Dolby Digital Plus

Dolby Digital Plus چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

Dolby Digital Plus

صدای فراگیر یک بخشی جدایی ناپذیر از تجربه سینمای خانگی است و با این وجود، بسیاری از فرمت‌های صدای فراگیر برای استفاده وجود دارند. و این به قابلیت‌های سیستم صوتی، طرح بلندگو و محتوا نیز بستگی دارد. احتمالا بیشترین استفاده از فرمت‌هایی است که بخشی از خانواده Dolby Digital هستند و Dolby Digital Plus، که معمولا در دی وی دی ها و محتواهای آنلاین استفاده می شود، و همچنین به عنوان یک انتخاب مکمل در محتوای Blu-ray Disc موجود است نیز یکی از این فرمت ها است. در این مطلب از سلام‌ بابا در ابتدا فناوری Dolby Digital Plus را توضیح می‌دهیم و در پایان شما را با یکی دیگر از فناوری‌های مهم صوتی و تصویری یعنی VP9 آشنا خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

شرکت امریکایی دالبی در زمینه کاهش نویز و کد کردن صدا تخصص دارد و از ابتدای ساخت دستگاه‌ های پخش ویدیو کاربران خانگی را همراهی کرده است. این شرکت به نوعی مرجع تعیین استاندارد هر نوع صوتی در گجت‌‌های مالتی مدیا محسوب می‌شود.

Dolby چند فرمت فراگیر جدید را از زمان Dolby Pro Logic معرفی کرده است. صدای فراگیر Dolby Digital Plus، یک پیشرفت در سیستم فوق العاده محبوب Dolby Digital/Dolby Digital EX می‌باشد. که در ادامه، چگونگی کارکرد و ویژگی‌های آن را برای شما توضیح خواهیم داد.

Dolby Digital Plus

Dolby Digital Plus چیست؟

Dolby Digital Plus یکی از فرمت‌های صوتی متعددی است که با فرمت Blu-ray Disc طراحی شده است. Dolby Digital Plus با بخش صوتی رابط HDMI سازگار است و همچنین در برنامه‌های صوتی و تصویری پخش می‌شود و همچنین در پلت فرم Dolby Audio برای ویندوز 10 و مرورگر مایکروسافت Edge ساخته شده است. Dolby Digital Plus همچنین می‌تواند برای محتوای دیگر HDTV مورد استفاده قرار گیرد و ممکن است در بسیاری از نمایشگرهای HDTV، از کابل ماهواره یا دیگر ارائه دهنده خدمات تلویزیونی شما رمزگذاری شود.

Dolby Digital Plus یک فناوری صوتی مبتنی بر Dolby Digital 5.1 است که استانداردی برای صدای فراگیر سینما، پیام‌های شنیداری و سینمای خانگی است. این بخشی از یک اکوسیستم کامل است که شامل ایجاد محتوا، توزیع برنامه، تولید دستگاه و تجربه مشتری است. Dolby Digital Plus امکان ذخیره و انتقال صدای دیجیتال با کیفیت بالا را برای ارائه بهترین کیفیت صدا در بسیاری از انواع دستگاه‌ها فراهم می کند.

دDolby Digital Plus جانشین پرولاجیک است و وقتی عرضه شد که سیستم‌های فراگیر 5.1 در حال همه‌گیر شدن در بین مصرف کنندگان خانگی سراسر جهان بود. این فناوری از یک دیکدر داخلی برای رمز گشایی سینگال و تفکیک صداهای خاص به یکی از 5 اسپیکر مستقل (جلو، چپ و راست، عقب چپ و راست، کانال مرکزی) استفاده می‌کند. در این استاندارد، هر اسپیکر بطور مجزا از بقیه کار می‌کند (البته اگر صدای ورودی بصورت 5.1 کانال فراگیر کد شده باشد) و به این ترتیب تجربه صدای فراگیر حقیقی امکان پذیر می‌شود.

کارکرد و تأثیر فناوری Dolby Digital Plus‌

بر اساس هر دو مدل روانشناختی و شناختی درک صدا، Dolby Digital Plus صدای صوتی با کیفیت HD را برای پخش و دانلود محتوا با استفاده از برخی از الگوریتم‌های پیشرفته ارائه می‌دهد. Dolby Digital Plus همچنین امکان ذخیره و انتقال صدای دیجیتالی با کیفیت بالا را فراهم می‌کند تا بهترین کیفیت صوتی ممکن را در انواع مختلف دستگاه‌ها ارائه دهد.

سازگاری با دستگاه‌های تلویزیونی از جمله مزایای این قابلیت است به نحوی که تلویزیون‌ها با Dolby Digital Plus می‌توانند تمام ویژگی‌های خود را مانند کانال صدای فراگیر 5.1 و 7.1 کاناله را به خوبی نشان دهد. اگر سیستم، صرفاً شامل دالبی دیجیتال باشد، شما هنوز هم می‌توانید صدای محیطی کانال 5.1 با بالاترین کیفیت سیگنال دالبی دیجیتال ممکن را دریافت کنید. محتوای Dolby Digital Plus به آسانی می تواند تبدیل به سیگنال دالبی دیجیتال سنتی شود.

تفاوت Dolby Digital EX با Dolby Digital Plus

دو گونه، Dolby Digital EX و Dolby Digital Plus تقریباً از بسیاری جهات مشابه همان دالبی دیجیتال اولیه هستند جز اینکه که یک کانال مستقل در Digital EX و دو کانال مستقل در Digital plus اضافه شده است. این قابلیت، امکان پشتیبانی از سیستم فراگیر 6.1 و 7.1 کانال را می‌دهد.

نکته : اگر چه Dolby Digital Plus دارای خاصیت برچسب مخصوص خود است، در بسیاری از برنامه های کاربردی، Dolby Digital 5.1 و 6.1 (EX) اغلب به عنوان Dolby Digital نامیده می‌شوند.

تفاوت Dolby Digital Plus و Dolby Digital EX
مزایا و ویژگی‌های Dolby Digital Plus

  • صدای چند کاناله با خروجی کانال مجزا
  • پشتیبانی از نرخ داده ها تا 6 Mbps
  • پشتیبانی از HDMI، اتصال دیجیتال جدید تک کابل برای صوتی و تصویری با کیفیت بالا
  • برنامه‌های افزودنی کانال و برنامه می‌توانند برنامه‌های صوتی چند کاناله را تا 7.1 کانال حمل کنند.

Dolby Digital Plus یک فرمت صدای فراگیر مبتنی بر دیجیتال با کیفیت بالا است که تا 8 کانال رمزگشایی فراگیر را پشتیبانی می‌کند یعنی 7.1 کاناله است، اما همچنین دارای استاندارد Dolby Digital 5.1 بیتی است که با گیرنده‌های مجهز به استاندارد Dolby Digital سازگار است.

  • اجرای نرخ بیت حداقل 3 مگابیت بر ثانیه روی DVD HD و تا 4.7 مگابیت بر ثانیه روی دیسک Blu-ray.

افزایش نرخ بیت : Dolby Digital Plus می‌تواند با 6144 Kbps (کیلوبایت در هر ثانیه) از داده‌ها، که در آن Dolby Digital در 640 کیلوبیت بر ثانیه افزایش می‌یابد. (هرچند که 448 کیلوبیت بر ثانیه حداکثر سرعت فرمت‌های فعلی است). نرخ بیت بالاتر به معنای کیفیت صدای بهتر است.

  • کیفیت پایدار در هر دستگاه

لذت بردن از صدای فراگیر پر جنب و جوش و با کیفیت بالا را در تمام محتواهای مورد علاقه خود با Dolby Digital Plus تجربه می‌کنید. و اینکه آیا شما در حال تماشای فیلم در تلویزیون، فیلم‌های آنلاین، و یا کنسرت هستید، Dolby Digital Plus تضمین می‌کند که شما همیشه کیفیت صدای عالی و سازگار را در همه آن ‌ها داشته باشید.

از دیگر مزیت های این فناوری می توان به این موارد اشاره کرد:

1- ارائه حداکثر 7.1 کانال مجزا از صدای فراگیر بالا : Dolby Digital Plus با استفاده از فناوری صوتی پیشرفته صدای صوتی فراگیر و عالی به سبک سینمایی در سراسر محتوا فراهم می‌کند. 

2- پشتیبانی از آخرین دستگاه‌های اپل

3- ساخته شده در ویندوز 10 و مایکروسافت Edge

4- صدای HDTV: براساس فن آوری‌های اصلی Dolby® Digital، استانداردی برای صدای فراگیر سینما، پخش و سینما خانگی ساخته شده است.

5- پشتیبانی کامل از Blu ray BonusView و BD Live

6- هدفون موبایل: نیرو و توان را برای صدای شفاف و واقعی از طریق هدفون و بلندگوها با استفاده از Dolby Audio تجربه کنید.

ویژگی‌های Dolby Digital Plus

توجه داشته باشید که بعضی از گیرنده‌های دارای اتصالات HDMI هستند، اما هنوز نمی‌توانند دالبی دیجیتال پلاس را اداره کنند. شما باید یک گیرنده با قابلیت‌های HDMI 1.3 و قابلیت رمزگشایی داخلی Dolby Digital Plus داشته باشید. اگر گیرنده شما این قابلیت‌ها را نداشته باشد، از لذت بردن شما از مزایای Dolby Digital Plus جلوگیری نمی‌کند، اما شما باید از مجموعه‌ای از اتصالات آنالوگ استفاده کنید یا گیرنده خود را پیکربندی کنید تا سیگنال Dolby Digital Plus را به صورت خطی ارسال کند یعنی PCM به جای یک جریان بیتی.

حال وقت آن رسیده است که به توضیح و شرح فناوری VP9 بپردازیم.

فناوری VP9 چیست؟

VP9 یک کدک ویدیوی جدید است که باعث می‌شود فایل‌های ویدئویی را به نصف اندازه، فشرده سازی کنید. البته باید گفت از VP9 برای فشرده سازی فایل‌های ویدئویی و  پخش نمایش‌ها در اندازه رزولوشن 4K استفاده می‌شود، که چهار برابر بیشتر از وضوح تلویزیون HD است.

نکته: منظور از کدک(codec) مدار الکترونیکی است برای تبدیل سیگنال‌های صوتی یا تصویری به یک خروجی دیجیتالی بخش اساسی یک تخته مدار صوتی یا کارت پردازش تصاویر دوربین ویدیویی است. به عبارت دیگر، مدار مجتمع که داده های آنالوگ را به داده‌های دیجیتال تبدیل می‌کند و بالعکس.

باید دانست که VP9 بخشی از WebM یک قالب چند رسانه‌ای است که برای ارائه یک فرمت ویدئویی آزاد و با کیفیت بالا برای استفاده در اچ تی ام‌ال 5 ارائه شده‌ است که توسعه ی آن توسط شرکت گوگل حمایت می‌شود، به حساب می‌آید. گوگل قصد دارد از VP9 برای محتوای 4K استفاده کند. اما فن‌آوری دیگری به نام HEVC وجود دارد که در همین راستا می‌تواند عمل کند و به نوعی رقیب VP9 است.

فناوری vp9 codec

چرا در فیلم با محتوای 4k  از فناوری VP9 استفاده می شود؟

کدک‌های فعلی (MPEG 4/H.264) این امکان را فراهم می‌کنند تا حجم عظیمی از اطلاعات را در یک فیلم فشرده سازی کنید و به این صورت در سرویس‌های ویدیویی آنلاین مانند Netflix یا YouTube به نمایش داده شوند. تصاویر حاصل از یک فیلم با فرمت 4k در حدود 8.3 میلیون پیکسل دارند. این حجم از جزییات نیازمند روش بهتری برای فشرده سازی داده‌ها به منظور انتقال یا ذخیره آن است. و این دلیل  مهمی است که چرا از فناوری VP9 استفاده می‌شود.

از فناوری VP9 در چه محتواهایی استفاده می شود؟

همانطور که گفته شد VP9 توسط شرکت گوگل ارائه شده است. که بیشتر از آن در محتوای 4K در YouTube استفاده می‌کند. همچنین از این فرمت در سروریس Google Play streaming video استفاده شده است. گوگل برای استفاده از این فرمت با تلویزیون‌های ال جی، پاناسونیک، فیلیپس،سامسونگ، شارپ و سونی همکاری دارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.3]

حتما ببینید

تکنولوژی دالبی اتموس

تکنولوژی دالبی اتموس چیست و چه کاربردی دارد؟

تکنولوژی دالبی اتموس همانطور که شاهد هستیم، دنیای صوت و تصویر همیشه در حال پیشرفت …

6 نظر

  1. خدر مجیدی نیا

    سلام
    بسیار عالی.از مطالب مفیدتون استفاده کردیم.
    ممنون

  2. خدر مجیدی نیا

    سلام
    ممنون از اطلاعات خوبی که در اختیار قرار دادید.

  3. خدر مجیدی نیا

    سلام
    بسیار عالی
    ممنون از توضیحات جامع شما

  4. سیدجمال دهقان

    سلام سوال داشتم من الی ای دی فور کا هوشمند دارم وروی کارتن نوشته دارای صدای دالبی میباشد ولی داخل تنظیمات گزینه ای ندارد میخواستم بدونم به طور خودکار صدارا تنظیم میکند یانه

    • ارمان

      درود برشما
      لطفا مدل دقیق تلویزیونتون رو ذکر نمایید
      موفق باشید

      • محمد

        استار ست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *