Optical Audio

Optical Audio چیست و کابل Optical چه کاربردی دارد؟

راهنمای مطالعه مطلب» نمایش دادن

Optical Audio

پورت Optical Audio یک پورت در دستگاه‌های صوتی تصویری و یک روش محبوب برای ارسال صدا با کیفیت بالا بین دستگاه‌ها است. ممکن است شما راه های دیگری هم برای انتقال صدا بشناسید اما Optical Audio همیشه یک انتخاب عالی است. ما در این مطلب از سلام‌ بابا، Optical Audio را شرح داده و کاربرد کابل اپتیکال و مزیت‌های آن را نیز توضیح می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

Optical Audio

Optical Audio چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

 اپتیکال به انگلیسی optical، یعنی نور یا چیزی که مربوط به نور باشد. Optical Audio به عنوان یک اتصال در دستگاه‌های صوتی تصویری استفاده می‌شود (مانند ورودی که با فلش قرمز مشخص شده در تصویر بالا). در این تصویر یک Optical Audio در سمت پایین و یک اتصال کواکسیال در بالای آن وجود دارد (اتصالات دیگری هم هست). هنگام اتصال دو دستگاه به هم ، یکی از آن‌ها یک خروجی Optical Audio خواهد داشت (دستگاهی که صدا را ارسال می کند مثل تلویزیون) و از سوی دیگر یک ورودی Optical Audio (دستگاهی که صدا را دریافت می‌کند مثل امپلی فایر).

Optical Audio صدای دالبی را برای شما پخش می‌کند، برای مثال اگر شما یک فلش داشته باشید که در آن یک فیلم ذخیره شده باشد و فیلم دارای سیستم دالبی باشد، شما می‌توانید از این خروجی استفاده کرده و با وصل کردن آن به یک سینمای خانگی از صدای تفکیک شده و دالبی فیلم لذت ببرید، چون اگر بخواهید از صدای خود تلویزیون استفاده کنید، تلویزیون به تنهایی قادر نیست که صدای دالبی را برای شما پخش کند. اگه پورت Optical Audio قبلا استفاده نشده باید ابتدا درپوش محافظ را از روی ورودی بردارید تا شما بتوانید کابل را وصل کنید (در تصویر بالا مشخص است). زمانی که شما درپوش را بر می‌دارید می‌توانید یک نور قرمز روشن را داخل دستگاه ببینید. برای اطلاعات بیشتر درباره دالبی، مطلب دالبی دیجیتال پلاس را از دست ندهید.

در ویدیوی زیر می‌توانید روش اتصال ساندبار به تلویزیون با استفاده از Optical Audio و کابل اپتیکال را ببینید.

کابل اپتیکال چه کاربردی دارد؟

چون در اکثر دستگاه‌های جدید پورت Optical Audio موجود است جدیدا خیلی از کابل اپتیکال استفاده می‌شود. این کابل برای انتقال صدای دیجیتال طراحی شده است. در کل سه روش (کابل HDMI، کابل اپتیکال و کابل کواکسیال) برای انتقال صدای دیجیتال وجود دارد. HDMI صدا و تصویر را با هم منتقل می‌کند اما اپتیکال و کواکسیال فقط صدا را منتقل می‌کنند. کواکسیال از جنس مس است ولی اپتیکال نوری است. در اپتیکال صدا برای منتقل شدن باید به نور تبدیل شود چون این کابل نوری است. اگر به یاد داشته باشید قبلاً صدای استریو یا دو کاناله از طریق دو کابل سفید و قرمز منتقل می‌شد که الان کابل اپتیکال به جای آن‌ها ساخته شده است و کیفیت صدا را هم تغیر نمی‌دهد.

Optical Audio و کابل اپتیکال

هنگام استفاده از کابل باید آن را در پورت Optical Audio قرار دهید و صدای اتصال آن را بشنوید. این پورت یک طرفش مربع است در حالی که در گوشه‌ها گرد است. اگر با دقت به آن نگاه کنید کامل با شکل پورت روی دستگاه مطابقت دارد و شما باید آن را به درستی قرار دهید.

مزیت‌های پورت نوری اپتیکال

Optical Audio یک اتصال یا پورت دیجیتال نوری است که برای ارسال سیگنال‌های صوتی دیجیتال بین دستگاه‌ها استفاده می‌شود. اون صدای استریو و دالبی دیجیتال و پورت صوتی چند کاناله DTS 5.1 برای افرادی که خواهان سیستم صدای فراگیرند را پشتیبانی می‌کند.

چه زمانی باید از Optical Audio استفاده کنیم؟

اگر تجهیزات AV شما یک پورت HDMI دارد پس در بسیاری از موارد این پورت می‌تواند بهترین راه برای انتقال سیگنال‌های صوتی از HDMI باشد. دلیل این است که HDMI انواع سیگنال‌های صوتی را پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید تمام سیگنال‌های صوتی و تصویری را از طریق این کابل ارسال کنید. اما اگر شما HDMI ندارید به عنوان یک انتخاب، استفاده از کابل اپتیکال راه خوبی برای انتقال صدا بین دستگاه‌ها است و با آن شما قادر به شنیدن صدای استریو استاندارد و انتقال صدای فراگیر خواهید بود.

برخی از دستگاه‌ها با پورت HDMI واقعاً انتقال صدا از HDMI را پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین این می‌تواند مثال دیگری باشد برای اینکه شما یک رابط دیجیتال دیگر را جایگزین آن کنید. یک استفاده معمول دیگر برای این نوع از اتصال، برای اتصال صدای تلویزیون HD به سیستم اسپیکر شما است. اگر شما تلویزیون‌تان را از طریق یک رادیو داخلی به یک برنامه تلویزیون اسمارت انتقال دادید، پس شما ممکن است بخواهید صدا را از سینمای خانگی خودتان دریافت کنید. اکثر تلویزیون‌های مدرن یک خروجی صوتی نوری برای این منظور دارند. شما برای اتصال خروجی صوتی نوری در پشت تلویزیون‌تان به یک ورودی Optical Audio در تقویت کننده یا گیرنده‌تان هم نیاز دارید.

نکات مهم در مورد پورت اپتیکال

این کابل صوتی نوری توسط شرکت توشیبا ساخته شده است که به همین خاطر به ان Toslink هم می‌گویند که در آن TOS مخفف Toshiba است. در این نوع از اتصال، سیگنال‌های صوتی دیجیتال به نور تبدیل شده و از طریق یک کابل ساخته شده از فیبر نوری منتقل می‌شوند. مزیت اصلی استفاده از فیبر نوری صوتی دیجیتال بیش تر از کواکسیال است، چراکه کابل‌های صوتی دیجیتال نوری کوچکتر یا باریک‌تر و قابل انعطاف‌تر هستند و با دخالت‌های الکتریکی و مغناطیسی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند. این دو پورت کنار همدیگر پورت spdif را تشکیل می‌دهند.

سوئیچ صوتی Optical Audio

اگر شما تنها یک ورودی Optical Audio در گیرنده AV دارید شما می توانید یک اداپتور Optical Audio مثل تصویر با کابل و دو یا چند کانال خروجی نوری را بگیرید. همچنین باید برای ارسال سیگنال مشابه به دو دستگاه مختلف در همان زمان یک جدا کننده نوری هم بگیرید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

حتما ببینید

HDMI ARC

HDMI ARC و HDMI CEC چیست و چه کاربردی در تلویزیون دارند؟

HDMI ARC چیست؟ اگر توجه کرده باشید جدیداً در پشت تلویزیون ها یک پورت به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *