miracast چیست؟

miracast چیست و چه کاربردی دارد؟

miracast چیست؟

میراکست miracast یک استاندارد است که ممکن است روزی نیاز به کابل‌های HDMI را از بین ببرد و احتمالاً شما هم این اسم را شنیده باشید، اما نمی‌دانید چه کاربردی دارد و چطور باید از آن استفاده کرد. ما در این مطلب سعی می‌کنیم کارایی آن را برای شما توضیح دهیم و همچنین روش استفاده از آن را هم آموزش دهیم، پس تا آخر مطلب “miracast چیست؟” از سلام‌ بابا، با ما همراه باشید.

در کل برای دیدن محتواهای داخل گوشی، تبلت و لپ تاپ روی تلویزیون باسیم و به صورت بی‌سیم، دو روش casting و mirroring وجود دارد.

  • casting به معنای انتقال یک عکس یا ویدیو از گوشی به تلویزیون است و در عین حال می‌توانید کارهای دیگر هم با گوشیتان انجام دهید .
  • mirroring به معنای نمایش کل محتوای روی صفحه گوشی در تلویزیون است. اما در حین میرور کردن نمی‌توانید کار دیگری با گوشیتان انجام دهید. در لینک زیر به طور کامل در مورد میرورینگ توضیح دادیم.

“screen mirroring چیست؟”

در ویدیو زیر روش استفاده از miracast یا Anycast به طور واضح شرح داده شده است.

(miracast) به جای اتصال لپ تاپ، گوشی هوشمند یا تبلت با استفاده از یک کابل hdmi، یک استاندارد بیسیم یا wifi را فراهم می‌کند که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا یکدیگر را پیدا کنند و بدون کابل به یکدیگر متصل شوند و محتویات صفحه نمایش خود را به صورت بی سیم آینه کننند.

میراکست چیست؟

 حال باید به پرسش miracast چیست؟ پاسخ دهیم: Casting به معنای ارسال یک عکس و یا ویدیو از گوشی به تلویزیون است. حین Cast کردن می‌توانید کارهای دیگر نیز با گوشی خود انجام دهید. میراکست (miracast) نوعی از پروتکل نمایشگر غربالگری است که کاربر را قادر می‌سازد تا ویدئوها، تصاویر، موسیقی یا هر چیز دیگر را از دستگاه اندرویدی یا کامپیوتر Intel خود، روی تلویزیون و به صورت بی‌سیم و بدون نیاز به اینترنت پخش کند. Miracast Dongle این ویژگی را به صورت فرمت USB ارائه می‌دهد که بی‌سیم است.

بنابراین اساساً اگر شما می‌خواهید ویژگی میراکست (miracast) را به کار بگیرید، به یک نسخه سازگار از سیستم عامل اشاره شده همراه با Wireless Miracast Dongle نیاز دارید. دانگل تلویزیونی میراکست (miracast) راحت‌ترین راه برای لذت بردن از عکس‌ها و فیلم ها و موزیک‌های داخل لوازم مولتی مدیای WiFi بر روی تلویزیون می‌باشد.

اگر هر دو دستگاه‌ شما از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند، می‌توانید به آسانی آن‌ها را به یکدیگر متصل کنید، در این روش نیازی به اتصال آن‌ها به مودم اینترنت نیست و دستگاه‌ها مستقیماً به هم متصل می‌شوند. اگر گوشی شما از Miracast پشتیبانی می‌کند اما تلویزیون شما خیر، می‌توانید از دانگل “Anycast برای افزودن این قابلیت به تلویزیون استفاده کنید.

اگر گوشی شما این قابلیت را ندارد، در پلی استور اپ‌هایی با همین نام وجود دارد که می‌توانید آن را دانلود کرده و استفاده کنید.

روش کار miracast

پس می‌توانید بدون نیاز به کابل کشی و سیم کشی بازی مورد علاقه‌تان روی تبلت را در صفحه بزرگتر و عریض‌تری به نام تلویزیون انجام دهید و هیجانی دو چندان ایجاد کنید یا پروژه‌های کاری و مطالب و نمودارهای تصویری داخل گوشی خود را توسط این دستگاه و به وسیله ویدیو پروژکتور برای همکاران یا مدیران یا شرکا یا اساتید و دانشجویان و دانش آموزان خود در اندازه‌ای خیلی بزرگ‌تر در سریع‌ترین زمان ممکن در اداره، خانه، فروشگاه یا کلاس درس و آموزشگاه نمایش دهید.

دانگل میراکست (miracast) را می‌توانید به دستگاه‌های نمایشی که دارای پورت HDMI هستند مثل تلویزیون‌های LCD و LED یا ویدیو پروژکتورها متصل کنید و برق آن را نیز از طریق پورت USB همان تلویزیون یا از طریق آداپتورهای USB که بیشتر گوشی موبایل‌ها دارند تأمین کنید.

برای استفاده از این تکنولوژی، شما نیاز به دو دستگاه دارای پشتیبانی Miracast دارید. حتی اگر مانیتور یا تلویزیون شما قابلیت پشتیبانی از Miracast را نداشته باشد، انواع دانگل میراکست موجود است که از طریق کابل HDMI به تلویزیون یا مانیتور متصل می شوند.

miracast چیست؟

روش وصل کردن گوشی و لپ تاپ به تلویزیون

در این بخش از مطلب miracast چیست؟ به روش وصل کردن گوشی و لپ تاب به تلویزیون می‌پردازیم. برای استفاده از این قابلیت نیازمند گوشی اندرویدی با ورژن بالاتر از 4.2 می‌باشید. در صورتی که بخواهید گوشی را به لپ تاپ خود متصل کنید باید سیستم عمل لپ تاپ شما ویندوز 8.1 و یا بالاتر باشد.

نکته : قابلیت میراکست (miracast) در گوشی‌های مختلف اسم‌های متفاوتی دارد. این قابلیت در گوشی‌های ال جی smart share، در گوشی‌های سامسونگ Allshare و Smart View، در گوشی‌های سونی screen mirroring و در  پاناسونیک Display mirroring نامیده شده است.

miracast چیست؟

و در نهایت می‌توانیم بگوییم کاربرد اصلی این دانگل، انتقال صدا و تصویر با امواج وای فای و بصورت بی‌سیم است.

چطور بدانیم لپ تاپ یا کامپیوتر ما از از میراکست پشتیبانی می کند یا نه؟ 

ابتدا عبارت dxdiag را از طریق منوی استارت جستجو کنید.

پس از وارد شدن به این ابزار می‌توانید یکسری اطلاعات از سیستم خود را ببینید.

روی گزینه Save all information کلیک کنید تا فایلی حاوی اطلاعات بیشتر از سیستم خود را ببینید(از مکان فایل مذکور مطمئن شوید). حالا فایل را باز کرده و این عبارت را پیدا کنید: Miracast.

اگر دستگاه شما از میراکست پشتیبانی کند، باید عبارت Available, with HDCP یا مشابه این عبارت را ببینید، در غیر اینصورت با عبارتی مانند Not supported و یا Driver not avalible مواجه خواهید شد. در صورت پشتیبانی از میراکست می‌توانید محتویات دستگاه خود را بر روی نمایشگرهای دیگر به صورت بی‌سیم انتقال دهید.

رعایت چند نکته مهم قبل از تهیه میراکست

  • سازگاری با دستگاه Android و PC یا تلویزیون شما.
  • دانستن تمام ویژگی‌های در دسترس Miracast دانگل.
  • در نظر گرفتن گزینه‌های کاربرانی که از دانگل میراکست استفاده کردند و انتخاب یکی از آن‌ها .
  • انتخاب یک برند مناسب.
  • باید بسیار راحت باشد برای کاربر در حالی که از دانگل استفاده می‌کنند و بتوانند درخواست نسخه نمایشی را هم بکنند.
  • بدانید که کدام دانگل قیمت معقول‌تری دارد و کدام مدل گران‌تر است و در پکیج آن‌ها چه چیزهایی وجود دارد.

miracast چیست؟

ChromeCast چیست؟

ChromeCast یک قطعه فیزیکی کوچکی بوده که از طریق کابل HDMI به تلویزیون متصل می شود. توسط این دانگل می توانید تصاویر گوشی‌های اندرویدی، ویندوزی و مبتنی بر سیستم عامل iOS را به تلویزیون خود متصل کنید.

توسط ChromeCast می‌تواند علاوه بر پخش فیلم، عکس و دیگر فایل‌های ممکن، محتوای اپلیکیشن‌های مختلف را نیز بر روی صفحه نمایش تلویزیون خود آینه کنید. روش کار با آن نیز بسیار آسان بوده و پس از اتصال به تلویزیون تصویری مانند شکل زیر برای شما به نمایش در خواهد آمد که می‌توانید تنظیمات مربوط به اتصال را انجام دهید.

miracast چیست؟

روش استفاده از ChromeCast

برای استفاده از این فناوری شما باید یک ابزار اندرویدی سازگار با فناوری میراکست به همرا تلویزیون میراکست یا دانگل میراکست در اختیار داشته باشید. در صورتی که گوشی یا تبلت شما حاوی نسخه‌ی 4.2 یا بالاتر از آن باشد، شما می‌توانید از این فناوری استفاده نمایید که با نام Wireless Display نیز شناخته می‌شود.

برای وصل کردن گوشی به تلویزیون با استفاده ChromeCast، ابتدا برنامه google home را دانلود و در گوشیتان نصب کنید. در برنامه google home به مسیر “Menu > Cast Screen / Audio > Cast Screen / Audio” بروید و سپس به تلویزیون متصل شوید.

در حالی که کروم‌کست فقط در برقراری اولین ارتباط خود به به دستگاه مویایل نیاز دارد. زمانی که ارتباط گیرنده‌ی کروم‌کست برقرار شد و این دستگاه اطلاعات مورد نیاز برای محتویاتی که باید پخش شود، دریافت کرد، می‌توان از دیگر کاربردهای دستگاه موبایل استفاده کرد، چراکه خللی در روند پخش تصاویر که توسط کروم‌کست دریافت و برروی صفحه‌ی تلویزیون نمایش داده می‌شوند، وارد نمی‌شود.

miracast چیست؟

کروم‌کست به اندازه‌ی میراکست انعطاف‌پذیر نیست و فقط قابلیت پخش ویدئوها و فایل‌های صوتی خاصی را دارد. همچنین این فناوری توانایی پخش فایل‌هایی که با استفاده از DRM حفاظت می‌شوند را ندارد. در مورد اپلیکیشن ها نیز، کروم‌کست فقط تصاویر مرورگر کروم را به تلویزیون شما انتقال می‌دهد. و عیب دیگرش این است که بدون اینترنت کار نمی کند . یعنی زمانی که میخواهید با استفاده از کروم کست و یک مودم اینترنت گوشی و تلویزیون را به هم متصل کنید مودم حتما باید به اینرتنت متصل باشد.

ما در این مطلب در مورد miracast و ChromeCast و همچنین کاربرد و نحوه استفاده از آن‌ها توضیح دادیم. اگر در این باره سوال یا نظری دارید در قسمت نظرات مطرح کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 4.7]

حتما ببینید

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

نکات لازم برای راهنمای خرید ماشین لباسشویی امروزه کمتر کسی زمان لازم برای شستن لباس­ …

38 نظر

  1. علیرضا

    سلام گوشی من شیاومی ردمی نوت 9 پرو هست و قابلیت میراکست رو هم داره .. ولی تلویزیون ال جی هست و این قابلیت رو نداره و تلویزیون قابلیت اتصال به وایفای رو هم نداره… ایا میتونم من تصویر گوشی رو روی تلویزیون بندازم یا نه؟؟ اگه میتونم چجوری؟؟

    • سردبیر

      سلام و درود
      در یک مطلب جداگانه روش های بی سیم و با سیم توضیح داده شده که جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید در اینجا کلیک کنید.
      پیروز و سربلند باشید

  2. باسط

    با سلام تلویزیون ال جی مدل 43LJ510V دارم گوشیم شیائومی نوت 8پرو چگونه وصل بشم

  3. Mohammad

    سلام گوشی منgoogle pixel 3 است نمیتونم به تلوزیون وصل بشم مشکل چیست میشه رهنماهی کنید خیلی ممنون میشم

    • محمدعلی

      سلام و درود
      جهت کسب اطلاعات بیشتر و تکمیل تر می توانید در اینجا کلیک کنید.

  4. الهه هاشمی

    با سلام گوشی همراه من a50 است، تلوزیون هم سامسونگ مدل قدیمی قابلیت اتصال smart view و سایر قابلیت ها رو ندارد.چگونه این دو را متصل کنم؟

    • ارمان

      درود برشما
      باید قطعه ایی به نام دانلگل کروم کست بگیرید تا بتونید بهش متصل بشین
      موفق باشید

  5. تارا

    سلام
    گوشی من سامسونگ j6 پلاس هست که smart view رو نداره خودم اپ miracast for android و imediashare رو نصب کردم تلویزیونم هم lg هوشمند هست ولی هر کار کردم نتونستم اتصال بدم آیا حتما باید مودم بی سیم داشته باشم ؟؟ ممنونم

    • ارمان نویدی

      درود برشما
      اگر smart view نداشته باشه یعنی کلا نمی توانید متصل شوید.
      موفق باشید

  6. دهقان

    سلام .مدل تلویزیون من lj 42lm66100tb است …نمیتونم با گوشی وصل بشم گوشی a50 هست .smart view داره …لطفا راهنمای کنید ممنونم…درضمن هر دو دستگاه به وای فای وصل هستن

  7. مصطفی

    سلام گوشی من هوواوی y5 2018 هستش وتلویزیونم الجی هوشمند 5730 هستش و گوشیم قابلیت میرا کاست رو نداره ایا راهی هست بدون نیاز به مودم به صورت بی سیم به تلویزیون وصل شم ممنون

    • ارمان نویدی

      درود برشما
      ازطریق قطعه ای به نام میراکست میشه اما بعد ازاتصال فقط می توانید محتوای داخل موبایل خود را ببینید مانند یک فلش مموری.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *