تلویزیون چند اینچی بخرم؟

تلویزیون چند اینچی بخرم؟ بهترین سایز تلویزیون

تلویزیون چه سایزی بخریم؟

امروزه تلویزیون یکی از لوازم ضروری و مهم در هر خانه‌‌ای می‌باشد. اما وجود تنوع زیاد در بازار ممکن است انتخاب و خرید را کمی دشوار کرده باشد. هر ساله تلویزیون‌های پیشرفته‌تری در سایزهای بزرگتر تولید و به بازار عرضه می‌شوند. معمولاً بیشتر افراد در هنگام خرید پس از انتخاب برند و مدل مناسب تلویزیون این سؤال برایشان پیش می‌آید که تلویزیون چند اینچی بخرم؟ با مطالعه‌ این مطلب از سلام‌ بابا شما به راحتی می‌توانید تلویزیونی با سایز مناسب برای خانه یا محل کار خود انتخاب کنید. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

آیا خرید بزرگترین سایز تلویزیون درست است؟

با توجه به تنوع مدل‌‌های تلویزیون موجود در بازار، کاربران می‌‌توانند تلویزیون‌‌هایی در اندازه‌‌های متفاوت و کیفیت‌های مناسب با امکانات مختلف انتخاب کنند. در واقع اگر شما از لحاظ بودجه مشکلی نداشته باشید می‌توانید بزرگترین سایز تلویزیون را هم تهیه کنید اما باید در کنار سایز مواردی همچون زاویه دید، فاصله از تلویزیون و متراژ محیط را هم در نظر بگیرید.

video
play-sharp-fill

اندازه در مقابل کیفیت  

توصیه می‌کنیم طبق راهنمای جامع تلویزیون، تعادل بین این دو عامل یعنی اندازه‌ی تلویزیون و کیفیت و وضوح آن را برای لذت بیشتر از تماشای برنامه‌های مورد علاقه‌ی خود را در نظر بگیرید. بنابرابن اگر در نظر دارید یک تلویزیون 65 اینچ از برندهای تازه به بازار آمده را تهیه کنید، به جای آن پیشنهاد می‌کنیم که یک تلویزیون با سایز 55 اینچ از برندهای معتبر مانند سونی، ال جی و سامسونگ را بخرید که یک انتخاب بسیار مناسب‌تر و کارآمدتر برای استفاده‌ی شما در طی سال‌های طولانی می‌باشد.   

به خاطر داشته باشید که تلویزیون‌ها به صورت مورب اندازه گیری می‌شود؛ به عنوان مثال اندازه‌ی صفحه نمایش یک تلویزیون 55 اینچ از یک گوشه تا گوشه‌ی مقابل 55 اینچ می‌باشد اما ابعاد واقعی کاملاً متفاوت خواهد بود یعنی تقریباً دارای 49 اینچ عرض و 29 اینچ طول است. سپس وضوح تلویزیون را در نظر بگیرید، اگر وضوح تلویزیون شما بالا باشد بدون اینکه بخواهید با پیکسل‌های آزاردهنده تصاویر روی صفحه نمایش مقابله کنید، می‌توانید نزدیک‌تر به تلویزیون بنشینید. این بدان معنی است که شما می‌توانید در مقایسه با یک تلویزیون Full HD نزدیک‌تر از حد ممکن به یک تلویزیون 4K با همان اندازه بنشینید. 

بعضی از مردم اعتقاد دارند که اندازه تلویزیون هر چه بزرگتر باشد بهتر است اما اینگونه نیست و شما باید متناسب با فاصله‌ی خود از تلویزیون بهترین سایز تلویزیون را انتخاب کنید. برای مثال شما وقتی به یک فیلم با کیفیت فول اچ دی (1080p) نگاه می‌‌کنید اگر فاصله‌ی شما از تلویزیون استاندارد باشد، جزئیات بیشتر و تعداد پیکسل‌‌های بیشتری مشاهده خواهید کرد.

تلویزیون ال جی LM5000

4K بخرم یا نه؟

تلویزیون‌های 4K با رزولوشن 2160×3840 تصاویری با وضوح و شفافیت بالاتر در اختیار شما قرار می‌دهند و می‌توان گفت چهار برابر باکیفیت تر از تلویزیون‌های FULL HD هستند. همچنین بسیار سریع‌تر محتوا و تصاویر را نسبت به تلویزیون‌های 1080P یا FULL HD تجزیه و تحلیل و پردازش می‌کنند که این را نیز مدیون پردازنده‌های نسل جدید هستند. تلویزیون‌های 4K از نظر قیمت نیز نسبت به امکاناتی که برای کاربر فراهم می‌کند که بسیار مقرون به صرفه هستند و به خصوص در سایزهای بزرگ هم مثل 55 یا 65 اینچ تصاویر فوق‌العاده و بی نظیری به نمایش می‌گذارند.  

هرچه فاصله‌ی شما از تلویزیون دورتر باشد تعداد پیکسل‌‌های بیشتری خواهید دید و دارای وضوح‌ بالا‌تری خواهد بود اما اگر شما به تلویزیون بیشتر از حد استاندارد نزدیک باشید تراکم پیکسل‌ها پایین‌تر خواهد بود. البته وضوح زاویه دید به اندازه بینایی شما نیز بستگی دارد. در برخی موارد هر چقدر شما استاندارد‌ها را رعایت کرده باشید اما ممکن است چشم شما به اندازه‌ی کافی جزئیات را تشخیص ندهد. در جدول زیر فاصله‌ی قرار گرفتن هر فرد برای تماشای تلویزیون‌های 1080P و 4K ذکر شده است. توجه داشته باشید که فاصله‌های نوشته شده به صورت تقریبی هستند.  

سایز تلویزیون  حداقل فاصله ی توصیه شده برای کیفیت 4K حداقل فاصله ی توصیه شده برای کیفیت1080P 
40 اینچ 1 متر  2 متر
42 اینچ 1.5 متر  2.5 متر 
48 اینچ 1.80 متر  2.80 متر 
50 اینچ 2 متر 3 متر 
55 اینچ 2.5 متر  3.5 متر 
60 اینچ 2.80 متر  3.80 متر
65 اینچ 3 متر  4 متر 
75 اینچ  3.5 متر  4.5 متر 

انتخاب سایز تلویزیون به چند عامل بستگی دارد؟

1-فاصله‌ی شما از تلویزیون (اندازه‌ی اتاق)

2-کیفیت تلویزیون

3- قیمت تلویزیون

قیمت تلویزیون

در قدم اول میزان بودجه‌‌ای که برای خرید تلویزیون در نظر می‌گیرید اهمیت زیادی دارد. وقتی بودجه‌‌ی شما مشخص باشد انتخاب‌های محدودتری خواهید داشت و راحت‌تر می‌توانید انتخاب کنید. قیمت تلویزیون سونی نسبت به برندهای دیگر بالاتر است و قیمت تلویزیون ال جی به نسبت مناسب‌تر هستند، اما قیمت تلویزیون‌های سامسونگ نسبت به برندهای دیگر موجود در بازار پایین‌تر و از قیمت بسیار مناسبی برخوردارند. علاوه بر این مطمئناً سایزهای کوچکتر در همه‌ی برندها قیمت کمتری نسبت به سایزهای بزرگتر دارند.
بعد از تعیین بودجه شما باید در مورد نوع فناوری صفحه نمایش تلویزیون هم تصمیم بگیرید. برای مثال می‌خواهید تلویزیون OLED ،LED یا QLED بخرید. سپس باید در مورد اندازه صفحه نمایش تصمیم بگیرید. به طور کلی قیمت تلویزیون OLED نسبت به مدل‌های LED بالاتر هستند. برای مقایسه انواع صفحه نمایش‌‌ها با هم به مطلب فناوری NEO QLED چیست مراجعه کنید.

کیفیت تلویزیون

اندازه‌ی یک صفحه نمایش ایده آل چقدر است؟ تا حد زیادی انتخاب اندازه‌ی تلویزیون شما به انتخاب وضوح تصویر آن بستگی دارد. تولید کنندگان تلویزیون با تغییر بازار جهانی به سمت کیفیت تصویر 4K، تولید تلویزیون‌های با کیفیت بالا در سایز کوچک را به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند. در نتیجه وضوح تصویر HD این روزها به طور عمده برای صفحه نمایش‌های کوچکتر اختصاص داده شده است که اندازه‌های آن بین 24 تا 36 اینچ هستند.

فاصله از تلویزیون 4K

امروزه تلویزیون‌های 4K جزئیات بیشتری را ارائه می‌دهند، بنابراین می‌توانید نزدیک تلویزیون بنشینید اما نه آنقدر نزدیک که بتوانید پیکسل‌های صفحه را ببینید. اگر اتاق بسیار بزرگی دارید یا در فاصله‌ی دور به تماشای برنامه‌های مورد علاقه‌ی خود می‌نشینید، باید تلویزیون 4K را انتخاب کنید که از High Dynamic Range HDR پشتیبانی کند؛ زیرا باعث بهبود کنتراست و همچنین طیف رنگی گسترده در هر محتوای HDR است و در نهایت تصاویر را با کیفیت فوق‌‎العاده‌ای در اختیار بیننده قرار می‌دهد. 

فاصله‌ی شما از تلویزیون (اندازه‌ی اتاق)

بین فاصله شما و اندازه تلویزیون رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد. هرچقدر فاصله شما از تلویزیون دورتر باشد تلویزیون کوچکتر به نظر می‌رسد. شما همچنین باید در نظر بگیرید که آیا قصد دارید از میز تلویزیون استفاده کنید یا می‌خواهید تلویزیون خود را به دیوار وصل کنید تا در مورد اندازه آن انتخاب صحیحی داشته باشید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید به طور مثال فاصله‌ی مناسب از تلویزیون 65 اینچ 1.70 متر است.

تلویزیون چند اینچی بخرم؟

 توجه: افرادی که تمایل دارند قبل از خرید تلویزیون ابعاد دقیق تلویزیون را در اختیار داشته باشند تا از تناسب فضایی که برای تلویزیون در نظر گرفته‌اند مطمئن شوند، به مطلب ابعاد و اندازه تلویزیون به سانتی متر مراجعه کنند.

سایز تلویزیون

در ادامه به دو راه که از سوی THX و SMPTE برای تعیین اندازه‌ی تلویزیون اعلام شده است می‌ردازیم.

  • THX که در زمینه صدا و تصویر استاندارد کار می‌کند و متعلق به Lucasfilm جرج لوکاس است معتقد است که تلویزیون باید با زاویه دید 40 درجه تولید شود.

مثال: طبق این استاندارد برای فاصله‌ 2 متر یک تلویزیون 65 اینچ می‌تواند مناسب باشد.

  • SMPTE یا جامعه مهندسان تصویر متحرک و تلویزیون: آن‌ها معتقدند که تلویزیون باید با زاویه دید 30 درجه تولید شود.

مثال : پس برای فاصله 2 تا 2.5 متر طبق این استاندارد یک تلویزیون 49 یا 50 اینچ مناسب است.

اینکه شما از کدام فرمول پیروی می‌کنید بستگی به بودجه و سلیقه‌ شما دارد اما امروزه در کل، مردم برای خانه‌های خود به این قوانین توجهی نمی‌کنند و بیشتر افراد بدون توجه به این موارد تلویزیون‌ 55 اینچ را استفاده می‌کنند.

تلویزیون چند اینچی بخرم؟

ما در زیر سایزهای مختلف تلویزیون‌های موجود در بازار را که بیشتر مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند، مورد بررسی قرار دادیم تا بهتر درک کنید هر سایز تلویزیون برای چه افرادی مناسب است و انتخاب مناسبی داشته باشید. 

تلویزیون های سایز کوچک(24 تا 32 اینچ)

برای کسانی که در انتخاب اندازه‌ تلویزیون خود مردد هستند باید بگویم که اصلاً نگران نباشید زیرا تولیدکنندگان تلویزیون دستگاه‌های خود را در سایزهای مختلف به بازار عرضه می‌کنند. اگر به یک مانیتور با اندازه‌ی عالی برای کامپیوتر خود فکر می‌کنید، سایز 24 یا 28 اینچ می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. بیشتر تلویزیون‌های 32 اینچ با کیفیت HD تولید می‌شوند و دارای اندازه‌ی بسیار خوبی برای فضاهای کوچک هستند. اگر برای استفاده‌ی شخصی خود می‌خواهید یک تلویزیون با قیمت مناسب داشته باشید تلویزیون‌های 32 اینچ دارای قیمت بسیار مقبول و مقرون به صرفه‌ای هستند و می تواند یک انتخاب کاملاً ایده آل برای شما باشد.

تلویزیون های سایز متوسط(40 تا 43 اینچ)

تلویزیون‌های 40، 42 و 43 اینچ به عنوان نقطه شروع نمایشگرهای 4K تلقی می‌شوند. تلویزیون‌های 4K در اندازه‌های 40 تا 43 اینچ به شما امکان تماشای محتوای Ultra HD می‌دهد و همچنین می توانید از بازی‌های 4K با کنسول‌های بازی همچون PS4 Pro و Xbox one S لذت ببرید. این سایز تلویزیون برای استفاده به عنوان مانیتور کامپیوتر نیز عالی است. در نهایت نسبت به امکانات عالی و کیفیت تصویر فوق‌العاده‌ای که این سایز تلویزیون‌ها ارائه می‌دهند، از نظر قیمت نیز بسیار مقرون به صرفه نیز هستند. تلویزیون‌های 49 اینچ با کیفیت FULL HD و 4K تولید می‌شوند و در همه‌ی برندها تنوع زیادی دارند و جزو پرطرفدارترین سایزها هستند. این سایز تلویزیون برای بیشتر فضاها مناسب است و با توجه به سایز متوسط آن قیمت مناسبی دارند.

تلویزیون های سایز بزرگ(55، 65 و 75 اینچ)

سایزهای 55، 65 و 75 اینچ امکان یک تجربه‌ واقعی سینمای خانگی را برای شما فراهم می‌کند. این سایزها فقط در کیفیت‌های 4K و 8K تولید می‌شوند و به طور مثال برای تماشای مسابقات فوتبال به صورت دسته جمعی در کنار خانواده و دوستان با صفحه نمایش بزرگ بهترین می هستند. این تلویزیون‌ها دارای قیمت بالاتر نسبت به سایزهای دیگر بوده و باید فضای بیشتری را برای آن‌ها در نظر بگیرید. اگر به دنبال مدل‌های مختلف 65 اینچ از برندهای معتبر هستید، مطلب بهترین تلویزیون های 65 اینچ راهنمای عالی برای شما است. علاوه بر این تلویزیون‌هایی با سایز 82 و 85 اینچ هم تولید می‌شوند که معمولاً با صفحه نمایش‌های OLED در تلویزیون‌های برند ال جی و QLED در برند سامسونگ عرضه می‌گردند.

 تلویزیون ال جی NANO79

تلویزیون مناسب متراژ خانه 

به طور کلی معمولاً بیشتر افراد برای منازل خود از تلویزیون‌های سایز بزرگ یعنی 55 اینچ به بالا استفاده می‌کنند و روشن است که تماشای تلویزیون با سایز بزرگ هیجان انگیزتر می‌باشد و وجود آن در خانه نمای زیباتری دارد اما ما توصیه می‌کنیم به غیر از سایز موارد دیگری همچون محتوایی که در دسترس دارید، فضای شما، فاصله از تلویزیون و همچنین میزان بودجه‌‌ی مورد نظر خود را هم در نظر بگیرید. آیا تجربه خاصی در این زمینه دارید؟ حتماً تجربیات خود را در این زمینه از طریق بخش نظرات با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 66 میانگین: 4.1]

حتما ببینید

راهنمای خرید تلویزیون

راهنمای خرید تلویزیون در سال 2024

راهنمای خرید تلویزیون امروزه تلویزیون‌ها از لحاظ کیفیت و امکانات، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند به طوری …

14 نظر

  1. ناشناس

    سلام
    بهترین تلویزیون 75 کم عیب کدام برند تلویزیون هست شنیدم دووها هنگی دارند بقیه برندها چی برای منزل با 100 متر پذیراپی چه سایز تلویزیون و کدام برند را نسخه می فرماپید فرق بین 4K و 8 K چیست کدام بیشتر به چشم صدمه میزند

  2. بابک

    سلام
    در این مطلب فاصله برای تلوزیون ۷۵ اینچ در جدول ۳.۵ متر و در عکس بعدی ۱.۹ متر قید شده، چرا ؟؟؟
    درضمن بنظر شما اگه فاصله از تلوزیون حدود ۲.۵ تا ۴.۵ متر باشه میشه تلوزيون ۸۵ اینچ استفاده کرد، بیشتر برای گیم و فیلم ؟

    • سردبیر

      سلام و عرض ادب
      واحدهای اندازه‌گیری متفاوت بوده دوست عزیز
      برای سایز 85 اینچ حداقل فاصله توصیه شده حدود 5 متر بوده و برای فاصله‌ای که فرمودید تلویزیون 75 یا 65 اینچ می‌تواند مناسب باشد.

  3. ملیکا

    و اینکه فضای خانه مستطیل و مربع است کوچیک نیست زیاد

  4. ملیکا

    سلام وقت بخیر برای خانه ۴۵ متری که دوتا فرش ۱۲ متری میخوره آیا تلوزيون ۶۵ بهتره یا ۵۵؟

    • سردبیر

      سلام و درود
      برای خرید تلویزیون فاصله‌ی بین قرار گرفتن تلویزیون با دیدن آن مثلا فاصله مبلمان تا میز تلویزیون در نظر گرفته می‌شود

  5. محسن

    درود و ادب
    از نظر فاصله در نشیمن، حدود ۵ متر فاصله داریم.اما در طبقات پایین تر که نقشه دقیقا مشابه و سایز ۶۵ دارند، حجم این سایز خیلی بزرگ به نظر می رسد.
    با توجه به این که فاصله مطلوب هم رعایت شده، چرا در فضای هال ۳۰ متری از نظر بصری جالب نیست؟

    • رضا سعیدی

      سلام وعرض ادب ان نظر بصری دقیقا منظورتان از چی است؟

  6. محمد نوروزی

    با سلام و احترام ممنونم از توضیحات جامع و کامل شما

  7. Amir

    به نظرم برای تلوزیرون های 4k چه برای بازی چه تماشای فیلم و فوتبال زیر ۶۵ اینچ فایده نداره و لذت تماشا کردن رو کم میکنه حتما هم پلیر 4k نیاز جدای از خود تلویزیون 4k وگرنه شاهد کیفیت خاصی نخواهیم بود.

    • سردبیر

      درست می فرمایید ولی خوب گاهی بودجه مانع میشه

      • مجید

        سلام. خداقوت. به نظرتون تلویزیون 55 هوشمند اسنوا کیفیت مناسب تصویر و امکانات رو دارا هست یا نه؟
        بابت فاصله و… مشکلی ندارم.

        • سردبیر

          سلام و درود فراروان
          به شخصه این مورد رو تست نکردم قربان لذا از اظهار نظر نسنجیده خودداری می‌کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *