزئیات کاراکترها در هنگام تغییر صحنه با وضوح حداکثری قابل مشاهده نباشد.

کنتراست

کنتراستتلویزیون سامسونگ QN90C به لطف ویژگی لوکال دایمینگ  Mini LED از کنتراست عالی برخوردار است. در یک اتاق تاریک، حتی زمانی که هایلایت‌های روشن روی صفحه قابل مشاهده است، رنگ‌های سیاه بسیار عمیقی ایجاد می‌شود. پنل VA نیز برای بهبود کنتراست در کنار فناوری‌های ارتقاء کنتراست به خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهد.

روشنایی SDR و HDR

روشنایی SDR و HDRاین تلویزیون دارای حداکثر روشنایی فوق‌العاده در SDR و HDR می‌باشد. تصویر آن به اندازه کافی روشن است که حتی در اتاق های بسیار روشن با نور طبیعی زیاد می تواند بر تابش خیره کننده غلبه کند همچنین صحنه‌های بزرگ و روشن به طور قابل توجهی توسط محدود کننده روشنایی خودکار تلویزیون کم می‌شود. روشنایی آن به اندازه تلویزیون QN90B QLED نیست اما از PQ EOTF بهتری پشتیبانی می‌کند و محتوای HDR در QN90C بهتر و طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

یکنواختی خاکستری و مشکی

یکنواختی خاکستریتلویزیون QN90C یکنواختی خاکستری خوبی دارد. کناره‌های صفحه کمی تیره‌تر از مرکز هستند و نقاط تاریک‌تری در وسط صفحه وجود دارد با این حال تصاویر آن هنگام تماشای ورزش یا مرور وب خوب به نظر می‌رسد. یکنواختی تقریباً مشکی بدون هیچ مشکل قابل توجهی در صحنه‌های تاریک بسیار بهتر عمل می‌کند. این تلویزیون از یکنواختی مشکی بسیار خوبی برخوردار است. با غیرفعال کردن لوکال دایمینگ ضعیف به نظر می‌رسد، که شما این کار را فقط می‌توانید از منوی سرویس انجام دهید، بنابراین اکثر مردم هرگز این مورد را نمی‌بینند.

طیف رنگی و حجم رنگ

طیف رنگ
تلویزیون سامسونگ QN90C می‌تواند تقریباً کل طیف رنگ‌ها را در فضای رنگی DCI-P3 نمایش دهد بنابراین بیشتر محتوای HDR زنده و واقعی است. حجم رنگ این تلویزیون شگفت انگیز است. رنگ‌ها روشن و مرتعش هستند و در مقابل سفیدهای روشن به خوبی متمایز می‌شوند. رنگ‌های تیره و اشباع شده نیز به لطف نسبت کنتراست بالای آن به خوبی نمایش داده می‌شوند.

بازتاب نور

بازتاب نور
این تلویزیون دارای قابلیت بازتاب عالی است. پوشش براق بسیار عالی به نظر می‌رسد و شدت انعکاس مستقیم را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. از آنجایی که سامسونگ تلویزیون‌های سری 90 خود را به پنل‌های ADS (مانندIPS) تغییر داده است، هیچ لایه زاویه دید فوق‌العاده وسیعی وجود ندارد، بنابراین اعوجاج رنگین کمانی که در تلویزیون‌های دیگر مانند سامسونگ QN90B QLED قابل توجه بود، دیگر باعث مشکل نمی‌شود و مسئله ای نیست. این تلویزیون از پنل نوع ADS استفاده می‌کند که بسیار شبیه به IPS که رایج تر است، می‌باشد.

نمایش تصاویر

زمان پاسخ دهی و VRR

سامسونگ QN90C زمان پاسخگویی عالی دارد، منجر به حرکت نسبتاً واضح هنگام بازی یا تماشای ورزش می‌شود. در اطراف اجسام با حرکت سریع مقداری تاری وجود دارد. سامسونگ QN90C با هر سه فرمت نرخ تازه‌سازی متغیر سازگار است و در طیف وسیعی از نرخ به‌روزرسانی کار می‌کند، مطمئن باشید که بازی‌های شما تقریباً بدون قطعی باقی می‌مانند، حتی زمانی که سیستم شما نمی‌تواند با حرکتها همراهی کند. باید توجه داشته باشید که مدل‌های 43 و 50 اینچ دارای حداکثر نرخ تازه‌سازی 144 هرتز هستند.

ورودی‌ها

سامسونگ QN90C دارای تأخیر کم ورودی فوق‌العاده در حالت ‘بازی’ است. این قابلیت منجر به یک تجربه بازی بسیار پاسخگو و تقریباً بدون تاخیر قابل توجه بین اقدامات شما و آنچه روی صفحه می‌بینید، می‌شود. این تلویزیون از پهنای باند کامل 48 گیگابیت بر ثانیه HDMI 2.1 در هر چهار پورت HDMI پشتیبانی می‌کند. به شما این امکان را می‌دهد که از مزایای کامل چندین دستگاه با پهنای باند بالا استفاده کنید. متأسفانه، سامسونگ هنوز از Dolby Vision پشتیبانی نمی‌کند. با این حال، به جای آن از HDR10+ پشتیبانی می‌کند که در کل بسیار مشابه است اما به طور گسترده پشتیبانی نمی‌شود.
این تلویزیون از eARC پشتیبانی می‌کند که به آن اجازه می‌دهد صدای غیرفشرده و با کیفیت بالا را از منبع متصل به ساندبار یا سیستم سینمای خانگی شما بدون کاهش کیفیت صدا منتقل کند. متأسفانه، فرمت‌های DTS را پشتیبانی نمی‌کند، که ناامیدکننده است، زیرا بسیاری از بلو_ری‌های UHD از DTS برای آهنگ‌های صوتی بدون افت خود استفاده می‌کنند.

کیفیت صدا

این تلویزیون مانند اکثر تلویزیون ها پاسخ فرکانسی مناسبی دارد. تقریباً هیچ صدایی در صدای بیس آن وجود ندارد بنابراین اگر از فیلم های اکشن لذت می برید، حتی یک نوار صوتی خارجی یا سیستم سینمای خانگی با یک ساب ووفر اختصاصی صدای بهتری ارائه می دهد. متاسفانه اگرچه صدای نسبتاً بلندی دارد، اما فشرده سازی قابل توجهی به خصوص در محدوده سه برابری متوسط ​​به بالا، در حداکثر صدا وجود دارد. به طور کلی، کنترل اعوجاج صدای این تلویزیون خوب است.

ویژگیهای هوشمند تلویزیون سامسونگ QN90C 

تلویزیون سامسونگ QN90C دارای نسخه جدید از سیستم عامل تلویزیون‌های سامسونگ یعنی تایزن نسخه 7.0 می‌باشد. همچنین دارای ریموت کنترل هوشمند و شارژی مدل TM2360E نیز می‌باشد که شارژ آن از طریق پورت USB-C و پنل خورشیدی (SolarCell) که در پشت ریموت قرار گرفته، انجام می‌شود. این تلویزیون از اینترنت اشیاء (IoT) و داشبورد هوشمند SmartThings برخوردار است که می‌توانید به کمک آن لوازم خانگی و خانه هوشمند خود را کنترل و مدیریت کنید.

رابط کاربری و برنامه‌ها

رابط کاربری
 QN90C نسخه 2023 سیستم عامل تایزن را اجرا می‌کند که استفاده از آن سریع و آسان است. رابط Smart Hub روان است و گزینه های پیشرفته زیادی دارد و به راحتی می‌توانید محتوای مورد علاقه خود را پیدا کنید. متأسفانه، مانند اکثر تلویزیون‌های موجود در بازار، تبلیغات در سراسر رابط وجود دارد و هیچ گزینه‌ای برای غیرفعال کردن کامل آن‌ها وجود ندارد. چند گزینه مرتبط با حریم خصوصی وجود دارد، بنابراین می‌توانید مواردی مانند ردیابی تبلیغات را محدود کنید، اما این کار تعداد تبلیغاتی را که می‌بینید کاهش نمی‌دهد و آن‌ها را شخصی سازی می‌کند. برنامه‌های ارائه‌شده بیشتر سرویس‌های پخش رایج را پوشش می‌دهند و مجموعه بزرگی از برنامه‌های اضافی موجود در اپ استور سامسونگ وجود دارد.

کنترل

ریموت کنترل
ریموت کنترل بسیار باریک و جمع و جور است و استفاده از آن آسان است، همچنین دارای یک باتری قابل شارژ داخلی با پنل خورشیدی در پشت ریموت است. اگر باتری آن به طور غیرمنتظره ای از بین رفت، می‌توانید آن را از طریق USB-C شارژ کنید. کنترل‌ها در قاب پایین تلویزیون نزدیک گوشه سمت راست قرار دارند. یک دکمه برای روشن/خاموش کردن تلویزیون و تغییر کانال‌ها، صدا و ورودی‌ها وجود دارد.

لوازم جانبی

ریموت کنترل

لوازم جانبی این تلویزیون شامل موارد زیر است :

  • ریموت کنترل
  • کابل برق
  • دفترچه راهنما

نقاط ضعف و قوت تلویزیون سامسونگ QN90C

نقاط قوت نقاط ضعف

پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر

از Dolby Vision پشتیبانی نمی‌کند

تاخیر ورودی فوق‌العاده کم

از فرمت‌های صوتی DTS پشتیبانی نمی‌کند

زمان پاسخگویی عالی برای حرکت واضح

وجود برخی از مکث‌های قابل توجه در تصویرهای آهسته

محتوای با وضوح پایین را به خوبی ارتقا می‌دهد

نمی‌توان انسداد ماکرو را در محتوای با کیفیت پایین هموار کرد

رابط هوشمند با کاربری آسان با مجموعه ای عالی از برنامه‌ها

 

به دلیل داشتن اوج روشنایی، تابش خیره کننده باعث مشکل نمی‌شود

 

هنگامی که در زوایای متوسط ​​مشاهده می‌شود، تصویر ثابت می‌ماند

 

هایلایت روشن در HDR به لطف اوج روشنایی آن به خوبی خودنمایی می‌کند

 

بررسی نهایی تلویزیون سامسونگ QN90C

طبق بررسی تخصصی که ما برای شما انجام دادیم در مجموع تلویزیون سامسونگ QN90C را می‌توان یک تلویزیون فوق العاده با به روزترین امکانات و مناسب برای کارهای روزمره دانست که اگر از نظر بودجه محدودیتی ندارید می‌تواند گزینه عالی برای شما باشد. سامسونگ این تلویزیون را در سایزهای 43 تا 85 به بازار عرضه کرده که می‌تواند مناسب سالن‌های مختلف با ابعاد مختلفی باشد. QN90C از کیفیت تصویر 4K برخوردار بوده و امکانات گیمینگ نظیر قابلیت VRR و HDMI2.1 نیز در آن به خوبی اجرا شده است و در آن از پنل ADS پشتیبانی شده که نسبت کنتراست بالایی ارائه می‌دهد و از کیفیت ساخت مطلوبی برخوردار است. برای خرید محصول فوق می‌توانید با کارشناسان فروشگاه سلام بابا مشاوره گرفته و لذت خریدی عالی را با ما تجربه کنید. همچنین برای دیدن مطالب بیشتر به صفحه اصلی وبلاگ سلام بابا رجوع کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 5 میانگین: 5]

حتما ببینید

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

نکات لازم برای راهنمای خرید ماشین لباسشویی امروزه کمتر کسی زمان لازم برای شستن لباس­ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *