راهنمای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ

راهنمای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ

راهنمای انتخاب کولر گازی

امروزه کولرگازی‌ها از وسایل ضروری و پراهمیت هر خانه‌ای به حساب می‌آیند که دارای مدل‌های مختلفی همچون دیواری(اسپلیت)، ایستاده، پنجره‌ای، پرتابل، داکت اسپلیت(اسپلیت کانالی) در ظرفیت‌های 9000، 12000، 18000، 24000، 30000، 36000، 48000 به بالا هستند. بنابراین خریداران برای انتخاب کولر گازی، گزینه‌های زیادی در دسترس دارند که باید بسته به متراژ محیط و همچنین شرایط آب و هوایی محل زندگی خود، نسبت به تفکیک مدل و ظرفیت کولر گازی مناسب اقدام کنند. البته این نکته را مدنظر داشته باشید که خرید کولر گازی با ظرفیت بیشتر برای یک محیط می‌تواند در طولانی مدت شما را از قبض‌های برق بیزار کند و از طرفی هم خرید یک مدل با ظرفیت پایین برای یک محیط می‌تواند در کاهش مؤثر دمای محیط تأثیر به‌سزایی نداشته باشد. پس یکی از مهمترین معیارهای خرید کولر گازی توجه به متراژ محیط بوده بنابراین در این مطلب قصد داریم به راهنمای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ بپردازیم به همین دلیل از شما دعوت می‌کنم تا پایان مطلب با ما همراه باشید. 

کولرهای گازی شامل گاز مخصوصی هستند که گاز توسط کمپرسور به مایع تبدیل شده و به صفحه‌های دستگاه می‌رسد. پس از جریان یافتن این گاز منقبض شده بر روی صفحه‌ها، دمای محیط را جذب کرده و بر اثر دمای دریافتی مایع موجود به گاز اولیه تبدیل خواهد شد. این کار تا زمانی که تمام گرمای موجود در محیط گرفته شود ادامه خواهد یافت. با توجه به اینکه اگر کمپرسور در زمانی طولانی مشغول به فعالیت باشد، ممکن است آسیب جدی ببیند، باید مساحت فضایی که کولر گازی در آن قرار می‌گیرد متناسب با ظرفیت کولر گازی باشد. از مزیت‌های دیگر استفاده از کولر گازی این است که علاوه بر خنک کردن، در فصل‌های سرد سال نیز می‌توان به عنوان یک سیستم گرمایشی برای گرم کردن محیط از آن استفاده کرد.

راهنمای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژانتخاب ظرفیت مناسب برای اتاقی که قصد دارید کولر گازی را در آن نصب کنید بسیار حائز اهمیت است، زیرا در دو حالت ظرفیت بالا و ظرفیت پایین در مقابل مساحتی خاص آسیب رسان خواهد بود و دما و رطوبت موجود در محیط در حد ایده‌آل تأمین نمی‌شود. از این رو باید در کنار نوع کمپرسور به کار رفته، ظرفیت کولر گازی نیز مناسب باشد تا ببیشترین میزان کارایی را از کولر گازی انتظار داشته باشید. 

در جدول زیر به طور کلی به ظرفیت کولرگازی‌های مناسب بر حسب متراژ اشاره کوتاهی شده اما دقت داشته باشید این اعداد می‌تواند تحت تأثیر مواردی همچون تعداد درب و پنجره، برند کولرگازی و طبقات ساختمان تحت تأثیر قرار بگیرد.

متراژ مناسب کولرگازی
محیط 10 تا 30 متر کولرگازی 12000 به بالا
محیط 30 تا 60 متر کولرگازی 18000 به بالا
محیط 60 تا 90 متر کولرگازی 24000 به بالا
محیط 90 تا 120 متر کولرگازی 30000 به بالا
محیط 120 تا 180 متر کولرگازی 36000 به بالا
باشگاه، مساجد و ادارات کولرگازی 40000 یا 48000 یــا 60000 ایستاده

BTU چیست؟

BTU مخفف واژه British thermal unit است. BTU مانند ژول و کالری جزو یکی از واحدهای انرژی به حساب می‌آید و برای اندازه گیری انرژی گرمایی (حرارتی) مورد استفاده قرار می‌گیرد. محاسبه بار سرمایشی BTU به عوامل مختلفی مانند مساحت و حجم فضای مورد نظر، وضعیت عایق کاری در و پنجره، دمای مطلوب مورد نیاز و دیوارهای ساختمان بستگی دارد. هر چه میزان BTU بیشتر باشد، میزان سرمایی( و یا گرمایی) که از کولر وارد محیط خواهد شد به تبع بیشتر خواهد بود.

همانطور که گفته شد کولر گازی‌ها در مدل‌های پنجره‌ای، اسپلیت و ایستاده موجود هستند که هر کدام از این مدل‌ها در ظرفیت‌های مختلف تولید شده‌اند و گاهاً برای محیط‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند به طور مثال کولر گازی‌های ایستاده بیشتر برای سالن‌های پذیرایی یا اجتماعات مورد استفاده قرار می‌گیرد چون از قدرت پرتاب بالایی برخودار است؛ البته شاید این نکته هم برایتان جالب باشد که مدل‌های اسپلیت یا دو تیکه دیواری بیشترین تنوع و طرفدار را دارند چرا که ظاهر زیبایی دارند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند و می‌توان گفت به راحتی در هر فضایی جای می‌گیرند.

راهنمای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ

راهنمای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ

نکته‌ای که در ابتدای راهنمای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ باید به آن اشاره کنیم این است که شرایط جوی و محیطی و حتی وسایلی که در محیط موجود هستند، گرما تولید خواهند کرد. زاویه‌‌ی تابش آفتاب بر محیطی که قرار است کولر گازی در آن قرار گیرد و ارتفاع سالن، همه از مواردی هستند که در انتخاب ظرفیت مناسب تأثیر گذار خواهد بود. اما در شرایط جوی مناسب و متوسط با در نظر گرفتن فاکتورهای استاندارد می‌توان عددی تقریبی را اعلام کرد.

برای اطلاعات کامل در مورد انواع مختلف کولرهای گازی‌ و همچنین مشخصات و ویژگی‌های هر برندهای مختلف موجود در بازار از شما دعوت می‌کنم به مطلب رده‌بندی کولر گازی‌ها در سال 2021_2020 مراجعه فرمایید.

لازم است مصرف کنندگان شرایط را دقیق‌تر بسنجند و با توجه به عدد اعلام شده، میزان ظرفیت مناسب را تشخیص دهند. اگر دمای محیط از حالت میانگین بالاتر است لازم است برای تولید سرمای بیشتر عددی بزرگتری را برای ظرفیت در نظر گرفت. عکس این قضیه نیز صادق است، یعنی لازم است برای محیطی با دمای معتدل‌تر، میزان ظرفیت کمتر باشد. البته گاهی ممکن است فروشنده یا کارشناس برای یک محیط در دو شرایط آب و هوایی مختلف یک ظرفیت ولی از دو برند مختلف را توصیه کند؛ به طور مثال برای یک اتاق خواب 9 متری در شیراز کولر گازی 12000 هزار گری توصیه شود ولی برای یک اتاق خواب 9 متری در تهران یک کولر گازی با ظرفیت 12000 از هر برندی مثل اُجنرال توصیه شود.

یکی دیگر از مواردی که امروزه ذهن خریداران را درگیر کرده است و هنگام خرید بسیار با اهمیت بوده، چگونگی شناسایی کولر گازی‌های تقلبی و فیک موجود در بازار است. بنابراین تصمیم بر آن شد تا در مطلب جداگانه‌ای به نحوه‌ی شناسایی و تشخیص کولر گازی تقلبی از اصلی بپردازیم و اطلاعات کامل و مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم به همین دلیل از شما دعوت می‌کنم حتماً نگاهی به آن بیندازید.

محاسبه ظرفیت کولر گازی

متر مکعب یکای حجم در سیستم متریک بوده و برابر 1.000.000 سانتی‌متر مکعب یا هزار لیتر است و با نمادm۳ نشان داده می‌شود که معمولاً ظرفیت‌های مناسب برای هر متراژی بر حسب آن بیان می‌شوند.

راهنمای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ

  • کولر گازی مناسب محیطی به مساحت 36 متر مکعب :  6000 تا 10000 BTU
  • کولر گازی مناسب محیطی به مساحت 70 متر مکعب : 10000 تا 16000 BTU
  • کولر گازی مناسب محیطی به مساحت 75 متر مکعب تا 185 متر مکعب : 16000 BTU تا 28000 BTU

شما می‌توانید برای محاسبه ظرفیت کولر گازی و اسپلیت مورد نیاز جهت نصب در طبقات وسط ساختمان به ازای هر متر مربع از متراژ ساختمان حدود 400 تا 600 (BTU) و در طبقاتی که بالای آن‌ها پشت بام است بدلیل تابش خورشید بر سقف و گرم شدن دیوار و سقف، به ازاء هر مترمربع زیربنا بین 600 تا 800 (BTU) درنظر بگیرید. (به‌طور مثال برای یک اتاق 12 متری اسپلیت 9000 و برای سالن 40 متری اسپلیت 24000 می تواند مناسب باشد). 

علاوه بر همه‌ی این‌ها پس از انتخاب کولر گازی مناسب برای متراژ مورد نظر باید آن را بسته به شرایط محیطی و فضا تنظیم نمایید که نقش به سزایی در کارکرد کولر گازی به نحو احسنت خواهد داشت، بنابراین برای اطلاع از حالت‌های مختلف کولر گازی و تنظیم مناسب آن در حالت‌های مختلف پیشنهاد می‌کنم به مطلب راهنمای استفاده از ریموت کنترل کولر گازی مراجعه کنید.

جدول انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ

برای طبقات دیگر (متر مکعب) برای واحدهای زیر پشت بام (متر مکعب) ظرفیت کولر گازی یا اسپلیت (BTU)
تا 15 تا 12 9000
تا 22  تا 17 12000
تا 35 تا 25 18000
تا 45 تا 34 24000
تا 64 تا 45  32000
تا 75 تا 55  45000 ایستاده
تا 100 تا 75 60000 ایستاده
تا 150 تا 110 90000 ایستاده

همانطور که در جدول بالا مشاهده می‌فرمایید، به طور مثال یک کولر گازی با ظرفیت 12000 در واحدهای مسکونی زیر پشت بام که نسبت به سایر واحدها هوای گرم‌تری دارند، برای استفاده در اتاق‌هایی تا 12 متر مکعب کاملاً جوابگو بوده و در طبقات دیگر که نسبت به واحدهای زیر پشت بام، خنک‌تر هستند، در اتاق‌هایی تا 15 متر مکعب نیز عملکرد مناسبی دارند. 

شرایط تأثیرگذار بر ظرفیت کولر گازی

  • در حالت کلی می‌توان گفت در ایده‌آل‌ترین شرایط یا محیط عایق برای هر 46 متر مربع 1200 BTU ظرفیت مورد نیاز است.
  • برای فضاهایی که در بالاترین طبقه و یا پایین‌ترین طبقه و یا در مجاورت آشپزخانه  قرار دارند 4000 بی تی یو اضافه می‌شود.

در این قسمت از راهنمای انتخاب کولر گازی بر حسب متراژ برای آشنایی بیشتر و درک قدرت برندهای مختلف از شما دعوت می‌کنیم ویدیوی زیر را که در رابطه با کارکرد کولر گازی برند معتبر و قدرتمند ال جی بوده را مشاهده کنید.

video
play-sharp-fill

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 99 میانگین: 3.6]

حتما ببینید

تکنولوژی dual inverter

تکنولوژی dual inverter چیست؟ | بهترین کولرگازی dual inverter

تکنولوژی dual inverter امروزه بهبود عملکرد لوازم خانگی با مصرف انرژی کمتر از جمله مهم‌ترین …

246 نظر

  1. سام

    این نوع انتخاب کلا مناسب نیست من هرمزگان هستم یک اسپلیت۳۰۰۰۰ پیستونی گری موتور سنگین دارم که متراژ ۱۷۰ متر کلا نابود میکنه زمانی روی حالت توربو هست یک سالن۱۹۰ متری و۳ اتاق اما اینجا اعلام کره ۹۰۰۰۰هزار اقا چطوری حساب کردید!!!
    اسپلیت فقط سرمایش تنها موتور سنگین پرتاب باد بسیار مهم و مهم تر اینکه فرار هوا در منزل نباشد

    • fariba

      سلام دوست گرامی
      متراژ گفته شده و ظرفیت کولر گازی اعلام شده در این مطلب، بر اساس پیشنهاد و راهنمای تولیدکنندگان کولر گازی است.
      ضمن اینکه در این مطلب کولر گازی 900000 برای متراژی که شما فرمودید اعلام نشده.
      پیشنهاد می‌کنم دوباره مطلب رو با دقت مطالعه کنید.
      سپاس از همراهیتون

  2. علی

    سلام . وقت بخیر .
    خونه من تهران هست .طبقه آخر و دو بر و علاوه بر سقف تابش خورشید از دو سمت داره.
    متراژ ساختمان 150 متر هست برای خنک کردن تنها پذیرایی که متراژی تقریبا 80 متری چه نوع کولری مناسب هست؟
    در ضمن برای خنک کردن اتاق خواب ها از کولر آبی استفاده می کنم .
    سئوال دوم این هست که می تونه کارکرد کولر آبی اثرگذار رو عملکرد یا عمر کولر گازی باشه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • ارمان نویدی

      سلام عرض ادب و احترام.لطفا برای این نوع سوالات با کارشناس فروش ما در تماس باشید
      شماره آقای حسینی : 09185308226

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *