رزولوشن 8K چیست؟

رزولوشن 8K چیست؟ | معرفی بهترین تلویزیون 8K

رزولوشن 8K چیست؟

می‌دانید که در حال حاضر تلویزیون‌های موجود در بازار از کیفیت تصویر 4K برخوردار هستند. البته به احتمال زیاد در مورد بالاترین کیفیت تصویر تلویزیون، یعنی 8K چیزهایی شنیده‌اید و این سوال برایتان مطرح شده که رزولوشن 8K چیست؟ ممکن است با خود بگویید که ما از تلویزیون‌های 4K استفاده می‌کنیم و از لحاظ نمایش محتوا هیچ مشکلی نداریم. اما این را نیز بدانید که تلویزیون‌های 8K تنها چند سال با تلویزیون‌های 4K فاصله دارند و اکنون تعداد کمی از تلویزیون‌های 8K تولید شده‌اند و قیمت بسیار بالایی هم دارند. پس لازم است که با تلویزیون‌های 8K در حد مختصری آشنایی داشته باشید. در این مطلب اطلاعاتی درباره تلویزیون 8K و چند مدل از بهترین تلویزیون 8K را به طور کامل برایتان توضیح خواهیم داد، پس با سلام بابا همراه باشید.

تلویزیون 8K چیست؟

انواع کیفیت تصویر رزولوشن  تعداد پیکسل افقی تعداد پیکسل عمودی تعداد کل پیکسل ها
HD 1.366×768 1.366 768 1.049.088
Full-HD 1.080×1.920 1.920 1.080 2.073.600
4K 3.840× 2.160 3.840 2.160 8.294.400
8K 4.320×7.680 7.680 4.320 33.177.600

در ابتدا می‌خواهیم توضیح مختصری در رابطه با رزولوشن و تعداد پیکسل تلویزیون‌های 8K داشته باشیم. تلویزیون 8K تلویزیونی است که صفحه نمایش آن با تعداد 7.680 پیکسل افقی و 4.320 پیکسل عمودی است که در مجموع به 3.1776.000 پیکسل می‌رسد. تلویزیون‌های 8K از لحاظ رزولوشون 2 برابر تلویزیون‌های 4K هستند؛ و در مجموع تعداد پیکسل‌های 8K چهار برابر تعداد کل پیکسل‌های 4K است. برای مطالعه بیشتر درباره رزولوشن به مطلب رزولوشن چیست مراجعه کنید.

وضوح صفحه نمایش تلویزیون 8K بسیار بالاتر از تلویزیون 4K است. تا سال 2018 حتی تعداد کمی از دوربین‌ها توانایی فیلمبرداری با کیفیت 8K را داشتند. اما از سال 2018 به بعد شرکت دوربین فیلمبرداری Red Digital Cinema سه دوربین با کیفیت 8K را تحویل داد. این را نیز بدانید که تعداد کمی از تلویزیون‌ها محتوای 8K را در دسترس دارند، پس هیچ جای نگرانی برای خرید و استفاده از تلویزیون‌های 4K وجود ندارد چرا که هنوز هم تلویزیون‌های 4K در حال حاضر جزو بهترین تلویزیون‌ها از لحاظ کیفیت تصویر هستند. اما این حدس را می‌زنند که 8K حدوداً در سال 2023 به نمایشگر اصلی مصرف کنندگان تبدیل شود. به دلیل تراکم زیاد پیکسل‌ها درکیفیت 8K، تلویزیون‌های با این کیفیت در سایز و اندازه‌های بزرگ تولید می‌شوند و به تبع آن قیمت بیشتری نیز دارند.

تلویزیون 8k

شبکه جهانی NHK ژاپن موفق به پخش اولین شبکه ماهواره‌ای با تصاویر زنده 8K شد و همچنین اولین تلویزیون 8K در نمایشگاه CES در سال 2018 رونمایی شد.  یک محتوای 8K با کیفیت‌ترین و روشن‌ترین تصویری خواهد بود که می‌توان آن را دید. تحقیقات شبکه جهانی NKH نشان می‌دهد که کیفیت 8K به حدی است که تشخیص تصویر از واقعیت را برای افراد دشوار می‌سازد. در نتیجه همچنین محتوایی را می‌توان کامل‌ترین نوع از لحاظ کیفیت تصویر دانست. همانطور که اشاره کردیم تعداد پیکسل‌های 8K  در مجموع به 33.177.600 می‌رسد؛ پس می‌توان گفت این تلویزیون‌ها بیشتر در سایزهای بالا نظیر 65، 75، 77، 85، 88، 98 تولید شده‌اند، اما شرکت ال جی این تلویزیون‌ها را در سایز 55 اینچ نیز به بازار عرضه کرده است.

 یکی از مزیت‌های اصلی 8K این است که پیکسل‌ها توسط چشم انسان حتی از کم‌ترین فاصله هم قابل تشخیص نیستند. یکی‌دیگر از اهداف کاربردی صفحه‌های نمایشی با این وضوح بالا بهره‌گیری از تکنیک برش در ویرایش فایل‌های ویدیویی است، این ویژگی به فیلم سازان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از یک لنز گسترده (Wide) از فاصله‌ای دور موضوع مورد نظر خود فیلم‌برداری کنند. به عنوان مثال: هنگام فیلم‌برداری از یک موضوع خطرناک، فیلم‌برداری کرده سپس هنگام ویرایش بر روی آن زوم کرده و فیلم را در آن ابعاد بریده و در نهایت فیلم را در اندازه‌هایی استاندارد مثلا  1080Pمنتشر می‌کنند.

تلویزیون با رزولوشن 8K

آیا همه این پیکسل‌های اضافه مهم است؟ بله خیلی مهم است!! تلویزیون‌های Full-HD یک تصویر 2 مگاپیکسل را به شما ارائه می‌دهند که با دوربین‎‌های قوی و گوشی‌های هوشمند هم قابل مقایسه نیستند. از طرفی دیگر تلویزیون‌های 4K که از 8 مگاپیکسل برخوردار هستند تمامی دوربین‌ها و گوشی‌های هوشمند می‌توانند این قابلیت را داشته باشند. بنابراین یک تصویر 33 مگاپیکسلی از تلویزیون 8K خیلی با کیفیت تر از 4K است. برای خرید بهترین تلویزیون‌های 8K موجود در بازار ایران به سایت فروشگاه سلام بابا مراجعه کنید.

آیا در حال حاظر محتوای 8K برای تلویزیون های 8K موجود است؟ بله در حال حاضر در یوتیوب و بسیاری از سایت‌های دیگر و تلفن‌های همراه هوشمند محتوای 8K در دسترس است؛ و بسیاری از شرکت‌ها در حال تولید محتوای 8K هستند.

بهترین تلویزیون 8k موجود در بازار ایران

تلویزیون‌های 8K دارای فناوری پیشرفته پنل نمایشگر و فناوری تصویر با کیفیت عالی است. بنابراین برندهای بزرگ تولیدکننده تلویزیون اکنون در حال استفاده از رزولوشن 8K در تلویزیون‌های مدل برتر خود هستند. در لیست زیر 5 مدل از تلویزیون‌های 8K موجود در بازار ایران را معرفی می‌کنیم.

QN800C

تلویزیون سامسونگ QN800C

تلویزیون سامسونگ QN800C

امتیاز کلی: 8.3

امتیاز فیلم: 7.6

نمایش تلویزیون: 8.6

ورزش: 8.5

بازی های ویدیویی: 8.4

فیلم اچ دی آر: 7.7

بازی اچ دی آر: 8.5

مانیتور: 8.8

تلویزیون نئوکیولد سامسونگ QN800C تولید کشور کره می‌باشد که با مونتاژ مصر وارد کشور ما می‌شود. تلویزیون QN800C سال 2023 یک تلویزیون 8K بالارده است که مناسب استفاده‌های خانگی و معمولی، بازی و گیمینگ و تماشای حرفه‌ای فیلم و سریال می‌باشد. این تلویزیون دارای کیفیت تصویر 8K با طراحی صفحه نمایش تخت می‌باشد. همچنین نوع صفحه نمایش در این تلویزیون NEO QLED است که نور پس‌زمینه مبتنی بر مینی LED دارد که این نوع صفحه نمایش‌ها روشنایی بسیار زیادی را تولید می‌کنند. همچنین تلویزیون مذکور دارای ویژگی لوکال دایمینگ است و نوع پنل آن VA است، بنابراین کنتراست بسیار خوبی دارد و در نشان دادن رنگ مشکی به صورت عمیق و با اثر هاله‌ای کم، عملکرد خوبی دارد. همچنین این تلویزیون دارای رفرش ریت 120Hz است و می‌تواند کیفیت تصویر 8K را با سرعت 120 هرتز نمایش دهد. تلویزیون یاد شده دارای 4.2.2 کانال صدا با قدرت خروجی صدای 70 وات می‌باشد. همانند سایر تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ، این تلویزیون نیز دارای سیستم عامل Tizen نسخه 7 می‌باشد که جدیدترین نسخه آن است و استفاده از آن نیز آسان است.

از آنجایی که این تلویزیون 2023 سامسونگ دارای ویژگی‌ها و امکانات بسیار خوبی است، بنابراین همه نیازهای شما را در هر زمینه‌ای برطرف می‌کند، در ادامه به تعدادی از این ویژگی‌ها می‌پردازیم. تلویزیون سامسونگ QN800C دارای قابلیت اتصال به موبایل، نصب برنامه‌های مختلف، پخش آهنگ با بلوتوث، ریموت کنترل هوشمند، جستجوی صوتی، قابلیت انتقال صدا به موبایل و منوی فارسی می‌باشد. تلویزیون گیمینگ QN800C از اینترنت اشیاء (IoT)، DLNA و Apple Airplay پشتیبانی می‌کند. همچنین این تلویزیون دارای 4 پورت HDMI 2.1 و 3 پورت ورودی USB 2.0 است. تلویزیون QN800C همچنین مجهز به گیرنده خارجی DVB-S2، گیرنده داخلی DVB-T2 و گیرنده دیجیتال کابلی (DVB-C) نیز می‌باشد. 

تلویزیون سامسونگ QN800C دارای طراحی زیبا و منحصربه‌فردی است. این تلویزیون مجهز به زبان طراحی Infinity One است و دارای حاشیه‌هایی باریک و زیبا می‌باشد. رنگ قاب، بدنه و پایه این تلویزیون سراسر مشکی و مناسب هر دکوراسیونی برای منزل شما می‌باشد. همچنین این تلویزیون قابلیت نصب روی دیوار را دارد و می‌توانید به وسیله پایه دیواری به راحتی آن را روی دیوار خانه یا محل کار خود نصب کنید، اما باید پایه مخصوص دیوار را به صورت جداگانه خریداری نمایید. دفترچه راهنما، پیچ اتصال پایه، پایه رومیزی، راهنمای نصب، کابل برق و ریموت کنترل هوشمند از جمله لوازم جانبی همراه این تلویزیون می‌باشند. برای دریافت جزئیات بیشتر، اطلاع از قیمت و خرید محصول وارد لینک زیر شوید. 

QN800B

تلویزیون سامسونگ QN800B

تلویزیون سامسونگ QN800B

امتیاز کلی: 8.3

امتیاز فیلم: 8.4

نمایش تلویزیون: 8.1

ورزش: 8.2

بازی های ویدیویی: 8.5

فیلم اچ دی آر: 8.3

بازی اچ دی آر: 8.4

مانیتور: 8.6

تلویزیون سامسونگ QN800B جزو سری 8 سامسونگ می باشد و برای مصارف حرفه ای مانند گیمینگ و تماشای فیلم کاملا مناسب است، البته می توانید از آن برای مصارف معمولی و روزمره نیز استفاده کنید. QN800B از تلویزیون‌های فوق‌العاده‌ای است که به جرات می‌توان گفت در طراحی مانند سایر تلویزیون‌های سری QN از ظاهری فوق‌العاده زیبا و استایل بی‌نظیر بر خوردار است. این تلویزیون دارای ضخامت 2.1 سانتی‌متری بوده و صفحه‌ای کاملا باریک و تخت دارد. یکی از خوبی‌های این نمایشگر این بوده که به راحتی هرچه تمام‌تر شما می‌توانید آن را بر روی سطوحی مانند دیوار قرار دهید و همچنین با توجه به پایه وسط این نمایشگر امکان قرار دادن آن بر روی هر سطحی مانند میز وجود دارد. از قابلیت‌های دیگر این تلویزیون می‌توان به کیفیت بالای تصویر 8K آن اشاره کرد. صفحه نمایش این تلویزیون دارای رفرش ریت 120 هرتز می باشد و با استفاده از فناوری Auto Motion Plus و LED Clear Motion صحنه های سریع و اکشن را واضح نمایش می دهد و از تاری آن ها جلوگیری می کند.

همچنین سامسونگ صفحه نمایش Neo QLED موجود در این تلویزیون را با استفاده از فناوری فوق‌العاده Direct Full Array Mini LED پشتیبانی کرده است که می‌تواند خلوص رنگ مشکی را در این تلویزیون در بالا‌ترین سطح ببرد و روشنایی فوق‌العاده‌ای به آن ببخشد به گونه‌ای که تلویزیون هم در محیط‌های تاریک و هم در محیط‌های که تابش نور خورشید در آن‌ها بیشتر است عملکرد بی‌نظیری را از خوش به نمایش بگذارد. گذشته از این سامسونگ بر روی این تلویزیون نسخه جدیدی از تایزن را ارائه کرده که دسترسی بیشتری را از برنامه‌ها به کاربر ارائه دارده که می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد. یکی‌دیگر از قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای که سامسونگ برای بهبود عملکرد از آن استفاده کرده پردازنده قدرتمند Neural Quantum 8K بوده که سرعت عملکرد رابط کاربری را در اجرای برنامه‌ها به شکل فوق‌العاده‌ای چندین برابر نسبت به گذشته ارتقا داده است.

QNED96

تلویزیون ال جی QNED96

تلویزیون ال جی QNED96

امتیاز کلی : 7.8 امتیاز فیلم : 7.5
بازی های ویدیویی: 8.0 فیلم اچ دی آر : 7.4
نمایش تلویزیون : 8.0
ورزش : 7.9
بازی اچ دی آر : 8.1
مانیتور : 8.5

از سری تلویزیون های 2022 ال جی تلویزیون QNED96 می باشد که دارای کیفیت تصویر 8K است. برای استفاده روزمره و تماشای حرفه ای فیلم و سریال در محیط روشن انتخاب بسیار مناسبی است. ال جی این تلویزیون را به قابلیت Hotel Mode مجهز کرده و امکاناتی را در اختیار شما قرار می دهد تا بتوانید از آن به عنوان یک تلویزیون تجاری در هتل ها نیز استفاده کنید. این تلویزیون از تکنولوژی های پیشرفته ای برای افزایش کیفیت تصویر استفاده کرده است. فناوری 8K Upscaler در کنار تکنولوژی AI Upscaling Gen2، نویز تصویر را کاهش می دهد و با افزایش رزولوشن محتوای ورودی، باعث می شود همه چیز را با کیفیتی نزدیک به کیفیت تصویر 8K مشاهده کنید. این تلویزیون به تکنولوژی Text Upscaling نیز مجهز است تا بتوانید متن های موجود در تصویر را شفاف تر و واضح تر ببینید. این محصول با وجود اینکه به 4 پورت HDMI 2.1 مجهز است، اما رفرش ریت 60 هرتز دارد و از تکنولوژی VRR نیز پشتیبانی نمی کند. به این ترتیب تلویزیون فوق امکان پخش محتوای 8K و 4K با سرعت 60 هرتز را دارد.

تلویزیون فوق دارای پنل IPS است. پنل های IPS بطور ذاتی زاویه دید بیشتری نسبت به پنل های VA دارند، اما نمی توانند رنگ مشکی را با عمق رنگ خوبی ارائه دهند که تلویزیون فوق نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین دلیل می توان گفت تلویزیون مذکور برای تماشای فیلم و سریال در محیط تاریک زیاد مناسب نیست ولی عملکرد قابل قبولی در محیط روشن دارد و کیفیت تصویر نسبتا خوبی را ارائه می دهد. تلویزیون ال جی QNED96 به 2 بلندگوی 10 وات و 2 ووفر 10 وات مجهز است که در کنار هم قدرت خروجی صدای 40 وات دارند. این تلویزیون دارای سیستم صوتی 2.2 کاناله است و صدای بیس نسبتا خوبی دارد. همچنین این محصول از Internet of Things (IoT) یا اینترنت اشیاء پشتیبانی می کند و شما از طریق داشبورد هوشمند تلویزیون یعنی Home Dashboard می توانید خانه هوشمند خود را کنترل نمایید. تلویزیون مذکور از طراحی 3 Sided Cinema Screen برخوردار است و حاشیه سه طرف آن باریک تر می باشد تا تمرکز بیشتری روی محتوای در حال پخش داشته باشید. پایه رومیزی از نوع وسط و هلالی به همراه این محصول عرضه می شود که توسط پیچ به تلویزیون متصل می شود. 

NANO96

 تلویزیون ال جی NANO96 2021

تلویزیون ال جی NANO96

امتیاز کلی : 7.3 امتیاز فیلم : 7.4
بازی های ویدیویی : 7.8 فیلم اچ دی آر : 6.6
نمایش تلویزیون : 7.4
ورزش : 7.4
بازی اچ دی آر : 7.9
مانیتور : 8.4

تلویزیون ال جی NANO96 یکی از تلویزیون های 2021 ال جی محسوب می شود. این تلویزیون با مدل کامل NANO966PA مونتاژ لهستان وارد کشور ما شده است. تلویزیون NANO96 برای استفاده حرفه ای مانند تماشای فیلم و سریال و همچنین گیمینگ مناسب است. علاوه بر آن دارای قابلیت Hotel Mode نیز می باشد و برای استفاده در هتل ها به عنوان یک تلویزیون تجاری نیز گزینه عالی است. تلویزیون نانو 96 یکی از بهترین تلویزیون های 8K نانوسل ال جی در سال 2021 است. تلویزیون پیش روی شما مدل جدید تر و جایگزین تلویزیون ال جی NANO96 است که در سال گذشته معرفی شده بود. تلویزیون پیش روی شما با تلویزیون ال جی NANO95 نیز تفاوت خاصی ندارد و تنها در طراحی و شکل پایه با هم متفاوت هستند.

این تلویزیون دارای نور پس زمینه Slim Direct Full Array LED است و نوع پنل آن نیز IPS می باشد. پنل این تلویزیون باعث شده تا زاویه دید بسیار خوبی در اختیار شما قرار دهد اما متاسفانه توانایی نمایش رنگ مشکی عمیق را ندارد. ال جی این تلویزیون را به تکنولوژی Local Dimming از نوع Full Array Dimming مجهز کرده است تا نور پس زمینه صفحه نمایش را کنترل کرده و کنتراست تصویر لازم را ارائه دهد. علاوه بر این از تکنولوژی Ultra Luminance Pro نیز در آن استفاده کرده تا قسمت های روشن تصاویر را درخشان تر نمایش داده و عمق تصاویر و صحنه ها را بهبود ببخشد. صفحه نمایش این تلویزیون از عمق رنگ 10 بیت واقعی برخوردار است و به کمک تکنولوژی Nano Color طیف گسترده ای از رنگ ها را تولید و نمایش می دهد.

NANO95

 تلویزیون ال جی NANO95 2021

تلویزیون-ال-جی-NANO95

امتیاز کلی : 7.7 امتیاز فیلم : 7.4
بازی های ویدیویی : 8.0 فیلم اچ دی آر : 7.2
نمایش تلویزیون : 7.9
ورزش : 8.0 
بازی اچ دی آر : 8.0
مانیتور : 8.5

این تلویزیون شرکت ال جی در سال 2021 تولید و ارائه شده است. نوع نمایش آن نانو سل است. ظاهر این تلویزیون بسیار شیک و عالی است. سیستم عامل این تلویزیون webOS بوده که از پلت فرم webOS به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ها و انواع بازی‌ها را بر روی آن نصب نمایید و دسترسی بسیار راحتی به اینترنت داشته باشید. این تلویزیون نیز مانند هر تلویزیون دیگری از شرکت ال جی مجهز به کنترل جادویی است. شما می‌توانید با استفاده از صدا برنامه‌ها و رابط کاربری تلویزیون را مدیریت کنید، بنابراین می‌توانید از تلویزیون بخواهید فقط با صدای شما به راحتی نیز در اینترنت به جست جو بپردازید.

همچنین این تلویزیون دارای سرعت رفرش ریت 120 هرتز با پنل IPS است. دقت داشته باشید زاویه دید این نوع پنل‌ها بسیار عالی است و شما به راحتی می‌توانید به صورت گروهی از هر قسمت از اتاق یا منزل به شکل عالی بیننده برنامه‌های آن باشید. همچنین از امکانات مخصوص بازی مانند قابلیت VRR نیز در آن اوجود دارد که می‌‎تواند وجو آن گیمرها را خوشحال کند.  تعداد بلندگوهای تلویزیون 8K ال جی ، دو کانال بوده. هر بلندگو 20 وات توان خروجی دارد. تعداد درگاه‌های ورودی HDMI و USB به شکل مطلوبی ارائه شده‌اند و می‌تواند به راحتی پاسخگو نیاز کاربر باشند. همچنین وجود قابلیت ضبط و قابلیت بلوتوث و وای‌فا از دیگر مزیت‌های تلویزیون سری نانوسل ال جی NANO95 است. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 5]

حتما ببینید

تلویزیون اسمارت

تلویزیون اسمارت چیست؟ | معرفی بهترین تلویزیون های اسمارت

تلویزیون اسمارت تلویزیون‌های اسمارت اولین بار توسط شرکت سامسونگ تولید و به بازار عرضه شدند. …

5 نظر

  1. ERFAN

    مدل های Q700 و Q800 و Q900 تلویزیون های 8K سامسونگ چه فرقی باهم دارند؟؟

    • سردبیر

      سلام و درود
      در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که هر چه سری یک تلویزیون بالاتر باشد به تبع از امکانات و قابلیت‌های بیشتری هم پشتیبانی می‌کند؛ یعنی Q900 نسبت به دو مدل دیگر دارای امکانات بیشتری بوده و به تبع از قیمت بیشتری هم برخوردار است. تفاوت‌ها به نوع پایه و طراحی، سرعت رفرش، میزان روشنایی و زمان پاسخگویی مربوط می‌شد هر چند که در کل این سه مدل از شباهت‌های زیادی برخوردار هستند و تفاوت‌ها تنها به این موارد محدود نمی‌شود.
      پیروز و سربلند باشید

  2. ali

    سلام
    من اولین بار با کیفیت 8K در ونکوور کانادا آشنا شدم که فوق العاده عالی و بینهایت جذاب هست و همونطور که ادمین محترم هم گفتند تشخیص تصویر از واقعیت بسیار دشوار است و امیدوارم بزودی شاهد تولید انبوه و عرضه عمومی این گونه دوربین و مانیتورهای بسیار با کیفیت و قوی باشیم.

    • سردبیر

      سلام و عرض ادب
      با تشکر از اظهار نظر شما دوست عزیز
      در سطح جهانی این مدل ها در حال عرضه هستند ولی متأسفانه تا کنون به صورت انبوه تلویزیون های 8K وارد ایران نشده است.
      به خاطر دارید چه مدلی رو از چر برندی مشاهده کردید؟!

  3. امین

    ما ایرانی ها آرزوی همه چی به دلمون میمونه چون تو کشوری بدنیا آمدیم که لیاقت و ارزش مردمش همینه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *