رزولوشن Resolution چیست؟ انواع رزولوشن

رزولوشن Resolution

رزولوشن شاید یکی از واژه‌های بیگانه‌ای باشد که کم و بیش به گوش شما هم خورده است، مخصوصاً وقتی که قصد خرید تلویزیون یا مانیتور را داشته باشید بارها با این کلمه برخورد خواهید کرد یا از زبان فروشنده آن را می‌شنوید. بهتر است در ابتدای موضوع به ماهیت این کلمه اشاره نکنیم چون به طور قطع شما یا برای آشنایی با رزولوشن‌های مختلف یا اندازه دقیق آن‌ها وارد این صفحه از سایت سلام‌ بابا شده‌اید، پس تا پایان با ما همراه باشید تا هر چه زودتر به پاسخ سؤالاتی از قبیل رزولوشن چیست برسید و یا اینکه به این موضوع پی ببرید که عباراتی مثل 1080×1920 به چه معنی است؟

اگر از اندازه و ابعاد یک تلویزیون صرف نظر کنیم رزولوشن یا وضوح یکی از مهمترین عامل‌هایی است که می‌تواند در قیمت‌گذاری یک محصول صوتی تصویری تأثیر داشته باشد، خواه یک تلویزیون باشد یا یک مانیتور یا صفحه نمایشگر یک تلفن همراه؛ به طور معمول هر چه رزولوشن بیشتر باشد در نهایت تصویری بهتر و با کیفیت‌تر نمایش داده می شود. 4K، FullHD و HD جزو نام آشناترین رزولوشن‌هایی هستند که تا به حال با آن‌ها سروکار داشته‌ایم که در ادامه به شرح هر کدام از آنها می‌پردازیم.

رزولوشن

پیکسل چیست؟

کوچکترین عنصری که صفحه نمایشگر تلویزیون می‌تواند نمایش دهد پیکسل نام دارد به زبان ساده‌تر اگر در حین پخش تصاویر سریع به تلویزیون خود خیلی نزدیک شوید متوجه خانه‌های بسیار کوچکی خواهید شد که هر کدام از آن‌ها به عنوان یک پیکسل شناخته می‌شوند. هر تلویزیون از پیکسل‌های کوچکی تشکیل شده که با قرار گرفتن هزاران پیکسل در کنار هم تصاویری حیرت انگیز به نمایش گذاشته خواهد شد. وضوح یک تلویزیون با توجه به تعداد پیکسل‌های آن تعیین می شود که در نهایت رزولوشن را تشکیل می دهند. اگر بخواهیم تلویزیون‌ها را به ترتیب کیفیت تصویر نام ببریم؛ تلویزیون‌هایی با رزولوشن 4K دارای 3840×2160 پیکسل هستند، یعنی اگر شما یک مستطیل را درنظر بگیرید طول و عرض آن به ترتیب دارای 3840 و 2160 پیکسل می‌باشد که این مقادیر دقیقاً چهار برابر رزولوشن FULL HD می‌باشد به همین دلیل از عدد 4 در رزولوشن فورکی استفاده شده است. جهت توضیحات تکمیلی بیشتر نیز می‌توان گفت تلویزیون‌های FULL HD دارای 1920 پیکسل درطول و 1080 پیکسل در عرض می باشند.

رزولوشن به چه معنی است؟

به زبان ساده Resolution یـا رزولوشن، بیانگر تعداد پیکسل‌های مورد استفاده برای ایجاد یک تصویر است که به صورت یک جفت عدد زوج در کنار هم بکار برده می‌شوند. البته باید این نکته را به یاد داشته باشید که در بیان رزولوشن، عدد اول نشان دهنده تعداد ستون پیکسل‌ها(طول تصویر) و عدد دوم نشان دهنده ردیف پیکسل‌ها (عرض تصویر) است. روش محاسبه تعداد پیکسل‌ها در یک صفحه نمایش نیز از ضرب دو عدد بیان شده به دست می آید، به طور مثال تلویزیون 4K دارای 8294400 (2160×3840) پیکسل می‌باشد و نسبت به کیفیت تصویر FULL HD جزئیات را واضح‌تر به نمایش می‌گذارد. 

به طور کلی هرچه رزولوشن یک تلویزیون بالاتر باشد صحنه‌های طبیعی‌تری به تصویر کشیده می‌شود؛ در جدول زیر به ریز اعداد هر کدام از رزولوشن‌ها به صورت دقیق‌تر می‌پردازیم:

رزولوشن پیکسل افقی پیکسل عمودی اسامی دیگر دستگاه‌ها

8k

7680 4320 7,680×4,320 / 8k UHD / UHD-2 تلویزیون 

4k

3840 2160 2160p / 3,840×2,160 / Ultra HD / UHD تلویزیون و مانیتور

2K

2048 پروژکتور

WUXGA

1920 1200 پروژکتور و مانیتور

1080p

1920 1080   1,920×1,080 / Full HD /  FHD  تلویزیون بلوری و…

720p

1280 720 HD تلویزیون و…

480p

720 480 استاندارد تلویزیون و…

انواع رزولوشن

رزولوشن  8K

تلویزیون‌های دارای رزولوشن 8K، دارای 7680 پیکسل افقی و 4320 پیکسل عمودی می‌باشند که در مجموع تقریباً 33 میلیون پیکسل دارند. در نتیجه تصاویر را با کیفیت فوق العاده بالا و واضح ارائه می‌دهد و تعداد پیکسل‌های آن چهار برابر بیشتر از رزولوشن 4K است. برای اطلاع بیشتر درباره این رزولوشن، مطلب رزولوشن 8K چیست؟ را مطالعه کنید.

رزولوشن 4K 

رزولوشن 4K دارای 3840 پیکسل افقی و 2160 پیکسل عمودی می‌باشد. نمایشگرهایی که معمولاً در خانه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود و بیشتر در حال حاضر در بازار دیده می‌شوند، از رزولوشن 4K برخوردار می‌باشند که دارای کیفیت تصویر بسیار عالی هستند.  

رزولوشن 2K

رزولوشن 2K دارای 1440 پیکسل افقی و 2560 پیکسل عمودی است. تلویزیون هایی که دارای وضوح 2K می‌باشند، طرفداران کمتری دارند و به نسبت 8K و 4K از کیفیت تصویر پایین‌تر برخوردار هستند.

رزولوشن 4K، 8K و Full HD

رزولوشن 1080p یا FULL HD 

1080×1920 به چه معنی است؟ در رزولوشن Full HD عرض تصویر از 1920 پیکسل و ارتفاع آن از 1080 پیکسل تشکیل شده است، به همین دلیل به عنوان رزولوشن 1080P نیز از آن نام می‌برند و در کل دارای 2.07 مگا پیکسل (megapixel) می‌باشد.                             

رزولوشن 720P یا HD  

تلویزیون‌های دارای رزولوشن HD از 720 پیکسل در عرض و 1280 پیکسل در ارتفاع تشکیل شده‌اند بنابراین از این فرمت به عنوان 720P نیز نام برده می‌شود و دارای کیفیت تصویر پایین‌تر نسبت به 1080P می‌باشد.  

720P بهتر است یا 1080P؟

در مقایسه 1080P با 720P باید عرض کنم، همانطور که می‌دانید هرچه تعداد پیکسل‌های تصویر بیشتر باشد، وضوح آن بیشتر است در نتیجه تلویزیون‌های دارای رزولوشن 1080P یا Full HD تصاویر را واضح تر و با کیفیت بالاتر نسبت به تلویزیون‌هایی که رزولوشن 720P یا HD دارند، ارائه می‌دهند.

پس می‌توان گفت که هر صفحه نمایش در تلویزیون‌های پلاسما،LCD  و LED دارای تعداد ثابتی از پیکسل‌ها است که توانایی نمایش تصاویر با کیفیت را فراهم می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های مؤثر بر وضوح تصویر، کنتراست می‌باشد که به تفاوت بین دو رنگ مشکی و سفید اشاره دارد به نحوی که هرچه کنتراست بالاتر باشد، صفحه نمایش قادر خواهد بود رنگ‌ها و سایه‌ها را دقیق‌تر نمایش بدهد. در واقع تمامی تصاویر نمایشگرها، مجموعه بی‌شماری از نقاط رنگی هستند که کنار یکدیگر قرار گرفتند و چشم ما آن‌ها را بصورت پیوسته و یک تصویر کامل می‌بیند.

رزولوشن FHD و UHD

در کل رزولوشن (Resolution) مهمترین فاکتور در کیفیت تصویر یک تلویزیون به حساب می‌آید و به سه عامل سایز تلویزیون، فاصله شما با تلویزیون و نوع محتوایی که مشاهده می‌کنید بستگی خواهد داشت. برای بیان رزولوشن، روش دیگری نیز وجود دارد؛ در این روش تمامی پیکسل‌ها را با یک عدد کلی نشان می‌دهیم که آن را با مگا پیکسل می‌شناسیم. مثلاً در مورد رزولوشن 1024*1280 می‌توانیم از عبارت 1.3 مگاپیکسل هم استفاده کنیم، زیرا ضرب این دو عدد چیزی در حدود 1.300.000 پیکسل می‌شود. 

وضوح تصویر

وضوح تصویر

همانطور که گفتیم تعداد پیکسل‌های بکار رفته در صفحه نمایش رابطه مستقیمی با وضوح تصویر دارد. وضوح تصویر اصطلاحی است که برای بیان کیفیت تصویر استفاده می‌شود، بنابراین با شرح تفاوت، می‌توان گفت وضوح تصویر بالاتر در رزولوشن‌های بالاتر ممکن است. گفتنی است که وضوح تصویر بالا فقط به رزولوشن مربوط نیست ولی معمولا در نمایشگرهایی که رزولوشن بالا دارند، به دلیل تکنولوژی ساخت بالاتر، پارامترهای دیگری نظیر کنتراست و کیفیت مواد بکار رفته در پیکسل‌ها بهتر خواهد بود که مجموع این پارامترها بر وضوح تصویر تأثیر می‌گذارد.

برای بیان وضوح تصویر واحدهای مختلفی وجود دارد از جمله: ppi   و  dpi

استاندارد تصویر معنی
Dpi = Dot per Inch یعنی تعداد نقاط در هر اینچ مربع
PPi = Pixel per Inch یعنی تعداد پیکسل در هر اینچ مربع .
VGA (Video Graphics Array) نمایش تصویری با وضوح 640*480 پیکسل
SVGA (Super VGA) نمایش تصویری با وضوح 800*600 پیکسل
XGA (Extended Graphic Array) نمایش تصویری با وضوح 1024*768 پیکسل
WXGA (Wide XGA) نمایش تصویری با وضوح 1365*768 پیکسل
UXGA (Ultra Extended Graphic Array) نمایش تصویری با وضوح 1600*1200 پیکسل

1080×1920 به چه معنی است؟

برای مثال در رزولوشن 720×1280 تلویزیون‌های HD، به این معنی است که صفحه نمایش دارای 1280 پیکسل در عرض و 720 پیکسل در ارتفاع صفحه نمایش است. نشان می‌دهد که در صفحه نمایش مورد نظر چه تعداد پیکسل وجود دارد. نمایشگرهایی که تعداد پیکسل‌های بیشتری دارند، با وضوح بالاتر به شما این امکان را می‌دهند که جزئیات دقیق بیشتری در بازی‌ها، فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی مورد علاقه خود مشاهده کنید. اگر چه رزولوشن یا وضوح تصویر تنها جنبه کیفیت تصویر نیست، اما از اهمیت بالایی بر خوردار است و مردم به راحتی تفاوت بین تلویزیون با وضوح بالا و تلویزیون با وضوح پایین را متوجه می‌شوند و از آن استقبال می‌کنند. 

برای مثال رزولوشن 720*1280 به این معنی است که صفحه نمایش دارای 1280 پیکسل در عرض و 720 پیکسل در ارتفاع صفحه نمایش است. حتما بخاطر داشته باشید در بیان رزولوشن، عدد اول نشان دهنده تعداد ستون پیکسل‌ها و عدد دوم نشان دهنده ردیف پیکسل ها (یعنی عرض و ارتفاع تصویر) است. روش محاسبه تعداد پیکسل ها در یک صفحه نمایش، از ضرب دو عدد بالا بدست میاد. روشن است که هر چه تعداد پیکسل ها بیشتر باشد، صفحه نمایش کیفیت بالاتری خواهد داشت و می‌تواند تصاویر واضح‌تری را ارائه دهد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 15 میانگین: 4.5]

حتما ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN95C

تلویزیون سامسونگ QN95C  شرکت سامسونگ از جمله شرکت‌هایی است که در زمینه تولید لوازم الکترونیکی …

5 نظر

  1. حسین

    با سلام خدمت شما، ممنون بابت توضیحاتتون ولی من هنوز به جوابم نرسیدم
    به نظر من وضوح تصویر به اندازه پیکسل ها هم بستگی داره
    برای مثال وضوح یک تصویر ۱۰ در ۱۰ سانتی با کیفیت ۱۰ مگاپیکسل بیشتر از وضوح یک تصویر ۱۰۰ در ۱۰۰ سانتی با کیفیت ۱۰ مگاپیکسل است و یا
    وضوح یک تصویر ۱۰۰ در ۱۰۰ سانتی با کیفیت ۲۰ مگاپیکسل بیشتر از وضوح یک تصویر ۱۰۰ در ۱۰۰ سانتی با کیفیت ۱۰ مگاپیکسل است

  2. علي احمدي

    با عرض سلام ودرود به همكاران سايت salambaba شبكه هاي جديد صدا وسيما با چه رزولوشني پخش مي شوند و ايا اين شبكه ها full HD پخش مي كنند يا خير

    • سردبیر

      سلام و عرض ادب
      سپاس از اظهار نظر شما
      در حال حاضر این شبکه ها با رزولوشن HD و فرمت HEVC قابل دریافت هستند که این موضوع در تیزر اچ دی سازی شبکه های سیما نیز بیان می شود. قرار بر این بود که یک شبکه 4K نیز به صورت آزمایشی پخش شود که فعلاً سراسری نشده است.
      پیروز و سربلند باشید

  3. mehrdad

    خیلی برای اطلاعات خوبتون ممنون .واقعا کامل بود

    • محمدعلی

      سلام و درود
      با تشکر از اظهار نظر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *