فناوری HLG چیست؟

فناوری HLG چیست؟ | ویژگی HLG در تلویزیون

فناوری HLG چیست؟

ما در این مطلب، قابلیت HLG یا همان Hybrid Log-Gamma را که یک فرمت جدید در کیفیت تصویر است، برای شما توضیح می‌دهیم که امیدواریم برایتان مفید باشد.

فناوری HLG چیست؟

HLG مخفف Hybrid Log-Gamma به معنی ترکیب لگاریتم گاما است. Hybrid Log-Gamma یک استاندارد دینامیکی بالا و برای تکمیل فرمت‌های HDR ایجاد شده که توسط تلویزیون BBC و NHK ژاپن توسعه داده شده است.

HDR10 و Dolby Vision برای پخش بسیار مشکل هستند. اساساً، ابرداده یک مشکل است و متادیتا اطلاعات اضافی است که در کنار سیگنال ویدیویی قابل مشاهده است و تلویزیون HDR نیاز به ابرداده دارد تا HDR به نظر HDR نگاه کند.

مزایای فناوری HLG 

 بر خلاف دیگر روش‌های HDR که محتوا را از قبل رمزگذاری و آماده استفاده میکنند، سیستم HLG به گونه‌ای طراحی شده که برای پخش زنده مورد استفاده قرار گیرد. فناوری Hybrid Log-Gamma نیازی به استفاده از ابرداده ندارد، زیرا سازگار با نمایشگرهای SDR و HDR است. اچ ال جی را می‌توان با نمایشگرهایی با روشنایی‌های مختلف در طیف گسترده‌ای از محیط‌های مشخص شده در آن مشاهده و مورد استفاده قرار داد.

مزیتی که HLG در سیستم‌هایی مانند HDR10 یا Dolby Vision ارائه می‌دهد این است که شما به سخت افزار خاص نیاز ندارید و این برای تولید کنندگان محتوا اسان است چونکه با دستگاه‌های موجود سازگار است.

Hybrid Log-Gamma به طور مشترک توسط BBC انگلیس و ژاپن ساخته شده است و برای حل و فصل مسائلی مانند این که چگونه می‌توان پخش تلویزیون‌‌های UHD با HDR را با تلویزیون‌‌های معمولی HD سازگار کرد تولید شد. در نتیجه، سیگنال‌‌های HLG HDR ذاتا با تمام تلویزیون‌‌های استاندارد دینامیک سازگار است. اما اگر یک سیگنال HDR به تلویزیون SDR ارسال کنید، نمی داند که چه کاری باید انجام دهد.

اچ ال جی یک سیستم نشان‌دهنده‌ صحنه است به این ترتیب، سیگنال تحویل دهنده نور را در صحنه اصلی نشان می‌دهد. ناگفته نماند که اکثر تلویزیون‌های ال جی تلویزیون‌های سونی که دارای کیفیت 4K هستند، از این فناوری برخوردار هستند.

ویژگی فناوری HLG 

در حال حاضر هیچ محتوای واقعی موجود در قالب HLG وجود ندارد، اما BBC برخی از آزمایشات را در این زمینه انجام داده است. هنگامی که ال جی سری جدید تلویزیون‌های OLED را در سال 2017 راه اندازی کرد،اچ ال جی یکی از فرمت‌های افزوده شده به آن لیست بود، زیرا رشد این فرمت احتمالا در آینده جایگزین HDR خواهد شد.

سونی و برخی دیگر از شرکت ها تایید کرده‌اند که به‌روز رسانی HLG برای بیشتر تلویزیون‌های خود ارائه داده‌اند.

منبع: cnet.com

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 4]

حتما ببینید

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

نکات لازم برای راهنمای خرید ماشین لباسشویی امروزه کمتر کسی زمان لازم برای شستن لباس­ …

9 نظر

  1. ش

    سلام!
    تلویزیون ما سامسونگ شبکه فراتر رو تیره نشون میده. وقتی توی تنظیمات روی گزینه hlg میزنیم مینویسه : این عملکرد در دسترس نیست.
    یعنی مشکل از تی وی هست یا خود صدا و سیما؟!

  2. شهرام

    تلویزیون فیلیپس 55PUS7304/12 دارم.
    iribuhd تصویر تیره تر دیده میشه علتش چیه؟؟
    آیا HLG نرم افزاری است؟
    و شرکتهای سازنده تلویویزیون در آپدیت هایشان HLG را اضافه میکنند؟
    سپاس

    • سردبیر

      سلام و درود
      من باب تیره بودن کیفیت تصویر، ممکنه دلایل مختلفی وجود داشته باشه ولی شما می‌تونید در منو بخش کنتراست یا میزان روشنایی رو افزایش بدید که ممکنه روی سایر شبکه‌ها هم تأثیر بزاره.
      HLG هم جزو یکی از فرمت‌های تصویری به حساب میاد دوست عزیز

  3. مجی

    سلام عزیز من یک تی وی سامسونک ru7300 دارم تو شبکه های فورکی فرمت hlg مثل iribuhd تصویر تیره تر میشه علتش چیه؟؟
    راهی داره بهتر بشه

    • سردبیر

      سلام و عرض ادب
      تا جایی که بنده اطلاع دارم ru7300 فاقد HLG است و میتونه دلیل مربوط به این مورد باشد.
      پیروز و سربلند باشید

    • حمید

      با سلام .
      تلوزیون من شیائومی ۵۵ اینچ ASP و شبکه های HEVC مشکلی ندارم . ولی شبکه 4k واسم نمیاد . لطفا راهنمایی فرمایید . ممنونم

      • سردبیر

        سلام و عرض ادب
        این شبکه آزمایشی بوده و فعلاً در همه‌ی نقاط کشور در دسترس نیست.

  4. علی

    سلام.تلویزیون من TCLاست.55P65US.مدل
    DVBT2.4K
    سرچ کردم.عبارتIRIB UHD HDR در لیست کانال هست وقتی روی کانال میرم.عبارت HLG رو نوشته است.تصویر واضح نیست بصورت رنگهای محتلف دیده می شود.لطفا بفرمایید اشکال چیست ومن چه نوع تصویری را انتخاب کنم مرسی

    • سردبیر

      سلام و درود
      ممکن است دلایل مختلفی برای این مورد وجود داشته باشد؛ توصیه می کنم تلویزیون را به حالت کارخانه بازگردانده و فرایند کالیبراسیون را مجدد انجام دهید. (دقت کنید گزینه HDR در تنظیمات فعال شده باشد)
      پیروز و سربلند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *