بلوری چیست؟

بلوری چیست؟ | تفاوت بلوری با DVD

راهنمای مطالعه مطلب» نمایش دادن

بلوری چیست؟

ممکن است این سوال برای شما هم ایجاد شده باشد که بلوری یا به انگلیسی Blu-Ray چیست؟ و چه کاربردی دارد. ما در این مطلب توضیحات کاملی را در مورد بلوری ، کاربرد بلوری و تفاوت ان DVD و CD را در اختیارتان قرار می دهیم پس تا پایان با ما باشید. 

دیسک‌های بلوری blu-ray از نظر ظاهری کاملاً شبیه DVD و یا حتی CDها هستند. اکثر بلوری‌های موجود در بازار پرینتیبل هستند یعنی می‌توانند تصویر دلخواهتان را بر روی این دیسک چاپ کنید. بلوری نوعی دیسک نوری یا اپتیکال است که ظرفیتی بیشتر از لوح‌های فشرده قبلی مثل سی دی و یا دی وی دی ها دارد و با تکنولوژی تابش لیزر آبی بر سطح دیسک امکان ذخیره اطلاعات تا چند برابر گنجایش DVD را دارد. کیفیت تصویر بلوری بسیار بالاست. فیلم های FULL HD و یا 4k و فیلم های سه بعدی را بر روی بلوری‌ها رایت می کنند. 

دیسک بلوری

BD یا همان Blu-Ray Discs نام فرمت جدید دیسک‌های DVD است که توسط گروه (BDA Blu-ray Disk Association) که زیر نظر دو شرکت بزرگ Sony و Philips فعالیت می‌کند ایجاد شده است.

انواع دیسک‌های بلوری 

1-دیسک‌های blu-ray یک‌ لایه که حداکثر گنجایش آن‌ها 25 گیگابایت است.

2-دیسک‌های blu-ray دو لایه که حداکثر گنجایش آن‌ها 50 گیگابایت است.

3-دیسک‌های blu-ray چهار لایه که حداکثر گنجایش آن‌ها 100 گیگابایت است.

ویژگی دیسک‌های بلوری 

حفره‌های ايجاد شده توسط ليزر آبی بر سطح ديسك 0.15 ميكرون بوده و دو برابر كوچك‌تر از فرورفتگی‌های موجود بر روی DVD است. و از طرفی اندازه شيارها از 0.74 در DVD به 0.32 ميكرون و حتی کمتر كاهش يافته است. قطر هر لايه، از 0.6 ميكرون در DVD به 0.1 ميكرون در بلوری كاهش يافته است. سرعت انتقال اطلاعات در ديسك‌های بلوری 36 مگابايت در ثانيه است M/S.

دستگاه بلوری

مینی بلو ری چیست ؟

مینی بلو ری با ابعاد 8CM قابلیت ذخیره 7.5 گیگابایت فضا را دارد و مشابه مینی دی وی دی است. در حالت عادی یک دیسک بلو ری تنها یک بار قابلیت نوشته شدن را دارد. اما با تولید BD-RE ، پاک کردن و دوباره نوشتن بر روی دیسک نیز امکان پذیر است.

مینی بلوری

 کیفیت خارق العاده تصاویر در دیسک های بلوری 

دیسک‌های بلوری بهترین کیفیت تصویر ممکن را برای تلویزیون‌های HDTV و UHDTV فراهم می‌کند. دقت تصاویر در این دیسک‌ها 7 برابر نسل قبل خود بوده و بهتر از تصویر HD کابلی و یا برنامه‌های ماهواره‌ای تصاویر را به نمایش می‌گذارد و دقت تصاویر به حدی بالاست که می‌توان گفت جزئیات و رنگ‌بندی تصاویر، کاملاً شبیه تصویر اصلی است و جزئیاتی مانند رنگ پوست، مو، طرح‌های روی لباس‌ها، تصاویر پس زمینه و جزئیات چهره افراد را به وضوح نشان می‌دهد.

کیفیت بلوری

حتی می‌توانیم بگوییم که تنها راه برای تماشای محتوای سه بعدی همین فناوری بلوری است. طیف رنگی که بلوری پشتیبانی می کند بسیار دقیق‌تر و غنی‌تر از سری لوح‌های فشرده قبلی است و به همین جهت ممکن است بعضی تصاویر حتی بدون فناوری 3D، کاملا 3 بعدی به نظر برسند.

کیفیت صدای سینمایی بلوری

قابلیت‌های صدای فراگیر دالبی (سوراند) خانگی را که اولین بار در DVD ها تجربه کردیم با Blu-ray وارد مرحله جدیدی شده است. فرمت ظرفیت بالای این دیسک ها اجازه بازسازی عمق صدای بیشتر و پشتیبانی بهتر برای بلندگوهای اضافی را می دهد. برخی از فرمت های جدید صدای فراگیر که در Blu-ray پشتیبانی می شوند مانند Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio عملاً مشابه صدای اصلی در سالن های سینما است.

نحوه عملکرد دیسک‌های بلوری

دیسک‌های بلوری از لیزرهای آبی و DVDها نیز از لیزر قرمز استفاده می‌کنند. پرتو لیزرهای آبی از قرمز بسیار باریک‌تر است و این باعث ایجاد دقت بیشتر و در نهایت ایجاد ظرفیتی تا چند برابر DVDها شده است. به منظور افزایش مقاومت این دیسک‌ها، پلاستیکی بسیار مقاوم‌تر در برابر خط و خش برای آن‌ها به کار برده شده است.

سایر ویژگی های اختصاصی

پخش کننده های جدید بلوری می توانند با برقراری اتصال با اینترنت با کمک برنامه‌های کاربردی مانند LOVEFILM ویدئوها و برنامه‌های درخواستی آنلاین را اجرا کنند. همچنین توانایی اتصال به رادیوهای اینترنتی، دریافت برنامه‌های اخبار و وضعیت آب و هوا از منابع خاص و آپدیت برنامه های خود را هم دارند.

نحوه اتصال دستگاه بلوری به تلویزیون

این دستگاه‌ها خروجی HDMI و کامپوننت دارند و بسته به ورودی تلویزیون خروجی مناسب‌تر را استفاده کنید. بهترین و ساده‌ترین راه برای برقراری اتصال دستگاه به تلویزیون، استفاده از کابل HDMI است چون بالاترین کیفیت سیگنال را ارائه می‌دهد. و اگر تلویزیون شما این ورودی را ندارد، می‌توانید از طریق ورودی کامپوننت، که کیفیتی پایین‌تر دارد ویدیوها و بازی‌ها را اجرا کنید. اتصالات کامپوننت از 3 کابل گرد به رنگ‌های آبی، قرمز و سبز در کنار هم استفاده می‌کنند.

کابل HDMI برای اتصال بلوری به تلویزیون

اتصال دستگاه بلو ری به اینترنت

برای برقراری ارتباط دستگاه با اینترنت، باید به وسیله کابل، آن را به خط تلفن متصل کرد. به طور خلاصه باید گفت Blu-Ray نسل بعدی DVDهاست و از امکانات تلویزیون‌های HDTV و اینترنت برای ارائه صدا و تصویر با کیفیت عالی، برنامه های بهتر، قابلیت‌های بیشتر و آسایش بیشتر بهره می‌گیرد.

مقایسه DVD با بلوری

تفاوت بلوری با DVD

دیسک‌های دی وی دی برای ذخیره اطلاعات صوتی و تصویر عالی هستند و ظرفیت آن‌ها چندین برابر سی دی‌ها است. اما در مقایسه با بلوری باید بگوییم که بلوری پیشرفته‌تر است و در نمایش محتوا دقت بالاتری دارد و توانایی نمایش محتوا با رزولوشن 1080*1920 پیکسل را دارد. و از لحاظ ظرفیت هم دیسک‌های بلو ری 10 برابر دی وی دی ها ظرفیت دارند. اما برای استفاده از دیسک های بلوری باید از دستگاه بلوری استفاده کرد. همچنین دیسک‌های دی وی دی روی دستگاه بلوری قابل اجرا نیستند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 6 میانگین: 4.2]

حتما ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN95C

تلویزیون سامسونگ QN95C  شرکت سامسونگ از جمله شرکت‌هایی است که در زمینه تولید لوازم الکترونیکی …

7 نظر

  1. محمد

    سلام همچی رو توضیح دادین ولی در مورد اتصال گوشی به دیویدی توضیحی ندادین که همچین امکاناتی داره که گوشی به دیویدی متصل آیا میشه که بتونیم فیلم‌های داخل موبایلمون رو از تلوزیون ببینین توسط دیویدی؟؟؟؟؟

    • fariba

      سلام دوست گرامی
      وقتی گوشیتون به تلویزیون متصل بشه، می‌تونید مستقیم فیلم مد نظرتون رو پخش کنید و نیازی به دی وی دی نیست.

  2. امیر

    سلام عالی بود ازتون ممنونم ادبیاتتون هم عالیه حرف نداره وقتی عامیانه حرف میزنیم عامیانه هم مینویسیم اینجوری حس خوبی به آدم دست میده و فکر میکنیم با دوستمون حرف میزنیم

    • سردبیر

      سلام و عرض ادب
      سپاس از حمایت و اظهار نظر شما دوست عزیز

  3. امیرحسین

    سلام. مقاله ی خیلی خوبی بود و ممنونم ازتون.
    فقط یک توصیه براتون دارم اونم اینه که در مقاله هاتون از ادبیات رسمی ، نه ادبیات عامیانه، استفاده کنید تا وقتی مخاطب مطلب رو می خونه بهش اهمیت بیشتری بده و فکر کنه بار علمی بیشتری داره.

    وقتی به جای کلمه ی “دارد” از “داره” استفاده می کنید این جوری به نظر مخاطب، مطلبتون دارای ارزش علمی زیادی نیست و فکر می کنه که نویسنده یه آدم عامی و کم سواده و چیز زیادی حالیش نیست.

    در ضمن ممکنه بعضی ها بی جنبه باشند و این کارتون رو بی احترامی به مخاطب تلقی کنند و این طوری مخاطبانتون کمتر میشه.

    در کل ادبیاتتون رسمی باشه بهتره به نظرم.😊
    خیلی ممنونم به خاطر مقاله ی مفیدتون.

    • ارمان

      درود برشما
      ممنون از نظر شما و توجهی که دارد.حتما اجرایی خواهد شد
      موفق باشید

  4. Madamin

    بسیار عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *