نسبت کنتراست

نسبت کنتراست چیست؟

نسبت کنتراست

نسبت کنتراست و یا به انگلیسی Contrast Ratio، یکی از مشخصات صفحه نمایش تلویزیون است که به صورت نسبت روشنایی درخشان ترین رنگ (سفید) به میزان تاریکی تاریک‌ترین رنگ (سیاه) و قابل تولید به وسیله صفحه نمایش، تعریف می‌شود. در صفحه‌های نمایش هر چه نسبت کنتراست بالاتر باشد مطلوب‌تر است. ما در این مطلب از سلام‌ بابا تاثیر نسبت کنتراست در کیفیت تصویر را برای شما شرح خواهیم داد و همچنین تلویزیون‌های با کنتراست بالا را خدمت شما معرفی خواهیم کرد، با ما همراه باشید. 

نسبت کنتراست چیست؟

نسبت کنتراست- نسبت کنتراست چیستنسبت کنتراست نسبت بیشترین میزان روشنایی رنگ سفید به کمترین میزان روشنایی رنگ سیاه عمیق را نشان می‌دهد. این مقدار در لابراتواری که کاملا تاریکی مطلق در آن وجود دارد‌ اندازه‌گیری می‌شود. عدد نسبت کنتراست وقتی بسیار مهم می‌شود که شما در یک محل کم نور برای تماشای تلویزیون بنشینید.

 

اهمیت نسبت کنتراست در تلویزیون

نسبت کنتراست- نسبت کنتراست چیستنسبت کنتراست همیشه برای کیفیت تصویر مهم است اما اگر محل استفاده شما در روشنایی باشد (مانند موبایل و یا تلویزیون در یک اتاق روشن)، شاید این عدد کمتر اهمیت داشته باشد. اما در واقع برای تماشای صحنه‌های تاریک در هر محلی اهمیت دارد. این عدد برای موبایل حداقل 500 و برای صفحه نمایش تلویزیون باید بیش از 1500 باشد. برای پلاسما تا 4000 هم قابل دسترس است و برای دست‌یابی به کنتراست‌های بالاتر، تلویزیون‌های OLED وارد بازار شده‌اند که کنتراست بسیار بالایی دارند. تلویزیون‌های OLED همانطور که در تصویر پایین می‌بینید، تصاویر بهتر و عمق رنگ بهتری نسبت به تلویزیون‌های led دارند.

 

نمایش رنگ مشکی عمیق در تلویزیون‌های OLED به این دلیل است که این تلویزیون‌ها هیچ نور پس زمینه ای ندارند و پیکسل‌ها از خودشان نور ساطع می‌کنند، بنابراین زمانی که پیکسل‌ها خاموش می‌شوند صفحه کاملا تاریک است. 

تاثیر کنتراست در کیفیت تصویر

نسبت کنتراست- نسبت کنتراست چیستنسبت کنتراست یک تلویزیون معیار خوبی برای کیفیت تصویر است. در واقع یک تصویر زمانی خوب به نظر می‌رسد که رنگ سیاه کاملا تیره و رنگ سفید کاملا روشن باشد. اگر شما در حال تماشای یک فیلم با صحنه‌های تاریک باشید قطعا نمی‌خواهید رنگ سیاه به صورت خاکستری نمایش داده شود و از انجا که تلویزیون‌ها معمولا برای نمایش رنگ سفید خوب هستند، پس نسبت کنتراست اهمیت پیدا می‌کند و نسبت کنتراست بالاتر به معنی نمایش رنگ مشکی عمیق‌تر است.

 

 

دقت داشته باشید که رنگ مشکی عمیق برای تماشای تلویزیون در اتاق تاریک زیاد اهمیت دارد. در اتاق روشن‌تر، نور منعکس شده محیط، ممکن است باعث کاهش اختلاف قابل تصور شما با رنگ مشکی عمیق شود و بنابراین تفاوت زیاد قابل توجه نیست و احتمالا در تماشای فوتبال روشن و رنگارنگ تفاوت زیادی نخواهد کرد.

کنتراست واقعی 

NATIVE CONTRAST یا کنتراست اصلی به معنی میزان کنتراست پنل تلویزیون بدون استفاده از قابلیت دیگری برای پردازش تصاویر و یا طراحی خاصی برای بالا بردن میزان کنتراست مثل قابلیت لوکال دایمینگ است.

نسبت کنتراست با لوکال دایمینگ

نسبت کنتراست با لوکال دایمینگ شبیه کنتراست اصلی است اما با وجود استفاده از قابلیت لوکال دایمینگ که روی میزان بالا تنظیم شده است، محاسبه می‌شود.

نحوه تنظیم نسبت کنتراست در تلویزیون‌های LED

در تنظیمات تلویزیون مواردی وجود دارد که با تغیر و تنظیم آن‌ها می‌توانید نسبت کنتراست تلویزیون را با توجه به نور محیطی که تلویزیون در آن قرار دارد تنظیم کنید، البته توجه داشته باشید که برخی از این تنظیمات تغییرات دیگری هم در کیفیت تصویر ایجاد می‌کنند. 

  • Contrast: تنظیم این گزینه به شما اجازه می‌دهد تا کنتراست تلویزیون را تغیر دهید. این گزینه را روی حداکثر تنظیم کنید. به ندرت‌، گاما ممکن است تحت تأثیر این گزینه قرار گیرد و منجر به از بین رفتن جزئیات در تصویر شود.
  • Local dimming‌: این گزینه نور پس زمینه را در پشت قسمت‌های تاریک صفحه نمایش کم رنگ می‌کند. کنتراست را عمیق‌تر می‌کند و ارزش استفاده را دارد و می‌تواند نور یا سایه کم را که در صحنه‌های تاریک وجود دارد نمایش دهد و می‌تواند کل تصویر را کم‌رنگ کند بخصوص زمانی که تلویزیون ضعیف عمل می‌کند.
  • Dynamic contrast‌: کنتراست داینامیک برای پردازش رنگ سیاه و تاریک‌تر شدن آنها از نرم افزار استفاده می‌کند. متاسفانه این گزینه جزئیات را از تصویر حذف می‌کند و ارزش استفاده ندارد.

نسبت کنتراست-نسبت کنتراست چیست

  • Full/limited RGB: گزینه Full RGB ممکن است جزئیات بیشتری را در رنگ سیاه و سایه ها ارائه دهد اما در مقایسه با limited RGB، تفاوت خیلی زیادی هم ایجاد نمی‌شود.
  • Gamma: گاما عمق رنگ سیاه را کنترل نمی‌کند، اما مقدار جزئیاتی را که در قسمت‌های تاریک تصویر مشاهده خواهید کرد‌، کنترل می‌کند. اگر جزئیات در تصاویر تاریک را به سختی می‌بینید، تنظیمات گاما را تغیر دهید.
  • Highlight brightening‌: در تصاویر فوق‌العاده روشن‌، جزئیات را برجسته می‌کند که بر نحوه ظاهر کنتراست تأثیر می‌گذارد و ارزش استفاده در محتوای HDR را دارد اما برای اکثر فیلم‌ها واقعاً مفید نیست.

نتیجه گیری

در آخر لازم است خاطرنشان کنیم که نسبت کنتراست، اصلی‌ترین معیار برای سنجش رنگ‌ها و وضوح تصاویر است. در هنگام خرید تلویزیون حتماً به مورد ذکر شده توجه داشته باشید و اگر میزان کنتراست برای شما اهمیت زیادی دارد تلویزیون‌های oled انتخاب خوبی برای شما خواهند بود. 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

حتما ببینید

بررسی تخصصی تلویزیون سامسونگ QN95C

تلویزیون سامسونگ QN95C  شرکت سامسونگ از جمله شرکت‌هایی است که در زمینه تولید لوازم الکترونیکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *