بهترین سیستم عامل تلویزیون

معرفی بهترین سیستم عامل تلویزیون

معرفی بهترین سیستم عامل های تلویزیون

در این مطلب به معرفی بهترین سیستم عامل های تلویزیون خواهیم پرداخت. در واقع ما تا پیش از سال 2013 تنها شاهد تلویزیون‌هایی بودیم که با اتصال USB Flash ها و یا ارتباط بلوتوث با تجهیزاتی مانند گوشی‌های موبایل، نام هوشمند را به خود می‌گرفتند. اما این وضعیت به مرور تغییر کرد و حالا شاهد تلویزیون‌هایی در بازار هستیم که فرق چندانی با یک کامپیوتر متوسط ندارند! امروزه در هنگام خرید یک تلویزیون هوشمند نخستین مسئله‌ای که به ذهن کاربر می‌رسد سیستم عامل تلویزیون است.

سیستم عامل‌ تلویزیون، امروزه حرف اول را در کارایی یک تلویزیون هوشمند می‌زند. در گذشته برندها از سیستم عامل‌های اختصاصی خودشان استفاده می‌کردند که اکثرا نیز توسط همین شرکت‌ها طراحی می‌شد. این سیستم عامل‌ها بر پایه “کدهای لینوکس” نوشته می‌شد. مطمئنا برای خرید یک تلویزیون هوشمند یک بررسی دقیق و کامل لازم است و به همین خاطر ما این مطلب را برای کمک به شما آماده کرده‌ایم. برای آشنایی با بهترین سیستم عامل تلویزیون با سلام بابا همراه باشید.

Google Android TV

اندروید اولین موردی است که در لیست بهترین سیستم عامل تلویزیون باید به آن اشاره کرد؛ کمپانی گوگل در سال 2014 برای اولین بار سیستم عامل اندروید تی وی را معرفی کرد. این سیستم عامل در راستای تلاش‌های این شرکت برای معرفی یک سیستم عامل با کارایی بالا در تلویزیون‌های هوشمند معرفی شد. سیستم عامل اندروید تی وی در حال حاضر توسط برندهایی مانند سونی، هایسنس، تی سی ال، پاناسونیک و فیلیپس مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود آنکه توسعه سیستم عامل اندروید تی وی به طور اختصاصی در اختیار گوگل است، اما تولید کنندگان تلویزیون نیز سهم بزرگی را در این بخش دارند. ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت استفاده و بروز آوری تمام و کمال این OS از جمله وظایفی است که بر عهده آن‌هاست. از جمله مهمترین ویژگی‌های سیستم عامل Google Android TV استفاده از اپلیکیشن‌هایی است که در سیستم عامل اندروید نیز موجود می‌باشد.

بهترین سیستم عامل تلویزیون

توسعه و کاربردهای این سیستم عامل تماما به تولیدکنندگان تلویزیون وابسته است؛ به عنوان مثال سونی کارنامه درخشانی را در این زمینه به جای نگذاشته است. گوگل نسخه‌های جدید این سیستم عامل را دقیقا مانند اندروید ساده ارتقاء می‌دهد. به عنوان مثال هم اینک آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید تی وی با نام Android TV 7.0 در دسترس تولیدکنندگان قرار گرفته است. گوگل نیز همواره در پی بهبودهای این سیستم عامل است، به طوری که امروزه می‌توان از Google Play و Google Store نیز در آن استفاده کرد. علاوه بر فروشگاه‌های گوگل، حتی می‌توان فیلم‌هایی را از فروشگاه‌های آنلاین آن کرایه کرد که این سیستم، در حال حاضر در اتومبیل‌ها نیز استفاده می‌شود.

سیستم عامل تایزن سامسونگ

ویژگی های سیستم عامل اندروید:

اتصال مناسب ذخیره سازهای جانبی از قابلیت‌های خوب آن است. همچنین حافظه داخلی تلویزیون‌هایی که از اندروید تی وی استفاده می‌کنند نیز بسیار مناسب است. به عنوان مثال این مقدار حالا در تلویزیون‌های Sony برابر با 16 گیگابایت است که بیشترین حافظه داخلی در تلویزیون‌هاست و اما سازگاری با کنسول بازی XBOX، دسترسی به بازی‌های اندرویدی، استفاده از سامانه‌های هوشمند جستجوی صوتی، استفاده از تعداد بسیار زیادی اپلیکیشن، استفاده از اپلیکیشن‌های پخش آنلاین محتوا مانند یوتیوب و نت فلیکس نیز از جمله دیگر قابلیت‌های این سیستم عامل است.

نقاط قوت و برجسته طراحی و توسعه
استفاده از محیطی مشابه با اندروید، استفاده از اپلیکیشن‌های اندروید، پشتیبانی و بروزرسانی قدرتمند، استفاده از فروشگاه‌های آنلاین متعدد، قابلت‌های بسیار زیاد، پشتیبانی از حافظه‌هایی با ظرفیت بالا گوگل: آمریکا

 

Samsung TIZEN

سیستم عامل تایزن سامسونگ

احتمالا اولین سیستم عامل سامسونگ را با نام Smart Hub شناخته‌اید که محیطی هوشمند از اپلیکیشن‌ها، اتصالات ذخیره سازهای جانبی و ارتباط‌های بدون سیم با گوشی و تبلت‌های هوشمند را مهیا می‌کرد. سامسونگ از ابتدا سرورهای اختصاصی خودش را ایجاد کرده و با این کار ضمن افزایش سرعت، موجب بالا رفتن امنیت شد. این شرکت کره‌ای در سال 2015 و همزمان با معرفی سری جدید تلویزیون‌های کوانتومی (SUHD)، سیستم عامل اختصاصی خود را با نام تایزن TIZEN  معرفی کرد.

تایزن سیستم عاملی است که مانند اندروید می‌تواند بر روی گجت، موبایل، تبلت و تلویزیون‌های هوشمند نصب شود. اما ظاهرا موفق‌ترین بخش آن، استفاده بر روی تلویزیون بوده. سامسونگ به دنبال سیستم عاملی بود که استفاده از سخت افزار را به حداقل برساند و دارای کارایی بالا در زمینه Multitasking باشد، چرا که این سیستم عامل باید در حین اجرای تلویزیون اجرا می‌شد و همچنین علاوه بر سیستم عامل، کاربردهای دیگری را پردازش می‌کرد. در نتیجه سیستم عامل تایزن برای تلویزیون‌های این شرکت در نظر گفته شد. این سیستم عامل هم‌اینک توسط پردازنده‌های 4 و 8 هسته‌ای سامسونگ هندل می‌شود.

در تایزن آیکون‌ها جای خود را به یک نوار دادن که در پایین تلویزیون قرار می‌گیرد. با فشردن کلید Home یک نوار کلی در پایین تلویزیون ایجاد می‌شود که بخش منابع ورودی (Source)، تنظیمات و بخش هوشمند قرار دارند. همچنین در انتهای این نوار نیز آیکون مرورگر (Browser) تعبیه شده است. سامسونگ در تایزن اتصالات ورودی رو برای تجهیزات ذخیره سازی ارتقاء داده و این سیستم عامل می‌تواند، چند ذخیره ساز مانند فلش درایو و یا هارد اکسترنال را همزمان شناسایی و پیکربندی کند. در صورت اتصال ذخیره سازها، یک بخش نیز برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. این سیستم عامل از شبکه‌های پخش آنلاین مانند NETFLIX با دقت 4K پشتیبانی کرده و از کدک‌های HEVC نیز پشتیبانی می‌کند. سامسونگ همچنین بخش‌هایی را به تایزن افزوده که نرم افزارهای پیشنهادی، پر استفاده‌ترین‌ها در کشور مورد استفاده و برترین‌ها را به کاربران پیشنهاد می‌دهد. این سیستم عامل قابلیت اتصال ماوس و کیبورد را هم دارد.

ویژگی های سیستم عامل تایزن:

یکی از مهمترین ویژگی‌های آن اتصال به سامانه هوشمند منازله (Smart Home). سامسونگ در سال‌های اخیر با همکاری تولیدکنندگان سخت افزارهای هوشمند سازی منازل، این امکان را به تلویزیون‌های خود آورده که کاربران از طریق سیستم عامل تایزن قادر به مدیریت و کنترل آن‌ها شوند. از کنترل چراغ‌های منزل گرفته تا درب پارکینگ و سامانه‌های تهویه منزل را می‌توان در این بخش مدیریت نمود. سامسونگ در سیستم عامل تایزن بخش‌های گسترده‌ای را با هدف همگام سازی با گوشی‌های موبایل، تبلت، گجت و نوت بوک ایجاد کرد.

ابتدا می‌توان به بلوتوث اشاره کرد، به وسیله بلوتوث می‌توان گزینه‌ای را فعال کرد که پس از اتصال به گوشی‌های موبایل و تمامی ادوات مجهز به بلوتوث، صدای آن‌ها از بلندگوهای تلویزیون خارج شده و یا حتی آن را از طریق کنترل تلویزیون کنترل کرد. در عین حال نیز می‌توان صفحه نمایش را خاموش کرد! سامسونگ چند نرم افزار اختصاصی (اپلیکیشن) را برای تبلت و گوشی‌های موبایل اندروید و ios تهیه کرده که اتصال آن‌ها به تلویزیون را ساده می‌کند و می‌توان محتوای پخش شده از تلویزیون را بر روی گوشی‌های هوشمند مشاهده کرد.

نقاط قوت و برجسته طراحی و توسعه
سامانه‌های ارتباط با تجهیزات جانبی مانند گوشی‌های موبایل که در تایزن بی‌نظیره، کنترل Smart Home، امنیت بالا با پروتکل GAYA، قابلیت Multitasking بالا، دسته‌بندی با کیفیت اپلیکشین‌ها و پیشنهاد هوشمند، توسعه آسان و مداوم، سازگاری با نسخه‌های پیشین در تلویزیون‌ها سامسونگ الکترونیک: کره جنوبی

LG WEB OS

 آخرین شرکت کره‌ای که در لیست برترین سیستم عامل‌های تلویزیون است ال جی (LG) می‌باشد. ال جی پس از خریداری WEB OS از HP، توسعه آن را شروع کرد و در سال 2015 شاهد ورود اولین تلویزیون‌ها با سیستم عامل وب او اس بودیم. این سیستم عامل در برخی از تولیدات HP مانند Palm Pixi نیز مورد استفاده قرار گرفته بود و LG وب او اس را علاوه بر تلویزیون، در تبلت و چند نمونه از گوشی‌های هوشمند نیز به کار گرفت.

هم اکنون آخرین نسخه این سیستم عامل تلویزیون با نام WEB OS 3.5 به تازگی معرفی شده است. WEB OS نیز دارای نوار وظیفه است که کارایی آن را افزایش می‌دهد. این سیستم عامل نیز قابلیت بروزرسانی دارد. در WEB OS 3.5 نوار وظیفه به صورت طولی در تلویزیون نمایش داده می‌شود. یک هاب جدید برای نمایش ورودی‌ها مانند HDMI در نظر گرفته شده. این سیستم عامل با تمامی پخش کننده‌های آنلاین مانند Netflix, Amazon, YouTube و Google Play TV سازگاری کامل دارد. همچنین فروشگاه اختصاصی ال جی نیز در اختیار کاربران قرار داده شده است.

سیستم عامل webos

ویژگی های سیستم عامل webos:

یکی از مهمترین ویژگی‌های LG WEB OS، سهولت در استفاده و عدم سختی در فراگیری کاربردهای آن است. ریموت کنترل‌های ال جی که این کمپانی نام جادویی (Magic Remote) را بر روی آن‌ها نهاده، دارای غلتک و کلید فراخوانی هستن که به صورت یک ماوس عمل کرده و به سرعت محیط هوشمند را صدا می‌زند. LG WEBOS  شاید در زمینه ارتباط با محیط‌های خارجی یک پله از TIZEN عقب‌تر باشد، اما در بخش اپلیکیشن‌ها چیزی از آن کم ندارد. LG WEB OS نیز بر اساس زبان برنامه نویسی لینوکس و به عبارت ساده‌تر با استفاده از هسته لینوکس طراحی شده است.

ال جی اعلام کرده که در WEB OS 3.5 سرعت این سیستم عامل تا 40% افزایش داشته که یکی از دلایل آن استفاده از سخت افزارهای سریع‌تر است. ال جی برای سهولت در دسترسی به شبکه‌های پخش آنلاین، کلیدهای 1 تا 3 رو به صورت Shift طراحی کرده که دارای دو کاربرد هستند. ال جی که تا پیش از این ماژول‌های ارتباط بدون سیم خود مانند بلوتوث را از کمپانی Broadcom تامین می‌کرد، به تازگی شرکت MediaTek را جایگزین آن کرده است.

سیستم عامل webos

همچنین این شرکت قابلیت Magic Sound Tuning را به این OS افزوده که کالیبراسیون هوشمند صدا را از طریق سنسورهای قرار گرفته بر روی ریموت کنترل انجام می‌دهند. سیستم عامل WEB OS 3.5 هم اینک از تصویر برداری و پخش ویدیوهای 360 درجه‌ای نیز پشتیبانی کرده و آن‌ها را نمایش می‌دهد. سیستم عامل WEB OS از کمپانی ال جی دومین سیستم عامل برتر تلویزیونی در جهان می‌باشد.

نقاط قوت و برجسته طراحی و توسعه
سهولت در استفاده، ظاهر جذاب و مدرن، یادگیری در زمان کم، توسعه تخصصی و افزایش چشمگیر کارایی در نسخه‌های جدید، سازگاری پیشرفته با ریموت ال جی الکترونیک؛ کره جنوبی

مطلب معرفی بهترین سیستم عامل‌ تلویزیون به پایان رسید؛ از اینکه تا پایان با ما همراه بودید سپاسگذاریم؛ در پایان باید به این نکته اشاره کرد که در بین سیستم عامل‌های ذکر شده اندروید نسبت به بقیه موارد طیف گسترده‌تری از برنامه و بازی‌ها را در اختیار کاربر قرا خواهد داد. از طرف دیگر هم کار با آن برای یک فرد مبتدی آسان‌تر بوده و مشکل چندانی در هنگام نصب برنامه‌های جدید برای فرد به وجود نخواهد آمد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 3.5]

حتما ببینید

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

راهنمای خرید ماشین لباسشویی

نکات لازم برای راهنمای خرید ماشین لباسشویی امروزه کمتر کسی زمان لازم برای شستن لباس­ …

4 نظر

  1. الی

    منظور از ارتباط با محیط های خارجی چیه ؟ و اینکه مناسب ترین برند اندروید تی‌وی چیه ؟

    • محمدعلی

      سلام و درود
      منظور اتصال تلویزیون های هوشمند به سایر دستگاه ها مثل لپ تاپ، تلفن های هوشمند، ساندبار، هدفون و… می باشد.
      بهترین برند اندروید تی وی سونی بوده که جهت آشنایی بهتر با مدل های برتر سونی نیز می توانید به مطلب” اندروید تی وی | بهترین تلویزیون ها با سیستم عامل اندروید
      ” مراجعه کنید.
      با تشکر

  2. خدمات کامپیوتری

    سلام. در صورت امکان روش ورود به تنظیمات و نصب برنامه روی تلویزیون های سونی رو هم بذارین. ممنون

    • سانیا زارعی

      سلام وقت بخیر. چشم به زودی این مطلب را هم میزاریم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *